abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105481497

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10 jaars rente:

Griekenland (l) en Ierland (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Yield spread Italiaanse 10-yr staatsobligatie boven de Duitse 10-yr:

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro
pi_105481867
De Euro-bashers in Engeland zien niets liever dan het uiteenvallen van de EU, maar wat ze er mee bereiken is het uiteenvallen van hun eigen Verenigd Koninkrijk:

quote:
Schotland woest over Brits EU-veto
ma 12 dec 2011, 00:01

EDINBURG - Schotland is boos over het Britse veto tegen een nieuw EU-verdrag vrijdag bij de EU-top. De Schotse premier Alex Salmond beschuldigde de Britse premier David Cameron er maandag van dat hij de Schotse belangen heeft geschaad.

Foto: AFP

In een boze brief stelde de Schotse nationalist dat Cameron eerst de eigen autoriteiten had moeten raadplegen, waaronder die in Schotland. „Cameron verknalt de hele relatie met de EU zonder te overleggen met zijn vicepremier en de regionale regeringen”, foeterde Salmond.

De Schotse regering heeft aanzienlijke bevoegdheden. De regionale regering werkt aan een referendum over afscheiding van Groot-Brittannië.

Het veto van Cameron irriteerde zondag al zijn pro-Europese vicepremier Nick Clegg, leider van de liberaal-democraten. Die waarschuwde dat Groot-Brittannië zo wordt geïsoleerd en gemarginaliseerd in de EU.
Bron: telegraaf.nl
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_105482600
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 01:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ware het niet dat de FTT al ter sprake was geweest tijdens de bijeenkomst tussen Merkel en Cameron en dat het overduidelijk was dat het hier niet ging om een EU wijde FTT maar een eurozone-FTT.
Nee, er zijn (in Europa) 2 voorstellen gelanceerd: De eerste in september door Barroso, en de tweede keer op ECOFIN in november (op verzoek van Duitsland/Frankrijk). Beide voorstellen gaan over een EU-wide FTT, over een Eurozone-FTT is nog geen enkel voorstel. Wel zijn er in de dagen voor Cameron´s vertrek naar Merkel enkele ballonnetjes losgelaten over een mogelijke 'go-alone' van de Eurozone, o.a. door de Duitse Minister van Financiën Schäuble, maar de bijeenkomst zelf ging over een EU-wide FTT. Een Eurozone-FTT kán Cameron niet blokken, dus daar hoeven ze ook niet over te praten.

quote:
Ook is dat stuk van Bloomberg wel heel erg eenzijdig als je ook ziet dat Cameron in de dagen vóór de bijeenkomst al begon te roepen dat een veto mogelijk was.
Sterker nog, Cameron had dat al voor, tijdens, én na die bijeenkomst duidelijk gemaakt ;)

Maar dat bedoel ik dus, kinderachtig spelletje hardball: Wie heeft de grootste penis bindt er als eerste in, Merkel of Cameron.

"Ik wil een FTT", "Ikke niet", "Ik doe het lekker toch", "Dan zet ik m'n veto in", "Dan gaan we verder zonder jou" Lekker puh! Op zich natuurlijk allemaal leuk en aardig, daar worden ze ook duur voor betaald...

...maar..vecht..dat..nou..niet..uit..op..deze..eurotop!

Want dáár moeten belangrijke knopen worden doorgehakt, en doeltreffende beslissingen worden genomen. Géén experimentele prestige-projectjes als een FTT.
pi_105482860
Weer een verhelderend stuk van Max ^O^

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  maandag 12 december 2011 @ 08:25:55 #5
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105483170
quote:
4s.gif Op maandag 12 december 2011 03:26 schreef SemperSenseo het volgende:
De Euro-bashers in Engeland zien niets liever dan het uiteenvallen van de EU, maar wat ze er mee bereiken is het uiteenvallen van hun eigen Verenigd Koninkrijk:

[..]

Bron: telegraaf.nl
Ach dat zat er toch al een keer in, net als het splitsen van Italie of Belgie

quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 06:56 schreef bfx het volgende:
Want dáár moeten belangrijke knopen worden doorgehakt, en doeltreffende beslissingen worden genomen. Géén experimentele prestige-projectjes als een FTT.
Cameron heeft die opdracht gewoon meegekregen van de jongens uit de City, want Hong Kong of New York heeft ook geen FTT
En Sarkozy wilde hiermee de Britten een lesje leren, omdat ze te weinig steun landbouwsubsidie aan Frankrijk afdragen
  maandag 12 december 2011 @ 08:35:59 #6
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105483274
O ze zijn niet onder de indruk van het accoord
http://www.telegraaf.nl/d(...)ngs_EU-landen__.html

quote:
ma 12 dec 2011, 07:41
Moody's heroverweegt ratings EU-landen

LONDEN (AFN) - De staatsobligaties van EU-landen blijven onder druk staan door een gebrek aan doorslaggevende maatregelen om de schuldencrisis te bezweren.
Dat stelt kredietboordelaar Moody's maandag. Moody's gaat de kredietbeoordelingen van alle EU-landen op korte termijn heroverwegen.

Volgens Moody's biedt het akkoord van de EU-top van vorige week weinig nieuwe maatregelen en blijven de risico's voor de cohesie van de eurozone toenemen.
Als de omstandigheden op de geldmarkten binnen afzienbare tijd niet stabiliseren, kunnen de ratings van alle EU-landen worden herzien, aldus Moody's.

De kredietbeoordelaar wil in het eerste kwartaal van 2012 een besluit nemen over de ratings. Eerder dreigde een andere kredietbeoordelaar, Standard & Poor's, met een afwaardering van de kredietwaardigheid van 15 van de 17 eurolanden.
pi_105483307
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 08:35 schreef Goofjansen het volgende:
O ze zijn niet onder de indruk van het accoord
http://www.telegraaf.nl/d(...)ngs_EU-landen__.html

[..]

Duh! Natuurlijk zijn die Angelsaksische ratingagency's niet onder de 'indruk'. Het is "all part of the game". Hoe zichtbaar wil je het hebben :')

[ Bericht 11% gewijzigd door SemperSenseo op 12-12-2011 08:44:10 ]
pi_105483397
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 08:25 schreef Goofjansen het volgende:

Cameron heeft die opdracht gewoon meegekregen van de jongens uit de City, want Hong Kong of New York heeft ook geen FTT
En Sarkozy wilde hiermee de Britten een lesje leren, omdat ze te weinig steun landbouwsubsidie aan Frankrijk afdragen
(hij heeft er dan ook geen geheim van gemaakt dat 't hem om de City ging ;) )

Dat laatste is inderdaad één van de mogelijke verklaringen die wordt gegeven (die ik niet deel). Maar goed, het had niet op de top uitgevochten moeten worden, dat leidt alleen maar af van de wérkelijke problemen waar Europa mee zit.
  maandag 12 december 2011 @ 08:57:38 #9
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_105483519
Ik heb de indruk dat ze zich in de UK rot geschrokken hebben dat hun klassieke spierballen-rollen op EU-toppen resulteert in quasi totale afzondering, inclusief hun imago dat er nog een deuk bovenop krijgt.

Enkel al het feit dat bijna alle andere EU-landen zich min of meer unaniem op elkaar afstellen maakt dit voor mij een geslaagde top. Je kan over de EU zeiken wat je wil; maar dat er in crisis enige eendracht is, is bemoedigend.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  maandag 12 december 2011 @ 09:02:20 #10
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105483602
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 08:57 schreef misteriks het volgende:
Enkel al het feit dat bijna alle andere EU-landen zich min of meer unaniem op elkaar afstellen maakt dit voor mij een geslaagde top. Je kan over de EU zeiken wat je wil; maar dat er in crisis enige eendracht is, is bemoedigend.
Helaas zal dit de euro niet redden, volgend jaar moet er 1000 miljard worden geherfinancierd en het jaar erna idem, dus zal de \EU geld gaan printen
  maandag 12 december 2011 @ 09:46:49 #11
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_105484485
Italië is in staat om de hoge rente op zijn schulden nog vele jaren te trotseren. Dat zegt de Bank voor Internationale Betalingen (BIB) in haar kwartaalrapport.

De BIB, de bank der centrale banken, wijst erop dat de Italiaanse overheidsschuld een relatief lange looptijd heeft. Die lange looptijd zorgt ervoor dat een hoge rente vandaag niet meteen catastrofale gevolgen hoeft te hebben.

'De kostprijs van de schuld zal volgend jaar met amper 0,95 procent van het bruto binnenlands product (bbp) toenemen, als de tienjaarsrente gedurende heel 2012 op het recordniveau van november (7,48%) blijft hangen', stelt de BIB. 'Dit worst-case scenario zou drie jaar moeten aanhouden, opdat de kosten de 2 procent van het bbp zouden overschrijden.'

De Italiaanse schuldenberg heeft een gemiddelde looptijd van zeven jaar. In Portugal en Duitsland is dat zes jaar. Met 1.900 miljard euro is Italië de grootste uitgever van schuldpapier na Japan en de VS.

bron : tijd.be
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_105484529
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 08:57 schreef misteriks het volgende:
Ik heb de indruk dat ze zich in de UK rot geschrokken hebben dat hun klassieke spierballen-rollen op EU-toppen resulteert in quasi totale afzondering, inclusief hun imago dat er nog een deuk bovenop krijgt.

Ik ook, ik ben zelfs een beetje verbaasd over de absolute 26:1 verdeling. Ik zou zelf die Britten het liefst uit de EU zien stappen want ik zie ze al decennia lang als een kracht die de ontwikkeling van een federale EU onmogelijk maken.

Andere landen mogen hun agenda's hebben, maar zo blatant anti-EU opereren als de Britten het doen dat zie je echt verder helemaal nergens.
pi_105484576
Is de yield op de Britse leningen eigenlijk niet verrassend hoog als je ziet dat de BoE die zooi allemaal opkoopt?
  maandag 12 december 2011 @ 10:28:53 #14
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105485453
Rente van knoflooklanden loopt weer verder op
http://www.telegraaf.nl/d(...)papier_stijgt__.html

quote:
ma 12 dec 2011, 10:14
Rente Italiaanse staatsobligaties omhoog
LONDEN (AFN) - De rente op Italiaanse staatsobligaties is maandag gestegen. Beleggers vinden het verdrag dat de leiders van de eurolanden zijn overeengekomen om een strengere begrotingsdiscipline af te dwingen niet genoeg om een eind te maken aan de eurocrisis.

De rente op Italiaanse staatsobligaties met een looptijd van 10 jaar steeg met 22 basispunten tot 6,6 procent.
De rente op Spaanse staatsobligaties met een looptijd van 10 jaar ging met 14 basispunten omhoog tot 5,94 procent.
  maandag 12 december 2011 @ 13:18:46 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105490144
Kennelijk gaat het bereikte accoord in tegen de Finse grondwet vanwege de beslissing met 85% meerderheid in plaats van unanimiteit. Het ziet er dus naar uit dat Finland dit niet gaat tekenen en daarmee is het bereikte accoord alweer dood.

Daarnaast steekt het nogal dat Duitsland, Frankrijk en Italië in dit voorstel gebruik van het ESM eigenhandig kunnen blokkeren (omdat zij elk >15% van het stemrecht hebben) terwijl kleine landen zoals Nederland en Finland dit niet kunnen. Nog een reden waarom Finland dit niet gaat tekenen (en Nederland dit ook niet zou moeten doen).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 12 december 2011 @ 13:39:05 #16
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105490841
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 09:50 schreef HiZ het volgende:

want ik zie ze al decennia lang als een kracht die de ontwikkeling van een federale EU onmogelijk maken.

Eeen federaal Europa is iets wat echt helemaal niemand wil, laten we daar nooit aan beginnen, dan kunen we de rest van ons leven voor de knoflooklanden werken
pi_105491792
quote:

[..]

Ik ook, ik ben zelfs een beetje verbaasd over de absolute 26:1 verdeling. Ik zou zelf die Britten het liefst uit de EU zien stappen want ik zie ze al decennia lang als een kracht die de ontwikkeling van een federale EU onmogelijk maken.

Andere landen mogen hun agenda's hebben, maar zo blatant anti-EU opereren als de Britten het doen dat zie je echt verder helemaal nergens.
Kleine landen willen GB er graag bij houden aangezien ze bang zijn dat een Europa zonder GB een 'dictatuur' van Duitsland en Frankrijk zal worden.

Als je GB er niet meer bij hebt, wie gaat dan nog iets tegenhouden als Frankrijk en Duitsland het telkens samen op een akkoortje gooien?
  maandag 12 december 2011 @ 14:09:57 #18
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_105491870
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:07 schreef Breekfast het volgende:

Als je GB er niet meer bij hebt, wie gaat dan nog iets tegenhouden als Frankrijk en Duitsland het telkens samen op een akkoortje gooien?
De rest van de lidstaten?
pi_105492889
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:09 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

De rest van de lidstaten?
Kan. Maar de kans dat je alle lidstaten zo ver krijgt om zich tegen een voorstel van Duitsland en Frankrijk samen uit te spreken is bijzonder klein.

Frankrijk en Duitsland hoeven maar een paar landen mee te krijgen en ze hebben een gekwalificeerde meerderheid.

Met GB heb je toch meer opties tot coalitievorming/ meerderheden.
pi_105493543
quote:
3s.gif Op maandag 12 december 2011 13:18 schreef SeLang het volgende:
Kennelijk gaat het bereikte accoord in tegen de Finse grondwet vanwege de beslissing met 85% meerderheid in plaats van unanimiteit. Het ziet er dus naar uit dat Finland dit niet gaat tekenen en daarmee is het bereikte accoord alweer dood.

Daarnaast steekt het nogal dat Duitsland, Frankrijk en Italië in dit voorstel gebruik van het ESM eigenhandig kunnen blokkeren (omdat zij elk >15% van het stemrecht hebben) terwijl kleine landen zoals Nederland en Finland dit niet kunnen. Nog een reden waarom Finland dit niet gaat tekenen (en Nederland dit ook niet zou moeten doen).
En jij dacht dat er een accoord kwam dat door alle landen ondertekend moet worden om in kracht te treden? Ga er nou maar van uit dat dát niet gaat gebeuren. Landen die niet tekenen gaan gewoon niet onder de paraplu van het ESM komen, of ze de euro nou gebruiken of niet.
pi_105493710
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:56 schreef HiZ het volgende:
En jij dacht dat er een accoord kwam dat door alle landen ondertekend moet worden om in kracht te treden? Ga er nou maar van uit dat dát niet gaat gebeuren. Landen die niet tekenen gaan gewoon niet onder de paraplu van het ESM komen, of ze de euro nou gebruiken of niet.
Maar dat beperkt dan natuurlijk wel het ESM.
pi_105493996
quote:
Ik zou zelf die Britten het liefst uit de EU zien stappen want ik zie ze al decennia lang als een kracht die de ontwikkeling van een federale EU onmogelijk maken.
Juist een reden om ze er bij te houden dunkt me. Hoe meer zand in de EU raderen hoe beter.
pi_105494514
quote:
2s.gif Op maandag 12 december 2011 15:01 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Maar dat beperkt dan natuurlijk wel het ESM.
Ja, dat kan het ESM wat beperken, maar het betekent ook dat het betreffende land niet gedekt is door het ESM, wat zich kan vertalen in hogere kosten.
  maandag 12 december 2011 @ 15:50:10 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105495477
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 15:24 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja, dat kan het ESM wat beperken, maar het betekent ook dat het betreffende land niet gedekt is door het ESM, wat zich kan vertalen in hogere kosten.
Een AAA land als Finland of Nederland dat niet meedoet aan het ESM zal juist lagere rentekosten krijgen. Zij zijn namelijk degenen die betalen voor de rest. Wat dat betreft hebben sterke landen juist een incentive om niet mee te doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 12 december 2011 @ 15:52:56 #25
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_105495573
quote:
6s.gif Op maandag 12 december 2011 15:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Juist een reden om ze er bij te houden dunkt me. Hoe meer zand in de EU raderen hoe beter.
Nou daar ben ik het niet mee eens. Dit is een zeer dorpse en met een sterk globaliserende wereld achterhaalde opvatting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')