abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 december 2011 @ 14:29:58 #1
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105377446

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

[info]
4.gifGedragsregels voor de Huizenmarktreeks4.gif
Kan ik beter een huis kopen of huren? Wat gaat er gebeuren met de huizenmarkt? En waarom vinden er op dit moment zo weinig huizentransacties plaats? Voor velen zijn dit belangrijke vragen, al was het maar omdat een mens in zijn leven een aanzienlijk deel van zijn inkomen aan huisvesting besteedt. Het zijn ook vragen waarvan het vaak moeilijk is om deze eenduidig te beantwoorden. Aan die discussie wordt in deze topicreeks de ruimte gegeven.

Om tot een voor iedereen nuttige en plezierige discussie te komen is het belangrijk dat iedereen de volgende gedragsregels in acht neemt:

Reageer ontopic - Lees goed en reageer ontopic. Behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Respecteer meningsverschillen - Respecteer elkaars meningsverschillen. De kracht van internet zit hem niet in het feit dat je anderen van je eigen gelijk kunt overtuigen, maar juist dat je vanuit meningsverschillen nieuwe inzichten op kunt doen. Als je er achter kunt komen waarom je met iemand van mening verschilt kan je daar veel van leren.

Verdraai geen woorden - Wellicht ten overvloede; verdraai geen woorden van een ander.

Internetmemes - Post geen internetmemes. Internetmemes zijn vaak 'grappige' plaatjes met dito onderschriften van bijvoorbeeld de Iraakse Minister van Informatie, Ger Hukker of katten in allerlei standen. Deze internetmemes dragen nauwelijk bij aan de discussie en zijn door hun veelvuldige gebruik ook niet meer grappig.

Volledige artikelen en bronvermelding - Plaats enkel volledige artikelen, met bronvermelding. Als je een specifieke passage wil benadrukken kan dat door het bijvoorbeeld vetgedrukt te maken.
[/info]

42 - Ten slotte, bij twijfel, besef dat het antwoord '42' is (42 jaar thuiswonen, 42 jaar huursubsidie, 42 jaar geen majeure verplichtingen maar vrijheid, 42% aflossingvrij, 42 jaar kromliggen voor bakstenen en zandkorrels, 42% belastingvoordeel, 42 jaar wachtlijst, 42% huurverhoging, 42% onder vraagprijs cq. 42% overwaarde, met je 42ste pensioen), en zorg dat je altijd een handdoek bij je hebt om de Vogons (of Bankiers) te slim af te zijn.

Met andere woorden: alles is relatief en zen, nirvana of iets anders. Relax, gun de ander het licht in de ogen, dewelke je jezelf ook gunt, en alles komt goed of je nou gehuurd of gekocht zit.
censuur :O
pi_105377574
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:37 schreef RemcoDelft het volgende:
ING laat dit plaatje zien:

Binnen nu en tien jaar trekt de woningmarkt toch wel weer aan? Ik zeg: zet die huizen gewoon 10 jaar te koop, probleem opgelost.
pi_105378013
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 14:15 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

eten uit eigen winkel he
Je bedoelt dat ik mijn eigen huis ook helemaal ten laste van mijn inkomen mag afschrijven? ;)

Doe je eens verdiepen in de wetsgeschiedenis en waarom huurwaarde veranderd is in huurwaardeforfait :)

Tenzij je echt iedereen in een eigen huis met een maximale hypotheek wil hebben, en de schatkist leger dan leeg :)
  vrijdag 9 december 2011 @ 14:46:10 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105378074
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 december 2011 14:33 schreef pberends het volgende:
Binnen nu en tien jaar trekt de woningmarkt toch wel weer aan?
Als ik naar dit plaatje kijk:

Zie ik heel veel perioden waarbij het "aantrekken" veel langer duurde. Zeker omdat we nu weer op een piek zitten kan dat best tientallen jaren duren. Uiteraard lost de inflatie dat tegen die tijd op voor de verkopers, maar gecorrigeerd voor inflatie zou het mij verbazen als we in ons leven nogmaals dergelijke hoge prijzen gaan zien. Ik verwacht dat de huidige prijsdaling nog heel lang doorgaat en minstens net zo lang duurt als de prijsstijging naar 2008. In die tijd wordt de HRA in ieder geval verminderd, en na die tijd zullen de babyboomers honderdduizenden huizen gaan verlaten.
pi_105378179
Waar een woning aan de Herengracht die nu 2.6 1.95 miljoen kost maatgevend is voor de gemiddelde markt.

Da's net zo erg als Blaricum :'(
pi_105378531
quote:
11s.gif Op vrijdag 9 december 2011 14:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Waar een woning aan de Herengracht die nu 2.6 1.95 miljoen kost maatgevend is voor de gemiddelde markt.

Da's net zo erg als Blaricum :'(
Dat zegt men omdat dat de enige statistiek is die te maken is over zo'n lange periode met A locatie bebouwing. Alhoewel ik me afvraag of de bebouwing tot 1800 daar eigenlijk wel voor bewoning gebruikt werd of dat het gewoon opslagpanden waren. :P .
pi_105378590
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 14:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat levert iets van 60k aan aftrek op in je leven? En kost de Staat dus alsnog vele miljarden per jaar.
Dan zet ik die 60k liever in voor grond: Iedereen die nu 18 wordt krijgt een bouwkavel van de overheid.
Ik heb het even voor je uitgerekend (want ik ben wel liefhebber van meten = weten, en feiten enzo)
uitgangspunten door sorcees genoemd
max. 15 jaar
max 200k
terugloop fiscale aftrek met 2,5% per jaar

aangevuld met de volgende variabelen:
rente 6%
belasting 40%
huuwaarde forfait op basis 250k
voordeel contant gemaakt tegen 6%

uitkomst:
35.403,24 euro

excelmodel op aanvraag beschikbaar :)

Heb ik eventuele overdrachtsbelasting en omzetbelasting bij aanschaf nog niet meer verrekend.

Ergo, wat ik al heel vaak heb betoogd: dat voordeel valt verschrikkelijk reuze mee.

/edit/ en je kan hetzelfde bewerkstelligen door een vorm van bouwsparen, dan stimuleer je jonge mensen ook nog eens eerst een cent te sparen alvorens te spenderen.

quote:
@Dinosaur_Sr: Jouw plannen klinken als een veringewikkelderisering (ja zelf verzonnen). Net zoals de levensloopregeling kort na invoering alweer vervangen is door een vitaliteitsregeling... Daar heeft netto toch niemand profijt van? Ik zie veel liever een vereenvoudiging van het systeem.
Maar deze hele discussie gaat toch nooit over netto profijt? Dit gaat toch enkel om vermogens- en inkomensherverdeling?

Maar ik geef wel toe dat fiscale wetgeving al moeilijk genoeg is, en als het simpeler kan, maar toch even rechtvaardig (*spuug*) dat ook moet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 09-12-2011 15:58:33 ]
pi_105379974
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 14:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb het even voor je uitgerekend (want ik ben wel liefhebber van meten = weten, en feiten enzo)
uitgangspunten door basp1 genoemd

Ho dat was ik niet maar iemand anders. Ik wil niets aftoppen van de HRA, in mijn visie wordt er alleen nog maar HRA verstrekt op annuitaire of linieare hypotheken die in 30 jaar aflossen. Dat scheelt de schatkist ten opzicht van 100% aflossingsvrije hypotheken ongeveer 50% ;)
pi_105380622
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 15:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ho dat was ik niet maar iemand anders. Ik wil niets aftoppen van de HRA, in mijn visie wordt er alleen nog maar HRA verstrekt op annuitaire of linieare hypotheken die in 30 jaar aflossen. Dat scheelt de schatkist ten opzicht van 100% aflossingsvrije hypotheken ongeveer 50% ;)
My bad, sorcees was het :)

Maar punt blijft dat de absolute waarde van het belastingvoordeel erg overschat wordt.
Ik ben heb in mijn wooncarriere drie huizen gehad, waarvan het eerste een bouwkavel (dus geen overdrachtsbelasting), en de andere twee wel overdrachtsbelasting. Ik heb misschien met pijn ende moeite een kwartderde van de overdrachtsbelasting als belastingvoordeel in de vorm van HRA teruggezien.

- ik voel 'm al aankomen hoor; zo gezegd kun je 'm ook best afschaffen ;)
de crux daarbij zit 'm echter in het aftoppen of degressief maken van de aftrek.

[ Bericht 8% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 09-12-2011 16:11:42 ]
pi_105381129
Bij de weg: uit de mond van de man die altijd liegt:

quote:
Verhagen sluit aanpak hypotheekrenteaftrek niet uit
Laatste update: 9 december 2011 16:01 info

DEN HAAG - Vicepremier Maxime Verhagen (CDA) sluit niet uit dat de hypotheekrenteaftrek binnen de coalitie onderwerp van discussie wordt indien extra bezuinigingen nodig zijn.

Foto: ANP
"Je moet de bereidheid hebben om over alle noodzakelijke maatregelen te kunnen spreken", stelde hij in de wekelijkse persconferentie na de ministerraad.
Verhagen werd specifiek naar de aftrek gevraagd, waarop hij antwoordde dat wat hem betreft elke partij zijn heilige huisjes heeft, "maar ook heilige huisjes hebben weleens een lekkende dakkapel".

Eerder noemde hij deze metafoor al in een interview met NU.nl. Toen verwees hij naar de PVV die in zijn ogen te veel bezig was met het voorlezen van het eigen verkiezingsprogramma en riep hen op verantwoordelijkheid te nemen.
Verhagen wilde vrijdag niet speculeren over de waarschijnlijkheid van extra bezuinigen of de hoogte daarvan, laat staan dat hij concrete voorbeelden van bezuinigingen of hervormingen wilde noemen.

Het kabinet wacht nieuwe CPB-cijfers af, alvorens te bezien of er maatregelen genomen moeten worden en welke. Deze cijfers komen in het voorjaar.
Wel herhaalde hij dat de tijd van makkelijke maatregelen voorbij is.
bron: http://www.nu.nl/politiek(...)enteaftrek-niet.html
  vrijdag 9 december 2011 @ 16:18:12 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105381253
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 december 2011 15:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb misschien met pijn ende moeite een kwartderde van de overdrachtsbelasting als belastingvoordeel in de vorm van HRA teruggezien.
Dat maakt jou dan toch een "bijzonder geval"?
Als een gemiddelde starter 100% van de aankoopsom leent tegen 5% rente en 42% aftrek, dan is 6% overdrachtsbelasting binnen 3 jaar "terugverdiend". De huidige overdrachtsbelasting zelfs binnen 1 jaar.
pi_105381310
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 december 2011 15:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

My bad, sorcees was het :)

Geen probleem.

Nou heb ik tot nu toe pas 1 appartement gekocht en heb tot nu toe in de afgelopen jaren ongeveer net zoveel terug gehad als de afgerekende overdrachtsbelasting. Maar dat had natuurlijk wel wat meer voor mij kunnen zijn als ik geen eigen geld in mijn hypotheek zou ingebracht hebben en wat meer zou verdienen zodat ik in het 52% tarief kan aftrekken ipv de 42%.

Het nadeel bij geen eigen inleg zou wel zijn dat ik dan ook flink wat meer rente naar de bank zou moeten brengen en dat wil ik niet.
pi_105381396
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:18 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat maakt jou dan toch een "bijzonder geval"?
Als een gemiddelde starter 100% van de aankoopsom leent tegen 5% rente en 42% aftrek, dan is 6% overdrachtsbelasting binnen 3 jaar "terugverdiend". De huidige overdrachtsbelasting zelfs binnen 1 jaar.
Remco ik moet zeggen dat je wel selectief rekent, het ene moment kunnen modaal verdienden niets kopen, maar bij de belasting aftrek gaan je opeens van bovenmodaal verdienden uit. ;)
  vrijdag 9 december 2011 @ 16:28:18 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105381554
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Remco ik moet zeggen dat je wel selectief rekent, het ene moment kunnen modaal verdienden niets kopen, maar bij de belasting aftrek gaan je opeens van bovenmodaal verdienden uit. ;)
Selectief rekenen is niet mijn bedoeling. Ik had het over starters, niet over modaal verdienenden. Starters op de koopmarkt kunnen per definitie kopen, anders waren het geen starters. En de 42%-schijf loopt verder dan alleen modale salarissen.

Wat jij zegt klopt dan toch ook precies? Modaal kan je niets kopen (niet exact mijn woorden trouwens!), bovenmodaal kom je een aardig eind.
pi_105381591
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En hij vergeet huurwaardeforfait, en 100% financiering is opeens de rigeur.

@Remco . Klopt, ik heb nog nooit een woning 100% gefinancieerd (ook niet als starter), en overigens ook nog nooit 5% rente betaald, maar substantieel lager....

Maar zo zijn er verrotte veel uitzonderingen.

Zelfs in jouw meer extreme voorbeeld gaat de netto voordeel tikker dus pas lopen > 3 jaar.
Fijn dan als je in het vierde jaar verhuisd... (fijn voor de staatskas is dat)
  vrijdag 9 december 2011 @ 16:33:53 #16
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_105381728
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Selectief rekenen is niet mijn bedoeling. Ik had het over starters, niet over modaal verdienenden. Starters op de koopmarkt kunnen per definitie kopen, anders waren het geen starters. En de 42%-schijf loopt verder dan alleen modale salarissen.

Wat jij zegt klopt dan toch ook precies? Modaal kan je niets kopen (niet exact mijn woorden trouwens!), bovenmodaal kom je een aardig eind.
Met modaal kun je best wat kopen, beetje spaargeld heb je wel nodig maar ff snel gerekend.

Modaal is 33K, zeg 20K eigen geld. Is (volgens abn) max koopsom bestaande woning ¤ 158.815,-

Waar je in almere een best aardige woning voor kan kopen.
  vrijdag 9 december 2011 @ 16:35:35 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105381786
CBS dan maar, even voor de crisis: In 2007 leverde de overdrachtsbelasting bijna 5 miljard euro op. Zeg maar minder dan de helft van de HRA.
Maar ik snap je punt, en wat mij betreft mag dit alles gewoon worden afgeschaft.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:33 schreef malleable het volgende:
Waar je in almere een best aardige woning voor kan kopen.
Het ziet er op de eerste foto uit als een ruim huis! Echter, de advertentie is voor een galerijflat, een klein stukje dus... En dat in Almere.
pi_105381897
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:28 schreef RemcoDelft het volgende:
En de 42%-schijf loopt verder dan alleen modale salarissen.

Maar de 42% schaal begint rond de 33.000 euro en laat dat nu net modaal zijn, als je 33.001 verdient mag je maar over 1 euro die 42% aftrekken. ;)
  vrijdag 9 december 2011 @ 16:39:20 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105381926
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar de 42% schaal begint rond de 33.000 euro en laat dat nu net modaal zijn, als je 33.001 verdient mag je maar over 1 euro die 42% aftrekken. ;)
Maar wat is je punt? Ik had het over starters, als voorbeeld, niet over het salaris.
pi_105381932
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

da's een hypotheek van 16 euro dan ;)
  vrijdag 9 december 2011 @ 16:40:33 #21
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_105381977
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:35 schreef RemcoDelft het volgende:
CBS dan maar, even voor de crisis: In 2007 leverde de overdrachtsbelasting bijna 5 miljard euro op. Zeg maar minder dan de helft van de HRA.
Maar ik snap je punt, en wat mij betreft mag dit alles gewoon worden afgeschaft.

[..]

Het ziet er op de eerste foto uit als een ruim huis! Echter, de advertentie is voor een galerijflat, een klein stukje dus... En dat in Almere.
Ook niet mijn droomhuis maar voor een alleenstaande modaal verdiener weinig mis mee.
pi_105382052
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar wat is je punt? Ik had het over starters, als voorbeeld, niet over het salaris.
Je had het over 42% kunnen aftrekken en dat kan dus alleen als je flink boven modaal verdient wil je voor het volledige 42% bedrag kunnen aftrekken en zoals dino ook aangeeeft vergeet je het HWF.

En wat maakt het uit dat een modaal verdienend persoon alleen in appartement zou kunnen/moeten gaan wonen. Ik heb er in ieder geval geen probleem mee. 8-)
pi_105382184
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:40 schreef malleable het volgende:

[..]

Ook niet mijn droomhuis maar voor een alleenstaande modaal verdiener weinig mis mee.
En daar zou je in A'dam, wat is dat, krap 25 km verderop (?), dus tussen de 50% en 100% meer voor betalen.... (afhankelijk van exacte locatie)..... en dan zit je ook nog eens op erfpacht. Vreemd of niet?
pi_105382334
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

En daar zou je in A'dam, wat is dat, krap 25 km verderop (?), dus tussen de 50% en 100% meer voor betalen.... (afhankelijk van exacte locatie)..... en dan zit je ook nog eens op erfpacht. Vreemd of niet?
Afhankelijk van wie je het vraagt hier :P .

Ik zapte gisteren wat rond toen kwam er op een sbs6 huizen programma een appartement in a'dam van 130m^2 voorbij voor 560.000 KK. Ik zou het er in ieder geval nooit aan uitgeven. Het niet eens kunnen financieren of een rijke vrouw vinden, of ik moet 3 banen gaan nemen, en helemaal geen tijd meer overhoud om in zo'n appartement te wonen. :D
pi_105382489
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Afhankelijk van wie je het vraagt hier :P .

Ik zapte gisteren wat rond toen kwam er op een sbs6 huizen programma een appartement in a'dam van 130m^2 voorbij voor 560.000 KK. Ik zou het er in ieder geval nooit aan uitgeven. Het niet eens kunnen financieren of een rijke vrouw vinden, of ik moet 3 banen gaan nemen, en helemaal geen tijd meer overhoud om in zo'n appartement te wonen. :D
Als het binnen de grachtengordel is, mag het ook een vriend zijn ;)

Maar kennelijk maakt 25 km in Nederland zoveel uit dat mensen er twee keer zo krom voor willen liggen - hetgeen vaak ook wel moet in die oude panden vanwege de afmetingen van de kamers....
  vrijdag 9 december 2011 @ 17:37:11 #26
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105383908
Wel opmerkelijk dat DNB de dalende huizenprijzen als oorzaak van de slechte financiële positie van huishoudens aanvoert. Ik zou zeggen dat de stijgende huizenprijzen van vóór 2008 het probleem ware.

En voor mensen die later instappen, betekent het dat ze minder geld naar de bank hoeven te brengen, en meer in de economie kunnen pompen :)

Overigens gaat dit om 2012. Dus DNB gaat ook uit van dalende prijzen in 2012. Weten we dat ook weer :)
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_105383961
Of beter; de stijgende prijzen en het gebruik van overwaarde voor groei van consumptie...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  vrijdag 9 december 2011 @ 17:40:25 #28
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105384004
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 17:39 schreef Bajskorv het volgende:
Of beter; de stijgende prijzen en het gebruik van overwaarde voor groei van consumptie...
Oja, leenkneusjes waren "dieven van hun eigen portemonee" als ze die overwaarde niet uitgaven. Maar dat is toch al lang voorbij?
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_105384089
En nu nog iemand die over huurpaupers begint, en het feest is weer compleet. Niet doen dus.

Volgens mij leest Bajskorv overigens wat objectiever wat er staat.
  vrijdag 9 december 2011 @ 17:47:49 #30
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105384253
Op zich wel een fascinerende lijn om door te trekken:

Huishoudens zijn daarbij geneigd tot meer besparingen, omdat hun financiële situatie verslechtert, vooral door de dalende woningprijzen.

Zou een economische crisis op zijn tijd misschien leiden tot meer sparen, en daarmee tot economische groei? Waarom zouden mensen nog sparen, als het altijd goed zou gaan?
pi_105384524
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 17:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En nu nog iemand die over huurpaupers begint, en het feest is weer compleet. Niet doen dus.

Volgens mij leest Bajskorv overigens wat objectiever wat er staat.
Inderdaad. Ik wil enkel aangeven dat de prijsstijgingen an sich niet een enorm probleem zijn, want dat is een zero sum game... Totdat mensen hun hypotheken verhogen en met het geld hun consumptie vergroten. Dan vloeit het geld uit het systeem, want die tv schrijf je na een dag af.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
pi_105384606
De lol van dat programma op SBS6 is trouwens vooral om de boeddha's te spotten in de inrichting, helemaal De Hip zo lijkt het :')
  vrijdag 9 december 2011 @ 17:58:47 #33
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105384653
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2011 17:55 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik wil enkel aangeven dat de prijsstijgingen an sich niet een enorm probleem zijn, want dat is een zero sum game... Totdat mensen hun hypotheken verhogen en met het geld hun consumptie vergroten. Dan vloeit het geld uit het systeem, want die tv schrijf je na een dag af.
OK, eens. :)
pi_105388740
quote:

[..]

Leg mij eens uit hoe prijsstijgingen een 'zero sum game' kunnen zijn?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105389563
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 17:37 schreef droom_econoom8 het volgende:
Wel opmerkelijk dat DNB de dalende huizenprijzen als oorzaak van de slechte financiële positie van huishoudens aanvoert. Ik zou zeggen dat de stijgende huizenprijzen van vóór 2008 het probleem ware.

En voor mensen die later instappen, betekent het dat ze minder geld naar de bank hoeven te brengen, en meer in de economie kunnen pompen :)

Overigens gaat dit om 2012. Dus DNB gaat ook uit van dalende prijzen in 2012. Weten we dat ook weer :)
Natuurlijk niet. We hebben jarenlang de economische groei gefinancierd met de stijging van de huizenprijzen. Of geloofde je werkelijk dat we de afgelopen 20 jaar echt elk jaar zoveel meer zijn gaan produceren? Nu de verkopen zijn gestagneerd is het ook meteen gedaan met die economische groei. En nu mogen we gaan betalen voor al die jaren groei.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 9 december 2011 @ 20:08:31 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_105389852
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 20:01 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. We hebben jarenlang de economische groei gefinancierd met de stijging van de huizenprijzen. Of geloofde je werkelijk dat we de afgelopen 20 jaar echt elk jaar zoveel meer zijn gaan produceren?
Het is dus zaak van die vastgoedval af te blijven , want je koopt een stuk schuld uit het verleden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_105390153
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 20:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het is dus zaak van die vastgoedval af te blijven , want je koopt een stuk schuld uit het verleden
Nee hoor, die vier muren en een dak is het nooit en te nimmer waard geweest. Je neemt gewoon een schuld in het heden omdat we een kunstmatige schaarste hebben gecreeerd omdat daar goed aan te verdienen viel. Beter als echt dingen gaan produceren.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_105390880
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 20:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
Nee hoor, die vier muren en een dak is het nooit en te nimmer waard geweest.
Als het 'het nooit en te nimmer waard is geweest' waarom wordt hier dan al 173 topics door mensen geklaagd die het wel willen hebben maar niet kunnen betalen? Dan is het blijkbaar toch wat waard. Anders hoef je immers niet te klagen. Toch?

(Jajaja, er zijn er ook die claimen dat ze het makkelijk kunnen betalen, maar het niet willen voor dat geld. Dat heb ik bijvoorbeeld met Bang & Olufsen apparatuur. Ik koop het dus niet, maar ik ga ook nergens lopen klagen dat het zo duur is...)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_105391628
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 19:44 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Leg mij eens uit hoe prijsstijgingen een 'zero sum game' kunnen zijn?
Niet volledig, maar het grootste deel van de woningen die elk jaar verkocht worden gaan van een persoon naar de volgende. Een iemand maakt winst, de andere verlies. Netto maakt dat weinig uit voor het vermogen van de maatschappij, het verplaatst zich alleen. Vergelijk het met de aandelen markt.

Het grote verschil is natuurlijk het feit dat weinig mensen de winst op aandelen al voor verkoop verpachten aan de bank om er een TV van te kopen. Dat doen mensen met huizen wel.
  vrijdag 9 december 2011 @ 20:44:05 #40
323876 michaelmoore
pi_105391784
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 20:41 schreef Bajskorv het volgende:

[..]
. Dat doen mensen met huizen wel.
Dat deed men in 1929 in de USA ook met aandelen en banken hadden een ijzersterk vertrouwen in aandelen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_105393032
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 20:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat deed men in 1929 in de USA ook met aandelen en banken hadden een ijzersterk vertrouwen in aandelen
[ afbeelding ]
Fine, ik probeer een illustratie te geven, ik neem aan dat je dat snapt.
  vrijdag 9 december 2011 @ 21:12:34 #42
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105393643
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 20:41 schreef Bajskorv het volgende:
Niet volledig, maar het grootste deel van de woningen die elk jaar verkocht worden gaan van een persoon naar de volgende. Een iemand maakt winst, de andere verlies. Netto maakt dat weinig uit voor het vermogen van de maatschappij, het verplaatst zich alleen.
Dat leidde wel degelijk tot economische groei, alleen niet gebaseerd op productie maar op schuld.
Als ik geld leen van de bank, dat geld aan jou geef, en jij dat weer aan iemand anders geeft, heeft iedereen geld verdiend. Dat is tijdelijk economische groei geweest. Alleen zit ik met een schuld, en om die terug te betalen, zal ik in de toekomst minder uit kunnen geven.
pi_105393949
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 21:12 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat leidde wel degelijk tot economische groei, alleen niet gebaseerd op productie maar op schuld.
Als ik geld leen van de bank, dat geld aan jou geef, en jij dat weer aan iemand anders geeft, heeft iedereen geld verdiend. Dat is tijdelijk economische groei geweest. Alleen zit ik met een schuld, en om die terug te betalen, zal ik in de toekomst minder uit kunnen geven.
kan het zijn dat je over deze gelezen hebt (als in niet gelezen)?

quote:

[..]

alleen als iemand die 'winst' gebruikt om te consumeren, anders is het alleen verschuiving.

/edit/ of misschien begrijp ik het niet goed, het is ook prachtige volle maan, he. Howl.
pi_105394387
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 21:12 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Exactly my point, maar dat had je gemist, denk ik.
  vrijdag 9 december 2011 @ 22:35:17 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105398792
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 16:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bij de weg: uit de mond van de man die altijd liegt:

[..]

bron: http://www.nu.nl/politiek(...)enteaftrek-niet.html
Dus omdat Verhagen zegt dat ook de HRA kan worden aangepakt kunnen we zeker weten dat dit in ieder geval niet zal gaan gebeuren? Aparte stelling!

Verder denk ik wel dat de HRA zal worden aangepakt, je zit gewoon heel duidelijk dat langzaam eerst vanuit de buitenwacht, dan van de jongerenvereniging, dan vanuit oud-kamerleden, dan vanuit prominente leden en nu dan ook vanuit de regering zelf het 'nooit morrelen aan de HRA' losgelaten wordt.

Paniekverhalen over het plotsklaps afschaffen geloof ik niet. Ze zullen echt wel de regeling dusdanig inkleden dat mensen die gewoon verstandig geleend hebben het kunnen trekken. Dus beperken tot 42% (in eerste instantie), of tot een bepaald bedrag en dan héél langzaam afbouwen, over 30 jaar ofzo. Dus eigenlijk ook niet zoveel meer aan de hand.
The End Times are wild
pi_105400662
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 december 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:
[quote]10s.gif Op vrijdag 9 december 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dus omdat Verhagen zegt dat ook de HRA kan worden aangepakt kunnen we zeker weten dat dit in ieder geval niet zal gaan gebeuren? Aparte stelling!
Dit topic grossiert in aparte stellingen zogezegd. :)

Verder eens hoor, aanpassingen zullen tzt uitgesmeerd worden over een lange tijd, en bovendien kan Verhagen er makkelijk mee scoren, want hij weet heel goed dat dit kabinet daar intern geen enkele vorm van meerderheid voor gaat vinden. Jij weet toch ook wel hoe het werkt? Iedereen weer blij in de backbenches, voor of tegen maakt niet uit. In die zin neem ik Verhagen volstrekt niet serieus, ongeacht of ie een *kuch* standpunt *kuch* inneemt wat me welbevalt of niet.

Ik ben te praktisch daarin, ben ik bang.
pi_105403687
Volgens een manneke op de Belgische TV stijgen de huizenprijzen in 'nAntwerpen momenteel rap omdat Belgen geld uit de aandelen- en obligatiemarkt zouden halen en voor het vermeende veilige vastgoed gaan.

Wellicht is dat een aardige insteek voor een campange voor van de toch wat stille (griepje, Hukker) NVM?
pi_105403906
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 december 2011 00:32 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een manneke op de Belgische TV stijgen de huizenprijzen in 'nAntwerpen momenteel rap omdat Belgen geld uit de aandelen- en obligatiemarkt zouden halen en voor het vermeende veilige vastgoed gaan.

Wellicht is dat een aardige insteek voor een campange voor van de toch wat stille (griepje, Hukker) NVM?
Het equivalent in Belgie heet www.hebbes.be

Geen garpje :)

owkee, het heet www.immoweb.be ;) maar hebbes heb ook heel wat immo ;)
pi_105407582
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 december 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Verder denk ik wel dat de HRA zal worden aangepakt, je zit gewoon heel duidelijk dat langzaam eerst vanuit de buitenwacht, dan van de jongerenvereniging, dan vanuit oud-kamerleden, dan vanuit prominente leden en nu dan ook vanuit de regering zelf het 'nooit morrelen aan de HRA' losgelaten wordt.

Paniekverhalen over het plotsklaps afschaffen geloof ik niet. Ze zullen echt wel de regeling dusdanig inkleden dat mensen die gewoon verstandig geleend hebben het kunnen trekken. Dus beperken tot 42% (in eerste instantie), of tot een bepaald bedrag en dan héél langzaam afbouwen, over 30 jaar ofzo. Dus eigenlijk ook niet zoveel meer aan de hand.
De manier hoe hij het brengt geeft wel een andere insteek weer. Niets in de richting van HRA schrappen, samen met huursubsidie en een algemene belastingverlaging (of iets in die richting, budgetneutraal in ieder geval). Zoals ik het nu begrijp komt het meer op een stevige bezuinigingsmaatregel neer. Domweg schrappen danwel inperken zonder dat daar iets tegenover staat. Daar krijgt hij aanzienlijk minder mensen mee mee.
  zaterdag 10 december 2011 @ 10:01:01 #50
323876 michaelmoore
pi_105408236
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 08:10 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

De manier hoe hij het brengt geeft wel een andere insteek weer. Niets in de richting van HRA schrappen, samen met huursubsidie en een algemene belastingverlaging (of iets in die richting, budgetneutraal in ieder geval). Zoals ik het nu begrijp komt het meer op een stevige bezuinigingsmaatregel neer. Domweg schrappen danwel inperken zonder dat daar iets tegenover staat. Daar krijgt hij aanzienlijk minder mensen mee mee.
De HRA kan gewoon blijven bestaan, gewoon de bijtelling verhogen, dat merkt niemand iets van, en de mensen met 300 euro rentelasten die hoeven geen 100 euro subsidie te krijgen, dat is mesjokke

Dat is hetzelfde als huurders met een bovenmodaal inkomen, huursubsidie geven
  zaterdag 10 december 2011 @ 10:09:53 #51
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105408307
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 10:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De HRA kan gewoon blijven bestaan, gewoon de bijtelling verhogen, dat merkt niemand iets van, en de mensen met 300 euro rentelasten die hoeven geen 100 euro subsidie te krijgen, dat is mesjokke
Maar dan bestraf je mensen die hebben afgelost!
Ander plan: werp een drempel op voor de renteaftrek: mensen die 300 euro betalen geef je geen aftrek, maar mensen die 400 euro betalen geef je ook geen aftrek over de eerste 300 euro!
Zo houd je de motivatie tot aflossen, en bespaar je toch kosten.
  zaterdag 10 december 2011 @ 10:12:02 #52
323876 michaelmoore
pi_105408321
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 10:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wie aflost is beslist geen dief van de eigen portemonnee, diegenen die hun aflossing in een aandelenfonds van Fortis, Aegon, DSB of ING hebben gedaan om maximaal de leensubsidie te misbruiken wel

gewoon aflossen op de hoofdsom verplichtten, dan heb je dat gezeur niet

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 10-12-2011 10:31:06 ]
pi_105410057
Ik zit de Nederlandse household debt to GDP ratio voor 2010 te zoeken, en kan het nergens vinden.

Laatste cijfers die ik heb zijn 120% in 2002. Zijn de nieuwe cijfers bij de CBS (en is de CBS wel te geloven?)
pi_105410140
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 10:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ander plan: werp een drempel op voor de renteaftrek: mensen die 300 euro betalen geef je geen aftrek, maar mensen die 400 euro betalen geef je ook geen aftrek over de eerste 300 euro!
Zo houd je de motivatie tot aflossen, en bespaar je toch kosten.
Ja, en al die Jan Miljonairs blijven villas kopen met een hypotheek van hun Jan Miljonair BV om HRA te gebruiken, en de regering blijft met een gat in het budget.
  zaterdag 10 december 2011 @ 12:01:14 #55
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105410313
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 11:55 schreef de_ier het volgende:

[..]

Ja, en al die Jan Miljonairs blijven villas kopen met een hypotheek van hun Jan Miljonair BV om HRA te gebruiken, en de regering blijft met een gat in het budget.
Ook goed: een drempel van 300 euro, en een maximum van 500 euro aftrekpost.
  zaterdag 10 december 2011 @ 12:09:54 #56
323876 michaelmoore
pi_105410539
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 12:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ook goed: een drempel van 300 euro, en een maximum van 500 euro aftrekpost.
nee gewoon iedereen verplicht aflossen in 30 jaar, dus alleen annuïteiten verkopen met aflossingen op de hoofdsom
pi_105410624
juist, maar dan maakt de financiële sector minder winst. en de banksector in nederland is 350% van bbp. ik zie de pvda-vvd-cda-pvv-d66 financiële maffia niet annuïteiten hypotheken opleggen.
pi_105411062
Waarom altijd maar van die overgangs regeling, uitzondering en andere compromissen? Gewoon HRA eruit en desnoods lagere belastingen voor de lagere inkomens, zodat niemand zijn huis uit moet op dag 1. Elke andere regel zorgt alleen maar voor weer meer ingewikkelde regelingen en daar gaat Nederland al aan kapot. De belastingdienst is al enorm kostbaar in ons land en kan nog steeds niks op tijd afleveren.

Simpeler is efficienter en goedkoper, daar heeft iedereen voordeel bij. Als iemand gecompenseerd moet worden, dan passen we de schijven wel aan.
pi_105415070
quote:
'VVD moet juist renteaftrek aanpakken'

Juist de VVD zou het voortouw moeten nemen om de hypotheekrenteaftrek te hervormen. Hiervoor pleitte hoogleraar financiële markten Arnoud Boot vrijdag in Nieuwsuur. Volgens hem is onontkoombaar dat er bij nieuwe bezuinigingen naar het belastingvoordeel wordt gekeken.

Boot: "Je moet nu echt deze verdieping van de crisis gebruiken om de economie te moderniseren waar je die kunt moderniseren. En dat betekent dat de hypotheekrenteaftrek, die geweldige subsidie op geld lenen, moet worden afgebouwd. Dat weet iedereen. Daar gaat de economie beter van functioneren. Daarmee voorkom je dat mensen zich in huizenhoge hypotheken steken en niet meer willen verhuizen en geen mogelijkheid meer hebben."

De econoom spoort expliciet de VVD-liberalen, die helemaal niets aan de hypotheekrenteaftrek willen doen, aan: "Als er één partij is die voor afschaffing, op een verantwoorde wijze, van de hypotheekrenteaftrek zou moeten zijn, is het natuurlijk de VVD. Die zou ervoor moeten zijn; maar die hebben zich opgesloten en in een hoek gebokst."

"Het is zo voor de hand liggend, wat de economie beter doet draaien, de verdiencapaciteit van de economie vergroot; namelijk dat je die subsidiebrei afbouwt in wezen, die aanmoediging van subsidies afbouwt. Dat moet je nu aankondigen; daarmee verbeter je de overheidsfinanciën op termijn. Dat is wat de financiële markten willen zien want dat betekent dat de kredietwaardigheid van Nederland groter wordt; dus dat moet je doen", aldus Boot.

Hans van Baalen, Europarlementariër namens de VVD, wilde niet reageren op de stelling of de hypotheekrenteaftrek aangepakt moet worden. Hij zei wel dat Nederland moet blijven investeren in onderwijs, hoewel Boot vond dat het kabinet-Rutte juist het tegenovergestelde deed.
  zaterdag 10 december 2011 @ 14:44:25 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105415129
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 december 2011 14:42 schreef pberends het volgende:

[..]

The End Times are wild
pi_105415200
Op wie slaat dat plaatje?

De VVD is zich echt aan het ontwikkelen tot een grote ramp voor dit land. Gelukkig zal het over zijn bij de volgende verkiezingen.
pi_105418169
Opvallend wel dat steeds dezelfde economen worden aangehaald en het telkens als nieuws gepresenteerd wordt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 12:30 schreef Bajskorv het volgende:
Waarom altijd maar van die overgangs regeling, uitzondering en andere compromissen? Gewoon HRA eruit en desnoods lagere belastingen voor de lagere inkomens, zodat niemand zijn huis uit moet op dag 1. Elke andere regel zorgt alleen maar voor weer meer ingewikkelde regelingen en daar gaat Nederland al aan kapot. De belastingdienst is al enorm kostbaar in ons land en kan nog steeds niks op tijd afleveren.

Simpeler is efficienter en goedkoper, daar heeft iedereen voordeel bij. Als iemand gecompenseerd moet worden, dan passen we de schijven wel aan.
Ook mensen met modale of hogere inkomens kunnen in de problemen komen bij de stijgende woonlasten. Overgangsregelingen zijn prima om mensen aan de nieuwe situatie te laten wennen. Schokeffecten zijn niet wenselijk omdat je dan extreem gedrag gaat krijgen. Afbouwregelingen kunnen zeer eenvoudig bedacht worden, zonder uitzonderingsgroepen die het moeilijk of duur maken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 14:46 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

De VVD is zich echt aan het ontwikkelen tot een grote ramp voor dit land. Gelukkig zal het over zijn bij de volgende verkiezingen.
Mijn gok, op politici die blijven ontkennen wat eigenlijk iedereen wel ziet.
  zaterdag 10 december 2011 @ 20:07:54 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105425878
quote:
Mijn gok, op politici die blijven ontkennen wat eigenlijk iedereen wel ziet.
= goed.

Overigens gaan ook die politici steeds vaker om. Vers van het NRC:
quote:
DA-voorzitter heeft kritiek op eigen kabinet – plannen voor mogelijke val
door Freek Staps
BINNENLAND CDA-voorzitter Ruth Peetoom heeft kritiek op het bezuinigingsbeleid van het eigen kabinet. Peetoom zegt in een interview in NRC Weekend vandaag dat de coalitie “voorbij gaat aan allerlei hervormingen die wel nodig zijn”. Volgens haar moeten fundamentele kwesties als de gezondheidszorg, arbeidsmarkt en de woningmarkt aangepakt worden.
The End Times are wild
  zondag 11 december 2011 @ 09:42:16 #64
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105445184
Net bij Eva Jinek op Zondag: VVD-prominent Ed Nijpels over het HRA. Het mechanisme is volgens hem contraproductief bij het bevorderen van het eigen woningbezit. Tegelijkertijd wordt het effect van het uitfaseren over een periode van 20 à 30 jaar gebagitaliseerd.

Dit en alle andere signalen over nieuwe bezuinigingen: Hier komt een draai aan! :)
  zondag 11 december 2011 @ 09:49:31 #65
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105445243
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 14:46 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

Welnee. De VVD doet hoofdzakelijk wat nodig is voor dit land: De overheidsuitgaven op orde brengen.

Alleen die HRA is een misstap. Een verkeerde compensatie voor de te hoge belastingen. Ik was er altijd voor om die HRA af schaffen in ruil voor een belastingverlaging. In het huidige economisch klimaat wordt dat helaas in ruil voor geen belastingverhoging.
  zondag 11 december 2011 @ 10:13:16 #66
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_105445437
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 09:42 schreef droom_econoom8 het volgende:
Net bij Eva Jinek op Zondag: VVD-prominent Ed Nijpels over het HRA. Het mechanisme is volgens hem contraproductief bij het bevorderen van het eigen woningbezit. Tegelijkertijd wordt het effect van het uitfaseren over een periode van 20 à 30 jaar gebagitaliseerd.

Dit en alle andere signalen over nieuwe bezuinigingen: Hier komt een draai aan! :)
Dat Ed Raket nog met zijn kop op televisie durft te komen over dit onderwerp na jaren wanbeleid bij de DSB.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_105445764
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 09:42 schreef droom_econoom8 het volgende:

Ik hoorde hem ook iets zeggen in direct verband hiermee, namelijk een uniform belastingtarief van 32%. Misschien sommigen in de eurforie ontgaan.

Ik ben bang dat dit nog steeds niet de vermogens- en inkomensverschuiving gaat geven waar zo vurig op gehoopt wordt, en gezien de ervaringen in diverse buitenlanden, ook geen prijsval - het zal wel heel druk worden in het laagste en het hoogste segment van de markt.

Daarnaast zullen ze dan ook iets moeten gaan doen aan renteaftrek door verhuurders. Anders wordt ie helemaal fijn: onbeperkte renteaftrek én lagere tarieven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 11-12-2011 10:50:54 ]
  zondag 11 december 2011 @ 11:29:06 #68
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_105446526
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 10:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik hoorde hem ook iets zeggen in direct verband hiermee, namelijk een uniform belastingtarief van 32%. Misschien sommigen in de eurforie ontgaan.
Is een plan uit een rapport van 2010. Alle aftrekposten weg en een uniform tarief van 32,5 %.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zondag 11 december 2011 @ 11:29:27 #69
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105446534
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 10:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik ben bang dat dit nog steeds niet de vermogens- en inkomensverschuiving gaat geven waar zo vurig op gehoopt wordt, en gezien de ervaringen in diverse buitenlanden, ook geen prijsval - het zal wel heel druk worden in het laagste en het hoogste segment van de markt.

Daarnaast zullen ze dan ook iets moeten gaan doen aan renteaftrek door verhuurders. Anders wordt ie helemaal fijn: onbeperkte renteaftrek én lagere tarieven.
Hoezo? Een flattax geeft toch een eerlijke en uitstekende inkomstenverschuiving? :)
pi_105446737
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 11:29 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Hoezo? Een flattax geeft toch een eerlijke en uitstekende inkomstenverschuiving? :)
Ik denk dat er zo wel een paar mensen voorbijkomen die het daar niet mee eens zijn ;)
pi_105447326
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 16:28 schreef snabbi het volgende:
Opvallend wel dat steeds dezelfde economen worden aangehaald en het telkens als nieuws gepresenteerd wordt.

[..]

Ook mensen met modale of hogere inkomens kunnen in de problemen komen bij de stijgende woonlasten. Overgangsregelingen zijn prima om mensen aan de nieuwe situatie te laten wennen. Schokeffecten zijn niet wenselijk omdat je dan extreem gedrag gaat krijgen. Afbouwregelingen kunnen zeer eenvoudig bedacht worden, zonder uitzonderingsgroepen die het moeilijk of duur maken.

Nederland heeft een geschiedenis van "overgangsregeling" die permanent worden of waar eindeloos over tijd weer op voorgeborduurd wordt. We moeten eens leren beslissingen te nemen. Wat voor extreem gedrag verwacht je? De meer efficiente maatschappijen in de wereld lossen hun problemen gewoon op, die maken beslissingen en stellen niet alles eeuwig uit.
pi_105447351
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 11:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik denk dat er zo wel een paar mensen voorbijkomen die het daar niet mee eens zijn ;)
Ik wil in ieder geval. Desnoods met een schijf voor de hogere inkomens erin. Het gaat mij meer om vereenvoudiging van het belastingsysteem. Een paar schijven is het probleem niet. Misschien ga ik dan ook begrijpen hoe mijn belasting werkt...
  zondag 11 december 2011 @ 12:33:04 #73
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105448224
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2011 12:01 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Ik wil in ieder geval. Desnoods met een schijf voor de hogere inkomens erin. Het gaat mij meer om vereenvoudiging van het belastingsysteem. Een paar schijven is het probleem niet. Misschien ga ik dan ook begrijpen hoe mijn belasting werkt...
Een progressief belastingstelsel is echt een asociale, hardvochtige maatregel. Als iemand langer moet gaan werken omdat zijn partner door ziekte geen inkomen meer kan verwerven, dan wordt dat huishouden door de belastingdienst extra genaaid.

Nederland moet eerlijker: Gebruik het afschaffen van die HRA maar om een flattax te financieren.
  zondag 11 december 2011 @ 12:40:50 #74
323876 michaelmoore
pi_105448482
Nu in Buitenhof gesprek met Jan Kees waarbij de opbrengst van de afschaffing van de HRA besproken wordt, dus het kalf wordt niet in de put gegooid, maar geslacht voor Europa
pi_105448566
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:33 schreef droom_econoom8 het volgende:
Een progressief belastingstelsel is echt een asociale, hardvochtige maatregel. Als iemand langer moet gaan werken omdat zijn partner door ziekte geen inkomen meer kan verwerven, dan wordt dat huishouden door de belastingdienst extra genaaid.
.
WTF heeft langer werken door een zieke partner met een progressief belastingstelsel te maken?
pi_105448811
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:40 schreef michaelmoore het volgende:
Nu in Buitenhof gesprek met Jan Kees waarbij de opbrengst van de afschaffing van de HRA besproken wordt, dus het kalf wordt niet in de put gegooid, maar geslacht voor Europa
Wat had ie dan concreet te vertellen over zijn wensen?
  zondag 11 december 2011 @ 12:55:09 #77
323876 michaelmoore
pi_105448971
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat had ie dan concreet te vertellen over zijn wensen?
Herhaling is vanavond

Je had ook kunnen kijken in plaats van met je treintjes te spelen
pi_105449146
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Herhaling is vanavond

Je had ook kunnen kijken in plaats van met je treintjes te spelen
Moet jij het wat eerder melden, dan leg ik mijn treintjes even opzij, verder nog iets inhoudelijks te melden?
  zondag 11 december 2011 @ 13:05:39 #79
323876 michaelmoore
pi_105449303
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Moet jij het wat eerder melden, dan leg ik mijn treintjes even opzij, verder nog iets inhoudelijks te melden?
nou ik moet zeggen dat ik verheugd ben dat het opeten van het gouden HRA kalf nu wel algemeen geaccepteerd aan het worden is, nu zelfs de minister van Financiën de opbrengst gaat schatten

Maar hoe men dat gaat doen weet ik niet, mogelijk door de Fiscale bijtelling te verhogen, zodat de aftrek voorlopig toch in stand blijft
Dan heeft er niemand gezichtsverlies
pi_105449442
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou ik moet zeggen dat ik verheugd ben dat het opeten van het gouden HRA kalf nu wel algemeen geaccepteerd aan het worden is, nu zelfs de minister van Financiën de opbrengst gaat schatten

Maar hoe men dat gaat doen weet ik niet, mogelijk door de Fiscale bijtelling te verhogen, zodat de aftrek voorlopig toch in stand blijft
Dan heeft er niemand gezichtsverlies
Een beetje domme minister dan, want dat bedrag kan ie zo uit zijn begroting halen, wordt elk jaar keurig netjes bijgehouden :)

Maar wat zei ie nou concreet? Want ik schakelde buitenhof in, maar daar was een historische meneer over een boek aan het orakelen?
pi_105449743
Laat maar, ik begrijp al waarom je eromheen draait :D

quote:
AMSTERDAM - Over de hoogte van de extra bezuinigingen die nodig zijn is nog niets te zeggen. Dat zei minister van Financiën Jan Kees de Jager zondag in Buitenhof.

Volgens de CDA-bewindsman moeten eerst de nieuwe ramingen van het Centraal Planbureau (CPB) komende dinsdag worden afgewacht.

Naar verwachting komt het CPB met slecht nieuws. Het kabinet wil naar verluidt tussen de zes en tien miljard euro extra bezuinigen, bovenop de achttien miljard die in het regeerakkoord zijn afgesproken. De Jager wilde geen bedragen noemen. "Daar is nog niks over te zeggen."

De Jager beaamde dat bij de nieuwe bezuinigingsronde geen onderwerp taboe is. Vicepremier Maxime Verhagen (CDA) zei dat vrijdag al. "Het is prachtig als collega's in het kabinet zeggen dat niks taboe is, maar ik ga erover."

Speculatie over inperking van de hypotheekrenteaftrek noemde hij een 'love-baby van de media'. Volgens De Jager is het niet de meest voor de hand liggende optie. "Het is een lastenverzwaring voor werkende mensen en het is de vraag of dat de schatkist veel oplevert.
bron: http://www.nu.nl/economie(...)a-bezuinigingen.html

Als HRA een "love-baby" is, wat is het huurwaardeforfait dan? ;)

Vanavond die Che Guevarra taal maar eens aanhoren :)
  zondag 11 december 2011 @ 13:19:24 #82
323876 michaelmoore
pi_105449787
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Als HRA een "love-baby" is, wat is het huurwaardeforfait dan? ;)
Een tool om de lovebaby te slachten, lekker zo'n bak met geld die voor het grijpen ligt
pi_105449918
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Een tool om de lovebaby te slachten, lekker zo'n bak met geld die voor het grijpen ligt
Ik denk dat 0,2% belastingverhoging, of 0,5% meer omzetbelasting een stuk effectiever en veiliger tool voor de heren en dames politici is. Ik zat meer te denken aan 'natte droom'.

Overigens zal de opbrengst van het huurwaardeforfait trouwens wel flink zakken om dat de WOZ waardes naar verwachtig lager zullen zijn per 01-01-2012. Lijkt me inderdaad wel redelijk dat ze dat compenseren :)
pi_105449936
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2011 12:00 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Nederland heeft een geschiedenis van "overgangsregeling" die permanent worden of waar eindeloos over tijd weer op voorgeborduurd wordt. We moeten eens leren beslissingen te nemen. Wat voor extreem gedrag verwacht je? De meer efficiente maatschappijen in de wereld lossen hun problemen gewoon op, die maken beslissingen en stellen niet alles eeuwig uit.
Ik denk dat je een ander type overgangsregeling bedoeld. Als je zegt dat je voor de komende x jaar ieder jaar minder aftrek toestaat, dan is dat wel een regeling die simpel, duidelijk en niet eeuwig durend is.

De extremen die ik verwacht hebben voornamelijk te maken met consumptiepatronen. Een grote verandering zorgt voor grote echo effecten in bijvoorbeeld luxe goederen. Kleinere schokken die je ook vooraf aan ziet komen, hebben hier in mijn ogen minder neveneffecten.

Overigens lijkt mij de belastingtarieven verlagen om inkomensverlies van het wegvallen van HRA niet effectief. De verlaging komt over een grotere groep. Hierdoor kost de compensatie van het inkomensverlies veel meer en komt het bij mensen terrecht die het niet 'nodig' hebben. Ook komt het me raar over dat je een bezuiniging doorvoert om daarna te gaan sinterklazen.

Het is veel logischer om af te bouwen en geen compensatie te geven.
pi_105450670
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:23 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik denk dat je een ander type overgangsregeling bedoeld. Als je zegt dat je voor de komende x jaar ieder jaar minder aftrek toestaat, dan is dat wel een regeling die simpel, duidelijk en niet eeuwig durend is.

De extremen die ik verwacht hebben voornamelijk te maken met consumptiepatronen. Een grote verandering zorgt voor grote echo effecten in bijvoorbeeld luxe goederen. Kleinere schokken die je ook vooraf aan ziet komen, hebben hier in mijn ogen minder neveneffecten.

Overigens lijkt mij de belastingtarieven verlagen om inkomensverlies van het wegvallen van HRA niet effectief. De verlaging komt over een grotere groep. Hierdoor kost de compensatie van het inkomensverlies veel meer en komt het bij mensen terrecht die het niet 'nodig' hebben. Ook komt het me raar over dat je een bezuiniging doorvoert om daarna te gaan sinterklazen.

Het is veel logischer om af te bouwen en geen compensatie te geven.
Hangt er vanaf of je het als botte bezuiniging, of als hervorming ziet, denk ik.
pi_105451184
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hangt er vanaf of je het als botte bezuiniging, of als hervorming ziet, denk ik.
Dat het kabinet het niet zal doen uit oogpunt van hervorming, is volgens mij wel duidelijk.
Overigens blijft dan nog steeds de kosten van compensatie over een grotere groep onwenselijk.
  zondag 11 december 2011 @ 14:04:40 #87
323876 michaelmoore
pi_105451337
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:23 schreef snabbi het volgende:

[..]

Hierdoor kost de compensatie van het inkomensverlies veel meer en komt het bij mensen terecht die het niet 'nodig' hebben.
O , Vertel verder
Ik leef van de wind of zo ??

quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Overigens zal de opbrengst van het huurwaardeforfait trouwens wel flink zakken om dat de WOZ waardes naar verwachtig lager zullen zijn per 01-01-2012.
Lijkt me inderdaad wel redelijk dat ze dat compenseren :)
Dat zal het excuus wel zijn
Naast dat het moet van Brussel
pi_105451376
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:59 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dat het kabinet het niet zal doen uit oogpunt van hervorming, is volgens mij wel duidelijk.
Overigens blijft dan nog steeds de kosten van compensatie over een grotere groep onwenselijk.
Zal ik het zo zeggen: als je compenseert, is het onvermijdelijk dat het over een grotere groep gaat, tenzij je mateloos ingewikkelde en fraudegevoelige regelingen bedenkt.
pi_105451398
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:04 schreef michaelmoore het volgende:

Dat zal het excuus wel zijn
0,65% wordt 0,75%. Op z'n Hollandsch ;)

quote:
Naast dat het moet van Brussel
Moet het huurwaardeforfait van Brussel omhoog? Bron?
  zondag 11 december 2011 @ 14:07:06 #90
323876 michaelmoore
pi_105451420
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zal ik het zo zeggen: als je compenseert, is het onvermijdelijk dat het over een grotere groep gaat, tenzij je mateloos ingewikkelde en fraudegevoelige regelingen bedenkt.
gewoon de huursubsidie en de HRA subsidie samenvoegen in een woontoeslag van max 300 euro, voor de inkomens, met meer dan 50% woonlasten t.o. belastbaarinkomen

quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

0,65% 0,55% wordt 0,75%. Op z'n Hollandsch ;)

[..]

Moet het huurwaardeforfait van Brussel omhoog? Bron?
Advies Brussel: ‘Schrap hypotheekrenteaftrek’

http://www.volleberg.nl/v(...)aftrekHYPOTHEKEN.pdf

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 11-12-2011 14:12:35 ]
pi_105451666
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

gewoon de huursubsidie en de HRA subsidie samenvoegen in een woontoeslag van max 300 euro, voor de inkomens, met meer dan 50% woonlasten t.o. belastbaarinkomen
Dan mag er ook een vermogenstoets bij :)
Zit ik daar in m'n uppie in mijn 5 kamerflat subsidie te lurken omdat ik geen zin heb om te werken.
Maar uiteindelijk is het dan gewoon inkomensherverdeling.

quote:
Advies Brussel: ‘Schrap hypotheekrenteaftrek’
Je begrijpt dat er een verschil zit tussen advies en 'moet', right?
En dat de HWF verhogen niet het schrappen van de HRA is, maar simpelweg een uitvloeisel zou zijn van de lafheid van politici.
pi_105451744
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

O , Vertel verder
Ik leef van de wind of zo ??
Als je geen inkomensverlies hebt, hoef je ook niet gecompenseerd te worden.
Ik ben sowieso tegen compensaties. Dat maakt het nodeloos ingewikkeld.
  zondag 11 december 2011 @ 14:18:27 #93
323876 michaelmoore
pi_105451824
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:16 schreef snabbi het volgende:

[..]

Als je geen inkomensverlies hebt, hoef je ook niet gecompenseerd te worden.
Ik ben sowieso tegen compensaties. Dat maakt het nodeloos ingewikkeld.
Ik heb al tientallen jaren inkomensverlies door die HRA subsidie
  zondag 11 december 2011 @ 14:20:24 #94
323876 michaelmoore
pi_105451886
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan mag er ook een vermogenstoets bij :)
Zit ik daar in m'n uppie in mijn 5 kamerflat subsidie te lurken omdat ik geen zin heb om te werken.
Maar uiteindelijk is het dan gewoon inkomensherverdeling.

[..]
Ja de grootste vermogens wonen op een 5 kamerhuurflat, beetje domme VVD praat

Maar ik ben het met je eens de huursubside moet ook verdwijnen, en dus die woontoeslag tijdelijk moet zijn en met een afbouw
pi_105451933
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan zou je door het afbouwen/afschaffen van de regeling al gecompenseerd worden.
Toch mooi dat de ware aard in zo'n discussie naar voren komt. Preken voor eigen belang.
  zondag 11 december 2011 @ 14:22:36 #96
323876 michaelmoore
pi_105451962
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:21 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dan zou je door het afbouwen/afschaffen van de regeling al gecompenseerd worden.
Juist afschaffen dus
pi_105451973
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik heb al tientallen jaren inkomensverlies door elke vorm van belasting. Life's a bitch
  zondag 11 december 2011 @ 14:50:35 #98
323876 michaelmoore
pi_105453032
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb al tientallen jaren inkomensverlies door elke vorm van belasting. Life's a bitch
ik niet meer van de motorrijtuigbelasting sinds de CO2 normen
scheelt me 75 euro per maand, ofwel 900 euro pj
van SAAB gas naar Spark bifuell
pi_105453184
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 14:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik niet meer van de motorrijtuigbelasting sinds de CO2 normen
scheelt me 75 euro per maand, ofwel 900 euro pj
van SAAB gas naar Spark bifuell
Ik fiets ;)
  zondag 11 december 2011 @ 15:00:56 #100
323876 michaelmoore
pi_105453489
quote:
6s.gif Op zondag 11 december 2011 14:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik fiets ;)
Fiscaal vrijgesteld waarschijnlijk
http://www.belastingdiens(...)66.html#P1026_105269
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')