Toen ik 6 jaar geleden in de vierde klas van de middelbare school zat kreeg een van mijn klasgenotes een stiekeme relatie met de leraar tekenen. Zij was toen nog maar 16 jaar oud en hij al midden dertig. Hoewel 16 jaar de wettelijke leeftijd voor seksuele gemeenschap is, kon het gewoon niet odat zij zijn leerlinge was. We wisten niet meteen of het nou echt aan de gang was wel zagen we haar en haar beste vriendin verdacht vaak met hem op straat lopen buiten schooltijd om. Haar vriendin had een relatie, maar de geruchten gingen dat hij met beiden naar bed ging. Het was inderdaad enorm opvallend dat zij opeens 9ens en 10en haalden terwijl haar talent echt heel middelmatig was. Hun excuus waas dat zij samenwerkten aan de productie van de schoolmusical, maar stiekem hadden ze gewoon seks met elkaar.
Toen we twee jaar later afstudeerden werden er speeches gehouden en verschillende leerlingen werden beloond voor hun harde werk en kregen geldprijzen Het viel mijn ouders, en die van vriendinnen, wel erg op dat Anna (zo heette ze) overladen werd met allemaal prijzen en haar naam wel erg vaak werd genoemd. Het was niet zo vreemd, de leraar die de speeches organiseerde was de tekenleraar. Wij vonden het enorm ongepast dat er van de zoveel havo en vwo leerlingen de hele tijd maar een meisje onder de loep werd gehouden. Zeker omdat er ook andere leerlingen inzet hadden getoond voor de school.
Na mijn middelbare school ben ik verhuisd naar een andere stad en ik hoorde niks meer van Anna of de tekenleraar. Totdat ik laatst een oud klasgenoot zag die me wist te vertellen dat zij meteen waren gaan samenwonen na haar dilomauitreiking, en dat hij nog steeds les geeft. ook wist hij dat die leraar hiervoor al een affaire heeft gehad met een andere leerlinge, die stuk was gelopen toen zij van school ging. Vroeger had ik het afgedaan als roddels, maar van die klasgenoot wist ik dat hij oprecht was. Ergens draaide mijn maag zich om, want ik vond het zo walgelijk dat iemand die zo onprofessioneel is en bovendien ook efebofiel gewoon les mag blijven geven. Toen het hele Anna en de tekenleraar verhaal uitkwam werd zij door de klas uitgekotst (geen wonder, omdat zij seks had voor hogere cijfers), maar hij is er zelf niet eens op aangesproken. Ik heb het nog nagecheckt op Facebook en zij hebben inderdaad een relatie met elkaar.
Het zit me echt enorm dwars dat zo'n man de komende generaties nog misbruik kan maken van onzekere jongen meisjes, want Anna was echt een van de meest onzekere meiden die ik kende. Hoewel het 6 jaar geleden is, wil ik toch nog een klacht indienen. Maar waar? Mijn oude school zal denk ik weinig actie ondernemen, is er een plek hogerop die er voor zorgt dat die man gestraft wordt?