Gebeurt.quote:
Neuh, over tien jaar kunnen mensen gewoon nog daar hun boodschappen doen.quote:
Ah kijk handig spellingscontrole....quote:Op zondag 4 december 2011 23:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gebeurt.
Ik zag net een politieauto op de webcam, de agenten stapten even uit. Daarna waren ze weer vertrokken. Spannend!
Het heeft niets met spelling te maken, maar met grammaticaquote:Op maandag 5 december 2011 00:00 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
Ah kijk handig spellingscontrole....
Nou dan kun je me nog heel vaak gaan verbeteren!quote:Op maandag 5 december 2011 00:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het heeft niets met spelling te maken, maar met grammatica
Dat had TS al gedaan.quote:Op maandag 5 december 2011 00:04 schreef zyx1981 het volgende:
Misschien ff de cam-linkjes in de OP voegen? --> http://www.greenhood.nl/Heerlen/
En de locale nieuwssite: www.l1.nl
Toegevoegdquote:Op maandag 5 december 2011 00:04 schreef zyx1981 het volgende:
En de locale nieuwssite: www.l1.nl
Edit: niet goed gelezen.
Morgen live de sloopkogel zien gaan..?quote:Op maandag 5 december 2011 00:46 schreef eRKa het volgende:
Iedereen gaat dit volgen, en morgen gaat er een sloopkogel in....uit met de pret.
quote:Op maandag 5 december 2011 11:29 schreef zyx1981 het volgende:
De voorzitter van de Nederlandse vereniging van Constructeurs heeft ook van zich laten horen (in de Cobouw): http://www.cobouw.nl/nieu(...)-is-is-het-reparabel
Als het alleen die ene kolom betreft, kan volgens die man de boel prima gerepareerd worden.
Ik zou me kapot lachen als er gewoon een lekkende waterleiding onder zitquote:"De kolom is uit de vloer geponst", beschrijft Galjaard wat hij op de foto’s ziet. "Er moet een ondergrondse stroom zijn. Naar het lijkt dicht onder het oppervlak."
water in de mijngangen wat fluctueerd doet natuurlijk t zelfdequote:Op maandag 5 december 2011 11:32 schreef Wokkel het volgende:
[..]
[..]
Ik zou me kapot lachen als er gewoon een lekkende waterleiding onder zit
Maar die zit niet dicht onder de oppervlakte.quote:Op maandag 5 december 2011 11:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
water in de mijngangen wat fluctueerd doet natuurlijk t zelfde
Niet helemaal. Die mijngangen zitten op een diepte tussen de 240 en de 900m. En als er een mijnschacht onder de parkeergarage in lag te storten, dan was er een veel grotere put ontstaanquote:Op maandag 5 december 2011 11:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
water in de mijngangen wat fluctueerd doet natuurlijk t zelfde
zachter / harder gesteente? :-)quote:Op maandag 5 december 2011 11:35 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Niet helemaal. Die mijngangen zitten op een diepte tussen de 240 en de 900m. En als er een mijnschacht onder de parkeergarage in lag te storten, dan was er een veel grotere put ontstaan
Mijngangen zitten hier veel minder diep.quote:Op maandag 5 december 2011 11:35 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Niet helemaal. Die mijngangen zitten op een diepte tussen de 240 en de 900m. En als er een mijnschacht onder de parkeergarage in lag te storten, dan was er een veel grotere put ontstaan
tja.. goede vraag.. k had ook wel graag een camera op die kapotte pilaar gezienquote:Op maandag 5 december 2011 12:10 schreef Nina-Sanders het volgende:
Hoe zouden die mijngangen er nu uitzien? Onder water? Helemaal, of deels?
Eergisteren zou het binnen vijf uur instorten aldus een expert. Gisteren paar uur wapperende vlaggetjes, paar mensen en twee kauwen gezien.quote:
Tot een tunnel zich met water vult! ALLEMAAL!quote:Op maandag 5 december 2011 14:04 schreef Staal het volgende:
[..]
Eergisteren zou het binnen vijf uur instorten aldus een expert. Gisteren paar uur wapperende vlaggetjes, paar mensen en twee kauwen gezien.
Ik heb het geduld niet meer. Volg het wel via jullie.
Groet,
Ramptoeristje
Dat ziet er niet best uit...quote:Op maandag 5 december 2011 14:37 schreef ACT-F het volgende:
3D visualisatie van de aangetaste pilaren:
[ link | afbeelding ]
Over honderd jaar staat het er nog.quote:Op maandag 5 december 2011 15:09 schreef rubbereend het volgende:
Het is toch één van de oudste winkelcentra van Nederland
nja die persoon liever dan ik!quote:Op maandag 5 december 2011 15:23 schreef Staal het volgende:
Best gevaarlijk nog met dit weer op het dak.
Hij is leuk!quote:
In die container in dat plein zitten Belgen voor de follow-up van die Mobistar act. De act is 3 dagen geleden afgelopen, alleen komt maar niemand ze ophalen...quote:
Ik heb hem erbij gezetquote:Op maandag 5 december 2011 16:58 schreef zyx1981 het volgende:
Nog twee renders:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ziet er slecht uit voor dit deel van het complex.
Edit: in de bovenste render zie je op de achtergrond gesplitste kolommen. Hier zit een dilatatie tussen twee bouwdelen. Ook in de kolommen van het tweede bouwdeel zijn scheuren/afwijkingen gevonden (want rood gekleurd). Ofwel: een tweede bouwdeel is in de gevarenzone gekomen!
Dat is wel heel erg klote. Maar neem aan dat zoiets verzekerd is?quote:Op maandag 5 december 2011 17:07 schreef Ynske het volgende:
10 winkels verdwijnen totaal, incl inventaris
slopers komen ook niet in die zaken
als t natuurgeweld is, niet ben ik bangquote:Op maandag 5 december 2011 17:09 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg klote. Maar neem aan dat zoiets verzekerd is?
quote:De tien onveilige winkels in het loon
C&A, Promiss, Miss Etam, Avance, Sta Sterk, Vrancken, Bart Smit, Hair & More, Livello, en Bags&Bijoux
www.albert.nl?quote:Op maandag 5 december 2011 17:11 schreef Ynske het volgende:
voor ouderen in de buurt gaat een boodschappenlijn opgezet worden, zodat die door baanbrekendwerk geholpen worden
Zolang niet heel Heerlen op opgeslokt, vind ik de term "natuurramp" te groot voor dit probleem. Tsunami's, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen, kijk, dát zijn natuurrampen en het is logisch dat je je daar niet tegen kunt verzekeren. Dit lijkt me van een andere orde.quote:Op maandag 5 december 2011 17:09 schreef Ynske het volgende:
[..]
als t natuurgeweld is, niet ben ik bang
als de aardbeving van donderdag de nekslag geweest is, dan is t natuurgeweldquote:Op maandag 5 december 2011 17:12 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Zolang niet heel Heerlen op opgeslokt, vind ik de term "natuurramp" te groot voor dit probleem. Tsunami's, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen, kijk, dát zijn natuurrampen en het is logisch dat je je daar niet tegen kunt verzekeren. Dit lijkt me van een andere orde.
streven is om 23 december weer open te gaan voor de overige 40 winkeliers en bewonersquote:Op maandag 5 december 2011 17:14 schreef rubbereend het volgende:
Winkelcentrum zal neem ik aan tot na de sloop gesloten blijven.
Dat ze daar niet meteen aan gedacht hebbenquote:Op maandag 5 december 2011 17:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
Gewoon dat gat dichtgooien en een nieuwe steunpilaar plaatsen, daarvoor hoef je niet een compleet winkelcentrum af te breken.
Dan maar hopen dat eerdere conclusies juist zijn..quote:Op maandag 5 december 2011 17:10 schreef Ynske het volgende:
vanavond komt zwaar materieel waarbij achterom bij de action op de parkeerplaats een werkplek zal worden ingericht
werkzaamheden duren van 6 sochtends tot 6 savonds
bij calamiteiten mag zelfs snachts doorgewerkt worden om die dealine 23e te halen
Maar als het de druppel was die een vallende emmer deed overlopen, dan weer niet.quote:Op maandag 5 december 2011 17:13 schreef Ynske het volgende:
[..]
als de aardbeving van donderdag de nekslag geweest is, dan is t natuurgeweld
Men wil gewoon graag een nieuw en modern winkelcentrumquote:Op maandag 5 december 2011 17:16 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dat ze daar niet meteen aan gedacht hebben
Precies, gewoon dit doen.quote:Op maandag 5 december 2011 17:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
Gewoon dat gat dichtgooien en een nieuwe steunpilaar plaatsen, daarvoor hoef je niet een compleet winkelcentrum af te breken.
Je bent toch niet serieus hèquote:Op maandag 5 december 2011 17:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Men wil gewoon graag een nieuw en modern winkelcentrum
men had gewoon nooit aan het mijnwaterproject moeten beginnenquote:Op maandag 5 december 2011 17:17 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Maar als het de druppel was die een vallende emmer deed overlopen, dan weer niet.![]()
Dat zou wel eens leuke rechtzaken kunnen opleveren
Het alternatief is wachten totdat het gat zichzelf vult met puinquote:Op maandag 5 december 2011 17:17 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Je bent toch niet serieus hè?
lijkt me toch wel dat ze moeten weten wat de oorzaak van dit alles is voordat ze met zwaar materieel dat terrein op gaan om de boel te slopen?quote:Op maandag 5 december 2011 17:19 schreef Ynske het volgende:
veiligheid en kritieke toestand staat nog altijd voorop
men spreekt niets uit hoe het komt, alleen beweging in de grond, maar wat dat veroorzaakt heeft is nu niet belangrijk, veiligheid en mensen zijn het belangrijkste
Hij blijft grappigquote:
ze gaan t terrein op dit moment niet op, alles word aan de achterkant geplaatstquote:Op maandag 5 december 2011 17:21 schreef YazooW het volgende:
[..]
lijkt me toch wel dat ze moeten weten wat de oorzaak van dit alles is voordat ze met zwaar materieel dat terrein op gaan om de boel te slopen?
Waarom ben je dan ook aan jouw waterproject begonnen?quote:Op maandag 5 december 2011 17:18 schreef Ynske het volgende:
[..]
men had gewoon nooit aan het mijnwaterproject moeten beginnen
en dan alles maar dichtlaten?quote:Op maandag 5 december 2011 17:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
Waarom wil men zo graag snel slopen? Kan men niet even wachten totdat de boel vanzelf instort? Als het ooit instort?
Kan je je berichten niet meer in een beperkt aantal posts zetten, en dat een mod het aantal posts verminderd? Het is wat lastig nu voor anderen, om te zien wat er nu in de persconferentie gezegd is, zo tussen de discussie van de rest door.quote:Op maandag 5 december 2011 17:23 schreef Ynske het volgende:
geld loket sns verdwijnt ook, valt in t gevaarlijke compartiment
Als het uit zichzelf instort, dan ben je de controle over de asbest kwijt, en kan de klap schade aan de resterende bouwdelen veroorzaken. Voor de rest maakt het niet uit.quote:Op maandag 5 december 2011 17:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
Waarom wil men zo graag snel slopen? Kan men niet even wachten totdat de boel vanzelf instort? Als het ooit instort?
Gewoon grondig onderzoek verrichten naar de bodemgesteldheid en de structurele integriteit van het gebouw, ik zie de noodzaak tot snelle sloop niet. Waarom kan men niet even 2 weken wachten?quote:
Mee eens. Ik heb wat updates bij de TS gezet.quote:Op maandag 5 december 2011 17:25 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Kan je je berichten niet meer in een beperkt aantal posts zetten, en dat een mod het aantal posts verminderd? Het is wat lastig nu voor anderen, om te zien wat er nu in de persconferentie gezegd is, zo tussen de discussie van de rest door.
Niet vervelend bedoeld, maar meer omwille van de leesbaarheid.
Als het instortingsgevaar zo groot is dan is gecontroleerde sloop ook niet meer mogelijk. Of gaan we de levens van slopers in de waagschaal stellen om wat asbest uit die gebouwen te halen? Volgens mij is de noodzaak niet zo groot maar spelen er andere belangen.quote:Op maandag 5 december 2011 17:27 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Als het uit zichzelf instort, dan ben je de controle over de asbest kwijt, en kan de klap schade aan de resterende bouwdelen veroorzaken. Voor de rest maakt het niet uit.
Wel fijn overigens dat iemand meetypt met de persconferentie, ipv dat we straks alleen een sober algemeen verhaaltje van de site van l1 kunnen halen. Dus waarvoor dank aan Ynskequote:Op maandag 5 december 2011 17:27 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
Mee eens. Ik heb wat updates bij de TS gezet.
Als je er geen verstand van hebt, wacht dan even op de persconferentie die de slopers over een half uur op www.l1.nl gaan geven.quote:Op maandag 5 december 2011 17:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als het instortingsgevaar zo groot is dan is gecontroleerde sloop ook niet meer mogelijk. Of gaan we de levens van slopers in de waagschaal stellen om wat asbest uit die gebouwen te halen? Volgens mij is de noodzaak niet zo groot maar spelen er andere belangen.
dit typte even wat makkelijkerquote:Op maandag 5 december 2011 17:25 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Kan je je berichten niet meer in een beperkt aantal posts zetten, en dat een mod het aantal posts verminderd? Het is wat lastig nu voor anderen, om te zien wat er nu in de persconferentie gezegd is, zo tussen de discussie van de rest door.
Niet vervelend bedoeld, maar meer omwille van de leesbaarheid.
Beelen sloopwerkenquote:Op maandag 5 december 2011 17:30 schreef Ireth het volgende:
* Ireth wijst naar de webcam...
Ik zag net graafmachines arriveren?
ligt daar nog geld?quote:geld loket sns verdwijnt ook, valt in t gevaarlijke compartiment
die link gebruik ik ook.. maar Cam2 blijft zwartquote:Op maandag 5 december 2011 17:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hier is het springlevend?
http://www.greenhood.nl/Heerlen/
quote:Op maandag 5 december 2011 17:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
die link gebruik ik ook.. maar Cam2 blijft zwart
(of issie gewoon in dat gat gevallen?! )
Ze zullen bij het slopen de kluis of de geldautomaat wel even in een aparte container gooien. Die container zal dan wel direct worden weggereden naar een afgesloten locatie, om zo nachtelijk struiners uit het sloopafval weg te houden.quote:
Heb je dit soort ook in cam 1???quote:Op maandag 5 december 2011 17:52 schreef zyx1981 het volgende:
Nieuwe link voor cam 2: http://www.heerlenlive.nl/html/camera.html
Edit: deze link doet het wel. Die vorige link was bij ook dood wat betreft cam 2.
Edit 2: Lol, beide cams zijn nu wel synchroon.. net reed er een vrachtwagen van de ene zo door naar de andere cam.
youtube.com/watch?v=SJe-D_z2LsE&feature=player_embeddedquote:
Werkt helaas niet dank voor gevenquote:Op maandag 5 december 2011 18:07 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
youtube.com/watch?v=SJe-D_z2LsE&feature=player_embedded
copy/paste anders werkt de link hier niet.
Waar heb je deze renders vandaan?quote:Op maandag 5 december 2011 16:58 schreef zyx1981 het volgende:
Nog twee renders:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ziet er slecht uit voor dit deel van het complex.
Edit: in de bovenste render zie je op de achtergrond gesplitste kolommen. Hier zit een dilatatie tussen twee bouwdelen. Ook in de kolommen van het tweede bouwdeel zijn scheuren/afwijkingen gevonden (want rood gekleurd). Ofwel: een tweede bouwdeel is in de gevarenzone gekomen!
Werkelijk waar. Dus gewoon een paar kuub zand erin, aantrillen, kolommetje erop en klaar is Kees?quote:Op maandag 5 december 2011 17:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zo gek diep liggen die mijngangen hier niet hoor.quote:Op maandag 5 december 2011 17:47 schreef zyx1981 het volgende:
Online, waar haal je de bewering vandaan dat een oude mijngang wellicht de oorzaak is? Die dingen liggen veel te diep! Bron graag, want het is nogal een bewering. Uitspoeling door een waterloop of een gebroken leiding is veel logischer en ook wat de voorzitter van de vereniging van constructeurs, (dhr. Galjaard) dacht.
Slechts 250-900 meter vind ik nog best diep. Je hebt weliswaar ondiepere mijnen, uit de 12e t/m de 19e eeuw, maar dat is niet in dit gebied.quote:Op maandag 5 december 2011 18:23 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Zo gek diep liggen die mijngangen hier niet hoor.
Als je goed naar de renders kijkt, dan zie je dat die verzakking plaatsvind onder het gebouw. Precies het stuk gebouw achter het "t Loon" logo op cam1, dat verzakt. Het onbebouwde deel van de parkeerplaats staat er nog onberispelijk bij. Ook al zit het aan elkaar vast, ze zullen heus niet een gezonde garageconstructie afbreken, omdat aan de rand wat inzakt. Het grootste deel zal met dus laten staan, ook omwille van de bereikbaarheid van het winkelcentrum. Het bouwdeel met de verzakking, dat zullen ze echter wel helemaal afbreken.quote:Op maandag 5 december 2011 19:52 schreef PfenisBaron het volgende:
Is dat nou een grote plas water daar op het dek naast dat kleine gebouwtje? Een teken dat die vloer al flink doorzakt zonder de weggevallen ondersteuning?
Ik denk niet dat ze nog veel over dat dek gaan rijden als het aan de andere kant open ligt..niet bepaald optimaal voor de stabiliteit. Mits de renders kloppen is het trouwens inderdaad een stukje verderop idd. Al ligt het natuurlijk aan de constructie of die invloed tot daar kan rijken.quote:Op maandag 5 december 2011 19:56 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Als je goed naar de renders kijkt, dan zie je dat die verzakking plaatsvind onder het gebouw. Precies het stuk gebouw achter het "t Loon" logo op cam1, dat verzakt. Het onbebouwde deel van de parkeerplaats staat er nog onberispelijk bij. Ook al zit het aan elkaar vast, ze zullen heus niet een gezonde garageconstructie afbreken, omdat aan de rand wat inzakt. Het grootste deel zal met dus laten staan, ook omwille van de bereikbaarheid van het winkelcentrum. Het bouwdeel met de verzakking, dat zullen ze echter wel helemaal afbreken.
Op zich wel cool, ik wist tot nu toe niet dat men ondergronds ook elektrisch aangedreven treintjes gebruikte.quote:Op maandag 5 december 2011 19:58 schreef PfenisBaron het volgende:
De gang zit op 250m diepte trouwens, vandaar ook de naam.
Hier een plaatje van de gang: [ afbeelding ]
De oude lindestraat (een van de locaties die user hierboven aandraagt) ligt op nog geen 500m. Is het mogelijk dat het gebruik van mijnwater wat sinds 5 jaar wordt gebruikt de bodem verzwakt en dit veroorzaakt?quote:Op maandag 5 december 2011 20:02 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Op zich wel cool, ik wist tot nu toe niet dat men ondergronds ook elektrisch aangedreven treintjes gebruikte.Wel slim op zich, gezien het feit dat de oude dieseltjes ook het zuurstofgehalte verlaagden.
Voorts: al loopt die gang precies onder 't Loon, dan nog is het niet de oorzaak. Als het die gang was die inzakte, dan was gezien de diepte de zakking aan het maaiveld over een veel groter gebied verspreid en minder heftig. De huidige locale, heftige zakking, lijkt meer op een locale uitspoeling van grond door een kapotte riolering, waterleiding, etc. Echt, het is gewoon te lokaal voor gebeurtenissen op honderden meters diepte.
Had een oom die kompel was, die liet me eens verzakkingen zien in de mijnstreek en vertelde dat er hele cathedralen ondergronds waren.quote:Op maandag 5 december 2011 20:02 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Op zich wel cool, ik wist tot nu toe niet dat men ondergronds ook elektrisch aangedreven treintjes gebruikte.Wel slim op zich, gezien het feit dat de oude dieseltjes ook het zuurstofgehalte verlaagden.
Voorts: al loopt die gang precies onder 't Loon, dan nog is het niet de oorzaak. Als het die gang was die inzakte, dan was gezien de diepte de zakking aan het maaiveld over een veel groter gebied verspreid en minder heftig. De huidige locale, heftige zakking, lijkt meer op een locale uitspoeling van grond door een kapotte riolering, waterleiding, etc. Echt, het is gewoon te lokaal voor gebeurtenissen op honderden meters diepte.
Scherp +1quote:Op maandag 5 december 2011 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Depla heeft natuurlijk veel ervaring met ondergrondse gelegenheden om voertuigen te stallen..
Is er nergens een apart topic voor vrouwenhumor?quote:Op maandag 5 december 2011 22:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
Kunnen ze dat gat niet opvullen met de economische crisis? Zijn we daar ook weer van verlost
Ik zal eens kijken in het subforum voor schoenenquote:Op maandag 5 december 2011 22:48 schreef PfenisBaron het volgende:
[..]
Is er nergens een apart topic voor vrouwenhumor?
gelukkig kan je altijd nog Twitterenquote:Op maandag 5 december 2011 23:01 schreef ikbenonline het volgende:
Wanneer gaat het instorten!! Duurt allemaal wel heel lang....
De Promiss zit dus net linksonder van het 't Loon bord.twitter:3dstructures twitterde op maandag 05-12-2011 om 22:58:08#Loon #Heerlen Nieuwe beweging waargenomen. Pui Promis begint te knikken. Hoelang nog? We hebben lang gewacht. nu mag die wel de kelder in! reageer retweet
Straks hoeven ze woensdag niet meer te beginnenquote:Op maandag 5 december 2011 23:05 schreef ACT-F het volgende:
De Promiss zit dus net linksonder van het 't Loon bord.twitter:3dstructures twitterde op maandag 05-12-2011 om 22:58:08#Loon #Heerlen Nieuwe beweging waargenomen. Pui Promis begint te knikken. Hoelang nog? We hebben lang gewacht. nu mag die wel de kelder in! reageer retweet
kan iemand niet ff een 5KW gasontladingslamp plaatsen bij de cam? zien we wat meer :/quote:Op maandag 5 december 2011 23:10 schreef ACT-F het volgende:
Een zwarte kat in het afgezette gebied. Het is een voorteken!
Precies hoe ik er ook over denk.quote:Op maandag 5 december 2011 20:02 schreef zyx1981 het volgende:
al loopt die gang precies onder 't Loon, dan nog is het niet de oorzaak. Als het die gang was die inzakte, dan was gezien de diepte de zakking aan het maaiveld over een veel groter gebied verspreid en minder heftig. De huidige locale, heftige zakking, lijkt meer op een locale uitspoeling van grond door een kapotte riolering, waterleiding, etc. Echt, het is gewoon te lokaal voor gebeurtenissen op honderden meters diepte.
Jaquote:Op maandag 5 december 2011 23:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
kan iemand niet ff een 5KW gasontladingslamp plaatsen bij de cam? zien we wat meer :/
Zullen ze die nog wel ff hebben leeggehaaldquote:Op maandag 5 december 2011 23:17 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Precies hoe ik er ook over denk.
ps. Jammer dat die SNS pin-automaat weggat. Was de laatste in heel Heerlen Centrum.
(check google streetview even.. daar is wel redelijk helder te zien waar je ongeveer moet kijken.)quote:Op maandag 5 december 2011 23:18 schreef Ireth het volgende:
[..]
JaPaar flinke bouwlampen er op graag! Mensen die de omgeving kennen weten waar ze naar kijken.... ik heb af en toe geen idee welke kant ik op moet letten...
quote:Op maandag 5 december 2011 23:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
(check google streetview even.. daar is wel redelijk helder te zien waar je ongeveer moet kijken.)
Ik vind het ook merkwaardig dat men niet gewoon het gat dichtgooit en de kolom opnieuw plaatst, waarom moet er gesloopt worden? Volgens mij komt het de eigenaren van dit centrum niet iets te goed gelegenquote:Reden voor sloop ‘t Loon nog steeds onduidelijk
Heerlen - De eigenaren van het vastgoed van winkelcentrum ‘t Loon in Heerlen willen slopen. "We zijn in overleg met de gemeente en maken een sloopplan".
Dat meldt Paul ‘t Lam, woordvoerder van de drie eigenaren Q-Park, NSI en 3W. "We zien ons geplaatst voor de situatie dat de gemeente een sloop afdwingt", aldus ‘t Lam. Volgens hem bestaat een geotechnisch probleem. "Nader onderzoek zou nodig zijn om precies te kunnen bepalen wat de oorzaak is van de instabiliteit. De druk neemt toe." Maar ‘t Lam kan niet zeggen wat het geotechnische probleem is en of de druk horizontaal of verticaal is.
Schaarse technische informatie
De gemeente heeft nog steeds het document met visies van deskundigen niet vrijgegeven, noch het voorgenomen besluit en de gronden waarop dat is genomen. Tot nu toe wijst de schaarse technische informatie niet op de noodzaak van sloop. Maar vanmiddag vindt wel een persconferentie plaats waarop het sloopplan zal worden gepresenteerd.
Losgescheurd
Maanden geleden is een kolom in de parkeerlaag onder winkelcentrum ‘t Loon in Heerlen losgescheurd van de vloer. De grond onder de kolomvoetplaat was zijn draagvermogen kennelijk verloren. Toen al hebben de lasten een tweede draagweg gevonden via de omliggende acht kolommen, waarin druk en momenten uiteraard toenamen. Die tweede draagweg heeft goed gefunctioneerd, want een instorting bleef uit. In plaats van de oorzaak van het gebrek aan draagvermogen op te sporen en weg te nemen, de grond te stabiliseren en de kolom op te vijzelen, heeft men steigers geplaatst tussen de vloer en de bestrating.
Geen bouwkundig probleem
Daarmee werd de eerste draagweg feitelijk hersteld, maar dan via de steigerbuizen en de betonstraatstenen naar de kolomvoetplaat op de niet draagkrachtige grond. Daarop is de kolom uit de vloer geponst en met voetplaat en al verzakt. De foto’s daarvan die de gemeente Heerlen zondagavond heeft verspreid maken een heftige indruk, maar constructief is de tweede draagweg via de acht kolommen nog intact en de vloer relatief ongeschonden. Opnieuw wordt niet de oorzaak weggenomen, de grond gestabiliseerd, de kolom opgevijzeld en het gebouw hersteld. "Het is geen bouwkundig probleem", zegt ‘t Lam.
Bron: cobouw.nl
Ja, dan gooi je dat gat dicht en is het over een paar maanden zo weer verzakt.quote:Op maandag 5 december 2011 23:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vind het ook merkwaardig dat men niet gewoon het gat dichtgooit en de kolom opnieuw plaatst, waarom moet er gesloopt worden? Volgens mij komt het de eigenaren van dit centrum niet iets te goed gelegen
precies.. zolang je de oorzaak niet weet..quote:Op maandag 5 december 2011 23:25 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, dan gooi je dat gat dicht en is het over een paar maanden zo weer verzakt.
PROEST!quote:
Kijk, een constructeur berekend een constructie als dit zodanig uit, dat altijd 1 willekeurige kolom mag bezwijken. Dit staat heel helder in de oude NEN normen en tegenwoordige Eurocodes. Het probleem is momenteel, zoals ook de renders laten zien, dat ook die 8 kolommen om de 1e heen momenteel bezwijken. Je kan niet zomaar 9 kolommen binnen 1 groep weglaten en verwachten dat alles blijft staan.quote:Op maandag 5 december 2011 23:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vind het ook merkwaardig dat men niet gewoon het gat dichtgooit en de kolom opnieuw plaatst, waarom moet er gesloopt worden? Volgens mij komt het de eigenaren van dit centrum niet iets te goed gelegen
tja.. maar ik snap ook wel weer dat de gemeente geen risico wil nemenquote:Op maandag 5 december 2011 23:33 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Kijk, een constructeur berekend een constructie als dit zodanig uit, dat altijd 1 willekeurige kolom mag bezwijken. Dit staat heel helder in de oude NEN normen en tegenwoordige Eurocodes. Het probleem is momenteel, zoals ook de renders laten zien, dat ook die 8 kolommen om de 1e heen momenteel bezwijken. Je kan niet zomaar 9 kolommen binnen 1 groep weglaten en verwachten dat alles blijft staan.
Alles slopen is ook weer zo`n zonde. Beter beginnen ze met het bouwdeel wat nu verzakt. Sloop de rotte delen en niet meer dan dat. Haal het pand weg en die 9 kolommen + bovenliggend dek. In feite een tamelijk locale operatie. Beoordeel dan de rest van de constructie, voordat je het halve winkelcentrum sloopt! Wellicht kan je zo 90% sparen, ipv dat je 40% afbreekt voor niets...
twitter:3dstructures twitterde op maandag 05-12-2011 om 20:04:20Na heftig spitten 1966 dossier #Loon ontdekt. Dubbelwandig systeem betondek Parking. Platen liggen overlappend op elkaar.Dikte 66 cm. reageer retweet
twitter:3dstructures twitterde op maandag 05-12-2011 om 20:05:18Dat is ook reden waarom de vloer boven de weggezakte zuil omhoogkomt. terwijl die onder in de shit ligt. Appart #Vascomij #Loon #Heerlen. reageer retweet
twitter:3dstructures twitterde op maandag 05-12-2011 om 20:06:46Dit kan verklaren waarom Spontane Instorting nog niet heeft plaats gevonden! Maar juist dit is ook gevaarlijk. #Loon reageer retweet
twitter:3dstructures twitterde op maandag 05-12-2011 om 20:07:26Boven kan het daardoor niet erg uitzien. Maar beneden is slachtveld! #Loon reageer retweet
twitter:3dstructures twitterde op maandag 05-12-2011 om 20:08:45De Drukopbouw is hierdoor extremer. Instorting niet meer voorspelbaar! Kan Mogelijk nog houden tot sloopdag! #Loon #Heerlen reageer retweet
Wattwitter:FlorisSouren twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 00:02:59@HeerlenBlvdParkeer garage D'r Pool #Kerkrade heeft ook last van instorting. #tloon http://t.co/bO9gQ9Bt reageer retweet
Straks zijn we heel de Parkstad regio kwijtquote:Op dinsdag 6 december 2011 00:07 schreef CaptainCookie het volgende:
Wattwitter:FlorisSouren twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 00:02:59@HeerlenBlvdParkeer garage D'r Pool #Kerkrade heeft ook last van instorting. #tloon http://t.co/bO9gQ9Bt reageer retweet
Een lichtgewicht geluiddempend cementvezel plafondplaat.. boo focking hoo. Paniek om niks, doorlopen mensen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 00:07 schreef CaptainCookie het volgende:
Verpest het nou niet.quote:Op dinsdag 6 december 2011 00:09 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Een lichtgewicht geluiddempend cementvezel plafondplaat.. boo focking hoo. Paniek om niks, doorlopen mensen.
Ja nou zeker, dat is ook echt de reden dat ik dit topic volg.quote:Op dinsdag 6 december 2011 00:00 schreef Ixnay het volgende:
Het belangrijkste is dat 't Loon blijft.
Nee, ligt daar wel vaker. De meeste parkeerplaatsen kennen die wel.quote:Is dat nou een grote plas water daar op het dek naast dat kleine gebouwtje? Een teken dat die vloer al flink doorzakt zonder de weggevallen ondersteuning?
Dat is rondom de schouwburg, en om die pui daar te beschermen heb je minimaal 5 containers boven elkaar nodig...quote:Efficiënt: puincontainers die tegelijk als spatscherm voor tijdens het slopen dienen! Hieromheen staat nog wel een afzetting.
Bron: http://twitpic.com/7owzdi
Probleem is dat je niet ziet wat er onder die betonplaat gebeurd, voor hetzelfde geld heb je een sinkhole waar het hele gebouw in verdwijnt.quote:Je kunt ook rondom die kuil 2 doorgaande stabilteitswanden in 2 richtingen aanbrengen onder en hoek van 90 graden in bovenaanzicht. Die hebben een hele grote buigcapaciteit en brengen de krachten over naar delen waar de grond wel stijf is. Horizontale en verticale verplaatsingen worden afgedragen en gespreid. Op peilniveau in de garage breng je dan een in situ gestorte betonvloer aan met druklaag. Ben je al je krachten kwijt en die grond mag bewegen en dansen wat ie wil maar hij verdeelt zijn druk netjes over alle kolommen in het gebied van de stabiliteitswanden en de vloer met druklaag. Wel is het belangrijk dat je vanuit die nieuwe wanden wapening inboort in het bestaande dek om je momenten in te kunnen leiden, maar dat moet wel te doen zijn.
Lijkt me sterk dat dit met een palenfundering zou kunnen gebeuren, misschien in veengebied ofzo.quote:En dat gebouw staat ook veilig. Ik weet eigenlijk nog steeds niet of er palen onder de kolompoeren zitten.
Maar met deze oplossing weet ik niet of je dat gebied nog ivm brandveiligheid mag gebruiken omdat je er niet snel genoeg wegkunt, maar dat is een andere tak van sport. Het belangrijkste is dat 't Loon blijft.
quote:CP_4_Heerlen Sloopofferte van 't te slopen gedeelte van 't Loon bedraagt 570.000,-. Een flinke domper voor VVE maar het is niet anders. #Loon #Heerlen
21 minutes ago · re
Dat kan maar één ding betekenen: Er zit een Sarlacc onder!quote:Op maandag 5 december 2011 23:27 schreef CaptainCookie het volgende:
Plaatje van de TU Delft, hier zijn de verzakkingen wel goed te zien
[ afbeelding ]
Als het omvalt komer er geloof ik probleempjes daarom gaan ze hem woensdag (morgen) slopenquote:Op dinsdag 6 december 2011 15:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wanneer stort dat ding nou in? Of hebben ze nog tijd om de boel met Pattex Power Fix te lijmen?
Ik zeg altijd maar zo... is het shit, gebruik dan kit
Kunnen ze er niet gewoon een overdekt zwembad van maken? Ze hoeven alleen maar dat gat in de bodem wat verder uit te graven. Waar nu de supermarkt zit bouw je dan om tot fitnessruimte.quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:45 schreef Fluxy het volgende:
[..]
Als het omvalt komer er geloof ik probleempjes daarom gaan ze hem woensdag (morgen) slopen
Dat ik die naam nog mag horenquote:Op dinsdag 6 december 2011 15:25 schreef trabant het volgende:
Ik bekeek me net dat roltrapvideootje op De Limburger en herinnerde me ineens: Daar stond vroeger een Bimbo Box!
Ik hoop wel dat ze die Luchtbehandelingskast netjes van het dak hijsen. Slopen is meer dan alleen de boel kapot maken. Slopen is ook het goed scheiden van de afvalstromen. Afhankelijk van de leeftijd van die LBK wil je hem echt niet tezamen met melkproducten en beton in 1 container gooien.quote:Op dinsdag 6 december 2011 16:16 schreef ACT-F het volgende:
Er loopt gewoon iemand op het dak. Is het daar echt zo veilig als de boel instort?![]()
[ afbeelding ]
Toen piet nog een klein pietje was kon hij ook ademloos naar een bimbobox kijken, helemaal geweldig al die aapjes die muziek maaktenquote:Op dinsdag 6 december 2011 15:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat ik die naam nog mag horenBij de V&D hadden zie die dingen ook. Geweldig vond ik dat
Heerlen stort in! #2quote:Op dinsdag 6 december 2011 16:45 schreef SpermaDonor het volgende:
Ik zit nu al dagenlang naar die live stream te kijken, hoop toch nog wel wat te zien gebeuren voordat ze het met de hand gaan slopen.
Maar om serieus te reageren:
Welke winkels worden nou eigenlijk gesloopt?
C&A deels geloof ik, Carnavalswierts, AH en Promiss toch?
Thnxquote:
quote:Op dinsdag 6 december 2011 16:50 schreef Ynske het volgende:
Het zijn de winkels C&A, Promiss, Miss Etam, Avance, Sta Sterk, Vrancken, Bart Smit, Hair & More, Livello en Bags & Bijoux.
twitter:pdhrl twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 16:47:13RT @MijnParkstad: Heerlense 'glazen huis' Heerlen Draait Door mogelijk in actie voor gedupeerden #tloon #loon. Frits Pelt heeft gesproke ... reageer retweet
twitter:MijnParkstad twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 16:52:59Heerlen biedt Loon-ondernemers 50.000 euro: http://t.co/Y7qDhVsV reageer retweet
twitter:MijnParkstad twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 17:02:40Wethouder Riet de Wit hoorde van ondernemers dat verzekeringsmaatschappijen moeilijk doen 'omdat natuurramp ni… (cont) http://t.co/H8BmLyyt reageer retweet
twitter:MijnParkstad twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 17:01:29Raad gaat zo meteen unaniem instemmen met onkostenregeling voor 50 ondernemers #tloon #loon max 50.000 per zaak reageer retweet
twitter:GwenT78 twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 17:24:29RT @henrihaenen: Raad #Heerlen akkoord met noodfonds van 3 miljoen euro. Ook nieuwe noodverordening om #sloop deel 't #Loon mogelijk te ... reageer retweet
twitter:cyriel101 twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 18:58:36RT @tLoonHeerlen: Vanmiddag belangrijkste #tloon nieuws:Paardje Palomino is gered & kan weer vlug bereden worden! #loon http://t.co/QkW ... reageer retweet
Die vlek ligt wel een heel stuk over de compartimentsgrens die door C&A loopt heen.quote:Op maandag 5 december 2011 23:27 schreef CaptainCookie het volgende:
Plaatje van de TU Delft, hier zijn de verzakkingen wel goed te zien
[ afbeelding ]
Kapotquote:Op dinsdag 6 december 2011 21:20 schreef zyx1981 het volgende:
Scheuren in de vloer van de 2e verdieping:
[ afbeelding ]
Bron: http://twitter.com/#!/Fra(...)973692731394/photo/1
dat wordt nachtwerk dusquote:Op dinsdag 6 december 2011 21:24 schreef zyx1981 het volgende:
Volgens iemand op twitter beginnen ze vanavond al met slopen.
*Popcorn pakt
Ze hebben bouwlampen aangezet om vanavond nog te kunnen gaan slopen. Wellicht beuken ze de gevel in, zodat je vanaf buiten beter kan inschatten hoe de constructie er aan toe is, en je dus een beter sloopplanning kan maken.quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dat wordt nachtwerk dus:+
is de stroom al van de NEON of lijkt t zo door dat er teveel tegenlicht is
ja ik twijfel als de Prik al van het hele complex is.. gezien de koepel wel weer verlicht lijktquote:Op dinsdag 6 december 2011 21:32 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Ze hebben bouwlampen aangezet om vanavond nog te kunnen gaan slopen. Wellicht beuken ze de gevel in, zodat je vanaf buiten beter kan inschatten hoe de constructie er aan toe is, en je dus een beter sloopplanning kan maken.
Bij mij ook niet meerquote:Op dinsdag 6 december 2011 21:13 schreef Ireth het volgende:
Klopt het dat de tweede webcam het niet doet??
quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:37 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
Bij mij ook niet meer![]()
Screen lock? Het lijkt verdomme Big Brother, De Gouden kooi of Secret Story wel!
Weet iemand wat voor een gevaarte dit is???quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:33 schreef ikbenonline het volgende:
Hup gooi hem maar plat! Slopers!![]()
[ afbeelding ]
Een takelwagen met een grote kogel slinger eraan.... haha geen idee... Wie wel??quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:38 schreef danilel het volgende:
[..]
Weet iemand wat voor een gevaarte dit is???
Ik denk dat dit de cat 385 uhd met betonschaar isquote:Op dinsdag 6 december 2011 21:38 schreef danilel het volgende:
[..]
Weet iemand wat voor een gevaarte dit is???
Gewoon een hydraulische arm, zoals bij een telescoopkraan. Echter zit er nu een hydraulische grijper aan het eind gemonteerd. Zo kun je op een grote afstand hapjes van een gebouw nemen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:40 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
Een takelwagen met een grote kogel slinger eraan.... haha geen idee... Wie wel??
Als ik die google krijg ik ditquote:Op dinsdag 6 december 2011 21:40 schreef densmee het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de cat 385 uhd met betonschaar is
Nee, die cat is kleiner dan dit. Ook wel een groot ding, maar niet zo groot als dit.quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:40 schreef densmee het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de cat 385 uhd met betonschaar is
ik zit mis inderdaad het is een cat 395quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:41 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
Als ik die google krijg ik dit
[ afbeelding ]
Dat lijk er inderdaad meer opquote:Op dinsdag 6 december 2011 21:42 schreef densmee het volgende:
[..]
ik zit mis inderdaad het is een cat 395
Sorry kijk nu pas weer op de webcam...quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:47 schreef ikbenonline het volgende:
He het blauwe licht in die koepel werkt ook weer?
Ik had hem al eens gezien maar wist niet precies wat het was. maar het is dus de grondverzakking (dus geen dikke regenbui haha). Maar als geel al een verzakking is dan zijn er meer kritieke punten?quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:47 schreef danilel het volgende:
Deze al voorbij gekomen?
[ afbeelding ]
"Grondverzakking onder het Loon"
Hij kan natuurlijk ook nog perrongelijk zonder dat er geknabbeld wordt inzakken....quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:53 schreef zyx1981 het volgende:
Er wordt een tweede kraan opgebouwd. Dat is wat je ziet op cam 1. De sloop begint morgenvroeg om 08.30 uur, aldus dhr Beelen (de aannemer).
*Popcorn wegstopt
hitachi draadkraan is de kraan die je zietquote:Op dinsdag 6 december 2011 21:53 schreef zyx1981 het volgende:
Er wordt een tweede kraan opgebouwd. Dat is wat je ziet op cam 1. De sloop begint morgenvroeg om 08.30 uur, aldus dhr Beelen (de aannemer).
*Popcorn wegstopt
Nee, het lijkt me eerder dat ze in dat bouwdeel alle stroom er af gehaald hebben. Dit ivm brandgevaar/kortsluiting/etc tijdens slopen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:55 schreef Nina-Sanders het volgende:
Mooi, i'll be there, achter de webcam.
Het licht van het logo, is uitgeschakeld, of is dat door de verzakking gebeurt? De koepel brandt wel.
quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:01 schreef zyx1981 het volgende:
Kunnen ze niet gewoon voor de kijkers thuis nog ff dat logo neerhalen? Puur om al het webcamstaren te belonen?
Lijkt me echt afschuwelijk..............en de schadevergoeding vanuit de gemeente is ook niet veel....quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:05 schreef ikbenonline het volgende:
Toch wel een beetje raar dat ze aan een winkel gaan "knabbelen" waar alle inboedel er nog in staat... Het zal je zaak maar zijn.
Ja, en die nacht gaan natuurlijk tientallen mensen het sloopterrein op om de Bart Smit zo leeg te rovenquote:Op dinsdag 6 december 2011 22:05 schreef ikbenonline het volgende:
Toch wel een beetje raar dat ze aan een winkel gaan "knabbelen" waar alle inboedel er nog in staat... Het zal je zaak maar zijn.
En dat te bedenken dat die "gekken" echt bestaan...quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:07 schreef Nina-Sanders het volgende:
[..]
Ja, en die nacht gaan natuurlijk tientallen mensen het sloopterrein op om de Bart Smit zo leeg te roven![]()
![]()
![]()
Vrolijk kerstfeest
![]()
Och, de afvalstromen moeten goed worden gescheiden tegenwoordig. Dus als het dak eraf ligt, eet die machine eerst de winkel leeg. Dat gaat in een andere container dan het betonpuin of het dakleer. Reken er maar op dat de bouwvakkers kijken of er nog een hele doos lego in ligt, gewoon voor hun kinderen of neefjesquote:Op dinsdag 6 december 2011 22:06 schreef danilel het volgende:
[..]
Lijkt me echt afschuwelijk..............en de schadevergoeding vanuit de gemeente is ook niet veel....
Als ze eerst het deel slopen wat nu boven die verzakte kolommen staat, en de rest lijkt stabiel.. dan halen ze vast wel eerst die andere winkels leeg voor ze verder slopen. De verzekeraar kijkt namelijk ook wel goed mee...quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:08 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
En dat te bedenken dat die "gekken" echt bestaan...
Ik heb zelf een winkel en moet er echt niet aan denken dat ze me hele inboedel aan gord knippen... Maar ja snap natuurlijk ook wel dat je er niet meer in kan om alles te redden....
Dan moet het wel droog blijven anders hebben ze alsnog water schade.quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:10 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Als ze eerst het deel slopen wat nu boven die verzakte kolommen staat, en de rest lijkt stabiel.. dan halen ze vast wel eerst die andere winkels leeg voor ze verder slopen. De verzekeraar kijkt namelijk ook wel goed mee...
In overleg en mits de veiligheid gewaarborgd is, zal men zeker proberen het uiterste uit deze situatie te halen.
Misschien is hij expres uitgezet, juist omdat je het zo goed kan zien? Kan me wel voorstellen dat ze niet zoveel zin hebben in pottenkijkers.quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:14 schreef ikbenonline het volgende:
Webcam 2 werk niet meer toch?
http://www.heerlenlive.nl/html/camera.html
Jammer want bij deze was alles wel goed te zien.
twitter:Bertsjuhn twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 21:49:17Ik heb nog een aantal IP-Webcams ter beschikking…Iemand een stroompuntje en (draadloos) internet in de flat aan de #Apollolaan? #tLoon #Loon reageer retweet
In Enschede doen ze het ook weer heel anders....quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:38 schreef Ou-Tannu het volgende:
in Kampen pakken ze t beter aan.. :| gewoon de FIK dr in
daar blazen ze de boel op?quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:39 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
In Enschede doen ze het ook weer heel anders....
En in Staphorst waren ze gaan bidden voor een goede afloop.quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:39 schreef ikbenonline het volgende:
[..]
In Enschede doen ze het ook weer heel anders....
quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:40 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
En in Staphorst waren ze gaan bidden voor een goede afloop.
En staan ook de zijtakken erop?quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:52 schreef zyx1981 het volgende:
Er loopt in ieder geval geen mijnschacht of mijngang onder het Loon door. Het Loon is met een rood cirkeltje aangegeven:
[ afbeelding ]
Yepquote:Op dinsdag 6 december 2011 22:54 schreef Wokkel het volgende:
Is de stand nog steeds "We gaan slopen en we hebben geen flauw idee waarom die paal is verzakt"?
En natuurlijk of er mijngangen gebarsten zijn en daardoor water doorlaten, want dat is niet de bedoeling natuurlijk.quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:54 schreef Nina-Sanders het volgende:
[..]
En staan ook de zijtakken erop?
Het is dus al te horen...?twitter:koen84 twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 22:58:10Kaboemmmm, was dat het eerste stukje van #tloon ?? reageer retweet
geen ideequote:Op dinsdag 6 december 2011 23:02 schreef ikbenonline het volgende:
Het is dus al te horen...?twitter:koen84 twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 22:58:10Kaboemmmm, was dat het eerste stukje van #tloon ?? reageer retweet
Zou dat nog kunnen dan een foto? Ik zal hem in ieder geval niet durven te maken....quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:04 schreef zyx1981 het volgende:
Nog een foto van de verzakte kolommen zou wel tof zijn. Die middelste kolom is ongetwijfeld al uit het zicht verdwenen.. de 8 kolommen er omheen staan vast allemaal scheef. Toch bijzonder hoe taai dit gebouw blijkt te zijn!
komt omdat de druk nu constanter is he.. geen mensen die er in lopen.. geen auto's die rond rijden..quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:04 schreef zyx1981 het volgende:
Nog een foto van de verzakte kolommen zou wel tof zijn. Die middelste kolom is ongetwijfeld al uit het zicht verdwenen.. de 8 kolommen er omheen staan vast allemaal scheef. Toch bijzonder hoe taai dit gebouw blijkt te zijn!
Maar wel een ondergrond die maar door blijft zakken! En 9 bezweken kolommen... dan moet het gebouw enorm aan elkaar hangen, aangezien het er nog steeds staat.quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
komt omdat de druk nu constanter is he.. geen mensen die er in lopen.. geen auto's die rond rijden..
klopt.. maar ik weet zeker als je nu de gemiddelde belasting op het parkeerdek zet + wat gewicht op de vloer dat die zo knaktquote:Op dinsdag 6 december 2011 23:07 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Maar wel een ondergrond die maar door blijft zakken! En 9 bezweken kolommen... dan moet het gebouw enorm aan elkaar hangen, aangezien het er nog steeds staat.
twitter:tLoonHeerlen twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 17:47:49Vandaag:"@ksagoes: Slopers lopen in uit en bereiden de sloop van #tloon van binnen voor. #loon" http://t.co/yyLztdh0 reageer retweet
Ja, het scherm wat het goede deel van de C&A van het verzakte deel scheidt.quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:14 schreef ikbenonline het volgende:
Dit is binnen?
[ afbeelding ]twitter:tLoonHeerlen twitterde op dinsdag 06-12-2011 om 17:47:49Vandaag:"@ksagoes: Slopers lopen in uit en bereiden de sloop van #tloon van binnen voor. #loon" http://t.co/yyLztdh0 reageer retweet
Petje af voor de "Timmerman" die daar heeft lopen timmeren. Ik zal het niet durven...quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:15 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Ja, het scherm wat het goede deel van de C&A van het verzakte deel scheidt.
Ik stond er ook van te kijkenquote:Op dinsdag 6 december 2011 23:15 schreef zyx1981 het volgende:
Dat kleine kaartje met mijngangen zonet: in het schuingedrukt staan de dieptes erbij. Vlakbij het Loon loopt een blauwe gang (laag V) op 55,9m diepte en een groenige (laag VI) op -138m. Ook is er een rode gang (laag II) op 25,3m diepte. Damn, dat is wel erg ondiep allemaal!
Dat is inderdaad erg ondiep...quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik stond er ook van te kijken![]()
http://hanscees-howto.blo(...)loon-in-heerlen.html
5 millimeter per jaar. Dat valt natuurlijk ook niet opquote:Op dinsdag 6 december 2011 23:34 schreef ikbenonline het volgende:
Verzakking ‘t Loon blijkt omvangrijker
Heerlen - Uit satellietmetingen blijkt dat de verzakking van winkelcentrum ‘t Loon groter is dan alleen een holte onder de uitgeponste kolom. Dat stelt hoogleraar Ramon Hanssen van de afdeling Remote Sensing van de faculteit Aerospace Engineering van de TU Delft.
"Het lijkt op een holte in de ondiepe bodem", concludeert hij op basis van metingen van de afgelopen acht jaar. Vanuit een satelliet wordt gemeten of het oppervlak omhoog of omlaag beweegt. Onder de winkel van C&A blijkt de bodem geleidelijk verzakt te zijn, zo’n 5 millimeter per jaar (nu dus 4 centimeter). "De deformatie vertoont een sterke overeenkomst met andere plaatsen waar het mis is gegaan", aldus Hanssen. "Het gaat om een elastische vervorming die zich langzaam heeft opgebouwd."
Het valt Hanssen op dat het terrein van de rest van winkelcentrum ‘t Loon zeer stabiel is. "Als de oorzaak diep zou liggen, verwacht je verzakkingen over een groot oppervlak. Maar de andere punten op de gebouwen van het winkelcentrum bewegen niet." Alleen op de hoek van de winkel van C&A, bij de hoofdentree van het winkelcentrum, is een lokale verzakking te zien van zo’n 30 meter lang en 20 meter breed. Aangezien de afstand tussen de kolommen in de parkeerlaag zo’n 7 meter is, moeten ook andere kolommen dan de uitgeponste kolom enkele centimeters verzakt zijn.
Volgens Hanssen is sprake van een proces dat al heel lang duurt en heeft de constructie de deformatie prima opgevangen. Hij heeft wel eens gehoord van mijngangen waarvan de holte als het ware langzaam omhoog wandelt. Ook dat in Limburg in de middeleeuwen vrij dicht onder het oppervlak mergel uit mijnen gewonnen werd. Maar hij is geen geotechnicus en uit de satellietmetingen valt niet op te maken wat de oorzaak van de verzakking en de holte in de ondiepe bodem is. Dat de holte groter is dan alleen onder de uitgeponste kolom staat volgens Hanssen wel vast.
Bron: cobouw.nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |