Hoe kan weet jij dat dan?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:42 schreef MASD het volgende:
De meeste gelovigen die ik ben tegengekomen doen de meest verschrikkelijke dingen als er niemand kijkt.
Atheďsten hebben geen motivatie voor goed gedrag? Het feit dat je een bijbel nodig moet hebben om goed te doen is natuurlijk bijzonder.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:45 schreef Anyanka het volgende:
Wel begrijpelijk. Gelovigen moeten voor hun gevoel verantwoording afleggen aan een alwetend, alomtegenwoordig wezen. In feite staan ze onder permanent cameratoezicht. Dat geeft een motivatie voor goed gedrag die atheďsten niet hebben.
In de praktijk zijn mensen nou eenmaal mensen, en iedereen doet wel eens dingen waarvan hij zelf vindt dat ze niet door de beugel kunnen.
Bashen is dan ook niet slim (hoewel ik dat vroeger ook deed). Een fatsoenlijke discussie voeren is wat lastiger maar wel beterquote:Op zaterdag 3 december 2011 11:51 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ben zelf gelovig maar ik voel me niet altijd thuis bij gelovigen. Sommigen kunnen je werkelijk om de oren sláán met bijbelteksten om hun gelijk te krijgen. Nou, dan ben ik al weg. Maar dit geldt ook voor niet-gelovigen die geen respect hebben voor mijn geloof en joost mag weten wát uit de kast trekken om te kunnen bashen.
Dat ontloopt elkaar niet zoveel.
Het draait er al snel op uit of God bestaat. En dan wordt het een kansloze discussie natuurlijk. Dat is wel heel jammer.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:53 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Bashen is dan ook niet slim (hoewel ik dat vroeger ook deed). Een fatsoenlijke discussie voeren is wat lastiger maar wel beter.
Ik ben het niet volledig met je eens. Veel van de sociale normen zijn ons opgelegd. Zodra dat niet van toepassing is (door het wegvallen van bijv. het instituut dat voor handhaving van die normen zorgt) vervallen zeer veel mensen in asociaal gedrag. Ik moet meteen denken aan Haiti, maar ook aan bijv. de toestanden na Catrina in de VS.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:52 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Atheďsten hebben geen motivatie voor goed gedrag? Het feit dat je een bijbel nodig moet hebben om goed te doen is natuurlijk bijzonder.
Als we naar apen kijken zien we daar ook dat ze elkaar niet massaal vermoorden. Die hebben ook geen bijbel. Net als bij apen hebben wij natuurlijk de sociale normen en waarden waardoor we ons 'goed' gedragen.
Je kunt ook naar geloven op zich kijken, in tegenstelling tot alleen naar één (Christelijk) geloof.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het draait er al snel op uit of God bestaat. En dan wordt het een kansloze discussie natuurlijk. Dat is wel heel jammer.
^^ Dat dus. Je vraagt je af wat ze snoven toen ze dat sprookje verzonnen...quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:34 schreef FoXje het volgende:
Ik vind gelovigen onbetrouwbaar, met hun geloof in een opperwezen.
Klopt. Wetten zijn ons ook opgelegd, maar dat zou geen reden hoeven zijn ze niet te volgen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben het niet volledig met je eens. Veel van de sociale normen zijn ons opgelegd.
Ik denk dat je eerder de sociale controle bedoelt die wegvalt. Normen en waarden worden niet door de politie gecontroleerd.quote:Zodra dat niet van toepassing is (door het wegvallen van bijv. het instituut dat voor handhaving van die normen zorgt) vervallen zeer veel mensen in asociaal gedrag. Ik moet meteen denken aan Haiti, maar ook aan bijv. de toestanden na Catrina in de VS.
1 klein nietszeggend detail: gelovigen hebben een leugen nodigquote:Op zaterdag 3 december 2011 11:56 schreef Pappie.Culo het volgende:
Bij veruit de meeste mensen is er sprake van een gewetensfunctie.
Het voornaamste verschil is dat gelovigen te maken hebben met een gestandaardiseerd geweten, alleen helaas is de standaard geheel afhankelijk van de stroming waar men deel van uitmaakt en de eigen interpretatie ervan (of de interpretatie van de stroming waar men deel van uitmaakt).
Kortom: er is geen verschil.
Ik zou niet weten hoe je daar over kunt discussiëren met niet-gelovigen (!) zonder jezelf te moeten verdedigen waarom je wél gelooft...quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:55 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je kunt ook naar geloven op zich kijken, in tegenstelling tot alleen naar één (Christelijk) geloof.
Kijk, dit vind ik nou respectloos. Waarom moet dat nou weer... ik brand jou toch ook niet af omdat je niet-gelovig bent?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat dus. Je vraagt je af wat ze snoven toen ze dat sprookje verzonnen...
Want pedofilie is afhankelijk van geloofsovertuiging?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:53 schreef 3-voud het volgende:
Ik zeg 1 woord: pedofilie
Eens kijken hoe lang het duurt...
Normen en waarden zijn veelal ingebed in de wetgeving. En die worden wel degelijk door de politie gecontroleerd. Het jatten van TV's en luxegoederen heeft niets met overlevingsdrang te maken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:58 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Klopt. Wetten zijn ons ook opgelegd, maar dat zou geen reden hoeven zijn ze niet te volgen.
[..]
Ik denk dat je eerder de sociale controle bedoelt die wegvalt. Normen en waarden worden niet door de politie gecontroleerd.
Daarnaast zijn plunderingen meer overlevingsgedrag denk ik.
Dan blijkt dus eigenlijk dat mensen zich fatsoenlijker gedragen door de aanwigheid van door mensen ingestelde instituuten dan door een alwetend, alomtegenwoordig en almachtig wezen. Hebben ze dan niet stiekem toch een niet zo hoge pet op van hun eigen God?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben het niet volledig met je eens. Veel van de sociale normen zijn ons opgelegd. Zodra dat niet van toepassing is (door het wegvallen van bijv. het instituut dat voor handhaving van die normen zorgt) vervallen zeer veel mensen in asociaal gedrag. Ik moet meteen denken aan Haiti, maar ook aan bijv. de toestanden na Catrina in de VS.
Je zou je kunnen afvragen waarom mensen uit verschillende landen/streken in verschillende dingen geloven. De oude grieken geloofden in andere goden als waarin jij nu gelooft. Hetzelfde geldt voor moslims, die weer een andere waarheid hebben.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zou niet weten hoe je daar over kunt discussiëren met niet-gelovigen (!) zonder jezelf te moeten verdedigen waarom je wél gelooft...
Ze zijn er in elk geval ruim vertegenwoordigd.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:00 schreef rumiii het volgende:
[..]
Want pedofilie is afhankelijk van geloofsovertuiging?
Diefstal verbieden heeft niet zozeer met normen en waarden te maken, maar met de wil iets van een economie op te kunnen bouwenquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn veelal ingebed in de wetgeving. En die worden wel degelijk door de politie gecontroleerd. Het jatten van TV's en luxegoederen heeft niets met overlevingsdrang te maken.
Waar haal je je "sociale normen en waarden" vandaan?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:52 schreef PiRANiA het volgende:
Net als bij apen hebben wij natuurlijk de sociale normen en waarden waardoor we ons 'goed' gedragen.
Wat heeft het één te maken met het andere? Zou dat elkaar dan uit moeten sluiten. Je verwart nu de oud-Christelijke visie (dat er een 'God op aarde' nodig is) met religie in het algemeen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:00 schreef Frezer het volgende:
[..]
Dan blijkt dus eigenlijk dat mensen zich fatsoenlijker gedragen door de aanwigheid van door mensen ingestelde instituuten dan door een alwetend, alomtegenwoordig en almachtig wezen. Hebben ze dan niet stiekem toch een niet zo hoge pet op van hun eigen God?
Begin eens met Soctrates en dergelijke te lezen. Of een Solon of Sicero.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:01 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Waar haal je je "sociale normen en waarden" vandaan?
Ok, daar heb je een punt. Ik denk alleen dat de gelovigen in Haiti niet significant minder plunderden dan de niet-gelovigen. Haiti is erg gelovig. 80% van de mensen is Rooms Katholiek. Slechts 1% van de mensen gelooft niet. Je gaat mij niet wijsmaken dat al die plunderingen door die 1% gedaan zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn veelal ingebed in de wetgeving. En die worden wel degelijk door de politie gecontroleerd. Het jatten van TV's en luxegoederen heeft niets met overlevingsdrang te maken.
Niet direct op aarde, maar volgens mij hebben de grote geloven toch alle wel gemeen dat mensen vroeg of laat (evt na de dood) beoordeeld worden op hun handelen?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat heeft het één te maken met het andere? Zou dat elkaar dan uit moeten sluiten. Je verwart nu de oud-Christelijke visie (dat er een 'God op aarde' nodig is) met religie in het algemeen.
Die leer je van je ouders en je omgeving. Windjes laten in het bijzijn van mensen is sociaal gezien niet geaccepteerd maar wordt door de politie niet bestraft. Toch houden we ons er allemaal aanquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:01 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Nee dat klopt. Ik had het dan ook over mensen in het algemeen, net als jij het over mensen in het algemeen had. Het onderscheid religieus of niet religieus maakt geen donder uit, wat dat betreft.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:03 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ok, daar heb je een punt. Ik denk alleen dat de gelovigen in Haiti niet significant minder plunderden dan de niet-gelovigen. Haiti is erg gelovig. 80% van de mensen is Rooms Katholiek. Slechts 1% van de mensen gelooft niet. Je gaat mij niet wijsmaken dat al die plunderingen door die 1% gedaan zijn.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee dat klopt. Ik had het dan ook over mensen in het algemeen, net als jij het over mensen in het algemeen had. Het onderscheid religieus of niet religieus maakt geen donder uit, wat dat betreft.
Oh ja, natuurlijk, dat is zo. Dat speelt natuurlijk mee. De Dag des Oordeels.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:04 schreef Frezer het volgende:
[..]
Niet direct op aarde, maar volgens mij hebben de grote geloven toch alle wel gemeen dat mensen vroeg of laat (evt na de dood) beoordeeld worden op hun handelen?
En van wie hebben je ouders en je omgeving het geleerd?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:04 schreef PiRANiA het volgende:
Die leer je van je ouders en je omgeving. .
Inderdaad, maar dan zie ik nog steeds niet waarom het hebben van een overheidsinstituut duidt op "wantrouwen" in een Godheid.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:04 schreef Frezer het volgende:
[..]
Niet direct op aarde, maar volgens mij hebben de grote geloven toch alle wel gemeen dat mensen vroeg of laat (evt na de dood) beoordeeld worden op hun handelen?
Die atheďst is zeker respectloos.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:59 schreef Boca_Raton het volgende:
Kijk, dit vind ik nou respectloos. Waarom moet dat nou weer... ik brand jou toch ook niet af omdat je niet-gelovig bent?
Oke, respect voor geloof dan.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kijk, dit vind ik nou respectloos. Waarom moet dat nou weer... ik brand jou toch ook niet af omdat je niet-gelovig bent?
Ook weer van hun ouders en omgeving toen. Sociale normen en waarden zijn natuurlijk ook erg tijdgebonden. Er komen nieuwe dingen die in het algemeen geaccepteerd worden en die not-done zijn. Iets nieuws (stom voorbeeld) is bijvoorbeeld dat je aan tafel niet met een koptelefoon zit muziek te luisteren als je eet met zijn allenquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:05 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En van wie hebben je ouders en je omgeving het geleerd?
Naja, mijn punt is dus eigenlijk dat gelovigen daar blijkbaar hun handelen minder door laten beďnvloeden dan door de aan/afwezigheid van een overheid (politie etc).quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh ja, natuurlijk, dat is zo. Dat speelt natuurlijk mee. De Dag des Oordeels.
Goed puntquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Oke, respect voor geloof dan.
Wat nu als je moeder elke vrijdag buiten naakt rondjes danst op het grasveld met het liedje "Amoembawee_dudu_diedadoo"?
Zeg je dan "Ze gelooft dat, laat haar lekker"? Of valt de uitvoering buiten jouw waarden en normen en overstijgt dat haar geloof zodat je het haar belet?
Blijft geloof enkel te respecteren als de uitvoer binnen de grenzen valt van wat de massa fatsoen vind? Dan mag je de onzin van de argumenten ook niet meer bestrijden?
Daar heb je gelijk in. Echter, als gelovige permitteer ik me datquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:07 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Die atheďst is zeker respectloos.
Maar in een ander topic noem jij de vaticaanstad een roversnest.
Omdat je het zonder ook kunt. Het komt namelijk vanuit jezelf.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:09 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar in hoeverre kun je eigenlijk weten of gelovigen 'beter' leven dan niet-gelovigen omdat ze bijvoorbeeld 'goed' willen leven?
Eh... ik bedoel te zeggen dat veel mensen keuzes in stilte maken.
... Ben ik nog te volgen? Ik raak zelf de draad kwijt.
Hij permitteert het zich als atheďst.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Echter, als gelovige permitteer ik me dat
Waarom negeer je mijn post trouwens?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Echter, als gelovige permitteer ik me dat
quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat nu als je moeder elke vrijdag buiten naakt rondjes danst op het grasveld met het liedje "Amoembawee_dudu_diedadoo"?
Zeg je dan "Ze gelooft dat, laat haar lekker"? Of valt de uitvoering buiten jouw waarden en normen en overstijgt dat haar geloof zodat je het haar belet?
Blijft geloof enkel te respecteren als de uitvoer binnen de grenzen valt van wat de massa fatsoen vind? Dan mag je de onzin van de argumenten ook niet meer bestrijden?
Goed dubbel-blind onderzoek zal niets anders uitwijzen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:09 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Omdat je het zonder ook kunt. Het komt namelijk vanuit jezelf.
Dat klopt. Maar dat heeft te maken met het feit dat het keuzes op de korte termijn zijn (het handelen wordt hier en nu direct bestraft, afhankelijk van de aan/afwezigheid van een overheid). De Godheid, ooh, dat duurt nog even voordat ik mij daarvoor hoef te verantwoorden. Dat is een typisch menselijke kortetermijnvisie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:08 schreef Frezer het volgende:
[..]
Naja, mijn punt is dus eigenlijk dat gelovigen daar blijkbaar hun handelen minder door laten beďnvloeden dan door de aan/afwezigheid van een overheid (politie etc).
Oei, ik snap je vraag niet goed.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Sorry, maar dan verbaasd het me niets waarom je geloof zo makkelijk aangrijpt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oei, ik snap je vraag niet goed.
Als iemand uit naam van geloof iets doet wat sociaal gezien niet geaccepteerd is, vind je dat dat dan mag?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oei, ik snap je vraag niet goed.
Ik heb het ook nergens over wantrouwen,quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dan zie ik nog steeds niet waarom het hebben van een overheidsinstituut duidt op "wantrouwen" in een Godheid.
Ah oké, nu snap ik 'm. Ja ik vind wel dat veel mag, zolang je anderen er geen schade mee berokkent.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:12 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Als iemand uit naam van geloof iets doet wat sociaal gezien niet geaccepteerd is, vind je dat dat dan mag?
Zucht, waarom moet dat nou zo?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:11 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Sorry, maar dan verbaasd het me niets waarom je geloof zo makkelijk aangrijpt.
En zo kun je steeds verder teruggaan totdat we bij het begin van de mensheid aanbelanden.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:07 schreef PiRANiA het volgende:
Ook weer van hun ouders en omgeving toen.
Dus in mijn voorbeedl heb je geen probleem met je moeder.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ah oké, nu snap ik 'm. Ja ik vind wel dat veel mag, zolang je anderen er geen schade mee berokkent.
Nou, ik denk eerlijk gezegd dat ik niet zonder kán. Ik zou niet zonder God willen leven. Ik ervaar Hem als intens belangrijk.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:09 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Omdat je het zonder ook kunt. Het komt namelijk vanuit jezelf.
Definiëer schade. Fysieke schade? Dus zolang er geen mensen gewond raken mag het? Emotionele schade? Misschien ondervind ik wel emotionele schade van het voorbeeld dat 3-voud noemt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ah oké, nu snap ik 'm. Ja ik vind wel dat veel mag, zolang je anderen er geen schade mee berokkent.
Want ze is een gelovige, dus fluwelen handschoentjes?quote:
Daarmee bewijs je dus mijn punt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik denk eerlijk gezegd dat ik niet zonder kán. Ik zou niet zonder God willen leven. Ik ervaar Hem als intens belangrijk.
Nee, nee, niet doen. Nu ga je op me neerkijken en dat verdien ik niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:11 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Sorry, maar dan verbaasd het me niets waarom je geloof zo makkelijk aangrijpt.
Nee, want ze is een mens, een gelijkwaardige, behandel haar dan ook zo.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Want ze is een gelovige, dus fluwelen handschoentjes?
Je negeert, net als TS, steeds complete delen van posts van mij (en van 3-voud). Ik zeg ook dat sociale normen zich vormen. Een miljoen jaar geleden hadden mensen andere normen dan nu, denk je niet? Of denk je dat normen ALTIJD hetzelfde zijn geweest en ALTIJD uit de bijbel gekomen zijn?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:14 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En zo kun je steeds verder teruggaan totdat we bij het begin van de mensheid aanbelanden.
Ik als gelovige weet wat het beginpunt was en waar onze sociale normen en waarden oorspronkelijk vandaan komen.
Ik kijk niet neer op je als persoon, enkel je motivatie om je geloof aan te grijpen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:16 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, nee, niet doen. Nu ga je op me neerkijken en dat verdien ik niet.
Zolang ze mensen er niet mee kwetst, moet het maar zo. Al zou ik er niets van begrijpen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:14 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dus in mijn voorbeedl heb je geen probleem met je moeder.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, want ze is een mens, een gelijkwaardige, behandel haar dan ook zo.
Zo leer je ook nog eens wat.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:17 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik kijk niet neer op je als persoon, enkel je motivatie om je geloof aan te grijpen.
Wereld van verschil. Enkel weet ik de nuance en generaliseer jij.
Beide.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:15 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Definiëer schade. Fysieke schade? Dus zolang er geen mensen gewond raken mag het? Emotionele schade? Misschien ondervind ik wel emotionele schade van het voorbeeld dat 3-voud noemt.
Kun je makkelijk op een forum zeggen en ik vermoedde al zoiets.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zolang ze mensen er niet mee kwetst, moet het maar zo. Al zou ik er niets van begrijpen.
Uit niets blijkt dat dat haar motivatie is om het geloof aan te grijpen, dat maak jij er weer van.quote:
Ik zit in bijna drie discussies hier, dus ik kan niet overal op reagerenquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:17 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je negeert, net als TS, steeds complete delen van posts van mij (en van 3-voud). Ik zeg ook dat sociale normen zich vormen. Een miljoen jaar geleden hadden mensen andere normen dan nu, denk je niet? Of denk je dat normen ALTIJD hetzelfde zijn geweest en ALTIJD uit de bijbel gekomen zijn?
Ja en? Dat mag ik toch ook?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uit niets blijkt dat dat haar motivatie is om het geloof aan te grijpen, dat maak jij er weer van.
Door uit te gaan van een dergelijke motivatie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:19 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ja en? Dat mag ik toch ook?
In welk verband staat dat dat ik haar als mens afschrijf zoals jij impliceert?
Linksom of rechtsom, blijft a.u.b. respectvol.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:17 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik kijk niet neer op je als persoon, enkel je motivatie om je geloof aan te grijpen.
Wereld van verschil. Enkel weet ik de nuance en generaliseer jij.
Mensen uit je stad houden (Mekka is niet voor niet-moslims toegankelijk) vanwege geloofsredenen vind ik onaanvaardbaar. Emotioneel is dit ook lastig. Ik zou de stad graag zien. Ben je het met mij eens dat dit niet 'klopt'?quote:
Dan blijft er niets anders over dat je het graag zo wilt lezen. Dat is jouw probleem.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Door uit te gaan van een dergelijke motivatie.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:18 schreef PiRANiA het volgende:
Ik moest trouwens wel een beetje giechelen van TS d'r ondertitel.
Degene waarop ik reageerde verwijderde gewoon delen uit mijn postsquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zit in bijna drie discussies hier, dus ik kan niet overal op reageren
Dat ben ik ook.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom, blijft a.u.b. respectvol.
Wat vind je van mijn ondertitel? Ken je de quote? Het is een uitspraak van Richard Dawkins. Hij zegt: we zijn allemaal atheďsten, wat betreft de meeste goden. De meeste mensen geloven niet in 999 van de 1000 goden, maar wel in ééntje. Atheďsten gaan één stapje verder.quote:
Dan moet ik denken aan Vaticaanstad. Waar ik dus geen goed woord voor over heb (ook die geslotenheid). Maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er van moet vinden dat iets niet toegankelijk is voor niet-gelovigen, zoals in jouw voorbeeld. Ik weet het even niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:20 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Mensen uit je stad houden (Mekka is niet voor niet-moslims toegankelijk) vanwege geloofsredenen vind ik onaanvaardbaar. Emotioneel is dit ook lastig. Ik zou de stad graag zien. Ben je het met mij eens dat dit niet 'klopt'?
Beetje een vreemd voorbeeld, omdat je dit heel ver kan doortrekken. Bijvoorbeeld: Ik wil graag Amerikaan worden, doch is dat voor mij - mede vanwege allerlei harde immigratieregels - onmogelijk. Je kan daarmee dus ook overheidsregels gaan ondermijnen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:20 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Mensen uit je stad houden (Mekka is niet voor niet-moslims toegankelijk) vanwege geloofsredenen vind ik onaanvaardbaar. Emotioneel is dit ook lastig. Ik zou de stad graag zien. Ben je het met mij eens dat dit niet 'klopt'?
Laatste keer 3-voud: je post kwam onrespectvol op mij over (en ook op iemand anders). Blijf je nou zó of neem je het ter harte?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:22 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dat ben ik ook.
Je doet nu precies hetzelfde waar je atheďsten van beschuldigd. Direct aanvallen zonder te begrijpen wat de essentie ervan is. Waarbij je impliceert zelf wel respectvol te zijn en ik niet. Ofwel, toon zetten. Terwijl je met generaliseren en wegwuiven geen moeite hebt.
Die immigratieregels zit logica achter om het land leefbaar te houden en een aanzuigende werking tegen te gaan vanuit economisch standpunt. Die kssst-regel van Mekka niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Beetje een vreemd voorbeeld, omdat je dit heel ver kan doortrekken. Bijvoorbeeld: Ik wil graag Amerikaan worden, doch is dat voor mij - mede vanwege allerlei harde immigratieregels - onmogelijk. Je kan daarmee dus ook overheidsregels gaan ondermijnen.
Ja normen vormen zich. Maar ik heb het over het beginpunt. Je hebt altijd al gelovigen en ongelovigen gehad. God heeft 124.000 profeten naar de mensheid gestuurd. De bijbel is maar een van de boeken die geďnspireerd zijn door de profeten van God, niet alleen de normen zijn veranderd maar zelfs de bijbel is al meerdere malen aangepast. Vandaar dat we nu nog maar over één perfect boek beschikken van de laatste profeet van God.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:17 schreef PiRANiA het volgende:
Ik zeg ook dat sociale normen zich vormen. Een miljoen jaar geleden hadden mensen andere normen dan nu, denk je niet? Of denk je dat normen ALTIJD hetzelfde zijn geweest en ALTIJD uit de bijbel gekomen zijn?
Oei, moeilijkequote:Op zaterdag 3 december 2011 12:23 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Wat vind je van mijn ondertitel? Ken je de quote? Het is een uitspraak van Richard Dawkins. Hij zegt: we zijn allemaal atheďsten, wat betreft de meeste goden. De meeste mensen geloven niet in 999 van de 1000 goden, maar wel in ééntje. Atheďsten gaan één stapje verder.
Grappig daar moest ik ook aan denken. En toen bedacht ik me het verschil tussen dat soort situaties in gebieden waar men vrij religieus is (Haiti, Zuiden-VS, Midden-Oosten) en als er zo iets gebeurt in een behoorlijk atheistische gemeenschap (Japan).quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben het niet volledig met je eens. Veel van de sociale normen zijn ons opgelegd. Zodra dat niet van toepassing is (door het wegvallen van bijv. het instituut dat voor handhaving van die normen zorgt) vervallen zeer veel mensen in asociaal gedrag. Ik moet meteen denken aan Haiti, maar ook aan bijv. de toestanden na Catrina in de VS.
Hoho, je hebt geen alleenrecht op respect. Probeer je nu anderen te beďnvloeden met jouw respect-argument om maar een uitweg te vinden op alles waar ik geen antwoord van je krijg?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Laatste keer 3-voud: je post kwam onrespectvol op mij over (en ook op iemand anders). Blijf je nou zó of neem je het ter harte?
Is dat zo, dat gelovigen de andere 'goden' uitsluiten? Ik ben een Christen maar zeg niet dat de profeet Mohammed nooit bestaan heeft.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:23 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Wat vind je van mijn ondertitel? Ken je de quote? Het is een uitspraak van Richard Dawkins. Hij zegt: we zijn allemaal atheďsten, wat betreft de meeste goden. De meeste mensen geloven niet in 999 van de 1000 goden, maar wel in ééntje. Atheďsten gaan één stapje verder.
Jij vindt dat een logische regel, ik niet. Echter het bezorgt mij emotionele schade en om de voorgaande redenering door te trekken is het dus onaanvaardbaar. Achter de ksst-regel van Mekka zit namelijk ook een bepaalde logica, meerdere zelfs. Het is zelfs zo dat er vanuit de wereldwijde moslimgemeenschap zelf, een beperkt aantal mensen per jaar naar Mekka kunnen. Elk islamitisch land krijgt een quotum opgelegd.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:26 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Die immigratieregels zit logica achter om het land leefbaar te houden en een aanzuigende werking tegen te gaan vanuit economisch standpunt. Die kssst-regel van Mekka niet.
Uit je opvoeding, uit je dagelijkse omgang.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:01 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
3-voud, ik vraag iets héél simpels en je maakt er iets héél moeilijks van. Zo discussieer ik niet verder.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:28 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Hoho, je hebt geen alleenrecht op respect. Probeer je nu anderen te beďnvloeden met jouw respect-argument om maar een uitweg te vinden op alles waar ik geen antwoord van je krijg?
In Japan waren de instituties vrij snel op orde (heeft ook te maken met de technologie en capaciteiten van een land he). In de VS was het problematisch vanwege de hoge waterstand, waardoor het leger van de andere kant van het land moest komen. Het is dus, in ieder geval in mijn ogen, volstrekt onvergelijkbaar.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:27 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Grappig daar moest ik ook aan denken. En toen bedacht ik me het verschil tussen dat soort situaties in gebieden waar men vrij religieus is (Haiti, Zuiden-VS, Midden-Oosten) en als er zo iets gebeurt in een behoorlijk atheistische gemeenschap (Japan).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zie je het verschil?
Is dat dat perfecte boek waarin staat dat de zon in een modderpoel ondergaat?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:26 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ja normen vormen zich. Maar ik heb het over het beginpunt. Je hebt altijd al gelovigen en ongelovigen gehad. God heeft 124.000 profeten naar de mensheid gestuurd. De bijbel is maar een van de boeken die geďnspireerd zijn door de profeten van God, niet alleen de normen zijn veranderd maar zelfs de bijbel is al meerdere malen aangepast. Vandaar dat we nu nog maar over één perfect boek beschikken van de laatste profeet van God.
Nope.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Jij vindt dat een logische regel, ik niet.
Die vlieger gaat niet op... ondanks dat je er tijd voor genomen hebt die te verzinnen.quote:Echter het bezorgt mij emotionele schade en om de voorgaande redenering door te trekken is het dus onaanvaardbaar.
Jammer dat je ze achterwege laat. Heb het idee dat je beseft dat je het jezelf enkel moeilijker maakt als je ze had opgesomd.quote:Achter de ksst-regel van Mekka zit namelijk ook een bepaalde logica, meerdere zelfs.
Dus atheďsten zouden bij wille van deze regel toch erheen kunnen, maar we weten dat die islamitische landen heel selectief zijn met diegenen die ze meenemen en zodoende die schijnvrijheid alsnog naar de pijpen van de algemene essentie danst.quote:Het is zelfs zo dat er vanuit de wereldwijde moslimgemeenschap zelf, een beperkt aantal mensen per jaar naar Mekka kunnen. Elk islamitisch land krijgt een quotum opgelegd.
Onvergelijkbaar? De ramp in Japan was vele malen groter en vele malen erger wegens de aanwezige straling. Ook in Japan stond de boel onder water EN er was nog eens straling. Dat was niet het geval in Lousiana. En wil je de VS als minder capabel benoemen als Japan?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In Japan waren de instituties vrij snel op orde (heeft ook te maken met de technologie en capaciteiten van een land he). In de VS was het problematisch vanwege de hoge waterstand, waardoor het leger van de andere kant van het land moest komen. Het is dus, in ieder geval in mijn ogen, volstrekt onvergelijkbaar.
Maar stel ik zou even voortgaan op je redenering: De tsunami die de streng-religieuze gebieden in o.a. Indonesie had getroffen: hoewel de situatie chaotisch was, was er geen sprake van massale plunderingen, steekpartijen of brandstichtingen.
Door wie ben jij opgevoed, een wolf?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Uit je opvoeding, uit je dagelijkse omgang.
124.000 profeten. U do the math.quote:Hoe zat het met de 500.000 jaar daarvoor en de mensen die er toen rondliepen? Die hadden dus geen normen en waarden? God had er toen nog ff geen zin in of zo?
En dat is zo'n domme uitspraak van Dawkins. Als je in 1 God gelooft dan ben je al geen atheďst meer.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:23 schreef PiRANiA het volgende:
Het is een uitspraak van Richard Dawkins. Hij zegt: we zijn allemaal atheďsten, wat betreft de meeste goden. De meeste mensen geloven niet in 999 van de 1000 goden, maar wel in ééntje. Atheďsten gaan één stapje verder.
Nou, precies!quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:32 schreef Re het volgende:
nou vind ik atheisten die er zo grotest mee rondlopen dat ze het zijn en het je je opleggen ook best eng hoor, maar dat terzijde
Maar wat voor jou normaal is, is weer abnormaal voor anderen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Verder heb ik geen dreiging van straf van een opperwezen nodig om me normaal te gedragen jegens mijn medemens. Heb gewoon niet die behoefte om te verkrachten, moorden en wat nog meer.
Je gaat volstrekt niet in op mijn argumenten. Ik heb het niet over de omvang van de ramp, alswel de wijze waarop de instituties (de overheid) ermee om is gegaan of om kon gaan. Of wil jij de capaciteiten van Haiti op dat gebied vergelijken met Japan? Haiti lag compleet op z'n gat, geen politie, geen leger, helemaal nada. De VS had op een beperkte schaal een soortgelijk probleem, vanwege de constante watertoevoer (dijk was gebroken), doch op een beperkte schaal.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Onvergelijkbaar? De ramp in Japan was vele malen groter en vele malen erger wegens de aanwezige straling. Ook in Japan stond de boel onder water EN er was nog eens straling. Dat was niet het geval in Lousiana. En wil je de VS als minder capabel benoemen als Japan?
Juist in religieuze gebieden heeft men er nogal de hand van aan het rellen te slaan.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:28 schreef 3-voud het volgende:
Hoho, je hebt geen alleenrecht op respect. Probeer je nu anderen te beďnvloeden met jouw respect-argument om maar een uitweg te vinden op alles waar ik geen antwoord van je krijg?
Bedankt.quote:
Of je leest even goed. Atheďst t.o.v. andere goden dan die 'van jezelf', stelt Dawkins.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:39 schreef Adam1981 het volgende:
En dat is zo'n domme uitspraak van Dawkins. Als je in 1 God gelooft dan ben je al geen atheďst meer.
Iets zegt me dat dit onderzoek niet representatief is.quote:De 770 onderzochte Amerikanen en Canadezen werden om beschrijvingen gevraagd van onbetrouwbare personen. De 500 miljoen mensen op aarde die het bestaan van God ontkennen, kwamen daarbij op een vergelijkbaar laag niveau als verkrachters.
Nou, dit spreekt voor mij ook boekdelen. Wie basht er hier? Ik niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:47 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Bedankt.![]()
Kon het plaatje niet zo snel vinden maar die spreekt boekdelen en realiteit.
Dit plaatje is ook zo lekker representatief hequote:
Zaken zoals voor het uitspreken van de zin 'mohammed was een homo en geen profeet' of als getrouwde vrouw een kusje aan de buurman geven de doodstraf te krijgen via steniging? Dat zijn goede zaken?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:38 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Door wie ben jij opgevoed, een wolf?
Mijn punt was juist dat de mensen die jou hebben opgevoed ook weer zijn opgevoed door anderen, en zo gaan we terug naar het begin, en nee, die mensen gedroegen zich niet van nature normaal, ze begroeven kinderen (levend), offerden mensen op aan goden etc. God heeft profeten naar de mensheid gestuurd om zaken die schadelijk zijn voor mensen af te schaffen, goede zaken te promoten etc.
124.000 nog wel? Zo zeg. Enig bewijs daarvoor? Nee zeker?quote:124.000 profeten. U do the math.
Waarom is jouw god wel waar en die van de Hindu's niet?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:39 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En dat is zo'n domme uitspraak van Dawkins. Als je in 1 God gelooft dan ben je al geen atheďst meer.
quote:1 Evolution
1.1 Human created from clay
1.2 Humans were created from a single being
1.3 Creation of humans happened in an instant
1.4 Fall from paradise down to the earth
2 Astronomy
2.1 The sun set into the murky water
2.2 Geocentricism
2.3 Shooting stars are missiles for devils
2.4 How many planets in the solar system according to the Quran?
2.4.1 Tafsir Ibn Abbas explains they are all flat planets
2.5 The Moon is further away than the stars
2.6 Night time cold is caused by the Moon
2.7 The moon is "Noor", which emits light too
2.8 Moon split in two
2.9 The universe consists of seven layers
2.10 The Sun is not a star
2.11 Where does the sun rise?
2.12 Earth created in six days
2.13 The earth existed before the universe
2.14 The Universe is contracting
2.15 The sun is a flat disk
2.16 Earth has invisible pillars keeping up the sky
2.17 Sirius as a single star
2.18 The sky is concrete and impenetrable
2.19 There are no black holes
2.20 Allah is ignorant of the North and South Poles
2.21 Thunder is an angel
2.21.1 Tafsir Ibn Abbas
2.22 What causes the movement of shadows?
2.23 The sky can fall down, the earth can swallow down
2.24 The Sky is made of rocky material
3 Biology
3.1 Sperm comes from between the spine/backbone and ribs
3.2 Only Allah knows what gender the baby is
3.3 Ovum contributed by female is not mentioned
3.4 Asexual creatures are absent in the Quran
3.5 The blood-clot stage in human reproduction
3.6 Womb (stomach) has 3 layers
3.6.1 Mistranslating Muslims
3.7 Bones are formed before flesh
3.8 Milk comes from between excrement and blood
3.9 Do humans think with their heart or with their brain?
3.10 Jinns created from fire
4 Geology and Meteorology
4.1 Earth has seven atmospheres
4.2 Earth is still
4.2.1 Tafsir Ibn Kathir
4.3 Different seas have an impenetrable barrier between them
4.4 The concept of a flat Earth
4.4.1 Earth is level
4.4.2 Earth is flat
4.4.2.1 Tafsir al-Jalalayn
4.4.3 Earth is like a couch
4.4.3.1 Tafsir Ibn Kathir
4.4.4 Earth is like a carpet
4.4.5 Earth shaped as "wide"
4.4.6 Earth spread out
4.4.6.1 Tafsir al-Jalalayn
4.4.7 Earth is flatter without mountains
4.5 Mountains prevent earthquakes
4.6 Allah dropped down/cast mountains
4.7 Breasts contract with height
4.8 Earthquakes are for non-Muslims only
4.9 Hurricanes/blizzards are punishments for Non-Muslims
4.10 Pure rainwater
4.11 Rain from the sky grows plants
4.12 Allah didn't know about Water Cycle
4.13 Hail comes from mountains on the sky
4.14 There's an extreme east and west
5 Zoology
5.1 Sinful animals
5.2 Bees eat fruit
5.3 Horses created for our transportation
5.4 Allah makes the bird fly
5.5 Quranic science on classification of creatures
5.6 There are only eight types of cattle
5.7 Allah is negligent about disabled creatures
5.8 Allah left out poisonous sea creatures in his dietary advice
5.9 Birds fighting elephants
6 History
6.1 Christians worship Mary
6.2 Noah's Ark for every species
6.3 Pharaoh or Pharaohs
6.4 Jews say Ezra is the son of Allah
6.5 Destroyed cities are punishment from Allah
6.6 Humans sleep for three-hundred years
6.7 Humans living for a thousand years
6.8 Muhammad sees an imaginary mosque?
7 Sociology
7.1 Allah was not aware of the Eskimos
7.2 Muslims are protected in Mecca
7.3 Non-Muslims are deaf, dumb, and blind
7.4 All animals live in communities
7.5 Islam is only for people who speak Arabic
7.6 The heavens and earth rejected the "Trust"
8 Supernatural Tales
8.1 Humans supernaturally transform into apes and pigs
8.2 Mythical werewolves will roam the Earth
8.3 Delicious buffet magically appears from the sky
8.4 A stick miraculously transforms into a serpent
8.5 Solomon with his army of genies and birds
8.6 Jonah performs repentance prayer inside a fish
8.7 Humans and ants can communicate with each other
8.8 Muhammad flies on a winged unicorn called Buraq to heaven
8.9 Body parts can rebel against the host
8.10 The ocean split into half
8.11 Solomon can control the wind
8.11.1 Ibn Kathir translation
8.12 A dead man testified against his killer
8.13 A monster speaks to humans
8.14 Magical Hand in the Qur'an
8.15 Mountains and birds can sing human song
9 Others
9.1 Mathematical error in hereditary laws
9.2 People use the forehead to lie
9.3 Space flight is impossible
Het is meer het wijzen op fouten en hiaten in de 'logica' achter die keuze. Het niet consequent toepassen van argumenten om je geloof te onderbouwen. Menig argument is namelijk op elke al dan niet niet meer bestaande entiteit toe te passen alleen wordt er meestal maar voor 1 gekozen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Het vreemde is dat sommige users op mij overkomen als oprecht mee-discussiërend, terwijl anderen overkomen alsof mijn geloof in God van de baan moet. Ik snap de reden niet.
Er is 1 kernregel: wat gij niet wil dat u geschied...quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:39 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Maar wat voor jou normaal is, is weer abnormaal voor anderen.
Mooi is dat...quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, dit spreekt voor mij ook boekdelen. Wie basht er hier? Ik niet.
Je kunt jezelf natuurlijk ook wegpromoveren uit een discussie.
Jammer!
Ik snap wel dat niet-gelovigen er niet áán willen, maar ik hou 't toch bij mezelf, ik dring toch niemand wat op? Sterker nog: niet-geloven? Ik vind het prima. Ieder zijn eigen leven en keuzes. Echter, andersom lijkt het een lastiger punt om mij gewoon te laten geloven in God.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:59 schreef Modus het volgende:
[..]
Het is meer het wijzen op fouten en hiaten in de 'logica' achter die keuze. Het niet consequent toepassen van argumenten om je geloof te onderbouwen. Menig argument is namelijk op elke al dan niet niet meer bestaande entiteit toe te passen alleen wordt er meestal maar voor 1 gekozen.
Zoals daar bv. is (meestal als ze er niet helemaal meer uitkomen): bewijs maar dat ie niet bestaat dan. Nou jij kan ook niet bewijzen dat Zeus niet bestaat, en toch geloof je daar niet in. Waarom niet? En 'omdat ik in God geloof' kan geen antwoord zijn, dan ontgaat je het punt.
Ik geloof dat ik jouw God moet wantrouwen en ter discussie moet stellen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Het vreemde is dat sommige users op mij overkomen als oprecht mee-discussiërend, terwijl anderen overkomen alsof mijn geloof in God van de baan moet. Ik snap de reden niet.
Zou je ooit CDA/SGP/CU stemmen?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:02 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik snap wel dat niet-gelovigen er niet áán willen, maar ik hou 't toch bij mezelf, ik dring toch niemand wat op? Sterker nog: niet-geloven? Ik vind het prima. Ieder zijn eigen leven en keuzes. Echter, andersom lijkt het een lastiger punt om mij gewoon te laten geloven in God.
Van mij mag je dat! Maar niet neerbuigend doen, zo van: ach, ik weet het beter... arme ziel.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:03 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik jouw God moet wantrouwen en ter discussie moet stellen.
Respecteer dat toch eens.
Het is zo simpel, die werk- denkwijze. Gelukkig denk ik niet werkelijk zo maar de refo's zijn wel heel makkelijk onderuit te halen met logica en eigen argumenten.
Ok. In vind het belachelijk. De vrijheid wordt hier ingeperkt door geloof.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:23 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dan moet ik denken aan Vaticaanstad. Waar ik dus geen goed woord voor over heb (ook die geslotenheid). Maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er van moet vinden dat iets niet toegankelijk is voor niet-gelovigen, zoals in jouw voorbeeld. Ik weet het even niet.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Van mij mag je dat! Maar niet neerbuigend doen, zo van: ach, ik weet het beter... arme ziel.
Jij weet het niet beter. Je hebt enkel een totaal andere mening. En die respecteer ik.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:01 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Mooi is dat...
Jij begrijpt zaken niet (onkunde) waardoor ik wel begrijp dat je sneller naar een dergelijk boek kunt grijpen (logica), en dat vertaal je als bashen (onmacht) waarbij je zelf niet schuwt te generaliseren en alles wat je niet aanstaat weg te wuiven ("ik voel me meer dan jouw") om te verzanden in de schuld af te schudden en de ander op te leggen (slachtofferrol).
Maar goed, Je klinkt als een lief meiske dus doet dat er allemaal niet toe.
Precies. En die discussie moet er ook zijn. Overal over. Met goede argumenten.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Beetje een vreemd voorbeeld, omdat je dit heel ver kan doortrekken. Bijvoorbeeld: Ik wil graag Amerikaan worden, doch is dat voor mij - mede vanwege allerlei harde immigratieregels - onmogelijk. Je kan daarmee dus ook overheidsregels gaan ondermijnen.
Nee het is geen andere mening.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Van mij mag je dat! Maar niet neerbuigend doen, zo van: ach, ik weet het beter... arme ziel.
Jij weet het niet beter. Je hebt enkel een totaal andere mening. En die respecteer ik.
Vraag 1: jaquote:Op zaterdag 3 december 2011 13:04 schreef Modus het volgende:
[..]
Zou je ooit CDA/SGP/CU stemmen?
En waarom geloof je niet in Zeus?
Denk jij.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:26 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ja normen vormen zich. Maar ik heb het over het beginpunt. Je hebt altijd al gelovigen en ongelovigen gehad. God heeft 124.000 profeten naar de mensheid gestuurd.
Waarom is dát het 'perfecte' boek en niet 'The Gospel of the Flying Spaghetti Monster'?quote:De bijbel is maar een van de boeken die geďnspireerd zijn door de profeten van God, niet alleen de normen zijn veranderd maar zelfs de bijbel is al meerdere malen aangepast. Vandaar dat we nu nog maar over één perfect boek beschikken van de laatste profeet van God.
Dat is jóuw mening. Ook die respecteer ik.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:06 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee het is geen andere mening.
Het 1 is een voortvloeisel van de beschikbare informatie. Het andere is puur iets geloven gebaseerd op totaal niets. Sterker nog, terwijl er enorme aantallen fouten zijn aangetoond in die heilige boeken en verhalen van je.
Is dat om hun politieke standpunten of omdat ze jouw geloofsovertuiging delen (kliekjesvorming c.q. uitsluiten)?quote:
Komt erop neer dat jij in honderden goden níet gelooft. Waarom niet in die honderden goden (Zeus, Poseidon, Allah, ...) en wel in jou god?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oei, moeilijkeM'n hersens kraken hier.
Mooi dat je nu ineens rondslingert met "respect". Daar mee koop je inhoudelijke reacties niet af.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is jóuw mening. Ook die respecteer ik.
Je kent de profeet. Maar geloof je de verhalen ook? En volg je zijn weg? Waarom wel/niet?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is dat zo, dat gelovigen de andere 'goden' uitsluiten? Ik ben een Christen maar zeg niet dat de profeet Mohammed nooit bestaan heeft.
Hij zegt dat we atheďstisch zijn tegenover de meeste goden, en zo is het.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:39 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
(Ik had al geantwoord Piranhia, helaas is die post verloren gegaan.) Ik zeg niet dat ze niet bestaan, ze kunnen toch náást elkaar bestaan?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:07 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Komt erop neer dat jij in honderden goden níet gelooft. Waarom niet in die honderden goden (Zeus, Poseidon, Allah, ...) en wel in jou god?
Haar voorbeeld is onjuist. Mohammed was inderdaad een profeet, geen god.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:08 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je kent de profeet. Maar geloof je de verhalen ook? En volg je zijn weg? Waarom wel/niet?
Personen wel ja. Maar ik heb het over de godsdiensten. Denk je dat de moslims, de christenen en de oude grieken allemaal gelijk hadden?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
(Ik had al geantwoord Piranhia, helaas is die post verloren gegaan.) Ik zeg niet dat ze niet bestaan, ze kunnen toch náást elkaar bestaan?
Omdat het begrip 'geloven', het begrip 'weten' kan uitsluiten. Je kunt in iemand geloven.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:08 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Mooi dat je nu ineens rondslingert met "respect". Daar mee koop je inhoudelijke reacties niet af.
Ik heb er niets mee. Het trekt me niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:08 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je kent de profeet. Maar geloof je de verhalen ook? En volg je zijn weg? Waarom wel/niet?
Maar sluit je ook uit dat het waar is? Of zou het net zo goed waar kunnen zijn?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb er niets mee. Het trekt me niet.
Dat vind ik nou zelf ook het onbegrijpelijke aan de Bijbel. Al ken ik de Bijbel helemaal niet goed, ik zou er grote moeite mee hebben als dat zou gebeuren. Eigenlijk onacceptabel.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:10 schreef PiRANiA het volgende:
Nog iets: onze waarden zijn gelijkheid. In de bijbel staat dat vrouwen niet mogen onderwijzen.
Als iemand een vrouw tegenhoudt om te onderwijzen uit religieus standpunt, is dat dan okee?
Zodra je "weet" vervalt "geloof". Geloof is daarom ook twijfel... een wens van de gedachte.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Omdat het begrip 'geloven', het begrip 'weten' kan uitsluiten. Je kunt in iemand geloven.
Dus je bent geen aanhanger van een regerend geloof. Je denkt dat er "meer" is in de vorm van een God en plukt de mooiste blaadjes uit de sla voor je eigen smaak.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat vind ik nou zelf ook het onbegrijpelijke aan de Bijbel. Al ken ik de Bijbel helemaal niet goed, ik zou er grote moeite mee hebben als dat zou gebeuren. Eigenlijk onacceptabel.
Ik kan het me moeilijk voorstellen, dat zegt natuurlijk wel wat. Op iemand anders dan God te vertrouwen, dat kan ik eigenlijk niet. Ben ook zo niet opgegroeid. Ik ervaar God als zo'n anker in mijn lichaam, zó aanwezig dat het idee dat dat een Mohammed moet zijn, daar kan ik niet mee uit de voeten. God is méégegroeid met me, zo voelt het.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:13 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Maar sluit je ook uit dat het waar is? Of zou het net zo goed waar kunnen zijn?
Maar het staat er wel in. Nu weet je het dus:quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat vind ik nou zelf ook het onbegrijpelijke aan de Bijbel. Al ken ik de Bijbel helemaal niet goed, ik zou er grote moeite mee hebben als dat zou gebeuren. Eigenlijk onacceptabel.
Ga je je eraan houden?quote:1 Timoteüs 2:9-12
Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels [... Ze] dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; 12 ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn.
Als er in de Bijbel staat of zou staan: stenig uw oprechte medemens, dan doe ik dat niet. Ik heb m'n eigen gevoel en ook verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dus je bent geen aanhanger van een regerend geloof. Je denkt dat er "meer" is in de vorm van een God en plukt de mooiste blaadjes uit de sla voor je eigen smaak.
Twijfel je daarover?quote:
Nee, daar ga ik me niet aan houden. En al ben ik gelovig, ik ben geen Bijbellezer.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:17 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Maar het staat er wel in. Nu weet je het dus:
[..]
Ga je je eraan houden?
Dus maak je je eigen sausje ervan.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als er in de Bijbel staat of zou staan: stenig uw oprechte medemens, dan doe ik dat niet. Ik heb m'n eigen gevoel en ook verantwoordelijkheid.
Dit. Als God had gewild dat we blindelings alles zouden volgen, en meteen doen wat ons wordt opgedragen had hij ons geen hersens en het vermogen om logisch na te denken gegeven.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als er in de Bijbel staat of zou staan: stenig uw oprechte medemens, dan doe ik dat niet. Ik heb m'n eigen gevoel en ook verantwoordelijkheid.
Hoe definiëer je geloof dan? De dingen die jou verteld zijn en worden neem je blind aan? Ik zeg je dat dit in de bijbel staat. Waarom neem je dat niet over als je eigen denkbeeld?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, daar ga ik me niet aan houden. En al ben ik gelovig, ik ben geen Bijbellezer.
Te grabbel... *zucht*.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:20 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dus maak je je eigen sausje ervan.
Wat zou God daarvan vinden denk je? Dat je zijn letterlijke woorden te grabbel gooit?
Het is andersom. Creationisme betekent dat de mens God geschapen heeft.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:21 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dit. Als God had gewild dat we blindelings alles zouden volgen, en meteen doen wat ons wordt opgedragen had hij ons geen hersens en het vermogen om logisch na te denken gegeven.
Waarom denk je dat? Omdat hij met z'n tijd meegaat?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:21 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik denk dat Onze Lieve Heer dat héél goed zou snappen
Het maakt hem dus allemaal niets uit wat je doet. Wat is de essentie dan nog? Je gedragen als goed mens?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Te grabbel... *zucht*.
Ik denk dat Onze Lieve Heer dat héél goed zou snappen
quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:21 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Hoe definiëer je geloof dan? De dingen die jou verteld zijn en worden neem je blind aan? Ik zeg je dat dit in de bijbel staat. Waarom neem je dat niet over als je eigen denkbeeld?
quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:51 schreef Grielen het volgende:
Kijk, het mooie van geloof is; het is geloof, iets persoonlijks. Als ik over het ontstaan mag kiezen tussen een almachtig wezen die ons lief heeft, of dat ik eerst een bacterie en toen een aap was, die over de tijd van miljarden jaren een mens is geworden, dan kies ik om dat eerste te geloven. Het is beide namelijk niet bewezen nog ontkracht.
Ik word altijd zo strontmoe van de betweters die met belachelijke argumenten komen, zowel van gelovigen als atheďsten. Gelovigen die op tv het 'heilige woord' gaan verspreidenAtheďsten die je raar aankijken als je een kruisje slaat... kom op zeg, iedereen heeft recht op zijn geloof, al die mumbo-jumbo er om heen is de nalatenschap van wat egoďstische mensen die 1500 jaar geleden geld en macht verzamelden over de rug van het geloof..
En ja, ik geloof.
Ik neem het niet over als mijn eigen denkbeeld omdat ik het onrechtvaardig vind. Plus dat de bijbel 2000 jaar geleden geschreven is, in een andere wereld, andere context. Hij zou herschreven moeten worden! Maar de liefde en wijsheid die er óók uit de Bijbel spreekt, die is kostbaar.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:21 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Hoe definiëer je geloof dan? De dingen die jou verteld zijn en worden neem je blind aan? Ik zeg je dat dit in de bijbel staat. Waarom neem je dat niet over als je eigen denkbeeld?
Eigelijk ben je dan net als ik: goede dingen om te doen, die probeer ik te doen. Goede dingen die ik lees, die probeer ik te doen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik neem het niet over als mijn eigen denkbeeld omdat ik het onrechtvaardig vind. Plus dat de bijbel 2000 jaar geleden geschreven is, in een andere wereld, andere context. Hij zou herschreven moeten worden! Maar de liefde en wijsheid die er óók uit de Bijbel spreekt, die is kostbaar.
Het zit je dwars hé, dat ik toch echt blijf gelovenquote:Op zaterdag 3 december 2011 13:23 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het maakt hem dus allemaal niets uit wat je doet. Wat is de essentie dan nog? Je gedragen als goed mens?
Heb ik geen oud sprookje voor nodig.
Je stijgt boven God uit in deze. Het is allemaal bullshit dus, wat aangepast moet worden zodat die argumenten niet meer om je oren vliegen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik neem het niet over als mijn eigen denkbeeld omdat ik het onrechtvaardig vind. Plus dat de bijbel 2000 jaar geleden geschreven is, in een andere wereld, andere context. Hij zou herschreven moeten worden! Maar de liefde en wijsheid die er óók uit de Bijbel spreekt, die is kostbaar.
Waarom zou ze zich er letterlijk aan moeten houden? Genoeg verzen die "extremisme" tegengaan. Dat biedt allemaal veel ruimte ter interpretatie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:21 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
De bijbel is het absolute en onfaalbare woord van God. Staat in de bijbel. Als je de bijbel niet volgt vind je god faalbaar en onwaar. Je ondermijnt je eigen geloof.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:25 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je stijgt boven God uit in deze. Het is allemaal bullshit dus, wat aangepast moet worden zodat die argumenten niet meer om je oren vliegen.
Bedankt dat je het hier bevestigd.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:26 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Waarom zou ze zich er letterlijk aan moeten houden? Genoeg verzen die "extremisme" tegengaan. Dat biedt allemaal veel ruimte ter interpretatie.
Beetje selectief dus.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:26 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
De bijbel is het absolute en onfaalbare woord van God. Staat in de bijbel. Als je de bijbel niet volgt vind je god faalbaar en onwaar. Je ondermijnt je eigen geloof.
Ik vind het juist mooi dat je anderen goed laat zien hoe krom en onlogisch het allemaal in elkaar zit. Mensen als jij veroorzaken de afname in kerken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het zit je dwars hé, dat ik toch echt blijf geloven
Geloof blijkt dus voor heel veel mensen een andere inhoud te hebben. Het is belangrijk dat in overweging te nemen. Ik vind een gelovige iemand die alles uit de bijbel volgt (of in ieder geval probeert te volgen en er kennis van heeft). TS is in mijn ogen dus geen echte gelovige.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:27 schreef MouzurX het volgende:
Ik vind het altijd wel interessant hoe gelovigen, ondanks alle bewijzen en alle logische argumenten, ze nog steeds in hun (zelf aangepaste) sprookje blijven geloven.
Als je geweten goed functioneert, je zo eerlijk mogelijk tegen anderen bent én tegen jezelf etc. etc. dan is dat goed. Ik kan mensen ook verbaal tegen de muur spijkeren, dat kan toch ook écht wel anders, maar ik ben ook geen heilige. Doe gewoon je best.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:25 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Eigelijk ben je dan net als ik: goede dingen om te doen, die probeer ik te doen. Goede dingen die ik lees, die probeer ik te doen.
TS zou groot gelijk hebben om niet naar de kerk te gaan. Ze mag er niet praten.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:27 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik vind het juist mooi dat je anderen goed laat zien hoe krom en onlogisch het allemaal in elkaar zit. Mensen als jij veroorzaken de afname in kerken.
Zelfs dan geldt mijn post nog, namelijk hoe je elke vers interpreteert. Hetzelfde staat ook in de Koran.quote:
Jij doet je best, ik doe mijn best. Je ondermijnt alleen je eigen geloof op deze manier. Wat houdt geloven voor jou in?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als je geweten goed functioneert, je zo eerlijk mogelijk tegen anderen bent én tegen jezelf etc. etc. dan is dat goed. Ik kan mensen ook verbaal tegen de muur spijkeren, dat kan toch ook écht wel anders, maar ik ben ook geen heilige. Doe gewoon je best.
Correct. De bijbel (en de Koran) heeft ook geen enkel bestaansrecht meer.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:26 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
De bijbel is het absolute en onfaalbare woord van God. Staat in de bijbel. Als je de bijbel niet volgt vind je god faalbaar en onwaar. Je ondermijnt je eigen geloof.
Maar als ik het met mijn geweten niet kan verantwoorden, houdt het op. Er kan wel staan: trek ten oorlog tegen andersdenkenden maar dat doe ik niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:26 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik had voor "kerken" het woord religie moeten gebruiken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:29 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
TS zou groot gelijk hebben om niet naar de kerk te gaan. Ze mag er niet praten.
Precies. De koran is vaak zelfs nog scherper hierin.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:30 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Zelfs dan geldt mijn post nog, namelijk hoe je elke vers interpreteert. Hetzelfde staat ook in de Koran.
Het gaat erom hoe ik als MENS ben. Reken mij niet af op mijn God.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:27 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik vind het juist mooi dat je anderen goed laat zien hoe krom en onlogisch het allemaal in elkaar zit. Mensen als jij veroorzaken de afname in kerken.
Dat staat inderdaad in de koran.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar als ik het met mijn geweten niet kan verantwoorden, houdt het op. Er kan wel staan: trek ten oorlog tegen andersdenkenden maar dat doe ik niet.
Nee, ik volg niet alles uit de bijbel en in die zin geen orthodoxe gelovige. Eens.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:28 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Geloof blijkt dus voor heel veel mensen een andere inhoud te hebben. Het is belangrijk dat in overweging te nemen. Ik vind een gelovige iemand die alles uit de bijbel volgt (of in ieder geval probeert te volgen en er kennis van heeft). TS is in mijn ogen dus geen echte gelovige.
Daar heb je geen geloof voor nodig. Je WEET hoe je bent. Wat welke god ook zegt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het gaat erom hoe ik als MENS ben. Reken mij niet af op mijn God.
Hoe ben je als MENS.
Je zegt als MENS te geloven in god. Dat definiëert jou mens-zijn dus.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het gaat erom hoe ik als MENS ben. Reken mij niet af op mijn God.
Hoe ben je als MENS.
Exact. Haar gedragingen en kijk op anderen, zijn ervan afhankelijk.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:32 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je zegt als MENS te geloven in god. Dat definiëert jou mens-zijn dus.
Dan vraag ik mij af, wat houdt het geloven dan in?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, ik volg niet alles uit de bijbel en in die zin geen orthodoxe gelovige. Eens.
Je gaat niet naar de kerk?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:35 schreef Boca_Raton het volgende:
Mijn geloof is heel persoonlijk. Dat het voor anderen discutabel is, kan ik héél goed begrijpen. Ook door mijn afwijkende mening over de Bijbel.
Maar er zijn meerdere manieren om een sterke band met God te kunnen hebben. Hetzij middels het volgen van de Bijbel, hetzij door een persoonlijke benadering. En deze laatste is op mij van toepassing.
Daar denkt God zelf toch heel anders over. Wie ben jij om dat te negeren als je wel in hem gelooft?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:35 schreef Boca_Raton het volgende:
Mijn geloof is heel persoonlijk. Dat het voor anderen discutabel is, kan ik héél goed begrijpen. Ook door mijn afwijkende mening over de Bijbel.
Maar er zijn meerdere manieren om een sterke band met God te kunnen hebben. Hetzij middels het volgen van de Bijbel, hetzij door een persoonlijke benadering. En deze laatste is op mij van toepassing.
Ja, het gaat wel goed qua respect. Maar ik ben wel aardig suf nu van het denken en formuleren e.d. En het is niet makkelijk om zoiets persoonlijks te verdedigen, zeg maar.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:34 schreef PiRANiA het volgende:
TS ik ben wel blij met de discussie. Zelfde geldt voor de rest van het topic. Volgens mij kunne n we respectvol met elkaar omgaan..
Zon reactie zegt me dat je er normaal niet goed over nadenkt en nu pas de antwoorden moet zoeken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, het gaat wel goed qua respect. Maar ik ben wel aardig suf nu van het denken en formuleren e.d. En het is niet makkelijk om zoiets persoonlijks te verdedigen, zeg maar.
Over welke vrijheid heb je het?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:31 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Precies. De koran is vaak zelfs nog scherper hierin.
WAAROM zou je dit geloven? Kies ervoor er niet in te geloven en je zult meer vrijheid hebben.
Ik geloof dat God mij ziet, mij hoort, mij liefheeft, mij leidt, dat Hij de wereld heeft geschapen (kijk alleen maar naar de natuur, zooooo ingenieus). Mijn ervaring met God is dat Hij me uit een volstrekt kansloze situatie heeft gered (ga ik verder niet op in). En wel op zo'n manier dat werkelijk álles wat krom was in mijn psyche weer rechtmaakt en heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:33 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af, wat houdt het geloven dan in?
Voorbeeld 1: vrij zijn om overal heen te mogen op aardequote:Op zaterdag 3 december 2011 13:40 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Over welke vrijheid heb je het?
Zou je zelf een leven zonder God kunnen voorstellen? En nog belangrijker: kun je begrijpen dat iemand kan leven zonder een God?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik geloof dat God mij ziet, mij hoort, mij liefheeft, mij leidt, dat Hij de wereld heeft geschapen (kijk alleen maar naar de natuur, zooooo ingenieus). Mijn ervaring met God is dat Hij me uit een volstrekt kansloze situatie heeft gered (ga ik verder niet op in). En wel op zo'n manier dat werkelijk álles wat krom was in mijn psyche weer rechtmaakt en heeft gemaakt.
En zachtzinnig gaat dat niet. Ik werk me een slag in de rondte. Maar hoe is het mogelijk dat ik er inderdaad uit ga komen.... werkelijk... niet te bevatten.
Overigens: ik kan ook kwaad zijn op God. Ik blijf respectvol maar als ik tegen Hem praat, spaar ik Hem niet!
Waarom ben je nou gepikeerd? Ik ben het gewoon niet met je eens. Meer is het niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:38 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zon reactie zegt me dat je er normaal niet goed over nadenkt en nu pas de antwoorden moet zoeken.
Blinde aannames dus.
Zelf: nee. En ik kan heel goed begrijpen dat mensen kunnen leven zonder God.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:43 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Zou je zelf een leven zonder God kunnen voorstellen? En nog belangrijker: kun je begrijpen dat iemand kan leven zonder een God?
Het is TS d'r fundament van d'r bestaan, niet gek dat als er 'tegengeluid' of andere ideeën zijn, dat je daar over na moet denken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:38 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zon reactie zegt me dat je er normaal niet goed over nadenkt en nu pas de antwoorden moet zoeken.
Blinde aannames dus.
Noem dan een paar goede op aangezien ik overal kan reizen waar ik wil (?) en ik kan trouwen met een christen of jood. Dat heeft niks met vrijheid te maken imo.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:41 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Voorbeeld 1: vrij zijn om overal heen te mogen op aarde
Voorbeeld 2: vrijheid om te trouwen wie je wilt, ook buiten je geloof
Er zijn nog tientallen voorbeelden te verzinnen waarom gelovigen minder vrijheid hebben dan neit-gelovigen.
Bijzonder. Dat is al een stap in de richting hoe ik denkquote:Op zaterdag 3 december 2011 13:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zelf: nee. En ik kan heel goed begrijpen dat mensen kunnen leven zonder God.
Ik mag Mekka niet in. Dat is omdat ik geen moslim ben.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:44 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Noem dan een paar goede op aangezien ik overal kan reizen waar ik wil (?) en ik kan trouwen met een christen of jood. Dat heeft niks met vrijheid te maken imo.
http://wikitravel.org/en/Meccaquote:Non-Muslims are strictly prohibited from entering the city of Mecca. The penalty is deportation from the country. Documentation will be checked upon entry and anyone not showing proof of being Muslim will be denied entry. As a solitary exception, the Mecca bus terminal (outside city limits) is open to all.
Goed gedrag moet voortkomen uit jezelf, niet uit je angst voor een fictief opperwezen.quote:Gelovigen menen dat mensen zich beter gedragen als ze voelen dat God hen volgt.
Maar je mag wel naar Mekka als je een moslim wordt. Zo moeilijk is dat niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:46 schreef PiRANiA het volgende:
Ik mag Mekka niet in. Dat is omdat ik geen moslim ben.
Hopelijk tot laterquote:Op zaterdag 3 december 2011 13:47 schreef Boca_Raton het volgende:
Mensen, ik moet nu écht andere dingen doen. Heftige discussie, whoaah.
Ja hoe weet je dat eik? Heeft god je dat verteld? Er zijn ook tig gelovigen die daar heeeeel anders over denken. En die baseren zich uiteindelijk allemaal op god. Wie heeft er dan gelijk?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:35 schreef Boca_Raton het volgende:
Ben je serieus?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:47 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Maar je mag wel naar Mekka als je een moslim wordt. Zo moeilijk is dat niet.
Gepikeerd? Wut? Moet je het daar nu telkens van hebben?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waarom ben je nou gepikeerd? Ik ben het gewoon niet met je eens. Meer is het niet.
Onderdrukking dus.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:47 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Je zegt:quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:46 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik mag Mekka niet in. Dat is omdat ik geen moslim ben.
Ik heb dus meer vrijheid als gelovige terwijl je net wat anders zegt.quote:Er zijn nog tientallen voorbeelden te verzinnen waarom gelovigen minder vrijheid hebben dan neit-gelovigen
Nog even dan: een theoloog annex pastor zei me dat eens toen ik me afvroeg of ik niet ergens faalde doordat ik op mijn geheel eigen wijze én tijdstip, bid. Hij zei: ik heb vier kinderen. De één belt elke dag, de ander elke week, de derde en vierde nog onregelmatiger. Maar ik heb een heel goed kontakt met álle vier.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:48 schreef Modus het volgende:
[..]
Ja hoe weet je dat eik? Heeft god je dat verteld? Er zijn ook tig gelovigen die daar heeeeel anders over denken. En die baseren zich uiteindelijk allemaal op god. Wie heeft er dan gelijk?
Je MOET nu een fucking grap makenquote:Op zaterdag 3 december 2011 13:50 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Je zegt:
[..]
Ik heb dus meer vrijheid als gelovige terwijl je net wat anders zegt.
Nee idd, dat is ook iets wat je zomaar even doet om een stad te bezichtigen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:47 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Anders reageer je serieus zodat ik het wel snap?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:51 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je MOET nu een fucking grap maken.
Waardeloze pastoor. Die had namelijk voor de geboorte van die kids geen boek met voorschriften geschreven.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nog even dan: een theoloog annex pastor zei me dat eens toen ik me afvroeg of ik niet ergens faalde doordat ik op mijn geheel eigen wijze én tijdstip, bid. Hij zei: ik heb vier kinderen. De één belt elke dag, de ander elke week, de derde en vierde nog onregelmatiger. Maar ik heb een heel goed kontakt met álle vier.
Je noemt een stad te kunnen bezichtigen t.o.v. een niet gelovige, met de voorwaarde eerst moslim te worden, een vrijheid van jouw islam?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:52 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Anders reageer je serieus zodat ik het wel snap?
(Gelovigen hebben minder vrijheden, daar ging het om)
Dat wordt ook wel de "Fitra" genoemd in de Islam.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:16 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ervaar God als zo'n anker in mijn lichaam
Mohammed was de laatste profeet van God. Ik snap niet waarom jij zoiets zegt over de Islam terwijl christenen degenen zijn die een mens (Jezus) aanbidden en niet de moslims.quote:zó aanwezig dat het idee dat dat een Mohammed moet zijn, daar kan ik niet mee uit de voeten
En omdat hij het zegt is het waar?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Nog even dan: een theoloog annex pastor zei me dat eens toen ik me afvroeg of ik niet ergens faalde doordat ik op mijn geheel eigen wijze én tijdstip, bid. Hij zei: ik heb vier kinderen. De één belt elke dag, de ander elke week, de derde en vierde nog onregelmatiger. Maar ik heb een heel goed kontakt met álle vier.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:52 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Anders reageer je serieus zodat ik het wel snap?
... die 40 minuten/uren/dagen/jaren in een grotje in de snikhete woestijn ging zitten en broeien op een idee een variant te maken op het christelijke geloof zodat die wel geslikt werd door zijn kennissenkring.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:55 schreef Adam1981 het volgende:
Mohammed was de laatste profeet van God.
Ik kan Mekka wel bezoeken, jij niet. Dat is een vrijheid die ik zou verliezen als ik een ongelovige zou worden. Ik mag met een moslima trouwen, jij niet. Nog zo'n vrijheid die ik zou verliezen. Dus hoezo "je hebt meer vrijheden" als atheďst zijnde.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:55 schreef 3-voud het volgende:
Je noemt een stad te kunnen bezichtigen t.o.v. een niet gelovige, met de voorwaarde eerst moslim te worden, een vrijheid van jouw islam?
Wut?
Je verliest een beklemmende oplegging. Je kijkt te veel met de wil van Allah naar jouw beperkte wereldje.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:58 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ik kan Mekka wel bezoeken, jij niet. Dat is een vrijheid die ik zou verliezen als ik een ongelovige zou worden. Ik mag met een moslima trouwen, jij niet. Nog zo'n vrijheid die ik zou verliezen. Dus hoezo "je hebt meer vrijheden" als atheďst zijnde.
Jij mag niet drinken, jij mag geen seks voor het huwelijk, jij mag geen drugs gebruiken, jij moet geld aan de armen geven, jij moet een reis naar mekka afleggen, jij moet vasten....quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:58 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ik kan Mekka wel bezoeken, jij niet. Dat is een vrijheid die ik zou verliezen als ik een ongelovige zou worden. Ik mag met een moslima trouwen, jij niet. Nog zo'n vrijheid die ik zou verliezen. Dus hoezo "je hebt meer vrijheden" als atheďst zijnde.
Dat is logisch ja. Maar je zegt 'als er geen geloof was' en dat is (voor jou) een droomscenario. Daar ging het niet om. Er is geloof en ik als gelovige heb, naar mijn mening, meer vrijheid.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:57 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hypothetisch: ik ga op wereldreis door 4 landen, elk met een ander geloof.
• Voor land één moet je Moslim zijn om erin te komen. Dus ik word Moslim. Da's toch makkelijk, Adam? (21% mag erin)
• Voor het tweede land moet ik Christen zijn. Ik word snel Christen. (33% mag erin)
• Het derde land laat iedereen binnen. (100% mag erin)
• Voor het laatste land moet ik in Zeus geloven. Dus doe ik dan 'even'. (~5%)
Rechts staat een grafiek van geloof.
Als er geen geloof zou zijn zou IEDEREEN naar ALLE landen mogen. 100% van de mensen mag naar 100% van de locaties. Nu mag een christen niet naar land 1 en 4, een moslim niet naar land 2 en 4 en een atheďst niet naar land 1, 2 en 3. Geloof beperkt vrijheden dus.
Daarnaast word je natuurlijk niet 'even snel' moslim.
Zie jij dat als vrijheid ? Het lijkt me enorm beklemmend, jouw geloof.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:58 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Nee, dat is GEEN mening.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is jóuw mening. Ook die respecteer ik.
Welke vrijheden overstijgen die van mij. Enlighten me.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:02 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Dat is logisch ja. Maar je zegt 'als er geen geloof was' en dat is (voor jou) een droomscenario. Daar ging het niet om. Er is geloof en ik als gelovige heb, naar mijn mening, meer vrijheid.
Okee. Maar in de huidige wereld is er ook geen vrijheid voor gelovigen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:02 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Dat is logisch ja. Maar je zegt 'als er geen geloof was' en dat is (voor jou) een droomscenario. Daar ging het niet om. Er is geloof en ik als gelovige heb, naar mijn mening, meer vrijheid.
Nog steeds een belachelijke uitspraak. Ik geloof in Allah, een bepaald soort christen gelooft dat Jezus God is, zowel de moslim als de christen blijven gelovigen ondanks het feit dat ze niet in elkaars goden geloven, ze worden niet "atheďsten t.o.v. andere goden". Dawkins heeft dat concept van de Islam gestolen, aangezien de Islam zegt dat alle mensen als moslim worden geboren, maar door invloed van hun omgeving (e.g. een dominee) een christen worden etc.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:49 schreef Modus het volgende:
Of je leest even goed. Atheďst t.o.v. andere goden dan die 'van jezelf', stelt Dawkins.
Dus als wij zeggen: je mag NL niet in als je geen christen bent, dan vind jij dat ok?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:47 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Met dat verschil dat nagenoeg alle moslims witheet worden als je hun geloof dist, een Christen amper.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:05 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Nog steeds een belachelijke uitspraak. Ik geloof in Allah, een bepaald soort christen gelooft dat Jezus God is, zowel de moslim als de christen blijven gelovigen ondanks het feit dat ze niet in elkaars goden geloven, ze worden niet "atheďsten t.o.v. andere goden". Dawkins heeft dat concept van de Islam gestolen, aangezien de Islam zegt dat alle mensen als moslim worden geboren, maar door invloed van hun omgeving (e.g. een dominee) een christen worden etc.
Het verschil is dat er in de bijbel niet staat dat niet-christenen niet NL binnen mogen gaan, dus dan vind ik het niet OK omdat je de spelregels tijdens het spel verandert.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dus als wij zeggen: je mag NL niet in als je geen christen bent, dan vind jij dat ok?
Jullie lopen rondjes rondom een oud afgodsgebouw met een meteoriet erin en gaan daarna een pilaar stenigen die de duivel voor moet stellen. Nee dat is echt onwijs anders hoorquote:Op zaterdag 3 december 2011 13:55 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dat wordt ook wel de "Fitra" genoemd in de Islam.
[..]
Mohammed was de laatste profeet van God. Ik snap niet waarom jij zoiets zegt over de Islam terwijl christenen degenen zijn die een mens (Jezus) aanbidden en niet de moslims.
Oei, dat is pijnlijk . Zulke vragen maar beter niet stellenquote:Op zaterdag 3 december 2011 14:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dus als wij zeggen: je mag NL niet in als je geen christen bent, dan vind jij dat ok?
Hahaha... alsof moslims zelf geen spelregels veranderen ten gunste van hun eigen drang en willetje. Hoofdoek/burka iemand?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:07 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Het verschil is dat er in de bijbel niet staat dat niet-christenen niet NL binnen mogen gaan, dus dan vind ik het niet OK omdat je de spelregels tijdens het spel verandert.
Slim!quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:07 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Het verschil is dat er in de bijbel niet staat dat niet-christenen niet NL binnen mogen gaan, dus dan vind ik het niet OK omdat je de spelregels tijdens het spel verandert.
Uiteraard heb ik meer vrijheden. Al die onzin van jou hoef ik me niet aan te houden. Ik mag alcohol drinken, ik mag mijn baard trimmen, ik mag varkensvlees eten, ik mag eten tijdens de rammadam, ik hoef me niet aan halal-onzinregels te houden, ik hoef niet te bidden, ik hoef niet etc etc etcquote:Op zaterdag 3 december 2011 13:58 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Volgens mij mogen wij geen atheďstische koning(in) hebben.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:07 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Oei, dat is pijnlijk . Zulke vragen maar beter niet stellen
Adam reageert selectief.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:09 schreef MouzurX het volgende:
Adam ga je nog reageren op alle beperkingen die ik net heb opgenoemd? Bij elkaar iets meer dan het enige wat niet-gelovigen niet mogen.. een woestijndorp bezoeken.
Niet? Dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:09 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Volgens mij mogen wij geen atheďstische koning(in) hebben.
Ah omdat het in de koran staat. Ok. Daar staat ook dat de zon in een modderpoel ondergaat. Dus dat geloof jij dan ook toch?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:07 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dat is vrijheid voor gelovigen. Nogmaals, de zaken die MouzurX (zaten al aan te komenquote:Op zaterdag 3 december 2011 14:05 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Okee. Maar in de huidige wereld is er ook geen vrijheid voor gelovigen.
21% van de mensen is moslim. 21% van de mensen mag Mekka dus in.
79% van de mensen is niet-moslim. 79% van de mensen mag Mekka dus niet in.
Dat is geen vrijheid.
Dit voorbeeld geldt trouwens voor veel meer zaken, ook voor dingen die MouzurX noemt.
Dit zijn allemaal positieve zaken hoor. Ik heb me aan al deze regels gehouden, ik hoop Mekka ooit nog te kunnen bezoeken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:01 schreef MouzurX het volgende:
Jij mag niet drinken, jij mag geen seks voor het huwelijk, jij mag geen drugs gebruiken, jij moet geld aan de armen geven, jij moet een reis naar mekka afleggen, jij moet vasten....
Moet ik doorgaan of?
Achzo, je draait het nu om naar persoonlijke opvatting. Is dat omdat je inziet dat een moslim minder vrijheden heeft, waar je eerder zo prat op ging?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:12 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Dat is vrijheid voor gelovigen. Nogmaals, de zaken die MouzurX (zaten al aan te komen) noemt zijn voor mij geen beperkingen op mijn vrijheid. Aangezien ieder zijn eigen definitie van vrijheid heeft past dat niet bij die van mij.
Maar, toegegeven; een moslim die alcohol wil drinken, drugs wil gebruiken en onvoorwaardelijke seks wil hebben kan beter atheďst worden.
Regels. Geen vrijheden dus.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:13 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dit zijn allemaal positieve zaken hoor. Ik heb me aan al deze regels gehouden, ik hoop Mekka ooit nog te kunnen bezoeken.
Lees je wel wat ik zeg? Vrijheid is altijd een persoonlijke opvatting geweest, niet dan?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:14 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Achzo, je draait het nu om naar persoonlijke opvatting. Is dat omdat je inziet dat een moslim minder vrijheden heeft, waar je eerder zo prat op ging?
quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:14 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Lees je wel wat ik zeg? Vrijheid is altijd een persoonlijke opvatting geweest, niet dan?
Wat is het nu?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:02 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Klopt. Als ik naar een moslim kijk vind ik die minder vrij dan mijzelf.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:14 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Lees je wel wat ik zeg? Vrijheid is altijd een persoonlijke opvatting geweest, niet dan?
Dat kan ik begrijpen. Ik zie hetzelfde alleen andersom.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:15 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Klopt. Als ik naar een moslim kijk vind ik die minder vrij dan mijzelf.
Dan zie je ook vliegende spaghetti monsters.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:16 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Dat kan ik begrijpen. Ik zie hetzelfde alleen andersom.
Ja dat zie ik als een vrijheid. Ik heb meer rechten dan jij, want ik kan die zaken wel doen, en ik hoef me niet aan al mijn geloofsregels houden, ik kan ook alcohol drinken als ik dat wil, maar ik kies er voor om dat niet te doen. Jij kunt er niet voor kiezen om Mekka te bezoeken, want je mag dat niet doen tenzij je een moslim wordt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:03 schreef Lavenderr het volgende:
Zie jij dat als vrijheid ? Het lijkt me enorm beklemmend, jouw geloof.
Wat gebeurt er met je eigen wil en zelfstandigheid als je bij alles wat je in je leven doet aan de leiband van het geloof loopt?
Leg is uit wat vrijheid is. Dan snap ik misschien ook gelijk wat mijn 'beperking' is.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:17 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dan zie je ook vliegende spaghetti monsters.
Jouw beperkingen staan haaks op vrijheid. Dat je blijft herhalen veranderd niets aan die beperking.
Beperkte vrijheid door middel van regels is geen vrijheid.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:19 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Leg is uit wat vrijheid is. Dan snap ik misschien ook gelijk wat mijn 'beperking' is.
Samenvatting van het geloofquote:Op zaterdag 3 december 2011 14:19 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Leg is uit wat vrijheid is. Dan snap ik misschien ook gelijk wat mijn 'beperking' is.
Dat staat er niet in. Ik lees dat hoofdstuk waar dat zogenaamd staat namelijk 2 keer per week. In de Engelse vertaling staat toch echt "as if", dus niet letterlijk in een modderpoel maar "as if!".quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:11 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ah omdat het in de koran staat. Ok. Daar staat ook dat de zon in een modderpoel ondergaat. Dus dat geloof jij dan ook toch?
Dat is veranderd. Omdat iedereen ze uitlachte.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:22 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dat staat er niet in. Ik lees dat hoofdstuk waar dat zogenaamd staat namelijk 2 keer per week. In de Engelse vertaling staat toch echt "as if", dus niet letterlijk in een modderpoel maar "as if!".
Heb je het hoofdstuknummer voor me? Ik had hier nog nooit van gehoord en wil wel eens kijken hoe het daarmee zitquote:Op zaterdag 3 december 2011 14:22 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dat staat er niet in. Ik lees dat hoofdstuk waar dat zogenaamd staat namelijk 2 keer per week. In de Engelse vertaling staat toch echt "as if", dus niet letterlijk in een modderpoel maar "as if!".
quote:18:86 Till, when he reached the setting-place of the sun, he found it setting in a muddy spring, and found a people thereabout. We said: O Dhu'l-Qarneyn! Either punish or show them kindness.
http://quran.com/18/86quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:24 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Heb je het hoofdstuknummer voor me? Ik had hier nog nooit van gehoord en wil wel eens kijken hoe het daarmee zit.
Niet ruimer of minder ruim dan onder niet-gelovigen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:01 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ze zijn er in elk geval ruim vertegenwoordigd.
Begrijp je nu waarom het belangrijk is om de Koran in het Arabisch te lezen?quote:
Sorry, dat wist ik niet. Zijn alle vertalingen van de Koran incorrect? Denk je dat hetzelfde geldt voor de bijbel?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:31 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Begrijp je nu waarom het belangrijk is om de Koran in het Arabisch te lezen?
Het stukje wat jij hebt gequote is namelijk een vertaling van de Koran, en niet de Koran zoals die is geopenbaard aan de profeet Mohammed.
Waarom kan dat niet?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:18 schreef MouzurX het volgende:
We hebben het hier over vrijheid om te kiezen:
Als niet gelovige:
kan ik kiezen om te drinken
kan ik kiezen om seks te hebben
etc
Als gelovige kan je die keuzes niet maken, dus minder vrijheid(om te kiezen)
Wat weet je je toch altijd weer in potsierlijke bochten te wringen. Maar toch, hulde voor je vindingrijkheid.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:23 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dat is veranderd. Omdat iedereen ze uitlachte.
M.a.w. de letterlijke woorden van Allah vegen ze hun kont mee af uit maatschappelijk belang.
elkaar schoppen om het schoppen. En wa is de ene groepering toch beter dan de anderequote:Op zaterdag 3 december 2011 11:51 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ben zelf gelovig maar ik voel me niet altijd thuis bij gelovigen. Sommigen kunnen je werkelijk om de oren slĂĄĂĄn met bijbelteksten om hun gelijk te krijgen. Nou, dan ben ik al weg. Maar dit geldt ook voor niet-gelovigen die geen respect hebben voor mijn geloof en joost mag weten wĂĄt uit de kast trekken om te kunnen bashen.
Dat ontloopt elkaar niet zoveel.
Het zou beter voor je pleiten als je met het tegendeel aan kwam.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat weet je je toch altijd weer in potsierlijke bochten te wringen. Maar toch, hulde voor je vindingrijkheid.
Tientallen "grote" geloven? Ik kan er misschien een dozijn opnoemen, maar tientallen grote geloven?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:26 schreef MouzurX het volgende:
Het is altijd zo merkwaardig voor mij dat mensen compleet in 1 geloof kunnen geloven, terwijl ze weten dat er tientallen andere grote geloven zijn.
Natuurlijk. Maar wat de Islam zo speciaal maakt is dat de Koran je aanmoedigt om op onderzoek uit te gaan. De Koran bevat het Woord van God, de Waarheid dus, je wordt dan ook vooral aangemoedigt om op onderzoek uit te gaan en het ongelijk van de Koran te bewijzen als je dat kunt, zowel moslims als niet-moslims worden uitgedaagd in de Koran om het ongelijk van God te bewijzen of je voorbereiden om als brandstof voor de hel te dienen als je niet in staat blijkt te zijn om het ongelijk van de Koran te bewijzen aangezien je dan weet dat de Koran de Waarheid bevat maar ervoor kiest om te rebelleren tegen God's opdracht voor de mensheid.quote:Als gelovige realiseer je je toch wel dat als je in een land met een andere godsdienst geboren was je in die godsdienst zou geloven en niet je huidige?
Want normaal gesproken hebben keuzes geen consequenties?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:34 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Omdat ze geloven dat je dan in de hel komt (of een andere straf krijgt)
Neuh, toon jij maar aan dat dat veranderd is in de Koran omdat men uitgelachen werd.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:37 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het zou beter voor je pleiten als je met het tegendeel aan kwam.
6,12,20,30 de basis van het argument blijft staan.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:38 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Tientallen "grote" geloven? Ik kan er misschien een dozijn opnoemen, maar tientallen grote geloven?
Er is maar 1 Arabische versie van de Koran, wereldwijd. Het verschil met de bijbel is dat de bijbel over verschillende versies beschikt en dus niet alleen over verschillende vertalingen zoals het geval is bij de Koran. Zo hebben de protestanten / katholieken / kopten / orthodoxen etc. 66/73/79/81 bijbels.... maar is er maar een en dezelfde Koran voor alle soorten moslims.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:32 schreef PiRANiA het volgende:
Sorry, dat wist ik niet. Zijn alle vertalingen van de Koran incorrect? Denk je dat hetzelfde geldt voor de bijbel?
Ik zie het niet als vrijheid als je je aan allerlei starre regels moet houden. Beklemt het je nooit?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:18 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ja dat zie ik als een vrijheid. Ik heb meer rechten dan jij, want ik kan die zaken wel doen, en ik hoef me niet aan al mijn geloofsregels houden, ik kan ook alcohol drinken als ik dat wil, maar ik kies er voor om dat niet te doen. Jij kunt er niet voor kiezen om Mekka te bezoeken, want je mag dat niet doen tenzij je een moslim wordt.
ook zonder geloof is vrije wil een wassen neus. Iedereen gaat gebuk onder regels en als individu wordt je 'gegijzeld' door de maatschappij.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:19 schreef PiRANiA het volgende:
Baghdaddy heeft wel gelijk: vrijheid is kunnen doen wat je wil.
Maar moslim zijn (net als Christen zijn) brengt meteen een hoop regels met zich mee waar je je dus aan mĂłet houden. Als je het met ĂŠĂŠn regel niet eens ben en je houdt je er niet aan, 'faal' je als gelovige. Ik zie dit als een soort 'gijzeling' door de bijbel.
Welnee, die keuze heeft een consequentie. Zoals dat met alle keuzes het geval is. Ik zie niet in waarom een gelovige er niet voor zou kunnen kiezen om wél alcohol te drinken. Geen alcohol drinken is ook een keuze.quote:
Till, when he [the traveller Zul-qarnain] reachedquote:Op zaterdag 3 december 2011 14:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Neuh, toon jij maar aan dat dat veranderd is in de Koran omdat men uitgelachen werd.
Dan volgt hij de regels niet van het geloof en is hij geen gelovige.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Welnee, die keuze heeft een consequentie. Zoals dat met alle keuzes het geval is. Ik zie niet in waarom een gelovige er niet voor zou kunnen kiezen om wél alcohol te drinken.
heb een indonesische vriendin gehad, die was dus Islamitisch.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Welnee, die keuze heeft een consequentie. Zoals dat met alle keuzes het geval is. Ik zie niet in waarom een gelovige er niet voor zou kunnen kiezen om wĂŠl alcohol te drinken. Geen alcohol drinken is ook een keuze.
Ja, de behoeften staan boven het belang van geloof op dat moment. De volgende dag zijn ze weer heel strikt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:44 schreef Keltie het volgende:
[..]
heb een indonesische vriendin gehad, die was dus Islamitisch.
Die dronk en gebruikte drugs maar vond het geloof wel heel belangrijk. Keuzes ey.
Dan is hij nog gewoon een gelovige.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dan volgt hij de regels niet van het geloof en is hij geen gelovige.
Door de mens verzonnen om zichzelf niet uit te sluiten van behoeftebevrediging die ze van anderen zien.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan is hij nog gewoon een gelovige.
Ergo: er is gewoon sprake van keuzevrijheid.
Het geloof in 1 God is het belangrijkste in de Islam. Niet of je alcohol drinkt of drugs gebruikt. Als je alcohol drinkt, dan ben je een zondige moslim, maar nog wel een moslim. Maar als je de basis van de Islam verwerpt (namelijk 1 God), dan ben je pas een niet-moslim.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:46 schreef 3-voud het volgende:
Ja, de behoeften staan boven het belang van geloof op dat moment. De volgende dag zijn ze weer heel strikt. Hypocrisie noemen ze dat.
Je hebt dus de vrijheid om te zondigen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:52 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Het geloof in 1 God is het belangrijkste in de Islam. Niet of je alcohol drinkt of drugs gebruikt. Als je alcohol drinkt, dan ben je een zondige moslim, maar nog wel een moslim. Maar als je de basis van de Islam verwerpt (namelijk 1 God), dan ben je pas een niet-moslim.
Het zijn ook net mensen, hč.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:51 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Door de mens verzonnen om zichzelf niet uit te sluiten van behoeftebevrediging die ze van anderen zien.
Afgunst, egoďsme en hypocrisie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |