Hoe kan weet jij dat dan?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:42 schreef MASD het volgende:
De meeste gelovigen die ik ben tegengekomen doen de meest verschrikkelijke dingen als er niemand kijkt.
Atheďsten hebben geen motivatie voor goed gedrag? Het feit dat je een bijbel nodig moet hebben om goed te doen is natuurlijk bijzonder.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:45 schreef Anyanka het volgende:
Wel begrijpelijk. Gelovigen moeten voor hun gevoel verantwoording afleggen aan een alwetend, alomtegenwoordig wezen. In feite staan ze onder permanent cameratoezicht. Dat geeft een motivatie voor goed gedrag die atheďsten niet hebben.
In de praktijk zijn mensen nou eenmaal mensen, en iedereen doet wel eens dingen waarvan hij zelf vindt dat ze niet door de beugel kunnen.
Bashen is dan ook niet slim (hoewel ik dat vroeger ook deed). Een fatsoenlijke discussie voeren is wat lastiger maar wel beterquote:Op zaterdag 3 december 2011 11:51 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ben zelf gelovig maar ik voel me niet altijd thuis bij gelovigen. Sommigen kunnen je werkelijk om de oren sláán met bijbelteksten om hun gelijk te krijgen. Nou, dan ben ik al weg. Maar dit geldt ook voor niet-gelovigen die geen respect hebben voor mijn geloof en joost mag weten wát uit de kast trekken om te kunnen bashen.
Dat ontloopt elkaar niet zoveel.
Het draait er al snel op uit of God bestaat. En dan wordt het een kansloze discussie natuurlijk. Dat is wel heel jammer.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:53 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Bashen is dan ook niet slim (hoewel ik dat vroeger ook deed). Een fatsoenlijke discussie voeren is wat lastiger maar wel beter.
Ik ben het niet volledig met je eens. Veel van de sociale normen zijn ons opgelegd. Zodra dat niet van toepassing is (door het wegvallen van bijv. het instituut dat voor handhaving van die normen zorgt) vervallen zeer veel mensen in asociaal gedrag. Ik moet meteen denken aan Haiti, maar ook aan bijv. de toestanden na Catrina in de VS.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:52 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Atheďsten hebben geen motivatie voor goed gedrag? Het feit dat je een bijbel nodig moet hebben om goed te doen is natuurlijk bijzonder.
Als we naar apen kijken zien we daar ook dat ze elkaar niet massaal vermoorden. Die hebben ook geen bijbel. Net als bij apen hebben wij natuurlijk de sociale normen en waarden waardoor we ons 'goed' gedragen.
Je kunt ook naar geloven op zich kijken, in tegenstelling tot alleen naar één (Christelijk) geloof.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het draait er al snel op uit of God bestaat. En dan wordt het een kansloze discussie natuurlijk. Dat is wel heel jammer.
^^ Dat dus. Je vraagt je af wat ze snoven toen ze dat sprookje verzonnen...quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:34 schreef FoXje het volgende:
Ik vind gelovigen onbetrouwbaar, met hun geloof in een opperwezen.
Klopt. Wetten zijn ons ook opgelegd, maar dat zou geen reden hoeven zijn ze niet te volgen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben het niet volledig met je eens. Veel van de sociale normen zijn ons opgelegd.
Ik denk dat je eerder de sociale controle bedoelt die wegvalt. Normen en waarden worden niet door de politie gecontroleerd.quote:Zodra dat niet van toepassing is (door het wegvallen van bijv. het instituut dat voor handhaving van die normen zorgt) vervallen zeer veel mensen in asociaal gedrag. Ik moet meteen denken aan Haiti, maar ook aan bijv. de toestanden na Catrina in de VS.
1 klein nietszeggend detail: gelovigen hebben een leugen nodigquote:Op zaterdag 3 december 2011 11:56 schreef Pappie.Culo het volgende:
Bij veruit de meeste mensen is er sprake van een gewetensfunctie.
Het voornaamste verschil is dat gelovigen te maken hebben met een gestandaardiseerd geweten, alleen helaas is de standaard geheel afhankelijk van de stroming waar men deel van uitmaakt en de eigen interpretatie ervan (of de interpretatie van de stroming waar men deel van uitmaakt).
Kortom: er is geen verschil.
Ik zou niet weten hoe je daar over kunt discussiëren met niet-gelovigen (!) zonder jezelf te moeten verdedigen waarom je wél gelooft...quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:55 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Je kunt ook naar geloven op zich kijken, in tegenstelling tot alleen naar één (Christelijk) geloof.
Kijk, dit vind ik nou respectloos. Waarom moet dat nou weer... ik brand jou toch ook niet af omdat je niet-gelovig bent?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat dus. Je vraagt je af wat ze snoven toen ze dat sprookje verzonnen...
Want pedofilie is afhankelijk van geloofsovertuiging?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:53 schreef 3-voud het volgende:
Ik zeg 1 woord: pedofilie
Eens kijken hoe lang het duurt...
Normen en waarden zijn veelal ingebed in de wetgeving. En die worden wel degelijk door de politie gecontroleerd. Het jatten van TV's en luxegoederen heeft niets met overlevingsdrang te maken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:58 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Klopt. Wetten zijn ons ook opgelegd, maar dat zou geen reden hoeven zijn ze niet te volgen.
[..]
Ik denk dat je eerder de sociale controle bedoelt die wegvalt. Normen en waarden worden niet door de politie gecontroleerd.
Daarnaast zijn plunderingen meer overlevingsgedrag denk ik.
Dan blijkt dus eigenlijk dat mensen zich fatsoenlijker gedragen door de aanwigheid van door mensen ingestelde instituuten dan door een alwetend, alomtegenwoordig en almachtig wezen. Hebben ze dan niet stiekem toch een niet zo hoge pet op van hun eigen God?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben het niet volledig met je eens. Veel van de sociale normen zijn ons opgelegd. Zodra dat niet van toepassing is (door het wegvallen van bijv. het instituut dat voor handhaving van die normen zorgt) vervallen zeer veel mensen in asociaal gedrag. Ik moet meteen denken aan Haiti, maar ook aan bijv. de toestanden na Catrina in de VS.
Je zou je kunnen afvragen waarom mensen uit verschillende landen/streken in verschillende dingen geloven. De oude grieken geloofden in andere goden als waarin jij nu gelooft. Hetzelfde geldt voor moslims, die weer een andere waarheid hebben.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zou niet weten hoe je daar over kunt discussiëren met niet-gelovigen (!) zonder jezelf te moeten verdedigen waarom je wél gelooft...
Ze zijn er in elk geval ruim vertegenwoordigd.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:00 schreef rumiii het volgende:
[..]
Want pedofilie is afhankelijk van geloofsovertuiging?
Diefstal verbieden heeft niet zozeer met normen en waarden te maken, maar met de wil iets van een economie op te kunnen bouwenquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn veelal ingebed in de wetgeving. En die worden wel degelijk door de politie gecontroleerd. Het jatten van TV's en luxegoederen heeft niets met overlevingsdrang te maken.
Waar haal je je "sociale normen en waarden" vandaan?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:52 schreef PiRANiA het volgende:
Net als bij apen hebben wij natuurlijk de sociale normen en waarden waardoor we ons 'goed' gedragen.
Wat heeft het één te maken met het andere? Zou dat elkaar dan uit moeten sluiten. Je verwart nu de oud-Christelijke visie (dat er een 'God op aarde' nodig is) met religie in het algemeen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:00 schreef Frezer het volgende:
[..]
Dan blijkt dus eigenlijk dat mensen zich fatsoenlijker gedragen door de aanwigheid van door mensen ingestelde instituuten dan door een alwetend, alomtegenwoordig en almachtig wezen. Hebben ze dan niet stiekem toch een niet zo hoge pet op van hun eigen God?
Begin eens met Soctrates en dergelijke te lezen. Of een Solon of Sicero.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:01 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Waar haal je je "sociale normen en waarden" vandaan?
Ok, daar heb je een punt. Ik denk alleen dat de gelovigen in Haiti niet significant minder plunderden dan de niet-gelovigen. Haiti is erg gelovig. 80% van de mensen is Rooms Katholiek. Slechts 1% van de mensen gelooft niet. Je gaat mij niet wijsmaken dat al die plunderingen door die 1% gedaan zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Normen en waarden zijn veelal ingebed in de wetgeving. En die worden wel degelijk door de politie gecontroleerd. Het jatten van TV's en luxegoederen heeft niets met overlevingsdrang te maken.
Niet direct op aarde, maar volgens mij hebben de grote geloven toch alle wel gemeen dat mensen vroeg of laat (evt na de dood) beoordeeld worden op hun handelen?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat heeft het één te maken met het andere? Zou dat elkaar dan uit moeten sluiten. Je verwart nu de oud-Christelijke visie (dat er een 'God op aarde' nodig is) met religie in het algemeen.
Die leer je van je ouders en je omgeving. Windjes laten in het bijzijn van mensen is sociaal gezien niet geaccepteerd maar wordt door de politie niet bestraft. Toch houden we ons er allemaal aanquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:01 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Waar haal je je "sociale normen en waarden" vandaan?
Nee dat klopt. Ik had het dan ook over mensen in het algemeen, net als jij het over mensen in het algemeen had. Het onderscheid religieus of niet religieus maakt geen donder uit, wat dat betreft.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:03 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ok, daar heb je een punt. Ik denk alleen dat de gelovigen in Haiti niet significant minder plunderden dan de niet-gelovigen. Haiti is erg gelovig. 80% van de mensen is Rooms Katholiek. Slechts 1% van de mensen gelooft niet. Je gaat mij niet wijsmaken dat al die plunderingen door die 1% gedaan zijn.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee dat klopt. Ik had het dan ook over mensen in het algemeen, net als jij het over mensen in het algemeen had. Het onderscheid religieus of niet religieus maakt geen donder uit, wat dat betreft.
Oh ja, natuurlijk, dat is zo. Dat speelt natuurlijk mee. De Dag des Oordeels.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:04 schreef Frezer het volgende:
[..]
Niet direct op aarde, maar volgens mij hebben de grote geloven toch alle wel gemeen dat mensen vroeg of laat (evt na de dood) beoordeeld worden op hun handelen?
En van wie hebben je ouders en je omgeving het geleerd?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:04 schreef PiRANiA het volgende:
Die leer je van je ouders en je omgeving. .
Inderdaad, maar dan zie ik nog steeds niet waarom het hebben van een overheidsinstituut duidt op "wantrouwen" in een Godheid.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:04 schreef Frezer het volgende:
[..]
Niet direct op aarde, maar volgens mij hebben de grote geloven toch alle wel gemeen dat mensen vroeg of laat (evt na de dood) beoordeeld worden op hun handelen?
Die atheďst is zeker respectloos.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:59 schreef Boca_Raton het volgende:
Kijk, dit vind ik nou respectloos. Waarom moet dat nou weer... ik brand jou toch ook niet af omdat je niet-gelovig bent?
Oke, respect voor geloof dan.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kijk, dit vind ik nou respectloos. Waarom moet dat nou weer... ik brand jou toch ook niet af omdat je niet-gelovig bent?
Ook weer van hun ouders en omgeving toen. Sociale normen en waarden zijn natuurlijk ook erg tijdgebonden. Er komen nieuwe dingen die in het algemeen geaccepteerd worden en die not-done zijn. Iets nieuws (stom voorbeeld) is bijvoorbeeld dat je aan tafel niet met een koptelefoon zit muziek te luisteren als je eet met zijn allenquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:05 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En van wie hebben je ouders en je omgeving het geleerd?
Naja, mijn punt is dus eigenlijk dat gelovigen daar blijkbaar hun handelen minder door laten beďnvloeden dan door de aan/afwezigheid van een overheid (politie etc).quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh ja, natuurlijk, dat is zo. Dat speelt natuurlijk mee. De Dag des Oordeels.
Goed puntquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Oke, respect voor geloof dan.
Wat nu als je moeder elke vrijdag buiten naakt rondjes danst op het grasveld met het liedje "Amoembawee_dudu_diedadoo"?
Zeg je dan "Ze gelooft dat, laat haar lekker"? Of valt de uitvoering buiten jouw waarden en normen en overstijgt dat haar geloof zodat je het haar belet?
Blijft geloof enkel te respecteren als de uitvoer binnen de grenzen valt van wat de massa fatsoen vind? Dan mag je de onzin van de argumenten ook niet meer bestrijden?
Daar heb je gelijk in. Echter, als gelovige permitteer ik me datquote:Op zaterdag 3 december 2011 12:07 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Die atheďst is zeker respectloos.
Maar in een ander topic noem jij de vaticaanstad een roversnest.
Omdat je het zonder ook kunt. Het komt namelijk vanuit jezelf.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:09 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar in hoeverre kun je eigenlijk weten of gelovigen 'beter' leven dan niet-gelovigen omdat ze bijvoorbeeld 'goed' willen leven?
Eh... ik bedoel te zeggen dat veel mensen keuzes in stilte maken.
... Ben ik nog te volgen? Ik raak zelf de draad kwijt.
Hij permitteert het zich als atheďst.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Echter, als gelovige permitteer ik me dat
Waarom negeer je mijn post trouwens?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Echter, als gelovige permitteer ik me dat
quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat nu als je moeder elke vrijdag buiten naakt rondjes danst op het grasveld met het liedje "Amoembawee_dudu_diedadoo"?
Zeg je dan "Ze gelooft dat, laat haar lekker"? Of valt de uitvoering buiten jouw waarden en normen en overstijgt dat haar geloof zodat je het haar belet?
Blijft geloof enkel te respecteren als de uitvoer binnen de grenzen valt van wat de massa fatsoen vind? Dan mag je de onzin van de argumenten ook niet meer bestrijden?
Goed dubbel-blind onderzoek zal niets anders uitwijzen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:09 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Omdat je het zonder ook kunt. Het komt namelijk vanuit jezelf.
Dat klopt. Maar dat heeft te maken met het feit dat het keuzes op de korte termijn zijn (het handelen wordt hier en nu direct bestraft, afhankelijk van de aan/afwezigheid van een overheid). De Godheid, ooh, dat duurt nog even voordat ik mij daarvoor hoef te verantwoorden. Dat is een typisch menselijke kortetermijnvisie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:08 schreef Frezer het volgende:
[..]
Naja, mijn punt is dus eigenlijk dat gelovigen daar blijkbaar hun handelen minder door laten beďnvloeden dan door de aan/afwezigheid van een overheid (politie etc).
Oei, ik snap je vraag niet goed.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Sorry, maar dan verbaasd het me niets waarom je geloof zo makkelijk aangrijpt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oei, ik snap je vraag niet goed.
Als iemand uit naam van geloof iets doet wat sociaal gezien niet geaccepteerd is, vind je dat dat dan mag?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oei, ik snap je vraag niet goed.
Ik heb het ook nergens over wantrouwen,quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dan zie ik nog steeds niet waarom het hebben van een overheidsinstituut duidt op "wantrouwen" in een Godheid.
Ah oké, nu snap ik 'm. Ja ik vind wel dat veel mag, zolang je anderen er geen schade mee berokkent.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:12 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Als iemand uit naam van geloof iets doet wat sociaal gezien niet geaccepteerd is, vind je dat dat dan mag?
Zucht, waarom moet dat nou zo?quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:11 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Sorry, maar dan verbaasd het me niets waarom je geloof zo makkelijk aangrijpt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |