Er zijn wel boeddhisten die vechten en oorlogen voeren hoor.... nooit naar Zuid-Oost Azië gekeken?quote:Op zaterdag 3 december 2011 02:04 schreef Specularium het volgende:
Erg opvallend ja, die overeenkomsten.
Wat je nou bijvoorbeeld nooit ziet is een uit geloof handelende agressieve Boeddhist.
Maar ze vechten niet op grond van hun geloof.quote:Op zaterdag 3 december 2011 02:07 schreef Decisions het volgende:
[..]
Er zijn wel boeddhisten die vechten en oorlogen voeren hoor.... nooit naar Zuid-Oost Azië gekeken?
Die kruistochten die hier in het westen plaatsvonden waren er ook alleen maar om de macht van de kerk uit te breiden enzo en niet voor het geloof zelf, ook al geloofden veel mensen daar wel in. Maar ok ja, daar zit wel weer een verschil in inderdaad.quote:Op zaterdag 3 december 2011 02:12 schreef Geestig het volgende:
[..]
Maar ze vechten niet op grond van hun geloof.
We wijken erg off-topic nu maar de mensen die vochten deden het wel uit geloof sort off (sommigen plunderden liever). Maar diegenen die organiseerden deden het sowieso uit macht. On-topic: er zijn inderdaad veel overeenkomsten net als dat er veel verschillen zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2011 02:21 schreef Decisions het volgende:
[..]
Die kruistochten die hier in het westen plaatsvonden waren er ook alleen maar om de macht van de kerk uit te breiden enzo en niet voor het geloof zelf, ook al geloofden veel mensen daar wel in. Maar ok ja, daar zit wel weer een verschil in inderdaad.
Het was me nooit opgevallen dat Mathijs van Nieuwkerk ergens een mening over heeft. Dat kapot vervelen klopt overigens dan weer wel...quote:Op zondag 4 december 2011 04:36 schreef Specularium het volgende:
Er zijn ook theorieen dat Jezus een soort Matthijs van Nieuwkerk was die iedereen kapot zat te vervelen met zijn mening.
Meer dan bij het boeddhisme.quote:Op zondag 4 december 2011 04:49 schreef Schenkstroop het volgende:
Bij boedhisme gaat om het om de boedhistische flosofie volgens mij. En niet de wederopstanding of het wachten op een mythische redder.
Maar er zijn toch ook veel overeenkomsten tussen de Islam en Christendom?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
Ja. Zoals tussen" Oorlog en vrede"quote:[b]Op zondag 4 december 2011 04:49 schreef Schenkstroop
Maar er zijn toch ook veel overeenkomsten tussen de Islam en Christendom?
Zo vredelievend is de Islam nou ook weer niet hoor...quote:Op zondag 4 december 2011 19:06 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
Ja. Zoals tussen" Oorlog en vrede"
U leest van rechts naar links.quote:Op zondag 4 december 2011 20:37 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Zo vredelievend is de Islam nou ook weer niet hoor...
De Japanse kamikaze-piloten in WO2 werden mede tot hun daden aangespoord vanuit het zen-boeddhistische idee om "het ego te vernietigen" zodat er "instant nirvana" bereikt zou worden.quote:Op zaterdag 3 december 2011 02:04 schreef Specularium het volgende:
Erg opvallend ja, die overeenkomsten.
Wat je nou bijvoorbeeld nooit ziet is een uit geloof handelende agressieve Boeddhist.
Wat een flauwekul. Het ego is niet een materialistisch ding en kun je alleen innerlijk aan. Niet door zelfmoord te plegen.quote:Op maandag 5 december 2011 12:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
De Japanse kamikaze-piloten in WO2 werden mede tot hun daden aangespoord vanuit het zen-boeddhistische idee om "het ego te vernietigen" zodat er "instant nirvana" bereikt zou worden.
Dat is natuurlijk helemaal juist, maar het ging erom dat ook het boeddhisme, net als alle andere ideologieen of religies, voor het karretje is te spannen om op te roepen tot geweld. Met de islamitische jihad wordt net zo goed een innerlijke strijd bedoeld; en niet het opblazen van ongelovigen in een zelfmoordaanslag. De Jihad wordt door de politieke islam op dezelfde manier misbruikt als "het vernietigen van het ego" door de Japanse machthebbers misbruikt werd.quote:Op maandag 5 december 2011 16:36 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Het ego is niet een materialistisch ding en kun je alleen innerlijk aan. Niet door zelfmoord te plegen.
Inderdaad. Het is opmerkelijk dat de Boeddhisten in Japan zich massaal achter de oorlogsinspanning hebben geschaard, terwijl Japan toch de aggressor was.quote:Op maandag 5 december 2011 16:49 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk helemaal juist, maar het ging erom dat ook het boeddhisme, net als alle andere ideologieen of religies, voor het karretje is te spannen om op te roepen tot geweld. Met de islamitische jihad wordt net zo goed een innerlijke strijd bedoeld; en niet het opblazen van ongelovigen in een zelfmoordaanslag. De Jihad wordt door de politieke islam op dezelfde manier misbruikt als "het vernietigen van het ego" door de Japanse machthebbers misbruikt werd.
Niet echt, boeddhisten staan niet achter oorlog of anders waren het geen boeddhisten.quote:Op dinsdag 6 december 2011 01:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is opmerkelijk dat de Boeddhisten in Japan zich massaal achter de oorlogsinspanning hebben geschaard, terwijl Japan toch de aggressor was.
Dat klopt. Zalig de onwetenden.quote:Dat is natuurlijk helemaal juist, maar het ging erom dat ook het boeddhisme, net als alle andere ideologieen of religies, voor het karretje is te spannen om op te roepen tot geweld. Met de islamitische jihad wordt net zo goed een innerlijke strijd bedoeld; en niet het opblazen van ongelovigen in een zelfmoordaanslag. De Jihad wordt door de politieke islam op dezelfde manier misbruikt als "het vernietigen van het ego" door de Japanse machthebbers misbruikt werd.
Dat is dezelfde kul als de bewering dat er geen islamitische homo's bestaan "want een homo is per definitie geen moslim". Er is een belangrijk onderscheid tussen de religie/ideologie (de theorie) en de volgers (de praktijk) en dat moet je niet uit het oog verliezen. Onder de boeddhisten ( / moslims / christenen / whatever ) zitten natuurlijk ook genoeg oorlogszuchtigen, criminelen, moordenaars of andere foute figuren. Door te zeggen "dat zijn per definitie geen boeddhisten" degradeer je de ideologie tot een soort van kwaliteitskeurmerk - en zo kan het nooit bedoeld zijn.quote:Op dinsdag 6 december 2011 11:52 schreef sinzzer het volgende:
[..]
Niet echt, boeddhisten staan niet achter oorlog of anders waren het geen boeddhisten.
Je bent geen boeddhist als je kiest voor oorlog of voor geweld want dat is namelijk tegenstrijdig.
Mooi gezegd, de reactie van sinzzer neigt ook nogal naar een true scotsman.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is dezelfde kul als de bewering dat er geen islamitische homo's bestaan "want een homo is per definitie geen moslim". Er is een belangrijk onderscheid tussen de religie/ideologie (de theorie) en de volgers (de praktijk) en dat moet je niet uit het oog verliezen. Onder de boeddhisten ( / moslims / christenen / whatever ) zitten natuurlijk ook genoeg oorlogszuchtigen, criminelen, moordenaars of andere foute figuren. Door te zeggen "dat zijn per definitie geen boeddhisten" degradeer je de ideologie tot een soort van kwaliteitskeurmerk - en zo kan het nooit bedoeld zijn.
Idolisering van de Boeddha en aanverwante grootheden uit het Boeddhistische verleden en heden is inderdaad een issue, waardoor de kritische geest verduisterd raakt. Ook de Dalai Lama maakt zich daar zorgen over. Het leidt namelijk tot vergroting van de onwetendheid, een van de drie vergiften die het Boeddhisme kent (de andere zijn overigens woede en begeerte - alle drie zijn ze de instrumenten voor het onheil dat de mens over zichzelf afroept).quote:Op zondag 4 december 2011 17:08 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik zie boedhisme niet als geloof of godsdienst maar meer als filosofie. een groot verschil voor mij. ja in de boedhisme gebruikt men ook een afgod maar meer als symbool en geen heilig voorwerp. en degenen die boedha wel als heilig afgod gebruiken hebben nog veel te leren binnen het boedhisme.
Het westerse begrip 'ego' is niet hetzelfde als het oosterse 'ego'. Overigens is het doden van anderen om nirvana te bereiken een duidelijk voorbeeld van een ego, dat het hoogste woord voert. Altruïstisch is het in ieder geval niet... en dit zal dus never nooit tot verlichting leiden.quote:Op maandag 5 december 2011 16:36 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Het ego is niet een materialistisch ding en kun je alleen innerlijk aan. Niet door zelfmoord te plegen.
Sterker nog: boeddhisten hebben liever dat je bij je eigen culturele achtergrond je spirituele inspiratie zoekt. Dat schijnt makkelijker en beter te zijn (maar ik moest het natuurlijk weer beter wetenquote:Op maandag 5 december 2011 12:38 schreef Zienswijze het volgende:
Het christendom kent inderdaad meer overeenkomsten met de islam dan met het boeddhisme. De eerste twee zijn Abramistische godsdiensten, die beiden uit het jodendom ontstaan zijn. Het boeddhisme is een dharma religie, met een geheel andere achtergrond. Het christendom verwerpt alle andere vormen van godsdienst als afgoderij, heidenen en ketterij. Het boeddhisme accepteert andere religies en ziet dit niet als afgoderij of als "verwerpelijk".
Ik lees uw schrijfsel over en zie bv uw 3de punt .quote:Op dinsdag 6 december 2011 14:43 schreef freeDragon het volgende:
Over de posts hierboven: in het verleden zijn er zelfs gevechten tussen monniksordes geweest om de macht, dus wat dat betreft zijn boeddhisten net mensen
Veel boeddhisten - over de hele wereld - zijn overigens 'ritueel' boeddhist (offeren, doen neerbuigingen, houden pudja's etc) en houden zich minder bezig met de daadwerkelijke inhoud, uiteraard in meer of mindere mate en afhankelijk van de stroming van waaruit ze het Boeddhisme practiseren.
Paar grote verschillen met christenen:
• boeddhisten worden gestimuleerd om zelf na te denken en niemand op zijn blauwe ogen te geloven.
• boeddhisten geloven niet in een almachtig wezen; Boeddhisme is daarom ook geen godsdienst
• boeddhisten geloven niet in schuld en boete
• boeddhisten (degenen in ieder geval die daar bewust mee om gaan) zijn bewust bezig met hun plaats in de wereld en de (positieve of negatieve) invloed die zij daar op uitoefenen.
• belangrijke kernbegrippen in het Boeddhisme zijn: oorzaak en gevolg (karma en vipaka) en hergeboorte; dat is echt een essentieel verschil met het Christendom, dat leidt tot een fundamenteel andere houding ten opzichte van de dood.
Oorzaken hebben gevolgen: dat heeft niets met schuld en boete te maken maar is een wetmatigheid: actie is reactie. Als je een zaadje in de grond stopt, komt daar een plantje uit. Daar heeft het zaadje geen ´schuld´ aan. Op dezelfde manier leidt goed gedrag tot goede gevolgen en slechte daden tot slechte gevolgen. Het Abrahamistische idee van schuld en boete heeft hier niets mee te maken; het concept is overigens zo ingebakken in de westerse geest, dat dat heel moeilijk uit te bannen is.quote:Op dinsdag 6 december 2011 17:11 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
Ik lees uw schrijfsel over en zie bv uw 3de punt .
Boeddhisten geloven niet in schuld en boete. Maar in hergeboorte beweert u.
Slechte mensen worden dan bv als mestpier hergeboren.
Goede mensen worden bv heel rijk hergeboren.
Lijkt mij in tegenspraak.
Nee niet echt, dat is niet hetzelfde.quote:Op dinsdag 6 december 2011 13:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is dezelfde kul als de bewering dat er geen islamitische homo's bestaan "want een homo is per definitie geen moslim". Er is een belangrijk onderscheid tussen de religie/ideologie (de theorie) en de volgers (de praktijk) en dat moet je niet uit het oog verliezen. Onder de boeddhisten ( / moslims / christenen / whatever ) zitten natuurlijk ook genoeg oorlogszuchtigen, criminelen, moordenaars of andere foute figuren. Door te zeggen "dat zijn per definitie geen boeddhisten" degradeer je de ideologie tot een soort van kwaliteitskeurmerk - en zo kan het nooit bedoeld zijn.
Correctie, jij gelooft dat. Gezien de discussies tussen de christenen onderling over uiteenlopende zaken lijkt me dat een betere uitspraak.quote:Op woensdag 7 december 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat reïncarnatie is inderdaad ook iets wat christenen niet kennen.
Wij geloven dat er uiteindelijk een nieuwe hemel en aarde zal komen waar geen zonde, pijn of verdriet meer is.
Dit is inderdaad wat JIJ gelooft, ik persoonlijk denk dat onder de jongeren er nog maar weinig geloven in deze ''Nieuwe Hemel''.quote:Op woensdag 7 december 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
Wij geloven dat er uiteindelijk een nieuwe hemel en aarde zal komen waar geen zonde, pijn of verdriet meer is.
Overigens wel interessant dat er oude joodse en christelijke stromingen waren die wél in reïncarnatie geloofden. Reincarnatie is dus niet iets wat het christendom nooit gekend heeft.quote:Op woensdag 7 december 2011 14:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik en waarschijnlijk meerdere christenen met mij geloven dat er uiteindelijk een nieuwe hemel en aarde zal komen waar geen zonde, pijn of verdriet meer is.
Dit is wel waar, maar toch is het interessant om eens vanuit de overeenkomsten tussen religies te discussiëren ipv gelijk naar de verschillen te kijken. Dat hier dan veel speculatie bij komt kijken is niet verbazingwekkend. Vanuit filosofisch standpunt boeit het ook niet echt wie wie heeft beïnvloed en op welke wijze precies.quote:Op woensdag 7 december 2011 18:30 schreef Cognitor het volgende:
Als er al van beïnvloeding sprake is, zou je kunnen betogen dat het boeddhisme het christendom heeft beïnvloed, maar ook kun je het andersom beweren.
Er is ook een theorie dat de Buddha indirect een leerling van Epicurus was.
Kortom, veel speculatie, weinig harde feiten.
Nee: oorzaak en gevolg is een natuurwet, schuld en boete is een menselijke interpretatie. Je kan jezelf, je ouders, je manager of weet ik wie de schuld geven van iets wat je overkomt. Het feit dat je niet van de aarde afvliegt is echter alleen maar toe te schrijven aan de zwaartekracht. Ergo: menselijke interpretie versus natuurwet. In dit geval de wet van oorzaak en gevolg.quote:Op woensdag 7 december 2011 00:08 schreef Truffelvarken het volgende:
Schuld en boete=
Oorzaak en gevolg.
Precies hetzelfde.
De enige overeenkomst die ik zie is dat elke religie bedoeld is om de wereld en de plaats van de mens hierin te 'verklaren'. Dat hierin (vaak oppervlakkige) overeenkomsten zitten vind ik eigenlijk niet zo interessant. Interessanter is mijns inziens de onderliggende daadwerkelijk invulling van die verklaring: en dan kom je toch al snel uit bij de verschillen.quote:Op woensdag 7 december 2011 19:09 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Dit is wel waar, maar toch is het interessant om eens vanuit de overeenkomsten tussen religies te discussiëren ipv gelijk naar de verschillen te kijken. Dat hier dan veel speculatie bij komt kijken is niet verbazingwekkend. Vanuit filosofisch standpunt boeit het ook niet echt wie wie heeft beïnvloed en op welke wijze precies.
Elke religie is volks. Ooit een kudde koeien zien bidden?quote:
Dit lijstje kan ik ook op andere stromingen binnen het Boeddhisme plakken (waaronder de mijnequote:Op donderdag 8 december 2011 12:00 schreef SpecialK het volgende:
- Atheistisch vs theistisch
- Accepteren hoe de wereld is vs met alle mogelijke middelen de wereld of jezelf naar je hand zetten, desnoods door (zelf)kastijding.
- Jezelf als je lichaam zien - jezelf (ziel) als bestuurder van je lichaam zien
- Je bent god/verlicht vs je bent god niet waardig tenzij...
- Alles zien als evenwaardig onderdeel van het het universum vs alles indelen in goed en slecht
Niet exclusief maar volgens mij is zen-boeddhisme wel vrij uniek in haar gebrek aan (wat ik zou bestempelen als) boven-natuurlijke onzin (karma, meerdere levens, etc...) wat voornamelijk door hindoeïstische invloeden het boeddhisme is binnengeslopen en de standaard lijkt te zijn geworden.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:44 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Dit lijstje kan ik ook op andere stromingen binnen het Boeddhisme plakken (waaronder de mijne) dus het lijkt me niet echt exclusief voor het Zen-boeddhisme.
Boeddhisme is een afsplitsing van Hindoeïsme.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niet exclusief maar volgens mij is zen-boeddhisme wel vrij uniek in haar gebrek aan (wat ik zou bestempelen als) boven-natuurlijke onzin (karma, meerdere levens, etc...) wat voornamelijk door hindoeïstische invloeden het boeddhisme is binnengeslopen en de standaard lijkt te zijn geworden.
Ik ben dan wel nieuwsgierig naar wat voor stroming jij aanhangt
Ja... net zoals het christendom een afsplitsing is van het jodendom. Maar nog steeds 2 totaal verschillende religies waar je in het christendom soms rare out-of-place tradities kan terugvinden die in de basis eigenlijk niks met jezus' leer te maken hebben.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Boeddhisme is een afsplitsing van Hindoeïsme.Of uit welke traditie dacht dat jij dan de Boeddha kwam?
Die overlap is gewoon vermoord en de kop in gedrukt en dat was in het Hindoeïsme en Boeddhisme minder het geval.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja... net zoals het christendom een afsplitsing is van het jodendom. Maar nog steeds 2 totaal verschillende religies waar je in het christendom soms rare out-of-place tradities kan terugvinden die in de basis eigenlijk niks met jezus' leer te maken hebben.
Dit is niet waar. De ideeën van karma en reïncarnatie zijn in het boeddhisme heel anders dan in het hindoeïsme. Daarnaast is het niet via het hindoeïsme het boeddhisme ingekomen, maar waren het ideeën van de boeddha zelf. De boeddhistische geschriften zijn zeer betrouwbaar aangezien ze vanaf de boeddha zeer zorgvuldig zijn overgedragen. Uit die geschriften is duidelijk dat bovenstaande concepten geen latere toevoeging zijn.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:48 schreef SpecialK het volgende:
(karma, meerdere levens, etc...) wat voornamelijk door hindoeïstische invloeden het boeddhisme is binnengeslopen
Er bestaat overigens niet iets als "het hindoeïsme". Hindoeïsme is waarschijnlijk de meest veelzijdige religie die er is en erbinnen bestaan veel verschillende ideeën. Dit was in de tijd van de boeddha al zo, maar daarnaast waren er ook velen die niet in reïncarnatie geloofden, atheïsten, agnosten etc. Er was in die tijd -net als nu- helemaal geen consensus over zulke zaken. Dus je kunt niet zo makkelijk zeggen dat de boeddha uit een bepaalde traditie kwam.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Boeddhisme is een afsplitsing van Hindoeïsme.Of uit welke traditie dacht dat jij dan de Boeddha kwam?
Dat kan wel, Boeddha kan geen Boeddhist zijn net zo min als Jezus een christen geweest kan zijn. Het is eerder een verzameling aan stromingen en ideeën in een bepaalde regio, maar echt spreken over Hindoeïsme als één religie is onmogelijk ja.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:20 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Dit is niet waar. De ideeën van karma en reïncarnatie zijn in het boeddhisme heel anders dan in het hindoeïsme. Daarnaast is het niet via het hindoeïsme het boeddhisme ingekomen, maar waren het ideeën van de boeddha zelf. De boeddhistische geschriften zijn zeer betrouwbaar aangezien ze vanaf de boeddha zeer zorgvuldig zijn overgedragen. Uit die geschriften is duidelijk dat bovenstaande concepten geen latere toevoeging zijn.
[..]
Er bestaat overigens niet iets als "het hindoeïsme". Hindoeïsme is waarschijnlijk de meest veelzijdige religie die er is en erbinnen bestaan veel verschillende ideeën. Dit was in de tijd van de boeddha al zo, maar daarnaast waren er ook velen die niet in reïncarnatie geloofden, atheïsten, agnosten etc. Er was in die tijd -net als nu- helemaal geen consensus over zulke zaken. Dus je kunt niet zo makkelijk zeggen dat de boeddha uit een bepaalde traditie kwam.
Inderdaad. Iets wat overigens volgens mij wel universeel is in het hindoeïsme, is het geloof in een ziel. Dit is nu juist iets waar het boeddhisme over het algemeen (verschilt wel per sekte) een heel andere kijk op heeft.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:25 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat kan wel, Boeddha kan geen Boeddhist zijn net zo min als Jezus een christen geweest kan zijn. Het is eerder een verzameling aan stromingen en ideeën in een bepaalde regio, maar echt spreken over Hindoeïsme als één religie is onmogelijk ja.
Ātman in Brahman.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:35 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Inderdaad. Iets wat overigens volgens mij wel universeel is in het hindoeïsme, is het geloof in een ziel. Dit is nu juist iets waar het boeddhisme over het algemeen (verschilt wel per sekte) een heel andere kijk op heeft.
Een aantal van die erkende verlichte zen-meesters hebben dan wel de Japanse oorlogsinspanning met kracht ondersteund, wat de vraag oproept:quote:Op donderdag 8 december 2011 12:00 schreef SpecialK het volgende:
- Je bent god/verlicht vs je bent god niet waardig tenzij...
http://www.thezensite.com/ZenBookReviews/ZenAtWar_Vlad.htmquote:I would like to add another question: What does Zen enlightenment mean? Given that ‘dropping body and mind' is a fundamental of Zen practice, what does it really mean if acknowledged enlightened and revered masters such as Harada Daiun Sogaku, Philip Kapleau's teacher, or Yasutani Hakuun, who taught Western students such as Robert Aitken the way of Zen, supported the racist and murderous policies of the Japanese military?
Dat staat in iedere editie van The New Light of Myanmar. Soortgelijke slogan's staan ook op borden in de straten en scholen in het hele land.quote:Peoples desires:
* Oppose those relying on external elements, acting as stooges, holding negative views
* Oppose those trying to jeopardize stability of the State and progress of the nation
* Oppose foreign nations interfering in internal affairs of the State
* Crush all internal and external destructive elements as the common enemy
Ze kopen hun 'karma'quote:Op donderdag 8 december 2011 17:44 schreef deelnemer het volgende:
Tazaungmon of Tazaungdine (november) is de maand van festiviteiten in Birma, waarin mensen doneren aan monniken en kloosters. Er rijden toeterend auto's rond, tonend wat men gaat doneren. Alles wordt met naam en toenaam uitgestald bij de klooster, zodat iedereen kan zien hoezeer je een weldoener bent. Deze opzichtige vorm van doneren ziet er maar raar uit. Voor gewone alledaagse boeddhisten is het boedisme niets meer dan 'karma'. Iedere euro die je doneert, telt 1 euro op bij je karma. Zo simpel is dat.
Ja, net als christenen in de late middeleeuwen.quote:
Karma speelt in het boeddhisme dezelfde rol als het eindoordeel in het christendom en neemt in beide religies wel eens bedenkelijk populistische vormen aan.quote:In de late Middeleeuwen had de aflaat niet alleen een grote impact op het godsdienstig, maar ook op het economisch en sociaal leven. Met toestemming van de bisschop gingen zogenoemde questierders of aflaatkramers rond die tegen een geldelijke vergoeding aflaten verleenden aan de gelovigen. De opbrengsten van hun werkzaamheden werden vaak aangewend voor de bouw van kerken, zoals de dom van Utrecht. Tegen deze praktijk bestond al eigentijdse kritiek, onder anderen van Geert Grote (-1384), de geestelijke vader van de Moderne devotie. Ook Erasmus hekelde de aflaatpraktijk in zijn in 1510 voor het eerst gepubliceerde Laus Stultitiae (Lof der zotheid).
Het regime in Birma is min of meer gedwongen het boeddhisme openlijk te 'steunen' aangezien veel van de soldaten boeddhistisch zijn. Maar wat je niet in hun krant ziet is dat het regime monniken vermoordde, mishandelde en opsloot en kloosters verwoestte. Erg boeddhistisch zijn ze dus eigenlijk niet. De directe link tussen boeddhisme en de slogans van die dictatuur zie ik dan ook niet en ik snap niet wat je met deze post wilt zeggen.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:44 schreef deelnemer het volgende:
Tazaungmon of Tazaungdine (november) is de maand van festiviteiten in Birma, waarin mensen doneren aan monniken en kloosters. Er rijden toeterend auto's rond, tonend wat men gaat doneren. Alles wordt met naam en toenaam uitgestald bij de klooster, zodat iedereen kan zien hoezeer je een weldoener bent. Deze opzichtige vorm van doneren ziet er maar raar uit. Voor gewone alledaagse boeddhisten is het boedisme niets meer dan 'karma'. Iedere euro die je doneert, telt 1 euro op bij je karma. Zo simpel is dat.
http://myanmargeneva.org/NLM2007/eng/11nov/n071128.pdf
Lees ook op pagina 2:
[..]
Dat staat in iedere editie van The New Light of Myanmar. Soortgelijke slogan's staan ook op borden in de straten en scholen in het hele land.
Ook een boeddhistisch land kan functioneren als een dictatuur.
Nee, dat staat niet in deze krant. Het binnenlands nieuws is niet bepaald objectief. Niet alleen de soldaten zijn boeddhistisch, de hele bevolking is dat.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:02 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Het regime in Birma is min of meer gedwongen het boeddhisme openlijk te 'steunen' aangezien veel van de soldaten boeddhistisch zijn. Maar wat je niet in hun krant ziet is dat het regime monniken uitmoordde of opsloot en kloosters verwoestte.
Wat ik met deze post wil zeggen is dat boeddhisme als geinstitutionaliseerde religie, net is het christendom en de islam, vaak heult met de zittende macht (zoals de paus hier tijdens de oorlog). Wat de gewone bevolking gelooft is ook vaak niet zo verheven. Hier in het westen is het boeddhisme een exotisch nieuw gedachtegoed vol beloften, net zoals het christendom dat nu is voor veel Aziaten.quote:Erg boeddhistisch zijn ze dus eigenlijk niet. De directe link tussen boeddhisme en de slogans van die dictatuur zie ik dan ook niet en ik snap niet wat je met deze post wilt zeggen. In tegenstelling, de macht van de boeddhistische monniken zorgt misschien nog voor een klein beetje beschaving in dat land.
Dat is een eerbiedwaardig protest tegen het regime en is destijds bloedig onderdrukt.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:12 schreef rijsttafel het volgende:
Een interessante en aangrijpende documentaire daarover is overigens de volgende:
Ok. Wat mij betreft niet de meest interessante overeenkomst tussen verschillende religies, maar goed. Daarnaast zegt het meer over de regering dan over de religies. De zittende regering kan namelijk van alles aandragen als banner, dat hoeft niet eens iets religieus te zijn. Ik kan ook beweren dat zittende macht goed heult met kapitalisme of wat ook.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat ik met deze post wil zeggen is dat boeddhisme als geinstitutionaliseerde religie, net is het christendom en de islam, vaak heult met de zittende macht (zoals de paus hier tijdens de oorlog).
Klopt. De wetenschap kan ook heulen met de zittende macht. Het is allemaal menselijk. Het zegt alleen iets als je geloofd dat een bepaalde leer zo bijzonders is, dat zijn beoefenaars boven menselijk zijn. Zoiets denken mensen wel eens, als ze in aanraking komen met een nieuwe stroming en er veel van verwachten.quote:Op donderdag 8 december 2011 20:44 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ok. Wat mij betreft niet de meest interessante overeenkomst tussen verschillende religies, maar goed. Daarnaast zegt het meer over de regering dan over de religies. De zittende regering kan namelijk van alles aandragen als banner, dat hoeft niet eens iets religieus te zijn. Ik kan ook beweren dat zittende macht goed heult met kapitalisme of wat ook.
en dat van een leraar niet?quote:Disclaimer: ik ben geen Boeddhistische leraar, dus het geloven van mijn woorden gebeurt op eigen risico.
quote:
En elke oprechte Boeddhistische leraar zal je hetzelfde zeggen.quote:2500 jaar geleden zei Boeddha Shakyamuni het volgende:
Geloof mij niet! Alleen na kritisch onderzoek volgt begrip!
Nee een oprechte boeddhistische leraar zal je met een kluitje in het riet sturen zodat je er zelf achter komt dat er geen waarheid is. En dat inspannen voor nirwana een utopie is.quote:Op vrijdag 9 december 2011 12:25 schreef freeDragon het volgende:
[..]
[..]
En elke oprechte Boeddhistische leraar zal je hetzelfde zeggen.
Vanwaar die woede? (Ik vermoed, dat je de drie vergiften wel kent?) De kwalificatie "een hoop onzin" duidt ook niet op veel respect...quote:Op vrijdag 9 december 2011 12:39 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik kom te weinig in F&L tegenwoordig geloof ik
Wat een hoop onzin staat hier zeg.
Boeddhisten zijn net mensen, ja. Maar dat had ik al ergens gezegd.quote:Ooit boeddhisten en hindoes elkaar af zien maken?
Het gebeurt. En die mensen vinden zich net zo goed boeddhist.
Zenmeesters misschien (daar heb ik geen compleet beeld van) maar ik ken een paar geshes, die het daar niet mee eens zijn. Uiteindelijk is alles leeg natuurlijk - ook de 4 edele waarheden, het pad en de gehele Boeddhistische leer: allemaal menselijke gedachtenspinsels om de wereld in kaart te brengen (de leegheid van phenomena).quote:Nee een oprechte boeddhistische leraar zal je met een kluitje in het riet sturen zodat je er zelf achter komt dat er geen waarheid is. En dat inspannen voor nirwana een utopie is.
Persoonlijk ken ik maar een beperkt aantal stromingen; daarbinnen mag iedereen het natuurlijk voor zichzelf invullen - maar ook dat is een onderdeel van het Boeddhisme.quote:Maar er zijn dan ook tenminste net zoveel soorten boeddhisten als dat er christenen zijn.
Ik vind het concept rond karma/vipaka en de dood ook belangrijk, omdat dit leidt tot een volledig anders omgaan met het leven.quote:Belangrijkste tegenstelling lijkt mij dat het boeddhisme niet het idee van een (scheppende) god aanhangt. Maar het is dan ook ontstaan als antireactie op het hindoeïsme.
Tsja, iets teveel Zen naar mijn smaak. Ik hou het even bij het volgen van lessen in de Mahayana-lijn, (naast heel veel lezen en discussiëren op Fok natuurlijkquote:Als je hier echt meer van wil weten, beluister dan eens wat lectures van Alan Watts.
Tegenover het machtstreven staan andere idealen. Jammer alleen, dat er altijd weer een wedstrijd element insluipt, die stelt dat men er een prijs mee kan winnen, die alle idealen vervormt tot een nieuw machtsspel.quote:Op maandag 12 december 2011 18:55 schreef Avuso. het volgende:
Om de vraag van TS te beantwoorden. Ja er zijn veel overeenkomsten maar dat geld ook voor vele andere religies en denkwijzen. In de kern wil een mens denk ik vooral gelukkig worden en daar horen zaken bij die eigenlijk in alle levensvisies terug komen enkel worden ze op een andere manier uitgelegd. Alle levensvisies hebben wel een vleugje, deugd, zorg voor je medemens, terug dringen van hebzucht, zoeken naar de waarheid, etc. Best jammer dat daar in alle discussies aan voorbij wordt gegaan...
Zolang mensen zoeken naar verschillen ipv overeenkomsten hebben ze nog niet veel begrepen van de inhoud van de verschillende idealen. Maar idd het gebeurd vaak genoeg en daar zijn we het allemaal denk ik wel over eens.quote:Op maandag 12 december 2011 19:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Tegenover het machtstreven staan andere idealen. Jammer alleen, dat er altijd weer een wedstrijd element insluipt, die stelt dat men er een prijs mee kan winnen, die alle idealen vervormt tot een nieuw machtsspel.
quote:Op zondag 4 december 2011 17:08 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik zie boedhisme niet als geloof of godsdienst maar meer als filosofie. een groot verschil voor mij. ja in de boedhisme gebruikt men ook een afgod maar meer als symbool en geen heilig voorwerp. en degenen die boedha wel als heilig afgod gebruiken hebben nog veel te leren binnen het boedhisme.Boeddhisme is geen religie, daar er niets te her-verbinden valt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De term geesteswetenschap komt in de buurt, maar een ervaringsleer is ook redelijk juist.
Geloven heeft in de ogen van de boeddhist niet erg veel meerwaarde, en logica en redeneren worden op hoog niveau (denken we) beoefend.
Door ervaringen veranderen we als mens, qua gedrag, visie en toekomstbeeld, en om o.a. deze redenen kan het ook geen filosofie genoemd worden.
Boeddha zelf noemt het "het hoogste onderricht op aarde" wat een belofte is.
Boeddha zelf was gewoon een mens die een oplossing tegen het lijden heeft gevonden en dit door wil geven aan kritische mensen en aub geen volgers, of gelovers.
Dat is alles.Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
quote:Op dinsdag 13 december 2011 12:44 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Boeddhisme is geen religie, daar er niets te her-verbinden valt.
De term geesteswetenschap komt in de buurt, maar een ervaringsleer is ook redelijk juist.
Geloven heeft in de ogen van de boeddhist niet erg veel meerwaarde, en logica en redeneren worden op hoog niveau (denken we) beoefend.
Door ervaringen veranderen we als mens, qua gedrag, visie en toekomstbeeld, en om o.a. deze redenen kan het ook geen filosofie genoemd worden.
Boeddha zelf noemt het "het hoogste onderricht op aarde" wat een belofte is.
Boeddha zelf was gewoon een mens die een oplossing tegen het lijden heeft gevonden en dit door wil geven aan kritische mensen en aub geen volgers, of gelovers.
Dat is alles.
Ow, zag je spoiler nog even, ook een Boeddhist is geen atheïst en niet gelovig hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |