Ja... net zoals het christendom een afsplitsing is van het jodendom. Maar nog steeds 2 totaal verschillende religies waar je in het christendom soms rare out-of-place tradities kan terugvinden die in de basis eigenlijk niks met jezus' leer te maken hebben.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Boeddhisme is een afsplitsing van Hindoeïsme.Of uit welke traditie dacht dat jij dan de Boeddha kwam?
Die overlap is gewoon vermoord en de kop in gedrukt en dat was in het Hindoeïsme en Boeddhisme minder het geval.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja... net zoals het christendom een afsplitsing is van het jodendom. Maar nog steeds 2 totaal verschillende religies waar je in het christendom soms rare out-of-place tradities kan terugvinden die in de basis eigenlijk niks met jezus' leer te maken hebben.
Dit is niet waar. De ideeën van karma en reïncarnatie zijn in het boeddhisme heel anders dan in het hindoeïsme. Daarnaast is het niet via het hindoeïsme het boeddhisme ingekomen, maar waren het ideeën van de boeddha zelf. De boeddhistische geschriften zijn zeer betrouwbaar aangezien ze vanaf de boeddha zeer zorgvuldig zijn overgedragen. Uit die geschriften is duidelijk dat bovenstaande concepten geen latere toevoeging zijn.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:48 schreef SpecialK het volgende:
(karma, meerdere levens, etc...) wat voornamelijk door hindoeïstische invloeden het boeddhisme is binnengeslopen
Er bestaat overigens niet iets als "het hindoeïsme". Hindoeïsme is waarschijnlijk de meest veelzijdige religie die er is en erbinnen bestaan veel verschillende ideeën. Dit was in de tijd van de boeddha al zo, maar daarnaast waren er ook velen die niet in reïncarnatie geloofden, atheïsten, agnosten etc. Er was in die tijd -net als nu- helemaal geen consensus over zulke zaken. Dus je kunt niet zo makkelijk zeggen dat de boeddha uit een bepaalde traditie kwam.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Boeddhisme is een afsplitsing van Hindoeïsme.Of uit welke traditie dacht dat jij dan de Boeddha kwam?
Dat kan wel, Boeddha kan geen Boeddhist zijn net zo min als Jezus een christen geweest kan zijn. Het is eerder een verzameling aan stromingen en ideeën in een bepaalde regio, maar echt spreken over Hindoeïsme als één religie is onmogelijk ja.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:20 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Dit is niet waar. De ideeën van karma en reïncarnatie zijn in het boeddhisme heel anders dan in het hindoeïsme. Daarnaast is het niet via het hindoeïsme het boeddhisme ingekomen, maar waren het ideeën van de boeddha zelf. De boeddhistische geschriften zijn zeer betrouwbaar aangezien ze vanaf de boeddha zeer zorgvuldig zijn overgedragen. Uit die geschriften is duidelijk dat bovenstaande concepten geen latere toevoeging zijn.
[..]
Er bestaat overigens niet iets als "het hindoeïsme". Hindoeïsme is waarschijnlijk de meest veelzijdige religie die er is en erbinnen bestaan veel verschillende ideeën. Dit was in de tijd van de boeddha al zo, maar daarnaast waren er ook velen die niet in reïncarnatie geloofden, atheïsten, agnosten etc. Er was in die tijd -net als nu- helemaal geen consensus over zulke zaken. Dus je kunt niet zo makkelijk zeggen dat de boeddha uit een bepaalde traditie kwam.
Inderdaad. Iets wat overigens volgens mij wel universeel is in het hindoeïsme, is het geloof in een ziel. Dit is nu juist iets waar het boeddhisme over het algemeen (verschilt wel per sekte) een heel andere kijk op heeft.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:25 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat kan wel, Boeddha kan geen Boeddhist zijn net zo min als Jezus een christen geweest kan zijn. Het is eerder een verzameling aan stromingen en ideeën in een bepaalde regio, maar echt spreken over Hindoeïsme als één religie is onmogelijk ja.
Ātman in Brahman.quote:Op donderdag 8 december 2011 14:35 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Inderdaad. Iets wat overigens volgens mij wel universeel is in het hindoeïsme, is het geloof in een ziel. Dit is nu juist iets waar het boeddhisme over het algemeen (verschilt wel per sekte) een heel andere kijk op heeft.
Een aantal van die erkende verlichte zen-meesters hebben dan wel de Japanse oorlogsinspanning met kracht ondersteund, wat de vraag oproept:quote:Op donderdag 8 december 2011 12:00 schreef SpecialK het volgende:
- Je bent god/verlicht vs je bent god niet waardig tenzij...
http://www.thezensite.com/ZenBookReviews/ZenAtWar_Vlad.htmquote:I would like to add another question: What does Zen enlightenment mean? Given that ‘dropping body and mind' is a fundamental of Zen practice, what does it really mean if acknowledged enlightened and revered masters such as Harada Daiun Sogaku, Philip Kapleau's teacher, or Yasutani Hakuun, who taught Western students such as Robert Aitken the way of Zen, supported the racist and murderous policies of the Japanese military?
Dat staat in iedere editie van The New Light of Myanmar. Soortgelijke slogan's staan ook op borden in de straten en scholen in het hele land.quote:Peoples desires:
* Oppose those relying on external elements, acting as stooges, holding negative views
* Oppose those trying to jeopardize stability of the State and progress of the nation
* Oppose foreign nations interfering in internal affairs of the State
* Crush all internal and external destructive elements as the common enemy
Ze kopen hun 'karma'quote:Op donderdag 8 december 2011 17:44 schreef deelnemer het volgende:
Tazaungmon of Tazaungdine (november) is de maand van festiviteiten in Birma, waarin mensen doneren aan monniken en kloosters. Er rijden toeterend auto's rond, tonend wat men gaat doneren. Alles wordt met naam en toenaam uitgestald bij de klooster, zodat iedereen kan zien hoezeer je een weldoener bent. Deze opzichtige vorm van doneren ziet er maar raar uit. Voor gewone alledaagse boeddhisten is het boedisme niets meer dan 'karma'. Iedere euro die je doneert, telt 1 euro op bij je karma. Zo simpel is dat.
Ja, net als christenen in de late middeleeuwen.quote:
Karma speelt in het boeddhisme dezelfde rol als het eindoordeel in het christendom en neemt in beide religies wel eens bedenkelijk populistische vormen aan.quote:In de late Middeleeuwen had de aflaat niet alleen een grote impact op het godsdienstig, maar ook op het economisch en sociaal leven. Met toestemming van de bisschop gingen zogenoemde questierders of aflaatkramers rond die tegen een geldelijke vergoeding aflaten verleenden aan de gelovigen. De opbrengsten van hun werkzaamheden werden vaak aangewend voor de bouw van kerken, zoals de dom van Utrecht. Tegen deze praktijk bestond al eigentijdse kritiek, onder anderen van Geert Grote (-1384), de geestelijke vader van de Moderne devotie. Ook Erasmus hekelde de aflaatpraktijk in zijn in 1510 voor het eerst gepubliceerde Laus Stultitiae (Lof der zotheid).
Het regime in Birma is min of meer gedwongen het boeddhisme openlijk te 'steunen' aangezien veel van de soldaten boeddhistisch zijn. Maar wat je niet in hun krant ziet is dat het regime monniken vermoordde, mishandelde en opsloot en kloosters verwoestte. Erg boeddhistisch zijn ze dus eigenlijk niet. De directe link tussen boeddhisme en de slogans van die dictatuur zie ik dan ook niet en ik snap niet wat je met deze post wilt zeggen.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:44 schreef deelnemer het volgende:
Tazaungmon of Tazaungdine (november) is de maand van festiviteiten in Birma, waarin mensen doneren aan monniken en kloosters. Er rijden toeterend auto's rond, tonend wat men gaat doneren. Alles wordt met naam en toenaam uitgestald bij de klooster, zodat iedereen kan zien hoezeer je een weldoener bent. Deze opzichtige vorm van doneren ziet er maar raar uit. Voor gewone alledaagse boeddhisten is het boedisme niets meer dan 'karma'. Iedere euro die je doneert, telt 1 euro op bij je karma. Zo simpel is dat.
http://myanmargeneva.org/NLM2007/eng/11nov/n071128.pdf
Lees ook op pagina 2:
[..]
Dat staat in iedere editie van The New Light of Myanmar. Soortgelijke slogan's staan ook op borden in de straten en scholen in het hele land.
Ook een boeddhistisch land kan functioneren als een dictatuur.
Nee, dat staat niet in deze krant. Het binnenlands nieuws is niet bepaald objectief. Niet alleen de soldaten zijn boeddhistisch, de hele bevolking is dat.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:02 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Het regime in Birma is min of meer gedwongen het boeddhisme openlijk te 'steunen' aangezien veel van de soldaten boeddhistisch zijn. Maar wat je niet in hun krant ziet is dat het regime monniken uitmoordde of opsloot en kloosters verwoestte.
Wat ik met deze post wil zeggen is dat boeddhisme als geinstitutionaliseerde religie, net is het christendom en de islam, vaak heult met de zittende macht (zoals de paus hier tijdens de oorlog). Wat de gewone bevolking gelooft is ook vaak niet zo verheven. Hier in het westen is het boeddhisme een exotisch nieuw gedachtegoed vol beloften, net zoals het christendom dat nu is voor veel Aziaten.quote:Erg boeddhistisch zijn ze dus eigenlijk niet. De directe link tussen boeddhisme en de slogans van die dictatuur zie ik dan ook niet en ik snap niet wat je met deze post wilt zeggen. In tegenstelling, de macht van de boeddhistische monniken zorgt misschien nog voor een klein beetje beschaving in dat land.
Dat is een eerbiedwaardig protest tegen het regime en is destijds bloedig onderdrukt.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:12 schreef rijsttafel het volgende:
Een interessante en aangrijpende documentaire daarover is overigens de volgende:
Ok. Wat mij betreft niet de meest interessante overeenkomst tussen verschillende religies, maar goed. Daarnaast zegt het meer over de regering dan over de religies. De zittende regering kan namelijk van alles aandragen als banner, dat hoeft niet eens iets religieus te zijn. Ik kan ook beweren dat zittende macht goed heult met kapitalisme of wat ook.quote:Op donderdag 8 december 2011 19:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat ik met deze post wil zeggen is dat boeddhisme als geinstitutionaliseerde religie, net is het christendom en de islam, vaak heult met de zittende macht (zoals de paus hier tijdens de oorlog).
Klopt. De wetenschap kan ook heulen met de zittende macht. Het is allemaal menselijk. Het zegt alleen iets als je geloofd dat een bepaalde leer zo bijzonders is, dat zijn beoefenaars boven menselijk zijn. Zoiets denken mensen wel eens, als ze in aanraking komen met een nieuwe stroming en er veel van verwachten.quote:Op donderdag 8 december 2011 20:44 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ok. Wat mij betreft niet de meest interessante overeenkomst tussen verschillende religies, maar goed. Daarnaast zegt het meer over de regering dan over de religies. De zittende regering kan namelijk van alles aandragen als banner, dat hoeft niet eens iets religieus te zijn. Ik kan ook beweren dat zittende macht goed heult met kapitalisme of wat ook.
en dat van een leraar niet?quote:Disclaimer: ik ben geen Boeddhistische leraar, dus het geloven van mijn woorden gebeurt op eigen risico.
quote:
En elke oprechte Boeddhistische leraar zal je hetzelfde zeggen.quote:2500 jaar geleden zei Boeddha Shakyamuni het volgende:
Geloof mij niet! Alleen na kritisch onderzoek volgt begrip!
Nee een oprechte boeddhistische leraar zal je met een kluitje in het riet sturen zodat je er zelf achter komt dat er geen waarheid is. En dat inspannen voor nirwana een utopie is.quote:Op vrijdag 9 december 2011 12:25 schreef freeDragon het volgende:
[..]
[..]
En elke oprechte Boeddhistische leraar zal je hetzelfde zeggen.
Vanwaar die woede? (Ik vermoed, dat je de drie vergiften wel kent?) De kwalificatie "een hoop onzin" duidt ook niet op veel respect...quote:Op vrijdag 9 december 2011 12:39 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik kom te weinig in F&L tegenwoordig geloof ik
Wat een hoop onzin staat hier zeg.
Boeddhisten zijn net mensen, ja. Maar dat had ik al ergens gezegd.quote:Ooit boeddhisten en hindoes elkaar af zien maken?
Het gebeurt. En die mensen vinden zich net zo goed boeddhist.
Zenmeesters misschien (daar heb ik geen compleet beeld van) maar ik ken een paar geshes, die het daar niet mee eens zijn. Uiteindelijk is alles leeg natuurlijk - ook de 4 edele waarheden, het pad en de gehele Boeddhistische leer: allemaal menselijke gedachtenspinsels om de wereld in kaart te brengen (de leegheid van phenomena).quote:Nee een oprechte boeddhistische leraar zal je met een kluitje in het riet sturen zodat je er zelf achter komt dat er geen waarheid is. En dat inspannen voor nirwana een utopie is.
Persoonlijk ken ik maar een beperkt aantal stromingen; daarbinnen mag iedereen het natuurlijk voor zichzelf invullen - maar ook dat is een onderdeel van het Boeddhisme.quote:Maar er zijn dan ook tenminste net zoveel soorten boeddhisten als dat er christenen zijn.
Ik vind het concept rond karma/vipaka en de dood ook belangrijk, omdat dit leidt tot een volledig anders omgaan met het leven.quote:Belangrijkste tegenstelling lijkt mij dat het boeddhisme niet het idee van een (scheppende) god aanhangt. Maar het is dan ook ontstaan als antireactie op het hindoeïsme.
Tsja, iets teveel Zen naar mijn smaak. Ik hou het even bij het volgen van lessen in de Mahayana-lijn, (naast heel veel lezen en discussiëren op Fok natuurlijkquote:Als je hier echt meer van wil weten, beluister dan eens wat lectures van Alan Watts.
Tegenover het machtstreven staan andere idealen. Jammer alleen, dat er altijd weer een wedstrijd element insluipt, die stelt dat men er een prijs mee kan winnen, die alle idealen vervormt tot een nieuw machtsspel.quote:Op maandag 12 december 2011 18:55 schreef Avuso. het volgende:
Om de vraag van TS te beantwoorden. Ja er zijn veel overeenkomsten maar dat geld ook voor vele andere religies en denkwijzen. In de kern wil een mens denk ik vooral gelukkig worden en daar horen zaken bij die eigenlijk in alle levensvisies terug komen enkel worden ze op een andere manier uitgelegd. Alle levensvisies hebben wel een vleugje, deugd, zorg voor je medemens, terug dringen van hebzucht, zoeken naar de waarheid, etc. Best jammer dat daar in alle discussies aan voorbij wordt gegaan...
Zolang mensen zoeken naar verschillen ipv overeenkomsten hebben ze nog niet veel begrepen van de inhoud van de verschillende idealen. Maar idd het gebeurd vaak genoeg en daar zijn we het allemaal denk ik wel over eens.quote:Op maandag 12 december 2011 19:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Tegenover het machtstreven staan andere idealen. Jammer alleen, dat er altijd weer een wedstrijd element insluipt, die stelt dat men er een prijs mee kan winnen, die alle idealen vervormt tot een nieuw machtsspel.
quote:Op zondag 4 december 2011 17:08 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik zie boedhisme niet als geloof of godsdienst maar meer als filosofie. een groot verschil voor mij. ja in de boedhisme gebruikt men ook een afgod maar meer als symbool en geen heilig voorwerp. en degenen die boedha wel als heilig afgod gebruiken hebben nog veel te leren binnen het boedhisme.Boeddhisme is geen religie, daar er niets te her-verbinden valt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De term geesteswetenschap komt in de buurt, maar een ervaringsleer is ook redelijk juist.
Geloven heeft in de ogen van de boeddhist niet erg veel meerwaarde, en logica en redeneren worden op hoog niveau (denken we) beoefend.
Door ervaringen veranderen we als mens, qua gedrag, visie en toekomstbeeld, en om o.a. deze redenen kan het ook geen filosofie genoemd worden.
Boeddha zelf noemt het "het hoogste onderricht op aarde" wat een belofte is.
Boeddha zelf was gewoon een mens die een oplossing tegen het lijden heeft gevonden en dit door wil geven aan kritische mensen en aub geen volgers, of gelovers.
Dat is alles.Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
quote:Op dinsdag 13 december 2011 12:44 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Boeddhisme is geen religie, daar er niets te her-verbinden valt.
De term geesteswetenschap komt in de buurt, maar een ervaringsleer is ook redelijk juist.
Geloven heeft in de ogen van de boeddhist niet erg veel meerwaarde, en logica en redeneren worden op hoog niveau (denken we) beoefend.
Door ervaringen veranderen we als mens, qua gedrag, visie en toekomstbeeld, en om o.a. deze redenen kan het ook geen filosofie genoemd worden.
Boeddha zelf noemt het "het hoogste onderricht op aarde" wat een belofte is.
Boeddha zelf was gewoon een mens die een oplossing tegen het lijden heeft gevonden en dit door wil geven aan kritische mensen en aub geen volgers, of gelovers.
Dat is alles.
Ow, zag je spoiler nog even, ook een Boeddhist is geen atheïst en niet gelovig hoor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |