Nou nou nou, zullen we mensen hier maar niet aanmoedigen tot zelfmoord?!quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:53 schreef Staal het volgende:
@ TS, als jij niet de moed hebt om te leven, heb dan de moed om te sterven. En heb jij voor beide de moed niet, dan is dat heel erg jammer voor jou.
We naderen trouwens echt weer het eind van het jaar ook he?
Topics over levensbeeindiging en zelfmoord schieten dan als paddestoelen uit de grond.
Vind het zelfs gevaarlijk ook nog omdat je niet weet of er er misschien iemand in meegezogen wordt.
Slikt een reactie in die ik net wou plaatsen. Maar wees eerlijk het is wel een verkapt topic enerzijds als je goed leest Daniel.quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:54 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou nou nou, zullen we mensen hier maar niet aanmoedigen tot zelfmoord?!
Ik vond dit topic zolang als het algemeen blijft de moeite waard.
Wil jij dan wel even goed lezen wat die jongen post?quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:54 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Kom op zeg, alsof mensen na het lezen van zo'n reactie opeens gaan denken *ow, zal ik er maar eens een eind aan maken?*quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:54 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
quote:Uit een peiling onder 1000 ondervraagden bleek dat zeven van de tien Nederlanders (74 procent) vindt dat een gecontroleerde verstrekking van de zogeheten pil van Drion mogelijk moet worden, zo meldde begin maart 2008 een publiek opinie-onderzoek van Intomart in opdracht van het NCRV-televisieprogramma Rondom 10. Met deze zelfdodingspil zouden ouderen die hun bestaan als afgerond beschouwen op een humane manier een eind aan hun leven kunnen maken, ook als zij niet lichamelijk uitzichtloos en ondraaglijk' lijden. Een meerderheid (59%) van de bevolking zou zon Drion-pil overigens niet zelf als voorzorgsmaatregel in huis halen, aldus een andere uitkomst van dezelfde enquête waarbij duizend personen werden ondervraagd. De meeste Nederlanders vinden wel dat ouderen die levensmoe zijn het recht hebben een eind aan hun leven te maken. De helft van de bevolking meent bovendien dat hulp bij zelfdoding van ouderen niet langer wettelijk strafbaar moet zijn. Redenen die door Nederlanders vooral worden genoemd om niet langer te willen leven: lichamelijke gebreken, eenzaamheid en het besef dat het leven mooi genoeg geweest is. De euthanasiewetgeving in Nederland verbiedt niet-ernstig zieke mensen te helpen bij hun dood. Dat mag ook niet als zij genoeg hebben van het leven, of in geval van niet-psychisch lijden. Wanneer er sprake is van (ernstig) psychisch lijden kan hier echter wel een uitzondering op worden gemaakt; er moet dan wel sprake zijn van een DSM-classificatie, aldus het Chabot-arrest.[1]
Daniel als ze het willen hebben ze daar geen Fok! bij nodig die mensen maken meestal geen topic aan of gaan eerst even op het grote Fok! Rondkijken of er wat tips of adviezen te halen zijn, Die doen het en als het erg genoeg is komt het op de FP of in de KLB wel hoe kut het was dat men 10 minuten vertraging had.quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:54 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hou het dan algemeen. TS post niet constructief. Nee, alle hulpverleners zijn maar gekken en patienten niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:59 schreef Gentileschi het volgende:
Het gaat over het RECHT OP ZELFMOORD, het had ook kunnen heten *de pil van Drion*
Het is toch gewoon iets waarover je mag en kan praten ?
[..]
Hallo, dit is de OP, nergens vraagt iemand om tips of raad.quote:Op zaterdag 3 december 2011 01:34 schreef JohannesKozijn het volgende:
Er is in Nederland geen recht op zelfmoord: als de overheid door heeft dat je "een gevaar voor jezelf bent" wordt je door de overheid tegengehouden en in een psychiatrisch ziekenhuis opgesloten.
Mijn ideaal: iedereen mag zelfmoord plegen, ongeacht de omstandigheden. Als iemand van plan is zelfmoord te plegen wordt diegene niet door de overheid tegengehouden.
Ben je het hier wel of niet mee eens?
Nee, inderdaad. Nergens, maar quote even alle posts van TS.quote:Op zondag 4 december 2011 00:15 schreef Gentileschi het volgende:
[..]
Hallo, dit is de OP, nergens vraagt iemand om tips of raad.
Er zijn altijd mensen die dingen posten die niet zoveel bijdragen aan de discussie maar daar hoef je dan ook niet op te reageren of je leest er ff overheenquote:Op zondag 4 december 2011 00:16 schreef Staal het volgende:
[..]
Nee, inderdaad. Nergens, maar quote even alle posts van TS.
Vind je het zo zinvol wat die gozer post?
Het draait om iets heel anders dan of zijn post zinvol zijn.quote:Op zondag 4 december 2011 00:22 schreef Gentileschi het volgende:
[..]
Er zijn altijd mensen die dingen posten die niet zoveel bijdragen aan de discussie maar daar hoef je dan ook niet op te reageren of je leest er ff overheen
Veel dingen die een mens doet zijn impulsief handelen. Dat is een feit zelfde als een moord is vaak ook niet de bedoeling toch gebeurt het.quote:Op zondag 4 december 2011 00:21 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Als je mensen het recht op zelfmoord geeft kan je gewoon een hoop impulsieve zelfmoorden krijgen. En zoals we weten is impulsief gedrag niet altijd het slimste
Kijk dit is dus wel grappig. Want, denk je dat er meer mensen zullen besluiten om eruit te stappen als het *legaal* zou zijn?quote:Op zondag 4 december 2011 00:21 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Als je mensen het recht op zelfmoord geeft kan je gewoon een hoop impulsieve zelfmoorden krijgen. En zoals we weten is impulsief gedrag niet altijd het slimste
Er is een groot verschil tussen het springen voor een trein en een pilletje innemen en op een rustige manier te sterven. Sowieso een keuze die vrouwen veel vaker nemen (het nemen van pillen ipv springen)quote:Op zondag 4 december 2011 00:25 schreef Gentileschi het volgende:
[..]
Kijk dit is dus wel grappig. Want, denk je dat er meer mensen zullen besluiten om eruit te stappen als het *legaal* zou zijn?
Denk eigenlijk zelf dat iemand met serieuze plannen lak heeft aan Wetten/regels (en treinmachinisten :: ) maar dat terzijde.
Zou er dus wezenlijk iets veranderen ?
Ik ga in R&P uit van de TS en niet van de reacties van users.quote:Op zondag 4 december 2011 00:22 schreef Gentileschi het volgende:
[..]
Er zijn altijd mensen die dingen posten die niet zoveel bijdragen aan de discussie maar daar hoef je dan ook niet op te reageren of je leest er ff overheen
En hier sluit ik mij dus bij aan.quote:Op zondag 4 december 2011 00:34 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik ga in R&P uit van de TS en niet van de reacties van users.
De discussie kwam er door users die wel algemeen postten. Het punt van TS moet je op deze manier geen podium bieden.
Een algemene discussie is altijd interessant natuurlijk. Maar het voila moment kwam laat op de avond van TS en daar moest het kennelijk naar toe. Alles wat er gepost is doet er voor hem niks toe.
Misschien een groot verschil tussen modus operandi en de psychische effecten daarvan, maar puur tussen het wel of niet zelfmoord mogen plegen zie ik geen verschil, aangezien het volgens mij nu ook al 'mag'. Het enige verschil dat overblijft is welke gevolgen je de maatschappij mee opzadelt. Volgens mij springen relatief veel mensen voor de trein omdat ze dan tenminste zeker weten dat het snel, pijnloos en definitief is. Ik ben geen arts, maar ik vraag me af of 50 slaappillen nou wel werkt, of dat je die rotzooi gewoon uitbraakt. En ik zou ook geen gif weten dat 1. vrij verkrijgbaar is en 2. waar je geen verschrikkelijke pijnen lijdt tijdens het doodgaan. Volgens mij is er dus wel een wetenschappelijk 'nut' voor een pilletje met de voordelen van een trein en de maatschappelijke voordelen van een overdosis o.i.d.quote:Op zondag 4 december 2011 00:27 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen het springen voor een trein en een pilletje innemen en op een rustige manier te sterven. Sowieso een keuze die vrouwen veel vaker nemen (het nemen van pillen ipv springen)
Jij hebt moeite met begrijpend lezen? Of lees je sowieso liever wat je wilt lezen i.p.v. wat er staat?quote:Op zondag 4 december 2011 00:14 schreef Staal het volgende:
[..]
Hou het dan algemeen. TS post niet constructief. Nee, alle hulpverleners zijn maar gekken en patienten niet.
Het is je eigen schuld dat je daar zit, dan is het niet netjes om de mensen die je proberen te helpen af te zeiken, zij hebben er niet voor gekozen dat jij daar zit.quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:11 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Ik noem de werknemers binnen de psychiatrie gekken, niet de patienten
Die mensen proberen ook alleen te helpen.quote:Op zondag 4 december 2011 12:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is je eigen schuld dat je daar zit, dan is het niet netjes om de mensen die je proberen te helpen af te zeiken, zij hebben er niet voor gekozen dat jij daar zit.
Ja, maar als je het wil verbieden moet je overal camera's ophangen of 24/7 iemand met die persoon mee laten lopen.quote:Op zondag 4 december 2011 12:40 schreef Bisamrat het volgende:
Eens, iemand mag zelf bepalen of hij / zij er een eind wilt maken. Kun je niet verbieden en moet je ook niet verbieden.
ik neem aan dat je daar zit omdat je zelfmoord wil(de) plegen? misschien wil je er wat over vertellen gezien je eerdere post dat je vindt dat iedereen recht heeft om zelfmoord te plegen.quote:Op zondag 4 december 2011 12:40 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Die mensen proberen ook alleen te helpen.
Ik zit zelf momenteel ook in een psychiatrisch ziekenhuis en ik merk dat de verplegers (en de verpleegsters) heel lief zijn en alleen maar hun best doen om het me naar mijn zin te maken.
Oke,quote:Op zondag 4 december 2011 12:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik neem aan dat je daar zit omdat je zelfmoord wil(de) plegen? misschien wil je er wat over vertellen gezien je eerdere post dat je vindt dat iedereen recht heeft om zelfmoord te plegen.
18 lijkt me, mits daar minstens 5 jaar in een inrichting aan vooraf gegaan zijn.quote:Op zondag 4 december 2011 13:06 schreef kingtoppie het volgende:
Hoe oud moet je zijn om die keuze te kunnen maken?
Klinkt wel goed. Maar 5 jaar is wel erg lang... als je dan op je 18e begint dan neem je wel een alternatieve route denk ik.quote:Op zondag 4 december 2011 13:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
18 lijkt me, mits daar minstens 5 jaar in een inrichting aan vooraf gegaan zijn.
Er zal altijd een alternatieve route zijn voor mensen die de procedure, wat die dan ook is, niet kunnen of willen winnen.quote:Op zondag 4 december 2011 13:12 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Klinkt wel goed. Maar 5 jaar is wel erg lang... als je dan op je 18e begint dan neem je wel een alternatieve route denk ik.
Ja... slecht argument. Je wilt mensen toch van die alternatieve route afwenden. Of wil je dat mensen die alternatieve route nemen?quote:Op zondag 4 december 2011 13:13 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Er zal altijd een alternatieve route zijn voor mensen die de procedure, wat die dan ook is, niet kunnen of willen winnen.
5 jaar is helemaal niet te lang, pas daarna kun je oordelen dat er ondraaglijk en uitzichtloos lijden is. Mijn uitgangspunt iigquote:Op zondag 4 december 2011 13:20 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ja... slecht argument. Je wilt mensen toch van die alternatieve route afwenden. Of wil je dat mensen die alternatieve route nemen?
Ik bedoel te zeggen.. als het 2 jaar is dan is die route heel wat makkelijker om te nemen dan als het 5 jaar in beslag gaat nemen, als ik depressief zou zijn zou ik dat noooooit doen. Veel te lang man, 5 jaar. Halve decennia.
eigenlijk geeft dat toch al aan dat het vaak een fase is en een moment, als jij het recht had gehad om zelf te zeggen ik stop ermee en je zit in een periode dat je het gewoon niet meer ziet zitten dan heb je ook geen kans om er weer uit te komen.quote:Op zondag 4 december 2011 12:50 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Oke,
Ik zit daar omdat ik depressief ben en zelfmoord wilde plegen, paar keer geprobeerd ook, maar ik faalde omdat ik nog bij mijn ouders woon en ik voelde me enorm schuldig aangezien mijn vader altijd zei dat ik dat hem niet aankon doen.
Ik kon het gewoon niet hen aandoen. Ik wilde dolgraag maar ik kon het hen niet aandoen.
Ik ben opgenomen om hen een plezier te doen, ik wilde dat mijn ouders even wat rust konden krijgen en dat ze niet meer zo bang hoefden te zijn.
Ik hou heel veel van hen, en ik kon het niet.
Ik voelde me waardeloos, ik wilde zo graag dood en het deed hen zo veel pijn. Ik haatte mezelf echt daarom.
Maar nu zit ik 8 weken opgenomen en ik mag zelfs al 4 nachten naar huis per week.
Er is ontdekt dat ik autistisch ben en dat verklaart ook een heleboel gevoelens en ook die frustratie die ik had. En die depressieve gevoelens die daaruit kwamen.
Maar ze weten nu hoe ze met mij om moeten gaan en dat scheelt echt al een hele boel.
Dus ik zou het zelf niet meer zo snel doen (zelfmoord)
De werknemers binnen de psychiatrie hebben er inderdaad niet voor gekozen, maar ikzelf heb daarentegen ook geen sympathie voor de "hulp".quote:Op zondag 4 december 2011 12:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is je eigen schuld dat je daar zit, dan is het niet netjes om de mensen die je proberen te helpen af te zeiken, zij hebben er niet voor gekozen dat jij daar zit.
Ikzelf zeg: iedereen mag zelfmoord plegen, ongeacht de omstandigheden. Als iemand van plan is zelfmoord te plegen wordt diegene niet door de overheid tegengehouden.quote:Op zondag 4 december 2011 13:06 schreef kingtoppie het volgende:
Hoe oud moet je zijn om die keuze te kunnen maken?
Je kunt zo iemand toch niet vrij rond laten lopen met het risico dat ie anderen onherstelbare schade toebrengt door van een flat af te springen of voor een trein te springen? De maatschappij moet beschermd worden tegen zulke mensen.quote:Op zondag 4 december 2011 14:12 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
De werknemers binnen de psychiatrie hebben er inderdaad niet voor gekozen, maar ikzelf heb daarentegen ook geen sympathie voor de "hulp".
Je zou inderdaad kunnen zeggen dat als men een zelfmoordpoging doet, dat het dan diegenes eigen schuld is dat hij in de psychiatrie komt, op de manier van het is ook de schuld van de overvaller zelf dat hij in de gevangenis zit, maar daarentegen is het ook maar de vraag of het wel terecht is dat een zelfmoordpoger in de psychiatrie komt.
Naar mijn mening dus niet.
Ik denk er dus anders overquote:Op zondag 4 december 2011 14:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je kunt zo iemand toch niet vrij rond laten lopen met het risico dat ie anderen onherstelbare schade toebrengt door van een flat af te springen of voor een trein te springen? De maatschappij moet beschermd worden tegen zulke mensen.
Waarom?quote:Op zondag 4 december 2011 14:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je kunt zo iemand toch niet vrij rond laten lopen met het risico dat ie anderen onherstelbare schade toebrengt door van een flat af te springen of voor een trein te springen? De maatschappij moet beschermd worden tegen zulke mensen.
Omdat zo'n persoon iemand of mee kan trekken zijn dood in Letterlijk of andere mensen leed kan aandoen, Wat bijna niet te herstellen valt. Vind maar eens iemand hangende aan een boomquote:
Als daar geen grenzen aan gesteld worden zou 50% van de bevolking die pil impulsief slikken denk ik.quote:Op zondag 4 december 2011 14:14 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Ikzelf zeg: iedereen mag zelfmoord plegen, ongeacht de omstandigheden. Als iemand van plan is zelfmoord te plegen wordt diegene niet door de overheid tegengehouden.
Geen leeftijdsgrens dus.
Dus iedereen die niet zo goed in zijn vel zit preventief opsluiten?quote:Op zondag 4 december 2011 14:25 schreef ayumu het volgende:
[..]
Omdat zo'n persoon iemand of mee kan trekken zijn dood in Letterlijk of andere mensen leed kan aandoen, Wat bijna niet te herstellen valt. Vind maar eens iemand hangende aan een boom
Lijkt me niet eens een slecht idee.quote:Op zondag 4 december 2011 14:26 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als daar geen grenzen aan gesteld worden zou 50% van de bevolking die pil impulsief slikken denk ik.
Wel, ik hoop voor je dat je snel weer thuis mag wonen en het weer beter met je zal gaanquote:Op zondag 4 december 2011 12:50 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Oke,
Ik zit daar omdat ik depressief ben en zelfmoord wilde plegen, paar keer geprobeerd ook, maar ik faalde omdat ik nog bij mijn ouders woon en ik voelde me enorm schuldig aangezien mijn vader altijd zei dat ik dat hem niet aankon doen.
Ik kon het gewoon niet hen aandoen. Ik wilde dolgraag maar ik kon het hen niet aandoen.
Ik ben opgenomen om hen een plezier te doen, ik wilde dat mijn ouders even wat rust konden krijgen en dat ze niet meer zo bang hoefden te zijn.
Ik hou heel veel van hen, en ik kon het niet.
Ik voelde me waardeloos, ik wilde zo graag dood en het deed hen zo veel pijn. Ik haatte mezelf echt daarom.
Maar nu zit ik 8 weken opgenomen en ik mag zelfs al 4 nachten naar huis per week.
Er is ontdekt dat ik autistisch ben en dat verklaart ook een heleboel gevoelens en ook die frustratie die ik had. En die depressieve gevoelens die daaruit kwamen.
Maar ze weten nu hoe ze met mij om moeten gaan en dat scheelt echt al een hele boel.
Dus ik zou het zelf niet meer zo snel doen (zelfmoord)
Ik vind het een enge uitspraakquote:Op zondag 4 december 2011 14:14 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Ikzelf zeg: iedereen mag zelfmoord plegen, ongeacht de omstandigheden. Als iemand van plan is zelfmoord te plegen wordt diegene niet door de overheid tegengehouden.
Geen leeftijdsgrens dus.
Er is een duidelijk verschil tussen niet goed in je vel zitten en zover zijn dat het jou niet meer uitmaakt of je dood wilt en het niet boeit als andere daarbij het leven laten en die laatste zullen gewoon gedwongen opgenomen moeten worden.quote:Op zondag 4 december 2011 14:26 schreef hexta het volgende:
[..]
Dus iedereen die niet zo goed in zijn vel zit preventief opsluiten?
Lijden is subjectiefquote:Op zondag 4 december 2011 14:31 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Naar mijn mening is mensen laten lijden door ze tegen te houden enger.
Is het niet veel makkelijker (en goedkoper) om ze een goed alternatief te bieden waarbij ze geen andere mensen zullen schaden?quote:Op zondag 4 december 2011 14:31 schreef ayumu het volgende:
[..]
Er is een duidelijk verschil tussen niet goed in je vel zitten en zover zijn dat het jou niet meer uitmaakt of je dood wilt en het niet boeit als andere daarbij het leven laten en die laatste zullen gewoon gedwongen opgenomen moeten worden.
Die mogelijkheid zou je kunnen creëren alleen wanneer wil je dit toestaan?quote:Op zondag 4 december 2011 14:32 schreef hexta het volgende:
[..]
Is het niet veel makkelijker (en goedkoper) om ze een goed alternatief te bieden waarbij ze geen andere mensen zullen schaden?
Alleen als ze zelfmoordneigingen hebben.quote:Op zondag 4 december 2011 14:26 schreef hexta het volgende:
[..]
Dus iedereen die niet zo goed in zijn vel zit preventief opsluiten?
Definieer neigingquote:Op zondag 4 december 2011 14:39 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Alleen als ze zelfmoordneigingen hebben.
mensen die al een poging hebben ondernomen of mensen die concrete aankondigingen doen om er 1 te gaan ondernemen.quote:
50% probeert het maar 1x, ook opsluiten?quote:Op zondag 4 december 2011 14:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
mensen die al een poging hebben ondernomen of mensen die concrete aankondigingen doen om er 1 te gaan ondernemen.
in de inrichting kunnen ze mooi aantonen dat ze het niet weer gaan doen. dan hoeven ze er maar een paar dagen te zitten.quote:Op zondag 4 december 2011 14:47 schreef Re het volgende:
[..]
50% probeert het maar 1x, ook opsluiten?
Dat past niet echt bij de vrijheid van gedachte. Men wordt immers geïndoctrineerd met niet dood willen.quote:Op zondag 4 december 2011 14:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
in de inrichting kunnen ze mooi aantonen dat ze het niet weer gaan doen. dan hoeven ze er maar een paar dagen te zitten.
Stempel voor het leven dus, dacht dat je daar niet echt voorstander van was?quote:Op zondag 4 december 2011 14:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
in de inrichting kunnen ze mooi aantonen dat ze het niet weer gaan doen. dan hoeven ze er maar een paar dagen te zitten.
Ik zie niet in waarom iemand die niet meer wil leven vrijheden zou moeten krijgen. Je kunt alle vrijheden jezelf toe-eigenen, je kunt moorden plegen, mensen verkrachten, een compleet winkelcentrum uitmoorden, net doen waar je zin in hebt, het maakt niet uit want je bent toch al dood.quote:Op zondag 4 december 2011 14:58 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Dat past niet echt bij de vrijheid van gedachte. Men wordt immers geïndoctrineerd met niet dood willen.
Of willen niet dood, grappig dat ineens vrije wil afhankelijk is van indoctrinatiequote:Op zondag 4 december 2011 14:58 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Dat past niet echt bij de vrijheid van gedachte. Men wordt immers geïndoctrineerd met niet dood willen.
Ja hoe langer je dood blijft willen, hoe langer je vastgehouden wordt. Dat lijkt me niet bepaald vrijheid van gedachte.quote:Op zondag 4 december 2011 15:00 schreef Re het volgende:
[..]
Of willen niet dood, grappig dat ineens vrije wil afhankelijk is van indoctrinatie
Klinkt meer als nihilisme dan suïcidaal gedraag.quote:Op zondag 4 december 2011 15:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom iemand die niet meer wil leven vrijheden zou moeten krijgen. Je kunt alle vrijheden jezelf toe-eigenen, je kunt moorden plegen, mensen verkrachten, een compleet winkelcentrum uitmoorden, net doen waar je zin in hebt, het maakt niet uit want je bent toch al dood.
in de basis welquote:Op zondag 4 december 2011 15:07 schreef hexta het volgende:
[..]
Klinkt meer als nihilisme dan suïcidaal gedraag.
na hoeveel dagen dood willen mag iemand volgens jou een einde aan zijn leven maken?quote:Op zondag 4 december 2011 15:06 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Ja hoe langer je dood blijft willen, hoe langer je vastgehouden wordt. Dat lijkt me niet bepaald vrijheid van gedachte.
Ik ben een voorstander van het sowieso niet opsluitenquote:Op zondag 4 december 2011 15:12 schreef Maanvis het volgende:
[..]
na hoeveel dagen dood willen mag iemand volgens jou een einde aan zijn leven maken?
Dan vinden jaarlijks duizenden mensen de dood omdat ze in een vlaag van verstandsverbijstering zichzelf en anderen schade toebrachten. Bedenk goed dat je dan ook Tristan van der Vlis klonen vrij rond laat lopen.quote:Op zondag 4 december 2011 15:25 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Ik ben een voorstander van het sowieso niet opsluiten
Ik vind jou een eng, éng, ZEER ENG persoonquote:Op zondag 4 december 2011 15:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom iemand die niet meer wil leven vrijheden zou moeten krijgen.
Je leest er teveel in, iemand die dood wil heeft zijn eigen vrijheden, namelijk om een einde aan zijn leven te maken, die hoeft de maatschappij hem niet te geven. Je bent als het ware al een lijk dat geen rechten meer heeft. Vergelijk het met varkens die recht hebben op een goede omgeving, maar niemand geeft een stuk dood vlees rechten. Wie zou er willen investeren in een bodemloze put?quote:Op zondag 4 december 2011 20:06 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik vind jou een eng, éng, ZEER ENG persoon/ril
Maar de vraag is hoe lang gaat dat lijden duren?ik heb best een klote jeugd gehad, in mijn jeugd heb ik vaak gewenst dat ik dood was, en ook wel eens pogingen ondernomen.quote:Op zondag 4 december 2011 14:31 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Naar mijn mening is mensen laten lijden door ze tegen te houden enger.
alles is tijdelijk. geluk ook.quote:Op zondag 4 december 2011 20:11 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar de vraag is hoe lang gaat dat lijden duren?ik heb best een klote jeugd gehad, in mijn jeugd heb ik vaak gewenst dat ik dood was, en ook wel eens pogingen ondernomen.
Nu ben ik 30, heb een man, 2 dochters, vrienden, familie en ben geestelijk zeer gezond, ik heniet van het leven, heb plezier en nu dood gaan lijkt me een van de ergste dingen.
Dus iemand van 15 kan nu wel dood willen, maar een hele grote kans dat dat maar tijdelijke gevoelens zijn.
Om maar even op je post na je edit in te gaan:quote:Op zondag 4 december 2011 20:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je leest er teveel in, iemand die dood wil heeft zijn eigen vrijheden, namelijk om een einde aan zijn leven te maken, die hoeft de maatschappij hem niet te geven. Je bent als het ware al een lijk dat geen rechten meer heeft. Vergelijk het met varkens die recht hebben op een goede omgeving, maar niemand geeft een stuk dood vlees rechten. Wie zou er willen investeren in een bodemloze put?
Oh en daar kun je ook weer verkeerde dingen in lezen. Maar doe dat nou maar niet, want zo bedoel ik het nou ook weer niet.
Dat zou idd allemaal kunnen, maar het zou ook heel anders kunnen gaan, gelukkig weet je dat niet van te voren daarom geniet ik ook van het moment en kijk niet negatief of positief naar de toekomst, wie weet ga ik morgen dood en heb ik geen toekomst.quote:Op zondag 4 december 2011 20:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
alles is tijdelijk. geluk ook.
voor je het weet zit je in de overgang, je man in een midlife crisis met zijn secretaresse, opeens gaat iedereen om je heen dood en blijk je ook nog eens een vage hartafwijking te hebben.
dood ga je, dat is iig een ding wat zeker is.
Is het relevant? In theorie wordt iedereen gelukkig, als je maar lang genoeg wacht. Daar heeft de persoon die op dat moment lijdt weinig aan. Tuurlijk is er een kans dat die persoon later toch gelukkig wordt, maar het is dan toch de keus van die persoon zélf om daar wel of niet op te wachten? Er zijn al genoeg mensen die een kutte periode in het leven hebben, maar die geen zelfmoordneigingen hebben. Die kiezen er dus voor het niet te doen. Prima toch? Voor beide kanten hun eigen keus.quote:Op zondag 4 december 2011 20:11 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar de vraag is hoe lang gaat dat lijden duren?ik heb best een klote jeugd gehad, in mijn jeugd heb ik vaak gewenst dat ik dood was, en ook wel eens pogingen ondernomen.
Nu ben ik 30, heb een man, 2 dochters, vrienden, familie en ben geestelijk zeer gezond, ik heniet van het leven, heb plezier en nu dood gaan lijkt me een van de ergste dingen.
Dus iemand van 15 kan nu wel dood willen, maar een hele grote kans dat dat maar tijdelijke gevoelens zijn.
eigen keuze eigen keuze... depressieve mensen missen wat stofjes in de hersenen. er zijn nogal wat chemische stofjes in je lichaam die je keuzes beinvloeden. als die door omstandigheden naar 1 kant overhellen, is dat dan eigen keuze? en is het dan ook de juiste keuze op langere termijn?quote:Op zondag 4 december 2011 20:18 schreef twiFight het volgende:
[..]
Is het relevant? In theorie wordt iedereen gelukkig, als je maar lang genoeg wacht. Daar heeft de persoon die op dat moment lijdt weinig aan. Tuurlijk is er een kans dat die persoon later toch gelukkig wordt, maar het is dan toch de keus van die persoon zélf om daar wel of niet op te wachten? Er zijn al genoeg mensen die een kutte periode in het leven hebben, maar die geen zelfmoordneigingen hebben. Die kiezen er dus voor het niet te doen. Prima toch? Voor beide kanten hun eigen keus.
Aan de wetgever. En ik vind dat de wetgever daarin gelijk heeft.quote:Op zondag 4 december 2011 20:16 schreef twiFight het volgende:
[..]
Om maar even op je post na je edit in te gaan:
maar een stuk dood vlees is precies dat: al dood. Iemand met zelfmoordneigingen is niet dood en is nog steeds een persoon met alle rechten en vrijheden van dien. Aan wie is het om dat in te perken?
Iemand met een dodelijke ziekte, wat de doodswens eigenlijk ook is, is verplicht dat te melden bij zijn sollicitatie. Dus dit verhaal klopt niet.quote:Je opmerking over investeren vind ik raar. Een vrouw die solliciteert voor een baan, maar graag 2 maanden daarna een kind wil is ook een verkeerde 'investering' voor een werkgever. Toch hebben wij wetten dat een werkgever daar niet om mag vragen en ook niet zijn selectie op aan mag passen. Slechte investering of niet. Maar bij zelfmoord is het anders volgens jou?
je praat poep. wetsartikel aub.quote:Op zondag 4 december 2011 20:22 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Aan de wetgever. En ik vind dat de wetgever daarin gelijk heeft.
Iemand met zelfmoordneigingen, of liever, een concrete doodswens, die doet afstand van zijn verantwoordelijkheden als lid van de maatschappij dus die zal ook de bijbehorende rechten en vrijheden niet meer hebben. Echter, als je een concrete doodswens hebt, dan heb je juist alle vrijheden die je maar wilt, omdat het er toch niet meer toe doet wat de gevolgen zijn; binnen niet afzienbare tijd ben je toch dood.
[..]
Iemand met een dodelijke ziekte, wat de doodswens eigenlijk ook is, is verplicht dat te melden bij zijn sollicitatie. Dus dit verhaal klopt niet.
Dat is zeer zeker relevant, had ik oen zelfmoord gepleegd had ik daar veel mensen heel veel pijn mee aangedaan, mijn ouders en mijn broer, toen dacht ik dat ze beter af waren zonder mij, nu weet ik zeker van niet.quote:Op zondag 4 december 2011 20:18 schreef twiFight het volgende:
[..]
Is het relevant? In theorie wordt iedereen gelukkig, als je maar lang genoeg wacht. Daar heeft de persoon die op dat moment lijdt weinig aan. Tuurlijk is er een kans dat die persoon later toch gelukkig wordt, maar het is dan toch de keus van die persoon zélf om daar wel of niet op te wachten? Er zijn al genoeg mensen die een kutte periode in het leven hebben, maar die geen zelfmoordneigingen hebben. Die kiezen er dus voor het niet te doen. Prima toch? Voor beide kanten hun eigen keus.
http://www.carrieretijger(...)vertellen-verzwijgenquote:Op zondag 4 december 2011 20:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
je praat poep. wetsartikel aub.
daarbij is het leven een dodelijke ziekte.
En is het dan wel eigen keuze om maar doorf te blijven leven zonder die stofjes, met medicijnen en je nog steeds compleet kut te voelen? Gun mensen toch gewoon recht op zelfbeschikking, hoe slecht jij dat ook kunt begrijpen.quote:Op zondag 4 december 2011 20:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
eigen keuze eigen keuze... depressieve mensen missen wat stofjes in de hersenen. er zijn nogal wat chemische stofjes in je lichaam die je keuzes beinvloeden. als die door omstandigheden naar 1 kant overhellen, is dat dan eigen keuze? en is het dan ook de juiste keuze op langere termijn?
Klopt dat schuldgevoel over zulke dingen hebben kinderen inderdaad, dat heb ik zelf ook meegemaakt. Ik kan me nog herinneren dat ik als kind van 2 of 3 me super schuldig voelde omdat ik m'n moeder niet kon troosten toen m'n zusje in het ziekenhuis lag. Frappant hè.quote:Op zondag 4 december 2011 20:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat is zeer zeker relevant, had ik als toeber zelfmoord gepleegt had ik daar veel mensen heel veel pijn mee aangedaan, mijn ouders en mijn broer, toen dacht ik dat ze beter af waren zonder mij, nu weet ik zeker van niet.
Als je zelfmoord pleegt is het iet alleen je eigen leven wat je "verpest", ook het leven van anderen.
En dan blijkt het achteraf gezien dus voor niks te zijn geweest, heb je je eigen leven ontnomen en die van naasten verpest terwijl dat eigenlijk niet nodig was,hoewel je dat uteraard nooit zal komen te weten.
Daarnaast vind ik dat je als je kinderen hebt, je geen zelfmoord zou moeten plegen, mijn kinderen hebben 2 jaar geleden bijna hun vader verloren, aan een ziekte.
Voor kinderen is het al erg zat een ouder te verliezen, helemaal als het door zelfmoord is, de kinderen zullen zich de rest van hun leven afvragen "Was ik niet genoeg reden voor hem/haar om te leven?"
Is het zo dat iemand continu pijn heeft, ernstig ziek zonder uitkomst, dan is het wat anders, maar uit een depressie is vaak wel te komen, geef het leven dus ook een kans.
Onzin, wettelijk gezien is het gewoon mogelijk CQ legaal om zelfmoord te plegen. En als je volgens een onafhankelijk oordeel uitzichtloos en ondraaglijk lijdt dan is het zelfs voor anderen legaal om jou, met jouw toestemming, te vermoorden.quote:Op zondag 4 december 2011 20:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En is het dan wel eigen keuze om maar doorf te blijven leven zonder die stofjes, met medicijnen en je nog steeds compleet kut te voelen? Gun mensen toch gewoon recht op zelfbeschikking, hoe slecht jij dat ook kunt begrijpen.
Of zijn mensen met een andere mening ook maar gewoon die mening toegedaan door wat stofjes in hun hoofd en komt dat wel weer goed met een pilletje? Gaan we die ook opsluiten wegens andere meningen? Het gebeurt en ik zie de parallel wel.
Recht op zelfbeschikking is door de kerk afgeschaft en is nog steeds niet terug.
alleen als het directe invloed heeft op je functie. kanker wat wel 5 jaar kan duren voor je er last van kan krijgen zou hier bijvoorbeeld niet onder vallen.quote:Op zondag 4 december 2011 20:26 schreef Maanvis het volgende:
[..]
http://www.carrieretijger(...)vertellen-verzwijgen
Plichten
Je bent wél verplicht om zaken aan te geven die een belemmering kunnen zijn bij de uitoefening van de functie. Als je bijvoorbeeld aangepaste werktijden nodig hebt, of als je bepaalde taken, die bij de functie horen, niet zult kunnen uitvoeren. Het achterhouden van belangrijke informatie over je gezondheid kan later reden zijn voor stopzetting van de loonbetaling of - in het uiterste geval - zelfs leiden tot ontslag op staande voet.
Veel kinderen met een ouder die zelfmoord heeft gepleegd denken zelfs dat hun de reden zijn.quote:Op zondag 4 december 2011 20:28 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Klopt dat schuldgevoel over zulke dingen hebben kinderen inderdaad, dat heb ik zelf ook meegemaakt. Ik kan me nog herinneren dat ik als kind van 2 of 3 me super schuldig voelde omdat ik m'n moeder niet kon troosten toen m'n zusje in het ziekenhuis lag. Frappant hè.
Gun jij mensen dan ook de kans om beter te worden en om te leren wel van het leven te genieten, hoe slecht jij dat ook kan begrijpen.quote:Op zondag 4 december 2011 20:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En is het dan wel eigen keuze om maar doorf te blijven leven zonder die stofjes, met medicijnen en je nog steeds compleet kut te voelen? Gun mensen toch gewoon recht op zelfbeschikking, hoe slecht jij dat ook kunt begrijpen.
Of zijn mensen met een andere mening ook maar gewoon die mening toegedaan door wat stofjes in hun hoofd en komt dat wel weer goed met een pilletje? Gaan we die ook opsluiten wegens andere meningen? Het gebeurt en ik zie de parallel wel.
Recht op zelfbeschikking is door de kerk afgeschaft en is nog steeds niet terug.
Je presenteert nu je eigen mening als een feit, maar dat is het niet. Iemand met zelfmoordneigingen doet helemaal nergens afstand van. En zijn rechten en vrijheden zijn nog gewoon intact. Zou ook een rare argumentatie zijn, aangezien ze daarin beperkt zouden moeten worden door mensen die géén zelfmoordneidingen hebben. En die mensen, zogenaamd geestelijk volledig gezond, zouden dan recht tegen de grondwet in gaan. Daarnaast betaalt iemand met zelfmoordneigingen nog gewoon belasting, geeft hij nog steeds verkeer van rechts voorrang en loopt hij ook niet over straat om elk willekeurig persoon te vermoorden. Dus het is onzin om mensen daar bij voorbaat al op te veroordelen. (En om je voor te zijn: ja er zijn mensen met zelfmoordneidingen die wel anderen mee de dood intrekken, maar dat is maar een relatief klein deel en ook mensen zonder zelfmoordneidingen trekken andere mensen de dood in).quote:Op zondag 4 december 2011 20:22 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Aan de wetgever. En ik vind dat de wetgever daarin gelijk heeft.
Iemand met zelfmoordneigingen, of liever, een concrete doodswens, die doet afstand van zijn verantwoordelijkheden als lid van de maatschappij dus die zal ook de bijbehorende rechten en vrijheden niet meer hebben. Echter, als je een concrete doodswens hebt, dan heb je juist alle vrijheden die je maar wilt, omdat het er toch niet meer toe doet wat de gevolgen zijn; binnen niet afzienbare tijd ben je toch dood.
Nope, complete bullshit wat je hier zegt.quote:Iemand met een dodelijke ziekte, wat de doodswens eigenlijk ook is, is verplicht dat te melden bij zijn sollicitatie. Dus dit verhaal klopt niet.
http://www.dignitas.ch/quote:Op zondag 4 december 2011 20:57 schreef TLC het volgende:
Volgens mij is er in Zwitserland een bedrijf dat je uit je lijden verlost, kun je gewoon heen gaan en dan ga je er in een kist uit.
En juist door mensen serieus te nemen en te proberen te helpen, ze de zekerheid te geven dat als ze echt willen, ze zelf mogen beslissen wel eens zou kunnen gebeuren dat ze niet emer zo nodig hoeven.quote:Op zondag 4 december 2011 20:34 schreef snakelady het volgende:
[..]
Gun jij mensen dan ook de kans om beter te worden en om te leren wel van het leven te genieten, hoe slecht jij dat ook kan begrijpen.
De wens om te leven heeft overigens niks met de kerk te maken, juist het tegenovergestelde, dat heeft te maken met overlevingsdrang en is iets heel natuurlijks, heeft iemand dus die drang niet meer dan is er iets ernstigs mis en behoort naar de oorzaak gezocht te worden en als het mogenlijk is het te verhelpen.
Vanwege projectie van onze eigen ideeen op die mensen en religie.quote:Op zondag 4 december 2011 22:32 schreef Dramacrat het volgende:
Zelfbeschikkingsrecht staat voorop. Zelfmoord middels euthanasie moet dus gewoon voor iedereen vrij beschikbaar zijn, zij het met de nodige controle, een leeftijdsgrens, en een lange, verplichte bedenktijd.
Psychologisch lijden is bovendien evenzo lijden, en een psychologisch-neurologische aandoening kan net zo goed terminaal of levenslang zijn. Mensen die hierdoor getroffen worden gedwongen laten doorleven is inhumaan. Bij andere dieren hebben we geen moeite met het concept van 'uit het lijden verlossen', waarom bij onszelf wel?
Waarom denkt iedereen dat elke psychische aandoening verholpen kan worden? Als je het niet ziet is het niet zo erg... Wat een kortzichtigheid..quote:Op zondag 4 december 2011 20:25 schreef snakelady het volgende:
Is het zo dat iemand continu pijn heeft, ernstig ziek zonder uitkomst, dan is het wat anders
Ga weg man, met je gekke regeltjes.quote:Op zondag 4 december 2011 22:32 schreef Dramacrat het volgende:
Zelfbeschikkingsrecht staat voorop. Zelfmoord middels euthanasie moet dus gewoon voor iedereen vrij beschikbaar zijn, zij het met de nodige controle, een leeftijdsgrens, en een lange, verplichte bedenktijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |