Leef jij om je medemens gelukkig te houden? Wow. Je moet voor jezelf leven. Als iemand het leven niet ziet zitten, dan mag hij imho zelf bepalen over of hij dat leven nog wil leven of niet. Jíj bent de gene die met jouw problemen zit, niet een ander.quote:Op zaterdag 3 december 2011 01:37 schreef Re.active het volgende:
Ik ben voor maar dat maakt weinig verschil. Heb al aardig wat leesvoer over dit onderwerp doorgenomen maar het feit blijft: jij moet blijven leven zodat de ander gelukig door kan blijven leven. Recht op zelfmoord zou toch wel wat inbreuk maken op het gelukkige leven van de ander
best een koude reactie voor iemand die haar vrienden on fire setquote:Op zaterdag 3 december 2011 01:45 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Leef jij om je medemens gelukkig te houden? Wow. Je moet voor jezelf leven. Als iemand het leven niet ziet zitten, dan mag hij imho zelf bepalen over of hij dat leven nog wil leven of niet. Jíj bent de gene die met jouw problemen zit, niet een ander.
Dat vind ik ook wel wat kort door de bocht..quote:Op zaterdag 3 december 2011 02:44 schreef Metalfrost het volgende:
Mensen die om hulp vragen willen het juist niet doen, maar van de gedachten af komen. Degenen die het wel echt willen zijn allang overleden.
Hoe weet jij dat ze 'te trots was' om hulp te vragen?quote:Op zaterdag 3 december 2011 03:05 schreef MoggyCat het volgende:
[..]
Dat vind ik ook wel wat kort door de bocht..
Ik ken ook een geval van iemand die zichzelf impulsief van de flat heeft geworpen toen de deurwaarder voor de deur stond. Ze had blijkbaar schulden waar niemand wat van wist en ze was te trots om hulp te vragen, die ze echt wel gekregen zou hebben van verschillende mensen. Ze had 'n mooie toekomst en was gek op haar kinderen en kleinkinderen.
Dat vertelde haar zoon, een heel goede vriend van mij. Het was een trotse vrouw die liever geen hulp vroeg.quote:Op zaterdag 3 december 2011 03:08 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat ze 'te trots was' om hulp te vragen?
Dat volg ik even niet.. mag je alleen met toestemming van je familie jezelf mollen?quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:47 schreef Maanvis het volgende:
Als er een pil van Drion komt (die is er nu nog niet) dan vind ik dat je het wel zou moeten mogen doen, onder strikte regels, dus bijv. dat je de handtekeningen van 3 familieleden moet hebben.
Precies, of andere mensen die dicht bij je staan en kunnen oordelen of je leven echt onleefbaar is.quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat volg ik even niet.. mag je alleen met toestemming van je familie jezelf mollen?
Want die kunnen daar inderdaad een objectief oordeel over vellen. Zonder een spoortje van emotie en eigenbelang.quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:50 schreef Maanvis het volgende:
Precies, of andere mensen die dicht bij je staan en kunnen oordelen of je leven echt onleefbaar is.
Dat moet dan maar hè, het gaat hier niet over de kat zijn kut. Je kunt niet hebben dat iemand in een opwelling er een einde aan maakt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:51 schreef Copycat het volgende:
[..]
Want die kunnen daar inderdaad een objectief oordeel over vellen. Zonder een spoortje van emotie en eigenbelang.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:54 schreef Maanvis het volgende:
Dat moet dan maar hè, het gaat hier niet over de kat zijn kut. Je kunt niet hebben dat iemand in een opwelling er een einde aan maakt.
pil van drion is voornamelijk voor de oudjes he... die of geen familie meer hebben of familie hebben die die oudjes ver hebben weggestopt in een aftands verzorgingstehuisquote:Op zaterdag 3 december 2011 10:47 schreef Maanvis het volgende:
Als er een pil van Drion komt (die is er nu nog niet) dan vind ik dat je het wel zou moeten mogen doen, onder strikte regels, dus bijv. dat je de handtekeningen van 3 familieleden moet hebben.
Verplichte opname in een kliniek als je zelfmoordneigingen hebt moet van mij nog steeds blijven. Later ben je dankbaar dat je opgenomen bent.
Eens, maar dan niet 2 evaluaties, maar misschien wel 10 verspreid over een jaar ofzoquote:Op zaterdag 3 december 2011 05:05 schreef twiFight het volgende:
Ik vind wel dat het moet mogen, maar het liefst na 2 (?) psychische evaluaties - zodat het geen impulsmoment is van iemand die bv net ontslagen is of zo - en waarbij de persoon 'helder' (dus bv niet onder de invloed van medicijnen of het gebrek daar aan) aangeeft uit het leven te willen stappen.
Maar ja, we leven in een zelfingenomen maatschappij. Men noemt mensen die zelfmoord plegen egoistisch.. want ja, mensen moeten maar elke seconde van hun leven lang in pijn en kwelling leven omdat een familielid of buurvrouw in de straat wel eens geschokt zou kunnen zijn. Dat is natuurlijk helemaaaal niet egoistisch![]()
Doe het liever met en pilletje of in een kliniek oid. Klinkt cru maar een treinstation vol mensen die het ziet gebeuren of kinderen die een van hun ouders aan een touw aan het plafond zien hangen is nog veel erger.
Dan kan de directe verzorger er wellicht een oordeel over vellen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:55 schreef Re het volgende:
[..]
pil van drion is voornamelijk voor de oudjes he... die of geen familie meer hebben of familie hebben die die oudjes ver hebben weggestopt in een aftands verzorgingstehuis
eentje met winstoogmerk?quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dan kan de directe verzorger er wellicht een oordeel over vellen.
het idee erachter is dat die personen met een betoog komen waardoor waaruit blijkt dat zijn/haar leven echt niets meer waard is. of juist wel.quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:55 schreef Copycat het volgende:
[..]![]()
Wat moet dan maar? Toch objectief zijn? Hoe zie je dat voor je?
Als hulp bij zelfdoding legaal zou zijn zou je ook op een veel goedkopere manier er een einde aan kunnen maken, gewoon met een pilletje bijv. in plaats van 'dure' methodes zoals voor een trein springen. Ook zijn jarenlange opnames in psychiatrische klinieken veel duurder dan dat.quote:Op zaterdag 3 december 2011 01:36 schreef BBQSausage het volgende:
En wij als belastingbetalers moeten dan maar opdraaien voor de kosten van alles wat die persoon achterlaat.
Dahag.
10 evaluaties verspreid over een jaar? En dan maar afwachten of het mag, terwijl je ligt te zieltogen?quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:56 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Eens, maar dan niet 2 evaluaties, maar misschien wel 10 verspreid over een jaar ofzo
Dit. Leven is een recht, niet een plicht.quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:41 schreef Molurus het volgende:
Eens met TS. Evaluaties zijn voor mij niet eens nodig, mensen hebben het recht op zelfbeschikking. Het is niet een psycholoog die voor jou zou moeten bepalen of jij wel of niet dood wilt.
Tsja en die mensen die zelfmoordpogingen doen uit liefdesverdriet enzo dan?quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:41 schreef Molurus het volgende:
Eens met TS. Evaluaties zijn voor mij niet eens nodig, mensen hebben het recht op zelfbeschikking. Het is niet een psycholoog die voor jou zou moeten bepalen of jij wel of niet dood wilt.
Juist.quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:59 schreef Maanvis het volgende:
het idee erachter is dat die personen met een betoog komen waardoor waaruit blijkt dat zijn/haar leven echt niets meer waard is. of juist wel.
Ik denk erover om het idee te verkopen aan RTL zodat ze er een show van kunnen maken, met john williams.quote:
Weet je als ik de behoefte zou hebben om zelfmoord te plegen dan lukt me dat. Daar komt geen ander bij kijken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 01:34 schreef JohannesKozijn het volgende:
Er is in Nederland geen recht op zelfmoord: als de overheid door heeft dat je "een gevaar voor jezelf bent" wordt je door de overheid tegengehouden en in een psychiatrisch ziekenhuis opgesloten.
Als je ze wel zelfmoord had laten plegen hadden ze ook geen spijt gehad.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja en die mensen die zelfmoordpogingen doen uit liefdesverdriet enzo dan?
Die hebben later echt wel spijt als ze uit de dip zijn.
Maar dit klinkt ook wel eng, alsof je al helemaal uitgedacht hebt hoe je zelfmoord wilt plegen als die dag zou komen....quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:39 schreef Staal het volgende:
[..]
Weet je als ik de behoefte zou hebben om zelfmoord te plegen dan lukt me dat. Daar komt geen ander bij kijken.
Ik ken iemand die had een beetje een domme psychiater. Hij had al een paar pogingen gedaan. Blijkbaar was hij er niet zo handig in. De laatste keer had hij zijn polsen doorgesneden.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:39 schreef Staal het volgende:
[..]
Weet je als ik de behoefte zou hebben om zelfmoord te plegen dan lukt me dat. Daar komt geen ander bij kijken.
Daarom lukken zoveel zelfmoorden ook. De gene die opvallen met hele toestanden daarvan blijkt ook dat het meestal een schreeuw om hulp is en niet dat ze daadwerkelijk dood willen.
Kostbaar voor je? Dat leven?quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:57 schreef Rijst het volgende:
Niet mee eens. Zelfmoord is nooit de juiste oplossing.
klopt,als je bijv. door omstandigheden 3 dagen niet slaapt kan je al zover zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:53 schreef Daniel1976 het volgende:
Mijn belangrijkste argument blijft dat zo'n dip met zulke ideeën vaak tijdelijk is.
Ja mee eens. En die spijt van die mensen later en het plezier dat ze dan in het leven hebben brengt mij tot die mening. En dat toch echt terwijl ik zelfbeschikking het hoogste goed vind.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
klopt,als je bijv. door omstandigheden 3 dagen niet slaapt kan je al zover zijn.
Voor jou misschien niet, maar het is altijd makkelijk lullen als je je goed voelt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:57 schreef Rijst het volgende:
Niet mee eens. Zelfmoord is nooit de juiste oplossing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |