Ohja, dat is natuurlijk ook zoquote:Op zaterdag 10 december 2011 18:11 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nee ik ken hem uit de koers. Kom zelf uit Friesland.
Maar was het probleem dan dat jouw zones gewoon anders liggen dan jij dacht? Dus dat 150 eigenlijk D2 is? Of weet je niet precies waar jouw zones liggen en heeft de prof je verteld dat dit sowieso niet boven de 150 kán zijn? Volgens Karvonen ligt de bovengrens van mijn D1 ook ergens rond de 153. Heb mezelf wel aangeleerd om op hartslag te letten en snelheid van ondergeschikt belang te vinden, althans in alle trainingen die bedoeld zijn als langzame duur (D1). Helaas is mijn hartslag nogal grillig, als ik een beetje moe ben is-ie zomaar 20 slagen lager, 130 voelt dan al als een behoorlijke opgave. En als het wel lekker gaat blijk ik opeens 6 uur met 160+ te kunnen rijden.quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:02 schreef Patroon het volgende:
[..]
Inderdaad gewoon een goede middenweg tussen kracht en souplesse. Als je te licht gaat fietsen draai je jezelf helemaal dood en kom je geen meter vooruit.
Ben trouwens net terug van 3:15uur trainen. Ik sprak laatst een voormalig prof van Leopard - Trek (oude bekende) en hij vertelde mij dat zijn grootste fout was om altijd veel te hard te trainen, dus D1 trainingen ook met 150+ hf. Hij vertelde dat de profs allemaal hun D1 als hf 130-140 uitvoeren. (75-85% van omslagpunt). Bij mij zou het 135-152 zijn maar hij gaf aan dat 152 echt te hoog is voor D1. Beter was het om 135-145 aan te houden.
Je moet namelijk je lichaam leren om 1:20 te rijden ipv 1:2. Je lichaam leert dan om energie te halen uit de vetten en je gaat zo een stuk efficienter met je energie huishouding om. Ik blijk de D1 trainingen dus ook altijd met een veel te hoge hartslag te doen. Ik heb vorige week voor het eerst met een gemiddelde hf van 139 getraind en was kapot bij thuiskomst, mijn lichaam was het dus niet gewend om in die zone effectief om te gaan met de energie. Vandaag 3:15 getraind in D1 en ging al een stuk beter. Ik eet nu onderweg ook een stuk minder. De prof gaf aan dat hoe vaker ik dit doe hoe hoger de gemiddelde snelheid zal komen te liggen. En dat is maar goed ook, want om nou steeds met een gem. snelheid van 22km/h rond te fietsen is best saai
Hoi eentwee,quote:Op zaterdag 10 december 2011 20:45 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar was het probleem dan dat jouw zones gewoon anders liggen dan jij dacht? Dus dat 150 eigenlijk D2 is? Of weet je niet precies waar jouw zones liggen en heeft de prof je verteld dat dit sowieso niet boven de 150 kán zijn? Volgens Karvonen ligt de bovengrens van mijn D1 ook ergens rond de 153. Heb mezelf wel aangeleerd om op hartslag te letten en snelheid van ondergeschikt belang te vinden, althans in alle trainingen die bedoeld zijn als langzame duur (D1). Helaas is mijn hartslag nogal grillig, als ik een beetje moe ben is-ie zomaar 20 slagen lager, 130 voelt dan al als een behoorlijke opgave. En als het wel lekker gaat blijk ik opeens 6 uur met 160+ te kunnen rijden.
Voorop gesteld zegt hij dat er 3 zones zijn. D1, D2 en D3. De weerstrand training en hersteltraining waar ze het vaak over hebben gebruiken ze niet. Herstel doe je ook in D1 en tijdens de training is het niet nodig om je maximale hartslag op te zoeken (Weerstand training zoals ze dat noemen). Verdere onderbouwing waarom je niet boven je omslagpunt moet trainen (tijdens interval) heb ik niet. Zodra ik de kans krijg zal ik hem dat nog eens vragen.quote:Maar was het probleem dan dat jouw zones gewoon anders liggen dan jij dacht? Dus dat 150 eigenlijk D2 is? Of weet je niet precies waar jouw zones liggen en heeft de prof je verteld dat dit sowieso niet boven de 150 kán zijn? Volgens Karvonen ligt de bovengrens van mijn D1 ook ergens rond de 153.
Nee, ik heb campa. Maar je hoeft geen topspul te hebben, alleen even die moer losdraaien en daarna weer vastdraaien. Geen kunst aan. En zo vaak gebruik je het ook weer niet.quote:Op zaterdag 10 december 2011 14:14 schreef PipodeOoi het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties betreffende de RPM bergop, mooie discussies. Het is in ieder geval erg persoonlijk. Als beginnend wielrenner heb ik veel getraind op een relatief hoge RPM (vlak: 105-110), dat vind ik met klimmen dan ook prettig. De RPM met klimmen zal waarschijnlijk ergens tussen de 80 en 90 zitten (idealiter hartslag vs wattage).
Echter de Alpe in 1:15 betekent +-11,5 per uur en dat is zelfs met een 31-28 nog wat aan de lage kant: +-79RPM.
Heb even zitten kijken. Is dit de casette die ik moet hebben?
http://www.rose.nl/artike(...)cassettes/aid:367998
[..]
Bedankt kanovinnie! Gebruik je zelf ook zo'n set?
[..]
Zie verhaal hierboven. In 1:15 rijden met 30-28 is maar een cadans van 79 volgens www.zitvlees.nl.
Volgens dealer in Utrecht (Snel) is het mogelijk om een mountainbike 9-speed 11-32/34 te monteren (want lange achterderailleur), maar dan kan hij wel wat meer geluid produceren/ratelen schijnt. Is dat dan nog wel een goede optie? Of is dat stiekem je fiets gewoon aan gort rijden?
Gewoon lezen, kan je nog wat van opstekenquote:Op zondag 11 december 2011 01:48 schreef kanovinnie het volgende:
Veels te serieuze gesprekken hier trouwens!
Voordat ik er wat aan heb zal ik eerst even mijn fiets moeten fixen.quote:Op zondag 11 december 2011 01:55 schreef Patroon het volgende:
[..]
Gewoon lezen, kan je nog wat van opsteken
Nee zo'n bakje is onzin. Omdat je fiets stuk is, kan je nu niet iets opsteken van trainings methodiek, dat snap ik niet.quote:Op zondag 11 december 2011 10:43 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Voordat ik er wat aan heb zal ik eerst even mijn fiets moeten fixen.
Ik heb nu mijn ketting 2 maal door ontvetter gehaald, maar er blijft een kelverige olielaag op zitten.
Moet ik dat erafhalen met zo'n schoonmaakding voor kettingen met 3 van die borsteltjes?
Is dat hetzelfde als een garmin edge? Ken dat hele merk nietquote:Op zondag 11 december 2011 10:59 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb geen km-teller. M'n snelheid boeit me niet en ik vind het vooral erg lelijk. Hoewel ik nog wel een witte cateye strada wil
Mijn interesse ligt nu bij het fixen van de fiets ipv trainingsschema'squote:Op zondag 11 december 2011 11:07 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nee zo'n bakje is onzin. Omdat je fiets stuk is, kan je nu niet iets opsteken van trainings methodiek, dat snap ik niet.
wannabe profquote:Op zondag 11 december 2011 10:59 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb geen km-teller. M'n snelheid boeit me niet en ik vind het vooral erg lelijk. Hoewel ik nog wel een witte cateye strada wil
Zo is dat. al dat getuur en gedoe met al die metertjes, rijje mot je!quote:Op zondag 11 december 2011 10:59 schreef Tommeke het volgende:
Cool, dat vond ik ook altijd tof om te doen. Wat ga je doen?quote:Op zondag 11 december 2011 11:41 schreef No-P het volgende:
Straks crossduathlon. Beetje brak eigenlijk.
Hoi Narcotical,quote:Op zondag 11 december 2011 11:24 schreef Narcotical het volgende:
@Patroon
Nu je weet wat je zones ongeveer zijn hoe hanteer je dan je trainingen? Heb je een schema bv, heb opzich wel interesse... Hoe ben je er trouwens achter gekomen waar je omslagpunt ligt?
quote:Op zondag 11 december 2011 10:59 schreef Tommeke het volgende:
Pesies, ik zou niet weten waar veel van gulder zoon dure teller voor nodig hebben.quote:Op zondag 11 december 2011 16:49 schreef dop het volgende:
train ook wat je leuk vind
ik woonde vroeger vlak bij de van brienenoord brug en vond het heerlijk om daar inteval training te doen, soms wel 5x per week.
zeker omdat daar veel meer mensen interval trainen is dat gewoon leuk.
en als je er lol in houd train je ook graag , en vaker.
dat het dan niet altijd helemaal volgens een goed schema is moet niet boeien , je bent recreant of je bent het niet , de lol in het fietsen moet voorop gaan vind ik.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 11 december 2011 17:13 schreef Narcotical het volgende:
Ik ben ook van plan gewoon te doen waar ik "zin" in heb wanneer ik ga trainen, maar het is toch ook leuk om gericht bezig te zijn en wanneer je bv een duurtraining wilt doen dat je ook precies weet hoe en wat zodat je ook daadwerkelijk je duurvermogen aan het trainen bent...
Interval is niet alleen om explosiviteit te vergroten. Het is vooral een trainingsvorm om je hard groter/sterk te maken. Elke keer wanneer je blokken intensief en rust met elkaar afwisselend zal je hart sterker worden om die verschillen in intensiteit op te kunnen vangen. (Je lichaam schrikt van de belasting, denkt..dit gebeurd mij niet weer en zal de spierpijn herstellen en sterker worden dan voor de belasting = supercompentatie) Je hebt er als recreant dus ook zeker baat bij!quote:Ik zal ook geen koersen gaan rijden komend jaar dus intervaltraining is dan waarschijnlijk wat ondergeschikt want als je niet koerst heb je ook geen explosiviteit nodig opzich... Nadruk zal ook dit jaar gewoon weer liggen in het recreëren op de fiets en gewoon steeds langere tochten enzo aankunnen. Koersen komt misschien ooit nog wel een keer maar zover is het nog lang niet als er niet in de eerste 5 km al afgereden wil worden
Ik doe het wel samen met de medische keuring maar heeft daar niets mee te maken. De medische keuring is voor de licentie. De inspanningstest is puur voor mezelf. Informeer even bij je verzekeraar als zij consult van sport medische adviescentrum ook vergoeding. Die van mij doet dat tot 250 euro per jaar en ben niet eens zo top verzekerd. Zo'n test en medische keuring kost 220 euro.quote:@ Patroon: Die test is dat die sportmedische keuring ofzo waar je het laatst over had? Want aangezien ik geen koersen ga rijden lijkt me dat voor mij een beetje overbodig.. Nog een goeie tip om zelf redelijk nauwkeurig je omslagpunt te kunnen bepalen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |