abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 januari 2012 @ 19:19:30 #226
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_107148326
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 17:53 schreef GeenWijn het volgende:

[..]

het valt me juist op in dit topic (en in zn algemeenheid) dat atheïsten hier juist erg veel moeite hebben om respect en/of begrip op te brengen voor mensen die gelovig zijn. en dat er een soort zendingsdrang is om de hele tijd te verkondigen dat god niet bestaat en dat de bijbel een sprookjesboek is :')
Dat ligt ook aan de OP neem ik aan. :)

In het dagelijksleven maak ik het meer andersom mee.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  maandag 23 januari 2012 @ 20:30:59 #227
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_107151906
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 19:08 schreef Candaasje het volgende:
Doet er nog steeds niks aan af dat je toon neerbuigend overkomt. In elk geval op mij wel, en zo te zien op Erodome ook. Dat is meer het punt.
Het is mij inderdaad bekend dat sommige gelovigen erg tere zieltjes hebben als het aankomt op hun geloof.

quote:
Volgens mij snap jij mij niet. Jij ziet bijvoorbeeld reiki als oplichterij, en wil daarom je geld er niet aan besteden. Prima. Maar als je nu iets anders neemt dan het dragracen, bijvoorbeeld een Tell-Sell fitnesapparaat, dat zie ik ook als oplichterij (in veel gevallen). Geldt nog steeds dat ik het voor mijn vriend best wil betalen, mits het niet ten koste van dingen voor ons samen gaat.
Als ik niet in Reiki zou geloven zou ik het ook best willen betalen als het veel voor mijn vriend betekent (staat dan op hetzelfde niveau als dat fitnessapparaat). Heeft voor mij dus niks te maken met geloof of niet-gelovig. Eerder aan hoe ver je wil gaan om iets dat veel voor je partner betekent te betalen, hoewel jij er de meerwaarde absoluut niet van inziet.
Oplichterij/kwakzalverij ja. (Het hangt er maar net vanaf of de Reiki-master zelf gelooft in wat hij doet of ik het als oplichterij of kwakzalverij zie.)

quote:
Heeft voor mij dus niks met religie te maken, hooguit wat jij als pure oplichting beschouwt en wat niet, en hoeveel je daar toch voor neer wil leggen voor je partner.
Reiki heeft toch echt met geloof te maken. Er is nog nooit bewijs gevonden dat Reiki daadwerkelijk iets doet (maar die discussie kun je beter in TRU voeren, aangezien dit topic niet gaat over of er bewijs is voor welk geloof dan ook).

quote:
Ik vind dat eigenlijk niet zo grappig maar ergens wel treurig.
Ik vond het wel frappant. :)
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  maandag 23 januari 2012 @ 20:33:41 #228
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_107152096
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2012 20:30 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Het is mij inderdaad bekend dat sommige gelovigen erg tere zieltjes hebben als het aankomt op hun geloof.

[..]

Oplichterij/kwakzalverij ja. (Het hangt er maar net vanaf of de Reiki-master zelf gelooft in wat hij doet of ik het als oplichterij of kwakzalverij zie.)

[..]

Reiki heeft toch echt met geloof te maken. Er is nog nooit bewijs gevonden dat Reiki daadwerkelijk iets doet (maar die discussie kun je beter in TRU voeren, aangezien dit topic niet gaat over of er bewijs is voor welk geloof dan ook).

[..]

Ik vond het wel frappant. :)
Reiki doet wel degelijk iets, en daar is ook bewijs voor. Er is alleen geen bewijs dat het meer doet dan een knuffel of een aai over de bol, en dat lijkt me wel zo handig als je er geld aan uit gaat geven
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 23 januari 2012 @ 20:38:17 #229
92926 Joipoidoipoipoi
pi_107152394
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 20:33 schreef Tanin het volgende:
Reiki doet wel degelijk iets, en daar is ook bewijs voor. Er is alleen geen bewijs dat het meer doet dan een knuffel of een aai over de bol,
Ja duh! Gewoon het positieve effect van aandacht.

quote:
en dat lijkt me wel zo handig als je er geld aan uit gaat geven
Ja, helemaal mee eens.
pi_107164276
En met je reactie toon je nu aan dat je helemaal niet snapt wat ik bedoel...
  dinsdag 24 januari 2012 @ 00:11:17 #231
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_107164422
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 20:33 schreef Tanin het volgende:

[..]

Reiki doet wel degelijk iets, en daar is ook bewijs voor. Er is alleen geen bewijs dat het meer doet dan een knuffel of een aai over de bol, en dat lijkt me wel zo handig als je er geld aan uit gaat geven
Ja. Nee.

quote:
Scientific research

The proposed mechanism for Reiki energy is hypothetical as the existence of the ki or "life force" energy used in this method has not been proven scientifically.[4][114]

A 2008 systematic review of randomised clinical trials assessing the evidence basis of Reiki concluded that efficacy had not been demonstrated for any condition.[4] Nine studies fit the inclusion criteria; a modified Jadad score of methodological quality was used, taking into account the difficulty of blinding practitioners. Non-randomised studies were excluded, as the potential for intentional or unintentional bias in such studies is large, rendering the results un-interpretable. Overall, the methodological quality of the evidence base was poor as most of the studies suffered from flaws such as small sample size, inadequate study design and poor reporting, with even high-ranking studies failing fully to control for placebo effects."[4] As trials with such flaws are known to be likely to show exaggerated treatment effects, there is insufficient evidence to indicate that Reiki is effective as sole or adjuvant therapy for any medical condition, or that it has any benefits beyond possible placebo effects.[4][115] Placebo trials of Reiki are complicated by the difficulty of designing a realistic placebo,[116] although subsequent trials with adequate placebo or sham controls have shown no difference between the procedure and the control groups.[4]

A 2009 review in The Journal of Alternative and Complementary Medicine found that "the serious methodological and reporting limitations of limited existing Reiki studies preclude a definitive conclusion on its effectiveness."[117]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 24 januari 2012 @ 10:36:06 #232
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_107171190
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:21 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

[..]

Nee hoor, ik ben jouw vriendin niet.

Tenzij ik jou ooit ontmoet heb klopt dat gewoon hoor :)
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 10:41:00 #233
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_107171345
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:59 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Dat lees ik vaker in dit topic. Toch werkt het andersom ook. Als je als atheïst zelf niet zo sterk aan je standpunten vast zou houden, zou je zelfs met een streng-religieus mens samen kunnen leven.
[knip]
Bespaar je de moeite. Zo leef ik, daarom kan ik me moeilijk voorstellen samen te leven met iemand die er compleet andere ideeën op nahoud. Ik heb geen behoefte om minder 'streng' atheïstisch te zijn, dat kan niet eens, Atheïsme is geen leefwijze. Iemand die echter haar keuzes laat leiden door de regels van een god zou me compleet de kast op drijven, waarom zou ik in hemelsnaam ( :+ ) mezelf aan gaan passen om daarmee samen te leven?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 10:47:02 #234
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_107171539
Ik geloof zelf wel in zekere mate, ik ben niet iemand die denkt van " ik geloof dat er iets is" maar verder wil ik daar niet op in gaan.

Ik denk wel dat ik een relatie kan hebben met iemand van een ander geloof, maar dat is heel erg afhankelijk van de mate waarin deze persoon geloofd. As ze practiserend is en een bekering eist voor de bruiloft dan is mijn antwoord nee, geloof is iets waar je zelf achter staat en niet iets wat je voor liefde kan veranderen.

Het grootste obstakel vermoed ik dat zal komen met kinderen, ik zou sowieso een kind best de normen en waarden uit een geloof willen bijbrengen, maar niet een bepaald geloof opleggen. Een naam etc. wil ik voor mijn kinderen bepalen, het geloof vind ik iets wat een kind gaande weg tijdens zijn of haar ontwilleling zelf moet ondervinden. En als die mening niet gedeeld word, dan is mij nantwoord ben ik bang opnieuw nee ik zou het niet kunnen.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_107171549
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:21 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Nee, dit topic gaat erover of niet-gelovigen een gelovige geliefde zouden willen en of bijvoorbeeld een Christen een relatie met bijvoorbeeld een Moslim zou willen.

Als je wilt gaan verdedigen dat Reiki écht healend werkt en dat geld daaraan uitgeven dus géén weggegooid geld is, kun je dat beter in TRU doen.

Ik heb het in deze discussie geen enkele keer over de werking van reiki gehad en was dat ook niet van plan.
Het enige wat in deze discussie van belang is dat het gaat om iets wat blijkbaar voor een partner belangerijk is, waardevol is. Of dat nu om reiki gaat of over een hobby of wat anders maakt dan niet meer uit.

In mijn geval, dus ik "gelovig", partner niet maakt hij zich daar niet druk om, hij betaald met liefde voor wat zweverige dingetjes waar hij zelf helemaal niets mee heeft om mij blij te zien.
Bv wat kruidensoorten die ik zo weer verbrand op een ritueel vuur, hij vindt dat onzinnig, maar geen probleem als ik dat wil.
Net zoals ik zeg koop die dure, maar mooie wielen maar, die ik onzinnig vindt, omdat ze niets toevoegen behalve mooi.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 10:53:21 #236
92926 Joipoidoipoipoi
pi_107171723
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 00:07 schreef Candaasje het volgende:
En met je reactie toon je nu aan dat je helemaal niet snapt wat ik bedoel...
Oh, ik begrijp heel goed wat jij bedoelt. Omdat jij een gelovige bent, zou het nooit in je opkomen om Reiki als oplichting/kwakzalverij te zien. En als andere mensen dat wel zo zien en ook nog eens uitspreken, vind je dat denigrerend en/of je denkt dat die mensen zich er niet in verdiept hebben.

Maar die discussie gaan we hier niet voeren, dat is het onderwerp van dit topic namelijk helemaal niet.
pi_107172099
Vrouwlief is gelovig, voornamelijk met Kerst en Pasen.
Ikzelf niet, volbloed atheïst. Nageslacht is wel gedoopt, maar daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb geen problemen met religie in de zin van saamhorigheid, clubverband en leuke rituelen. Ik ga ook wel eens met vrouwlief mee naar de kerst-mis. Ik sta open voor de leuke rituelen en elkaar het beste toewensen, maar ik ga niet naar voren om het lichaam van Christus te ontvangen.

Vrouwlief zou dolgraag willen dat we trouwen voor de kerk, maar ik heb haar verteld dat ik geen belofte ga doen aan een entiteit die ik niet erken. Daar neemt ze, met tegenzin, genoegen mee. Die belofte heb ik ook niet gedaan tijdens de dooprituelen van ons nageslacht, al vond de dienstdoende dat wat minder.

Nageslacht leert nu ook wel eens bijbelse dingen en over God en zo. Vind ik ook niet erg, als ze maar de kans krijgt om ook andere dingen te leren en het niet opgedrongen wordt. Het hoeft van mij niet puur wetenschappelijk, maar ook zeker niet puur gelovig.

Geloof kan heil, voldoening, bescherming en erkenning bieden. Wie ben ik om dat te ontnemen? Zolang het met wederzijds respect kan en de rituelen niet al te onnozel worden heb ik er vrede mee.

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen. Maar te lijden heeft men nog het meest, van de heersende hokjesgeest.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:06:30 #238
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_107172180
Mijn ding met geloven is dat het iets is wat niet te bewijzen is (daarom heet het ook geloven natuurlijk). Ik geloof niet, maar ik kan ook niet bewijzen dat gelovigen ongelijk hebben. Dus ben ik van het wederzijdse respect. Als iemand wil geloven vind ik dat prima. Als ik maar niet bepaalde waarden en normen opgedrongen krijg die niet stroken met de mijne.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:14:18 #239
92926 Joipoidoipoipoi
pi_107172437
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 10:47 schreef erodome het volgende:
Ik heb het in deze discussie geen enkele keer over de werking van reiki gehad en was dat ook niet van plan.
Het enige wat in deze discussie van belang is dat het gaat om iets wat blijkbaar voor een partner belangerijk is, waardevol is. Of dat nu om reiki gaat of over een hobby of wat anders maakt dan niet meer uit.
Dan begrijp je het onderwerp van dit topic niet.

Het onderwerp van dit topic is namelijk of een niet-gelovige een relatie kan aangaan met een gelovige (en of een gelovige een relatie kan aangaan met iemand van een ander geloof). Een niet-gelovige zal een zweverige therapie (zoals bijvoorbeeld Reiki) als kwakzalverij en eventueel als oplichting zien. Dus de vraag aan de niet-gelovige is of hij/zij geld zou uitgeven aan deze kwakzalverij/oplichting. En niet of je geld zou uitgeven aan een hobby van je geliefde waar je niks mee hebt, maar die je ook niet als oplichting/kwakzalverij ziet. Dit topic gaat namelijk over relaties en geloof.
pi_107172528
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 10:53 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Oh, ik begrijp heel goed wat jij bedoelt. Omdat jij een gelovige bent, zou het nooit in je opkomen om Reiki als oplichting/kwakzalverij te zien. En als andere mensen dat wel zo zien en ook nog eens uitspreken, vind je dat denigrerend en/of je denkt dat die mensen zich er niet in verdiept hebben.

Maar die discussie gaan we hier niet voeren, dat is het onderwerp van dit topic namelijk helemaal niet.
Je blijft maar aantonen dat je van begrijpend lezen echt helemaal geen kaas gegeten hebt hoor. Maar goed, moet jij weten.
pi_107172636
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 11:14 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Dan begrijp je het onderwerp van dit topic niet.

Het onderwerp van dit topic is namelijk of een niet-gelovige een relatie kan aangaan met een gelovige (en of een gelovige een relatie kan aangaan met iemand van een ander geloof). Een niet-gelovige zal een zweverige therapie (zoals bijvoorbeeld Reiki) als kwakzalverij en eventueel als oplichting zien. Dus de vraag aan de niet-gelovige is of hij/zij geld zou uitgeven aan deze kwakzalverij/oplichting. En niet of je geld zou uitgeven aan een hobby van je geliefde waar je niks mee hebt, maar die je ook niet als oplichting/kwakzalverij ziet. Dit topic gaat namelijk over relaties en geloof.
Volgens mij begrijp jij je eigen topic niet, want ik zeg toch verdomde duidelijk dat het in mijn geval om een gelovige en een niet gelovige gaat en dat als die 2 samenleven ze blijkbaar niet zo'n probleem hebben met het geloof van de ander.

Niet iedereen ziet het gelijk als oplichting e.d., maar gewoon als iets wat de ander belangerijk vindt namelijk, niet iedere niet gelovige staat zo van de daken te schreeuwen bij elk geloofsdingetje zoals jij, niet iedere atheist is ook een anti theist.

Je wil meningen, maar als de mening je niet aanstaat ga je stuiteren.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:29:09 #242
92926 Joipoidoipoipoi
pi_107172920
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 11:19 schreef erodome het volgende:
Volgens mij begrijp jij je eigen topic niet, want ik zeg toch verdomde duidelijk dat het in mijn geval om een gelovige en een niet gelovige gaat en dat als die 2 samenleven ze blijkbaar niet zo'n probleem hebben met het geloof van de ander.

Niet iedereen ziet het gelijk als oplichting e.d., maar gewoon als iets wat de ander belangerijk vindt namelijk, niet iedere niet gelovige staat zo van de daken te schreeuwen bij elk geloofsdingetje zoals jij, niet iedere atheist is ook een anti theist.

Je wil meningen, maar als de mening je niet aanstaat ga je stuiteren.
Eeh nee, dat zie je echt helemaal verkeerd. Ik kreeg alleen de indruk dat omdat jouw man blijkbaar geloofsdingen als Reiki en hobby's als iets gelijkwaardigs ziet, jij vindt dat anderen dat ook zo moeten zien of denkt dat anderen dat ook zo zien. Voor mij is dat gewoon een totaal andere categorie, en heeft het niks met elkaar te maken.

Dus nee, ik ga echt niet stuiteren ( :') ) omdat jouw man kruiden voor jou koopt. Ik kan er echt niet mee zitten als een ander zijn relatie vormgeeft op een manier die totaal anders is dan de mijne.
pi_107173015
Ik ken best veel anderen die dat ook zo zien, dat zal dan ook wel moeten als je een relatie wil hebben, want met jouw mening hierover is het snel afgelopen met welke relatie dan ook met een gelovige.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 11:46:43 #244
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_107173439
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 11:04 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Vrouwlief is gelovig, voornamelijk met Kerst en Pasen.
Ikzelf niet, volbloed atheïst. Nageslacht is wel gedoopt, maar daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb geen problemen met religie in de zin van saamhorigheid, clubverband en leuke rituelen. Ik ga ook wel eens met vrouwlief mee naar de kerst-mis. Ik sta open voor de leuke rituelen en elkaar het beste toewensen, maar ik ga niet naar voren om het lichaam van Christus te ontvangen.

Vrouwlief zou dolgraag willen dat we trouwen voor de kerk, maar ik heb haar verteld dat ik geen belofte ga doen aan een entiteit die ik niet erken. Daar neemt ze, met tegenzin, genoegen mee. Die belofte heb ik ook niet gedaan tijdens de dooprituelen van ons nageslacht, al vond de dienstdoende dat wat minder.

Nageslacht leert nu ook wel eens bijbelse dingen en over God en zo. Vind ik ook niet erg, als ze maar de kans krijgt om ook andere dingen te leren en het niet opgedrongen wordt. Het hoeft van mij niet puur wetenschappelijk, maar ook zeker niet puur gelovig.

Geloof kan heil, voldoening, bescherming en erkenning bieden. Wie ben ik om dat te ontnemen? Zolang het met wederzijds respect kan en de rituelen niet al te onnozel worden heb ik er vrede mee.

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen. Maar te lijden heeft men nog het meest, van de heersende hokjesgeest.
Een mooi standpunt en een geval hoe het ook kan. Wel knap dat je gewoon achter je eigen standpunt blijft staan, is mijns inziens de enige manier hoe het kan. Hoe ervaart jouw vrouw dat dan alleen bij de opvoeding van je kinderen want ik neem aan dat als het aan haar lag die wel gelovig werden opgevoed ipv breed zoals jij beschrijft.
pi_107173868
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 11:46 schreef Frag_adder het volgende:

Een mooi standpunt en een geval hoe het ook kan. Wel knap dat je gewoon achter je eigen standpunt blijft staan, is mijns inziens de enige manier hoe het kan.
"Gelukkig" (het is maar hoe je het bekijkt) hebben we heel veel slechte voorbeelden om ons heen gehad, dus was onze beider insteek omtrent opvoeding al redelijk besproken voordat we al nageslacht hadden :)

quote:
Hoe ervaart jouw vrouw dat dan alleen bij de opvoeding van je kinderen want ik neem aan dat als het aan haar lag die wel gelovig werden opgevoed ipv breed zoals jij beschrijft.
Mijn vrouw is het met mij eens qua brede opvoeding. Zij is vanzelfsprekend wat meer van de bijbelverhaaltjes (kindeke Jezus met kerst en zo) dan ik.

Over een tijd is nageslacht 4 jaar en zal het naar een Christelijke school gaan. Het is de allerbeste school in de wijde omtrek van ons huisje en we zijn expliciet nagegaan of er ook andere opvattingen onderwezen worden. Dat is zo. Er is ons duidelijk verteld dat religie niet de hoofdmoot is van de school en dat alle onderwerpen evenveel kans krijgen. Zodoende worden beide opvattingen zoveel mogelijk gewaarborgd: die van mij (brede interesse en atheïsme) en die van vrouwlief (saamhorigheid en religie).

Wat nageslacht daar later zelf mee moet, mag het zelf weten. Zowel mijn vrouw als ik laten dat vrij.

Eigenlijk is het simpel:

Dat er gelovige mensen zijn valt niet te ontkennen. Dat er niet-gelovige zijn, eveneens. Waarom niet iedereen onderwijzen in alle bestaande mogelijkheden en het brede spectrum van plezier tot ellende in beide mogelijke opvattingen te laten zien in zowel de geschiedenis als nu?

Ik ben van mening dat de meeste gelovigen echt niet de hele dag bezig zijn ongelovigen de oorlog te verklaren en andersom ook niet. Beiden mogen best wel erkend worden en een bestaansrecht hebben.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_107174516
quote:
15s.gif Op maandag 23 januari 2012 17:47 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn ben ik niet zo'n voorstander om je kinderen gelovig op te voeden en helemaal niet om je kinderen te dwingen om te gaan bidden. Geloven is iets wat je voor jezelf doet en zoiets moet je niet opdringen naar andere mensen (dus ook geen kinderen). Je familie zal het vast goed bedoelen en kennis over religies is ook niet slecht, maar het moet wel vanuit hun zelf komen en niet omdat papa en mama zeggen dat god bestaat.
Tjah, om eerlijk te zeggen ben ik ook van plan om mijn kinderen mee te geven hoe mooi het is om te geloven, en dat doe je door ze te laten delen in de rituelen die daar bij horen, zoals kerkgang, bidden, bepaalde leefregels volgen, enz. In zekere zin dring je dat op, ja, maar mochten ze later besluiten hier niets mee te doen dan is dat hun eigen keuze. Je kunt je kinderen ook niet het geloof opleggen.

Overigens verbaast het mij ook hoor, dat een ongelovige hier in mee gaat. Ik vind het echter wel heel relaxed overkomen, wanneer je totaal niet verkrampt bij het idee dat je kinderen waarschijnlijk gelovig zullen worden maar het prima vindt.
quote:
19s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 10:41 schreef kingmob het volgende:

[..]

Bespaar je de moeite. Zo leef ik, daarom kan ik me moeilijk voorstellen samen te leven met iemand die er compleet andere ideeën op nahoud. Ik heb geen behoefte om minder 'streng' atheïstisch te zijn, dat kan niet eens, Atheïsme is geen leefwijze. Iemand die echter haar keuzes laat leiden door de regels van een god zou me compleet de kast op drijven, waarom zou ik in hemelsnaam ( :+ ) mezelf aan gaan passen om daarmee samen te leven?
Ik bedoelde je niet over te halen om minder streng atheïstisch te worden. Ik kan me goed voorstellen wanneer het niet geloven in God een belangrijk thema in je leven is en je daar geen concessies aan wilt doen. De grote vraag in dit topic was echter of het mogelijk is om als atheïst en gelovige vreedzaam samen te leven. En dat is mogelijk, zeggen veel mensen in dit topic, wanneer je een niet zo strenge gelovige partner hebt. Ik stel daar tegenover dat het ook mogelijk is om als streng gelovige partner samen te leven met een niet zo 'strenge' (excuses voor deze lelijke term) atheïst, en daarbij geef ik een voorbeeld uit de praktijk.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_107180389
Zolang hij of haar een modern gelovige is, prima :) En als we onze kinderen maar opvoeden zoals we samen hebben overlegd.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 18:40:08 #248
92926 Joipoidoipoipoi
pi_107187925
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 11:32 schreef erodome het volgende:
Ik ken best veel anderen die dat ook zo zien, dat zal dan ook wel moeten als je een relatie wil hebben, want met jouw mening hierover is het snel afgelopen met welke relatie dan ook met een gelovige.
Maar zoals ik al meerdere keren gemeld heb in dit topic, zal ik nooit een relatie met een gelovige beginnen. Net zoals ik nooit een relatie zal beginnen met iemand die op zolder met z'n treintjes speelt. :)
pi_107188321
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 14:35 schreef Candaasje het volgende:
En dan op de vraag; ik heb het geluk dat ik een vriend heb die er nagenoeg hetzelfde in staat. Hij is iets 'zweveriger' te noemen dan ik; hij hecht meer aan rituelen, of althans, iets theatralere rituelen. Waar ik in principe genoeg heb om door het bos te lopen en de natuur te bedanken, steekt hij er liever een kaarsje bij aan.
8)7.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 19:02:10 #250
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_107188781
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 18:40 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Maar zoals ik al meerdere keren gemeld heb in dit topic, zal ik nooit een relatie met een gelovige beginnen. Net zoals ik nooit een relatie zal beginnen met iemand die op zolder met z'n treintjes speelt. :)
Je zou nooit een relatie beginnen met iemand die geen overtuigd atheist is? Of mag het wel zolang het maar niet zwaar practiserend is? Ik ben wel benieuwd naar je beweeg redenen hierachter, of staan deze al eerder in het topic vermeld?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')