abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105045109
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2011 08:41 schreef Ferdo het volgende:
Ja, zo kun je álles wel in het extreme trekken, nietwaar?

Maar het lijkt me niet zo heel gek om een groep leerlingen die toch voortdurend de grenzen opzoekt een béétje strak te houden, en formele omgangsnormen lijken me dan wel op zijn plaats. Je hebt als leraar zijnde niet geknikkerd met die kinderen, om het zo te zeggen. En dat mag ook wel tot uitdrukking komen in de omgang.
Als jij een groep hebt die steeds de grensen opzoekt en jij gaat ineens erop staan dat ze je met u en meneer aanspreken dan gaan de hakken pas echt achterover.
Je zal ze eerst mee moeten krijgen door het anders te doen, de neuzen de goede kant opkrijgen, daarna maakt het geen bal meer uit of ze u of jij zeggen, als jij het goed voor elkaar hebt dan zoekt die groep niet steeds de grensen op.

Ik heb dat vorig jaar zo zien gebeuren met die hoofdmeester die 1 dag in de week les gaf, altijd feest op die dagen, altijd ellende, altijd gedoe. Verder alleen op vrijdag, de dag na de hoofdmeester wat gedoe met de juf, die daar aardig moe van werd en zelfs tegen de ouders heeft gezegd dat de problemen op de donderdag niet echt aan de jongens lagen.
De rest van de week niets aan de hand.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 1 december 2011 @ 13:18:38 #227
3542 Gia
User under construction
pi_105049433
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 21:21 schreef Jordony het volgende:
Docent of leraar bepaald zelf of hij/zij met je of u aangesproken wilt worden. Dit moet niet een flutregel worden waar maar weinig leraren/docenten zich aan gaan houden.
Hier ben ik het mee eens. Het moet ook geen wet worden. Dát slaat nergens op. Maar het lijkt me wel goed dat dit weer zoveel mogelijk wordt ingevoerd.

En voor iedereen die zegt dat respect niet blijkt uit één woordje:
Hoe spreek je een rechter aan? Toch niet met 'jij' hè? En waarom dan niet?

Ik vind dat iedereen die niet op gelijke, vriendschappelijke of familiaire voet met je staat met 'u' aangesproken moet worden. Ik zou nog wel 'u' zeggen als ik de vuilnisman vraag nog effe een zak vuilnis meer mee te nemen. Ik sta echt niet boven die vuilnisman, ik ken hem niet, dus 'u'.
Mensen die echt beduidend jonger zijn dan ik, bijvoorbeeld het meisje bij de bakker, spreek ik dan weer wel met 'jij' aan, gewoon om dat kind niet in vergelegenheid te brengen.

Maar 'vreemde' volwassenen zijn bij mij 'u', ongeacht het beroep dat ze uitoefenen.

En niet om daarmee respect te tonen, maar gewoon uit fatsoen.

En ja, je kunt leraren hebben die met 'je' aangesproken willen worden, lekker de popilul uithangen en 'leuke' leraren zijn en daartegenover knurften die met 'u' aangesproken willen worden. Maar ik had vroeger een kei van een leraar op de basisschool die stond op omgangsvormen. Die man had echt alles over voor zijn klas, kon lesgeven als de beste maar ook de orde handhaven als de beste. En dan pakte hij zijn gitaar en gingen we zingen. Heerlijke tijd was dat.

Oftewel wel of geen 'u' zeggen heeft niks te maken met wel of geen leuke leraar zijn.
Het schept enige, m.i. nodige, afstand tussen leerling en leraar. De leraar is belangrijker dan de leerling. De leraar is de baas in de klas. Zo hoort het althans te zijn, maar zo is het helaas niet overal meer, getuige de steeds vaker voorkomende incidenten. En nee, dat zit hem niet alleen in het woordje 'u', maar dat woordje staat wel voor het terug zien te krijgen van respect voor de leraar.
  donderdag 1 december 2011 @ 13:20:23 #228
3542 Gia
User under construction
pi_105049506
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 11:24 schreef erodome het volgende:
Als jij een groep hebt die steeds de grensen opzoekt en jij gaat ineens erop staan dat ze je met u en meneer aanspreken dan gaan de hakken pas echt achterover.
Je zal ze eerst mee moeten krijgen door het anders te doen, de neuzen de goede kant opkrijgen, daarna maakt het geen bal meer uit of ze u of jij zeggen, als jij het goed voor elkaar hebt dan zoekt die groep niet steeds de grensen op.

Ik heb dat vorig jaar zo zien gebeuren met die hoofdmeester die 1 dag in de week les gaf, altijd feest op die dagen, altijd ellende, altijd gedoe. Verder alleen op vrijdag, de dag na de hoofdmeester wat gedoe met de juf, die daar aardig moe van werd en zelfs tegen de ouders heeft gezegd dat de problemen op de donderdag niet echt aan de jongens lagen.
De rest van de week niets aan de hand.
Ik hoop niet dat jij voor de klas staat. Met je 'grensen'.

En nee, twee keer dezelfde fout kan geen typo zijn.
  donderdag 1 december 2011 @ 13:31:38 #229
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105050013
Oh god, daar is Gia weer...

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:18 schreef Gia het volgende:
Andersom is het zo dat iemand met 'u' aanspreken hem/haar niet meteen respect geeft.
Maar goed, statistiek en causaliteit zijn niet je sterkste krachten.

quote:
Mensen die echt beduidend jonger zijn dan ik, bijvoorbeeld het meisje bij de bakker, spreek ik dan weer wel met 'jij' aan, gewoon om dat kind niet in vergelegenheid te brengen.
Onzin.
Je kan een jonge meid van 16 die je bij de bakker helpt prima met 'u' aanspreken.
Als jij het zo graag wilt invoeren doe het dan ook zonder voorbehoud.

quote:
Dit topic gaat over respect hebben en dat dat niet blijkt uit het bezigen van 'u' als aanspreekvorm. Daar verzet jij je tegen, en dan opeens beargumenteer je dat 'u' zeggen vooral een fatsoenskwestie is?

quote:
En ja, je kunt leraren hebben die met 'je' aangesproken willen worden, lekker de popilul uithangen en 'leuke' leraren zijn en daartegenover knurften die met 'u' aangesproken willen worden. Maar ik had vroeger een kei van een leraar op de basisschool die stond op omgangsvormen. Die man had echt alles over voor zijn klas, kon lesgeven als de beste maar ook de orde handhaven als de beste. En dan pakte hij zijn gitaar en gingen we zingen. Heerlijke tijd was dat.
En je punt met deze alinea is... eh... wát eigenlijk?

quote:
Oftewel wel of geen 'u' zeggen heeft niks te maken met wel of geen leuke leraar zijn.
Het schept enige, m.i. nodige, afstand tussen leerling en leraar. De leraar is belangrijker dan de leerling. De leraar is de baas in de klas. Zo hoort het althans te zijn, maar zo is het helaas niet overal meer, getuige de steeds vaker voorkomende incidenten. En nee, dat zit hem niet alleen in het woordje 'u', maar dat woordje staat wel voor het terug zien te krijgen van respect voor de leraar.
Je zegt het zelf: het woordje 'u' is niet doorslaggevend voor het respect.
En ook met tutoyeren kun je afstand hebben hoor. Ik heb in mijn basisschooltijd al nooit mijn docenten met 'u' hoeven aanspreken, maar reken maar dat de noodzakelijke afstand er was.
Gewoon door de manier waarop de docent les gaf.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:20 schreef Gia het volgende:

Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
Met je 'effe', 'popilul', voegwoorden als eerste woord in een zin, en argumentatiezwakzinnigheid.

Kom nou eens uit je schulp van 1975 en kijk naar de wereld van nu.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_105051101
quote:

Maar 'vreemde' volwassenen zijn bij mij 'u', ongeacht het beroep dat ze uitoefenen.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 13:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Het zou je sieren als je erodome met u zou aanspreken. Ik neem tenminste aan dat niet met haar hebt geknikkerd.
Of gelden op het internet weer andere normen?
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 1 december 2011 @ 13:58:54 #231
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105051197
quote:

[..]

Dat is puur omdat we dit in het verleden zo hebben afgesproken hier. Ik vind het echter een slecht gebruik. Dit omdat je hiermee de schijn kunt wekken dat respect alleen zit in één woordje. Dit terwijl je werkelijk respect voor je medemens en echt fatsoen niet kunt uiten door het gebruik van een enkel woordje. Werkelijk respect blijkt uit de manier waarop je anderen behandelt.

Met een onderscheid tussen 'je' en 'u' geef je mensen naar mijn mening een extra middel om zich het er makkelijk af te maken en respect en fatsoen te 'faken'.

Vandaar dat sommige mensen/docenten met u worden aangesproken terwijl er nog steeds zwaar over ze heen wordt gelopen en andere docenten met je worden aangesproken terwijl ze duidelijk de baas zijn in de klas en met respect behandeld worden, etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 01-12-2011 14:14:28 ]
Krekker is de bom!
pi_105061760
PVV geeft het goede voorbeeld van omgangsvormen.

quote:
PVV vergelijkt GroenLinks met Rode Khmer

PVV-Kamerlid Harm Beertema botste vandaag met GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver over het voorstel dat leerlingen in de klas u zeggen tegen hun leerkracht. Beertema en GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver kregen het verbaal aan de stok waarbij de PVV'er parlementariërs van GroenLinks onder meer wegzette als 'aanhangers van Pol Pot', de leider van de Rode Khmer.
Kamervoorzitter Gerdi Verbeet zei daarop tegen Beertema dat hij zelf over zijn teksten gaat, maar dat je wat haar betreft zo niet kunt omgaan met gekozen volksvertegenwoordigers.

Beertema had gisteren al ergernis gewekt toen hij met zijn voorstel voor het u-zeggen kwam. Andere partijen stelden dat juist PVV'ers zich nogal eens onfatsoenlijk gedragen in het debat. (ANP)
pi_105062039
:r Wat een volk zeg. En dan van anderen fatsoen durven verlangen. Misselijkmakend, een ander woord heb ik er niet voor.
  donderdag 1 december 2011 @ 18:35:43 #234
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_105062152
Er is heel wat fout gegaan in de heropvoeding naar PVV'er. Ze zijn de fatsoensnormen vergeten. :')
pi_105062791
Zou het Nederlandse volk nu onderhand eens doorhebben wat een stel mongolen ze daar gekozen hebben in de Tweede Kamer?
pi_105062967
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 18:52 schreef bloodymary1 het volgende:
Zou het Nederlandse volk nu onderhand eens doorhebben wat een stel mongolen ze daar gekozen hebben in de Tweede Kamer?
Het trieste antwoord is nee.

quote:
Peiling: nipte meerderheid gedoogcoalitie
De VVD behaalt in de politieke barometer van bureau Synovate 35 zetels. Dat is er weliswaar één minder dan 2 weken geleden, maar nog altijd vier meer dan de partij er nu heeft in de Tweede Kamer.

Coalitiepartner CDA stijgt in de peiling van 13 naar 14 zetels, gedoogpartner PVV krijgt er ook een zetel bij en gaat naar 27. Daarmee bezit de gedoogcoalitie in de peiling een nipte meerderheid van 76 zetels. Dat zijn er net zo veel als de partijen er nu in het parlement hebben.

De grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer, de PvdA, stijgt in de peiling van 23 naar 24 zetels. Nu hebben de sociaaldemocraten er 30. De SP zakt van 19 naar 18 zetels, tegen 15 nu in het parlement. D66 (nu 10 zetels) stijgt van 14 naar 15 zetels in de peiling. GroenLinks (nu 10) gaat van 8 naar 7.

Voor de politieke barometer worden telkens 1000 mensen uit een vast online-onderzoekspanel ondervraagd naar hun stemgedrag als er nu verkiezingen zouden zijn. Daarnaast worden mensen telefonisch benaderd.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)gedoogcoalitie.dhtml

Soms zou je bijna gaan twijfelen aan de verstandelijke vermogens van de gemiddelde Nederlander. Het lijkt haast omgekeerd evenredig te werken: hoe meer beloftes de PVV verbreekt, hoe meer ze zich misdragen, des te meer zetels in de peilingen.

(NB: In het bericht op de AD-website staat 24, maar dat is fout. Er moet 27 staan.)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2011 18:58:29 ]
pi_105063082
Toch blijf ik erbij dat een leraar met u aanspreken usance zou moeten zijn.
Maakt me niet uit welke partij het voorstelt, ik vind het iets vanzelfsprekends wat hoort bij de omgangsvormen.
pi_105063359
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 19:00 schreef Lavenderr het volgende:
Toch blijf ik erbij dat een leraar met u aanspreken usance zou moeten zijn.
Maakt me niet uit welke partij het voorstelt, ik vind het iets vanzelfsprekends wat hoort bij de omgangsvormen.
Juffrouw Lavenderr, bent u echt paars?
I´m back.
pi_105063435
quote:
10s.gif Op donderdag 1 december 2011 19:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Juffrouw Lavenderr, bent u echt paars?
Heb weleens paars gestemd ;)
pi_105064031
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 19:08 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Heb weleens paars gestemd ;)
Dat is beter dan paars van de drank zijn, toch?
Overigens heb je wel gelijk, alleen je moet dat aan de scholen zelf overlaten en idd is de PVV, zoals anderen hier ook beweren, niet de meest voor de hand liggende partij om zulks voor te stellen; in mijn beleving draagt die partij juist bij aan de toenemende verloedering... de laatste 10 jaar, grosso modo sinds de opkomst van Fortuyn, heeft de verloedering een rasse voortschrijding gekend...
I´m back.
pi_105064816
quote:
De heer Klaver (GroenLinks):
Wellicht heb ik Frans gesproken gisteren en vandaag. Ik heb gezegd dat ik ook vind dat het goed is als leerlingen hun docent met "u" aanspreken. Geen haar op mijn hoofd denkt er echter over om dit hier in Den Haag te gaan regelen. Wij moeten niet de regering gaan vragen om dit te gaan bevorderen. Dit gaat echt over de vraag hoe een docent zijn lessen wil inrichten. Hoe gaat hij om met zijn leerlingen in het klaslokaal?

Ik sluit af met de heer Beertema te vragen om nu eens te stoppen met de mantra over de grachtengordel. Ik zeg dat ik dit onderwerp ook belangrijk vind. Laten wij elkaar op dit punt vinden. Laten wij echter ophouden met deze bezigheidstherapie, met het bezighouden van het kabinet met moties die absoluut onuitvoerbaar zijn. Dit is alleen maar symboliek.

De heer Beertema (PVV):
Symboliek en sprookjes zijn vooral bij GroenLinks in goede handen. Ik zal hiermee zeker niet stoppen. Tot mijn laatste adem zal ik de grachtengordel, GroenLinks en de idiote ideeën van GroenLinks blijven bestrijden. Het is niet anders. Idioot.

Ik heb gisteren gezegd dat als de heer Beertema per se met deze motie wil komen, ik zal overwegen een motie over het taalgebruik in de Kamer in te dienen. De heer Beertema zei daarop gisteren terecht dat hij daarover zelf gaat. Natuurlijk gaat de heer Beertema daarover zelf. Hij heeft het echter over het gedrag in de klas. Kan hij dan niet ook proberen dat wij elkaar hier in de Kamer op een fatsoenlijke manier aanspreken? Natuurlijk mogen wij een scherp debat voeren, maar moet het altijd net over het randje gaan? Als de heer Beertema wil dat dit niet in de klas gebeurt, dan verwacht ik dat hij zelf in de Kamer de hoogste standaarden in acht neemt.

De heer Beertema (PVV):
Dit komt uit de mond van aanhangers van Pol Pot en van mijnheer Hoxha.

Hè?

De heer Beertema (PVV):
Een collega van de heer Klaver is een erkend inbreker in een ministerie. Ik weiger me te laten aanspreken op fatsoensnormen door dit soort nihilisten. Kan ik mijn laatste motie indienen, voorzitter?
http://www.tweedekamer.nl(...)p?vj=2011-2012&nr=31
_O-
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_105064997
Weer een hoogtepuntje van de PVV...
I´m back.
pi_105065386
Het is vooral lachwekkend omdat precies de PVV hiermee aan komt zetten. De partij kent geen fatsoensnorm, het heeft veelal kleine criminelen in zijn partij zitten. De partij is zelf respectloos voor zijn concurerende partijen en zo vaak wordt er door de PVV respectloos gesproken. Vooral de algemene beschouwingen waar wilder zijn leidinggevende "Minister president Rutte" respectloos werd aangesproken met hey doe eens normaal man was een mooi voorbeeld, maar zo ook de kopvoddentax, de islamitische aap (minister turkije), koran vergelijking met mijn kampf, beledigingen aan mohammed de profeet, constante beledigingen aan totale volken zoals de marokkanen en de turken. Dus dat lijstje gaat nog wel even door betreft respecteloosheid.
Dus zolang Geert Wilders zelf geen respect kan opbrengen, waarom zouden wij dit dan wel moeten doen?
pi_105066213
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 19:45 schreef MakkieR het volgende:
Het is vooral lachwekkend omdat precies de PVV hiermee aan komt zetten. De partij kent geen fatsoensnorm, het heeft veelal kleine criminelen in zijn partij zitten. De partij is zelf respectloos voor zijn concurerende partijen en zo vaak wordt er door de PVV respectloos gesproken. Vooral de algemene beschouwingen waar wilder zijn leidinggevende "Minister president Rutte" respectloos werd aangesproken met hey doe eens normaal man was een mooi voorbeeld, maar zo ook de kopvoddentax, de islamitische aap (minister turkije), koran vergelijking met mijn kampf, beledigingen aan mohammed de profeet, constante beledigingen aan totale volken zoals de marokkanen en de turken. Dus dat lijstje gaat nog wel even door betreft respecteloosheid.
Dus zolang Geert Wilders zelf geen respect kan opbrengen, waarom zouden wij dit dan wel moeten doen?
Wrs is dit een omweg waarbij ze zelf vragen om voortaan met "u" aangesproken te worden, maar wat ze niet begrijpen is dat juist dankzij hen het ambt van volksvertegenwoordiger flink gedaald is in de achting van de doorsnee kiezer...
I´m back.
  donderdag 1 december 2011 @ 20:29:30 #245
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_105068007
quote:
15s.gif Op donderdag 1 december 2011 18:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Soms zou je bijna gaan twijfelen aan de verstandelijke vermogens van de gemiddelde Nederlander.
Dat doe ik al sinds ik mezelf heb leren lezen. Toen was ik vier.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_105068186
quote:
10s.gif Op donderdag 1 december 2011 20:29 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat doe ik al sinds ik mezelf heb leren lezen. Toen was ik vier.
Er is helemaal niets mis met de doorsnee Nederlander, volgens mij.
Geert moet het daar ook niet van hebben.
Dus ik weet niet wat jij ineens gewaar werd toen je leerde lezen op je 4de?
I´m back.
  donderdag 1 december 2011 @ 20:38:05 #247
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_105068484
Ik dacht: wat zijn ze dom. Later bleek, dat ik gelijk had.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_105068539
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 20:38 schreef Ringo het volgende:
Ik dacht: wat zijn ze dom. Later bleek, dat ik gelijk had.
Ja, wat een kwelling.
I´m back.
pi_105068548
Sommige leraren willen nou eenmaal niet met u worden aangesproken, niks mis mee :)
pi_105068584
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2011 20:39 schreef Angel-Joy het volgende:
Sommige leraren willen nou eenmaal niet met u worden aangesproken, niks mis mee :)
Beetje popi lopen doen.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')