abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 april 2012 @ 20:00:47 #276
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110500594
waarom niet in huishalen? ik snap dat serieus niet ???

Kindjes met een allergie moeten leren dat ze niet alles mogen.. en zij hun eigen dingen hebben.. pak een keukenkastje en geef ze hun eigen ruimte pak een 2e kuipje boter, speciaal voor je kindje met dikke stift de naam er op.. etc..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 18 april 2012 @ 20:02:40 #277
35189 Troel
scherp en bot
pi_110500711
Ik ben dus simpelweg naar een notenboer geweest en heb daar alle mogelijke noten meegenomen en daarop laten testen :@
Bij pinda was er wel een lichte uitslag, maar niet voldoende voor een echte allergie, maar het is dus wel iets wat ik in de gaten ga houden :)
Maar inderdaad, satesaus. Daar taalt hij niet naar, maar toch.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 18 april 2012 @ 20:03:44 #278
35189 Troel
scherp en bot
pi_110500768
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 20:00 schreef _evenstar_ het volgende:
waarom niet in huishalen? ik snap dat serieus niet ???

Kindjes met een allergie moeten leren dat ze niet alles mogen.. en zij hun eigen dingen hebben.. pak een keukenkastje en geef ze hun eigen ruimte pak een 2e kuipje boter, speciaal voor je kindje met dikke stift de naam er op.. etc..
Ruben weet heel goed dat hij niet alles mag en vraagt altijd al netjes of er nootjes inzitten en dergelijke. Dit is enkel het advies van de arts, omdat hij van mening is dat een kind niet altijd kan zien wat en hoe en ook een kind wel eens wat uit de kast kan pakken zonder dat je het doorhebt :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 18 april 2012 @ 20:09:22 #279
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110501101
ja ik snap dat dus niet, want als hij elders is, is het ook niet niet in huis,.. je kan in mijn optiek beter leren dat hij dingen niet mag doen, op een normale leuke manier in zijn begripsveld.. en herhalen herhalen.. arwen heeft alleen poosje terug die fase gehad, 3 keer en doodziek en et was klaar..
  woensdag 18 april 2012 @ 20:10:39 #280
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_110501168
Je hebt gelijk Evenstar, maar zo'n probleem is het niet. Als we soms Chin. Ind. halen dan hebben we de sateetjes apart van de saus, maar verder kunnen we de pinda-producten goed missen hier in huis, dat doen we al 1,5 jaar.
Zolang Toby 9 van de 10 keer het eten op mijn bord lekkerder vindt dan dat van hemzelf, en overal nog zijn handjes in steekt en van wil proeven, wil ik gewoon liever geen risico's lopen.
Laatst zaten we bij mijn ouders en ik was walnoten voor Devin aan het kraken. Toby wilde ook proeven: "Nee schat, daar word je ziek van, die mag je niet." Vond hij prima.
Maar hij is nog te jong om echt te begrijpen dat hij van bepaalde etenswaren gewoon echt heel ziek kan worden, hij kan dat ook nog niet zelf aangeven. Dus ben ik lastige situaties liever gewoon voor.
Laatst op een verjaardag ook, waren er gehaktballetjes in satesaus. Alle kindjes kregen op hun bord, hij kreeg knakworst. Ik bleef er wel bij om op te letten dat hij niet toevallig een hapje van iemand anders z'n broodje zou nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kersjes op 18-04-2012 20:20:32 ]
.... met gevoel voor drama....
  woensdag 18 april 2012 @ 20:23:25 #281
35189 Troel
scherp en bot
pi_110501866
Nou ja, en zolang ze op een medisch kleuter verblijf gewoon met hazelnoot gevulde eitjes meegeven, ben ik er thuis liever zeker van dat als ik wat uit de kast trek dat het veilig is? Of is dat heel raar?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110502131
Hier zijn zeker wel dingen in huis die hij niet mag. Gelukkig weet hij precies wat hij zelf niet mag eten. Hij lust het gelukkig niet eens. Alleen pindakaas en nutella vind ik minder prettig om in huis te hebben maar dat is niet onoverkomelijk :)
Dat is gewoon een keuze geweest.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 18 april 2012 @ 20:35:44 #283
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110502567
wat onwijs slordig van een MKV nog wel :o
pi_110502722
Zo heeft morris ooit een broodje pindakaas van een ander kindje gepakt op de creche :X
  woensdag 18 april 2012 @ 20:39:22 #285
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110502758
-O-
  woensdag 18 april 2012 @ 20:53:21 #286
35189 Troel
scherp en bot
pi_110503617
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 20:35 schreef _evenstar_ het volgende:
wat onwijs slordig van een MKV nog wel :o
En slordig van mij omdat ik zomaar dacht dat ze er daar wel op gelet hadden :P Een keer en daarna nooit meer dus ;)
Het stomme was dat ik nog wel gecontroleerd heb, maar het had hetzelfde papiertje als de massieve eitjes die ik thuis had. Ook geen graadmeter dus.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 18 april 2012 @ 20:58:41 #287
35189 Troel
scherp en bot
pi_110504020
Hier is al een hele tijd alle chocoladehazelnotenpasta vervangen door de chocoladepastavarianten. Gewoon omdat ik niet per ongeluk de verkeerde pot wil hebben of dat ze elkaars boterham gaan eten inderdaad. Maar dat verschil is te overzien. Nee, geen Nutella, maar gewoon huismerk van elke winkel heeft die variant wel geloof ik :)
Pindakaas lust meneer niet, dus daar maak ik me ergens niet zo heel druk over, hij vindt het stinken (hij heeft een uitzonderlijk goed reukorgaan en ruikt echt al van meters afstand als ik pindakaas opheb, dus dat gaat echt niet zomaar mis :P ).
Tja en de koekjes :) Ik denk dat ik er wel mee zou kunnen leven om die niet meer uit de winkel te halen, maar zelf te maken. Scheelt meteen een hele hoop toevoegingen natuurlijk. Kwestie van op de juiste manier bewaren en dan zijn ze net zo lang te bewaren als de koekjes uit een open verpakking. Ook dat is in mijn ogen niet echt een groot probleem.

Iemand trouwens ervaring met die lijsten van het voedingscentrum met daarop merknamen en producten die veilig zijn?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110504934
Alleen met de koemelklijst hier.

Bij ons op t kinderdagverblijf hebben ze voor het gemak gewoon de pindakaas helemaal van de groep verbannen. In juni gaat ze over naar de volgende, ben benieuwd of het dan nog zo soepel gaat.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 20 april 2012 @ 08:17:01 #289
35189 Troel
scherp en bot
pi_110550680
Gisteren geprobeerd om hier te posten dat ik veilige koekjes gevonden had van Smikkelbeer, maar toen lag het hele forum eruit natuurlijk.

En het brood wat ik vaak heb kan dus ook niet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110551582
Maar als het brood altijd goed is gegaan hoef je het toch niet te laten?
  vrijdag 20 april 2012 @ 09:34:50 #291
35189 Troel
scherp en bot
pi_110551933
Het grote probleem is dat je niet weet of de procedures in de fabriek anders zijn geworden. In principe zijn alleen de zaken uit dezelfde batch van spullen die goed gingen zonder risico.

Dat was tenminste wat ik meekreeg. En het grote punt is dat Ruben wel veel in zijn ogen wreef en pandaoogjes had. Tuurlijk heeft hij hooikoorts, maar wie zegt dat hij niet alsnog op het brood reageerde, eerder was het namelijk niet nodig om de sporen ook te ontwijken, omdat het niet duidelijk was dat hij zo allergisch was.

De arts heeft het echt heel specifiek gehad over alle sporen vermijden en niet te vertrouwen op het goed gaan van iets, omdat het een volgende keer niet goed kan gaan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 20 april 2012 @ 09:48:49 #292
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110552274
Dan kan je niks meer eten troel..

Het is een kwestie van gezond verstand gebruiken!
Op heeel veel erpakkingen staat het namelijk waarbij de aanrakings kans 1 op 100000000000000000000 is bijwijze van en de grens is bijv. 1 op 10000000000000 dan dekken ze zich in, om net zoals in amerika van die achterlijke claims te ontkomen..

Als dat brood atijd goed ging gewoon geven.. als ik daar naar zo kijken zo heel streng.. dan zou arwen het enigste brood wat ze mag hebben niet eens mogen hebben :')
  vrijdag 20 april 2012 @ 09:54:31 #293
35189 Troel
scherp en bot
pi_110552435
Juist, maar dat is nou ook het gevaarlijke volgens de arts. Dat je de ene keer dus wel iets eet waar sporen in zouden kunnen zitten, en dan de volgende keer ook denkt "dat gaat wel goed", terwijl het dan dus mis gaat.
Er zijn zat koekjes waarbij het nooit mis is gegaan, maar de arts raadt het toch niet voor niets aan zelf te gaan bakken lijkt me?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 20 april 2012 @ 09:56:11 #294
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110552468
Dat is altijd beter ook voor niet allergische mensen, en Arwen eet ze puur mogelijk, maar je kan imho ook te ver doorschieten..
Wat voor reactie krijgt hij ervan?
  vrijdag 20 april 2012 @ 10:04:49 #295
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_110552688
Ik denk dat ik hier ook maar eens mee ga lezen en posten.
(8> en ik hebben allebei eczeem/allergieen/bronchitis/astma, en helaas heb ik in de afgelopen weken toch wel gemerkt dat Draakje heftig reageert op bepaalde producten. Ook heeft ze nu voor de 2e keer fel rode vlekken in d'r gezicht en pandaoogjes, dus ik vermoed dat we hier te maken hebben met allergieen en/of eczeem.
Gisteren al bij de huisarts geweest, die wilde het afdoen met een hormoonzalf, maar aangezien ik daar absoluut geen fan van ben op zo'n jonge leeftijd (17wkn) blijf ik voorlopig maar smeren met neutrale crème.
Sowieso moest ik uit m'n eigen dieet al chocolade, cafeïnehoudende dranken en alles met mint/menthol schrappen, hier is in de loop van de tijd nog vanalles bijgekomen voor Draakje, o.a. koolzuurhoudende dranken (hevige darmkrampen), soja en pinda's.
En polyester kleding voor haar is ook een no-go.
Elke dag schrijf ik in m'n eet-dagboekje op wat ik gegeten heb zodat ik bij de eerste symptomen al dingen kan uitsluiten.
Hebben jullie nog meer tips voor me?
  vrijdag 20 april 2012 @ 10:09:15 #296
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_110552814
Begeleiding regelen van een dieetist! niet zelf gaan rommelen.. mijn tip ivm de combi BV en allerie is Stefan Kleintjes, moet je even kijken wat je zkf vergoed of je aanvullend bent.. :) dat was hier wel zo..
  vrijdag 20 april 2012 @ 19:20:19 #297
35189 Troel
scherp en bot
pi_110566724
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 09:56 schreef _evenstar_ het volgende:
Dat is altijd beter ook voor niet allergische mensen, en Arwen eet ze puur mogelijk, maar je kan imho ook te ver doorschieten..
Wat voor reactie krijgt hij ervan?
Nou, de standaard pandaoogjes die hij heeft hebben we nog niet ergens aan toe kunnen schrijven en juist bij een broodfabriek durf ik erom te wedden dat er wel noten ook gebruikt worden. Maar om elke dag brood te gaan bakken is ook niet mijn ideaal zeg maar.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110566870
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:20 schreef Troel het volgende:

[..]

Nou, de standaard pandaoogjes die hij heeft hebben we nog niet ergens aan toe kunnen schrijven en juist bij een broodfabriek durf ik erom te wedden dat er wel noten ook gebruikt worden. Maar om elke dag brood te gaan bakken is ook niet mijn ideaal zeg maar.
Als het brood uit een broodfabriek komt dan worden er (mits het op de verpakking staat in een claim van: "kan sporen bevatten van" of "is verpakt in eeen fabriek waar ook...") inderdaad ook noten gebruikt, echter moet er bij een overgang van noten productie naar noten-vrije productie wel voldoende schoon gemaakt worden. Dit moet (mits het bedrijf een daarop gecertificeerd wordt door HACCP/ BRC etc) voldoende gevalideerd en gecontroleerd worden.
De enigste reden waarom dit op de verpakking gezet wordt is omdat bedrijven zich (zoals Evenstar ook al zei) in moeten/ willen dekken.

Maw afhankelijk van de reactie die optreedt, moet je er van uit kunnen gaan dat brood welke geen noten bevat op de ingredientenlijst nog voor kunnen schotelen :) .
  vrijdag 20 april 2012 @ 19:28:43 #299
35189 Troel
scherp en bot
pi_110567038
Het punt is dus alleen dat Ruben constant nog wel symptomen vertoond, maar we niet weten of dat aan het brood ligt.

En het staat op de verpakking.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_110587294
Durf ik een kind dat allergisch is getest op eiwit (kip) Ben en Jerrys te voeren waar volgens de ingredientenlijst eigeel in zit?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')