Eh nee hoor.quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:34 schreef Thrilled het volgende:
Hallo allemaal,
Ik denk dat velen met mij afgelopen week de eindejaarsafrekening weer in de bus hebben gevonden
Je moet dus deze maand je nieuwe voorschot betalen PLUS die 170 euro?quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:51 schreef Thrilled het volgende:
Ja bij mij ook, die 170 euro is dus extra / bovenop mijn standaard maandlasten.
Met elektrische verwarming zit je zo op de 10000 kWh hoor. Helemaal als je overdag ook thuis bent. Toen ik in duitsland woonde had ik een studentenkamer (16m2) zonder gas en een elektrische vloerverwarming. Ik moest 60 euro p/m aan elektra betalenquote:Op zaterdag 26 november 2011 12:51 schreef vosss het volgende:
Eigenlijk zou ik zoiets ook eens moeten uitzoeken.
Ik moest 1114 euro bijbetalen
Nou woon ik dit jaar wel met zn 2 en werk ik sinds vorig jaar in een 5 ploegenrooster, dus op momenten dat normale mensen in bed liggen brand hier de lamp, maargoed, ik heb afgelopen jaar 10.000 verbruik gehad aan elektriek, waar dat voorgaande jaren altijd rond de 5.000 is geweest
En dan zit ik op een klein appartementje van 65m2
Ik heb overigens geen gas; alles elektrisch
Het was een nieuwbouwappartement in 2003 toen ik er ging wonen en er ligt niets van gas in het hele complex.quote:Elektrische verwarming is echt slecht voor je portemonee.
Dan nog zou ik een paar tientjes investeren in een goede stroommeter en ieder apparaat eens een tijdje monitoren.quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:48 schreef vosss het volgende:
[..]
Het was een nieuwbouwappartement in 2003 toen ik er ging wonen en er ligt niets van gas in het hele complex.
Elektrisch zou voordeliger zijn.
My ass ja
Maargoed, een hoop komt ook doordat ik in 5 ploegen werk en op onchristelijke tijden gewoon de verwarming en de lichten aan heb staan.
En de tv. En de computer. Etc.
Uiteraard ben je dat geld niet kwijt.quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:19 schreef Rewimo het volgende:
@_quo:
Als er 11 voorschotten zijn meegenomen krijg je dat 12e voorschot verrekend op de volgende jaarafrekening.
Buiten het feit dat elektrisch verwarmen ontzettend duur is, is het ook de gewoon schandalig want je gooit zo ontzettend veel energie weg. Eerst verbrand je fossiele brandstof, wat warmte produceert en maakt daar elektra van met een rendement van 50%, daarna gebruik je het weer voor het produceren van warmte. Gewoon schandalig in energetisch opzicht.quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:48 schreef vosss het volgende:
[..]
Het was een nieuwbouwappartement in 2003 toen ik er ging wonen en er ligt niets van gas in het hele complex.
Elektrisch zou voordeliger zijn.
My ass ja
Maargoed, een hoop komt ook doordat ik in 5 ploegen werk en op onchristelijke tijden gewoon de verwarming en de lichten aan heb staan.
En de tv. En de computer. Etc.
Dit is ook de reden waarom dit voorschot gedoe zo lucaratief is voor hun. Ik stel per definitie zo laag mogelijk mijn voorschot in. Ik heb het net nog verlaagd met 30%. Ze sputteren even tegen, maar uiteindelijk kan het toch. Ik hou er zelf rekening mee dat ik fors moet bijbetalen en zet elke maand wat geld daarvoor opzij.quote:Voor één klant is dit peanuts maar als de energiebedrijven kans zien om door slim met afrekendata te schuiven van elke klant een extra voorschot een jaar op rente te hebben levert dat wel geld op.
6 miljoen huishoudens x 100 euro = 600 miljoen.
Een vol jaar rente a 5% over dit bedrag is 30 miljoen. Tel uit je winst.
1 Beetje vreemd: zelf doe je iets waarvan je vindt dat anderen dat NIET moeten doen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
1 Maar goed, dit moet niet iedereen doen, want dan verliezen die leveranciers zoveel geld, en dan stijgen de prijzen weer, want niemand accepteert zo'n groot verlies.
2 Het geld moet toch ergens vandaan komen.
Vanaf 2003 tot en met dit jaar had ik gewoon een verbruik van rond de 5 a 6000 per jaar.quote:Zo'n huis zo ik nooit en te nimmer kopen of huren. Je betaalt je scheel aan elektra!
Zelf dit is extreem veel. Dat jij dit normaal vindt, vind ik raarquote:Vanaf 2003 tot en met dit jaar had ik gewoon een verbruik van rond de 5 a 6000 per jaar
Het opwarmen kost tijd, dus dan koelt je huis verder af terwijl je verwarming wel aan is. Daarna is je verwarming niet direct koud als die uitgaat... Vandaar die schommellingen. Bij een CV ketel op gas heb je vaak een thermostaat die leert en hier rekening mee gaat houden. Blijkbaar heb jij dat niet.quote:Plus dat ik vermoed mijn thermostaat gaar is. Die stel ik in op 20 graden; hij verwarmt tot 20 graden, vervolgens koelt de kamer af tot 18 voordat hij weer inschakeld dus dan zet je hem automatisch hoger dan 20 graden want anders springt ie niet aan, dan koelt het weer af tot 20 graden, maar vanwege schommelingen voelt dat dan ook weer koud aan dus in de tussentijd staat dat ding al op 25
Ik weet niet beter. Dit is mn eerste eigen stekkie.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zelf dit is extreem veel. Dat jij dit normaal vindt, vind ik raar
De kans dat iedereen dat gaat doen is niet zo groot. De overgrote meerderheid van de mensen is namelijk dolgelukkig als ze (hun eigen) geld terugkrijgen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Maar goed, dit moet niet iedereen doen, want dan verliezen die leveranciers zoveel geld, en dan stijgen de prijzen weer, want niemand accepteert zo'n groot verlies. Het geld moet toch ergens vandaan komen.
Ik heb met zijn 2en 1000 kwh hoog en 1000 kwh laag. Gemiddeld gebruik is ongeveer 3000 kwh. Ik ken alleen maar huizen zonder gas die stadsverwarming hebben en dus geen extra elektra verbruik hebben voor hun verwarming.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik weet niet beter. Dit is mn eerste eigen stekkie.
Let wel, ik heb 0 euro gasverbruik per jaar he. Geen idee of die 5000 dan nog veel is.
1. dat is toch logisch?quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:04 schreef blomke het volgende:
[..]
1 Beetje vreemd: zelf doe je iets waarvan je vindt dat anderen dat NIET moeten doen.
2 Uit Euro oligaties of de geldpers.
En? Dus? Jij hebt 3000 en daar komt gas nog bij? Of stadsverwarming? Enw at kost je dat per jaar?quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb met zijn 2en 1000 kwh hoog en 1000 kwh laag. Gemiddeld gebruik is ongeveer 3000 kwh. Ik ken alleen maar huizen zonder gas die stadsverwarming hebben en dus geen extra elektra verbruik hebben voor hun verwarming.
Dat kan je pas beredeneren als je de prijs weet. Vandaar dat ik nog een edit deed in mijn reactie, hoeveel die p/m kwijt is.quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:22 schreef vosss het volgende:
[..]
En? Dus? Jij hebt 3000 en daar komt gas nog bij? Of stadsverwarming? Enw at kost je dat per jaar?
Ik denk dat die 5000 voor zowel elektriek als verwarming op zich best meevalt.
Samen en ik heb dus een rijtjes huis, wat waarschijnlijk groter is dan jouw appartement, en omdat het bij jouw net gebouwd is, is die goed geisoleerd, wat mijn huis niet is (bouwjaar jaren 30).quote:Op zaterdag 26 november 2011 16:25 schreef vosss het volgende:
Elektra en gas samen voor 80 euro? Of 80 voor gas plus 80 voor elektra?
Ik betaalde met dat verbruik van 5K ongeveer 100 euro.
Dit dus inderdaad. Ik betaalde twee jaar geleden 125 euro voorschot. Kreeg ruim 600 terug (dus 50+) per maand en het nieuwe voorschot werd 133 euroquote:Op zaterdag 26 november 2011 16:52 schreef PteV het volgende:
Wij betalen 180 per maand (voor 2 appartementen), op de jaarafrekening kregen we 260 euro terug en toch is onze nieuwe voorschotbedrag 222 euro geworden, stelletje dwazen!
Doorloop even die verbruiksmanager app, dan kun je het zo aanpassen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:48 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Dit dus inderdaad. Ik betaalde twee jaar geleden 125 euro voorschot. Kreeg ruim 600 terug (dus 50+) per maand en het nieuwe voorschot werd 133 euro.
Ze sporen echt niet helemaal bij Essent volgens mij.
Als je een welkomstbonus krijgt van 300 euro, dan misschien. In alle andere gevallen is het verschil minimaal.quote:Op zaterdag 26 november 2011 20:09 schreef MadBear1983 het volgende:
Je moet in ieder geval ff elk jaar energiehoppen (naar andere leverancier), scheelt voor iedereen in te meeste gevallen gewoon min. 300 euro per jaar.
Ik denk dat hij daar op doelt.quote:Op zondag 27 november 2011 09:52 schreef cricket het volgende:
[..]
Als je een welkomstbonus krijgt van 300 euro, dan misschien. In alle andere gevallen is het verschil minimaal.
Je zegt dat je de leveringsprijs hebt vastgezet. Waarom werk je dan met de huidige tarieven (of bedoel je daarmee de afgesproken tarieven?)quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:34 schreef Thrilled het volgende:
- Ik heb een één-jarig contract afgesloten voor een vaste leveringsprijs van energie
- De energieprijzen voor elektra is gezakt, gas is 0,0096 eurocent per m³ duurder geworden, en water is 0,0016 eurocent per m³ duurder geworden.
- Ik heb 10 m³ meer water verbruikt dan vorig jaar (tegen huidige tarieven is dat 11 euro meer)
- Ik heb 259 kWh meer elektra verbruikt dan vorig jaar (tegen huidige tarieven is dat 16 euro meer)
- Ik heb 79 m³ minder gas verbruikt dan vorig jaar (tegen huidige tarieven is dat 24 euro minder)
Dat bedoel ik inderdaad. De tarieven schelen meestal niet zo gek veel, maar als je elk jaar overstapt kan je toch steeds een welkomstpremie van 200 tot 300 euro opstrijken. Zeker als je energieverbruik niet zo gek hoog is, is dat relatief veel geld.quote:Op zondag 27 november 2011 11:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik denk dat hij daar op doelt.
Ik ben via een vergelijkingssite al 2x overgestapt.
Vorige keer 280 Euro gehad, nu krijg ik 375 Euro.
Als je puur naar de kWh of m3 prijzen kijkt, scheelt het hooguit een paar tientjes per jaar.
De echte kortingen krijg je door de welkomstbonussen bij het overstappen.
1 dat is schijnheiligquote:Op zaterdag 26 november 2011 16:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
1. dat is toch logisch?
2. We hebben het over energieleveranciers. Ik denk dat jij het niet begrepen hebt als je dit voorstelt.
Bij de Eneco kun je het maandbedrag online verhogen en verlagen (wel tot een limiet)... dit doe ik standaard op het laagste punt zetten.quote:Op dinsdag 29 november 2011 15:15 schreef Thrilled het volgende:
Hm ik denk dat ik er zelf net achter kom, verbaasd me ook dat niemand dat hier even opmerkteMaar mijn maandbedrag is dit jaar lager geweest dan vorig jaar, terwijl mijn kosten wel omhoog zijn gegaan.
Ik heb dus minder per maand betaald en dat moet ik nu denk ik terug betalen. Wat ik echter niet snap is dat ze het maandbedrag verlaagd hebben terwijl ik vorig jaar ook al bij moest betalen.
Nu willen ze echter het nieuwe maandbedrag verhogen en in mijn ogen iets te hoog. Kan ik wel zelf bellen en vragen of dat lager kan?
Maar dan betaal je waarschijnlijk ook elk jaar bij of niet?quote:Op dinsdag 29 november 2011 18:05 schreef elkravo het volgende:
[..]
Bij de Eneco kun je het maandbedrag online verhogen en verlagen (wel tot een limiet)... dit doe ik standaard op het laagste punt zetten.
Ja, maar zelf wil hij de evt. hogere prijs niet betalen. Het komt op mij over zoals een studiegenoot tegen mij zei na z'n afstuderen: "ik ga in de bijstand, want ik ben tegen het kapitalisme. Ga jij (Blomke) maar werken, dan breng jij belasting op voor mijn uitkering". Hier net zo: wel willen consumeren, maar een ander de extra's laten betalen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:51 schreef snabbi het volgende:
@blomke: Wat is er schijnheilig aan dan? Uiteindelijk moet het geld binnen komen, dan is het toch logisch dat hij liever heeft dat een ander dat betaalt?
Is dat telefoontje niet duurder dan je rentewinst?quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:51 schreef snabbi het volgende:
@elkravo: wanneer je contact opneemt kun je verder verlagen dan het limiet van internet.
Hij zegt dat hij geen hoger voorschotbedrag wil betalen, omdat hij geen bedrag wil sparen bij zijn energieleverancier. Deze verdient hier geld mee en wanneer een ander dat wel bereid is (eerder) te betalen, dat dit hem niet deert. Wat is hier zo schijnheilig aan.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar zelf wil hij de evt. hogere prijs niet betalen. Het komt op mij over zoals een studiegenoot tegen mij zei na z'n afstuderen: "ik ga in de bijstand, want ik ben tegen het kapitalisme. Ga jij (Blomke) maar werken, dan breng jij belasting op voor mijn uitkering". Hier net zo: wel willen consumeren, maar een ander de extra's laten betalen.
Tja ik had het zelf niet voor de rente gedaan, maar meer omdat ik het onzin vindt 60 euro per maand te veel te betalen. De site werkte destijds met percentages van je huidige maandbedrag.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:29 schreef joepvd het volgende:
Is dat telefoontje niet duurder dan je rentewinst?
Gewoon bellen, uitleggen, en zeker als je bewijs hebt (foto) is het geen enkel probleem om dat te laten rechtzetten. Je kunt voor de zekerheid eerst de netbeheerder bellen (die zijn verantwoordelijk voor het opnemen van de meterstanden!) en vragen welke standen zij in hun systeem hebben staan van jouw verhuizing.quote:Op zondag 4 december 2011 02:07 schreef pussywillow het volgende:
Fijn, van mijn eindafrekening klopt geen reet. Er is ca. 3000 kWh teveel in rekening gebrachtVermoedelijk hebben ze de laatst doorgeven standen van de vorige bewoners als beginstand gebruikt ipv de standen die ik bij aanmelding heb doorgegeven. Heb wel een foto van de meterstanden destijds, hopelijk krijg ik ze aan hun verstand gepeuterd dat ze een fout hebben gemaakt. No way dat ik dit ga betalen, het is minstens 500 euro teveel!
Ligt ook aan het bedrijfquote:Op zondag 4 december 2011 11:05 schreef pussywillow het volgende:
Ik hoop het maarIk vrees altijd een beetje voor de klantenservice van zulke bedrijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |