abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104839552
Hallo allemaal,

Ik denk dat velen met mij afgelopen week de eindejaarsafrekening weer in de bus hebben gevonden en tot mijn verbazing kon ik dit jaar een kleine ¤ 170,- bijbetalen, bovenop mijn standaard maandrekening.

Nu was dit voorgaande jaren enkele tientjes dus ik schrok hier wel even van en besloot ook om eens in mijn administratie te duiken om te kijken waar dit nou aan lag.

Echter, ik heb in mijn ogen alle noodzakelijke gegevens op een rij gezet en constateer het volgende:

- Ik heb een één-jarig contract afgesloten voor een vaste leveringsprijs van energie
- De energieprijzen voor elektra is gezakt, gas is 0,0096 eurocent per m³ duurder geworden, en water is 0,0016 eurocent per m³ duurder geworden.
- Ik heb 10 m³ meer water verbruikt dan vorig jaar (tegen huidige tarieven is dat 11 euro meer)
- Ik heb 259 kWh meer elektra verbruikt dan vorig jaar (tegen huidige tarieven is dat 16 euro meer)
- Ik heb 79 m³ minder gas verbruikt dan vorig jaar (tegen huidige tarieven is dat 24 euro minder)

De kosten zitten hem dus niet in mijn verbruik want netto is dat maar 3 euro duurder geworden. Dus ik ben toen gaan zoeken in belastingen, transportkosten en noem het maar op, en alleen de energiebelasting is 30 euro duurder geworden.

Het voorschotbedrag van dit jaar is 3,50 euro lager dan voorgaand jaar waarbij ik zo'n 60 euro bij moest betalen. Vanwaar dan deze verdrievoudiging aan extra kosten? Ze zetten tevens het nieuwe voorschotbedrag zo'n 30 euro hoger per maand.

Misschien dat jullie bij mij het lampje doen branden voordat ik naar de leverancier bel want ik mis duidelijk wat :P
pi_104839605
Wat zei je energieleverancier hiervan toen je belde?

Je vergeet je gebruik van de leidingen, deze hangen toch ook af van wat je gebruikt of is dat veranderd?

En water is bij mij apart en ik kan me geen plek in NL bedenken waar dat samen valt met de gas/elektra. Hoe zit dit bij jou dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_104839653
Ik zit bij Delta (Zeeland) en daar zitten gas/water/licht op dezelfde rekening hoor.

Maar verder heb je natuurlijk per categorie je vaste kosten, dan staan er nog:
- het verhuur en onderhoud van de geiser
- transportkosten energie
- meterkosten energie
- energiebelasting
- BTW specificatie

leidingverbruik vind ik even niet zo snel terug, maar ik gok dat je de transportkosten bedoeld

/edit Ik heb nog niet gebeld want ik wil aan de telefoon geen flater slaan :P Daarom zeg ik, misschien dat jullie mij eerst kunnen helpen om het lampje te laten branden bij mij :')
pi_104839699
BTW, energiebelasting moet je ook meenemen. Veel energiemaatschappijen vermelden alleen de kale prijs om mensen te bedriegen. Regio-opslag gas meegenomen?

Maare, ik ben meer geinteresseerd wat je energieleverancier zei toen je belde.
Elke minuut bellen er mensen met zo ontzettend domme vragen dat elke vraag die jij kan bedenken daarbij in het niets valt, dus daar hoef je niet bang om te zijn.

Ik bedoelde inderdaad transportkosten. Deze hingen vroeger af van het gebruik en ben niet zeker of dat nu nog zo is.

\edit
Sommige maatschappijen berekenen het nieuwe voorschot ook niet met het gebruik van het jaar daarvoor. Tevens kan je voorschot van vorig jaar niet afhangen van je gebruik van het jaar daarvoor.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_104839822
2010
Energiebelasting: 156,-
Meterkosten: 51,-
Transportkosten: 286,-
Verhuur en onderhoud: 101,-
Kabel: 164,-

2011
Energiebelasting: 181,-
Meterkosten: 51,-
Transportkosten: 291,-
Verhuur en onderhoud: 108,-
Kabel: 165,-

Netto verschil: 38 euro meer

Regio-opslag etc staat allemaal niet vermeld hoor op de afrekening.
pi_104839894
Bij mij staat regio-opslag er wel bij vermeld.

Dat zijn de kosten die het kost om het gas van slochteren naar je huis te brengen. In principe is het zo, hoe verder je van slochteren woont, hoe meer je moet betalen.

Als ik het goed begrepen hebt mis je dus nog ongeveer 100 euro?
Bij mij wordt het nieuwe voorschot van die maand wanneer ik de rekening krijg altijd verrekend met het bedrag wat ik moet betalen of terug krijg.
pi_104840010
Ja bij mij ook, die 170 euro is dus extra / bovenop mijn standaard maandlasten.
pi_104840021
Eigenlijk zou ik zoiets ook eens moeten uitzoeken.

Ik moest 1114 euro bijbetalen :X

Nou woon ik dit jaar wel met zn 2 en werk ik sinds vorig jaar in een 5 ploegenrooster, dus op momenten dat normale mensen in bed liggen brand hier de lamp, maargoed, ik heb afgelopen jaar 10.000 verbruik gehad aan elektriek, waar dat voorgaande jaren altijd rond de 5.000 is geweest :{

En dan zit ik op een klein appartementje van 65m2 :X

Ik heb overigens geen gas; alles elektrisch :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_104840146
Sjeuzus :P Ik zit op 2100 kWh op jaarbasis.. Maar goed, electrisch verwarmen en koken zijn natuurlijk stroomvreters.. Nooit nagedacht over zonnepanelen? Zou in jouw geval een gigantisch goede investering zijn!
  zaterdag 26 november 2011 @ 12:59:58 #10
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_104840223
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:34 schreef Thrilled het volgende:
Hallo allemaal,

Ik denk dat velen met mij afgelopen week de eindejaarsafrekening weer in de bus hebben gevonden
Eh nee hoor.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_104840995
Bedankt voor je bijdrage :P
pi_104841101
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:51 schreef Thrilled het volgende:
Ja bij mij ook, die 170 euro is dus extra / bovenop mijn standaard maandlasten.
Je moet dus deze maand je nieuwe voorschot betalen PLUS die 170 euro?
Bij mij is dat namelijk niet zo. Ik zou dan alleen die 170 euro moeten betalen omdat het nieuwe voorschot van november er al bij in zit.
pi_104841136
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:51 schreef vosss het volgende:
Eigenlijk zou ik zoiets ook eens moeten uitzoeken.

Ik moest 1114 euro bijbetalen :X

Nou woon ik dit jaar wel met zn 2 en werk ik sinds vorig jaar in een 5 ploegenrooster, dus op momenten dat normale mensen in bed liggen brand hier de lamp, maargoed, ik heb afgelopen jaar 10.000 verbruik gehad aan elektriek, waar dat voorgaande jaren altijd rond de 5.000 is geweest :{

En dan zit ik op een klein appartementje van 65m2 :X

Ik heb overigens geen gas; alles elektrisch :)
Met elektrische verwarming zit je zo op de 10000 kWh hoor. Helemaal als je overdag ook thuis bent. Toen ik in duitsland woonde had ik een studentenkamer (16m2) zonder gas en een elektrische vloerverwarming. Ik moest 60 euro p/m aan elektra betalen :r
Elektrische verwarming is echt slecht voor je portemonee.
pi_104842004
Check even hoeveel voorschotten er verrekend zijn met de jaarafrekening.
Ik moest ook bijbetalen, ongeveer een maandbedrag. Blijkt dat in de jaarafrekening 11 voorschotten zijn meegenomen omdat ze net iets eerder dan vorig jaar naar de meterstanden hebben gevraagd.

Een slimme truuk want naast de bijbetaling komt ook gewoon het 12e voorschot binnen. En nog slimmer is dat men het schokeffect van de bijbetaling uitnut om meteen het voorschotbedrag voor het komende jaar wat op te krikken.

Binnenkort ga ik via internet het voorschot weer wat lager zetten. Als reden geef ik op: "Sparen doe ik wel bij de bank"
-
pi_104842227
Gewoon beide rekeningen overzetten in Excel, en alle prijzen vergelijken... kom je er vanzelf achter.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 26 november 2011 @ 14:19:14 #16
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_104842322
@_quo:
Als er 11 voorschotten zijn meegenomen krijg je dat 12e voorschot verrekend op de volgende jaarafrekening.

TS, een jaarafrekening kan op elk moment in het jaar komen, hangt er maar net vanaf wanneer je energieleverancier die uitbrengt. Het is een afrekening die je 1x per jaar krijgt, vandaar de naam.

Transportkosten gaan per dag (je zult als het goed is het aantal dagen vermeld zien op je rekening), als de nota over precies een jaar is, zie je daarvoor dus 365 dagen x het tarief op je rekening staan.

Regiotoeslag gas is voor jou ook van toepassing want je zit erg ver van Slochteren. Op je rekening zie je als het goed is je gasverbruik in m3 staan plus apart een hoeveelheid aan m3 die je in rekening gebracht krijgt en die is vermeerderd met een factor voor de regiotoeslag.
Hetzelfde kan gelden voor de calorische waarde, dat is een compensatie voor de kwaliteit van het geleverde gas (die is niet altijd constant).

Heb je ook al gekeken naar de teruggave energiebelasting? Misschien is die afgelopen jaar lager geweest? Dat is ook een dagvergoeding.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_104843056
quote:
Elektrische verwarming is echt slecht voor je portemonee.
Het was een nieuwbouwappartement in 2003 toen ik er ging wonen en er ligt niets van gas in het hele complex.
Elektrisch zou voordeliger zijn.

My ass ja :')

Maargoed, een hoop komt ook doordat ik in 5 ploegen werk en op onchristelijke tijden gewoon de verwarming en de lichten aan heb staan.
En de tv. En de computer. Etc.

:)
vosss is de naam,
pi_104843148
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Het was een nieuwbouwappartement in 2003 toen ik er ging wonen en er ligt niets van gas in het hele complex.

Maargoed, een hoop komt ook doordat ik in 5 ploegen werk en op onchristelijke tijden gewoon de verwarming en de lichten aan heb staan.

Dan nog zou ik een paar tientjes investeren in een goede stroommeter en ieder apparaat eens een tijdje monitoren.
Ook meterstanden goed bijhouden.
pi_104843169
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:19 schreef Rewimo het volgende:
@_quo:
Als er 11 voorschotten zijn meegenomen krijg je dat 12e voorschot verrekend op de volgende jaarafrekening.

Uiteraard ben je dat geld niet kwijt.
Maar de bedoeling van de 12 voorschotten was om het verbruik tot en met november 2011 mee af te dekken. Het in november te betalen voorschot wordt dus in dezelfde maand afgerekend.
In mijn geval wordt het novembervoorschot niet afgerekend (ik moet het ontbrekende deel meteen aftikken) en schuifte het novembervoorschot door naar de afrekening van eind 2012.
Dit levert de gasboer een jaar extra rentevoordeel op.
Voor één klant is dit peanuts maar als de energiebedrijven kans zien om door slim met afrekendata te schuiven van elke klant een extra voorschot een jaar op rente te hebben levert dat wel geld op.
6 miljoen huishoudens x 100 euro = 600 miljoen.
Een vol jaar rente a 5% over dit bedrag is 30 miljoen. Tel uit je winst.
-
pi_104843265
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Buiten het feit dat elektrisch verwarmen ontzettend duur is, is het ook de gewoon schandalig want je gooit zo ontzettend veel energie weg. Eerst verbrand je fossiele brandstof, wat warmte produceert en maakt daar elektra van met een rendement van 50%, daarna gebruik je het weer voor het produceren van warmte. Gewoon schandalig in energetisch opzicht.
Daarnaast is het apart dat je het zo moet doen, omdat ik alleen maar huizen ken zonder gas, die stadsverwarming hebben....
Zo'n huis zo ik nooit en te nimmer kopen of huren. Je betaalt je scheel aan elektra!
pi_104843335
quote:
Voor één klant is dit peanuts maar als de energiebedrijven kans zien om door slim met afrekendata te schuiven van elke klant een extra voorschot een jaar op rente te hebben levert dat wel geld op.
6 miljoen huishoudens x 100 euro = 600 miljoen.
Een vol jaar rente a 5% over dit bedrag is 30 miljoen. Tel uit je winst.
Dit is ook de reden waarom dit voorschot gedoe zo lucaratief is voor hun. Ik stel per definitie zo laag mogelijk mijn voorschot in. Ik heb het net nog verlaagd met 30%. Ze sputteren even tegen, maar uiteindelijk kan het toch. Ik hou er zelf rekening mee dat ik fors moet bijbetalen en zet elke maand wat geld daarvoor opzij.
Maar goed, dit moet niet iedereen doen, want dan verliezen die leveranciers zoveel geld, en dan stijgen de prijzen weer, want niemand accepteert zo'n groot verlies. Het geld moet toch ergens vandaan komen.
pi_104845065
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

1 Maar goed, dit moet niet iedereen doen, want dan verliezen die leveranciers zoveel geld, en dan stijgen de prijzen weer, want niemand accepteert zo'n groot verlies.
2 Het geld moet toch ergens vandaan komen.
1 Beetje vreemd: zelf doe je iets waarvan je vindt dat anderen dat NIET moeten doen.
2 Uit Euro oligaties of de geldpers.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_104845214
quote:
Zo'n huis zo ik nooit en te nimmer kopen of huren. Je betaalt je scheel aan elektra!
Vanaf 2003 tot en met dit jaar had ik gewoon een verbruik van rond de 5 a 6000 per jaar.

Ik vermoed zelf dat mijn oude droger een grote boosdoener is geweest. Die werd aangezet en aan het einde van de dag of een paar uur later net wanneer we er aan denken van o ja die moet nog leeg bleek dat ding ergens in zijn programma vast te hangen. Hij droogde niets, maar hij stond volgens mij wel volle bak stroom te verbruiken.

Daarnaast heb ik nu 2 computers ipv alleen die van mezelf en een TV. Die keek ik eerst op mn computer, nu op een 107cm plasma.

Plus dat ik vermoed mijn thermostaat gaar is. Die stel ik in op 20 graden; hij verwarmt tot 20 graden, vervolgens koelt de kamer af tot 18 voordat hij weer inschakeld dus dan zet je hem automatisch hoger dan 20 graden want anders springt ie niet aan, dan koelt het weer af tot 20 graden, maar vanwege schommelingen voelt dat dan ook weer koud aan dus in de tussentijd staat dat ding al op 25 :{

Nieuwe droger is er al, Andere TV moet er nog komen. Eerst ga ik die thermostaat vervangen.

Denk dat dat al heel veel scheelt :)
vosss is de naam,
pi_104845477
quote:
Vanaf 2003 tot en met dit jaar had ik gewoon een verbruik van rond de 5 a 6000 per jaar
Zelf dit is extreem veel. Dat jij dit normaal vindt, vind ik raar

quote:
Plus dat ik vermoed mijn thermostaat gaar is. Die stel ik in op 20 graden; hij verwarmt tot 20 graden, vervolgens koelt de kamer af tot 18 voordat hij weer inschakeld dus dan zet je hem automatisch hoger dan 20 graden want anders springt ie niet aan, dan koelt het weer af tot 20 graden, maar vanwege schommelingen voelt dat dan ook weer koud aan dus in de tussentijd staat dat ding al op 25 :{
Het opwarmen kost tijd, dus dan koelt je huis verder af terwijl je verwarming wel aan is. Daarna is je verwarming niet direct koud als die uitgaat... Vandaar die schommellingen. Bij een CV ketel op gas heb je vaak een thermostaat die leert en hier rekening mee gaat houden. Blijkbaar heb jij dat niet.
pi_104845538
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zelf dit is extreem veel. Dat jij dit normaal vindt, vind ik raar
Ik weet niet beter. Dit is mn eerste eigen stekkie.

Let wel, ik heb 0 euro gasverbruik per jaar he. Geen idee of die 5000 dan nog veel is.
vosss is de naam,
pi_104845576
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Maar goed, dit moet niet iedereen doen, want dan verliezen die leveranciers zoveel geld, en dan stijgen de prijzen weer, want niemand accepteert zo'n groot verlies. Het geld moet toch ergens vandaan komen.
De kans dat iedereen dat gaat doen is niet zo groot. De overgrote meerderheid van de mensen is namelijk dolgelukkig als ze (hun eigen) geld terugkrijgen.
-
pi_104845580
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:19 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik weet niet beter. Dit is mn eerste eigen stekkie.

Let wel, ik heb 0 euro gasverbruik per jaar he. Geen idee of die 5000 dan nog veel is.
Ik heb met zijn 2en 1000 kwh hoog en 1000 kwh laag. Gemiddeld gebruik is ongeveer 3000 kwh. Ik ken alleen maar huizen zonder gas die stadsverwarming hebben en dus geen extra elektra verbruik hebben voor hun verwarming.
Ik ben elke maand aan elektra/gas 80 euro kwijt voor een oud huis van 1930, nu wel redelijk geisoleerd en 140 m2 leefoppervlakte. Hoeveel jij voor jouw elektra?
pi_104845595
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:04 schreef blomke het volgende:

[..]

1 Beetje vreemd: zelf doe je iets waarvan je vindt dat anderen dat NIET moeten doen.
2 Uit Euro oligaties of de geldpers.
1. dat is toch logisch?
2. We hebben het over energieleveranciers. Ik denk dat jij het niet begrepen hebt als je dit voorstelt.
pi_104845607
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb met zijn 2en 1000 kwh hoog en 1000 kwh laag. Gemiddeld gebruik is ongeveer 3000 kwh. Ik ken alleen maar huizen zonder gas die stadsverwarming hebben en dus geen extra elektra verbruik hebben voor hun verwarming.
En? Dus? Jij hebt 3000 en daar komt gas nog bij? Of stadsverwarming? Enw at kost je dat per jaar?

Ik denk dat die 5000 voor zowel elektriek als verwarming op zich best meevalt.
vosss is de naam,
pi_104845638
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:22 schreef vosss het volgende:

[..]

En? Dus? Jij hebt 3000 en daar komt gas nog bij? Of stadsverwarming? Enw at kost je dat per jaar?

Ik denk dat die 5000 voor zowel elektriek als verwarming op zich best meevalt.
Dat kan je pas beredeneren als je de prijs weet. Vandaar dat ik nog een edit deed in mijn reactie, hoeveel die p/m kwijt is.
pi_104845653
Maargoed, afgelopen jaar dus 10K. Dat vond ik wel behoorlijk veel ja. Belachelijk veel zelfs.

En zowel die droger, als die thermostaat als mijn werktijden en het samenwonen spelen daar allemaal in mee denk ik.

Ik verwacht wel volgend jaar een stuk lager te zitten :)
vosss is de naam,
pi_104845678
Elektra en gas samen voor 80 euro? Of 80 voor gas plus 80 voor elektra?

Ik betaalde met dat verbruik van 5K ongeveer 100 euro.
vosss is de naam,
pi_104845912
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:25 schreef vosss het volgende:
Elektra en gas samen voor 80 euro? Of 80 voor gas plus 80 voor elektra?

Ik betaalde met dat verbruik van 5K ongeveer 100 euro.
Samen en ik heb dus een rijtjes huis, wat waarschijnlijk groter is dan jouw appartement, en omdat het bij jouw net gebouwd is, is die goed geisoleerd, wat mijn huis niet is (bouwjaar jaren 30).

Ik zei al: elektrisch verwarmen is gigantisch duur. Uit ervaring weet ik dit, omdat ik in duitsland ook een studentenkamer had met elektrische vloerverwarming. Dat kostte me klauwen vol geld.
pi_104846380
Wij betalen 180 per maand (voor 2 appartementen), op de jaarafrekening kregen we 260 euro terug en toch is onze nieuwe voorschotbedrag 222 euro geworden, stelletje dwazen! :)
pi_104851873
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:52 schreef PteV het volgende:
Wij betalen 180 per maand (voor 2 appartementen), op de jaarafrekening kregen we 260 euro terug en toch is onze nieuwe voorschotbedrag 222 euro geworden, stelletje dwazen! :)
Dit dus inderdaad. Ik betaalde twee jaar geleden 125 euro voorschot. Kreeg ruim 600 terug (dus 50+) per maand en het nieuwe voorschot werd 133 euro :').
Ze sporen echt niet helemaal bij Essent volgens mij.
pi_104852834
Je moet in ieder geval ff elk jaar energiehoppen (naar andere leverancier), scheelt voor iedereen in te meeste gevallen gewoon min. 300 euro per jaar.

@Thrilled: enige wat ik kan bedenken is wellicht een foute berekening van de heffingskorting, dat heb ik zelf in ieder geval een keer gehad. Heffingskorting is aansluiting met verblijfsfunctie E379,16 per jaar, dit wordt bij je jaarrekening verrekend, omgerekend is het 1,0388 per dag (of 0,8729 ex. BTW). Wellicht dat ze heffingskorting zonder verblijfsfunctie hebben gedaan? Dan kom je uit op 142,35 per jaar (of 0,39 per dag incl. btw of 0,3277 per dag ex. BTW)

Essent heeft dat is bij mij geflikt, dat scheelde me een paar honderd euri's. Heeft me veel moeite gekost dat goed te krijgen (domme schapen bij de Essent Klantenservice)
pi_104853474
Kan wat gaan worden als de EU zijn zin gaat krijgen.
Die willen namelijk af van de voorschotten en gewoon gelijk betalen wat je af neemt.
Voor de zomermaanden misschien niet zo erg, maar voor de koude wintermaanden kan dit opeens honderden euro's duurder zijn.
pi_104863700
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:48 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Dit dus inderdaad. Ik betaalde twee jaar geleden 125 euro voorschot. Kreeg ruim 600 terug (dus 50+) per maand en het nieuwe voorschot werd 133 euro :').
Ze sporen echt niet helemaal bij Essent volgens mij.
Doorloop even die verbruiksmanager app, dan kun je het zo aanpassen.

Zit hier ook bij Essent, via gaslicht.com een 1 jarig contract met vaste prijzen en 180 euro welkomstpremie gekozen. Met geschat verbruik totale kosten 1100 nogwat euro.

Essent zette ons voorschot vast op 269 euro! Heb het telefonisch maar geaccepteerd en die app maar een keer doorlopen en op 150 gezet, advies van 129 ofzo. Volgens mij nog veel te veel, maar denk dat ie nog met variabele tarieven rekent aangezien contract pas 1 december ingaat met vaste prijzen. Ik hou het in de gaten, handige service die verbruiksmanager app!
pi_104867199
Ik stell mijn maandelijkse betaling altijd zo ver mogelijk omlaag. Ik hou het geld liever op mijn eigen rekening dan dat ik alvast vooruitbetaal. Dat ik dan aan het einde moet bijbetalen maakt me niet uit. Het geld blijft dan zoveel mogenlijk op mijn eigen rekening rente aanmaken, en niet bij de energiemaatschappij.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 27 november 2011 @ 09:29:44 #40
13151 crew  Rewimo
pi_104869010
De energietarieven gaan per 1 januari weer veranderen trouwens, als je een variabel contract hebt :7
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 27 november 2011 @ 09:52:40 #41
335452 cricket
cricket from space
pi_104869154
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:09 schreef MadBear1983 het volgende:
Je moet in ieder geval ff elk jaar energiehoppen (naar andere leverancier), scheelt voor iedereen in te meeste gevallen gewoon min. 300 euro per jaar.
Als je een welkomstbonus krijgt van 300 euro, dan misschien. In alle andere gevallen is het verschil minimaal.
pi_104870371
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 09:52 schreef cricket het volgende:

[..]

Als je een welkomstbonus krijgt van 300 euro, dan misschien. In alle andere gevallen is het verschil minimaal.
Ik denk dat hij daar op doelt.
Ik ben via een vergelijkingssite al 2x overgestapt.
Vorige keer 280 Euro gehad, nu krijg ik 375 Euro.

Als je puur naar de kWh of m3 prijzen kijkt, scheelt het hooguit een paar tientjes per jaar.
De echte kortingen krijg je door de welkomstbonussen bij het overstappen.
pi_104895177
Wij betaalden het afgelopen jaar ¤69,- per maand en kregen vorige maand ¤380,- terug waardoor ons maandbedrag naar ¤32,- ging :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2011 20:57:45 ]
pi_104908507
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:34 schreef Thrilled het volgende:

- Ik heb een één-jarig contract afgesloten voor een vaste leveringsprijs van energie
- De energieprijzen voor elektra is gezakt, gas is 0,0096 eurocent per m³ duurder geworden, en water is 0,0016 eurocent per m³ duurder geworden.
- Ik heb 10 m³ meer water verbruikt dan vorig jaar (tegen huidige tarieven is dat 11 euro meer)
- Ik heb 259 kWh meer elektra verbruikt dan vorig jaar (tegen huidige tarieven is dat 16 euro meer)
- Ik heb 79 m³ minder gas verbruikt dan vorig jaar (tegen huidige tarieven is dat 24 euro minder)

Je zegt dat je de leveringsprijs hebt vastgezet. Waarom werk je dan met de huidige tarieven (of bedoel je daarmee de afgesproken tarieven?)
Eerst denken, dan typen
pi_104915921
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 11:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk dat hij daar op doelt.
Ik ben via een vergelijkingssite al 2x overgestapt.
Vorige keer 280 Euro gehad, nu krijg ik 375 Euro.

Als je puur naar de kWh of m3 prijzen kijkt, scheelt het hooguit een paar tientjes per jaar.
De echte kortingen krijg je door de welkomstbonussen bij het overstappen.
Dat bedoel ik inderdaad. De tarieven schelen meestal niet zo gek veel, maar als je elk jaar overstapt kan je toch steeds een welkomstpremie van 200 tot 300 euro opstrijken. Zeker als je energieverbruik niet zo gek hoog is, is dat relatief veel geld.
Je hebt hooguit af en toe wat gedoe dat ze iets verkeerd berekenen (bijv. je maandbedrag), maar voor die 300 euro per jaar vind ik dat ene telefoontje naar de energiemaatschappij makkelijk verdiend :)
Wel altijd via een vergelijkingssite aanmelden, rechtstreeks bij een leverancier krijg je meestal veel minder (of geen) korting.
pi_104968250
Hm ik denk dat ik er zelf net achter kom, verbaasd me ook dat niemand dat hier even opmerkte :P Maar mijn maandbedrag is dit jaar lager geweest dan vorig jaar, terwijl mijn kosten wel omhoog zijn gegaan.

Ik heb dus minder per maand betaald en dat moet ik nu denk ik terug betalen. Wat ik echter niet snap is dat ze het maandbedrag verlaagd hebben terwijl ik vorig jaar ook al bij moest betalen.

Nu willen ze echter het nieuwe maandbedrag verhogen en in mijn ogen iets te hoog. Kan ik wel zelf bellen en vragen of dat lager kan?
pi_104972143
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

1. dat is toch logisch?
2. We hebben het over energieleveranciers. Ik denk dat jij het niet begrepen hebt als je dit voorstelt.
1 dat is schijnheilig
2 het geld dat we betalen aan energieleveranciers KAN uit de geldpers of uit euro-obligaties komen (als die er ooit komen).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_104975038
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 15:15 schreef Thrilled het volgende:
Hm ik denk dat ik er zelf net achter kom, verbaasd me ook dat niemand dat hier even opmerkte :P Maar mijn maandbedrag is dit jaar lager geweest dan vorig jaar, terwijl mijn kosten wel omhoog zijn gegaan.

Ik heb dus minder per maand betaald en dat moet ik nu denk ik terug betalen. Wat ik echter niet snap is dat ze het maandbedrag verlaagd hebben terwijl ik vorig jaar ook al bij moest betalen.

Nu willen ze echter het nieuwe maandbedrag verhogen en in mijn ogen iets te hoog. Kan ik wel zelf bellen en vragen of dat lager kan?
Bij de Eneco kun je het maandbedrag online verhogen en verlagen (wel tot een limiet)... dit doe ik standaard op het laagste punt zetten.
pi_105126405
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 18:05 schreef elkravo het volgende:

[..]

Bij de Eneco kun je het maandbedrag online verhogen en verlagen (wel tot een limiet)... dit doe ik standaard op het laagste punt zetten.
Maar dan betaal je waarschijnlijk ook elk jaar bij of niet?
pi_105127789
@elkravo: wanneer je contact opneemt kun je verder verlagen dan het limiet van internet.
@thrilled: ja je betaalt bij, uiteindelijk betaal je linksom of rechtsom hetzelfde. Het enige dat wijzigt, is het moment van betalen.

@blomke: Wat is er schijnheilig aan dan? Uiteindelijk moet het geld binnen komen, dan is het toch logisch dat hij liever heeft dat een ander dat betaalt?
pi_105128234
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 10:51 schreef snabbi het volgende:
@blomke: Wat is er schijnheilig aan dan? Uiteindelijk moet het geld binnen komen, dan is het toch logisch dat hij liever heeft dat een ander dat betaalt?
Ja, maar zelf wil hij de evt. hogere prijs niet betalen. Het komt op mij over zoals een studiegenoot tegen mij zei na z'n afstuderen: "ik ga in de bijstand, want ik ben tegen het kapitalisme. Ga jij (Blomke) maar werken, dan breng jij belasting op voor mijn uitkering". Hier net zo: wel willen consumeren, maar een ander de extra's laten betalen.
pi_105129594
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 10:51 schreef snabbi het volgende:
@elkravo: wanneer je contact opneemt kun je verder verlagen dan het limiet van internet.
Is dat telefoontje niet duurder dan je rentewinst?
pi_105144810
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, maar zelf wil hij de evt. hogere prijs niet betalen. Het komt op mij over zoals een studiegenoot tegen mij zei na z'n afstuderen: "ik ga in de bijstand, want ik ben tegen het kapitalisme. Ga jij (Blomke) maar werken, dan breng jij belasting op voor mijn uitkering". Hier net zo: wel willen consumeren, maar een ander de extra's laten betalen.
Hij zegt dat hij geen hoger voorschotbedrag wil betalen, omdat hij geen bedrag wil sparen bij zijn energieleverancier. Deze verdient hier geld mee en wanneer een ander dat wel bereid is (eerder) te betalen, dat dit hem niet deert. Wat is hier zo schijnheilig aan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 12:29 schreef joepvd het volgende:
Is dat telefoontje niet duurder dan je rentewinst?
Tja ik had het zelf niet voor de rente gedaan, maar meer omdat ik het onzin vindt 60 euro per maand te veel te betalen. De site werkte destijds met percentages van je huidige maandbedrag.
pi_105155795
Fijn, van mijn eindafrekening klopt geen reet. Er is ca. 3000 kWh teveel in rekening gebracht -O- Vermoedelijk hebben ze de laatst doorgeven standen van de vorige bewoners als beginstand gebruikt ipv de standen die ik bij aanmelding heb doorgegeven. Heb wel een foto van de meterstanden destijds, hopelijk krijg ik ze aan hun verstand gepeuterd dat ze een fout hebben gemaakt. No way dat ik dit ga betalen, het is minstens 500 euro teveel!
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 4 december 2011 @ 08:21:43 #55
13151 crew  Rewimo
pi_105157910
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 02:07 schreef pussywillow het volgende:
Fijn, van mijn eindafrekening klopt geen reet. Er is ca. 3000 kWh teveel in rekening gebracht -O- Vermoedelijk hebben ze de laatst doorgeven standen van de vorige bewoners als beginstand gebruikt ipv de standen die ik bij aanmelding heb doorgegeven. Heb wel een foto van de meterstanden destijds, hopelijk krijg ik ze aan hun verstand gepeuterd dat ze een fout hebben gemaakt. No way dat ik dit ga betalen, het is minstens 500 euro teveel!
Gewoon bellen, uitleggen, en zeker als je bewijs hebt (foto) is het geen enkel probleem om dat te laten rechtzetten. Je kunt voor de zekerheid eerst de netbeheerder bellen (die zijn verantwoordelijk voor het opnemen van de meterstanden!) en vragen welke standen zij in hun systeem hebben staan van jouw verhuizing.
pi_105159621
Ik hoop het maar :P Ik vrees altijd een beetje voor de klantenservice van zulke bedrijven.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 4 december 2011 @ 11:09:09 #57
13151 crew  Rewimo
pi_105159706
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 11:05 schreef pussywillow het volgende:
Ik hoop het maar :P Ik vrees altijd een beetje voor de klantenservice van zulke bedrijven.
Ligt ook aan het bedrijf ;)
pi_105162133
Energierekening(jaarnota) binnen gehad en ben wederom heel erg blij :Y wat we krijgen weer een paar honderd euro's terug aan teveel betaalt ivg met het daadwerkelijke verbruik. *O*
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')