FOK!forum / General Chat / Aansluitingen tussen kanaal en rivier
Quyxz_woensdag 23 november 2011 @ 00:18
Even een goede vraag:

Waarom zit er in Nederland vaak een typische aansluiting tussen een kanaal en een rivier met een klein rond meer? Kaart zegt meer dan 1000 woorden:

http://g.co/maps/tpc2y

http://g.co/maps/sbpgx

http://g.co/maps/qfw6w

Zal wel iets te maken hebben met de scheepvaart? Een soort parkeerhaven ofzo? :P
Xetranwoensdag 23 november 2011 @ 00:24
:').

Is het niet omdat je anders een hele harde stroming krijgt in waar het kanaal in uitmond?
IBAZwoensdag 23 november 2011 @ 01:03
Misschien doet het (ook) wel dienst als zwaaikom. Dat is een plek waar lange boten kunnen keren.
Kandijfijnwoensdag 23 november 2011 @ 03:49
Daar kan je keren, das nogal lastig in een rivierstroming.
capriciawoensdag 23 november 2011 @ 03:53
Interessante vraag.
Maanviswoensdag 23 november 2011 @ 04:59
Timurrr kom er maar in ;)
Quyxz_woensdag 23 november 2011 @ 15:35
Nog mensen een idee hierover?
Quyxz_donderdag 12 januari 2012 @ 12:35
Ik weet het nog steeds niet. :D
Lord_Vetinaridonderdag 12 januari 2012 @ 12:37
Bel Rijkswaterstaat. Die kunnen het je ongetwijfeld vertellen.
IBAZdonderdag 12 januari 2012 @ 13:59
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 12:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bel Rijkswaterstaat. Die kunnen het je ongetwijfeld vertellen.
Het is een zwaaikom, dat stond er al.
Lord_Vetinaridonderdag 12 januari 2012 @ 15:37
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 13:59 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Het is een zwaaikom, dat stond er al.
Nee, er stond:

quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 01:03 schreef IBAZ het volgende:
Misschien doet het (ook) wel dienst als zwaaikom. Dat is een plek waar lange boten kunnen keren.
ZwartmetSuikerdonderdag 12 januari 2012 @ 15:40
Ziet er wel vet uit, ben benieuwd.
ACT-Fdonderdag 12 januari 2012 @ 20:13
Turrrrrrbooo rotonde!

Rotonde%20verplichte%20rijrichting.gif
kanovinniedonderdag 12 januari 2012 @ 20:17
Ik denk dat het is om de stroomsnelheid te verlagen. Zodat je minder last hebt van zijstroming. Iets anders kan ik niet verzinnen, omdat ze ook weer niet zo groot zijn om te kunnen draaien.
IBAZdonderdag 12 januari 2012 @ 20:25
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 15:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, er stond:

[..]

Het doet in ieder geval dienst als zwaaikom, en misschien is er ook nog een ander doel. Laat ik het dan zo zeggen.
stavromulabetadonderdag 12 januari 2012 @ 23:34
Ik denk dat het bij het maken ontstaat. Als ik met een decoupeerzaag loodrecht op een andere zaaglijn wil gaan zagen, boor ik ook eerst een rond gat, waar ik de decoupeerzaag in kan stoppen om verder te zagen.

Ja, zoiets zal het wel zijn.
creative86vrijdag 13 januari 2012 @ 23:11
Heeft meer temaken met het veranderen en verminderen van de stroom richting. Daarbij geeft het de grotere schepen vele male meer ruimte om de rivier op te draaien of een kanaal binnen tekomen. bij komend voordeel is wel dat je er prima kan draaien.

[ Bericht 7% gewijzigd door creative86 op 13-01-2012 23:19:46 ]
Hiyazaterdag 14 januari 2012 @ 12:45
Vraag het Willem Wever.
Quyxz_zaterdag 8 juni 2013 @ 21:49
Met enige vertraging:

SPOILER
Geachte heer/mevrouw,

De Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat heeft onderstaand bericht van u ontvangen. Hiervoor hartelijk dank!

Wij streven ernaar u binnen 2 werkdagen een reactie te sturen.

Complexere vragen worden voor beantwoording doorgestuurd naar bijvoorbeeld een specialistische afdeling van Rijkswaterstaat of het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In deze gevallen kan de beantwoordingstermijn langer zijn dan de eerder aangegeven 2 werkdagen.

Met vriendelijke groeten,
Rijkswaterstaat
Landelijke Informatielijn
Dus nog even afwachten en hopelijk een antwoord... :D
Kirovzaterdag 8 juni 2013 @ 21:51
Je zou denken dat het een zwaaikom is, maar op zich is het wel een vreemde locatie :P
Peterzaterdag 8 juni 2013 @ 21:54
Door het kanaal ineens te verbreden verlaag je wel de stroomsnelheid van het water.. dus makkelijker manoeuvreren. Bovendien kolkt water dat vanuit de rivier de 'kanaalkant' van de splitsing in stroomt zo met een rondje weer terug de rivier in.
Quyxz_dinsdag 11 juni 2013 @ 14:00
Het was niet zo heel moeilijk...
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 01:03 schreef IBAZ het volgende:
Misschien doet het (ook) wel dienst als zwaaikom. Dat is een plek waar lange boten kunnen keren.
U was correct!

SPOILER
Uw vraag luidde:

[ via de Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat ]

Waarom zit er in Nederland vaak een typische aansluiting tussen een kanaal en een rivier met een klein rond meer? Kaart zegt meer dan 1000 woorden:

http://g.co/maps/tpc2y

http://g.co/maps/sbpgx

http://g.co/maps/qfw6w

Zelf kan ik verscheidene opties bedenken [bijv. 1) het komt ten goede van de stroming, 2)het is een plek voor schepen om van richting te veranderen, 3) het is een restant van het graven van het kanaal], maar ik kan geen van deze vermoedens bevestigen noch ontkrachten. Daarom deze vraag.

Ons antwoord luidt:

De tweede verklaring is de juiste, dit zijn zg. zwaaikommen die de schepen de gelegenheid moeten bieden om van richting te veranderen.
IBAZdinsdag 11 juni 2013 @ 14:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 14:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Het was niet zo heel moeilijk...

[..]

U was correct!

SPOILER
Uw vraag luidde:

[ via de Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat ]

Waarom zit er in Nederland vaak een typische aansluiting tussen een kanaal en een rivier met een klein rond meer? Kaart zegt meer dan 1000 woorden:

http://g.co/maps/tpc2y

http://g.co/maps/sbpgx

http://g.co/maps/qfw6w

Zelf kan ik verscheidene opties bedenken [bijv. 1) het komt ten goede van de stroming, 2)het is een plek voor schepen om van richting te veranderen, 3) het is een restant van het graven van het kanaal], maar ik kan geen van deze vermoedens bevestigen noch ontkrachten. Daarom deze vraag.

Ons antwoord luidt:

De tweede verklaring is de juiste, dit zijn zg. zwaaikommen die de schepen de gelegenheid moeten bieden om van richting te veranderen.
Gelukkig is dit probleem opgelost. Gefeli. Fijne dag nog.
Kirovdinsdag 11 juni 2013 @ 14:54
*O*
Mr.Houdoedinsdag 11 juni 2013 @ 14:55
^O^
ZwartmetSuikerdinsdag 11 juni 2013 @ 19:50
Bedankt voor het geven van het antwoord!
Geflipte-Koelkastdinsdag 11 juni 2013 @ 23:39
Blijft de vraag waarom ze plots van richting gaan veranderen?
Kirovwoensdag 12 juni 2013 @ 11:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 23:39 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Blijft de vraag waarom ze plots van richting gaan veranderen?
Waarom sla je af op een weg?
Fopjewoensdag 12 juni 2013 @ 11:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 23:39 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Blijft de vraag waarom ze plots van richting gaan veranderen?
Als de opdrachtgever een andere laad/los plaats aanwijst? :')
Quyxz_vrijdag 27 februari 2015 @ 17:26
Ik heb een andere reden gevonden. Deze is toch wat anders dan het verhaal dat ik in de mail kreeg:

quote:
De eieren van Thijsse
Een probleem dat ten zuiden van de Irenesluizen moest worden opgelost, was de kruising van het kanaal met de lek. Er waren twee moeilijkheden: stroming en diepteverschil. Om met de eerste te beginnen: de oversteek van de rivier de scheepvaart kreeg te maken met de stroming van de Lek. Schepen moesten daarom kunnen manoeuvreren, maar daar was de ruimte niet voor. Een ander probleem was dat het kanaal een meter dieper was dan de Lek. Kortom: hoe kruis je een diep kanaal met ‘stilstaand’ water, met een ondiepere, stromende rivier? Onder leiding van prof. Thijsse, directeur van het Waterloopkundig Laboratorium in Delft, werden vervolgens in Delft experimenten gedaan met schaalmodellen. De oplossing werd gevonden in eivormige verbredingen aan beide kanten van de kanaalmonden, in combinatie met stroomgeleiders; in dit geval de voorhavendammen. In de eivormige ruimte tussen deze dammen bleek het water namelijk voortdurend in beweging te blijven waardoor zich geen sediment kon afzetten en waarmee een buffer tussen stilstaand water was gecreëerd. Tijdens de experimenten in Delft bleek een papiersnipper vier etmalen lang tussen de voorhavendammen te verblijven.

Het andere probleem: het diepteverschil - werd opgelost door de stroomsnelheid van de Lek te manipuleren. Daar waar de voorhavendammen/stroomgeleiders in de rivier staken, stroomde deze sneller en zorgde voor een uitslijting van de bodem. Men berekende vervolgens hoe ver de stromingsgeleiders in de rivier moesten steken om een uitholling van 1 meter te krijgen. Daarmee warende problemen overwonnen. Het concept werd bekend als ‘de eieren van Thijsse’.
http://www.civieletechniek.net/index.php/dossiers?id=56
Interessant hè? Okedoei
fs180vrijdag 27 februari 2015 @ 17:54
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 23:34 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik denk dat het bij het maken ontstaat. Als ik met een decoupeerzaag loodrecht op een andere zaaglijn wil gaan zagen, boor ik ook eerst een rond gat, waar ik de decoupeerzaag in kan stoppen om verder te zagen.

Ja, zoiets zal het wel zijn.
ik moest hardop lachen :')