abonnement Unibet Coolblue
pi_145738967
Volgens mij zei raoul heertje zaterdat iets als 'als zo'n kleine aanpassing nou zorgt voor een beter gevoel bij die mensen, waarom zou je het dan niet doen'

En ik ben het daar wel mee eens. Terwijl ik eerst fel tegen was. Kom maar op met die blauwe/gele/stroopwafelpieten naast O+ zwarte piet O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_145739139
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 23:08 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Het verschil tussen zwarte piet ontzwarten en het huwelijk voor homo's verbieden is dat je met het eerste geen weldenkend mens kwaad doet en met het tweede wel.

Ik vond de vergelijking van volgens mij Theo Maassen mooi. Heel veel mensen vinden zwarte piet leuk en hebben er geen last van dus moet de kleine groep die dat wel heeft niet zo zeiken. Moeten we ook doen met groepsverkrachting, daar beleven ook veel met mensen plezier aan dan die het vervelend vinden.

Kut geformuleerd want irritante foon.
met jouw voorbeeld doe je wel een weldenkend mens kwaad ;( bovendien is het strafbaar en is er een grote groep mensen die er wel last van heeft en beleeft de kleine groep er dan misschien plezier aan, maar de grote groep niet.
Ik denk dat je het punt op de verkeerde manier probeert te maken. :')
compact en kleverig.
pi_145743419
Wat ik het meest opvallend vind aan de discussie is dat de groep die het meest fanatiek tegen aanpassing is 'omdat er maar een klein groepje zwarten (sic) is dat loopt te zeiken' meestal ook die mensen zijn die vinden dat er veel te veel buitenlanders in Nederland wonen...
  maandag 20 oktober 2014 @ 18:47:33 #179
11682 Moonah
Jolie femme
pi_145743610
Pffff, ik ben er helemaal klaar mee. Het radicaliseert veel te veel. Aan beide zijden. De ene kant stelt zich imo veel te veel op als slachtoffer, de andere kant zet te star de hakken in het zand 'want van onze traditie moeten "ze" afblijven'. Tradities veranderen nou eenmaal. Dus waarom deze traditie niet?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_145743755
Ik denk dat zonder al die heisa Piet vanzelf een keer verandert was, maar dan lekker langzaam. Gewoon omdat schoorstenen iets van vroeger zijn. Dan heb je nog wel een paar zwarte Pieten die nog door echte schoorstenen geklommen zijn en andere Pieten schminken zich in een andere praktische kleur (dus niet geel :')).
pi_145799493
quote:
6s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:56 schreef Nielsch het volgende:
Het gaat mij niet om Zwarte Piet an sich; het zal best dat een aantal mensen zich niet prettig voelen bij dit feest. Waar het mij om gaat is dat we massaal lijken te buigen voor die kleine groep die dit feest koppelt aan racisme. Probleem is dat het niet stopt bij Zwarte Piet. Als we hier op gaan toegeven zullen we straks op alles gaan toegeven omdat er wel een paar mensen zijn die het racistisch en beledigend vinden. Kuifje is een racist en beledigend. De vader van Pippi Langkous is een racist en beledigend. Bepaalde kinderliedjes zijn racistisch en beledigend. Een tekening van Allah is beledigend. Hans Teeuwen is racistisch en beledigend. Goed, dan passen we dat allemaal aan maar dan is het hek van de dam. Hoe gaan we straks om met mensen die het homohuwelijk beledigend vinden? Als we de kleine groep die Zwarte Piet een belediging vindt gelijk gaan geven, wie verzekert mij dan dat we de kleine groep die het homohuwelijk beledigend vindt straks ook geen gelijk gaan geven?
Hier ben ik het niet mee eens om één reden en dat is namelijk de overduidelijke secularisatie tussen twee groepen "wij en zij", als we met z'n allen díe gedachte nou eens los laten en er gewoon één "wij" van maken, dan komen we al een heel stuk verder. Bovendien zou ik dit argument trouwens nog logischer vinden als het om afschaffen van het hele sinterklaas feest gaat, het simpelweg aanpassen van de kleur van pieten of gewoon een paar gekleurde pieten toevoegen naast zwarte piet (dit heeft mijn voorkeur, gewoon beide partijen water bij de wijn doen) hoeft toch echt geen kwestie te zijn van al omrollen voor je dood bent? Ik ben er van overtuigd dat er niemand minder van wordt.
Edit:
De karakters die jij noemt zijn wel wat anders he, die komen niet elk jaar verkleed bij je kinderen op de basisschool om daar Sinterklaas te helpen. Ik vind dat toch een heel ander aspect dan een stripfiguur zoals kuifje of pipi langkous.
"...en altijd als ik een schreeuwer zie, met een alternatief voor de democratie dan denk ik: jouw paradijs, hoeveel ruimte is daar, voor ben ali libi de tovenaar..."
  donderdag 23 oktober 2014 @ 09:59:48 #182
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_145844237
quote:
14s.gif Op maandag 20 oktober 2014 18:52 schreef Chai het volgende:
Ik denk dat zonder al die heisa Piet vanzelf een keer verandert was, maar dan lekker langzaam. Gewoon omdat schoorstenen iets van vroeger zijn. Dan heb je nog wel een paar zwarte Pieten die nog door echte schoorstenen geklommen zijn en andere Pieten schminken zich in een andere praktische kleur (dus niet geel :')).
Dat schoorsteenargument heb ik nooit begrepen: hoe kan Piet zo zwart zijn en zijn kleren zo mooi schoon?
Zelf begon ik in het "Zwarte Piet moet blijven"kamp, maar ik zie inmiddels ook wel dat er wat verandering gewenst is. Ik ben evenwel ook bang dat lichtere kleuren schmink de kans op herkenning groter maken.
Maar eerlijk gezegd durf ik in het openbaar er amper meer over te praten, omdat beide partijen er zo radicaal invliegen. Aan de ene kant die Quincy Gario met zijn onsmakelijke MH117 tweet, aan de andere kant de meest onsmakelijke verwensingen waar je ook niet bij wilt horen. Las daarover pas een mooie: Sinterklaas wordt niet afgeschaft door de tegenstanders maar door de voorstanders.

Ik hoop maar dat mijn kinderen later met plezier terugdenken aan Sinterklaas, en dat gekleurde kinderen dat ook doen. Volwassenen, bah ;)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_146620228
en *kick*

ik bedenk me net iets. speelt al een tijdje door mijn hoofd. de oplossing! klaarblijkelijk is zwarte piet een neger. prima toch! die hebben we hier in nederland ook. net als blanke oude mannen met een baard. ok. fine. laat hem dan een neger zijn. en dan geen rare zoals vroeger, maar gewoon een echte. geen creolen, geen rare rode lippen, geen rare pruik. wel het pietenkostuum natuurlijk (sinterklaas heeft tenslotte ook speciale kleren aan). geen kind wat zal zeiken vermoed ik. waarom is dat geen optie dan?

jaja, op mn facebooktijdlijn leeft het op, eigen schuld dikke bult. maar ik vraag me serieus af waarom dit dan geen optie is?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_146620725
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 18:46 schreef simmu het volgende:
en *kick*

ik bedenk me net iets. speelt al een tijdje door mijn hoofd. de oplossing! klaarblijkelijk is zwarte piet een neger. prima toch! die hebben we hier in nederland ook. net als blanke oude mannen met een baard. ok. fine. laat hem dan een neger zijn. en dan geen rare zoals vroeger, maar gewoon een echte. geen creolen, geen rare rode lippen, geen rare pruik. wel het pietenkostuum natuurlijk (sinterklaas heeft tenslotte ook speciale kleren aan). geen kind wat zal zeiken vermoed ik. waarom is dat geen optie dan?

jaja, op mn facebooktijdlijn leeft het op, eigen schuld dikke bult. maar ik vraag me serieus af waarom dit dan geen optie is?
Ik denk dat dat weinig uitmaakt, om eerlijk te zijn. Het verhaal blijft dan een blanke, oudere man die de baas is (en veelal op een stoel zit en zegt wat er moet gebeuren), met tientallen negers om 'm heen die heel hard werken en de 'bevelen' van de blanke man op moeten volgen.

quote:
geen kind wat zal zeiken vermoed ik.
Die zijn er nu volgens mij ook niet echt, het zijn vooral de volwassenen ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  donderdag 13 november 2014 @ 19:07:40 #185
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146621052
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 18:46 schreef simmu het volgende:
en *kick*

ik bedenk me net iets. speelt al een tijdje door mijn hoofd. de oplossing! klaarblijkelijk is zwarte piet een neger. prima toch! die hebben we hier in nederland ook. net als blanke oude mannen met een baard. ok. fine. laat hem dan een neger zijn. en dan geen rare zoals vroeger, maar gewoon een echte. geen creolen, geen rare rode lippen, geen rare pruik. wel het pietenkostuum natuurlijk (sinterklaas heeft tenslotte ook speciale kleren aan). geen kind wat zal zeiken vermoed ik. waarom is dat geen optie dan?

jaja, op mn facebooktijdlijn leeft het op, eigen schuld dikke bult. maar ik vraag me serieus af waarom dit dan geen optie is?
Haha Simmu ik vind je oplossing origineel en aannemelijk.
Maar ik denk dat gelijk half zwart Nederland weer op de barricade gaat staan. Een "zwarte" die weer onder een "witte" aan het werk is.
Daarbij zwarte pieten hebben altijd een bepaald gedrag, zoals dansen, zingen, acrobatische toeren, gek doen.
Dus dan zijn het weer die "zwarten" die "een beetje gek moeten doen" en de "witte" die statig als wijze op zijn paard zit.
Dan krijgen we een actiegroep help Simmu de wereld uit :+ :P

Een beter idee is alle pieten zo wit maken als Sinterklaas maar met hetzelfde kostuum en rode lippen en grote oorbellen en krulpruik
Dat zal die "zeurgroepen" leren :P
Rayen 2½ jaar!
pi_146621274
Hebben jullie het Sinterklaasjournaal niet gezien?

Omdat de boot water maakte, zijn alle pieten op één na overboord gesprongen. De burgemeester van Gouda heeft opa Piet uit Spanje ingevlogen om Nederlandse pieten te leren hoe ze Piet moeten spelen. Dus lopen er nu zwarte en witte pieten door elkaar bij opa Piet rond die aan het oefenen zijn. Ze oefenen capriolen en door een schoorsteen naar beneden komen, waar ze zwarte vegen mee op hun gezicht krijgen.

Ben benieuwd hoe ze het verder uitwerken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 13 november 2014 @ 19:12:36 #187
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146621303
Maar ja om het even te nuanceren.
Ik zag laatst een uitzending waarin een bekende nederlander (ff vergeten wie) vertelde dat er op zijn school van zijn kinderen gekleurde pieten waren.
En die waren er al jaren. Toen hij aan het schoolhoofd, die zwart van kleur was ;) , vroeg om nadere uitleg zei die man. Ik voel me er niet lekker door dat die pieten zo zwart zijn.
Tsja als je van dichtbij zo'n mening te horen krijgt, kijk je er misschien ook anders tegenaan.

Aan de andere kant zit ik me voor te stellen, als ik zou emigreren naar een land met voornamelijk zwarte bevolking. En daar zou een feest zijn met een zwarte Sinterklaas en een stel witte maffe pieten.
Zou ik me dan ook hier akelig over voelen>? Ik denk het eigenlijk niet.
Maar misschien komt dat omdat ik geen discriminatie " geschiedenis" van het verleden (of heden) met me meedraag of heb ervaren

Blijft lastig :{
Rayen 2½ jaar!
pi_146621549
Het punt is dat de volwassenen zich aan beide kanten erg druk maken over iets wat voor de kinderen helemaal geen punt is. Dat wil zeggen: er zijn dus kennelijk kinderen (horen we nu van sommige volwassenen) die het niet fijn vinden dat de pieten zwart zijn. Dat is waar het om draait, toch, de kinderen? Dus kunnen we dat op een heel simpele manier veranderen. Die kinderen geloven immers wat wij ze voorschotelen.

Het argument dat je niet zo zwart wordt van door een schoorsteen kruipen, is natuurlijk helemaal waar, maar voor de kinderen is het wél mogelijk, zelfs waarheid, als ze dat verteld wordt. Alle argumenten van de volwassenen zijn eigenlijk grote onzin, want zo kijken kinderen helemaal niet. Er is ook geen donker gekleurd kind dat denkt dat zwarte piet racistisch is. Zo denken ze helemaal niet. Sommigen voelen zich alleen ongemakkelijk door hoe zwarte piet neergezet wordt.

Dus wij volwassenen van beide kanten moeten niet zo moeilijk doen. Het is zo simpel op te lossen, aan te passen. Misschien niet plotsklaps in één jaar, maar er kan dit jaar wel al een grote stap gezet worden die in de komende jaren wordt uitgebreid. Geen kind die daar moeilijk over doet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_146621586
het meest bizarre vond ik gisteravond bij de wereld draait door.

Hier werd de pakjesboot vergeleken met de boten waarmee de slaven van Afrika naar Suriname werden verscheept.
Waanzin ten top.
pi_146622192
Wat ik me afvraag is hoeveel mensen zich oprecht altijd al gediscrimineerd gevoeld hebben en hoeveel mensen zich het hebben laten aanpraten door alle ophef in de media. Als je je écht gediscrimineerd voelt door Zwarte Piet heb je alle recht om dat uit te spreken en dan moeten we daar met z'n allen over kunnen praten.

Maar als je je na 20 jaar opeens gediscrimineerd voelt omdat je anderen dat hoort roepen, tsja... dan was het daarvoor niet duidelijk/erg genoeg om je druk over te maken ofzo?

Daarnaast is Nederland op heel veel vlakken verre van tolerant, en ik heb het idee dat veel mensen hun algemene onvrede nu botvieren op het Sinterklaasfeest, wat jammer is. Ik denk dat er ontzettend veel groepen bijna dagelijks op veel subtielere wijze gediscrimineerd worden (denk aan sollicitaties), maar dat is veel lastiger te benoemen (laat staan verhelpen).

/my 2 cents

quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 19:18 schreef miss_sly het volgende:
Dat wil zeggen: er zijn dus kennelijk kinderen (horen we nu van sommige volwassenen) die het niet fijn vinden dat de pieten zwart zijn.
Ik volg -vrij bewust- niet de hele discussie, maar in hoeverre is dat écht zo? Ik heb wel eens kinderen gehoord die bang zijn voor Zwarte Piet, maar ik heb nog nooit een kind horen zeggen dat-ie zich prettiger zou voelen als Piet blank (of blauw/groen/roze) was.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_146622231
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 19:12 schreef miss_sly het volgende:
Hebben jullie het Sinterklaasjournaal niet gezien?

Omdat de boot water maakte, zijn alle pieten op één na overboord gesprongen. De burgemeester van Gouda heeft opa Piet uit Spanje ingevlogen om Nederlandse pieten te leren hoe ze Piet moeten spelen. Dus lopen er nu zwarte en witte pieten door elkaar bij opa Piet rond die aan het oefenen zijn. Ze oefenen capriolen en door een schoorsteen naar beneden komen, waar ze zwarte vegen mee op hun gezicht krijgen.

Ben benieuwd hoe ze het verder uitwerken.
En Sint gaat dweilen en afwassen. ;)
Ik vind het knap opgelost in het sinterklaasjournaal.
Alleen het lastige van het sinterklaasjournaal vind ik dat het altijd zo leidend is. Je móet er wel in meegaan. Immers, echt álle kinderen kijken ernaar.

Overigens, ik heb nog nooit een kind gehoord (en ik heb er al heul veul meegemaakt!!) dat zwarte piet zwart zou zijn door de schoorsteen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_146622312
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 19:12 schreef TimeJumper het volgende:

Aan de andere kant zit ik me voor te stellen, als ik zou emigreren naar een land met voornamelijk zwarte bevolking. En daar zou een feest zijn met een zwarte Sinterklaas en een stel witte maffe pieten.
Zou ik me dan ook hier akelig over voelen>? Ik denk het eigenlijk niet.
Maar misschien komt dat omdat ik geen discriminatie " geschiedenis" van het verleden (of heden) met me meedraag of heb ervaren

Blijft lastig :{
Ik denk dat "wij blanken" ons daar inderdaad lastiger in kunnen verplaatsen dan we soms zelf denken.
Voor de South Park kenners: gevalletje "I get it now: I don't get it" (aflevering 'niggerguy') ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_146622775
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 19:31 schreef Moonah het volgende:

[..]

En Sint gaat dweilen en afwassen. ;)
Ik vind het knap opgelost in het sinterklaasjournaal.
Alleen het lastige van het sinterklaasjournaal vind ik dat het altijd zo leidend is. Je móet er wel in meegaan. Immers, echt álle kinderen kijken ernaar.

Overigens, ik heb nog nooit een kind gehoord (en ik heb er al heul veul meegemaakt!!) dat zwarte piet zwart zou zijn door de schoorsteen.
O ja, dat ook!

Mijn S zei dat dus. Ik zei tijdens de lunch tegen S en haar vriendje en vriendinnetje die hier kwamen spelen, dat i, iets had gehoord over gekleurde pieten. Wat ze daar nou van vonden. Leuk, ze wilden roze en blauw en paars, dat waten hun lievelingskleuren. Tot S dus droogjes zei: "wel jammer dat ze dan door de schoorsteen weer zwart worden."
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 13 november 2014 @ 21:03:27 #194
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_146626323
Ik vind de dubbele laag in het Sinterklaasjournaal wel mooi: Ik ben toch geen knecht! En dan tot de conclusie komen dat ieder moet doen waar hij goed in is :)

Tot nog toe vind ik dat ze het keurig aanpakken. En dat is ook een pluim waard.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 14 november 2014 @ 04:34:38 #195
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_146636194
Vanmorgen heb ik mijn zoon uitgelegd waarom er ook witte pieten tussen zitten, het idee achter racisme geprobeerd uit te leggen. Kwam blijkbaar niet zo goed over want hij zei: maar mam, het is toch niet echt.
  Moderator vrijdag 14 november 2014 @ 10:07:07 #196
5428 crew  miss_sly
pi_146638585
Haha, ja, nou, dat is het helemaal in een notendop, he? O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_146638740
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:30 schreef LXIV het volgende:
Tja, wat moet je dan als ouder. Gelukkig schoot me een plausibel antwoord snel te binnen. Ik vertelde ze dat dit zwarte Pieten waren die van Sinterklaas geen zwarte Piet meer mochten zijn. Omdat ze iets heel stouts gedaan hadden. Bijvoorbeeld gestolen bij mensen toen ze binnen waren om schoentjes te vullen. Deze Pieten mochten ook niet meer met de Sint mee naar Spanje toe. Die moesten voor altijd in Nederland blijven!
-O-

goede opvoeding man
  zaterdag 15 november 2014 @ 16:16:08 #198
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_146682852
quote:
2s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 18:34 schreef Vlindur het volgende:
Het zal mij inmiddels een rotzorg zijn welke kleur Piet heeft.
Waar het mij om gaat is dat het een kinderfeest is en dat de het kinderen geen bal uitmaakt welke kleur die Piet heeft.
Maar dat alle ouders en grootouders er nu zo'n heisa om maken. Straks, als Sint aankomt loopt het of met een sisser af, of staan er tien/honderdtal aan mensen te demonstreren en het ontiegelijk te verpesten voor al die kinderen. Dáár ben ik bang voor. Dat het KINDERfeest totaal verziekt wordt omdat de volwassenen er zo vreselijk moeilijk doen.
Ik wist het -O- -O-
Stelletje droeftoeters. Hoe kùn je? ;(

quote:
Bij de intocht van Sinterklaas in Gouda zijn zaterdag zestig mensen aangehouden. Tijdens de ontvangst ontstond vlak achter het oude stadhuis een opstootje tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.
Dat meldt burgemeester Milo Schoenmaker op een persconferentie. Of het gaat om voor- of tegenstanders van Zwarte Piet kon Schoenmaker niet zeggen.

De burgemeester zei "teleurgesteld" te zijn over incidenten en noemde de sfeer die daardoor ontstond "grimmig".

Een vader en kinderen kwamen door opstootjes in het centrum in het gedrang, zei Schoenmaker. "Een vervelend moment". Ook riepen demonstranten beledigingen naar de politie en naar andere betogers. De burgemeester wilde niet zeggen hoeveel politiemensen er op de been waren.

Volgens Schoenmaker zijn er ook mensen opgepakt "die beroepsmatig daar zijn waar er wordt gearresteerd".

Een daarvan is ook documentairemaakster Sunny Bergman, die in Gouda was voor haar documentaire Zwart als roet (op 1 december bij de VPRO). Volgens producent Monique Busman van de VPRO heeft de politie aanvankelijk ook de camera van Bergman in beslag genomen, maar heeft haar producer die inmiddels weer terug.

Volgens de VPRO was Bergman bij de demonstratie als waarnemend journalist en niet als actievoerster. Bergman was ook een van de eisers in de rechtszaak rond de Amsterdamse sintintocht vorig jaar, waarin de gemeente deze week gelijk kreeg van de Raad van State.

Belaagd en uitgejouwd

Terwijl Sinterklaas onthaald werd op het bordes van het stadhuis, ging het aan de achterkant mis. Tegenstanders van Zwarte Piet, die demonstreerden met een spandoek met de tekst 'Zwarte Piet is racisme' werden belaagd en uitgejouwd door voorvechters van Zwarte Piet.

Buiten het oog van de tv-camera's werd over en weer getrokken, geduwd en gescholden. Er was veel politie op de been.

Na de officiële ontvangst van Sinterklaas vertrokken veel mensen en werd het weer rustiger.

Voor de intocht zijn volgens de burgemeester alle scenario's, ook met arrestanten, doorgenomen. "Ik had het, ook met de kennis van nu, niet anders aangepakt", aldus Schoenmaker. Hij zei verder wel bedroefd te zijn dat het zo is gelopen en te hopen "dat we snel van de discussie af zijn".

Verschillende Pieten

Sinterklaas wordt dit jaar vergezeld door niet alleen Zwarte en de al aangekondigde Stroopwafel- en Kaas Pieten, er waren ook een paar Witte en Clowns Pieten bij.

De goedheiligman zette iets voor 12.30 uur voet aan wal en ging vervolgens op zijn paard Amerigo op weg naar het stadhuis op het Marktplein. Langs de route stonden ondanks de regen duizenden mensen, waaronder natuurlijk veel kinderen.

In het stadhuis gaf Sinterklaas na de intocht een persconferentie. "We vonden het allemaal een fantastische intocht", zei de sint. Hij was blij dat zo veel kinderen en Pieten hem stonden op te wachten.

Hij zegt niets te hebben meegekregen van eventuele onrust op de Markt, "want we waren een beetje verdwaald".

Ook zei hij: "Er is een hoop gedoe geweest, maar Sinterklaas zegt altijd: het komt vanzelf weer helemaal goed."

Hier inclusief filmpjes..
http://www.nu.nl/binnenla(...)rklaas-in-gouda.html
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  zondag 16 november 2014 @ 10:12:35 #199
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_146704833
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:28 schreef Staal het volgende:

[..]

Daar gaan we weer. ;).
Kroeshaar en dikke rode lippen komen niet door roet uit een schoorsteen.
Verklaring voor het kroeshaar: Ze proberen het roet uit hun haar te krijgen, haar wordt rommelig.
Verklaring voor de rode lippen: Ze schaven met hun lippen langs de rode baksteen van de schoorsteen,

:')

Zie nu pas dat de datum reeds ver in het verleden ligt.

(is de ZwartePietenDiscussie al weer zo oud? Tijd voor wat nieuws!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')