want ik erger me er aan dat mensen bij 1e beetje mist (zicht 1km) al hun mist lamp moetten aanzetten... net of je continu in een xenon koplamp staat te kijken van een golf2quote:Gebruik mist achterlicht:
Nooit bij regen! Verder bij een zicht van minder dan 50 meter bij dichte mist. Langs de meeste wegen in Nederland staan hectometerpaaltjes. Voor de academici onder ons, de hectometerpaaltjes staan om de 100 meter. Dus als je het volgende hectometerpaaltje niet kunt zien, mag je het mistachterlicht gerust voeren.
bron: wikipediaquote:GebruikMistvoorlicht mag gebruikt worden als door mist, sneeuw of regenval het zicht ernstig belemmerd is. Hierbij mag tevens dimlicht of stadslicht ingeschakeld zijn: mistvoorlicht mag als enige verlichting voor gebruikt worden [2]. Het gebruik van mistvoorlicht onder weersomstandigheden waarbij het zicht niet beperkt is, bijvoorbeeld uit esthetische overwegingen, is niet toegestaan.
Mistachterlicht mag alleen gebruikt worden als door dichte mist of zware sneeuwval het zicht minder is dan 50 meter. Bij regen mag mistachterlicht niet gebruikt worden, ook niet bij hevige regenbuien, aangezien reflectie het felle rode licht dan dusdanig versterkt dat de achterligger verblind wordt. Ook als men bij mist of zware sneeuwval in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file terechtkomt moet het mistachterlicht uitgeschakeld worden wegens verblinding van achteropkomend verkeer.
quote:Gevolgen van mistachterlicht waneer dit niet nodig is:
Het is uiteraard bijzonder vermoeiend om urenlang tegen mistachterlichten aan te kijken. Het echte probleem zit echter in het feit dat wanneer mistachterlichten onterecht gevoerd worden, het inschakelen van de remlichten te laat wordt opgemerkt. Dit in combinatie met de te korte afstand die meestal gehouden wordt ten opzichte van de voorligger is vaak fataal bij deze toch niet ideale weersomstandigheden.
Bij diezelfde mensen staat er ook altijd gronisch een achterruitenwisser aan waarvan de rubbers d'r aan hangen.quote:
Eens, evenals het afstellen van de lichten.quote:Op maandag 21 november 2011 15:43 schreef Dennis101 het volgende:
Het juist voeren van verlichting is helaas voor heel veel mensen zeer moeilijk. Of het nou gaat om mistlampen, richtingaanwijzers of dimlichten, het schijnt voor een aanzienlijk deel van de verkeersdeelnemers te moeilijk te zijn.
Het verkeerd afstellen van lichten kan mij ook mateloos irriteren. Net als het overmatig gebruik van het grootlicht, op de N57 die ik regelmatig in het donker rij word je daar helemaal gek van.quote:Op maandag 21 november 2011 15:50 schreef lipjes het volgende:
[..]
Eens, evenals het afstellen van de lichten.
Vanochtend op de heenweg naar mijn werk ook, zag het volgende heco paaltje niet dus mistlicht voor aangegooit, maar achter niet.
en daarna tussendoor nog even pijlen ofdat de afstand inderdaad nog steeds tekort was om goed te zien.
Waarmee heb je die pijlen afgeschoten?quote:Op maandag 21 november 2011 15:50 schreef lipjes het volgende:
[..]
Eens, evenals het afstellen van de lichten.
Vanochtend op de heenweg naar mijn werk ook, zag het volgende heco paaltje niet dus mistlicht voor aangegooit, maar achter niet.
en daarna tussendoor nog even pijlen ofdat de afstand inderdaad nog steeds tekort was om goed te zien.
Als je dan toch bezig bent, de TS mist lichten.quote:Op maandag 21 november 2011 15:56 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Waarmee heb je die pijlen afgeschoten?
Lesje taal voor jou: het is mistlamp.quote:Op maandag 21 november 2011 15:29 schreef T42 het volgende:
[..]
want ik erger me er aan dat mensen bij 1e beetje mist (zicht 1km) al hun mist lamp moetten aanzetten... net of je continu in een xenon koplamp staat te kijken van een golf2
[..]
bron: wikipedia
[..]
nee, dat is voor als er iemand met pech komt te staan, op sommige plaatsen is de spitsstrook ook de vluchtstrook oid, A27 is daar een voorbeeld van.quote:Op maandag 21 november 2011 16:03 schreef HighLander het volgende:
Da's dan vast hetzelfde als bij de verkeersleiding.
" We kunnen door de mist niets meer zien met de camera's, dus blijven voor de veiligheid de spitstroken dicht" .
Kan iemand me die logica uitleggen? Hoe de situatie veiliger is als een spitsstrook dicht is.
Of hebben we bij mist extra vluchtstroken en uitwijkmogelijkheden nodig, aangezien we in nederland zo snel rijden bij een mistbankje of sneeuwvlokje?
dus daarom gaan alle stroken links ook niet aan?quote:Op maandag 21 november 2011 16:07 schreef lipjes het volgende:
[..]
nee, dat is voor als er iemand met pech komt te staan, op sommige plaatsen is de spitsstrook ook de vluchtstrook oid, A27 is daar een voorbeeld van.
stukje extra veiligheid voor als er iemand met pech komt te staan
Denk het, lijkt me veiliger als je in de mist met pech komt te staan op de linkerstrook dat je hem dan beter naar de linker vluchtstrook kan duwen ipv rechts.quote:Op maandag 21 november 2011 16:16 schreef HighLander het volgende:
[..]
dus daarom gaan alle stroken links ook niet aan?
Juist. Per definitie is een spitsstrook een vluchtstrook rechts die vanaf een bepaalde verkeers-drukte wordt opengesteld voor verkeer (een vluchtstrook links wordt een plusstrook, zoals op de A4).quote:Op maandag 21 november 2011 16:07 schreef lipjes het volgende:
[..]
nee, dat is voor als er iemand met pech komt te staan, op sommige plaatsen is de spitsstrook ook de vluchtstrook oid, A27 is daar een voorbeeld van.
stukje extra veiligheid voor als er iemand met pech komt te staan
Er zijn ook spitsstroken links. Op de ring van Zwolle bijv.quote:Op maandag 21 november 2011 16:22 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Juist. Per definitie is een spitsstrook een vluchtstrook rechts die vanaf een bepaalde verkeers-drukte wordt opengesteld voor verkeer (een vluchtstrook links wordt een plusstrook, zoals op de A4).
Aan het openstellen van een spitsstrook/plusstrook gaat een procedure van schouwen vooraf, waarbij de wegverkeersleider middels de camera's moet vaststellen dat de betreffende strook vrij is van obstakels; pas daarna mag er daadwerkelijk tot openstelling worden overgegaan.
So-wie-so was natuurlijk het schouwings-proces vanochtend onmogelijk, het zicht was op de meeste plaatsen korter dan de afstand tussen de portalen waarop de camera's staan, maar mist, zware regen, gladheid behoren tot de situaties waarin de stroken niet worden opengesteld, ook omdat in die situaties de kans op ongelukken veel groter is, en het is best spannend om een spitsstrook/vluchtstrook op tijd te sluiten als er al een slachtoffer stilstaat.
Nee. Per definitie heten vluchtstroken aan de linkerkant plusstroken, niet spitsstroken.quote:Op maandag 21 november 2011 16:29 schreef fathank het volgende:
[..]
Er zijn ook spitsstroken links. Op de ring van Zwolle bijv.
De regels zijn ook iets anders.quote:Op maandag 21 november 2011 16:42 schreef fathank het volgende:
Dus omdat ze aan de andere kant van de weg liggen krijgen ze een andere naam?
als flink regent zie ik ook genoeg mensen zonder licht rijden. en als je dan keertje knippert steken ze vrolijk hun middelvinger naar je op... trouwens ook die met mistachterlicht rijden zonder mist. seintje en je hebt meteen een middelvinger terug...quote:Op maandag 21 november 2011 15:41 schreef mvdejong het volgende:
Aan de andere kant is het natuurlijk ook leuk als je op een provinciale weg in dichte mist mensen ziet rijden zonder enig licht. En dat zijn dan heel vaak juist auto's in de standaard zilver-grijze kleur. Opvallen is ordinair, daar doen we blijkbaar niet aan.
gaat hier vooral om achtermistlicht. die van voor mogen ook niet maar verblinden niet echt.quote:Op maandag 21 november 2011 20:03 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb mijn voorste mistlampen ook altijd aan, maar ik vind het gewoon mooi. Wat geef ik er om wat de rest er van denkt?
Ah, die heb ik nooit aan, maar dan heb je een terechte klacht.quote:Op maandag 21 november 2011 20:12 schreef T42 het volgende:
[..]
gaat hier vooral om achtermistlicht. die van voor mogen ook niet maar verblinden niet echt.
Ik ook.quote:Op maandag 21 november 2011 20:03 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb mijn voorste mistlampen ook altijd aan, maar ik vind het gewoon mooi. Wat geef ik er om wat de rest er van denkt?
hehe idd, ik zie ze ook wel eens aan voor richtingaanwijzer, terwijl dat het absoluut niet is...quote:Op maandag 21 november 2011 20:14 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Ik ook.
Al heb ik er voor het gemak wel even lampjes ingezet met een lagere lichtopbrengst, om het verhaal van: JIJ HEBT JE MISTLAMPEN AAN EN IK GEEF JE EEN BOETE!#@!#!!@#!!!!!!eentweedrie. voor te zijn.
Weet je wat pas irritant is:
Van die auto's met bochtenverlichting op een rotonde.
Ze rijden de rotonde op, lichtje gaat aan, iemand die dat ziet denkt, verhip die gaat de bocht om en vervolgens rijden ze toch door op de rotonde.
zucht....
mijn seat heeft dat ook. Ik vind het niet veel toevoegen eigenlijkquote:Op maandag 21 november 2011 22:06 schreef Palomar het volgende:
[..]
hehe idd, ik zie ze ook wel eens aan voor richtingaanwijzer, terwijl dat het absoluut niet is...
Vraag me ook af of zo'n bochtenverlichting echt merkbaar is. Vind het vooral lelijk staan. Dacht eerst altijd dat het auto's waren met een kapotte mistlamp voor
Hoe kun je dat nou mooi vinden? Als je zelf rijdt zie je er toch geen fuck van.quote:Op maandag 21 november 2011 20:03 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb mijn voorste mistlampen ook altijd aan, maar ik vind het gewoon mooi. Wat geef ik er om wat de rest er van denkt?
drie dagen? Ik heb het idee dat dit bij een aantal duffe figuren pas uitgezet wordt na een onderhoudsbeurt in de garage.quote:
Hoe de fuck kun je dat mooi vinden? Je ziet er zelf geen ruk van dus je doet het alleen maar in de hoop dat anderen het mooi vinden. Zal ik je eens wat zeggen....het is niet mooi. Nu niet, nooit niet. En je voert dus verkeerde verlichting met het stompzinnige excuus dat het mooi is? Je bent een zwakzinnig debieltje.quote:Op maandag 21 november 2011 20:03 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb mijn voorste mistlampen ook altijd aan, maar ik vind het gewoon mooi. Wat geef ik er om wat de rest er van denkt?
Je kwetst me met je mening. Ik slaap matig vannacht denk ik.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:50 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Hoe de fuck kun je dat mooi vinden? Je ziet er zelf geen ruk van dus je doet het alleen maar in de hoop dat anderen het mooi vinden. Zal ik je eens wat zeggen....het is niet mooi. Nu niet, nooit niet. En je voert dus verkeerde verlichting met het stompzinnige excuus dat het mooi is? Je bent een zwakzinnig debieltje.
Ik vind het wel mooi. Staat prachtig zo van die lichtjes onder in je bumper.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:58 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Je kwetst me met je mening. Ik slaap matig vannacht denk ik.
Mooi zo!quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:58 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ik slaap matig vannacht denk ik.
Waar (en hoe laat) reed jij op de N34?quote:Op maandag 21 november 2011 16:05 schreef Catch22- het volgende:
Ik heb hem van 't weekend een paar keer aangehad. Op de N34 was echt minder dan 50 meter zich, ik zag mijn voorligger op 50 meter niet meer, dus toen deed ik hem aan.
Tot er iemand achter me reed, toen had het geen nut meer.
Alles beter dan de beschrijving van de meeste mensen, "die smalle strook bij zwolle met die elektrische borden erboven"quote:Op maandag 21 november 2011 16:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Nee. Per definitie heten vluchtstroken aan de linkerkant plusstroken, niet spitsstroken.
Ik hoop dat je een troll bent, anders ben je gewoon achterlijk.quote:Op woensdag 23 november 2011 10:01 schreef Gokhan03 het volgende:
Jongens, overdrijven is ook een vak. Is er echt niets beters te doen dan druk te maken over andermans keuzes/auto/verlichting?
Mij een trol noemen terwijl ik jullie aanraad om niet te trollenquote:Op woensdag 23 november 2011 10:04 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Ik hoop dat je een troll bent, anders ben je gewoon achterlijk.
Lul niet zo dom een vol brandende achtermistlamp in je snufferd is zeker geen pretje in het donker. Verder mag dat ding pas aan bij minder dan 50 zicht en er moet wel verdomd veel regen vallen wil dat het geval zijn.quote:Op woensdag 23 november 2011 10:01 schreef Gokhan03 het volgende:
Jongens, overdrijven is ook een vak. Is er echt niets beters te doen dan druk te maken over andermans keuzes/auto/verlichting?
De verlichtingen op de weg 'verblinden' ook dus schaffen we die ook wel af
Wat echt dom is dat tegenliggers met groot licht aankomen omdat ze 'verblind' denken te raken. Waardoor je de tegenligger echt verblind en hierdoor een ongeluk veroorzaakt. Iedereen heeft het idee dat ze zelf de king of de road zijn en de rest een soort 'irritatie' is.
Zelfde verhaal met winter/zomerbanden. Weer mensen die zeiken dat het wel of niet moetDoe je eigen ding. Er is een wetgeving en zolang je daaraan voldoet, is er weinig aan de hand.
Met regen mag je gewoon je mistlampen invoeren omdat dat valt onder 'slechte weersomstandigheden'. In welke mate is niet te meten.
En ja ik heb zelf sinds een maandje of 2 aftermarket xenon in mn originele koplampen. Dat de kleur anders is betekent niet dat het verblind. Ben zelfs naar de politiebureau gegaan om het een en ander te vragen en ze keken naar mijn auto. Ze zeiden dat er niets mis is zolang de verlichting de juiste kleur heeft en goed afgesteld.
Oeehh hij doet zijn mistlamp aan dat mag niet..ik ga maar met grootlicht seinen dat ie uit moetttquote:Op woensdag 23 november 2011 10:09 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Lul niet zo dom een vol brandende achtermistlamp in je snufferd is zeker geen pretje in het donker. Verder mag dat ding pas aan bij minder dan 50 zicht en er moet wel verdomd veel regen vallen wil dat het geval zijn.
Nogmaals het gaat hier om achtermistlampen, niet om je pimpen '89 C200 met inbouw xenon en mislichten aan de voorzijde.quote:Op woensdag 23 november 2011 10:21 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Oeehh hij doet zijn mistlamp aan dat mag niet..ik ga maar met grootlicht seinen dat ie uit moettt![]()
sukkel
quote:Op woensdag 23 november 2011 11:01 schreef JeMoeder het volgende:
Mensen die met mistachterlichten rijden, rijden trouwens met genoeg zicht ook maar 50kmu op een weg waar je 80 mag
Ze moeten zulks mensen het rijbewijsch afnemen.
Dat probeer ik ook ja, maar als je in de file achter zo iemand staat met mistlamp op ooghoogte dan is het behoorlijk hinderlijk.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef _VoiD_ het volgende:
ach, ik maak me er niet zo druk meer om.
Maak je eigen topic aan. Man, 400 videos! Doe er wat mee.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:43 schreef plankie het volgende:
Om te laten zien hoeveel mensen er met mist-achterlicht rijden met een zicht van 200m+
Hier een kleine compilatie van mistlicht-terroristen die ik gister onderweg mocht tegenkomen...
Sommige lichten zijn echt zo fel dat je echt verblind kunt worden. Een lasbril zou niet voldoende helpen!
wel als je zoals ik niet zo goed tegen fel licht kunt... en een zonnebril onder mist dragen is niet echt een optiequote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef _VoiD_ het volgende:
ach, ik maak me er niet zo druk meer om. Wel apart om te zien dat mensen massaal het mistachterlicht aangooien, maar dan nog gewoon 120 kunnen rijden.
Als er echt een gegronde reden is om mistachterlicht te voeren dan rijd je net aan 50, want dan zie je echt geen reet meer.
Waar maak je je in godsnaam druk omquote:Op woensdag 23 november 2011 05:41 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Mooi zo!
Maar eigenlijk is het heel simpel. Het is verboden om bij goed zicht mistverlichting te voeren, voor of achter. Toen jij je hangtekening op je rijbewijs zette heb je daarmee de Nederlandse wegenverkeerswet in zijn totaliteit geaccepteerd en dus ook deze regel. Dat jij het zogenaamd mooi vindt terwijl je het zelf niet eens kan zien is irrelevant en een ronduit zwakzinnig excuus.
Het zijn ook opvallend vaak 107tjes, Aygo's en al die kleine kut bakken met van die zenuwachtige moedertjes er in.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:01 schreef JeMoeder het volgende:
Mensen die met mistachterlichten rijden, rijden trouwens met genoeg zicht ook maar 50kmu op een weg waar je 80 mag
Ze moeten zulks mensen het rijbewijsch afnemen.
Als je net zo rijdt als je leest is het droevig met je, ik had het over voorste mistlampen oftewel breedstralers oftewel lager afgesteld dan dimlichten.quote:Op donderdag 24 november 2011 00:41 schreef HighLander het volgende:
En vanavond natuurlijk met een beetje mist weer talloze mensen die geen afstanden kunnen schatten. Teveel idioten die bij een minste of geringste flardje mist menen met mistachterlicht te moeten blijven rijden.
Dus ja op zich levert het wel overlast op.
Om te beginnen valt het remmen minder op wegens wegvallen contrast aan 1 zijde.
het maakt het lastiger afstanden in te schatten, het kan zelfs verwarrend werken.
Als ze zoiets simpels al niet kunnen, kunnen ze dan verder wel rijden of zit er kans in dat ze onvoorspelbare fratsen uithalen als ze ' schrikken' omdat ze stijf staan van de zenuwen
En het is verboden met een redenje weet wel, wet
Dus ja, behalve dat deze mensen zich gedragen als een idioot, rijden als een dioot en blijkbaar zich ook uitlaten als een idioot is er niets aan de hand. Maar " ey ik doe iets wat niet mag, daar heb je toch geen last van wat boeit jou het"..
Is echt het zwakste lapje tekst van die lengte in dit topic.
" on godsnaam druk maken " <> een andere mening hebben![]()
not the same thing buddy.
Tja, als het een beetje regent, of een beetje mistig is dan schaam ik me als belg gewoon kapot. Het is hemeltergend hoeveel mensen onnodig hun mistachterlichten voeren. En in Belgie is het zelfs nog makkelijker om zichtafstanden in te schatten op de snelwegen want om de 50 meter staat in de middenberm zo'n dikke lantaarnpaal. Met andere woorden, zie je 3 van die dingen, dan zie je genoeg. (In Belgie mag je mistlichten voeren vanaf minder dan 100m). Maar het minste neveltje en daar gaan we. En bij regen is het ronduit gevaarlijk door het strooilicht zie je geen drol. Maar er wordt gewoon NIET tegen opgetreden en het eerste en laatste dat je van de regelgeving meekrijgt is misschien een van de vragen op je theorie examen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:55 schreef CafeRoker het volgende:
Gisteren was ik in belgie. Dat is echt regelrechte horror met dit weer
mwah, zag ook genoeg dikke karren met de mistlichten aan angstig voortkruipenquote:Op donderdag 24 november 2011 10:14 schreef SimtekF1 het volgende:
[..]
Het zijn ook opvallend vaak 107tjes, Aygo's en al die kleine kut bakken met van die zenuwachtige moedertjes er in.
Richtingaanwijzers op rotondes is net zoiets. EN als je in het zuiden van nl rijdt herken je de belgen aan hun mistlicht dat bij minder dan 4 km zicht al aan staat.quote:Op maandag 21 november 2011 15:43 schreef Dennis101 het volgende:
Het juist voeren van verlichting is helaas voor heel veel mensen zeer moeilijk. Of het nou gaat om mistlampen, richtingaanwijzers of dimlichten, het schijnt voor een aanzienlijk deel van de verkeersdeelnemers te moeilijk te zijn.
Zegt de persoon die een troll opmerking maakt over z'n voorste mistlampen in een topic over de rode variant achter...quote:Op donderdag 24 november 2011 21:55 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Als je net zo rijdt als je leest is het droevig met je, ik had het over voorste mistlampen oftewel breedstralers oftewel lager afgesteld dan dimlichten.
Als je midden in de nacht in de polder moet rijden werkt het prima.quote:Op maandag 21 november 2011 22:07 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:
[..]
mijn seat heeft dat ook. Ik vind het niet veel toevoegen eigenlijk
Ja, dat zou veel moeite zijn inderdaad. Veel meer dan een halve pagina rotzooi typen.quote:Op donderdag 24 november 2011 22:24 schreef HighLander het volgende:
[..]
Zegt de persoon die een troll opmerking maakt over z'n voorste mistlampen in een topic over de rode variant achter...
Wat is er nou droeviger, of wie leester nou het slechtst....
Ik ga toch niet die troll opmerking anderhalve bladzij lang onthouden van je.
Je blijft maar zeggen dat je het mooi vind maar dat is gewoon onzin omdat je het zelf niet ziet en dat weet je donders goed. Je hoopt gewoon dat mensen denken "wow, moet je kijken man, die heeft z'n mistlichten aan. Da's echt wel stoer, dat moet wel een hele snelle vette bak zijn!" Normale mensen vinden het echter helemaal niet mooi omdat er niks mooi aan te vinden is. Je doet het omdat je hoopt dat andere zwakzinnige mensen die het om dezelfde reden doen het zien. Je zoekt gewoon acceptatie van je mede fucktards.quote:Op woensdag 23 november 2011 20:04 schreef Barcaconia het volgende:
Waar maak je je in godsnaam druk omJe probeert wat te schelden en te tieren omdat ik verlichting voer die volgens de wegenverkeerswet niet mag. Je hebt er geen last van hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |