Volgens mij gaat het niet om IQ, maar om de mate waarin mensen zich in politiek verdiepen of daartoe bereid zijn. Niet dat ik een alwetend orakel ben, maar ik spreek wel eens mensen die bepaald niet dom zijn, maar er toch blijk van geven dat ze amper iets van politiek weten. Ze komen niet veel verder dan het noemen van een paar verkiezingsslogans of een paar stokpaardjes van hun favoriete partij; veel meer diepgang hoef je niet te verwachten.
De argumentatie dat je laagopgeleiden moet uitsluiten omdat je dan ook bepaalde partijen uitsluit, is allesbehalve democratisch. Volgens mij gaat erom dat politiek tastbaarder en begrijpelijker wordt gemaakt voor mensen die zich er niet in willen (of kunnen) verdiepen.
Waar ik trouwens wél voorstander van ben, is een korte toets bij het stembureau. Laat mensen een paar simpele vragen beantwoorden voordat ze het stemhokje in mogen. Vragen als: "Wie is de huidige minister-president?" of "Hoeveel leden telt de Tweede Kamer?" - Mensen die het antwoord op dergelijke vragen niet weten, zouden niet mogen stemmen.
Je moet er ook vrede mee hebben dat jouw, goed afgewogen en doordachte stem net zo zwaar telt als de stem van iemand die in het stemhokje impulsief (of zelfs foutief) iets aankruist. Je ziet dat ook in het klein, bij de POL-verkiezingen. Iemand die zelden in dit subforum komt, kan op basis van de waan van de dag stemmen uitdelen. Die tellen net zo zwaar als de stem van iemand die het hele jaar alles nauwgezet volgt en op zijn computer lijstjes met tussenstanden bijhoudt. Wen eraan....