abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104601080
Vervolg op deel 1.

Meteen maar even wat nuancering aanbrengen.

Even van wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor. Een andere verklaring kan zijn dat Algerijnse en Turkse kapers onze kusten afstruinden op zoek naar "christenen" om als slaven te verkopen. Daadwerkelijk werden ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden.[1] Zwarte Piet is dan geen knecht, maar staat verder af van Sinterklaas. Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen. Het past in de traditie van goed en kwaad, en de gewoonte van Sinterklaas om met een boot te komen.

Oftewel; het zou zelfs kunnen dat zwarte piet zelf een slavenhaler was... waar kinderen bang voor moesten worden gemaakt...Maar even om wat nuance aan te brengen.

Simpel roepen dat het om een slaaf gaat is te makkelijk, het sinterklaasfeest is een mengeling van folklore, heidense gebruiken en relgiie, katholicisme en een moderner volksfeest.

Edit: wtf ben ik serieus aan het reageren in klb?
Whatever...
pi_104601266
Sinterklaas heeft racistische elementen. Wat een commotie op fok om iets wat me toch al duidelijk lijkt?
pi_104601282
En laten we dan ook meteen Krampus noemen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus

De Krampus is een incubus, het woord komt van het Oudhoogduitse woord voor klauw: Krampen. De Krampus komt voor in de Alpen-regio en is de metgezel van Sinterklaas.

Van oudsher vermommen jonge mannen zich als de Krampus in de eerste twee weken van december. Vooral op de avond van 5 december zwerven ze over de straten en jagen kinderen (en volwassenen) angst aan met roestige bellen en kettingen. Het idee hierachter is dat met de geluiden de kwade geesten die rond midwinter aanwezig zijn verjaagd worden.

In enkele plattelandgebieden is het traditie dat de Krampus jonge vrouwen met een tuchtroede straft.

;)
  zondag 20 november 2011 @ 20:35:16 #4
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104601467
als negers niet zwart waren was er helemaal geen racisme
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_104601539
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:35 schreef Drinky het volgende:
als negers niet zwart waren was er helemaal geen racisme
Vast wel.
pi_104601550
Wat en boolshit allemaal. Meschien bestond die vent niet eens
pi_104601634
Ah, we gaan nog even door w/
pi_104601702
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:36 schreef ellanor20 het volgende:
Kinderrovende moren bestonden. Dat is een feit.
Negerslaven bestonden ook.
Seksduivels die in de winter stoute kindertjes opaten... misschien niet ;)
pi_104601772
En dan heb je ook nog de 2 zwarte raven van wodan, die hem informeerden over het doen en laten van de mensen... (klinkt ook wel een beetje als zwarte piet die kijkt of de kindjes wel leif zijn geweest).
Whatever...
pi_104601973
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:36 schreef ellanor20 het volgende:
Lees je eerst even in voor je begint te blaten :(

(als dat lukt)
pi_104602027
Ik heb dat hele eerste topic niet gevolgd, maar ik vind degene die haar na die commotie in de media een tijdje geleden nog over door blijven zaniken te treurig voor woorden. Het is gewoon een kinderfeest en zoals sinterklaas nu met zijn pieten omgaat is voor geen meter racistisch te noemen.

Als je bij alles gaat nadenken waar het oorspronkelijk vandaan komt dan valt er overal wel wat op aan te merken.
Een heer met stijl
pi_104602314
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2011 20:42 schreef mootie het volgende:

[..]

(als dat lukt)
Misschien bedoelde ze Sint Nicolaas ipv Piet :)

Die man heeft vrijwel zeker bestaan; al is het mogelijk dat er in de folklore twee of meer mannen met die naam gecombineerd zijn. Er zijn voldoende bronnen die bevestigen dat er een bisschop Nicolaas was - en hij heeft nog een lijk achtergelaten ook (waarvan de begraafplaats bekend is).

Of hij werkelijk alle wonderen heeft verricht en of hij werkelijk een kindervriend was (en dan niet op de manier die Katholieke priesters tegenwoordig zo lief lijken te hebben...) is een wat moeilijker vraagstuk. Ik geloof persoonlijk niet zo in het weer tot leven laten komen van de doden ;)

Maar we komen hiermee wellicht wel op een nieuwe invalshoek: misschien is Sinterklaas idd niet racistisch jegens negers, maar wel richting moslims. Blanke Christenman uit Turkije met domme moslimknechtjes uit Marokko... die gebaseerd zijn op kinderrovers. Niet zo vleiend })

[ Bericht 5% gewijzigd door MisterSqueaky op 20-11-2011 20:55:07 ]
pi_104604734
Net als dat een vrouw bij de keuken hoort, hoort een neger in de velden voor een hongerloon voor de blanken te werken.
pi_104605212
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2011 21:22 schreef Chiich het volgende:
Net als dat een vrouw bij de keuken hoort, hoort een neger in de velden voor een hongerloon voor de blanken te werken.
Blanken horen als horige voor een heer te werken ~O>
  zondag 20 november 2011 @ 21:38:44 #15
154252 EvanStone
Daar gaan we!
pi_104605803
quote:
7s.gif Op zondag 20 november 2011 21:22 schreef Chiich het volgende:
En waar hoort een negroide vrouw dan? :')
pi_104606301
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2011 20:42 schreef mootie het volgende:

[..]

(als dat lukt)
wordt moeilijk :{
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:43 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Ik heb dat hele eerste topic niet gevolgd, maar ik vind degene die haar na die commotie in de media een tijdje geleden nog over door blijven zaniken te treurig voor woorden. Het is gewoon een kinderfeest en zoals sinterklaas nu met zijn pieten omgaat is voor geen meter racistisch te noemen.

Als je bij alles gaat nadenken waar het oorspronkelijk vandaan komt dan valt er overal wel wat op aan te merken.
en dat
pi_104608180
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 20:43 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

zoals wat dan? de tulp, die uit turkije komt misschien? racistisch? of de molen, enig spoorvan racisme te bespeuren in de molen? klompen? nee..

sinterklaas met zn negerslaafjes?
ja. je woorden zeggen het al. zoals sinterklaas nu met ZIJN pieten omgaat..

en dat het gewoon een kinderfeest is, lijkt me ook geen excuus. als de neo nazis hun kindertjes een gemene jood voorschotelen die een dansje doen, elk jaar, is het ook niet genoeg om te denken; is toch gewoon een kinderfeest..
pi_104608769
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 22:13 schreef okiokinl het volgende:

[..]

zoals wat dan? de tulp, die uit turkije komt misschien? racistisch? of de molen, enig spoorvan racisme te bespeuren in de molen? klompen? nee..

en dat het gewoon een kinderfeest is, lijkt me ook geen excuus. als de neo nazis hun kindertjes een gemene jood voorschotelen die een dansje doen, elk jaar, is het ook niet genoeg om te denken; is toch gewoon een kinderfeest..
En daar gaat het dan toch om?
Wat heeft het verleden oprakelen nu voor zin?
Let bygones be bygones.
pi_104609009
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 22:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Let bygones be bygones.
Dat dikgedrukte is best grappig. Alsof Sint echt bestaat en 'vroeger' negerslaafjes verzamelde in Spanje, die dan in de wintermaanden pakjes moesten inpakken op water en brood :o
pi_104609526
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 21:38 schreef EvanStone het volgende:

[..]

En waar hoort een negroide vrouw dan? :')
Daar zeg je me wat, die werkt in de velden voor een hongerloon en bereid daarna een maaltijd voor de superieure blanke?
  zondag 20 november 2011 @ 22:33:25 #21
293353 Stofzuigerzak
To be or toedoeledoki....
pi_104609601
Zwarte piet is geen negert. Hij is een arier die onder het roet zit. :Y
pi_104609673
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2011 22:24 schreef mootie het volgende:

[..]

Dat dikgedrukte is best grappig. Alsof Sint echt bestaat en 'vroeger' negerslaafjes verzamelde in Spanje, die dan in de wintermaanden pakjes moesten inpakken op water en brood :o
Yep, hij neemt het allemaal een beetje té serieus en vergeet dat het geacht wordt gewoon een leuk feest te zijn. Een Nederlandse traditie. Maar nee, alles wat je maar kunt verzinnen wordt er bij gehaald om het feest de kop in te drukken of in ieder geval te veranderen.
Laat het met rust, for pete's sake
pi_104611083
TS is een racist.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_104611559
Hysterisch gedoe ook altijd... dan krijg je gewoon echt zin om dit te doen tegen die hysterische lui die in alles racisme willen zien

pi_104612242
De enige blanken die tegen zwarte pieten zijn, zijn diegenen die menen te moeten bepalen wat gekleurde mensen wel of niet accepteren. Een beetje net zoals in de tijd van de slavenhandel.

In groningen waren zaterdag ook 'witte' pieten. Wat heb ik me daar aan geërgerd. Hoe hard kun je een stempel drukken op huidskleur :'), en dus op racisme.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_104612442
JE ZIT HIER ALLEEN MAAR OMDAT JE ZWART BENT :@:@
pi_104612753
quote:
19s.gif Op zondag 20 november 2011 23:18 schreef Glijdt_licht het volgende:
De enige blanken die tegen zwarte pieten zijn, zijn diegenen die menen te moeten bepalen wat gekleurde mensen wel of niet accepteren. Een beetje net zoals in de tijd van de slavenhandel.

In groningen waren zaterdag ook 'witte' pieten. Wat heb ik me daar aan geërgerd. Hoe hard kun je een stempel drukken op huidskleur :'), en dus op racisme.
Ja, wat ergerlijk. Dan leg je er júist de nadruk op. Sneue mensen die dat doen :') .
pi_104612773
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 22:13 schreef okiokinl het volgende:

Ik had ook kunnen zeggen hoe de zwarte pieten met HUN sinterklaas omgaan, dit bedoel ik nou met zo gepreoccupeerd zijn met overal racisme willen zien dat je niet meer helder kunt denken :')

quote:
Een voorbeeld zonder ook maar kern van realisme, waarmee je de zaak banaal uit zijn verband probeert te rukken en hierin ook nog eens hard faalt.

Sinterklaas had ook vroeger niks van doen met de slavernij naspelen, sinterklaas had gewoon 1 knecht (later kwamen er pas meerdere pieten). En ja die is zwart, maar de historische figuur Sint Nicolaas is van zijn leven nooit in een van de oorden geweest waar men slaven hield. Er zijn verschillende verhalen waarom zwarte piet zwart is, de schoorsteen is een bekende, een minder bekende is dat het een Moor is die Sint Nicolaas tot het christendom heeft bekeerd en hem assisteert en ja moren zijn nu eenmaal zwart, maar iets racistisch kan ik er nog steeds niet in herkennen. Maar blijf vooral jezelf kwellen zou ik zeggen :')2
Een heer met stijl
pi_104612814
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 22:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Let bygones be bygones.
donkere mensen worden erdoor herinnerd aan de slaventijd. een hoop maakt het kennelijk niet uit, een deel ook zeker wel. dat is toch niet leuk? voor hun is het deel van wie ze zijn, en wat hun voorvaderen is aangedaan.
en voor mij, als blanke, wil ik hier niet aan meedoen voor dezelfde reden. ik vind het gewoon vrij onbeschoft dat we nog steeds doen alsof het negers zijn.
pi_104612981
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 22:34 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Yep, hij neemt het allemaal een beetje té serieus en vergeet dat het geacht wordt gewoon een leuk feest te zijn. Een Nederlandse traditie. Maar nee, alles wat je maar kunt verzinnen wordt er bij gehaald om het feest de kop in te drukken of in ieder geval te veranderen.
Laat het met rust, for pete's sake
wat een onzin, je doet nou net alsof het doel is sinterklaas te beeindigen, en het excuus racisme.
ik heb niks tegen sinterklaas, ik wil alleen dat we het allemaal leuk kunnen vinden.
pi_104612996
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:29 schreef okiokinl het volgende:

[..]

donkere mensen worden erdoor herinnerd aan de slaventijd. een hoop maakt het kennelijk niet uit, een deel ook zeker wel. dat is toch niet leuk? voor hun is het deel van wie ze zijn, en wat hun voorvaderen is aangedaan.
en voor mij, als blanke, wil ik hier niet aan meedoen voor dezelfde reden. ik vind het gewoon vrij onbeschoft dat we nog steeds doen alsof het negers zijn.
Dus jij denkt voor de zwarte mensen. Wat een neerbuigendheid eigenlijk. Laat dat aan hen zelf over.
pi_104613082
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:32 schreef okiokinl het volgende:

[..]

wat een onzin, je doet nou net alsof het doel is sinterklaas te beeindigen, en het excuus racisme.
ik heb niks tegen sinterklaas, ik wil alleen dat we het allemaal leuk kunnen vinden.
Op een paar mensen na-waaronder jij-vindt ook iedereen het leuk.
Accepteer dat nu eens .
pi_104613162
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:33 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus jij denkt voor de zwarte mensen. Wat een neerbuigendheid eigenlijk. Laat dat aan hen zelf over.
Zoals ik al zei:
quote:
pi_104613267
quote:
19s.gif Op zondag 20 november 2011 23:18 schreef Glijdt_licht het volgende:

dus als jij niet kan bepalen dat ze zwart zijn, dan is het wel vervelend?
kom op zeg. ga effe youtube filpjes opzoeken, vind je vanzelf zwarte mensen die het vervelend vinden. en het slaat al helemaal nergens op dat ik, een blanke, daar dan niks over mag vinden van jou, alleen omdat ik blank ben.
pi_104613344
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:33 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

jaja, dus een blanke mag van jou ook niet iets hierover vinden. zit wel diep erin gebakken, he...
ik vind iets als mens, niet als zwarte of blanke.
pi_104613400
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:34 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Op een paar mensen na-waaronder jij-vindt ook iedereen het leuk.
Accepteer dat nu eens .
waartom, omdat jij dat een paar keer zegt? accepteer nu eens dat het anders moet en zal gaan, als niet nu, dan wel over een aantal jaar.
pi_104613502
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:38 schreef okiokinl het volgende:

[..]

dus als jij niet kan bepalen dat ze zwart zijn, dan is het wel vervelend?
kom op zeg. ga effe youtube filpjes opzoeken, vind je vanzelf zwarte mensen die het vervelend vinden. en het slaat al helemaal nergens op dat ik, een blanke, daar dan niks over mag vinden van jou, alleen omdat ik blank ben.
Een goed lopende traditie moet je niet aanpassen omdat enkele blanken denken dat donkere mensen beledigd voelen. Bovendien is 90% van de donkere mensen hier gekomen voor een baan, of omdat het niet lekker ging in Suriname of op de Antillen.
Zij hebben zich aan te passen aan onze tradities, net zoals ik zou moeten doen als ik daarheen ga. Na aanpassing zouden zij ook snappen dat er niks racistisch is aan het hele feest, en het puur geest is voor de kinderen.

Juist doordat sommige mensen, o.a. types zoals jij racisme associeert met sinterklaas, is sinterklaas niet meer wat het was. Kinderen en volwassenen dachten nooit aan racisme.
Juist figuren als jij hebben die gedachte ontwikkeld. Juist jullie hebben dat gevoel van racisme de wereld ingeschoten.

En ja, dat jij denkt voor andere mensen is zéér neerbuigend. Ik heb er zelf ook altijd een hekel aan als mensen voor mij gaan denken.
pi_104613542
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:39 schreef okiokinl het volgende:

[..]

jaja, dus een blanke mag van jou ook niet iets hierover vinden. zit wel diep erin gebakken, he...
ik vind iets als mens, niet als zwarte of blanke.
nee, jij moet gewoon niet nadenken voor andere mensen. of die nou zwart, geel, bruin, groen, rood of wit is. Mensen kunnen voor zichzelf denken. Daar hebben ze geen okiokinl voor nodig.
Júist het denken vóór andere mensen is zwaar neerbuigend.

Dit is net zo gaar doen, als zeggen dat er ook Pieten in rolstoel moeten komen omdat sommige mensen zoals ik ook verlamd zijn.
Ja, ik ben dat, so be it.

Maar ik heb géén zin in, dat jij dan gaat zeggen: oh, maar dat is discriminatie. Er móeten Pieten in rolstoel komen. Flikker toch een end op, we hebben zelf een stem. Dat hoef jij niet te bepalen of wij zoiets willen.
Pieten zoals bij Sinterklaas hebben geen rolstoel. Dat is de traditie, en daar hou je je maar aan. Net zoals er geen Pieten zijn met hoorapparaten, ontbrekende ledematen etc.

[ Bericht 3% gewijzigd door Glijdt_licht op 20-11-2011 23:51:09 ]
pi_104613736
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:41 schreef okiokinl het volgende:

[..]

waartom, omdat jij dat een paar keer zegt? accepteer nu eens dat het anders moet en zal gaan, als niet nu, dan wel over een aantal jaar.
Het is duidelijk dat jij dit graag wil, met een kleine enkeling aan je kant. Je wilt dus de grote meerderheid aan je onderwerpen, dit riekt naar slavernij _O-

Overigens wat betreft 'iedereen moet het leuk vinden': zoiets heeft nooit bestaan er is altijd wel iemand die iets niet leuk vindt of ergens tegen is, zolang dit maar een enkeling is van ongeveer 1% zal die zich moeten aanpassen en niet de overige 99% aan hem.
Een heer met stijl
pi_104613847
Bovendien genieten/genoten de niet-blanke kinderen uit de voormalige koloniën even hard van Sinterklaas als nederlandse kinderen. Die zeikende enkelingen verpesten het zo dus ook voor hen, alleen omdat ze menen recht te moeten doen aan iets waar niemand op zit te wachten.
Een heer met stijl
pi_104613895
en dit even, voor diegenen die denken dat het ' een paar mensen' zijn die er een probleem mee hebben....

quote:
Dertig procent van alle Nederlanders sprak wel eens iemand die "vraagtekens plaatste bij de rol en/of het uiterlijk van Zwarte Piet", zo blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. De peiling is bekendgemaakt ter gelegenheid van het evenemtent 'Zwart van Roet',

[ Bericht 0% gewijzigd door okiokinl op 21-11-2011 00:08:25 ]
pi_104613979
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:50 schreef okiokinl het volgende:
en dit even, vor diegenen die denken dat het ' een paar mensen' zijn die er een probleem mee hebben....

[..]

Zoals ik al zei is die gedachte van racisme ontstaan toen idioten zoals jij meenden te moeten bepalen dat sommige mensen zielig zijn.
Terwijl mensen prima voor zichzelf kunnen opkomen. En niet een bepaler/dictator nodig hebben.

Het enige wat jullie doen is weer 'baasje' spelen. Slavernij revisited, alleen nu zonder werk erbij..
pi_104614016
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:50 schreef okiokinl het volgende:
en dit even, vor diegenen die denken dat het ' een paar mensen' zijn die er een probleem mee hebben....

[..]

Dat men er vraagtekens bij plaatst is niet zo vreemd, ik ben ook wel benieuwd waar die in het hele verhaal vandaan komt. Dit wil niet zeggen dat 30% er vanaf wil of het een voorbeeld van racisme vinden :')

Lees wat ik eerder schreef over gepreoccupeerd zijn, racisme willen zien en niet helder meer kunnen denken.
Een heer met stijl
pi_104614264
Overigens degenen die er problemen mee hebben zijn in mijn ogen:

1) volwassenen, die moeten zich er sowieso niet mee bemoeien want zij zijn helemaal de doelgroep niet;
2) als het allochtonen zijn dan zijn het vaak moslims, die allereerst niet onder het nederlandse slavernij verleden geleden hebben en ten tweede een minderheid bezitten die afgeeft op alles van de nederlandse samenleving;
3) blanken die te politiek correct willen zijn en hierdoor het perfect naleven van onbenullige regeltjes voor puur kindergenot plaatsen.
Een heer met stijl
  maandag 21 november 2011 @ 00:00:06 #45
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_104614333
Die witten zijn wel slim racistisch. In your face en toch valt het je jaren niet op!

[ Bericht 2% gewijzigd door Schenkstroop op 21-11-2011 00:08:30 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_104614405
quote:
19s.gif Op zondag 20 november 2011 23:42 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Een goed lopende traditie moet je niet aanpassen omdat enkele blanken denken dat donkere mensen beledigd voelen. Bovendien is 90% van de donkere mensen hier gekomen voor een baan, of omdat het niet lekker ging in Suriname of op de Antillen.
Zij hebben zich aan te passen aan onze tradities, net zoals ik zou moeten doen als ik daarheen ga. Na aanpassing zouden zij ook snappen dat er niks racistisch is aan het hele feest, en het puur geest is voor de kinderen.

Juist doordat sommige mensen, o.a. types zoals jij racisme associeert met sinterklaas, is sinterklaas niet meer wat het was. Kinderen en volwassenen dachten nooit aan racisme.
Juist figuren als jij hebben die gedachte ontwikkeld. Juist jullie hebben dat gevoel van racisme de wereld ingeschoten.

En ja, dat jij denkt voor andere mensen is zéér neerbuigend. Ik heb er zelf ook altijd een hekel aan als mensen voor mij gaan denken.
ik denk voor mezelf, ik wil niet dat mijn land eenr acistische traditie vortzet.

als ik je goed begrijp, vind je dat onze zwarte medeburgers minder vrijheid van meningsuiting moeten hebben, als het over nederlandse tradities gaat? als ze worden nagedaan fvoor een kinderfeest, en hun imitators achter een ouwe man aanhobbelen, mogen ze daar niks van zeggen? en sterker nog, ik ook niet? raar.

en nederland is al heel lang hiermee bezig, al sinds 1950 doen we steeds minder piet op een surinamer lijken, en hebbenw e het beeld van een gemene man met surinaams accent, die kinderen bedreigde met roe en in de zak, afgeschaft.
. ik heb het niet verzonnen hoor, de tijden veranderen gewoon.
pi_104614518
quote:
19s.gif Op zondag 20 november 2011 23:43 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

nee, jij moet gewoon niet nadenken voor andere mensen. of die nou zwart, geel, bruin, groen, rood of wit is. Mensen kunnen voor zichzelf denken. Daar hebben ze geen okiokinl voor nodig.
Júist het denken vóór andere mensen is zwaar neerbuigend.

Dit is net zo gaar doen, als zeggen dat er ook Pieten in rolstoel moeten komen omdat sommige mensen zoals ik ook verlamd zijn.
Ja, ik ben dat, so be it.

Maar ik heb géén zin in, dat jij dan gaat zeggen: oh, maar dat is discriminatie. Er móeten Pieten in rolstoel komen. Flikker toch een end op, we hebben zelf een stem. Dat hoef jij niet te bepalen of wij zoiets willen.
Pieten zoals bij Sinterklaas hebben geen rolstoel. Dat is de traditie, en daar hou je je maar aan. Net zoals er geen Pieten zijn met hoorapparaten, ontbrekende ledematen etc.
rare ideeen heb jij, over wat ik wel en niet mag. maak ik zelf nog wel uit, lijkt me.

en even opsommen, ik, blank, moet mn mond houden want anders ben IK racistisch, en negers moeten ook hun mond hierover houden, want die zijn te gast.

jaja..
pi_104614635
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:47 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Het is duidelijk dat jij dit graag wil, met een kleine enkeling aan je kant. Je wilt dus de grote meerderheid aan je onderwerpen, dit riekt naar slavernij _O-

Overigens wat betreft 'iedereen moet het leuk vinden': zoiets heeft nooit bestaan er is altijd wel iemand die iets niet leuk vindt of ergens tegen is, zolang dit maar een enkeling is van ongeveer 1% zal die zich moeten aanpassen en niet de overige 99% aan hem.
30 % van de nederlanders, in een recente poll van Maurice de Hond.
en van mij moet helemaal niks. ik pleit er alleen voor. :) ik ben niet degene die constant loopt te zeggen dat ik mn mond moet houden, dat zijn de voorstanders van sla-piet.
pi_104614712
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 23:49 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Bovendien genieten/genoten de niet-blanke kinderen uit de voormalige koloniën even hard van Sinterklaas als nederlandse kinderen. Die zeikende enkelingen verpesten het zo dus ook voor hen, alleen omdat ze menen recht te moeten doen aan iets waar niemand op zit te wachten.
tuurlijk genieten we van sinterklaas, is toch ook leuk? :)
alleen even die pieten aanpassen, he. dat is wat minder leuk.
pi_104614751
quote:
19s.gif Op zondag 20 november 2011 23:52 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Zoals ik al zei is die gedachte van racisme ontstaan toen idioten zoals jij meenden te moeten bepalen dat sommige mensen zielig zijn.
Terwijl mensen prima voor zichzelf kunnen opkomen. En niet een bepaler/dictator nodig hebben.

Het enige wat jullie doen is weer 'baasje' spelen. Slavernij revisited, alleen nu zonder werk erbij..
jaja, ik moet mn mond houden want anders ben ik racistisch, je punt is gemaakt. niet mee eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')