Het voorbeeld van de 16-jarige was een voorbeeld Reya, geen weergave van een voorstel.quote:Op woensdag 23 november 2011 06:51 schreef Reya het volgende:
[..]
Je kunt in latere stadia verifiëren of diezelfde wens nog steeds aanwezig is. Het voorbeeld van de zestienjarige lijkt me ridicuul; een dergelijk systeem heeft niemand voorgesteld.
Je kan het vragen. Je kan iemand observeren.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:54 schreef Tem het volgende:
Noem gewoon me naam. Zo ridicuul is dat namelijk niet. Maar goed jij denkt te weten wat er in het hoofd van een demente omgaat so be it.
Wat een gelul met je opzadelen. Zeg gewoon dat je tegen euthanasie in zijn algemeen bent. Dan zadel je namelijk niemand ergens mee op.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Je kan het vragen. Je kan iemand observeren.
Je kan ook iemand ombrengen omdat er een papiertje van een paar jaar oud ligt.
In de nu gebruikelijke gevallen van euthanasie is er geen probleem met het navragen van de wil van de persoon in kwestie, die is namelijk wilsbekwaam (genoeg).
Wie niet als demente wil eindigen moet eruit stappen vóórdat 'ie dement wordt. Dat mag van mij hoor. Maar anderen opzadelen met het doodmaken van een op het oog springlevende en vrolijke demente vind ik verkeerd.
Dat is toch geen probleem? Het gaat om wanneer iemand in een verre staat van dementie verkeert en niet wanneer je af en toe eens in de war bent.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:04 schreef Leandra het volgende:
En daar zit hem dus een probleem, want als je nog gezond bent en alleen maar oud en af en toe een wat vergeetachtig dan is de kans groot dat je situatie niet als uitzichtloos lijden wordt gezien en euthanasie dus nog niet goedgekeurd wordt.
Je trekt rare conclusies. Het is geen logisch gevolg om tegen euthanasie in het algemeen te zijn wanneer je tegen "euthanasie" op wilsonbekwamen of op mensen die zeggen niet dood te willen bent.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:03 schreef Tem het volgende:
[..]
Wat een gelul met je opzadelen. Zeg gewoon dat je tegen euthanasie in zijn algemeen bent. Dan zadel je namelijk niemand ergens mee op.
Het probleem zit hem in het feit dat mensen niet dement willen worden en dan euthanasie willen, maar dat dat nog niet mag zolang ze nog niet dement genoeg zijn, en zodra ze dat wel zijn weten ze wellicht niet meer dat ze bij machte wel euthanasie wilden en dan kun je daar weinig meer mee.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:10 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is toch geen probleem? Het gaat om wanneer iemand in een verre staat van dementie verkeert en niet wanneer je af en toe eens in de war bent.
Wat is daar zo'n rare conclusie aan? Je zegt het zelf in het tweede gedeelte namelijk. Dat je daarnaast stelt dat het onvergelijkbaar is ben ik het niet mee eens. Uiteindelijk is het de dokter die het spuitje geeft.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:21 schreef sigme het volgende:
[..]
Je trekt rare conclusies. Het is geen logisch gevolg om tegen euthanasie in het algemeen te zijn wanneer je tegen "euthanasie" op wilsonbekwamen of op mensen die zeggen niet dood te willen bent.
Iemand die bij z'n volle verstand een dokter verzoekt om eithanasie zadelt ook de dokter op met een probleem, en met gewetensvragen etc, maar dat is onvergelijkbaar met de dillema's waarmee je een dokter opzadelt door te vragen om een wilsonbekwame / onwillige dood te maken vanwege een oud verzoek.
Ah op die manier, maar net hoe je dat hebt vastgesteld binnen je beschikking en wanneer het genoeg is. Wanneer je nog bekwaam genoeg bent zou je bijvoorbeeld makkelijker middelen moeten kunnen krijgen om dit te bewerkstelligen. Maar dat is nog een stap verder allemaal.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het probleem zit hem in het feit dat mensen niet dement willen worden en dan euthanasie willen, maar dat dat nog niet mag zolang ze nog niet dement genoeg zijn, en zodra ze dat wel zijn weten ze wellicht niet meer dat ze bij machte wel euthanasie wilden en dan kun je daar weinig meer mee.
Dus geef die mensen gewoon de kans zodra ze dat willen als ze nog wel bij de tijd zijn, en ga het dan niet weigeren wegens een gebrek aan uitzichtloos lijden.
Als euthanasie wilt dan is dat een andere route dan wanneer je zelfmoord pleegt, en als je zelf middelen bij elkaar moet gaan sprokkelen om dat te bewerkstelligen dan is het geen euthanasie meer.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:33 schreef Tem het volgende:
[..]
Ah op die manier, maar net hoe je dat hebt vastgesteld binnen je beschikking en wanneer het genoeg is. Wanneer je nog bekwaam genoeg bent zou je bijvoorbeeld makkelijker middelen moeten kunnen krijgen om dit te bewerkstelligen. Maar dat is nog een stap verder allemaal.
Helemaal juist. Maar meestal is het niet meer de keuze van iemand in gevorderde demente staat om zelfmoord te plegen. Men leeft van seconde op seconde en men is niet meer de persoonlijkheid van vroeger.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:29 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik begrijp jouw felheid niet wanneer ik dit volgens een zorgvuldige procedure bepaalde beslissingen al heb vastgelegd en ook een arts bereid is dit uit te voeren. Wat is daar mis mee? Ik vind het toch ook geen probleem wanneer iemand tot in den treure, onder welke omstandigheid dan ook in leven wordt gehouden. Waarbij hij dan ook misschien zijn directe naasten nog meer verdriet en pijn aandoet dan dat hij zou sterven. Zolang dat de keuze is van het individu is daar toch niets mis mee?
Er is recent onderzoek gedaan naar fysieke pijn bij dementie. Ik heb het even niet paraat, maar er is reden om aan te nemen dat er in het eindstadium van de ziekte behoorlijk veel pijn geleden wordt (iets met zenuwpijn??) Maar omdat bepaalde hersenstructuren niet meer intact zijn, kunnen ze dat niet goed meer uiten. Pijn blijft onbehandeld, omdat het niet zichtbaar is.quote:Op dinsdag 22 november 2011 11:39 schreef Bluesdude het volgende:
Lijden demente mensen dan zoveel? Hebben ze dan zoveel dagelijks fysieke of psychische pijn?
Wie van tevoren heeft laten vastleggen dat er vanaf een bepaald moment met duidelijke criteria euthansie gepleegd mag (moet) worden en een arts die dat uitvoert: prima.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:29 schreef Tem het volgende:
[..]
Wat is daar zo'n rare conclusie aan? Je zegt het zelf in het tweede gedeelte namelijk. Dat je daarnaast stelt dat het onvergelijkbaar is ben ik het niet mee eens. Uiteindelijk is het de dokter die het spuitje geeft.
Ik begrijp jouw felheid niet wanneer ik dit volgens een zorgvuldige procedure bepaalde beslissingen al heb vastgelegd en ook een arts bereid is dit uit te voeren. Wat is daar mis mee? Ik vind het toch ook geen probleem wanneer iemand tot in den treure, onder welke omstandigheid dan ook in leven wordt gehouden. Waarbij hij dan ook misschien zijn directe naasten nog meer verdriet en pijn aandoet dan dat hij zou sterven. Zolang dat de keuze is van het individu is daar toch niets mis mee?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |