Aha. Nou, dank je wel. Ik had eerder ergens gelezen dat Engeland Nederland voorbij was. Nou, dus net niet. Kan ook aan de definitie liggen, soms worden binnenwateren wel meegenomen in het landoppervlak, soms niet. In Nederland scheelt dat nogal. Anyway, je hebt me te pakken, serieus.quote:Op dinsdag 22 november 2011 00:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nederland heeft een oppervlakte van 41543 km2 waarop volgens de laatste telling 16847007 mensen leven. Dat maakt een gemiddelde bevolkingsdichtheid van 406 inwoners per vierkante kilometer.
Engeland (zonder Schotland en Wales) heeft een oppervlakte van 130395 km2 waarop volgens de laatste telling 51446000 mensen leven. Dat maakt een gemiddelde bevolkingsdichtheid van 395 inwoners per vierkante kilometer.
De bevolkingsdichtheid van Nederland is dus ongeveer 20 personen per vierkante kilometer groter dan die van Engeland. Thank you very much.
Ja, maar nu maak je alleen een vergelijking gebaseerd op getalletjes. Wiskundig klopt dat inderdaad, maar als je kijkt naar het land, hoeveel ongerepte natuur er is, etc..... Neem een land als de VS bijvoorbeeld.... enorm groot, en als je gaat rekenen volgens jouw getalletjes, dan komt daar inderdaad een laag inwoneraantal per km/2 uit.quote:Op dinsdag 22 november 2011 00:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nederland heeft een oppervlakte van 41543 km2 waarop volgens de laatste telling 16847007 mensen leven. Dat maakt een gemiddelde bevolkingsdichtheid van 406 inwoners per vierkante kilometer.
Engeland (zonder Schotland en Wales) heeft een oppervlakte van 130395 km2 waarop volgens de laatste telling 51446000 mensen leven. Dat maakt een gemiddelde bevolkingsdichtheid van 395 inwoners per vierkante kilometer.
De bevolkingsdichtheid van Nederland is dus ongeveer 20 personen per vierkante kilometer groter dan die van Engeland. Thank you very much.
Mijn hele punt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 01:00 schreef maartena het volgende:
...
Ik denk dat je toch naar iets meer moet kijken dan alleen de cijfers.
quote:Op dinsdag 22 november 2011 07:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Veel plezier in een stad waar iedere dag je laatste kan zijn omdat er een big boom komt
Vanuit Londen zie ik dat juist weer anders, maar het blijft altijd persoonlijk natuurlijk. Mensen maken hier pas echt enorme bewegingen elke dag, bijna iedereen op kantoor heeft een reistijd van minimaal een uur heen en een uur terug. Sommige mensen wonen in het weekend dan nog verder buiten Londen. Daarbij is de stad zo uitgestrekt, dat ik er bijna nooit uit kom en dat vind ik juist soms benauwend.quote:Op dinsdag 22 november 2011 04:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn hele punt.
Een goed voorbeeld is de Nederlandse kneuterigheid. Alles wordt zo dicht op elkaar mogelijk gebouwd. Dat was in de 16e eeuw zo (de Amsterdamse grachtengordel is een perfect voorbeeld) en dat is anno 2011 precies zo (die verschrikkelijke VINEXrotzooi).
De VS is uitgestrekt en daarom ook uitgestrekt bewoond. En de grote steden hebben veel meer en hogere hoogbouw dan in Nederland. Deels ook vanwege onze ondergrond (klei en zand zijn minder geschikt voor wolkenkrabbers dan vast gesteente).
Als je een huis van 200m2+ hebt (en dat is in de VS helemaal geen uitzondering), dan heb je minder een vol gevoel. De Nederlandse straten zijn smal, de ruimtelijke ordening is enorm krap. Dat versterkt het gevoel van volheid.
Tel daar de sociale druk bij op, de invloed van tv en andere media en je krijgt een land vol verkrampte personen.
Zit nu in Mexico DF (24-28 miljoen inwoners) en het is werkelijk gigantisch. Een van de oudste steden ter wereld en een compleet bergdal volgebouwd. Toch ervaar je het niet als zijnde zo gigantisch. Brede avenidas en een gefragmenteerd aanbod aan restaurants, winkels en uitgaansgelegenheden zorgen hier ook voor.
Geen enkel ander land heeft zoveel kleine steden als Nederland. Onze hoofdstad heeft afhankelijk van de definitie 800.000-1.000.000+ inwoners. En een hele rits middelgrote steden erna. Die allemaal op korte afstand van elkaar liggen.
De bewegingen in Nederland zijn ook gigantisch. Genoeg mensen die in Arnhem wonen en in Den Haag werken.
In de meeste andere landen is dat ondenkbaar, daar is alles veel centraler geregeld.
Het is niet voor niets een van de meest genoemde redenen om te vertrekken uit Nederland.
Doen alsof al die Nederlanders belachelijk denken, is een gotspe. Al helemaal voor andere emigranten.
quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Die huizen zijn dan ook voor de mensen zonder talent. Met talent, doorzettingsvermogen en lef woon je stuk beter
Uiteraard! Logisch ook dat Duitsland en Frankrijk zoveel betere huizen hebben, de mensen daar zijn immers eindeloos veel getalenteerder.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Die huizen zijn dan ook voor de mensen zonder talent. Met talent, doorzettingsvermogen en lef woon je stuk beter
Jij bent best grappigquote:Op dinsdag 22 november 2011 16:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dacht dat het over Nederland ging
En daar wonen kleurloze mensen in dat soort huizen
Vrijstaand huis, lapje grond, allemaal niks mis mee
Dat dacht ik. Ik woon niet in Nederland, heb ook nog nooit in dat soort wijken gewoond eigenlijk. Vind ze zelf ook niet mooi, maar jouw bewering gaat wel wat ver hoor.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
dat was niet de insteek, maar de beste spot is zelfspot
Ik kan zo niet spreken over andere landen, omdat ik daar te weinig ervaring mee heb..... maar dit is zeker niet waar voor de VS. Er zijn enorm veel mensen die bijv. in Orange County wonen, en in San Diego werken, of ten noorden van Los Angeles moeten zijn, en dan spreek je over vergelijkbare afstanden als Arnhem-Amsterdam of Eindhoven-Amsterdam.quote:Op dinsdag 22 november 2011 04:29 schreef El_Matador het volgende:
De bewegingen in Nederland zijn ook gigantisch. Genoeg mensen die in Arnhem wonen en in Den Haag werken.
In de meeste andere landen is dat ondenkbaar, daar is alles veel centraler geregeld.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens..... de Nederlandse wijken zijn inderdaad gebouwd om zoveel mogelijk mensen in een wijk te krijgen. Maar daar staat wel weer tegenover dat er nog steeds veel groen te vinden is.quote:Op dinsdag 22 november 2011 09:16 schreef LXIV het volgende:
Los van de relatieve dichtheid, of juist niet, Nederland is wel in grote delen erg lelijk. Enorme vlakten met allemaal rijen van huisjes. Dat zie je in 'het buitenland' toch veel minder, misschien met uitzondering Engeland.
Als ik kijk hoe lelijk hier het gemiddelde dorp of stad is, zeker wat er de afgelopen 60 jaar is bijgebouwd, dan is dat toch zeldzaam. Eenvorming, saai, kil. Als ik dat met Duitse dorpjes vergelijk, met allemaal huizen in dezelfde stijl maar door elkaar heen.
[ afbeelding ]
Staat erbij: "Beschrijving: Een typische Nederlandse straat in een doorsnee woonwijk."
quote:Op maandag 21 november 2011 22:41 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Ja hij is mooi, maar ik zou graag ontwikkelingswerk willen gaan doen. Maar ik heb nu nog een kind in huis en wat huisdieren te slijten.
Brrr ja. Laatste keer dat ik in Duitsland was hingen er ook overal affiches met zo'n oude mevrouw (een soort non) met een neger-kindje op de arm. "Hij verloor zijn ouders maar zij gaf hem nieuwe levensvreugde. Doneer nu." stond erbij. Jaja, gewoon weerloze kinderen bekeren dus.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het internet is trouwens vol van de pagina's van hypergemotiveerde christelijke hulpverleners die met kinderen en al naar Afrika zijn verhuisd, wat houd je tegen?
bbrrrr...wat akelig weer...ben er weg...geėmigreerd...nu 5000 m2 grond...woonoppervlakte 650 m2...eigen weg...voorzijde bossen....achterzijde weilanden...frisse lucht..enne files...wat zijn dat toch ook al weer ?quote:Op dinsdag 22 november 2011 09:16 schreef LXIV het volgende:
Los van de relatieve dichtheid, of juist niet, Nederland is wel in grote delen erg lelijk. Enorme vlakten met allemaal rijen van huisjes. Dat zie je in 'het buitenland' toch veel minder, misschien met uitzondering Engeland.
Als ik kijk hoe lelijk hier het gemiddelde dorp of stad is, zeker wat er de afgelopen 60 jaar is bijgebouwd, dan is dat toch zeldzaam. Eenvorming, saai, kil. Als ik dat met Duitse dorpjes vergelijk, met allemaal huizen in dezelfde stijl maar door elkaar heen.
[ afbeelding ]
Staat erbij: "Beschrijving: Een typische Nederlandse straat in een doorsnee woonwijk."
Ik ben nog steeds benieuwd welk land dit is...quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:48 schreef cempexo het volgende:
[..]
bbrrrr...wat akelig weer...ben er weg...geėmigreerd...nu 5000 m2 grond...woonoppervlakte 650 m2...eigen weg...voorzijde bossen....achterzijde weilanden...frisse lucht..enne files...wat zijn dat toch ook al weer ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |