abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104314078
Met de intocht van Sinterklaas net achter de rug begint het hele feest weer: gefrustreerde allochtonen die hun ongenoegen laten blijken over hoe racistisch Sinterklaas is. Het zou een geaccepteerde vorm van racisme zijn die wij als Nederlanders zouden ondersteunen en daarom besloten een handjevol VMBO-Mauro's met shirts waarop staat 'Sinterkaas = Racisme' en 'Zwarte piet = Racisme' de intocht te gaan verzieken (Video: http://www.twitvid.com/TW9X6).

Klacht: Jankende allochtonen die Sinterklaas racisme vinden.
Mogelijke oplossing: Levenslange vakantie naar Angola, Turkije of Marokko.
Tot slot een waarschuwing voor de scheepvaart: PAS OP!
  Moderator zondag 13 november 2011 @ 13:19:20 #2
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_104314103
Ontzettend terechte klacht. Die mensen snappen er dus echt geen fuck van he.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator zondag 13 november 2011 @ 13:19:41 #3
pi_104314116
quote:
15s.gif Op zondag 13 november 2011 13:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Waar ik zei mensen bedoel ik mongolen. Stop de tijd.
pi_104314119
Terechte klacht
pi_104314129
Terechte klacht.

Er is helemaal niemand die iets verkeerds ziet in Sinterklaas en Zwarte Piet, alleen een stel zielige negerts met een minderwaardigheids complex.
pi_104314181
Terechte klacht.
Alle Marokkanen terug naar Turkije.
😄😃😀😊☺️😉😍😘😚😗😙😜😝😛😳😁😔😌😒😞😣
pi_104314206
quote:
14s.gif Op zondag 13 november 2011 13:22 schreef Kaskade het volgende:
Terechte klacht.
Alle Marokkanen terug naar Turkije.
En waar moeten de Turken dan heen hè? :')
pi_104314208
quote:
15s.gif Op zondag 13 november 2011 13:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ach. Snappen kindertjes dan dat zwarte Piet de duivel is, geknecht door de Bisschop Nicolaas van Myra en gedwongen hem te dienen ?
pi_104314213
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 13:23 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Griekenland.
pi_104314240
Zeer onterechte klacht
pi_104314249
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:24 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Zeer onterechte klacht
Vertel.
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
pi_104314275
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 13:25 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Vertel.
  zondag 13 november 2011 @ 13:29:19 #13
283466 TigOleBitties
Courage is Solid
pi_104314375
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:24 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Zeer onterechte klacht
quote:
2s.gif Op zondag 13 november 2011 13:25 schreef Computerfluisteraar het volgende:

Vertel

quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 13:25 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Vertel.
  zondag 13 november 2011 @ 13:31:30 #14
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_104314462
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:29 schreef TigOleBitties het volgende:

[..]

[..]

[..]

niet snappen dat je HSG moet negeren :')
pi_104314471
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:29 schreef TigOleBitties het volgende:

[..]

[..]

[..]

Vertel.
pi_104314513
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:31 schreef VisGeenOptie het volgende:

[..]

Vertel.
Vis een optie? :')
pi_104314541
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 13:33 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Vis een optie? :')
Mag dat van Allah?
pi_104314569
quote:
10s.gif Op zondag 13 november 2011 13:31 schreef Shispeed het volgende:

[..]

niet snappen dat je HSG moet negeren :')
Ik ben oprecht geinteresseerd in zijn uitleg. Misschien kan hij mij overtuigen.
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
pi_104314651
Allochtonen in NL die denken dat ze recht van spreken hebben :')
  zondag 13 november 2011 @ 13:37:52 #20
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_104314669
Sinterklaas en racisme. Enkel een groepje negerts en PVV'ers, die zich er druk over maken :N
The best firms advertise the least...
pi_104314682
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:34 schreef VisGeenOptie het volgende:

[..]

Mag dat van Allah?
Geef Allah een blowjob, dan mag het vast wel :')
  Moderator zondag 13 november 2011 @ 13:39:38 #22
pi_104314721
quote:
3s.gif Op zondag 13 november 2011 13:23 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Ach. Snappen kindertjes dan dat zwarte Piet de duivel is, geknecht door de Bisschop Nicolaas van Myra en gedwongen hem te dienen ?
Daarom juist? Alsof kinderen het een fuck kan schelen waarom Piet zwart is. Kinderen denken daar niet over na en dus werkt Sinterklaas racisme niet in de hand.
pi_104314739
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 13:38 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Geef Allah een blowjob, dan mag het vast wel :')
Oké.
  zondag 13 november 2011 @ 13:41:19 #24
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_104314768
Taakstraffen, tot 5 December zwarte piet spelen :(
  zondag 13 november 2011 @ 13:42:20 #25
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104314804
Mij interesseerd het hele verhaal allemaal geen reet, maar hoe kan je ontkennen dat Zwarte Piet is gebaseerd op een slaaf? :')
pi_104314838
Terechte klacht, beetje een kinderfeestje verpesten. Opflikkeren... als je je hier niet thuisvoelt ga je maar terug naar je eigen land maar kom het hier in Nederland (een land die 100x beter is dan hun thuisland) niet verzieken omdat iets niet naar je zin is.
  zondag 13 november 2011 @ 13:44:13 #27
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104314872
quote:
13s.gif Op zondag 13 november 2011 13:43 schreef Infection het volgende:
Terechte klacht, beetje een kinderfeestje verpesten. Opflikkeren... als je je hier niet thuisvoelt ga je maar terug naar je eigen land maar kom het hier in Nederland (een land die 100x beter is dan hun thuisland) niet verzieken omdat iets niet naar je zin is.
Ben je boos?
pi_104314877
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:42 schreef Jeff89 het volgende:
Mij interesseerd het hele verhaal allemaal geen reet, maar hoe kan je ontkennen dat Zwarte Piet is gebaseerd op een slaaf? :')
En ook al is het wel gebaseerd op een slaaf, wat dan nog? Dat is gewoon oude koeien uit de sloot halen...
pi_104314886
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:44 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Ben je boos?
Ja.
pi_104314940
Vroeger had sint één knecht, tradities zijn er om te veranderen nietwaar? Trouwens, zoveel schoorstenen hebben we tegenwoordig ook niet meer. Echt waar hoor, ik snap niet dat zoveel volwassen mensen in de kramp schieten als iemand voorstelt om 'regenboogpieten' in plaats van 'zwarte pieten' aan te houden. De kinderen waar het om gaat (toch?) zal het worst wezen.
  zondag 13 november 2011 @ 13:46:19 #31
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104314952
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:44 schreef Infection het volgende:

[..]

En ook al is het wel gebaseerd op een slaaf, wat dan nog? Dat is gewoon oude koeien uit de sloot halen...
Zoals ik al zei, het interesseert mij geen reet.. Maar ik vind ontkennen dat Zwarte Piet iets met slaven te maken heeft net zo debiel als er boos om worden dat 't iets met slaven te maken heeft.
  zondag 13 november 2011 @ 13:48:07 #32
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104315001
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 13:45 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Vroeger had sint één knecht, tradities zijn er om te veranderen nietwaar? Trouwens, zoveel schoorstenen hebben we tegenwoordig ook niet meer. Echt waar hoor, ik snap niet dat zoveel volwassen mensen in de kramp schieten als iemand voorstelt om 'regenboogpieten' in plaats van 'zwarte pieten' aan te houden. De kinderen waar het om gaat (toch?) zal het worst wezen.
Maar het is onze CULTUUR! Die mag niet veranderen!
Dat de traditie al honderden jaren verandert doet daar niets aan af :')

quote:
Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.

Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor. Een andere verklaring kan zijn dat Algerijnse en Turkse kapers onze kusten afstruinden op zoek naar "christenen" om als slaven te verkopen. Daadwerkelijk werden ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden.[1] Zwarte Piet is dan geen knecht, maar staat verder af van Sinterklaas. Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen. Het past in de traditie van goed en kwaad, en de gewoonte van Sinterklaas om met een boot te komen.

Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.

Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet). Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je voor de Sint moest uitsloven.

Oorspronkelijk had Sinterklaas slechts één helper. Gaandeweg de twintigste eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, een heleboel Zwarte Pieten nóg leuker zou zijn. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Dat dit gebruik in 1945 door Canadese soldaten bedacht zou zijn, is niet geheel juist. Al voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vierden in 1939 Nederlandse gemobiliseerde soldaten het Sinterklaasfeest met twee Pieten.[2] Echter pas na de Tweede Wereldoorlog werd het voor Sinterklaas gebruikelijk om (zeer) veel Pieten mee naar Nederland te nemen.
Ik heb het niet geteld, maar dat zijn toch zeker 4 a 5 veranderingen in onze oh zo belangrijke en rigide traditie :')
Maar oh wee als men vandaag de dag een verandering voor stelt :')
pi_104315018
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:46 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, het interesseert mij geen reet.. Maar ik vind ontkennen dat Zwarte Piet iets met slaven te maken heeft net zo debiel als er boos om worden dat 't iets met slaven te maken heeft.
Niemand ontkent het. :P Het is juist het probleem dat mensen zwarte pieten met slaven vergelijken. Nederlanders boeit het geen flikker of het nou wel of niet zo is, maar buitenlanders die doen er moeilijk over. Als hun in eerste instantie er niet over begonnen hadden, dan hadden deze gedachtens er niet eens geweest. De mensen die zich aangesproken voelen zijn zelf vaak de oorzaak. ;)
  zondag 13 november 2011 @ 13:48:42 #34
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315020
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:44 schreef Infection het volgende:

[..]

Ik snap wel dat je zwarte pieten ok vindt, maar dit is een gek argument. Als iemand gebaseerd op een nazi door straat loopt, is dat dan ook oude koeien uit de sloot halen en moet iedereen dat goed vinden? :P
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  zondag 13 november 2011 @ 13:51:01 #35
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104315079
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:48 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Ik snap wel dat je zwarte pieten ok vindt, maar dit is een gek argument. Als iemand gebaseerd op een nazi door straat loopt, is dat dan ook oude koeien uit de sloot halen en moet iedereen dat goed vinden? :P

??
Misschien niet op straat, maar menig kind zal toch met 'm te maken gehad hebben in z'n jeugd..

quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:48 schreef Infection het volgende:

[..]

Niemand ontkent het. :P Het is juist het probleem dat mensen zwarte pieten met slaven vergelijken. Nederlanders boeit het geen flikker of het nou wel of niet zo is, maar buitenlanders die doen er moeilijk over. Als hun in eerste instantie er niet over begonnen hadden, dan hadden deze gedachtens er niet eens geweest. De mensen die zich aangesproken voelen zijn zelf vaak de oorzaak. ;)
Je zal ze de kost moeten geven, die mensen die beweren dat Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft..
pi_104315122
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:48 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Dat is totaal iets anders omdat een nazi een lid van een groep is die aanstootgevend zijn. Is een zwarte piet aanstootgevend? Nee, want het is gewoon maar een zwarte man. Alleen wat die negers er zelf van maken is dat het slaven zijn. Ze beginnen er zelf over, niemand heeft ooit gezegd dat het zo was. Wat dus het probleem is, ze zorgen zelf voor de vooroordelen omdat ze er telkens zelf over beginnen. Als die mensen er nooit over begonnen hadden dan had je er ook niemand over gehoord en was al dit gedoe niet nodig.
  zondag 13 november 2011 @ 13:57:49 #37
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315295
quote:
13s.gif Op zondag 13 november 2011 13:52 schreef Infection het volgende:

[..]

Dat is totaal iets anders omdat een nazi een lid van een groep is die aanstootgevend zijn. Is een zwarte piet aanstootgevend? Nee, want het is gewoon maar een zwarte man. Alleen wat die negers er zelf van maken is dat het slaven zijn. Ze beginnen er zelf over, niemand heeft ooit gezegd dat het zo was. Wat dus het probleem is, ze zorgen zelf voor de vooroordelen omdat ze er telkens zelf over beginnen. Als die mensen er nooit over begonnen hadden dan had je er ook niemand over gehoord en was al dit gedoe niet nodig.
Ik zie het verschil wel, maar ik vind het 'oude koeien uit de sloot halen' niet echt een goed argument, beter leg je uit waarom het geen slaven zijn in plaats van 'ja maar dat is nu al zo lang geleden, deal with it'. Ik wil niet nog een keer een Wo2tje doen maar we zeggen het ook niet tegen een andere groep. :P

Zwarte pieten, prima, maar ik heb ook wel begrip dat sommige mensen aanstoot nemen aan de huidige vorm.
  zondag 13 november 2011 @ 13:58:20 #38
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_104315317
Ik (half Moluks) heb er totaal geen moeite mee. Sterker nog, ik heb zelfs een keer Zwarte Piet gespeeld! Had geen pruik nodig door mijn natuurlijke zwarte krullen maar wel schmink.

Dus ik vind het allemaal prima, en ik verdedig het feest ook altijd tegenover expats en buitenlanders en Amerikanen en eventueel allochtonen (al heb ik nog nooit klagende allochtonen hierover gehoord).

Echter, ik vind ook dat sommige pro-Zwarte Piet mensen de figuur te veel verdedigen. Dat hij bijvoorbeeld zwart zou zijn door de schoorsteen en door het roet, valt natuurlijk meteen in het water als je de afro, de big-ass negerlippen, en de opvallend schone kleren ziet. Ik vind het prima dat je de figuur verdedigt, maar dat doe je niet door te ontkennen dat dit gewoon een zwarte man voor moet stellen.
  zondag 13 november 2011 @ 13:59:37 #39
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315350
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:58 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Dus ik vind het allemaal prima, en ik verdedig het feest ook altijd tegenover expats en buitenlanders en Amerikanen en eventueel allochtonen (al heb ik nog nooit klagende allochtonen hierover gehoord).
Hoe doe je dat? Want toen ik daar mee begon, begon ik ook wel begrip te krijgen voor de tegenargumenten. Ik krijg het niet voor elkaar het goed te praten. :p
pi_104315368
Regenboogpieten hebben we al eens gehad. Jaar of 15 geleden schat ik, op tv: pieten in allerlei kleuren. Is toen niet aangeslagen, zal nooit aanslaan. Waar mensen zich druk om maken, het moet toch vooral een kinderfeest zijn? Wat is het volgende: de kerstman moet sterk vermageren want hij is een beldiging voor dikkerds of een reclame voor cholestorolrijke dieten?
pi_104315375
Sukkels zijn het, stuk voor stuk. Ze wonen hier in Nederland dus moeten ze zich maar aanpassen aan onze cultuur. Sinterklaas en de Pieten horen daar nou eenmaal bij.

Het enige wat ze doen hier is luieren en profiteren. Wat krijgen we er voor terug? Niks!

:(
Pogo dancing!
pi_104315405
En alsof het die kinderen boeit of een Piet een bruine aap of een blanke baas is :')
Pogo dancing!
pi_104315457
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:57 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Ik zie het verschil wel, maar ik vind het 'oude koeien uit de sloot halen' niet echt een goed argument, beter leg je uit waarom het geen slaven zijn in plaats van 'ja maar dat is nu al zo lang geleden, deal with it'. Ik wil niet nog een keer een Wo2tje doen maar we zeggen het ook niet tegen een andere groep. :P

Zwarte pieten, prima, maar ik heb ook wel begrip dat sommige mensen aanstoot nemen aan de huidige vorm.
Ik zeg niet dat het geen slaven zijn, maar ik zeg ook niet dat het wel slaven zijn. Ik weet het zelf ook niet. En omdat niemand het weet en er eigenlijk geen bewijs voor is, vind ik dat die negers niet kunnen zeggen dat het racistisch is, klaar. Als iemand zegt dat iemand met een nazi-kostuum racistisch is dan is dat gewoon zo omdat hier genoeg bewijs voor is.

En wat ZoKanIkHetOok zegt, hij maakt zich er niet druk over terwijl hij half-Moluuks is. Zie je, niet iedereen vindt dit aanstootgevend. Het zijn vaak de mensen die altijd wat te zeiken moeten hebben en dat zijn ook degene die zelf voor de vooroordelen zorgen aangezien ze zelf de discussie opwekken.
  zondag 13 november 2011 @ 14:04:16 #44
256363 ZoKanIkHetOok
pi_104315502
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:59 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Hoe doe je dat? Want toen ik daar mee begon, begon ik ook wel begrip te krijgen voor de tegenargumenten. Ik krijg het niet voor elkaar het goed te praten. :p
Hoe ik dat doe? Nou, het zijn meestal Amerikanen waar tegenover ik het feest verdedig, en ik zeg dan altijd dat het feest een traditie is die bij ons land hoort, en dat de meeste allochtonen die ik ken er zelf ook geen moeite hebben. En ik zeg dat wij in Nederland niet dezelfde geschiedenis hebben met blackface. En dat er genoeg dingen in Amerika zijn die voor ons dan weer heel raar overkomen.

(en afhankelijk van mijn ochtendhumeur verwerk ik er ook nog een verwijzing naar George W. Bush in) ;)
pi_104315535
Ja die mensen heb je. Graag een eeuwenoude traditie vergallen voor kinderen omdat zogenaamd een zwarte piet racistisch moet zijn. Met een tunnelvisie lopen ze tussen tussen de kinderen te brullen zonder ook maar ergens mee rekening te houden.

Je kunt het ook zo bekijken: die zwarte pieten doen het vrijwillig omdat ze het leuk vinden om kinderen blij te maken met een cadeautje, of ze nou gezond, zwak, ziek of misselijk zijn.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_104315566
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:05 schreef HSG het volgende:
Ja die mensen heb je. Graag een eeuwenoude traditie vergallen voor kinderen omdat zogenaamd een zwarte piet racistisch moet zijn. Met een tunnelvisie lopen ze tussen tussen de kinderen te brullen zonder ook maar ergens mee rekening te houden.

Je kunt het ook zo bekijken: die zwarte pieten doen het vrijwillig omdat ze het leuk vinden om kinderen blij te maken met een cadeautje, of ze nou gezond, zwak, ziek of misselijk zijn.
Dit. Die actievoerders zijn gewoon een stel aandachtshoeren die niet rekening houden met mensen om zich heen, en alleen maar egoïstisch aan hun eigen rechten kunnen denken door een kansloze discussie op te roepen waar ze zelf de oorzaak van zijn.
  zondag 13 november 2011 @ 14:06:46 #47
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315569
quote:
14s.gif Op zondag 13 november 2011 14:02 schreef Infection het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het geen slaven zijn, maar ik zeg ook niet dat het wel slaven zijn. Ik weet het zelf ook niet. En omdat niemand het weet en er eigenlijk geen bewijs voor is, vind ik dat die negers niet kunnen zeggen dat het racistisch is, klaar. Als iemand zegt dat iemand met een nazi-kostuum racistisch is dan is dat gewoon zo omdat hier genoeg bewijs voor is.

En wat ZoKanIkHetOok zegt, hij maakt zich er niet druk over terwijl hij half-Moluuks is. Zie je, niet iedereen vindt dit aanstootgevend. Het zijn vaak de mensen die altijd wat te zeiken moeten hebben en dat zijn ook degene die zelf voor de vooroordelen zorgen aangezien ze zelf de discussie opwekken.
Ik heb me niet genoeg in Sinterklaas verdiept, maar de traditie zal toch wel ergens vandaan komen? Niet gezegd dat het slavernij is natuurlijk, maar daar moet toch iets voor aan te wijzen.

Overigens kan de suggestie voor sommigen net zo aanstootgevend zijn, of het nu ook in die traditie past of niet.

Hoe dan ook ik woon niet meer in Nederland en vier geen Sinterklaas meer dus eigenlijk zal het me een zorg zijn welke kleur de pieten hebben. :)
  † In Memoriam † zondag 13 november 2011 @ 14:08:46 #48
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_104315629
Zwarte piet is zwart van roet door de schoorsteen. Wat is daar racistisch aan!?
:')
pi_104315642
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:00 schreef la_perle_rouge het volgende:
Regenboogpieten hebben we al eens gehad. Jaar of 15 geleden schat ik, op tv: pieten in allerlei kleuren. Is toen niet aangeslagen, zal nooit aanslaan. Waar mensen zich druk om maken, het moet toch vooral een kinderfeest zijn? Wat is het volgende: de kerstman moet sterk vermageren want hij is een beldiging voor dikkerds of een reclame voor cholestorolrijke dieten?
5 jaar geleden. Het heeft ook niets met aanslaan te maken, want de meerderheid vindt de huidige invulling wel goed zo. Nu heeft een cosmetische wijziging totaal geen invloed op het feest zelf, maar is het voor hele groepen mensen (al dan niet terecht, maar naar mijn mening wel begrijpelijk) aanstootgevend.

De vergelijk met de dikke kerstman raakt kant noch wal natuurlijk. Het vergroot eerder de tolerantie voor gezellige dikkerds.
  zondag 13 november 2011 @ 14:09:15 #50
256363 ZoKanIkHetOok
pi_104315644
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:08 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Zwarte piet is zwart van roet door de schoorsteen.
Not really. ;)
pi_104315665
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:08 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Zwarte piet is zwart van roet door de schoorsteen. Wat is daar racistisch aan!?
En dat zal waarschijnlijk ook wel één van de redenen zijn.
pi_104315671
Ik vraag me af of het ook racistisch was als zo'n Piet blank was. Dus blanke Pieten.
pi_104315694
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:10 schreef HSG het volgende:
Ik vraag me af of het ook racistisch was als zo'n Piet blank was.
Waarschijnlijk heb je dan weer van die zeikerds die gaan zeggen dat ze multicultureel moeten zijn omdat het nu allemaal blanken zijn. :') ! Mensen moeten altijd wat te zeiken hebben.
  zondag 13 november 2011 @ 14:11:10 #54
256363 ZoKanIkHetOok
pi_104315707
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:10 schreef HSG het volgende:
Ik vraag me af of het ook racistisch was als zo'n Piet blank was.
Waarschijnlijk niet, omdat het dan andere historische connotaties zou hebben dan de zwarte helpers van de blanke man.
  zondag 13 november 2011 @ 14:11:41 #55
256363 ZoKanIkHetOok
pi_104315722
Ik ben ook weleens Zwarte Piet genoemd door wat straatschoffies.

Kon er eigenlijk wel om lachen.
  zondag 13 november 2011 @ 14:13:22 #56
308538 Piebe
Van alle markten thuis.
pi_104315767
-weg-

[ Bericht 99% gewijzigd door GGMM op 13-11-2011 17:02:45 (Doe normaal.) ]
Ja ja
  zondag 13 november 2011 @ 14:13:33 #57
256363 ZoKanIkHetOok
pi_104315773

Blijft fantastisch natuurlijk. David Sedaris. :D
pi_104315774
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:10 schreef Infection het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je dan weer van die zeikerds die gaan zeggen dat ze multicultureel moeten zijn omdat het nu allemaal blanken zijn. :') ! Mensen moeten altijd wat te zeiken hebben.
Maar ondertussen heb ik gemerkt dat de mensen die zwarte Piet racistisch vinden totaal geen onderbouwing hebben voor hun actie. Slecht roepen dat het racistisch is en daar houd het ook op.
  † In Memoriam † zondag 13 november 2011 @ 14:14:16 #59
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_104315790
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:48 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Maar het is onze CULTUUR! Die mag niet veranderen!
Dat de traditie al honderden jaren verandert doet daar niets aan af :')

[..]

Ik heb het niet geteld, maar dat zijn toch zeker 4 a 5 veranderingen in onze oh zo belangrijke en rigide traditie :')
Maar oh wee als men vandaag de dag een verandering voor stelt :')
Jij zou van groene en blauwe pieten niet chagrijnig worden? Het is vooral nostalgie en traditie die voor mensen het warme sint gevoel geven.
:')
pi_104315833
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:13 schreef HSG het volgende:

[..]

Maar ondertussen heb ik gemerkt dat de mensen die zwarte Piet racistisch vinden totaal geen onderbouwing hebben voor hun actie. Slecht roepen dat het racistisch is en daar houd het ook op.
Yup, veel meer doelen dan het verpesten van het sinterklaasfeest hebben ze niet. Ze kunnen hun standpunten niet eens onderbouwen, dus terecht. En dan nog verzetten bij arrestatie ook, gelijk taseren zulke personen, maarja dat is weer een te zware aanpak voor dit softe landje... :')

Overigens doel ik op dit filmpje: http://www.dumpert.nl/med(...)index.html#142430511
  zondag 13 november 2011 @ 14:16:52 #61
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315882
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:13 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

Blijft fantastisch natuurlijk. David Sedaris. :D
_O_
pi_104315907
Wat is de volgende stap, dat we sint in een elektrische auto zien, omdat dierenvrienden het zielig vinden dat het paard zo gestresst is
Hell To The Liars
pi_104315918
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:13 schreef HSG het volgende:

[..]

Maar wat zijn dan de redenen om de traditie te behouden zoals hij is? De discussie verloopt elke keer als volgt:

- Zwarte piet is rascistisch
- Ik heb er geen last van, we laten het zoals het is
pi_104315932
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:15 schreef Infection het volgende:

[..]

Yup, veel meer doelen dan het verpesten van het sinterklaasfeest hebben ze niet. Ze kunnen hun standpunten niet eens onderbouwen, dus terecht. En dan nog verzetten bij arrestatie ook, gelijk taseren zulke personen, maarja dat is weer een te zware aanpak voor dit softe landje... :')

Overigens doel ik op dit filmpje: http://www.dumpert.nl/med(...)index.html#142430511
En dan ook nog zeggen: vrijheid van meningsuiting.... ik sta op een openbare plek.

Ja knul daar heb je gelijk in. Maar je kan geen rekening houden met die kinderen die een heel jaar hebben zitten wachten op de goede oude man.

quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Maar wat zijn dan de redenen om de traditie te behouden zoals hij is? De discussie verloopt elke keer als volgt:

- Zwarte piet is rascistisch
- Ik heb er geen last van, we laten het zoals het is
Mijn punt is is dat zij roepen "zwarte Piet is racistisch." terwijl ze geen onderbouwing hebben waarom ze dat racistisch vinden. En om toch nog iets te kunnen onderbouwen halen ze dingen erbij die niks met Sinterklaas te maken hebben.
  zondag 13 november 2011 @ 14:19:48 #65
256363 ZoKanIkHetOok
pi_104315978
Volgens geven Zwarte Piet tegenstanders wel degelijk argumenten, je bent het er gewoon niet mee eens. (ik heb er zelf grotendeels ook geen problemen mee)

Maar de discussie moet gewoon kunnen, toch?
pi_104316000
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:18 schreef HSG het volgende:

[..]

En dan ook nog zeggen: vrijheid van meningsuiting.... ik sta op een openbare plek.

Ja knul daar heb je gelijk in. Maar je kan geen rekening houden met die kinderen die een heel jaar hebben zitten wachten op de goede oude man.
Inderdaad. En kinderen van 6 of 7 jaar kunnen verdomd goed lezen wat er op zo'n shirt staat, en die kinderen geloven ook nog steeds in sinterklaas. Wat moeten die kinderen wel niet denken na het lezen van zoiets? En dan vinden zwarte mensen het gek dat er vooroordelen over hen komen, ze zorgen er tenslotte telkens zelf weer opnieuw voor dat de discussie word opgewekt.
pi_104316066
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:19 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Volgens geven Zwarte Piet tegenstanders wel degelijk argumenten, je bent het er gewoon niet mee eens. (ik heb er zelf grotendeels ook geen problemen mee)

Maar de discussie moet gewoon kunnen, toch?
Laat ze eerst maar eens met bewijzen komen, dan mogen ze van mijn part de hele straten bezetten vol demonstranten. Zo lang ze maar kunnen aantonen dat ze gelijk hebben. Maar nee, wat ze doen is, ze staan er maar woorden te roepen over dat sinterklaas racistisch is... en waarom? Omdat de pieten zwart zijn. En waarom zijn ze zwart dan? Dat weten ze niet. Het kan net zo goed roet van een schoorsteen zijn.
pi_104316184
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:18 schreef HSG het volgende:
...

Mijn punt is is dat zij roepen "zwarte Piet is racistisch." terwijl ze geen onderbouwing hebben waarom ze dat racistisch vinden. En om toch nog iets te kunnen onderbouwen halen ze dingen erbij die niks met Sinterklaas te maken hebben.
- De karikaturale kenmerken van een neger (rode lippen, kroeshaar)
- De knechtrelatie (Die voortkomt uit de slavernij)

Daarbij kun je je hopelijk ook de emoties van anderen indenken zonder dat er een rationele onderbouwing voor bestaat?
pi_104316488
quote:
3s.gif Op zondag 13 november 2011 14:26 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Daarbij kun je je hopelijk ook de emoties van anderen indenken zonder dat er een rationele onderbouwing voor bestaat?
ja hoor, dat kan ik best. Maar je komt naar nederland en dan moeten wij ons niet gaan aanpassen aan de gelukzoekers. Ik ga ook niet.naar dubai en protesteren dat ik geen alcohol mag drinken
Hell To The Liars
pi_104316737
Sinterklaas is ook racisme...
Als je er last van hebt vier je het niet.
Het zijn nog gewoon de laatste herinneringen aan de slavernij.... zonde als dat verdwijnt.
We hebben daar grotendeels onze welvaart aan te danken.

Tegenwoordig viert men het heeft voor de lol en denken ze echt niet laten we zwarte mensen ff belachelijk maken.
Kinderen zullen er toch niet diep over na denken en volwassene weten wel beter.
pi_104317011
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 14:36 schreef Droopie het volgende:

[..]

ja hoor, dat kan ik best. Maar je komt naar nederland en dan moeten wij ons niet gaan aanpassen aan de gelukzoekers. Ik ga ook niet.naar dubai en protesteren dat ik geen alcohol mag drinken
Je kunt alleen een Nederlander zijn als je blank bent? :o
  zondag 13 november 2011 @ 14:54:18 #72
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104317062
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 14:36 schreef Droopie het volgende:

[..]

Erg scherpe argumentatie ja :')
Waarom zouden wij onze normen vergelijken met die van Dubai? (Los daarvan komen er uit Dubai geen gelukzoekers, en kan je daar gewoon alcohol krijgen)
Daarnaast is de traditie al talloze keren aangepast, dus waarom zouden we nu ineens vasthouden aan een rigide interpretatie? :')

Jouw post is op zoveel niveaus debiel dat ik echt hoop dat je trollt.. Maargoed, de meeste mensen die zo extreem in de verdediging schieten om Zwarte Piet redeneren zo krom :')
  zondag 13 november 2011 @ 14:57:02 #73
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104317155
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:22 schreef Infection het volgende:

[..]

Laat ze eerst maar eens met bewijzen komen, dan mogen ze van mijn part de hele straten bezetten vol demonstranten. Zo lang ze maar kunnen aantonen dat ze gelijk hebben. Maar nee, wat ze doen is, ze staan er maar woorden te roepen over dat sinterklaas racistisch is... en waarom? Omdat de pieten zwart zijn. En waarom zijn ze zwart dan? Dat weten ze niet. Het kan net zo goed roet van een schoorsteen zijn.
Zwarte Piet in z'n huidige vorm is gebaseerd op een negerslaaf. Of je dat racistisch vind moet je zelf weten, maar dat zwart komt iig NIET van de schoorsteen :') Dat is een politiek correcte uitleg.
Het pietenpak is ook een variant op de kledij van een huisslaaf uit West Indie (Amerika).
pi_104317263
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:57 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Zwarte Piet in z'n huidige vorm is gebaseerd op een negerslaaf. Of je dat racistisch vind moet je zelf weten, maar dat zwart komt iig NIET van de schoorsteen :') Dat is een politiek correcte uitleg.
Het pietenpak is ook een variant op de kledij van een huisslaaf uit West Indie (Amerika).

Wie stout is krijgt de roe :P
Echt ook zo mooie uit de slavernij.... wie niet goed werkt zal ff in elkaar geslagen worden.
Wat een pijn zal dat doen als je daardoor wordt geslagen.

pi_104317439
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 15:00 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Wie stout is krijgt de roe :P
Echt ook zo mooie uit de slavernij.... wie niet goed werkt zal ff in elkaar geslagen worden.
Wat een pijn zal dat doen als je daardoor wordt geslagen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze wilden toen al niet werken.
  zondag 13 november 2011 @ 15:09:16 #76
353826 bosi_wa
moesmakende hakker
pi_104317561
Meeloopgedrag :{w
pi_104317607
quote:
13s.gif Op zondag 13 november 2011 15:09 schreef bosi_wa het volgende:
Meeloopgedrag :{w
ja de pieten moeten wel meelopen, anders krijgen ze pak slaag van de slavendrijver.
pi_104317623
Dat ie trouwens met een boot aankomt in Nederland is ook wel erg kenmerkend :D
Alleen staan de pieten nu op het dek ipv in het schip vastgeketend.
  zondag 13 november 2011 @ 15:12:00 #79
353826 bosi_wa
moesmakende hakker
pi_104317639
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 15:10 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

ja de pieten moeten wel meelopen, anders krijgen ze pak slaag van de slavendrijver.
Ik zie sinterklaas ze al meppen met zn staf _O-
  zondag 13 november 2011 @ 15:12:56 #80
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104317663
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 15:12 schreef bosi_wa het volgende:

[..]

Ik zie sinterklaas ze al meppen met zn staf _O-
Als we het nu gewoon zo gaan doen zou het wel een bazenfeest worden. :7
  zondag 13 november 2011 @ 15:14:05 #81
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_104317708
Als het blanken betreft die namens zwarten verontwaardigd zijn, is het linkse zieligdoenerij. Maar als een neger zelf zich beledigd voelt, kan ik me daar best in inleven en mag daar best rekening mee worden gehouden.
  zondag 13 november 2011 @ 15:19:07 #82
256363 ZoKanIkHetOok
pi_104318032
quote:
3s.gif Op zondag 13 november 2011 14:26 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Dat is iets wat jij er zelf van maakt terwijl de bedoelingen anders zijn.
  zondag 13 november 2011 @ 15:38:49 #84
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104318480
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 15:24 schreef HSG het volgende:

[..]

Zwarte Piet is een negerslaaf.
Waarom zou je dat ontkennen?
pi_104318483
Dat je tegenwoordig wordt opgepakt voor het zeggen van de waarheid :(

Sinterklaas = rasicme en sinterklaas is een vieze handtastelijke pedofiele slavenhandelaar :r
  zondag 13 november 2011 @ 15:39:18 #86
344250 75020
ik weet niet beter
pi_104318497
Ik snap niet waar sommige zwarten zich druk om maken.

Veel zwarten lopen stoer en en met een boze kop over straat, zwarte piet daarentegen is een blij en lief figuur.
De ideale tegenhangers en aanzienverhogend voor de negers dus.
pi_104318524
Sinterklaaaaaaaas, wie kent hem niet (8)

zondag 13 november 2011 @ 15:46:36 #88
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104318731
Als we dan zogenaamd met ons allen van die oh zo racistische :') zwarte pieten af willen dan is wat mij betreft het enige realistische en respectabele alternatief om ze te vervangen met Krampus.

[ Bericht 18% gewijzigd door SpecialK op 13-11-2011 15:51:48 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_104319096
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 15:24 schreef HSG het volgende:

[..]

De intentie staat los van de herkomst. De intentie strookt ook niet altijd met de interpretatie.
pi_104319173
quote:
10s.gif Op zondag 13 november 2011 15:46 schreef SpecialK het volgende:
Als we dan zogenaamd met ons allen van die oh zo racistische :') zwarte pieten af willen dan is wat mij betreft het enige realistische en respectabele alternatief om ze te vervangen met Krampus.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Of we maken zwarte piet weer gewoon een duivelsfiguur. DAT zal kindjes pas goed aanmoedigen zoet te zijn ;)
pi_104319513
Ik begrijp het wel, dat de meeste mensen de associatie niet meer maken met slavernij betekent niet dat de associatie niet oorspronkelijk zo bedoeld is en dus niet meer van deze tijd. Natuurlijk heeft de meerderhied hier geen problemen mee, de meerderheid is blank en wordt niet beledigd.
Doe maar wat regenboogpieten, ik snap niet waarom dat niet kan.
pi_104319666
Opbokken met dat soort lui. Loop niet te janken om dit soort kleine onnozele dingetjes. Wereldverbeteraars. Een beetje een oude traditie proberen te mollen. }:|
  zondag 13 november 2011 @ 16:22:09 #93
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104319745
quote:
10s.gif Op zondag 13 november 2011 15:46 schreef SpecialK het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja! _O_
pi_104319808
Is Mauro al in de zak terug naar Angola?
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  zondag 13 november 2011 @ 16:33:31 #95
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104320119
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:19 schreef Oerbeer het volgende:
Opbokken met dat soort lui. Loop niet te janken om dit soort kleine onnozele dingetjes. Wereldverbeteraars. Een beetje een oude traditie proberen te mollen. }:|
De traditie is juist gemold met het komen van Zwarte Piet.. Zoals hier boven ook gepost word was de knecht van Sint Nikolaas oorspronkelijk een duivelsfiguur:

Waarom is het wel geaccepteerd om hem van een Duiveltje in een negerslaaf te veranderen, maar niet om 'm vervolgens van Negerslaaf weer naar iets anders te veranderen? (bonte piet, of weer 'n duiveltje, groene elfjes zoals in de USA, whatever).

Mensen lijken heel eenzijdig te kijken naar het "traditie behouden" :')
pi_104320270
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:33 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

De traditie is juist gemold met het komen van Zwarte Piet.. Zoals hier boven ook gepost word was de knecht van Sint Nikolaas oorspronkelijk een duivelsfiguur: [ afbeelding ]

Waarom is het wel geaccepteerd om hem van een Duiveltje in een negerslaaf te veranderen, maar niet om 'm vervolgens van Negerslaaf weer naar iets anders te veranderen? (bonte piet, of weer 'n duiveltje, groene elfjes zoals in de USA, whatever).

Heus :')
pi_104320288
quote:

[..]

De traditie is juist gemold met het komen van Zwarte Piet.. Zoals hier boven ook gepost word was de knecht van Sint Nikolaas oorspronkelijk een duivelsfiguur: [ afbeelding ]

Traditie is nooit een excuus idd.

Ik heb er zelf geen probleem mee, maar ik vind het echt triest dat mensen niet zien dat het racistisch is.
Het is racistisch, dat is een feit.
Of je het erg vindt is een tweede.
pi_104320332
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:37 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Ik heb er zelf geen probleem mee, maar ik vind het echt triest dat mensen niet zien dat het racistisch is.
Racistisch? Waarom dat nou weer? Het mag niet gekker worden...
pi_104320444
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:39 schreef Computerfluisteraar het volgende:

[..]

Racistisch? Waarom dat nou weer? Het mag niet gekker worden...
als je dat niet ziet moet je maar ff de geschiedenis lezen.
  zondag 13 november 2011 @ 16:42:04 #100
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104320453
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:37 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Zo ver zou ik nog niet eens willen gaan.. Of het racistisch is doe ik geen uitspraken over, het interesseert me gewoon weinig.
Maar dat zo veel mensen domweg ontkennen dat Zwarte Piet 'n neger moet voorstellen vind ik onbegrijpelijk.. Evenals dat er veel mensen zijn die menen dat de traditie niet verandert mag worden, terwijl Zwarte Piet in de originele traditie niet bestaat.
  zondag 13 november 2011 @ 16:43:41 #101
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104320505
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:41 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

als je dat niet ziet moet je maar ff de geschiedenis lezen.
Nouja.. Het staat vast dat Piet is gebaseerd op 'n negerslaaf, maar als je tegenwoordig de club van Sinterklaas oid kijkt vind ik niet dat Zwarte Piet erg kwetsend is voor de hedendaagse neger. Misschien dat die er anders over denken, dat weet ik niet, maar echt racistisch zou ik Piet niet meer noemen.
pi_104320651
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:43 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Nouja.. Het staat vast dat Piet is gebaseerd op 'n negerslaaf, maar als je tegenwoordig de club van Sinterklaas oid kijkt vind ik niet dat Zwarte Piet erg kwetsend is voor de hedendaagse neger. Misschien dat die er anders over denken, dat weet ik niet, maar echt racistisch zou ik Piet niet meer noemen.
het heeft alle overeenkomsten van de slavernij.
Marja ik heb er geen problemen mee... het is gewoon een kinderfeest geworden.
  zondag 13 november 2011 @ 16:49:43 #103
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104320722
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:47 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

het heeft alle overeenkomsten van de slavernij.
Marja ik heb er geen problemen mee... het is gewoon een kinderfeest geworden.
Nee, vind ik niet.. Sinterklaas vraagt tegenwoordig ook advies aan z'n pieten, ze hebben rollen die verder gaan dan alleen maar z'n paard vasthouden en met z'n spullen slepen, en ze lijken toch wat meer op gelijke voet te staan. Piet word tegenwoordig toch ook aangeduid als 'vriend' van de sint?
De Sint is nog wel duidelijk de baas natuurlijk, maargoed, dat vind ik vrij logisch :P
pi_104320889
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:49 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Nee, vind ik niet.. Sinterklaas vraagt tegenwoordig ook advies aan z'n pieten, ze hebben rollen die verder gaan dan alleen maar z'n paard vasthouden en met z'n spullen slepen, en ze lijken toch wat meer op gelijke voet te staan. Piet word tegenwoordig toch ook aangeduid als 'vriend' van de sint?
De Sint is nog wel duidelijk de baas natuurlijk, maargoed, dat vind ik vrij logisch :P
Omdat ie wit is he :D
  zondag 13 november 2011 @ 16:54:42 #105
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104320906
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:54 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Omdat ie wit is he :D
Nee, hij heeft de oudste rechten :P
pi_104320928
Als kind vond ik zwarte piet altijd veel cooler als Sinterklaas. Ik snap de hele discussie dan ook totaal niet. Aandachttrekkerij van een paar mensen die lopen te schreeuwen. Denk je nou echt dat kinderen over zoiets na denken?
pi_104321001
quote:

[..]

Ik zie niet in waarom je het wel zou moeten veranderen. Omdat er een paar boze huilies zijn? En dat duiveltje is al zo ontzettend lang geleden veranderd in zwarte piet, dat niemand wat anders gewend is.
  zondag 13 november 2011 @ 16:59:40 #108
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104321088
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:57 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom je het wel zou moeten veranderen.
Ik ook niet per se hoor, maar claimen dat het niet verandert kan worden omwille van de traditieis bullshit.
quote:
Omdat er een paar boze huilies zijn? En dat duiveltje is al zo ontzettend lang geleden veranderd in zwarte piet, dat niemand wat anders gewend is.
Nee, maar er zullen vast nog wel mensen zijn die zich kunnen herinneren dat de Sint nog maar 1 knecht had, ipv velen.. Mijn punt is dat de traditie helemaal niet zo rigide is als jij, en een hoop andere mensen doen geloven.

quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:55 schreef Hidz het volgende:
Als kind vond ik zwarte piet altijd veel cooler als Sinterklaas. Ik snap de hele discussie dan ook totaal niet. Aandachttrekkerij van een paar mensen die lopen te schreeuwen. Denk je nou echt dat kinderen over zoiets na denken?
Nee, kinderen denken daar ook helemaal niet over na.. Het zou die kinderen ook weinig uitmaken als ze nu paars werden, of het duiveltje weer werd geintroduceerd..
Het zijn de volwassenen die vasthouden aan het beeld van Zwarte Piet als slaaf.. Sommige mensen zijn daar op tegen, en ik kan opzich hun bezwaren wel snappen.
  zondag 13 november 2011 @ 17:01:15 #109
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104321143
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:55 schreef Hidz het volgende:
Het enige waar je ook echt racisme uit zou kunnen proeven is de intentie die er achter zit. Tegenwoordig is die intentie er niet meer dus voelt ook niemand zich (terecht) meer aangesproken als iets racistisch genoemd wordt.

Net zoals dat ik mij 0,0 verantwoordelijk voel voor het Nederlandse aandeel in de slavernij. Ik heb daar niks aan bijgedragen. Betekent dat dat we dan maar alle schilderijen met slaven er in (zoals op de gouden koets) moeten vernietigen?

Dat is pas een onvolwassen reactie op iets.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_104321155
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:57 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom je het wel zou moeten veranderen. Omdat er een paar boze huilies zijn? En dat duiveltje is al zo ontzettend lang geleden veranderd in zwarte piet, dat niemand wat anders gewend is.
Waarom zou je tradities niet mogen veranderen?
Traditie is nooit een excuus.

Alle feesten zijn na verloop van tijd veranderd zoals de kerstman.
De kerstman die we nu kennen is bijv. ontworpen door coca cola.... wil je dat ook weer terug naar de oudere kerstman veranderen omdat we de traditie hebben verbroken?

Traditie zegt alleen maar dat het een gewoonte is... gewoontes kan je prima veranderen wanneer dit beter wordt.
pi_104321196
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 17:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het enige waar je ook echt racisme uit zou kunnen proeven is de intentie die er achter zit. Tegenwoordig is die intentie er niet meer dus voelt ook niemand zich (terecht) meer aangesproken als iets racistisch genoemd wordt.

Net zoals dat ik mij 0,0 verantwoordelijk voel voor het Nederlandse aandeel in de slavernij. Ik heb daar niks aan bijgedragen. Betekent dat dat we dan maar alle schilderijen met slaven er in (zoals op de gouden koets) moeten vernietigen?

Dat is pas een onvolwassen reactie op iets.
0% verantwoordelijk en 100% genieten van de gevolgen :)
  zondag 13 november 2011 @ 17:03:15 #112
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104321210
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:01 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

De kerstman die we nu kennen is bijv. ontworpen door coca cola.... wil je dat ook weer terug naar de oudere kerstman veranderen omdat we de traditie hebben verbroken?

Traditie zegt alleen maar dat het een gewoonte is... gewoontes kan je prima veranderen wanneer dit beter wordt.
Ik ben het met je eens dat tradities open mogen staan voor verandering maar niet vanuit politiek (correcte) hoek. Dat is wat mij betreft een louter culturele aangelegenheid. Als mensen massaal genoeg beginnen te krijgen van zwarte piet zal hij vanzelf verdwijnen. Niemand dringt zwarte piet aan ons op en niemand beschermt hem echt.
pi_104321257
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:01 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Ik vind dat het een raar beeld zou geven. Opeens een roze piet, blauwe mod piet of whatever.

En als we dan de zwarte piet erin houden, dan heb ik sterk het idee dat er dan alsnog moeilijk over gedaan word.
pi_104321261
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 17:03 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat tradities open mogen staan voor verandering maar niet vanuit politiek (correcte) hoek. Dat is wat mij betreft een louter culturele aangelegenheid. Als mensen massaal genoeg beginnen te krijgen van zwarte piet zal hij vanzelf verdwijnen. Niemand dringt zwarte piet aan ons op en niemand beschermt hem echt.
precies.

Maar lullen dat het niet mag omdat het eenmaal traditie is vind ik echt de grootste onzin... bij alles, niet alleen dit onderwerp.
  zondag 13 november 2011 @ 17:05:02 #115
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104321288
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:02 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

0% verantwoordelijk en 100% genieten van de gevolgen :)
Wat een ongenuanceerde bewering is dat. Maar hey. Volgens die logica moeten alle klagende nabestaanden van slaven in dit land maar snel hun mondje houden. Ook zij genieten van die zogenaamde gevolgen, toch?

Volgens jouw logica.
pi_104321300
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:04 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Ik vind dat het een raar beeld zou geven. Opeens een roze piet, blauwe mod piet of whatever.

En als we dan de zwarte piet erin houden, dan heb ik sterk het idee dat er dan alsnog moeilijk over gedaan word.
dus de kerstman vind je ook maar een raar beeld? je bent de oude nog gewend? :')
pi_104321348
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 17:05 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat een ongenuanceerde bewering is dat. Maar hey. Volgens die logica moeten alle klagende nabestaanden van slaven in dit land maar snel hun mondje houden. Ook zij genieten van die zogenaamde gevolgen, toch?

Volgens jouw logica.
nee die genieten niet.

Door de slavernij hadden we onder andere de gouden eeuw.
Als we de gouden eeuw niet hadden waren we nooit zo welvarend geweest.

Rijk worden kan nu eenmaal niet zonder slachtoffers... je moet ergens van iemand profiteren.
pi_104321358
Daarbij weten de kinderen geeneens dat er een verleden achter zwarte piet zit.
Die zien hem echt niet als slaaf ofzo.

Het zijn de volwassen huilebalken die er over lopen te zeiken. Het is een kinderfeest. Ga wat anders doen dan je daar mee te bemoeien.
pi_104321402
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:05 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

dus de kerstman vind je ook maar een raar beeld? je bent de oude nog gewend? :')
Welke oude kerstman? Ik ken alleen maar de Coca Cola kerstman.
pi_104321408
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:06 schreef Oerbeer het volgende:

Het zijn de volwassen huilebalken die er over lopen te zeiken. Het is een kinderfeest. Ga wat anders doen dan je daar mee te bemoeien.
nee dat klopt de kinderen willen alleen maar cadeautjes, de rest zal ze een worst wezen.

Maar je argumenten vind ik gewoon nergens op slaan.
Je bemoeit je er zelf mee....
  zondag 13 november 2011 @ 17:08:34 #121
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104321415
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:06 schreef Oerbeer het volgende:
Niet als slaaf, maar wel als neger.. Sommige negers hebben daar moeite mee, en dat kan ik ergens wel begrijpen.
quote:
Het feest is niet door kinderen verzonnen, dus zij zullen niet diegene zijn om er iets aan te veranderen..
pi_104321418
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:08 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Welke oude kerstman? Ik ken alleen maar de Coca Cola kerstman.
ja dus dan zie je dat traditie makkelijk verbroken kan worden.
pi_104321435
Racistisch, ouwe koeien uit de sloot halen bedoel je, ik heb toch ook geen haatgevoelens tegen de Duitsers dat ze ons 70 jaar geleden bezet hebben.
* Verwijderd *
  zondag 13 november 2011 @ 17:09:07 #124
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104321438
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:06 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

nee die genieten niet.
Oh? Leg uit? Die mensen maken toch ook deel uit van onze maatschappij? Zij hebben net zo goed toegang tot de bevoorrechtte positie van dit land binnen de wereld die volgens jou tot stand is gekomen door hun voorouders.

Eerlijk is eerlijk. Je mag niet mensen op basis van hun huidskleur vertellen dat ze zich schuldig moeten voelen voor de daden van hun voorouders wanneer we tegenwoordig allemaal gelijkwaardig zijn en evenveel genieten van dit land.

Ik ben niemand iets schuldig omdat ik blank ben. Al helemaal niet iemand die net zoals ik met een silveren lepel met z'n mond is geboren maar toevallig een kleurtje heeft.

Dat is je reinste racisme.
pi_104321625
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:08 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Niet als slaaf, maar wel als neger.. Sommige negers hebben daar moeite mee, en dat kan ik ergens wel begrijpen.

[..]

Het feest is niet door kinderen verzonnen, dus zij zullen niet diegene zijn om er iets aan te veranderen..
Nee. Maar moeten wij als volwassenen nou weer gaan discussiëren over het feit dat zwarte piet zwart is? Stel je voor dat 'ie blank zou zijn. En dan? Ook gelijk racisme?

quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:08 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

nee dat klopt de kinderen willen alleen maar cadeautjes, de rest zal ze een worst wezen.

Maar je argumenten vind ik gewoon nergens op slaan.
Je bemoeit je er zelf mee....
Hoezo? Ik vind dat ze gewoon niet zo moeilijk moeten doen over iets wat gewoon een leuk kinderfeest is. De intocht, schoen zetten, pakjesavond, etc.
Puur alleen maar omdat zwarte piet zwart is. Aan dit soort mensen heb je gewoon helemaal niks.
pi_104321741
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 17:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Oh? Leg uit? Die mensen maken toch ook deel uit van onze maatschappij? Zij hebben net zo goed toegang tot de bevoorrechtte positie van dit land binnen de wereld die volgens jou tot stand is gekomen door hun voorouders.

Eerlijk is eerlijk. Je mag niet mensen op basis van hun huidskleur vertellen dat ze zich schuldig moeten voelen voor de daden van hun voorouders wanneer we tegenwoordig allemaal gelijkwaardig zijn en evenveel genieten van dit land.

Ik ben niemand iets schuldig omdat ik blank ben. Al helemaal niet iemand die net zoals ik met een silveren lepel met z'n mond is geboren maar toevallig een kleurtje heeft.

Dat is je reinste racisme.
heb ik dat ergens gezegd? ik zeg toch 0% verantwoordelijk?
Ik had het trouwens over de mensen die nog in dezelfde landen wonen waar de slaven vandaan komen en niet die in Nederland.
  zondag 13 november 2011 @ 17:18:22 #127
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104321744
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 17:14 schreef Oerbeer het volgende:

[..]

Nee. Maar moeten wij als volwassenen nou weer gaan discussiëren over het feit dat zwarte piet zwart is? Stel je voor dat 'ie blank zou zijn. En dan? Ook gelijk racisme?
Ik zeg niet dat Zwarte Piet per definitie racistisch is.. Ik verbaas me alleen over de mensen die geheel ontkennen dat 't een neger/slaaf is..
En wij als volwassenen zijn wel de enige die de traditie kunnen veranderen, dus als er gediscussieerd moet worden, dan door ons ja.
Tevens zegt mij moeder dat ze zich nog witte pieten herinnerd, dus blijkbaar waren er ook ooit blanke knechten.

quote:
Hoezo? Ik vind dat ze gewoon niet zo moeilijk moeten doen over iets wat gewoon een leuk kinderfeest is. De intocht, schoen zetten, pakjesavond, etc.
Puur alleen maar omdat zwarte piet zwart is. Aan dit soort mensen heb je gewoon helemaal niks.
Nogmaals, het maakt mij geen fuck uit, maar ik begrijp wel dat mensen hun vraagtekens zetten bij een leuk kinderfeest met een symbool uit ons slavernijverleden.
Intoch, schoen zetten en pakjesavond kan ook met een duiveltje, of een paarse piet..
pi_104321810
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:54 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Nee, hij heeft de oudste rechten :P
Leeftijdsdiscriminatie :o ? Waar is opa piet !
  zondag 13 november 2011 @ 23:11:56 #129
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_104337792
De Kerstman pleegt pas plagiaat. gooi die dikkerd voor de rechter o|O .

Lang leve Sinterklaas!!! *O*
  FOK!fotograaf zondag 13 november 2011 @ 23:20:30 #130
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_104338055
Ik vind het enkel zo jammer dat het lijkt dat er over dit onderwerp geen discussie mogelijk is. Omdat het om een kinderfeest gaat. Dat is natuurlijk geen reden om er een discussie over te hebben :')
Friends are like potatoes. If you eat them, they'll die...
-------------------------------------
www.theinvision.nl
pi_104338446
Dit blijft voor mij altijd en eeuwig een

NEGERzoen

achterlijke stinkende wietrokende kuthippies :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 13 november 2011 @ 23:43:45 #132
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_104338707
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:34 schreef TLC het volgende:

NEGERzoen

[ afbeelding ]

Negertzoenen zijn ook lekker voor rokende niet-hippiies heur ;)
pi_104338824
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:20 schreef moonmovies het volgende:
Ik vind het enkel zo jammer dat het lijkt dat er over dit onderwerp geen discussie mogelijk is. Omdat het om een kinderfeest gaat. Dat is natuurlijk geen reden om er een discussie over te hebben :')
Die discussie is niet mogelijk omdat de tegenstanders (die zeikers met hun racisme) over het algemeen het IQ hebben van een halve doperwt dat vastzit in een broodrooster.
pi_104338845
Als we nu met zijn allen alles gaan verbieden en veranderen wat aan de tijd van de kolonies en apartheid doet herinneren, dan is het nooit gebeurd!!!!!!!!!1111
Ga weg
pi_104338906
http://www.statemagazine.(...)%5Barticleid%5D=9137
lees dit stuk even, ik vind het erg goed
XXXX
  zondag 13 november 2011 @ 23:51:48 #136
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_104338955
quote:
10s.gif Op zondag 13 november 2011 23:48 schreef Nikmans het volgende:
Als we nu met zijn allen alles gaan verbieden en veranderen wat aan de tijd van de kolonies en apartheid doet herinneren, dan is het nooit gebeurd!!!!!!!!!1111
En dan zijn Nederland, UK, VS en Portugal ineens schurkenstaten _O- _O-
  FOK!fotograaf maandag 14 november 2011 @ 00:10:26 #137
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_104339451
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:34 schreef TLC het volgende:

NEGERzoen

[ afbeelding ]

Dat was een marketingstrategie. :)
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:47 schreef TLC het volgende:

[..]

Die discussie is niet mogelijk omdat de tegenstanders (die zeikers met hun racisme) over het algemeen het IQ hebben van een halve doperwt dat vastzit in een broodrooster.
Nee, door zulke ongefundeerde vooroordelen in de strijd te gooien maak je een discussie makkelijk wil je zeggen :') . Je posts duiden eerder op een laag IQ aan jouw kant :7 Jij maakt een discussie onmogelijk, je kon mijn punt niet mooier illustreren zoals je net hebt gedaan. :D
www.theinvision.nl
pi_104339814
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 00:10 schreef moonmovies het volgende:

[..]

Dat was een marketingstrategie. :)

[..]

blablabla
Ach arme, was het een erg jeugdtrauma wat je vroeger aan Sinterklaas hebt overgehouden ? :@
  FOK!fotograaf maandag 14 november 2011 @ 00:25:05 #139
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_104339877
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 00:22 schreef TLC het volgende:

[..]

Ach arme, was het een erg jeugdtrauma wat je vroeger aan Sinterklaas hebt overgehouden ? :@
Nee, ik vind het jammer dat je niet over alles een discussie kan houden en dat er zoveel domme mensen zoals jij bestaan. :Y)
www.theinvision.nl
pi_104340032
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2011 00:25 schreef moonmovies het volgende:

[..]

Nee, ik vind het jammer dat je niet over alles een discussie kan houden en dat er zoveel domme mensen zoals jij bestaan. :Y)
Ik wil daar best over discussieren, maar dat heb ik al gedaan op de FP en ik ga mezelf niet herhalen, lees het maar terug :)

En ik ben lekker slimmer, lekker puh :6
pi_104340290
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:50 schreef JaapVanHetForum het volgende:
http://www.statemagazine.(...)%5Barticleid%5D=9137
lees dit stuk even, ik vind het erg goed
Het enige dat ie vergeet is dat dat kind totaal geen verkeerde associatie had met zwarte piet. Als ze in Afrika allemaal vrolijk verkleed zouden gaan als blanke, zou ik me vereerd voelen.
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts
  maandag 14 november 2011 @ 00:46:12 #142
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104340404
http://currenttv.vo.llnwd(...)one.mp4?e=1321227541

Op 6 minuten een stukje waarin het wel degelijk een negeroïde traditie lijkt te hebben, zoals de man in z'n Nederlands accent zegt: 'they come from niggerland'. :P
  maandag 14 november 2011 @ 01:36:21 #143
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104341182
Geweldig filmpje (in de zin dat het de mentaliteit blootlegt van de politiek-correcte lobby).

"We have to clear the mind".

Brrr.
pi_104341224
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:41 schreef Twiitch het volgende:
Taakstraffen, tot 5 December zwarte piet spelen :(
Ze hoeven niet eens make up op :D
  maandag 14 november 2011 @ 09:13:47 #145
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104343396
Sinterklaas = racisme.

Maar wat boeit het? Sinterklaas komt uit een tijd dat slavernij nog heel gewoon was, en maatschappelijk geaccepteerd. Sommige gebruiken zijn gewoon blijven hangen door de jaren heen.... en dan kun je kiezen:

Nee, ik vier geen Sinterklaas, want racisme.
Ja, ik vier wel Sinterklaas, want historische traditie.

En als je het dan wel viert.... accepteer dan ook dat het inderdaad komt van de slavernij, en niet "omdat de pieten zo zwart zijn door de schoorsteen". Dan hou je jezelf gewoon voor de gek.

Ik zeg: gewoon vieren die handel, en accepteren dat sommige historische tradities nu eenmaal wat meer niet-meer-maatschappelijk-geaccepteerde onderdelen bevatten.

:N :N :N :N :N :N :N :N :N :N :N :N

:Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y

[ Bericht 38% gewijzigd door maartena op 14-11-2011 09:20:00 ]
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_104343533
Beetje voor die kids hysterisch lopen schreeuwen.
pi_104343747
Vanochtend waren de opgepakte demonstranten op de radio helemaal zielig aan het doen over hoe hard ze wel niet zijn aangepakt door de politie, terwijl ze niks verkeerds deden. Zie ik nu een filmpje bij mijn collega van de arrestatie van 1 demonstrant. Hij verzet zich hevig en probeert in een slachtofferrol te kruipen.

Tweede klacht: Media geeft een vertekend beeld van wat er werkelijk gebeurd is.
  maandag 14 november 2011 @ 09:33:54 #148
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_104343781
Terechte klacht dit... Zwarte piet moet gewoon zwarte piet blijven. Allochtonen of andere minkukels die daar problemen mee hebben, die hebben gewoon pech.
  maandag 14 november 2011 @ 09:36:18 #149
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_104343820
Blanke mensen van Nederland, we worden GEDISCRIMINEERD!!!!!!!!!!!!11

Als blanke jongeman kan ik mijn droombaan als zwarte piet niet vervullen, alleen maar omdat ik wit ben!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111 Ik vind dat ik onjuist word behandeld door sinterklaas en de regering die hier niets aan doet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

BLANKEN VAN NEDERLAND, STA OP TEGEN DEZE WALGELIJKE VORM VAN RACISME EN STEM GEERT, DIT KAN ZO NIET LANGER, ALLEEN MAAR ZWARTEN ALS ZWARTE PIET ALLEEN OM HUN HUIDSKLEUR GEKOZEN111111

gr, gr,

Verontruste Nederlander
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  maandag 14 november 2011 @ 09:36:49 #150
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_104343838
Dat gezeik. Tis volgens mij echt rellen om het rellen. Kunnen ze het grootste kinderfeest van Nederland (SBS taalgebruik :') ) nou niet gewoon leuk voor de kinderen houden?
Overal valt dan wel wat op aan te merken. Snoep is niet gezond. Waarom is sinterklaas een oude man? Moet dat geen lesbische vrouw worden zodat we de vrouwen en homo's (lesbi's) tegemoet komen? Oh en ipv snoep ophalen met sint maarten stel ik voor om met een collectebus langs de deur te gaan voor de van honger creperende, aan malaria stervende kindertjes in Afrika.

Kutgezeik van zo'n stelletje ongeïntegreerde mongolen... :N
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  maandag 14 november 2011 @ 09:40:59 #151
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_104343924
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 13:45 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat wij altijd ons maar moeten aanpassen aan de nukken van mensen die zich "gediscrimineerd" voelen. Als je daar aan blijft toegeven is het einde zoek.
  maandag 14 november 2011 @ 09:54:02 #152
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_104344193
quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2011 09:13 schreef maartena het volgende:
Sinterklaas = racisme.

Maar wat boeit het? Sinterklaas komt uit een tijd dat slavernij nog heel gewoon was, en maatschappelijk geaccepteerd. Sommige gebruiken zijn gewoon blijven hangen door de jaren heen.... en dan kun je kiezen:

Nee, ik vier geen Sinterklaas, want racisme.
Ja, ik vier wel Sinterklaas, want historische traditie.

En als je het dan wel viert.... accepteer dan ook dat het inderdaad komt van de slavernij, en niet "omdat de pieten zo zwart zijn door de schoorsteen". Dan hou je jezelf gewoon voor de gek.

Ik zeg: gewoon vieren die handel, en accepteren dat sommige historische tradities nu eenmaal wat meer niet-meer-maatschappelijk-geaccepteerde onderdelen bevatten.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vind die gekleurde pieten echt GEEN gezicht hoor. En het is onnatuurlijk. En so what dat ze negers spelen die pieten? Ze hebben altijd een significante, leuke rol en geen slaafse rol. Ik blijf erbij dat je dit niet hoeft te veranderen. Wie vind van wel, viert maar geen sinterklaas en sluit zich maar op in zijn huis.

En een duiveltje slaat helemaal nergens op. Kinderen zijn de pieten gewend en dan komt er ineens een krampus. Hoe leg je dat dan uit? Plus dat de meeste kinderen waarschijnlijk hartstikke bang worden en gaan huilen. Nee, geslaagd kinderfeest heb je dan. :N
pi_104344361
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 09:31 schreef HiddenResponse het volgende:
Vanochtend waren de opgepakte demonstranten op de radio helemaal zielig aan het doen over hoe hard ze wel niet zijn aangepakt door de politie, terwijl ze niks verkeerds deden. Zie ik nu een filmpje bij mijn collega van de arrestatie van 1 demonstrant. Hij verzet zich hevig en probeert in een slachtofferrol te kruipen.

Tweede klacht: Media geeft een vertekend beeld van wat er werkelijk gebeurd is.
niks nieuws dat de media een vertekend beeld geeft :)
pi_104344407
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 09:54 schreef najazeg het volgende:

[..]

Ik vind die gekleurde pieten echt GEEN gezicht hoor. En het is onnatuurlijk. En so what dat ze negers spelen die pieten? Ze hebben altijd een significante, leuke rol en geen slaafse rol. Ik blijf erbij dat je dit niet hoeft te veranderen. Wie vind van wel, viert maar geen sinterklaas en sluit zich maar op in zijn huis.

En een duiveltje slaat helemaal nergens op. Kinderen zijn de pieten gewend en dan komt er ineens een krampus. Hoe leg je dat dan uit? Plus dat de meeste kinderen waarschijnlijk hartstikke bang worden en gaan huilen. Nee, geslaagd kinderfeest heb je dan. :N
Meeste kinderen huilen ook door de kerstman/sinterklaas :P
Dat soort figuren vinden ze vaak alleen maar eng.
  maandag 14 november 2011 @ 10:07:13 #155
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_104344465
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 10:03 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Meeste kinderen huilen ook door de kerstman/sinterklaas :P
Dat soort figuren vinden ze vaak alleen maar eng.
Is dat zo? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Ik vond het als klein kind altijd wel spannend maar niet eng of dat ik moest huilen en de andere kinderen op de basisschool ook niet...
pi_104347077
En die hypocrieten zaten natuurlijk wel met popcorn in de bios naar white chicks te kijken :')
pi_104347125
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 11:47 schreef ach het volgende:
En die hypocrieten zaten natuurlijk wel met popcorn in de bios naar white chicks te kijken :')
Wat heb jij tegen popcorn? :(
pi_104347212
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 11:49 schreef Dj_Day-V het volgende:

[..]

Wat heb jij tegen popcorn? :(
Je hebt alleen maar witte popcorn en geen bruine. Racisme zeg ik je! :r
pi_104349391
Toeristen die hier eergisteren kwamen vroegen mij af waarom de slavernij hier wordt gevierd; wat moest ik erop antwoorden? ;(

Het is immers ook een slavenfeest, toch? Geleid door een pedofiel op een paard :r
  maandag 14 november 2011 @ 13:17:00 #160
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_104349439
quote:
15s.gif Op maandag 14 november 2011 13:15 schreef Verwerker het volgende:
Het is immers ook een slavenfeest, toch? Geleid door een pedofiel op een paard :r
:') !
pi_104350643
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 09:54 schreef najazeg het volgende:

[..]

Ik vind die gekleurde pieten echt GEEN gezicht hoor. En het is onnatuurlijk.
Ja, ontzettend onnatuurlijk, want blanke mensen die zich zwart schminken zijn wel heel natuurlijk :')
En het is helemaal niet zo moeilijk om de traditie te veranderen. Het Sinterklaasjournaal verzint gewoon weer een of ander plot over 'Sinterklaas in de Verffabriek', waarbij alle pieten in een bak met regenboogverf zijn gevallen. Er zijn de afgelopen vreemdere verhalen langsgekomen.
I'm on my way just like everyday to get milk and kerosine.
pi_104351335
Zwarte piet is toch zwart omdat hij door de schoorsteen moet? Als hij in bad gaat zal hij wel weer blank worden.

Ik snap het ook niet, mogen de negers eindelijk mee doen met een Nederlands feest, gaan ze weer zijken...
Sowieso, ik snap dat rasicme slecht is enz. maar als er maar iets fout gezegt wordt over allochtonen is het meteen rasicme en dan staat heel de wereld op z'n kop! Negerzoenen mogen niet meer, maar blanke vla heb ik nog steeds in de koelkast staan hoor ^O^
They can't stop us let em try, for heavy metal we would die!
pi_104352396
quote:
15s.gif Op maandag 14 november 2011 13:15 schreef Verwerker het volgende:
Toeristen die hier eergisteren kwamen vroegen mij af waarom de slavernij hier wordt gevierd; wat moest ik erop antwoorden? ;(

En die toeristen kwamen uit welk land
pi_104352646
Allochtonen die hier aanstoot aan nemen kampen duidelijk nog met een minderwaardigheidscomplex.
pi_104352694
quote:
15s.gif Op maandag 14 november 2011 14:53 schreef Asphyx het volgende:
Allochtonen die hier aanstoot aan nemen kampen duidelijk nog met een minderwaardigheidscomplex.
Eerder geen besef voor de realiteit die zich om hun afspeelt.
Ik zie het meer als een excuus om aanstoot ergens aan te kunnen nemen.
pi_104352707
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 14:45 schreef Hidz het volgende:

[..]

En die toeristen kwamen uit welk land
België.
pi_104353281
Wij worden ook gediscrimineerd, als je niet moslim bent mag je de stad Mekka niet eens in, dat is net hetzelfde als de Paus morgen gaat verklaren dat als je geen Christen bent je Vaticaanstad niet meer in mag.

Maar daar hoor je die wereldverbeterde kuthippies niet over.
pi_104353350
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:10 schreef TLC het volgende:
Wij worden ook gediscrimineerd, als je niet moslim bent mag je de stad Mekka niet eens in, dat is net hetzelfde als de Paus morgen gaat verklaren dat als je geen Christen bent je Vaticaanstad niet meer in mag.

Maar daar hoor je die wereldverbeterde kuthippies niet over.
Super relevant of je wel of niet in Mekka in mag als niet-moslim, in een discussie over zwarte pieten.
I'm on my way just like everyday to get milk and kerosine.
pi_104353698
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:13 schreef superjojo het volgende:

[..]

Super relevant of je wel of niet in Mekka in mag als niet-moslim, in een discussie over zwarte pieten.
Het gaat toch over rascisme en discriminatie ?? dus ja, het is super relevant :)
  maandag 14 november 2011 @ 16:34:46 #170
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104356152
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 14:12 schreef ThA-W0W3R het volgende:
Zwarte piet is toch zwart omdat hij door de schoorsteen moet? Als hij in bad gaat zal hij wel weer blank worden.

Ik snap het ook niet, mogen de negers eindelijk mee doen met een Nederlands feest, gaan ze weer zijken...
Sowieso, ik snap dat rasicme slecht is enz. maar als er maar iets fout gezegt wordt over allochtonen is het meteen rasicme en dan staat heel de wereld op z'n kop! Negerzoenen mogen niet meer, maar blanke vla heb ik nog steeds in de koelkast staan hoor ^O^
Ik gooi ook nog steeds zwarte peper over het eten, dus de kleuren doen er niet toe. :P
pi_104356636
quote:
3s.gif Op zondag 13 november 2011 13:23 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Griekenland.
En de Grieken :+
  maandag 14 november 2011 @ 17:09:20 #172
358127 Blitzkrieger
Haters gonna hate
pi_104357774
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:20 schreef Isthisit het volgende:
Terechte klacht.

Er is helemaal niemand die iets verkeerds ziet in Sinterklaas en Zwarte Piet, alleen een stel zielige negerts met een minderwaardigheids complex.
Niet echt politiek correct deze post, het is echter wel de waarheid.
R.I.P. Pim Fortuyn
pi_104357830
mja sinterklaas is turk :')
  maandag 14 november 2011 @ 17:49:21 #174
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104359483
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 11:47 schreef ach het volgende:
Blanke popcorn!!! Waarom is er geen zwarte popcorn, hmm?? Discriminatie!

oh wacht..... nee, ik wil geen verbrand portie.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 14 november 2011 @ 17:51:25 #175
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104359570
quote:
Dat is het smoesje dat "maatschappelijk gevoelig" Nederland er aan geeft. Nee, het is niet echt een slaaf, het komt door de schoorstenen. :Y

En die rode lippen en dat kroeshaar..... ehm.... daar hebben ze nog geen smoesje voor gevonden. ;)
-
pi_104359651
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 13:23 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

concentratiekampen
pi_104359702
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 17:53 schreef hoeliefloepie het volgende:

[..]

concentratiekampen
haha leuk grapje man, kneus.
pi_104361864
quote:
Nee, zwarte piet is de duivel & zwart door de vuren van de hel. De machtige bisschop Nicolaas heeft zwarte piet met zijn geloof in Christus bedwongen en hem tot slaaf gemaakt.

En zwarte piet is ook het zwarte knechtje van de Sinterklaas die Jan Schenkman verzon. Drager van de geldkist - zie hoe hij zweet.

En natuurlijk is zwarte piet ook een moor - zo zwart als roet - die kleine kindjes komt roven.

Dus ja, het concept zwarte piet is an sich racistisch. Of je nu zegt dat negers duivels, knechten of kinderrovers zijn - echt lief ben je niet voor je zwarthuidige medemens.

Maar geen enkel kind denkt hieraan. Dus wat maakt het uit ?

[ Bericht 26% gewijzigd door MisterSqueaky op 14-11-2011 20:21:27 ]
  maandag 14 november 2011 @ 19:18:07 #179
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_104363924
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')