abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104314078
Met de intocht van Sinterklaas net achter de rug begint het hele feest weer: gefrustreerde allochtonen die hun ongenoegen laten blijken over hoe racistisch Sinterklaas is. Het zou een geaccepteerde vorm van racisme zijn die wij als Nederlanders zouden ondersteunen en daarom besloten een handjevol VMBO-Mauro's met shirts waarop staat 'Sinterkaas = Racisme' en 'Zwarte piet = Racisme' de intocht te gaan verzieken (Video: http://www.twitvid.com/TW9X6).

Klacht: Jankende allochtonen die Sinterklaas racisme vinden.
Mogelijke oplossing: Levenslange vakantie naar Angola, Turkije of Marokko.
Tot slot een waarschuwing voor de scheepvaart: PAS OP!
  Moderator zondag 13 november 2011 @ 13:19:20 #2
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_104314103
Ontzettend terechte klacht. Die mensen snappen er dus echt geen fuck van he.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator zondag 13 november 2011 @ 13:19:41 #3
pi_104314116
quote:
15s.gif Op zondag 13 november 2011 13:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Waar ik zei mensen bedoel ik mongolen. Stop de tijd.
pi_104314119
Terechte klacht
pi_104314129
Terechte klacht.

Er is helemaal niemand die iets verkeerds ziet in Sinterklaas en Zwarte Piet, alleen een stel zielige negerts met een minderwaardigheids complex.
pi_104314181
Terechte klacht.
Alle Marokkanen terug naar Turkije.
😄😃😀😊☺️😉😍😘😚😗😙😜😝😛😳😁😔😌😒😞😣
pi_104314206
quote:
14s.gif Op zondag 13 november 2011 13:22 schreef Kaskade het volgende:
Terechte klacht.
Alle Marokkanen terug naar Turkije.
En waar moeten de Turken dan heen hè? :')
pi_104314208
quote:
15s.gif Op zondag 13 november 2011 13:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ach. Snappen kindertjes dan dat zwarte Piet de duivel is, geknecht door de Bisschop Nicolaas van Myra en gedwongen hem te dienen ?
pi_104314213
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 13:23 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

En waar moeten de Turken dan heen hè? :')
Griekenland.
pi_104314240
Zeer onterechte klacht
pi_104314249
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:24 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Zeer onterechte klacht
Vertel.
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
pi_104314275
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 13:25 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Vertel.
  zondag 13 november 2011 @ 13:29:19 #13
283466 TigOleBitties
Courage is Solid
pi_104314375
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:24 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Zeer onterechte klacht
quote:
2s.gif Op zondag 13 november 2011 13:25 schreef Computerfluisteraar het volgende:

Vertel

quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 13:25 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Vertel.
  zondag 13 november 2011 @ 13:31:30 #14
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_104314462
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:29 schreef TigOleBitties het volgende:

[..]

[..]

[..]

niet snappen dat je HSG moet negeren :')
pi_104314471
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:29 schreef TigOleBitties het volgende:

[..]

[..]

[..]

Vertel.
pi_104314513
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:31 schreef VisGeenOptie het volgende:

[..]

Vertel.
Vis een optie? :')
pi_104314541
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 13:33 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Vis een optie? :')
Mag dat van Allah?
pi_104314569
quote:
10s.gif Op zondag 13 november 2011 13:31 schreef Shispeed het volgende:

[..]

niet snappen dat je HSG moet negeren :')
Ik ben oprecht geinteresseerd in zijn uitleg. Misschien kan hij mij overtuigen.
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
pi_104314651
Allochtonen in NL die denken dat ze recht van spreken hebben :')
  zondag 13 november 2011 @ 13:37:52 #20
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_104314669
Sinterklaas en racisme. Enkel een groepje negerts en PVV'ers, die zich er druk over maken :N
The best firms advertise the least...
pi_104314682
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:34 schreef VisGeenOptie het volgende:

[..]

Mag dat van Allah?
Geef Allah een blowjob, dan mag het vast wel :')
  Moderator zondag 13 november 2011 @ 13:39:38 #22
pi_104314721
quote:
3s.gif Op zondag 13 november 2011 13:23 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Ach. Snappen kindertjes dan dat zwarte Piet de duivel is, geknecht door de Bisschop Nicolaas van Myra en gedwongen hem te dienen ?
Daarom juist? Alsof kinderen het een fuck kan schelen waarom Piet zwart is. Kinderen denken daar niet over na en dus werkt Sinterklaas racisme niet in de hand.
pi_104314739
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 13:38 schreef Angel-Joy het volgende:

[..]

Geef Allah een blowjob, dan mag het vast wel :')
Oké.
  zondag 13 november 2011 @ 13:41:19 #24
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_104314768
Taakstraffen, tot 5 December zwarte piet spelen :(
  zondag 13 november 2011 @ 13:42:20 #25
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104314804
Mij interesseerd het hele verhaal allemaal geen reet, maar hoe kan je ontkennen dat Zwarte Piet is gebaseerd op een slaaf? :')
pi_104314838
Terechte klacht, beetje een kinderfeestje verpesten. Opflikkeren... als je je hier niet thuisvoelt ga je maar terug naar je eigen land maar kom het hier in Nederland (een land die 100x beter is dan hun thuisland) niet verzieken omdat iets niet naar je zin is.
  zondag 13 november 2011 @ 13:44:13 #27
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104314872
quote:
13s.gif Op zondag 13 november 2011 13:43 schreef Infection het volgende:
Terechte klacht, beetje een kinderfeestje verpesten. Opflikkeren... als je je hier niet thuisvoelt ga je maar terug naar je eigen land maar kom het hier in Nederland (een land die 100x beter is dan hun thuisland) niet verzieken omdat iets niet naar je zin is.
Ben je boos?
pi_104314877
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:42 schreef Jeff89 het volgende:
Mij interesseerd het hele verhaal allemaal geen reet, maar hoe kan je ontkennen dat Zwarte Piet is gebaseerd op een slaaf? :')
En ook al is het wel gebaseerd op een slaaf, wat dan nog? Dat is gewoon oude koeien uit de sloot halen...
pi_104314886
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:44 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Ben je boos?
Ja.
pi_104314940
Vroeger had sint één knecht, tradities zijn er om te veranderen nietwaar? Trouwens, zoveel schoorstenen hebben we tegenwoordig ook niet meer. Echt waar hoor, ik snap niet dat zoveel volwassen mensen in de kramp schieten als iemand voorstelt om 'regenboogpieten' in plaats van 'zwarte pieten' aan te houden. De kinderen waar het om gaat (toch?) zal het worst wezen.
  zondag 13 november 2011 @ 13:46:19 #31
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104314952
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:44 schreef Infection het volgende:

[..]

En ook al is het wel gebaseerd op een slaaf, wat dan nog? Dat is gewoon oude koeien uit de sloot halen...
Zoals ik al zei, het interesseert mij geen reet.. Maar ik vind ontkennen dat Zwarte Piet iets met slaven te maken heeft net zo debiel als er boos om worden dat 't iets met slaven te maken heeft.
  zondag 13 november 2011 @ 13:48:07 #32
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104315001
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2011 13:45 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Vroeger had sint één knecht, tradities zijn er om te veranderen nietwaar? Trouwens, zoveel schoorstenen hebben we tegenwoordig ook niet meer. Echt waar hoor, ik snap niet dat zoveel volwassen mensen in de kramp schieten als iemand voorstelt om 'regenboogpieten' in plaats van 'zwarte pieten' aan te houden. De kinderen waar het om gaat (toch?) zal het worst wezen.
Maar het is onze CULTUUR! Die mag niet veranderen!
Dat de traditie al honderden jaren verandert doet daar niets aan af :')

quote:
Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.

Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor. Een andere verklaring kan zijn dat Algerijnse en Turkse kapers onze kusten afstruinden op zoek naar "christenen" om als slaven te verkopen. Daadwerkelijk werden ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden.[1] Zwarte Piet is dan geen knecht, maar staat verder af van Sinterklaas. Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen. Het past in de traditie van goed en kwaad, en de gewoonte van Sinterklaas om met een boot te komen.

Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.

Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet). Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je voor de Sint moest uitsloven.

Oorspronkelijk had Sinterklaas slechts één helper. Gaandeweg de twintigste eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, een heleboel Zwarte Pieten nóg leuker zou zijn. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Dat dit gebruik in 1945 door Canadese soldaten bedacht zou zijn, is niet geheel juist. Al voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vierden in 1939 Nederlandse gemobiliseerde soldaten het Sinterklaasfeest met twee Pieten.[2] Echter pas na de Tweede Wereldoorlog werd het voor Sinterklaas gebruikelijk om (zeer) veel Pieten mee naar Nederland te nemen.
Ik heb het niet geteld, maar dat zijn toch zeker 4 a 5 veranderingen in onze oh zo belangrijke en rigide traditie :')
Maar oh wee als men vandaag de dag een verandering voor stelt :')
pi_104315018
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:46 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, het interesseert mij geen reet.. Maar ik vind ontkennen dat Zwarte Piet iets met slaven te maken heeft net zo debiel als er boos om worden dat 't iets met slaven te maken heeft.
Niemand ontkent het. :P Het is juist het probleem dat mensen zwarte pieten met slaven vergelijken. Nederlanders boeit het geen flikker of het nou wel of niet zo is, maar buitenlanders die doen er moeilijk over. Als hun in eerste instantie er niet over begonnen hadden, dan hadden deze gedachtens er niet eens geweest. De mensen die zich aangesproken voelen zijn zelf vaak de oorzaak. ;)
  zondag 13 november 2011 @ 13:48:42 #34
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315020
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:44 schreef Infection het volgende:

[..]

Ik snap wel dat je zwarte pieten ok vindt, maar dit is een gek argument. Als iemand gebaseerd op een nazi door straat loopt, is dat dan ook oude koeien uit de sloot halen en moet iedereen dat goed vinden? :P
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  zondag 13 november 2011 @ 13:51:01 #35
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104315079
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:48 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Ik snap wel dat je zwarte pieten ok vindt, maar dit is een gek argument. Als iemand gebaseerd op een nazi door straat loopt, is dat dan ook oude koeien uit de sloot halen en moet iedereen dat goed vinden? :P

??
Misschien niet op straat, maar menig kind zal toch met 'm te maken gehad hebben in z'n jeugd..

quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:48 schreef Infection het volgende:

[..]

Niemand ontkent het. :P Het is juist het probleem dat mensen zwarte pieten met slaven vergelijken. Nederlanders boeit het geen flikker of het nou wel of niet zo is, maar buitenlanders die doen er moeilijk over. Als hun in eerste instantie er niet over begonnen hadden, dan hadden deze gedachtens er niet eens geweest. De mensen die zich aangesproken voelen zijn zelf vaak de oorzaak. ;)
Je zal ze de kost moeten geven, die mensen die beweren dat Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft..
pi_104315122
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:48 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Dat is totaal iets anders omdat een nazi een lid van een groep is die aanstootgevend zijn. Is een zwarte piet aanstootgevend? Nee, want het is gewoon maar een zwarte man. Alleen wat die negers er zelf van maken is dat het slaven zijn. Ze beginnen er zelf over, niemand heeft ooit gezegd dat het zo was. Wat dus het probleem is, ze zorgen zelf voor de vooroordelen omdat ze er telkens zelf over beginnen. Als die mensen er nooit over begonnen hadden dan had je er ook niemand over gehoord en was al dit gedoe niet nodig.
  zondag 13 november 2011 @ 13:57:49 #37
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315295
quote:
13s.gif Op zondag 13 november 2011 13:52 schreef Infection het volgende:

[..]

Dat is totaal iets anders omdat een nazi een lid van een groep is die aanstootgevend zijn. Is een zwarte piet aanstootgevend? Nee, want het is gewoon maar een zwarte man. Alleen wat die negers er zelf van maken is dat het slaven zijn. Ze beginnen er zelf over, niemand heeft ooit gezegd dat het zo was. Wat dus het probleem is, ze zorgen zelf voor de vooroordelen omdat ze er telkens zelf over beginnen. Als die mensen er nooit over begonnen hadden dan had je er ook niemand over gehoord en was al dit gedoe niet nodig.
Ik zie het verschil wel, maar ik vind het 'oude koeien uit de sloot halen' niet echt een goed argument, beter leg je uit waarom het geen slaven zijn in plaats van 'ja maar dat is nu al zo lang geleden, deal with it'. Ik wil niet nog een keer een Wo2tje doen maar we zeggen het ook niet tegen een andere groep. :P

Zwarte pieten, prima, maar ik heb ook wel begrip dat sommige mensen aanstoot nemen aan de huidige vorm.
  zondag 13 november 2011 @ 13:58:20 #38
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_104315317
Ik (half Moluks) heb er totaal geen moeite mee. Sterker nog, ik heb zelfs een keer Zwarte Piet gespeeld! Had geen pruik nodig door mijn natuurlijke zwarte krullen maar wel schmink.

Dus ik vind het allemaal prima, en ik verdedig het feest ook altijd tegenover expats en buitenlanders en Amerikanen en eventueel allochtonen (al heb ik nog nooit klagende allochtonen hierover gehoord).

Echter, ik vind ook dat sommige pro-Zwarte Piet mensen de figuur te veel verdedigen. Dat hij bijvoorbeeld zwart zou zijn door de schoorsteen en door het roet, valt natuurlijk meteen in het water als je de afro, de big-ass negerlippen, en de opvallend schone kleren ziet. Ik vind het prima dat je de figuur verdedigt, maar dat doe je niet door te ontkennen dat dit gewoon een zwarte man voor moet stellen.
  zondag 13 november 2011 @ 13:59:37 #39
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315350
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:58 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Dus ik vind het allemaal prima, en ik verdedig het feest ook altijd tegenover expats en buitenlanders en Amerikanen en eventueel allochtonen (al heb ik nog nooit klagende allochtonen hierover gehoord).
Hoe doe je dat? Want toen ik daar mee begon, begon ik ook wel begrip te krijgen voor de tegenargumenten. Ik krijg het niet voor elkaar het goed te praten. :p
pi_104315368
Regenboogpieten hebben we al eens gehad. Jaar of 15 geleden schat ik, op tv: pieten in allerlei kleuren. Is toen niet aangeslagen, zal nooit aanslaan. Waar mensen zich druk om maken, het moet toch vooral een kinderfeest zijn? Wat is het volgende: de kerstman moet sterk vermageren want hij is een beldiging voor dikkerds of een reclame voor cholestorolrijke dieten?
pi_104315375
Sukkels zijn het, stuk voor stuk. Ze wonen hier in Nederland dus moeten ze zich maar aanpassen aan onze cultuur. Sinterklaas en de Pieten horen daar nou eenmaal bij.

Het enige wat ze doen hier is luieren en profiteren. Wat krijgen we er voor terug? Niks!

:(
Pogo dancing!
pi_104315405
En alsof het die kinderen boeit of een Piet een bruine aap of een blanke baas is :')
Pogo dancing!
pi_104315457
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:57 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Ik zie het verschil wel, maar ik vind het 'oude koeien uit de sloot halen' niet echt een goed argument, beter leg je uit waarom het geen slaven zijn in plaats van 'ja maar dat is nu al zo lang geleden, deal with it'. Ik wil niet nog een keer een Wo2tje doen maar we zeggen het ook niet tegen een andere groep. :P

Zwarte pieten, prima, maar ik heb ook wel begrip dat sommige mensen aanstoot nemen aan de huidige vorm.
Ik zeg niet dat het geen slaven zijn, maar ik zeg ook niet dat het wel slaven zijn. Ik weet het zelf ook niet. En omdat niemand het weet en er eigenlijk geen bewijs voor is, vind ik dat die negers niet kunnen zeggen dat het racistisch is, klaar. Als iemand zegt dat iemand met een nazi-kostuum racistisch is dan is dat gewoon zo omdat hier genoeg bewijs voor is.

En wat ZoKanIkHetOok zegt, hij maakt zich er niet druk over terwijl hij half-Moluuks is. Zie je, niet iedereen vindt dit aanstootgevend. Het zijn vaak de mensen die altijd wat te zeiken moeten hebben en dat zijn ook degene die zelf voor de vooroordelen zorgen aangezien ze zelf de discussie opwekken.
  zondag 13 november 2011 @ 14:04:16 #44
256363 ZoKanIkHetOok
pi_104315502
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 13:59 schreef Jabberwocky het volgende:

[..]

Hoe doe je dat? Want toen ik daar mee begon, begon ik ook wel begrip te krijgen voor de tegenargumenten. Ik krijg het niet voor elkaar het goed te praten. :p
Hoe ik dat doe? Nou, het zijn meestal Amerikanen waar tegenover ik het feest verdedig, en ik zeg dan altijd dat het feest een traditie is die bij ons land hoort, en dat de meeste allochtonen die ik ken er zelf ook geen moeite hebben. En ik zeg dat wij in Nederland niet dezelfde geschiedenis hebben met blackface. En dat er genoeg dingen in Amerika zijn die voor ons dan weer heel raar overkomen.

(en afhankelijk van mijn ochtendhumeur verwerk ik er ook nog een verwijzing naar George W. Bush in) ;)
pi_104315535
Ja die mensen heb je. Graag een eeuwenoude traditie vergallen voor kinderen omdat zogenaamd een zwarte piet racistisch moet zijn. Met een tunnelvisie lopen ze tussen tussen de kinderen te brullen zonder ook maar ergens mee rekening te houden.

Je kunt het ook zo bekijken: die zwarte pieten doen het vrijwillig omdat ze het leuk vinden om kinderen blij te maken met een cadeautje, of ze nou gezond, zwak, ziek of misselijk zijn.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_104315566
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:05 schreef HSG het volgende:
Ja die mensen heb je. Graag een eeuwenoude traditie vergallen voor kinderen omdat zogenaamd een zwarte piet racistisch moet zijn. Met een tunnelvisie lopen ze tussen tussen de kinderen te brullen zonder ook maar ergens mee rekening te houden.

Je kunt het ook zo bekijken: die zwarte pieten doen het vrijwillig omdat ze het leuk vinden om kinderen blij te maken met een cadeautje, of ze nou gezond, zwak, ziek of misselijk zijn.
Dit. Die actievoerders zijn gewoon een stel aandachtshoeren die niet rekening houden met mensen om zich heen, en alleen maar egoïstisch aan hun eigen rechten kunnen denken door een kansloze discussie op te roepen waar ze zelf de oorzaak van zijn.
  zondag 13 november 2011 @ 14:06:46 #47
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_104315569
quote:
14s.gif Op zondag 13 november 2011 14:02 schreef Infection het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het geen slaven zijn, maar ik zeg ook niet dat het wel slaven zijn. Ik weet het zelf ook niet. En omdat niemand het weet en er eigenlijk geen bewijs voor is, vind ik dat die negers niet kunnen zeggen dat het racistisch is, klaar. Als iemand zegt dat iemand met een nazi-kostuum racistisch is dan is dat gewoon zo omdat hier genoeg bewijs voor is.

En wat ZoKanIkHetOok zegt, hij maakt zich er niet druk over terwijl hij half-Moluuks is. Zie je, niet iedereen vindt dit aanstootgevend. Het zijn vaak de mensen die altijd wat te zeiken moeten hebben en dat zijn ook degene die zelf voor de vooroordelen zorgen aangezien ze zelf de discussie opwekken.
Ik heb me niet genoeg in Sinterklaas verdiept, maar de traditie zal toch wel ergens vandaan komen? Niet gezegd dat het slavernij is natuurlijk, maar daar moet toch iets voor aan te wijzen.

Overigens kan de suggestie voor sommigen net zo aanstootgevend zijn, of het nu ook in die traditie past of niet.

Hoe dan ook ik woon niet meer in Nederland en vier geen Sinterklaas meer dus eigenlijk zal het me een zorg zijn welke kleur de pieten hebben. :)
  † In Memoriam † zondag 13 november 2011 @ 14:08:46 #48
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_104315629
Zwarte piet is zwart van roet door de schoorsteen. Wat is daar racistisch aan!?
:')
pi_104315642
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:00 schreef la_perle_rouge het volgende:
Regenboogpieten hebben we al eens gehad. Jaar of 15 geleden schat ik, op tv: pieten in allerlei kleuren. Is toen niet aangeslagen, zal nooit aanslaan. Waar mensen zich druk om maken, het moet toch vooral een kinderfeest zijn? Wat is het volgende: de kerstman moet sterk vermageren want hij is een beldiging voor dikkerds of een reclame voor cholestorolrijke dieten?
5 jaar geleden. Het heeft ook niets met aanslaan te maken, want de meerderheid vindt de huidige invulling wel goed zo. Nu heeft een cosmetische wijziging totaal geen invloed op het feest zelf, maar is het voor hele groepen mensen (al dan niet terecht, maar naar mijn mening wel begrijpelijk) aanstootgevend.

De vergelijk met de dikke kerstman raakt kant noch wal natuurlijk. Het vergroot eerder de tolerantie voor gezellige dikkerds.
  zondag 13 november 2011 @ 14:09:15 #50
256363 ZoKanIkHetOok
pi_104315644
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 14:08 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Zwarte piet is zwart van roet door de schoorsteen.
Not really. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')