Eerdere topicsquote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
Het FDquote:Op zaterdag 12 november 2011 18:40 schreef Lyrebird het volgende:
Waar kwam de analyse van de eennalaatste posting uit het vorige topic vandaan?
Vanzelfsprekend gaan geen van beide defaulten, tenzij alle onderdanen failliet gaan.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:52 schreef fedsingularity het volgende:
Marc Faber verwacht dat Japan en de VS de volgende zijn die defaulten, maar verwacht eerst dat er behoorlijk geld geprint gaat worden en er hyperinflatie optreedt.
We gaan een paar roerige jaren tegemoet..
Ik luister de laatste tijd liever naar Jim Rickards. Die heeft een zeer uitgebreid "mainstream" netwerk en ik vind zijn visies wat reeler.quote:Op zaterdag 12 november 2011 17:52 schreef fedsingularity het volgende:
Marc Faber verwacht dat Japan en de VS de volgende zijn die defaulten, maar verwacht eerst dat er behoorlijk geld geprint gaat worden en er hyperinflatie optreedt.
We gaan een paar roerige jaren tegemoet..
Incometax = 1 triljoen.quote:Op zaterdag 12 november 2011 19:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zeker in het geval van de USA. Gooien ze de income tax tarieven omhoog, zijn ze van hun decifit af, zelfs als ze dat economische activiteit kost. Easy as 1-2-3, om maar met de Jackson Brothers te spreken.,,,
Enigszins relevant filmpje:quote:Op zaterdag 12 november 2011 21:31 schreef iamcj het volgende:
[..]
Incometax = 1 triljoen.
Tekort = 1,3 triljoen.
Dat betekent dus incometax 130% verhogen, zal vast geen invloed hebben op de 70% van GDP = consumption.
Of zie ik het verkeerd?
Wat iamcj zegt, dat kunnen ze niet doen zonder hun complete economie de nek om te draaien.quote:Op zaterdag 12 november 2011 19:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend gaan geen van beide defaulten, tenzij alle onderdanen failliet gaan.
Zeker in het geval van de USA. Gooien ze de income tax tarieven omhoog, zijn ze van hun decifit af, zelfs als ze dat economische activiteit kost. Easy as 1-2-3, om maar met de Jackson Brothers te spreken.,,,
Faber is een hangende rancuneuze plaat met een commerciele inslag, imho
Volgens het cds lijstje staat morgan stanley nog slechter als BACquote:
De quotes die je ziet op de financiele markten dat zijn de yields. Dit staat helemaal los van de couponrente van de obligaties.quote:Op zaterdag 12 november 2011 22:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Tegenwoordig zie je dagelijks berichten over de rente op obligaties (bij default voor tien jaar)
Wat ik echter vaak mis, is meer informatie over hoe dat getal wordt berekend. Van België weet ik bijvoorbeeld dat het Agentschap van de Schuld zelf slechts een aantal maal per jaar obligaties uitgeeft. Dat terwijl de wijzigingen in de rente zo goed als elke dag aangepast wordt in de media. Hoe rekent men dat juist uit?
Kijkt men gewoon naar vraagprijs voor obligaties op de beurzen met dezelfde termijn op dat moment?
Indien ja, dan vroeg ik me af of je dat wel kan vergelijken. Een tienjarige obligatie die is uitgegeven in 2011 zou toch kunnen een andere waarde hebben dan een tienjarige die reeds is uitgegeven in 2003?
Dat klopt, maar je kijkt niet naar de oorspronkelijke termijn maar naar de afloopdatum (maturiteit), meer bepaald: naar de tijd hoelang een obligatie nog loopt. Een 30-jaars obligatie van 1-1-1985 en een 5-jaars obligatie van 1-1-2010 lopen beide op 1-1-2015 af. Maar op die 30-jaars betaalt de Staat misschien wel een jaarlijkse couponrente van 12% uit, terwijl de 5-jaars maar 3% oplevert. Daarom wordt nu voor de 30-jaars een hogere prijs betaald dan voor de 5-jaars (terwijl beide op dezelfde datum hetzelfde nominale bedrag zullen uitkeren, bijvoorbeeld 1000 euro). Uit de beurswaarde (dagkoers) van de obligatie, zijn nominale bedrag, zijn couponrente en zijn resterende looptijd is de feitelijke rente te berekenen.quote:Op zaterdag 12 november 2011 22:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Kijkt men gewoon naar vraagprijs voor obligaties op de beurzen met dezelfde termijn op dat moment?
Indien ja, dan vroeg ik me af of je dat wel kan vergelijken. Een tienjarige obligatie die is uitgegeven in 2011 zou toch kunnen een andere waarde hebben dan een tienjarige die reeds is uitgegeven in 2003?
van nu.nl gepluktquote:EU-parlement beperkt speculeren wegens crisis
Laatste update: 15 november 2011 12:28 info
STRAATSBURG - Het speculeren op overheidsschulden in de Europese Unie wordt aan banden gelegd wegens de schuldencrisis.
Foto: ANP
Het Europees Parlement in Straatsburg stemde dinsdag met grote meerderheid voor het beperken van het speculeren op koersdalingen (short selling). Ook mogen niet meer in alle gevallen zogenoemde credit default swaps worden gekocht (een soort verzekering tegen wanbetaling).
De handel in short selling en credit default swaps levert woekerwinsten op, en draagt zo bij aan de wispelturigheid van de financiële markten. Volgens parlementariërs heeft bijvoorbeeld de handel in credit default swaps de crisis in Griekenland vergroot.
Voortaan mag iemand alleen credit default swaps op staatsleningen kopen als hij die staatsobligaties daadwerkelijk bezit.
Verder wordt de handel transparanter gemaakt, zodat de toezichthouders op de financiële markten beter in staat zijn wantoestanden te voorkomen. De Europese beurswaakhond ESMA gaat hierbij een centrale rol spelen. Ook krijgt de instantie bevoegdheden om in noodgevallen snel te kunnen ingrijpen.
Het parlement bereikte na een jaar onderhandelen een akkoord met de EU-lidstaten over de nieuwe regels. Zij gaan volgend jaar november in.
quote:De handel in short selling en credit default swaps levert woekerwinsten op, en draagt zo bij aan de wispelturigheid van de financiële markten.
Misschien heb ik het mis, maar kun je zo'n CDS vergelijken met een brandverzekering op iemand anders zijn huis? Als dat zo is, dan vind ik het geen probleem om dit te schrappen. Een verzekering moet in mijn ogen immers geen voordeel op leveren, maar risicos afdekken. Alles wat geld oplevert bij een default moet afgeschaft worden, omdat er dan partijen zijn die het aan gaan moedigen.quote:Op woensdag 16 november 2011 00:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
Juist dankzij een CDS kan risico doorverkocht worden aan een partij die meer risico wil nemen. Als dat niet meer kan raken staatsobligaties minder in trek en dat leidt weer tot hogere rentestanden en dus een verergering van de huidige problemen.
Wat doet je vermoeden dat de situatie nu anders is? Het feit dat de CDS-prijzen momenteel de pan uit rijzen heeft een reden. Door de verhandelbaarheid in CDS te beperken krijg je nog meer illiquiditeit in een al relatief rustige markt waardoor juist dan risico's verkeerd geprijsd worden. Het directe gevolg is dat rentestanden volatieler worden en mogelijk hoger uitpakken.quote:Op woensdag 16 november 2011 09:42 schreef zuchtje het volgende:
Een verzekering moet in mijn ogen immers geen voordeel op leveren, maar risicos afdekken.
De vraag is meer, zou jij nog een auto kopen als je je niet voor die auto kon verzekeren? Met als risico dus dat al je een forse aanrijding krijgt, je voor 100000 Euro aan medische kosten het schip in kan gaan.quote:Op woensdag 16 november 2011 09:42 schreef zuchtje het volgende:
Misschien heb ik het mis, maar kun je zo'n CDS vergelijken met een brandverzekering op iemand anders zijn huis? Als dat zo is, dan vind ik het geen probleem om dit te schrappen. Een verzekering moet in mijn ogen immers geen voordeel op leveren, maar risicos afdekken. Alles wat geld oplevert bij een default moet afgeschaft worden, omdat er dan partijen zijn die het aan gaan moedigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |