Ik heb van horen zeggen dat het daarom eigenlijk niet mag. Je kunt door het stopcontact te zien immers niet meer bepalen of het nu wel of niet echt geaard is. Ik vind het zelf om die reden ook niet zo geweldig.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:38 schreef spijkerbroek het volgende:
Het kan wel, maar het kan wat meer gevaarlijke situaties opleveren.
Maar een echt groot probleem zal het niet zijn.
Volgens mij mag het officieel niet nee.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:40 schreef CafeRoker het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat het daarom eigenlijk niet mag. Je kunt door het stopcontact te zien immers niet meer bepalen of het nu wel of niet echt geaard is. Ik vind het zelf om die reden ook niet zo geweldig.
Maar eigenlijk vraag ik me af of dit wel een probleem is. Als je ze nog gaat monteren heb je ze toch openliggen en kun je gewoon de pinnetjes eraf knippen.
Het zal net zo onveilig zijn als het nu is met je stopcontacten zonder aarde. Het blijven 2 draadjes, welk plastic frontje je daar op zet maakt niet uitquote:Op dinsdag 8 november 2011 22:40 schreef BlackRhino het volgende:
Inderdaad, dacht ik ook. Maar levert dus verder geen brandgevaar ofzo op?
Heb je enige idee hoeveel werk het is een aardedraad erbij te trekken? En in de PC kamer zit toevallig wel een geaard stopcontact (in CV kastquote:Op dinsdag 8 november 2011 22:44 schreef robber57 het volgende:
Is het geen (betere) optie om overal een aardedraad bij te trekken?
Er zijn niet zo heel veel apparaten in huis(buiten keuken en badkamer) die een aarde nodig hebben maar een pc is er bv al 1 die eigenlijk wel een aarde nodig heeft
das heul niet veul werk.. maar ik zie t al.. je bent gewoon TE LUI om je eigen veiligheid en die van anderen veilig te stellen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:47 schreef BlackRhino het volgende:
[..]
Heb je enige idee hoeveel werk het is een aardedraad erbij te trekken? En in de PC kamer zit toevallig wel een geaard stopcontact (in CV kast)
nounounou..quote:Op woensdag 9 november 2011 13:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
das heul niet veul werk.. maar ik zie t al.. je bent gewoon TE LUI om je eigen veiligheid en die van anderen veilig te stellen.
trouwens denk dat de verzekering ook wel gaat tegenstribbelen als blijkt dat je de boel ondeugelijk hebt aangelegt..
Als je het niet weet geef dan geen antwoord.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:36 schreef spijkerbroek het volgende:
Lijkt me niet.
Alleen moet je wel onthouden dat je er geen apparaten in kan steken die aarde nodig hebben.
Als je de aarde pinnetjes uit het WCD haaltquote:Op woensdag 9 november 2011 16:45 schreef klipper het volgende:
en hij gebruikt een geaard toestel op een niet geaard stopcontact bij TS en er gebeuren hierdoor ongelukken dan is TS de sjaak.
Ga ik ook doenquote:Op woensdag 9 november 2011 14:23 schreef CafeRoker het volgende:
Maar ik roep het nogmaals; waarom trek je niet gewoon die ijzeren aarde clipjes uit die nieuwe stopcontacten?
zonder die aardepennetjes is het ook geen geaard stopcontact meer........quote:Op woensdag 9 november 2011 19:06 schreef BlackRhino het volgende:
[..]
Als je de aarde pinnetjes uit het WCD haaltProbleem is dus dat die WCD's niet te krijgen zijn in niet-geaard. Duh, anders kocht ik die wel.
[..]
Ga ik ook doenDan is het dus geen ge-aarde WCD meer. Dus wat is het fucking probleem nog dan?
Dat is erg kort door de bocht. De verzekering keert niet uit als er regelrecht met de installatie gerommeld is, zoals alufolie in de stoppenkast of draden aan elkaar geknoopt. Maar wat betreft het wegknippen van aardepinnetjes.. Als je het als amateur niet helemaal 100% volgens de regels gedaan hebt maar wel redelijk veilig zit je goed. En redelijk veilig wil hier zoveel zeggen als 'niet onveiliger dan stopcontacten die toch al niet geaard waren'.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:27 schreef Ivo1985 het volgende:
Door het stopcontact te bewerken voldoet het niet meer een de KEMA-keur die er voor is afgegeven. Het probleem van moeilijkheden met de verzekering blijft nog steeds.
Maar TS vind het kennelijk niet erg dat zijn brandverzekering niet uitbetaald als ooit door kortsluiting zijn huis affikt. Verzekeraar gooit dan de oorzaak op geknoei met de installatie door de eigenaar, en betaald simpelweg geen cent uit.
Maar blijft er uitzien als een geaarde wandcontactdoos,denk als het fout gaat TS aansprakelijk word gesteld, waarschijnlijk zit er ook geen aardlekschakelaars in de verdeelkastquote:Op woensdag 9 november 2011 19:12 schreef gateway het volgende:
[..]
zonder die aardepennetjes is het ook geen geaard stopcontact meer........
Nee, je ziet ze niet meer zitten dus er kan ook geen misverstand meer ontstaan. Dat is wat het verschil is.quote:Op woensdag 9 november 2011 20:46 schreef exlurker het volgende:
[..]
Maar blijft er uitzien als een geaarde wandcontactdoos,denk als het fout gaat TS aansprakelijk word gesteld, waarschijnlijk zit er ook geen aardlekschakelaars in de verdeelkast
Jij kijkt voor het insteken van een stekker of de aarde pinnetjes nog wel aanwezig zijn?quote:Op woensdag 9 november 2011 21:06 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Nee, je ziet ze niet meer zitten dus er kan ook geen misverstand meer ontstaan. Dat is wat het verschil is.
Je kan dan de aardcontacten dan niet meer zien zitten maar de form van de contactdoos kan je niet veranderen. Er is niemand die eerst een contactdoos gaat bekijken of er wel of geen aarde aanwezig isquote:Op woensdag 9 november 2011 21:06 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Nee, je ziet ze niet meer zitten dus er kan ook geen misverstand meer ontstaan. Dat is wat het verschil is.
Dat maakt toch niet uit? Er zit nu ook een ongeaard stopcontact. Waar het om gaat is dat je niet de situatie krijgt dat iemand op basis van het stopcontact denkt dat hij iets geaard aansluit -want: pinnetjes- waarvan achteraf het aardedraadje niet doorgetrokken blijkt te zijn.quote:Op woensdag 9 november 2011 21:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jij kijkt voor het insteken van een stekker of de aarde pinnetjes nog wel aanwezig zijn?
Ik niet, ik steek meestal gewoon een stekker in het stopcontact zonder deze eerst aan een inspectie te onderwerpen.
Juist daarom zijn de wandcontactdozen verschillend zodat iedereen aan de vorm al kan zien met welke contactdoos men te maken heeftquote:Op woensdag 9 november 2011 21:42 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat maakt toch niet uit? Er zit nu ook een ongeaard stopcontact. Waar het om gaat is dat je niet de situatie krijgt dat iemand op basis van het stopcontact denkt dat hij iets geaard aansluit -want: pinnetjes- waarvan achteraf het aardedraadje niet doorgetrokken blijkt te zijn.
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Wat bedoel je precies met 'vorm'. Heb je het soms over de platte, voor stekkers die je bijvoorbeeld vaak aan radio's hebt zitten? Of gaat het om ongeaarde platte stopcontacten die maar een mm of twee verzonken liggen? Die beiden zien er inderdaad anders uit.quote:Op woensdag 9 november 2011 21:53 schreef exlurker het volgende:
[..]
Juist daarom zijn de wandcontactdozen verschillend zodat iedereen aan de vorm al kan zien met welke contactdoos men te maken heeft
Die vormen het essentieel verschil. Een ongeaarde stekker past daardoor niet op een geaarde WCD, tenzij het een eurostekker van een dubbelgeïsoleerd toestel is.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:26 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Tussen een rond, verzonken, ongeaard en een geaard stopcontact is toch niet zoveel verschil. Gaat het om die stukjes plastic links en rechts? Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand enerzijds niet ziet dat de pinnetjes missen en anderzijds wel die plasticjes zou zien. Ja, m'n oma niet.
kun je dat eigenlijk makkelijk testen als simpele n00b, of een stopcontact goed geaard isquote:Op woensdag 9 november 2011 22:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Op een plek waar je alleen fase (bruin) en nul (blauw) hebt en geen aarde draad (geel-groen) mag je uit veiligheidsoverwegingen geen wandcontactdoos monteren met randaarde; je geeft iets dan een bepaalde schijnveiligheid; het lijkt voor een willekeurig ander iemand die in jou huis komt als of er geaarde wandcontactdozen aanwezig zijn.![]()
Je zou van apparaten zoals een computer (en andere toestellen waarin een transformatortje verwerkt is) een lelijke klap stroom kunnen krijgen als die niet aangesloten zijn een op wandcontactdoos met randaarde. Bij een computer is het mogelijk dat er 110 volt komt te staan op de buitenkant van de behuizing !
Vuistregel is ook altijd; alle toestellen of apparaten met een stekker MET randaarde, moet je voor je eigen veiligheid gebruiken in een wandcontactdoos met randaarde.
En dat bedoel ik nou ook met schijnveiligheid![]()
Ik zou het risico niet nemen als ik jou was; of ander schakelmateriaal zonder randaarde of een aarde draad aanbrengen.
Zo simpel is het nu ook weer niet, het uiterlijk blijft van een geaard stopcontact.quote:Op woensdag 9 november 2011 21:06 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Wat een onzin.quote:Op woensdag 9 november 2011 22:26 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Wat bedoel je precies met 'vorm'. Heb je het soms over de platte, voor stekkers die je bijvoorbeeld vaak aan radio's hebt zitten? Of gaat het om ongeaarde platte stopcontacten die maar een mm of twee verzonken liggen? Die beiden zien er inderdaad anders uit.
Tussen een rond, verzonken, ongeaard en een geaard stopcontact is toch niet zoveel verschil. Gaat het om die stukjes plastic links en rechts? Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand enerzijds niet ziet dat de pinnetjes missen en anderzijds wel die plasticjes zou zien. Ja, m'n oma niet. Maar die zou de stekker sowieso insteken als het zou passen, ongeacht of het nu wel of niet geaard was. Dat zou ze evengoed doen met het oude, niet geaarde stopcontact.
[ afbeelding ]
Kortom, er zijn naar mijn idee al ongeaarde dozen die erg op geaarde lijken. En daarom vind ik het persoonlijk niet zo'n probleem. Als het type linksboven niet bestond was ik het trouwens wel met je eens.
Goede vraag !!quote:Op donderdag 10 november 2011 00:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
kun je dat eigenlijk makkelijk testen als simpele n00b, of een stopcontact goed geaard is
waarom niet gewoon FASE + AARDE = 230 metenquote:Op donderdag 10 november 2011 08:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Goede vraag !!
Een wandcontactdoos ("stopcontact") op aarde controleren doe je door de stekker van een geaard verlengsnoer in die WCD te steken. Dan loop je met de contrastekker of doos naar de meterkast. Met een multimeter op "doorgangstesten" (piept als je de twee pennen tegen elkaar houdt), controleer je of er (laagohmig) doorgang is tussen de aardecontacten van de contrastekker, en de aarderail in de meterkast.
Piept de multimeter, dan is 't oke tot aan de (hoofd)aarderail. De aardverspreidingsweerstand (net zo belangrijk) van de aardepen, kan je niet zelf checken. Daarvoor moet de erkende electrotechneut met speciale apparatuur langskomen.
quote:Op woensdag 9 november 2011 22:26 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Wat bedoel je precies met 'vorm'.
Maar wel 230V op alle metalen delen dus nooit doenquote:Op donderdag 10 november 2011 12:38 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
waarom niet gewoon FASE + AARDE = 230 meten![]()
als de aarding niet goed zou zijn ( aka niet aangesloten ) zou je dan toch geen 230 kunnen meten
Omdat de doorgangstester een grotere stroom door het aardecircuit stuurt dan een digitale voltmeting tussen fase en aarde. Een hoogohmige aarde (zeg 1 kOhm) ontdek je niet met een voltmeter met hoge impedantie (1 MOhm); wel met een doorgangstester.quote:Op donderdag 10 november 2011 12:38 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
als de aarding niet goed zou zijn ( aka niet aangesloten ) zou je dan toch geen 230 kunnen meten
hm.. daar heb je wel een punt.quote:Op donderdag 10 november 2011 13:23 schreef exlurker het volgende:
[..]
Maar wel 230V op alle metalen delen dus nooit doen
Aarde kan je alleen meten met de daar voor bedoelde instrumenten, ga aub niet experimenteren
omdat je geen spanning meet als de aarde niet aangesloten is. (basis natuurkunde, stroomkringen)quote:Op donderdag 10 november 2011 12:38 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
( of gewoon erg lomp zijn en de fase met de aarde verbinden en kijken wat er gebeurt! )
das wel heel pauper... en tevens kloppen de keurmerken dan niet meer van je net gekocht stopcontakten die ook best prijzig zijn.quote:Op woensdag 9 november 2011 14:23 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
nounounou..
Maar ik roep het nogmaals; waarom trek je niet gewoon die ijzeren aarde clipjes uit die nieuwe stopcontacten?
daaromquote:Op donderdag 17 november 2011 14:54 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik snap de overweging ook niet helemaal om NIET overal aarde bij te trekken? Het vervangen van al het schakelmateriaal is dusdanig veel werk, en dusdanig duur, dat de kosten + moeite voor het ook meteen even doortrekken van een aardedraad volgens mij weg vallen?
Dan gebruik je een bestaande draad, bijvoorbeeld de blauwe, je maakt dan een blauwe en een groen/gele aan de bestaande blauwe draad vast. Extra voordeel is dat je de aanwezige draden niet beschadigd.quote:Op donderdag 17 november 2011 18:56 schreef Silven het volgende:
Iedereen zegt hier wel dat het doortrekken van een aardedraad niet veel voorstelt, maar ik weet uit ervaring dat het zelfs met een goede trekveer in sommige (oude) gebouwen nog een flinke klus kan zijn om door tig meter PVC te komen. (Lastige kutbochtjes, onverwachte splitsingen on de leiding, verborgen lasdozen.) Maargoed, ik zou het alsnog doen.
Dit dus, een tweede bijkomend voordeel is dat je gelijk alle oude meuk vervangt.quote:Op zaterdag 19 november 2011 19:24 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dan gebruik je een bestaande draad, bijvoorbeeld de blauwe, je maakt dan een blauwe en een groen/gele aan de bestaande blauwe draad vast. Extra voordeel is dat je de aanwezige draden niet beschadigd.
Bij een onbekende situatie is dit vaak wel de meest handige aanpak.quote:Op zaterdag 19 november 2011 19:24 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dan gebruik je een bestaande draad, bijvoorbeeld de blauwe, je maakt dan een blauwe en een groen/gele aan de bestaande blauwe draad vast. Extra voordeel is dat je de aanwezige draden niet beschadigd.
Jij hebt het spelletje begrepen !quote:Op zaterdag 19 november 2011 20:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Dit dus, een tweede bijkomend voordeel is dat je gelijk alle oude meuk vervangt.
Dan hebben jullie veel geluk, voor het zelfde geld was een klein foutje aan aan een apparaat noodlottig geweestquote:Op zaterdag 19 november 2011 20:49 schreef sigme het volgende:
Je moet het natuurlijk niet doen enzo, maar het is nou ook weer niet zo dat je er per se aan dood gaat, schokken oploopt danwel in de fik vliegt.
Hoewel ik best pissig was toen bleek dat in ons huis nergens aarde zat. Ook niet op de geaarde stopcontacten. Ook niet terwijl er wel een aardedraad zat. Maar desondanks is er al die jaren, ondanks ons volle vertrouwen in de aarde, nooit wat gebeurd.
Ik denk een zwevende aarde.quote:Op zaterdag 19 november 2011 20:26 schreef MaGNeT het volgende:
Zouden ze in het ISS geaarde stopcontacten hebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |