abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104157015
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 12:20 schreef Greys het volgende:

[..]

Zouden bv Anky d'r paarden serieus 22-23 uur per dag op stal staan?
Ik vraag me af of je met 1 uurtje beweging per dag überhaupt dat niveau bereikt :)
(Serieuze vraag, niet sarcastisch).
Ja, zo'n 2 uur per dag werken, that's it. Als ze dan geluk hebben gaan ze nog een uurtje op de wei, maar een 20 uur per dag is het op stal, dat is zeker.
Dat voor een diersoort die dag en nacht beweegt van nature, die dat nodig heeft voor de bloedcirculatie in de benen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 9 november 2011 @ 12:28:53 #52
163650 Greys
pi_104157214
Oke, maar in dat geval... gaan we het dan toch niet wat ver om dat allemaal dierenmishandeling te noemen?
Vermenselijken we de boel dan niet een beetje, bedoel ik?

Ik bedoel, als je zegt dat paarden in de natuur dag en nacht bewegen, en dat dat niet geldt voor de manegepaarden, paarden soms op die manier thuis bij mensen worden gehouden, sportpaarden etc.... dan zijn alle binnenkatten dus ook gevallen van dierenmishandeling (want: in de natuur mogen katten vrij rondlopen, zou mij ook een mishandelaar maken, want die van mij moet binnen blijven en mag buiten alleen in de ren), en mijn hond moet vaak aan de riem lopen ipv altijd maar los lopen (want de wilde honden wel doen etc).

Totaal niet bedoeld om te schoppen oid, maar ik vraag me oprecht af of je de gedomesticeerde paarden van heden ten dage nog moet vergelijken met wat ze los in de natuur allemaal zouden doen en kunnen :) En of je alles dat niet aan die vergelijking voldoet wel als 'dierenmishandeling' mag bestempelen of dat dat niet gewoon te ver gaat omdat het feit dat paarden werken voor de mens nu eenmaal al zo oud als de weg naar Rome is.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104157433
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2011 12:28 schreef Greys het volgende:
Oke, maar in dat geval... gaan we het dan toch niet wat ver om dat allemaal dierenmishandeling te noemen?
Vermenselijken we de boel dan niet een beetje, bedoel ik?

Ik bedoel, als je zegt dat paarden in de natuur dag en nacht bewegen, en dat dat niet geldt voor de manegepaarden, paarden soms op die manier thuis bij mensen worden gehouden, sportpaarden etc.... dan zijn alle binnenkatten dus ook gevallen van dierenmishandeling (want: in de natuur mogen katten vrij rondlopen, zou mij ook een mishandelaar maken, want die van mij moet binnen blijven en mag buiten alleen in de ren), en mijn hond moet vaak aan de riem lopen ipv altijd maar los lopen (want de wilde honden wel doen etc).

Totaal niet bedoeld om te schoppen oid, maar ik vraag me oprecht af of je de gedomesticeerde paarden van heden ten dage nog moet vergelijken met wat ze los in de natuur allemaal zouden doen en kunnen :) En of je alles dat niet aan die vergelijking voldoet wel als 'dierenmishandeling' mag bestempelen of dat dat niet gewoon te ver gaat omdat het feit dat paarden werken voor de mens nu eenmaal al zo oud als de weg naar Rome is.
Ja. Als je hun reactie ziet wanneer ze uit die stal komen, dan mag je dat wat mij betreft zeggen. Ik neem ook niet aan dat jij je hond 1x per dag één uur uit zijn bench haalt. ;)
pi_104157439
Dat is een slecht vergelijk, vergelijk het dan met een kat in een kattenmandje houden, dat dei kat dus minimaal 20 uur per dag in een kattenmandje woont, niet een groot kattenmandje, maar een kleintje.
Of vergelijk het met een hond aan een ketting van mx een meter, die daar zijn dagen aan moet slijten.

Ik vermenselijk de boel juist niet, juist andersom, ik verpaard het in deze. Het is die menselijke aard die zegt, mijn paardje doe ik in de nacht in een stal, want dan kan hij lekker slapen(paarden doen alleen hazeslaapjes en slapen zo'n 3 uur in een etmaal). Het is vermenselijken als je zegt, ja maar ik bescherm mijn paardje van andere paarden, want in een kudde krijgt hij weleens een knauw of een schop.
Dat is vermenselijken!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 9 november 2011 @ 12:42:19 #55
163650 Greys
pi_104157611
Ik snap jullie kant ook echt wel (en ik vind het een interessante discussie :Y ) maar dat paarden voor mensen werken is al heel oud. Paard van de schillenboer, ploegen, paarden in het leger etc etc etc.
Ook allemaal niet ideaal en volgens de wensen van het paard, maar het IS nu eenmaal zo dat paarden voor de mens werken.

En ik persoonlijk vind het dan vele malen erger wanneer paarden bv hele dagen tot aan hun knieën in de modder staan in slechte weilanden, waar geen mens naar omkijkt, dan dat sportpaarden dan misschien wat te lang op stal staan maar over het algemeen (!) gezond zijn - anders zouden ze dat niveau sowieso niet halen lijkt me - en goed verzorgd worden.
Wederom, 'goed verzorgd' is dan nog lang niet zoals ze het in de vrije natuur zouden hebben, en misschien heb ik teveel in sportpaardenkringen gekeken waar het er wèl goed aan toe ging en heb ik dus een te rooskleurig beeld, maar als bv de paarden van Anky en de manier waarop ze gehouden en verzorgd worden ook al 'dierenmishandeling' is...

Ik kan niet zo goed uitleggen wat ik bedoel, geloof ik :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104157666
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 23:43 schreef Greys het volgende:
FANN, je weet best wat ik bedoel toch? :)
Bij springconcoursen met losse balken gebeuren in elk geval veel MINDER ongelukken met akelige afloop dan met hordenraces en cross countries enzo, dat bedoelde ik.
Betekent niet dat er nooit eens iets gebeurt, bij elke sport gebeurt er wel eens iets.
Nou en ik zou wel graag willen dat je eens stopt met mij steeds in de schoenen schuiven
dat ik aan het calimeroën ben. Ik draag mijn mening uit. That's all

En Blijkbaar verschillen onze meningen nogal, dat was ook al duidelijk in het topic over de
Bioindustrie en eigenlijk in ieder topic waar ik hier in F&F reageer, dus laten we het er gewoon
op houden dat onze meningen verschillen als het om dierenleed gaat, dat is wel zo eenvoudig.

Ik vind (persoonlijk!) wel dat wel dat er paardensport *vaak* gepaard gaat met dierenmishandeling
.
En ik ben niet de enige.
Ook Frank Dales landelijk directeur van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren
(de Dierenbescherming) vindt dat.

We hebben het nu dus allang niet meer over alleen over paarden die meedoen aan een 'normaal' springconcours" maar over paardensport in het algemeen.

Weblog Frank Dales over de trainingsmethode van dressuurpaarden, hij noemt dit zelfs mentale
dierenmishandeling.

http://weblog.dierenbescherming.nl/?p=41

Dan kan je de hele Dierenbescherming wel weg gaan zetten als een stel Calimero's bijelkaar.
Maar iedereen hier verwacht wel dat de dierenambualance meteen op de stoep staat als ze
een kreupel vogeltje hebben gevonden.

Maar ook die zijn afhankelijk van giften en vrijwilligers.

http://www.dierenbescherm(...)O6qawCFQJO3god6x2xPg

Maar goed ik zie dat er nog meer ''Calimero's'' gereageerd hebben hier, dus ik laat het hier bij.
pi_104157780
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 12:42 schreef Greys het volgende:
Ik snap jullie kant ook echt wel (en ik vind het een interessante discussie :Y ) maar dat paarden voor mensen werken is al heel oud. Paard van de schillenboer, ploegen, paarden in het leger etc etc etc.
Ook allemaal niet ideaal en volgens de wensen van het paard, maar het IS nu eenmaal zo dat paarden voor de mens werken.

En ik persoonlijk vind het dan vele malen erger wanneer paarden bv hele dagen tot aan hun knieën in de modder staan in slechte weilanden, waar geen mens naar omkijkt, dan dat sportpaarden dan misschien wat te lang op stal staan maar over het algemeen (!) gezond zijn - anders zouden ze dat niveau sowieso niet halen lijkt me - en goed verzorgd worden.
Wederom, 'goed verzorgd' is dan nog lang niet zoals ze het in de vrije natuur zouden hebben, en misschien heb ik teveel in sportpaardenkringen gekeken waar het er wèl goed aan toe ging en heb ik dus een te rooskleurig beeld, maar als bv de paarden van Anky en de manier waarop ze gehouden en verzorgd worden ook al 'dierenmishandeling' is...

Je bedoelt dat je het niet met TS eens bent, net als ik/ wij. Maar dat je onze ideeën te extreem vindt?

Een paard kan heel veel baat hebben bij bereden worden, zeker een "slecht" paard. Zie het als fysiotherapie en krachttraining voor mensen. Toppaardensport is dan het ultieme resultaat van fitness voor paarden, het nadeel daarvan is dat er (vaak) niet voldoende aandacht aan het welzijn van het paard wordt besteed, puur en alleen omdat er geld in omgaat.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 9 november 2011 @ 12:48:10 #58
163650 Greys
pi_104157826
Probeer je mening eens gewoon duidelijk te maken zonder zo ongeveer elke keer met linkjes en nieuwsberichten en persberichten te komen FANN. Niet elk topic in F&F hoeft een opsomming van dat soort berichten te worden. Dat is mijn vriendelijk verzoek aan jou.
Verdere persoonlijke discussies mogen per PM of via F&F FB, dat houdt het topic leesbaar :Y
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104157961
Nouhou... ik werd niet persoonlijk maar jij hoor, verder heb ik geen behoeftte aan persoonlijke discussies dit is gewoon mijn mening. En ik zal geen linkjes meer plaatsen.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 9 november 2011 @ 12:53:42 #60
163650 Greys
pi_104158009
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 12:47 schreef Ofresca het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je het niet met TS eens bent, net als ik/ wij. Maar dat je onze ideeën te extreem vindt?
Ik ben het tot een bepaalde grens wel een beetje met TS eens, ik vroeg me in de F&F SC bv juist af waarom diegene die loopt te gillen aan het einde van het filmpje uberhaupt daar bij dat evenement wás, als ze het dan allemaal zo erg vindt.

Maar wat ik lastig vind om onder woorden te brengen (en dat is gewoon mijn makke, dat ligt niet absoluut aan jullie :P ) is dat ik het in sommige posts in dit topic gewoon echt te kort door de bocht vind gaan, persoonlijk. Ja, er komen uiteraard wel eens ongelukken voor bij de springsport (de gewone springsport dus), maar ik vind bv die steeplechase dan wél onder dierenmishandeling vallen maar de gewone springsport weer niet :)
Puur doordat het risico er vele malen groter is, dat je op je klompen kunt aanvoelen dat er paardenbenen en -nekken breken door die vaste hindernissen. Dus dan gaat het mij te ver om álle paardentopsport als dierenmishandeling te bestempelen, op basis van 'in het wild zouden paarden dit niet doen'.

Tuurlijk, Bonfire destijds had idd vast liever heel de dag door de natuur gehuppeld, maar als je dan tóch een paard 'van de mens' bent en voor de mens moet werken, dan denk ik dat je het als paard slechter zou kunnen treffen dan als sportpaard in dit geval.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104158775
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 12:42 schreef Greys het volgende:

Dat paard dat tot zijn knieeen in de blub rondloopt en waar niet naar omgekeken wordt wordt wel zo'n 35 jaar oud, dat sportpaard mag blij zijn als hij de 25 haalt(de meeste halen de 20 niet!). Wat je doet is juist die vermenselijking, ach dat arme paardje buiten in de kou, paarden houden van kou, hebben daar echt geen last van, ook die blub is niet zo erg(beter is blubber op plaatsen, droge plaatsen, harde ondergrond en zachte ondergrond afgewisseld, dat is echt goed voor ze).
Wat wel erg is is in je eigen mest en pies staan, amoniak is 1 van de weinige zaken die de hoef kan aantasten namelijk.

Het probleem is dat bijna iedereen is opgegroeid met die traditie van paarden in de stal houden, altijd in frame rijden en ga zo maar door.
Het is een stevige ommekeer die gemaakt moet worden, maar met paarden zitten we nog op het niveau van vroeger met honden, schop je maar onder hun hol en leg ze een prikketting om.
bij honden zijn we wijzer geworden, je prachtige topic over de training van je schattige hondje laat dat juist zo mooi zien, jij zou nooit een prikketting om dat nekje heen leggen, jij zou nooit je hond aan een korte ketting leggen en die daar zijn leven laten slijten.
Omdat je anders kent en gewend bent zie je dat soort dingen voor wat het is, dierenmishandeling.

Bij paarden ken je niet anders, weet je niet beter en zet je het niet in het rijtje dierenmishandeling, terwijl dat het wel is, geisoleerd en in zeer kleine ruimte gehouden is niet zo leuk en dat is heel voorzichtig uitgedrukt.
pi_104158915
Aanvulling, wist je dat paarden wel 40 jaar oud kunnen worden?
Dat een paard dat een beetje goed in zijn lijf zit tot in zijn 30ste bereden kan worden(op het laatst alleen nog maar rustig aan, maar tot ruim in de 20 ook echt fysiek bezig zijn)?
Norikers bv die in de houtbouw werken, geen mietjesgedoe, zwaar werk, tot ergens tussen de 20/25 jaar, dan mogen ze met welverdiend pensioen!

Dat sportpaarden de 20 vaak niet eens halen, rond de 25 is het echt over en uit, veel al met hun 16de/18de jaar met pensioen moeten omdat het niet meer gaat?
Het vergt echt meer van ze dan op het eerste gezicht gedacht wordt.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 9 november 2011 @ 13:32:50 #63
163650 Greys
pi_104159212
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat paard dat tot zijn knieeen in de blub rondloopt en waar niet naar omgekeken wordt wordt wel zo'n 35 jaar oud, dat sportpaard mag blij zijn als hij de 25 haalt(de meeste halen de 20 niet!). Wat je doet is juist die vermenselijking, ach dat arme paardje buiten in de kou, paarden houden van kou, hebben daar echt geen last van, ook die blub is niet zo erg(beter is blubber op plaatsen, droge plaatsen, harde ondergrond en zachte ondergrond afgewisseld, dat is echt goed voor ze).
Wat wel erg is is in je eigen mest en pies staan, amoniak is 1 van de weinige zaken die de hoef kan aantasten namelijk.
Eens, was misschien een slecht voorbeeld van me, van die modder. :) Ik bedoelde dan ook eerder zaken die de hoeven aantasten. Het was dan ook een (slecht) voorbeeld om mijn point of view te verduidelijken, hoe ik het persoonlijk zie. De kou heb ik niet genoemd, want ik weet dat ze daar met wat mogelijkheden voor beschutting prima tegen kunnen.

quote:
Het probleem is dat bijna iedereen is opgegroeid met die traditie van paarden in de stal houden, altijd in frame rijden en ga zo maar door.
Het is een stevige ommekeer die gemaakt moet worden, maar met paarden zitten we nog op het niveau van vroeger met honden, schop je maar onder hun hol en leg ze een prikketting om.
bij honden zijn we wijzer geworden, je prachtige topic over de training van je schattige hondje laat dat juist zo mooi zien, jij zou nooit een prikketting om dat nekje heen leggen, jij zou nooit je hond aan een korte ketting leggen en die daar zijn leven laten slijten.
Omdat je anders kent en gewend bent zie je dat soort dingen voor wat het is, dierenmishandeling.

Bij paarden ken je niet anders, weet je niet beter en zet je het niet in het rijtje dierenmishandeling, terwijl dat het wel is, geisoleerd en in zeer kleine ruimte gehouden is niet zo leuk en dat is heel voorzichtig uitgedrukt.
Mijn 'probleem' qua mezelf uitdrukken is dus dat ik het voor het grootste gedeelte ook gewoon met je eens ben, dat ik wéét dat het in die gevallen echt 'niet zo leuk' is, maar dat ik het idd niet onder dierenmishandeling wil laten vallen voor mezelf.

Bij dierenmishandeling in de paardensport zie ik bv prikkeldraad om de springbalken voor me, zodat ze op die manier leren hun benen hoger op te tillen. Dát is bij mij dan dierenmishandeling, mijn 'grens' ligt misschien net ietsje hoger dan bij het op stal houden. Misschien ook omdat ik dan zelf ook mijn halve leven dierenmishandelaar ben geweest en dat ik daar niet aan wil.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 9 november 2011 @ 13:40:12 #64
163650 Greys
pi_104159487
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:23 schreef erodome het volgende:
Dat een paard dat een beetje goed in zijn lijf zit tot in zijn 30ste bereden kan worden(op het laatst alleen nog maar rustig aan, maar tot ruim in de 20 ook echt fysiek bezig zijn)?
Norikers bv die in de houtbouw werken, geen mietjesgedoe, zwaar werk, tot ergens tussen de 20/25 jaar, dan mogen ze met welverdiend pensioen!

Dat sportpaarden de 20 vaak niet eens halen, rond de 25 is het echt over en uit, veel al met hun 16de/18de jaar met pensioen moeten omdat het niet meer gaat?
Waar het in mijn geval misschien ook fout ging in dit topic is dat 'de paardensport' als grotendeels dierenmishandeling werd neergezet.
Echter, ik heb dan kennelijk niet goed begrepen (of het stond er niet duidelijk genoeg) dat daarmee puur de topsport werd bedoeld en niet de paardensport in het algemeen. Als wij vroeger manegewedstrijden onderling hielden, zag (en zie) ik dat óók gewoon als 'paardensport'. En niet als dierenmishandeling. En ja, die stonden ook vrij veel uur per dag op stal.

Dan ben ik waarschijnlijk ignorant en/of eigenwijs, maar nog steeds wil ik dat niet als dierenmishandeling wegzetten :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 9 november 2011 @ 13:44:05 #65
163650 Greys
pi_104159615
Als Next Milton vroeger op tv 'live' was dood gevallen had ik ook gehuild denk ik, trouwens :@
Dat was mijn 'held' als kind O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104159638
Ik zou je geen dierenmishandelaar noemen, dat ben ik dan ook geweest ;)
Maar inzichten veranderen, wat we vroeger als ok bestempelde vinden we nu niet meer ok. Kennis neemt toe en je past je daaraan aan.

Het is best lastig, ik heb een stevige mening rondom het houden van paarden, maar ook ik ben begonnen met paardjes in stal, als stuntelige beginner aan een bit harken en weet ik veel wat nog allemaal waar ik nu alleen maar aaaarrrgggghhhhh over kan denken ;)

De basis van paardenhouderij moet veranderd worden wat mij betrefd, maar dat gaat lastig worden.
De plannen van de overheid om bv te verplichten dat paarden in groepboxen gehouden worden minimaal stuitte al op enorme tegenstand, dat zou niet kunnen met "sportpaarden" en allerlei ander commentaar.
Dat gaat veel verder dan alleen de sport.

Bij sport heb ik vooral moeite met het geldaspect, dat maakt gewoon dat princiepe's smelten als sneeuw voor de zon. Ik heb nog geen plek in de dierenbranche meegemaakt waar geld geen probleem was, waar dat niet afdeed aan de princiepe's.
Er gaat erg veel geld in om, het is vaak lastig om je hoofd boven water te houden als trainingsstal, het is erg moeilijk om niet mee te doen in dat snel snel gebeuren rondom training. Om dan binnen dat ritme te werken en je princiepe's te behouden is niet voor veel mensen weggelegd.
pi_104159735
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:40 schreef Greys het volgende:

[..]

Waar het in mijn geval misschien ook fout ging in dit topic is dat 'de paardensport' als grotendeels dierenmishandeling werd neergezet.
Echter, ik heb dan kennelijk niet goed begrepen (of het stond er niet duidelijk genoeg) dat daarmee puur de topsport werd bedoeld en niet de paardensport in het algemeen. Als wij vroeger manegewedstrijden onderling hielden, zag (en zie) ik dat óók gewoon als 'paardensport'. En niet als dierenmishandeling. En ja, die stonden ook vrij veel uur per dag op stal.

Dan ben ik waarschijnlijk ignorant en/of eigenwijs, maar nog steeds wil ik dat niet als dierenmishandeling wegzetten :@
Ik ben ervan overtuigd dat je prima kan sporten met een paard zonder daar het paard wat mee aan te doen, sterker nog, ik denk dat een paard daar ook veel plezier aan kan beleven.
Topsport is wat anders, dat is veel meer vragen nog, geen enkele topsporter zal je vertellen dat het altijd leuk is, niet zwaar is, niet heeeeeeeeeeel erg veel gevraagd. Dat is gewoon echt ongezond, het is altijd een overvragen van het lichaam.

Maar stalarrest, het is een zeer nare gewoonte in paardenland die er echt uitmoet.
pi_104195414
Mensen die het minst met dieren werken, hebben het vaakst medelijden met ze.
Mevrouwen met worstvormige hondjes klagen met tranen in hun ogen over de jacht terwijl ze, kluivend op een kippenpoot, zitten te kijken hoe op de TV een roedel hyena's een gnoe levend aan stukken scheurt.
pi_104203524
Ik heb niet alles gelezen, maar ten eerste, dit paard was een Olympisch Kampioen, dus hij is vrij bekend in de paardenwereld. Ten tweede, het beeld, was gewoon weg heel naar om te zien, je ziet vrijwel meteen dat er iets goed mis is, dus dat speelt ook mee met emotie, het is niet iets dat je elke dag ziet, en raak je van de schrik dus emotioneel.

Inmiddels is door autopsie gebleken dat Hickstead een scheur in de Aorta had.

quote:
"Er wordt verder onderzoek gedaan naar de oorzaak van die gescheurde aorta, maar het duurt nog zeker enige weken voordat daarover meer duidelijkheid komt. "De primaire bevindingen hebben geleid tot de conclusie dat de scheur in de aorta zeer snel leidde tot hartfalen. Dit is een voor de springsport uiterst ongewoon incident en we zoeken verder naar één van de vele oorzaken van deze scheuring, waarbij we niet uitsluiten dat we de echte oorzaak nimmer zullen achterhalen", aldus Greame Cooke, FEI directeur veterinaire zaken.

De medische keuringen voor aanvang van de wedstrijd wezen uit dat Hickstead in prima conditie verkeerde. Ook tijdens de competitie leek er niks aan de hand te zijn. “Hickstead sprong de eerste twee dagen uitstekend en op de laatste dag spring hij ook goed. Ik had de ronde net afgerond toen hij ineen zakte."
Als je andere filmpjes zoekt, zie je dat het paard met een los teugeltje uit de baan loopt, met zijn oortjes naar voren, en ineens in elkaar zakt.

Het is een rotgezicht, maar hij is in het zogenoemde "harnas" gestorven, en beter zo, dan boven een hindernis.
  donderdag 10 november 2011 @ 15:34:51 #70
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104204082
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 15:21 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik heb niet alles gelezen, maar ten eerste, dit paard was een Olympisch Kampioen, dus hij is vrij bekend in de paardenwereld. Ten tweede, het beeld, was gewoon weg heel naar om te zien, je ziet vrijwel meteen dat er iets goed mis is, dus dat speelt ook mee met emotie, het is niet iets dat je elke dag ziet, en raak je van de schrik dus emotioneel.

Inmiddels is door autopsie gebleken dat Hickstead een scheur in de Aorta had.

[..]

Als je andere filmpjes zoekt, zie je dat het paard met een los teugeltje uit de baan loopt, met zijn oortjes naar voren, en ineens in elkaar zakt.

Het is een rotgezicht, maar hij is in het zogenoemde "harnas" gestorven, en beter zo, dan boven een hindernis.
Bekend of niet hypocriet gejank is het. Zeker dat gejank van die paardensport liefhebbers.
pi_104235755
Leg eens uit waarom?
pi_104235926
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:23 schreef erodome het volgende:

Dramatiseer de boel niet zo. Ook weidepaarden kunnen dood neervallen als ze 20 zijn... Dat is echt niet stal gerelateerd. Ik word zelf helemaal naar van je berichten eerlijk gezegd. Ik heb iemand nog nooit zoveel voor oordelen zien schrijven.
pi_104236115
Erodome _O_

Ik heb daar nooit eerder bij stil gestaan.
  vrijdag 11 november 2011 @ 09:56:01 #74
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_104236185
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 09:40 schreef Xs2Shanna het volgende:
Leg eens uit waarom?
In de OP geef ik mijn mening al.
pi_104236474
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 09:47 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Dramatiseer de boel niet zo. Ook weidepaarden kunnen dood neervallen als ze 20 zijn... Dat is echt niet stal gerelateerd. Ik word zelf helemaal naar van je berichten eerlijk gezegd. Ik heb iemand nog nooit zoveel voor oordelen zien schrijven.
Wat ik schrijf zijn geen vooroordelen, ik zeg er ook bij dat het niet alleen maar kommer en kwel is.
Heb ook gezegd dat ik me niet zo druk maak om een paard dat door pech dood neervalt.

Dit paard was gewoon pech, maar topsport is gewoon ongezond, het is een overvragen van het lichaam, elke (menselijke)topsporter kan je dat vertellen.

Wat betrefd stalarrest, kom op, ook jij weet dat paarden gebouwd zijn op blijven bewegen, hapje stapje de hele dag door, dat ze gebouwd zijn op de hele dag eten, dat ze dat dus ook nodig hebben, voor die bloedcirculatie, voor het spijsverteringsorgaan en dat als je daaraan tornt er allerlei problemen de kop op kunnen steken.
Het is gewoon gekkenwerk om een dier van 1.65 hoog en wat langer dan dat in een hokje van 3 bij 3 te zetten(de gemiddelde stalmaat) en dan te zeggen niets aan de hand, dat is gewoon een rare gedachte.
pi_104239033
Je hoeft als topsporter een lichaam niet te overvragen is gewoon een kwestie van conditie en uithoudingvermogen langzaam opbouwen. En veelal niet te vroeg beginnen, dat is het enige waar ik echt tegen ben, dieren op 3 jaar (en soms zelfs jonger) al beleren. Dat druist echt volledig tegen alle normen in. Een paard is namelijk pas met 7 jaar (!!) uitgegroeid. Mijn ene paard heb ik pas met 6,5 zadelmak gemaakt, en mijn jongste is nu bijna 5, en die ben ik langzaam aan het beleren. Het is niet de manier waarop ze gehouden worden, maar de leeftijd waarop ze beleerd worden. Of ze nu op de wei gehouden worden, of in een stal staan. Paarden zijn tegenwoordig al verrot op hun 6e a 7e jaar, puur en alleen omdat er teveel van het lichaam gevraagd is op jonge leeftijd, dat heeft 0.0 te maken met de stalling.

Mijn paarden staan gewoon in een box van 4 x 4 (dus niet de normale stalmaat) komen dagelijks in de stapmolen en als de wei het toelaat in de wei en/of rijbaan. En daarna krijgen ze nog de training. Mijn oudste loopt wel 24/7 per dag buiten, maar ze zijn allemaal even gezond, omdat ze de tijd hebben gekregen om zich volledig te ontwikkelen en uit te harden.

Maar om het dierenmishandeling te noemen, nee. En het constant vergelijken naar "vroeger" heeft ook geen zin meer. De mens liep ook honderden kilometers en joeg zelf op zijn vlees. Over 'vermenselijken" gesproken...

En ik las ergens iets over SGW dat dat dierenmishandeling is, omdat de hindernissen vast zijn. Ook dat word opgeblazen, je moet zoiets alleen doen als je weet waar je paard toe in de staat is. De hindernissen in een SGW zijn overigens nooit zo hoog als in de springring...
  vrijdag 11 november 2011 @ 11:29:20 #77
66083 Platina
78th Element
pi_104239183
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 12:17 schreef betyar het volgende:

[..]

De discussie doelt op de jankende mensen die "bezorgd" zijn om een paard dat zo ongeveer vanaf de geboorte al wordt geselecteerd in een molen van keuringen testen om uiteindelijk tot het uiterste gedreven wordt met alle gevolgen van dien, of dat nu een hartaanval is of gebroken poten zijn doet er niet toe.
En ondertussen eten ze diezelfde avond wel nog een lekker hamburgertje. Hypocriet noemen ze die mensen.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 11 november 2011 @ 11:45:36 #78
163650 Greys
pi_104239806
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 11:29 schreef Platina het volgende:

[..]

En ondertussen eten ze diezelfde avond wel nog een lekker hamburgertje. Hypocriet noemen ze die mensen.
'Hypocriet' roepen is zo makkelijk :)

Als jouw huisdier (hond/kat) dood gaat en je jankt daarom, dan staan er toch ook geen mensen in de rij om te roepen dat je hypocriet bent omdat er elders op de wereld zoveel honden en katten creperen van de ellende en jij daar niets aan doet verder en dat je dan dus ook maar niet moet janken om die ene hond of kat?

Als vroeger een van onze kippen dood ging, dan liep ik te janken als kind ja. Terwijl ik 's avonds rustig kipfilet at. Het is maar net wat voor band je er mee hebt, hoe 'hypocriet' dat vast ook is, daar had ik sowieso als kind geen boodschap aan en dat neem je me vast niet kwalijk.

Ik vind het sowieso altijd een vreemd gegeven... dat het vlees eten er dan altijd bij gehaald moet worden. Dús omdat je vlees eet - of dat nou biologisch is of wat dan ook maakt dan niet uit voor je? - mag je het sowieso niet meer erg vinden als er een bepaald dier dood gaat? :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104240514
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 11:24 schreef Xs2Shanna het volgende:
Je hoeft als topsporter een lichaam niet te overvragen is gewoon een kwestie van conditie en uithoudingvermogen langzaam opbouwen. En veelal niet te vroeg beginnen, dat is het enige waar ik echt tegen ben, dieren op 3 jaar (en soms zelfs jonger) al beleren. Dat druist echt volledig tegen alle normen in. Een paard is namelijk pas met 7 jaar (!!) uitgegroeid. Mijn ene paard heb ik pas met 6,5 zadelmak gemaakt, en mijn jongste is nu bijna 5, en die ben ik langzaam aan het beleren. Het is niet de manier waarop ze gehouden worden, maar de leeftijd waarop ze beleerd worden. Of ze nu op de wei gehouden worden, of in een stal staan. Paarden zijn tegenwoordig al verrot op hun 6e a 7e jaar, puur en alleen omdat er teveel van het lichaam gevraagd is op jonge leeftijd, dat heeft 0.0 te maken met de stalling.

Mijn paarden staan gewoon in een box van 4 x 4 (dus niet de normale stalmaat) komen dagelijks in de stapmolen en als de wei het toelaat in de wei en/of rijbaan. En daarna krijgen ze nog de training. Mijn oudste loopt wel 24/7 per dag buiten, maar ze zijn allemaal even gezond, omdat ze de tijd hebben gekregen om zich volledig te ontwikkelen en uit te harden.

Maar om het dierenmishandeling te noemen, nee. En het constant vergelijken naar "vroeger" heeft ook geen zin meer. De mens liep ook honderden kilometers en joeg zelf op zijn vlees. Over 'vermenselijken" gesproken...

En ik las ergens iets over SGW dat dat dierenmishandeling is, omdat de hindernissen vast zijn. Ook dat word opgeblazen, je moet zoiets alleen doen als je weet waar je paard toe in de staat is. De hindernissen in een SGW zijn overigens nooit zo hoog als in de springring...

Het heeft niets met vroeger te maken, het heeft te maken met hoe het lichaam van een paard werkt en dat is gewoon simpelweg niet veranderd.
Idd is vroeg inrijden ook verkeerd, maar ook het houden in stallen is gewoon verkeerd.
Ben blij om te horen dat jij wel denkt aan die beweging en dat jij wel later inrijd, maar dat is niet de norm en dat weet je net zo goed als ik.

Stapmolens vind ik niets persoonlijk, beetje doods in een rondje lopen, geestdodend gedoe wat mij betrefd, lekker in de wei, liefste een wei met verschillende hoogtes, ondergronden, speelmatriaal, verschillende plekken voor voer en water om beweging te stimuleren.
Dan kunnen ze spelen, kroelen, ruzie maken, eten, alles wat een paard nodig heeft.

Het heeft heeeeeeeeeeeel veel met stalling te maken, duik maar eens wat theorie in hierover, een enorme waslijst aan klachten die direct gerelateerd zijn aan stalarrest en voeding.
Heb dan ook al een heel aantal paarden met serieuse problemen ongelovelijk zien opknappen van enkel en alleen de huisvesting en daarmee ook de voeding veranderen.
Van ernstige gedragsproblemen tot fysieke problemen.

En nee, topsport is niet zacht voor het lichaam, vraag maar eens aan jonge turnstertjes van een jaar of 17 die nog nooit ongesteld zijn geweest wat dat van het lichaam vraagt.
Dat doen we dus ook met onze paarden, in sommige takken worden ze al met 2 jaar beleerd, 3 is de norm, zeker in de springwereld, later kan niet en mag niet want dat kost teveel, dat is de harde waarheid die voor het gros van de sportpaarden opgaat, hoe goed jij het ook doet.
  vrijdag 11 november 2011 @ 12:29:03 #80
66083 Platina
78th Element
pi_104241462
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 11:45 schreef Greys het volgende:

[..]

'Hypocriet' roepen is zo makkelijk :)

Als jouw huisdier (hond/kat) dood gaat en je jankt daarom, dan staan er toch ook geen mensen in de rij om te roepen dat je hypocriet bent omdat er elders op de wereld zoveel honden en katten creperen van de ellende en jij daar niets aan doet verder en dat je dan dus ook maar niet moet janken om die ene hond of kat?
Ik heb een persoonlijke band opgebouwd met mijn huisdier, toen ik nog een kleine Platina was huilde ik om mijn huisdieren. Nu echter niet meer. Die toeschouwers hebben geen band met het paard dat doodgaat.

quote:
Als vroeger een van onze kippen dood ging, dan liep ik te janken als kind ja. Terwijl ik 's avonds rustig kipfilet at. Het is maar net wat voor band je er mee hebt, hoe 'hypocriet' dat vast ook is, daar had ik sowieso als kind geen boodschap aan en dat neem je me vast niet kwalijk.
Lijkt mij logisch dat dit niet voor kinderen op gaat.

quote:
Ik vind het sowieso altijd een vreemd gegeven... dat het vlees eten er dan altijd bij gehaald moet worden. Dús omdat je vlees eet - of dat nou biologisch is of wat dan ook maakt dan niet uit voor je? - mag je het sowieso niet meer erg vinden als er een bepaald dier dood gaat? :D
Jup. Ik eet vlees, heb een leren bank, leren schoenen, gebruik producten die op dieren zijn getest en als er een zwerfhond door mijn vuilnis gaat verkoop ik em een schop.

Net zoals vele van de toeschouwers ongetwijfeld ook zullen doen. Maar vervolgens wel huilen omdat een paard doodgaat, ja dat vind ik hypocriet.

Toevoeging: Dit kun je overigens ook doortrekken op vegetariers die wel leren producten gebruiken = hypocriet.
pi_104241628
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 12:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Het heeft niets met vroeger te maken, het heeft te maken met hoe het lichaam van een paard werkt en dat is gewoon simpelweg niet veranderd.
Idd is vroeg inrijden ook verkeerd, maar ook het houden in stallen is gewoon verkeerd.
Ben blij om te horen dat jij wel denkt aan die beweging en dat jij wel later inrijd, maar dat is niet de norm en dat weet je net zo goed als ik.
Hoe wil je die norm veranderen dan? Vanuit je computer een beetje die mensen die het doen veroordelen? Sluit je computer af, en doe er dan iets aan.

quote:
Stapmolens vind ik niets persoonlijk, beetje doods in een rondje lopen, geestdodend gedoe wat mij betrefd, lekker in de wei, liefste een wei met verschillende hoogtes, ondergronden, speelmatriaal, verschillende plekken voor voer en water om beweging te stimuleren.
Dan kunnen ze spelen, kroelen, ruzie maken, eten, alles wat een paard nodig heeft.
Of jij het nu iets vind of niet, het is beweging. Je kan over alles wel klagen. Je weet heel goed hoe je het wilt, maar kijk je ook naar een ander, ipv zomaar alle sportpaarden over 1 kam te scheren? Ik word zo moe van mensen als jij, moraal ridder op internet spelen, maar daadwerkelijk je mond open trekken op grote stallen, ho maar. Dat zou je sieren, ipv een ander vertellen hoe het allemaal moet, zonder zelf daadwerkelijk een week lang mee gelopen te hebben met een sportpaard. Mijn paarden spelen en kroelen ook, en hebben ook speelgoed, en hebben ook zat beweging. EN ze staan op stal, arme rakkers! Generaliseer niet zo. Ik kijk niet naar de norm, ik veroordeel niemand, iedereen moet zelf weten wat hij doet. Iedereen houd van zijn dier op zijn eigen manier, en heeft het beste voor met zijn dier. Alleen is de definitie van "beste" voor iedereen anders. Respecteer dat, of doe er iets aan.

quote:
Het heeft heeeeeeeeeeeel veel met stalling te maken, duik maar eens wat theorie in hierover, een enorme waslijst aan klachten die direct gerelateerd zijn aan stalarrest en voeding.
Heb dan ook al een heel aantal paarden met serieuse problemen ongelovelijk zien opknappen van enkel en alleen de huisvesting en daarmee ook de voeding veranderen.
Van ernstige gedragsproblemen tot fysieke problemen.
Zoals wat, noem eens voorbeelden die daadwerkelijk stalgerelateerd zijn, en die weide paarden niet hebben? Voeding is weer een ander verhaal, het gaat puur over stalling.

quote:
En nee, topsport is niet zacht voor het lichaam, vraag maar eens aan jonge turnstertjes van een jaar of 17 die nog nooit ongesteld zijn geweest wat dat van het lichaam vraagt.
Dat doen we dus ook met onze paarden, in sommige takken worden ze al met 2 jaar beleerd, 3 is de norm, zeker in de springwereld, later kan niet en mag niet want dat kost teveel, dat is de harde waarheid die voor het gros van de sportpaarden opgaat, hoe goed jij het ook doet.
Hoe denk je dat dat komt? Omdat die meisjes ook op jonge leeftijd al overvraagd zijn, niet omdat ze elke dag sporten. Dan is er nog een verschil tussen een uurtje per dag trainen en 4 uur per dag trainen, icm een lichaam dat nog nooit uitgegroeid is. Grappig dat je zegt dat 3 de norm is in de springwereld, want dat is dus juist helemaal niet! Vaak worden spring paarden pas goed en wel beleerd op hun 4e. Wellicht ben je in de war met dressuur, omdat je zogenoemde "handelsveilingen" hebt zoals de VWF, en de VSN waar 3-jarige paarden gepresenteerd worden, en de hengstenkeuringen waar hengsten pas 2.5 jaar zijn.
pi_104241702
@Platina, gaat om de emotionele waarde. Het ene mens is gevoeliger dan een ander. Bv mijn moeder kreeg tranen in haar ogen toen ze de beelden zag, en was verbaasd dat ik dat niet had toen ze er later naar vroeg.

Net zoals de 1 wel tegen bloed kan en de ander niet. Echt een totaal ver-van-je-bed-show kwa hypocriet zijn hoor.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 11 november 2011 @ 12:37:12 #83
163650 Greys
pi_104241745
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 12:29 schreef Platina het volgende:

[..]

Ik heb een persoonlijke band opgebouwd met mijn huisdier, toen ik nog een kleine Platina was huilde ik om mijn huisdieren. Nu echter niet meer. Die toeschouwers hebben geen band met het paard dat doodgaat.
Ik snap je punt, maar ik weet dus niet of wij dat mogen bepalen, of zij daar wel of niet een band mee hebben :) Wie weet volgen ze dat paard al jaren, wonen ze alle wedstrijden bij, is het hun 'held', zoals sommige mensen een Olympisch topsporter (mens) adoreren, adoreren zij al jaren dat paard als Olympisch kampioen. Het zóu kunnen. Niet iedereen zat daar te huilen.
(Ik huil met mijn 38 jaar nog steeds als mijn huisdier dood gaat trouwens :@ )

quote:
Lijkt mij logisch dat dit niet voor kinderen op gaat.
Ok gelukkig ;)
Ik zag ook een kind huilen in het filmpje en daarvan vond ik het ook alleen maar logisch, al is het alleen maar van de schrik.

quote:
Jup. Ik eet vlees, heb een leren bank, leren schoenen, gebruik producten die op dieren zijn getest en als er een zwerfhond door mijn vuilnis gaat verkoop ik em een schop.

Net zoals vele van de toeschouwers ongetwijfeld ook zullen doen. Maar vervolgens wel huilen omdat een paard doodgaat, ja dat vind ik hypocriet.
Kweenie... ik vind het lastig te bepalen. Deels misschien ook van schrik, om het ineens zo 'live' voor je te zien, dat dood gaan, dat gespartel met die benen, dat doet toch wel wat met je/sommigen denk ik.

quote:
Toevoeging: Dit kun je overigens ook doortrekken op vegetariers die wel leren producten gebruiken = hypocriet.
Daarin kan ik voor een deel idd ook wel met je meegaan, maar dan gaan we wel erg veel van het padje af qua onderwerp van het topic :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_104243267
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 12:34 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Hoe wil je die norm veranderen dan? Vanuit je computer een beetje die mensen die het doen veroordelen? Sluit je computer af, en doe er dan iets aan.
Ik zit niet alleen maar op de computer, ik doe het zelf anders met mijn eigen paarden, ben al vrij ver in mijn opleiding waardoor ik al begin met anderen helpen met hun paarden.
Wat ik doe weet je niet, daar oordeel je nu even snel over, gewoon om even persoonlijk te kunnen worden, maar het is niet nodig zo narrig te doen, het is gewoon een discussie waarin ik allang heb gezegd dat ik een stevige mening heb.

quote:
Of jij het nu iets vind of niet, het is beweging. Je kan over alles wel klagen. Je weet heel goed hoe je het wilt, maar kijk je ook naar een ander, ipv zomaar alle sportpaarden over 1 kam te scheren? Ik word zo moe van mensen als jij, moraal ridder op internet spelen, maar daadwerkelijk je mond open trekken op grote stallen, ho maar. Dat zou je sieren, ipv een ander vertellen hoe het allemaal moet, zonder zelf daadwerkelijk een week lang mee gelopen te hebben met een sportpaard. Mijn paarden spelen en kroelen ook, en hebben ook speelgoed, en hebben ook zat beweging. EN ze staan op stal, arme rakkers! Generaliseer niet zo. Ik kijk niet naar de norm, ik veroordeel niemand, iedereen moet zelf weten wat hij doet. Iedereen houd van zijn dier op zijn eigen manier, en heeft het beste voor met zijn dier. Alleen is de definitie van "beste" voor iedereen anders. Respecteer dat, of doe er iets aan.
Ik heb met sportpaarden gewerkt, ik ben begonnen op manege's, heb zelfs meegelopen bij de draverij, mijn mening komt ergens vandaan en niet van achter de comp zitten.

De definitie van het beste is niet anders voor de paarden, ik heb al gezegd, fijn dat jij het anders doet, maar je weet net zo goed als ik dat dat niet de norm is.
En als jouw paarden nogsteeds het grootste deel van de dag op stal staan dan doe ook jij ze nogsteeds te kort, liefde alleen is niet genoeg, met liefde kan je ongelovelijk veel schade aanrichten als het niet ondersteund is door kennis.

Ik sta daar niet alleen in, vanuit de overheid wordt al gepraat over een verbod op paarden in hun 1tje stallen, dat omdat onderzoekers die paardengedrag onderzoeken dit allemaal aangeven, omdat de dierenbescherming al jaren dit wil veranderen omdat het gewoon bewezen slecht is voor de paarden.
Er zijn hele lappen tekst over geschreven door de wetenschap, door biologen, door echte kenners die jaren hebben besteed aan gedrag onderzoeken en fysiek onderzoeken.
Zoek ze eens op en leer eens wat bij.

quote:
Zoals wat, noem eens voorbeelden die daadwerkelijk stalgerelateerd zijn, en die weide paarden niet hebben? Voeding is weer een ander verhaal, het gaat puur over stalling.
Ik zal het nog een keer uitleggen aan je.
Zoals je weet zit er in de hoef een hoefmechanisme, dit mechanisme zorgt ervoor dat bloed in de hoef en het onderbeen rond gepompt wordt. Het lichaam van een paard is erop gebouwd om de hele dag te bewegen, nooit zal een paard die de ruimte heeft langer dan een uur stilstaan, langer stilstaan is schadelijk omdat er dan niet genoeg zuurstof en voedingsstoffen in het onderbeen en de hoef komen.
Kreupelheden, hoefproblemen e.d. zijn dus het gevolg, ja die kunnen ook door andere dingen ontstaan, maar er is een direct verband tussen hoef en been problemen en stalarrest.
Het is dan ook zo dat wilde paarden en verwilderde paarden eigenlijk nooit hoefproblemen hebben zoals wij kennen bij onze huisdierpaarden(na onderzoek van heeeeeeeeeeel veel dode paarden en levende zijn ze tot die conclusie gekomen)

Dan gooien we er ook nog eens ijzers onder die dat hoefmechanisme zelfs bij beweging storen. De risiko's op problemen nemen daardoor nog verder toe.

In stal staat het dier in zijn eigen mest en pies, ook al ben je keurig schoon dan nog staat hij de hele nacht in die mest en pies.
Amoniak is 1 van de weinige stoffen die de hoef kan aantasten, om dat te verkomen doen we gekke dingen als wassen, teren, 4 keer per dag uitkrabben(wat vaak tot gevolg heeft dat die stralen maar dieper en dieper worden wat ook weer een fiks risiko kent).

Dan staat dit dier dat in groepsverband leeft helemaal alleen, zeker de hengsten die vaak worden gebruikt in de sport zijn erg sneu, want die mogen in het geheel geen lijfelijk contact met andere paarden.
Stalondeugden zoals luchtzuigen, weven en andere meer dan nare en kwalijke zaken komen gewoon niet voor als paarden niet in de stal staan of heel lange tijd geisoleerd hebben geleefd in een kleine ruimte.
Het geestelijke aspect is vrij groot, hoe meer een paard in stal staat, hoe groter dat probleem.
Bij jouw paarden die wel lekker met elkaar kunnen klieren tussendoor e.d. zal dat minder voorkomen, is het risiko veel kleiner, maar niet afwezig.

Het is net als roken, niet iedereen krijgt er last van, maar zeggen dat het niet slecht is is een regelrechte leugen.

[..]
quote:
Hoe denk je dat dat komt? Omdat die meisjes ook op jonge leeftijd al overvraagd zijn, niet omdat ze elke dag sporten. Dan is er nog een verschil tussen een uurtje per dag trainen en 4 uur per dag trainen, icm een lichaam dat nog nooit uitgegroeid is. Grappig dat je zegt dat 3 de norm is in de springwereld, want dat is dus juist helemaal niet! Vaak worden spring paarden pas goed en wel beleerd op hun 4e. Wellicht ben je in de war met dressuur, omdat je zogenoemde "handelsveilingen" hebt zoals de VWF, en de VSN waar 3-jarige paarden gepresenteerd worden, en de hengstenkeuringen waar hengsten pas 2.5 jaar zijn.
Zucht!
Op verreweg de meeste trainingsstallen en zo ook degene die ik heb meegemaakt worden ze met 3 beleerd en doorgereden, binnen 3 maanden gaan ze echt aan het werk.
De draverijpaardjes beginnen zelfs al op hun 2de.

Er is wel wat variatie daarin, maar met het 4de levensjaar zijn alle sportpaarden geheel beleerd en lopen ze wedstrijden met het bijbehorende trainingsschema.

Dat trouwens tegenover de tijd voordat paarden militair ingezet werden voor de massa, waar de oude oorlogspaarden van de oude meesters met hun 10de pas serieus beleerd werden.
pi_104247198
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 12:29 schreef Platina het volgende:

[..]

Dit is typisch zo'n opmerking van iemand die zijn geweten wil sussen, door een
vegetariër hypocriet te noemen. Ik ben nog niet eens zo lang vegetariër trouwens
nog niet zo lang geleden at ik wel vlees, maar dan wel Biologisch op soms een
kleine uitzondering na.

Waarom at ik Biologisch vlees?
Omdat ik geen groeihormonen en andere troep wil eten.
Ik loop niet rond te prediken dat mensen geen vlees mogen/moeten eten dat
moeten ze zelf weten en als zij wel die troep willen eten uit de Bioindustrie dan
is dat hun eigen keuze.

De opmerking dat dit ‘hypocriet’ zou zijn heb ik vaak genoeg gehoord, en ik trek me er
niet zoveel van aan. Ik ben namelijk niet ‘net zo schuldig’ aan dierenleed als een niet-vegetariër
of iemand die vlees eet uit de Bio-industrie.

Er worden heel wat minder dieren gefokt voor de slacht voor leren laarzen, jassen of tassen dan
er voor de slacht gefokt zouden moeten worden als ik regelmatig vlees zou eten.

En ieder dier minder dat voor mij gedood wordt, is er één.
Vegetarisch eten of Biologisch vlees maakt dus wel degenlijk een heel concreet verschil,
ook als je leren schoenen draagt.

Van 1 koe kun je 10 paar schoenen maken, en daar doe je 10 jaar mee.
De meeste vegetariers zullen het niet erg vinden in hun leven zo’n 5 koeien te verslijten.
Maar iedere dag koeien in de bio-industrie martelen is een heel ander verhaal.

Het is juist hypocriet om maar te verwachten dat alle mensen die vegetariër zijn
ook maar meteen onder de hippies te scharen en te verwachten dat ze alleen nog
maar op plastic schoentjes gaan rondlopen.

Ik eet geen vlees (meer) maar ik lust het wel, ik vind het zelfs lekker, maar nu
ben ik dus vegetarier, maar ik ben niet perse tegen het slachten van dieren, mits op een
zo diervriendelijke mogelijke manier dus draag ik geen plastic sandaaltjes maar gewoon leren
schoenen of laarzen, ik heb een leren jas, een leren tas en zelfs een leren bank.

Ik denk trouwens dat je in de war bent met Veganisten.
Veganisme is het op geen enkele wijze gebruikmaken van dieren en van producten die van dieren afkomstig zijn.

Vegetariers eten/drinken alleen geen dierlijk voedsel.

enne... als er hier een mug in de slaapkamer rondvliegt mep ik hem ook harstikke dood
dat wel.

Maar inderdaad nu gaan we wel erg ''off topic'' ;)
pi_104249601
@erodome

Dat je het zelf anders doet met je paarden is toch prima. Maar probeer een ander niet aan de schandpaal te nagelen omdat ze het niet zo doen zoals jij dat doet. Andersom is het anders namelijk nooit het geval. Overigens noem ik dat niet helpen, maar opdringen, als iemand hulp wilt, vraagt hij daar wel om, denk je niet? Eerlijk gezegd intresseert het mij niet wat je doet, het enige dat ik zie wat jij nu doet is vooroordelen de wereld in helpen die geen onderbouwde (al vind jij wel) argumenten bevatten. Narrig? Waar heb je het over.

Ik heb met sportpaarden gewerkt, ik ben begonnen op manege's, heb zelfs meegelopen bij de draverij, mijn mening komt ergens vandaan en niet van achter de comp zitten.

Afijn, ik heb ooit eens van jou gelezen dat je helemaal niets met sportpaarden had. Wellicht kun je een voorbeeld noemen met wat voor sportpaarden (en welke stal) je dan gewerkt hebt, dan zal dat wellicht inderdaad een synoniem zijn voor alle andere sportpaarden in de wereld. Er is geen norm voor het houden van paarden, net zoals er geen norm is voor het houden van honden en katten, en alle andere huisdieren. Dat ik mijn dieren tekort doe, is jouw mening, en die mag je best uiten, maar dan wel eerst een bezoekje komen brengen.

Leer eens wat bij. Mens, ga fietsen. Ik weet dondersgoed hoe het paardengestel in elkaar steekt, maar je vergeet 1 punt, en dat is dat het paard, net zoals de mens niet meer leven zoals vroeger. Ik vind het heel romantisch dat je steeds terug valt op “In het wild” maar wees dan niet zo hypocriet en houd zelf ook geen paarden. Want hoe je het ook went of keert, een paard houden is never nooit niet natuurlijk mits je ze in een natuur terrein dropt, en er nooit meer naar omkijkt, dan leeft een paard in het wild, en neutraal. Jij doet ook maar het halve werk. Rijden op, is ook niet natuurlijk, en daar maak ook jij je schuldig aan. Doe het goed, of doe het goed fout, ook jij doet het dus goed fout.

Je hoeft niets uit te leggen, de kennis over paarden is meer dan ontwikkeld, maar ik ben egoistisch en ik wil paarden houden, simple as that. Mijn paarden hebben overigens nog nooit hoefproblemen en/of kreupelheden gehad. Arme rakkers! Ja, mijn jongste heeft twee botbreuken gehad toen hij in de opfok stond, je weet wel, op de wei, met soortgenootjes, heerlijk paard aan het zijn…Tja, kan gebeuren hoor, hij is nu een sterke man. Ik vind het prachtig hoe je iets probeert uit te leggen, maar de absolute ondertoon vergeet. Als jij een 3-jarige uit de wei trekt en deze beleerd, kan hij dezelfde beenproblemen krijgen als een 3-jarige die je uit stal haalt, want het gestel is er simpelweg nog niet klaar voor, waardoor je dus op later termijn last krijgt dmv slijtage e.d. Bovendien zou het handig zijn als je verder kijkt dan puur en alleen de stalling. De reden dat paarden continu vol zitten met OC(D), buiten een erfelijke kwaal om, is omdat ze verkeerde voeding krijgen in de jongeren jaren (t/m 3 jaar). Een jaarling mag gerust mager zijn, sterker nog, een jaarling mag helemaal niet dik zijn, maar omdat een mager paard “zielug” is proppen ze die beesten vol met veulen brok e.d. met alle bijbehoren groeihormonen en alle andere troep in het voer, waardoor ze buiten proporties groeien, en alles van binnenuit dus kapot groeit, waar je dus ook weer op later termijn last van krijgt. 90% van de paarden in Nederland zijn te dik, of beter gezegd “moddervet” wat dus ook weer beenproblemen veroorzaakt, sterker nog, Nederland heeft echt te maken met zogezegde obesitas paarden, voor rassen als tinkers, haflingers, en fjorden. De benen moeten constant veel te veel gewicht meedragen, waardoor je dus op langer termijn weer slijtage krijgt, en de kampen krijgt met atrose, peesblessure, etc etc.
Hetzelfde met luchtweg problemen, het ene paard is daar gevoeliger voor dan het andere paard, maar het is ook niet bepaald bevordelijk als je je paard gortdroger hooi voert, en op stro stalt, want dat zit vol met stof, je geeft je paarden zowat pure stof te eten. Doe dat op een regelmatige basis, icm met een heerlijke lage stal waar op zolder het stro en hooi opgeslagen is, en je krijgt allemaal hoestende paarden (iets wat volledig onnatuurlijk is, maar op de gemiddelde manege hoesten 6 van de 10 paarden). Als is het maar 1 kuchje, paarden hoesten NIET.

Ondeugden (laat ik het even zo noemen, want het is niet perse stal gerelateerd) is veelal copier gedrag, en dus zeker niet iets stalgerelateerd, er staan ook paarden te zuigen op de wei. Veulen van mamma gezien, et voila, we hebben een winnaar… Er liep zelfs een topic op dat paardenforum (bok???) van een meisje dat een paard had, nog nooit een stal gezien, en wel luchtzoog en weefde op de wei.

Je gedeelte onder “zucht” snap ik even niet, volgens mij zei ik precies hetzelfde. Dravers beginnen trouwens al in training met 1 jaar.

Ik neem aan dat ik op dit zinnetje niet in hoef te gaan als we over generaliseren en vooroordelen spreken “maar met het 4de levensjaar zijn alle sportpaarden geheel beleerd en lopen ze wedstrijden met het bijbehorende trainingsschema.” Trek de gemiddelde startlijst erbij, dan zu;l je zien dat er misschien 1 of 2, 4-jarige tussen zitten.
pi_104252181
Narrig omdat je tikjes probeerd uit de delen.
Ik dring niemand iets op, ik discuseer in een topic over sportpaarden.

En nee ik ga de stallen niet opnoemen die ik ken, wil deze nick niet koppelen daaraan, dat begrijp je hopenlijk wel.
Het zijn er een heel aantal in ieder geval en het heeft gemaakt dat ik idd niets op heb met echt sporten met paarden.

Ik zeg heel simpelweg dat elk paard dat meer dan een uur op stal staan daar last van heeft, dat is gewoon zo, ik kan er ook niets aan doen dat hun lijf zo werkt. Gelukkig krijgen ze niet allemaal problemen, maar dat is met roken net zo, toch is zeggen dat roken gezond is een leugen.
En als je dat allemaal zo haarfijn weet omdat je zoveel van paarden weet, waarom noem je het dan een vooroordeel?

En ik kijk verder dan alleen stalling, ik heb het ook even snel gehad over vroeg beleren, voeding en verdere behandeling van het dier, ik ging alleen wat dieper in op dat op stal staan.

Stalondeugden kopieergedrag noemen, kom op zeg, het wordt behandeld door paarden uit de stal te houden en is dan in veel gevallen opgelost.
Zonder stal geen stalondeugden, zo simpel werkt het.
  vrijdag 11 november 2011 @ 23:45:53 #88
66083 Platina
78th Element
pi_104272403
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 15:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dit is typisch zo'n opmerking van iemand die zijn geweten wil sussen, door een
vegetariër hypocriet te noemen. Ik ben nog niet eens zo lang vegetariër trouwens
nog niet zo lang geleden at ik wel vlees, maar dan wel Biologisch op soms een
kleine uitzondering na.

Waarom at ik Biologisch vlees?
Omdat ik geen groeihormonen en andere troep wil eten.
Ik loop niet rond te prediken dat mensen geen vlees mogen/moeten eten dat
moeten ze zelf weten en als zij wel die troep willen eten uit de Bioindustrie dan
is dat hun eigen keuze.

De opmerking dat dit ‘hypocriet’ zou zijn heb ik vaak genoeg gehoord, en ik trek me er
niet zoveel van aan. Ik ben namelijk niet ‘net zo schuldig’ aan dierenleed als een niet-vegetariër
of iemand die vlees eet uit de Bio-industrie.

Er worden heel wat minder dieren gefokt voor de slacht voor leren laarzen, jassen of tassen dan
er voor de slacht gefokt zouden moeten worden als ik regelmatig vlees zou eten.

En ieder dier minder dat voor mij gedood wordt, is er één.
Vegetarisch eten of Biologisch vlees maakt dus wel degenlijk een heel concreet verschil,
ook als je leren schoenen draagt.

Van 1 koe kun je 10 paar schoenen maken, en daar doe je 10 jaar mee.
De meeste vegetariers zullen het niet erg vinden in hun leven zo’n 5 koeien te verslijten.
Maar iedere dag koeien in de bio-industrie martelen is een heel ander verhaal.

Het is juist hypocriet om maar te verwachten dat alle mensen die vegetariër zijn
ook maar meteen onder de hippies te scharen en te verwachten dat ze alleen nog
maar op plastic schoentjes gaan rondlopen.

Ik eet geen vlees (meer) maar ik lust het wel, ik vind het zelfs lekker, maar nu
ben ik dus vegetarier, maar ik ben niet perse tegen het slachten van dieren, mits op een
zo diervriendelijke mogelijke manier dus draag ik geen plastic sandaaltjes maar gewoon leren
schoenen of laarzen, ik heb een leren jas, een leren tas en zelfs een leren bank.

Ik denk trouwens dat je in de war bent met Veganisten.
Veganisme is het op geen enkele wijze gebruikmaken van dieren en van producten die van dieren afkomstig zijn.

Vegetariers eten/drinken alleen geen dierlijk voedsel.

enne... als er hier een mug in de slaapkamer rondvliegt mep ik hem ook harstikke dood
dat wel.

Maar inderdaad nu gaan we wel erg ''off topic'' ;)
tl;dr
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')