Ik ga direct bezwaar aantekenen bij mijn gemeente dat de WOZ waarde veuls te laag is vastgesteldquote:Op dinsdag 8 november 2011 17:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ingezonden brief in Trouw van Arjen Siegmann, financieel econoom aan de VU.
[..]
Wat is dit nou weer voor bizar proefballonnetje?quote:Op dinsdag 8 november 2011 17:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat een totaalbezopen plan. Komt eigenlijk neer op een complete bailout voor alle lieden die zo stom geweest zijn om zich over de kop te lenen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 17:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het aanzienlijk meer dan 1%.quote:Op dinsdag 8 november 2011 17:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
"Het is een feit dat in deze tijd van bezuinigingen de hypotheekrenteaftrek de overheidsbegroting belast met circa één procent van het bedrag dat we met elkaar verdienen. "
Ik zou bijna zeggen dat de overheid het net zo lang uitstelt tot er "vanzelf" een meerderheid van de bevolking voorstander van is!quote:"Kortom de huizenmarkt is het best gediend met snelle actie: schaf de hypotheekrenteaftrek nu af. Langer uitstellen en eromheen praten zal alleen maar leiden tot een langere periode van stilstand."
Wacht even, ik dacht dat het een andere "econoom" was die pas met dit idee kwam... Wil deze knakker nu ook serieus vele tientallen tot honderden miljarden overheidsgeld direct via huizenbezitters aan banken doneren?quote:Wie net een huis gekocht heeft onder het oude regime, krijgt 35 procent van de WOZ-waarde direct.
Stel dat dit (onsmakelijke) idee wordt uitgevoerd: banken hebben dan opeens (zeg) 35% minder hypotheken uitstaan, en krijgen dus ook 35% minder rente binnen. Die eenmalige aflossing van schulden is geen winst, maar de rentedaling is wel een enorme winstdaling. Hoe zouden banken daarop reageren?quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:55 schreef de_ier het volgende:
Haha 10%-15% nationale produkt aan de banken doneren.
Die gooien de rente omhoog waarschijnlijkquote:Op dinsdag 8 november 2011 23:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Stel dat dit (onsmakelijke) idee wordt uitgevoerd: banken hebben dan opeens (zeg) 35% minder hypotheken uitstaan, en krijgen dus ook 35% minder rente binnen. Die eenmalige aflossing van schulden is geen winst, maar de rentedaling is wel een enorme winstdaling. Hoe zouden banken daarop reageren?
Bouwen voor leegstand? Daar ontgaat me het nut van?quote:Op woensdag 9 november 2011 08:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Voor die grofweg 100 miljard kan je trouwens ook zeker 500.000 luxer-dan-gemiddeld nieuwe huizen bouwen. Dat lijkt me aanzienlijk zinniger voor zowel de economie als de woningmarkt als geheel.
Definieer het probleem eens dan, want mij ontgaat waarom waardedalingen een doel op zich zijn?quote:Ik blijf me er over verbazen dat in een "markt" die verziekt is door overheidsbemoeienis (met subsidies, heffingen en restricties) nog steeds mensen komen met "oplossingen" in de vorm van nog meer overheidsbemoeienis! Iets zegt me dat het probleem daar alleen maar erger door wordt. Er is maar 1 echte oplossing, en dat zijn waardedalingen. En ja, daar zullen mensen door in de problemen komen, maar dat zijn ze echt niet allemaal. En de totale kosten daarvan zijn ongetwijfeld lager dan een bail-out voor alle huizenbezitters.
Leegstand? Heb je enig idee wat de wachtlijsten zijn voor huurwoningen? Hoeveel werkende jongeren er nu met z'n vieren in een huis/appartement wonen, omdat ze iets voor zichzelf niet kunnen betalen?quote:Op woensdag 9 november 2011 08:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bouwen voor leegstand? Daar ontgaat me het nut van?
[..]
Definieer het probleem eens dan, want mij ontgaat waarom waardedalingen een doel op zich zijn?
Je kan makkelijk een huis huren, maar niet op elke gewenste locatie, niet elke grootte, en niet tegen elke prijs. Is dat ooit anders geweest? Is deels ook wel een keuze, he, in A'dam kom je er niet tussen, Bijlmer ws. wel. En ook daar wonen best aardige mensen, o.a. Kees de Kort woont erquote:Op woensdag 9 november 2011 08:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Leegstand? Heb je enig idee wat de wachtlijsten zijn voor huurwoningen? Hoeveel werkende jongeren er nu met z'n vieren in een huis/appartement wonen, omdat ze iets voor zichzelf niet kunnen betalen?
Draai het eens om: bekijk hoeveel problemen de waardestijgingen veroorzaakt hebben, incl. de torenhoge hypotheekschulden, en waardedalingen zijn de beste mogelijkheid om hier op termijn vanaf te komen.
Linkje naar die leegstaande goedkope huurwoningen? Want als ik Google op "sociale huurwoning eindhoven" krijg ik alleen maar links voor 1500 euro, ook als ze het "sociale huurwoning" noemen in de titel om Google/mensen te misleiden.quote:Op woensdag 9 november 2011 09:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
PS: en hier (regio Eindhoven) staan iederdaad legio panden van de huurverenigingen leeg.... over 5 tot 10 jaar denk ik dat ze hier gaan slopen.... bouwen ze ws. wel weer kwalitatief hoogwaarderige en gewildere woningen terug.
Ten eerste Regio eindhoven, je slaat exact de spijker op zijn kop. Je moet wel een beetje flexibel zijnquote:Op woensdag 9 november 2011 09:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Linkje naar die leegstaande goedkope huurwoningen? Want als ik Google op "sociale huurwoning eindhoven" krijg ik alleen maar links voor 1500 euro, ook als ze het "sociale huurwoning" noemen in de titel om Google/mensen te misleiden.
Dat is helemaal niet duur. Al heb ik natuurlijk geen idee of het niet een enorme tokkie buurt is en misschien is het wel in the middle of nowhere...quote:Op woensdag 9 november 2011 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar dan kom je dit bij dit soort zaken terecht: http://www.aertswaens.nl/(...)etails?ID=-428530677
Laat ik het zo zeggen: buurt okayish, deze blokken zijn aardig rauw, en Veldhoven is alles-behalve-een-happening place.quote:Op woensdag 9 november 2011 10:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet duur. Al heb ik natuurlijk geen idee niet een enorme tokkie buurt is en misschien is het wel in the middle of nowhere...
Maar ik heb dan ook geen idee hoe centraal je al dan niet woont?quote:Op woensdag 9 november 2011 10:33 schreef SeLang het volgende:
Ik betaal hier trouwens £680 (¤782) voor een 2 slaapkamer appartement. Dat is trouwens wel een mooie lokatie vind ik (centraal en toch rustig met veel groen) en wordt wel de grote gemeenschappelijke tuin netjes onderhouden en heb ik verder geen servicekosten enzo.
Beschikbaar per 3 december. Je had het over leegstaande woningen, maar kan blijkbaar geen voorbeeld geven. Dus als je het niet erg vind houd ik nog even vast aan de werkelijkheid dat er een chronisch tekort is aan woonruimte.quote:Op woensdag 9 november 2011 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ten eerste Regio eindhoven, je slaat exact de spijker op zijn kop. Je moet wel een beetje flexibel zijn
Zoek maar rondom Eindhoven (Best, Veldhoven, Geldrop, etc)
Maar dan kom je dit bij dit soort zaken terecht: http://www.aertswaens.nl/(...)etails?ID=-428530677
15 minuten lopen naar Highstreet van een stad met >200.000 inwoners in the South East (duurste deel van Engeland)quote:Op woensdag 9 november 2011 10:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maar ik heb dan ook geen idee hoe centraal je al dan niet woont?
Ik vind het prima, het is alleen niet zo realistisch. Er is een imho een chronisch tekort aan woonruimte op bepaalde plekken, er is een overschot op andere plekken. En dat lost zich vanzelf op, tenzij het tekort er is op plekken waar de facto niets gebouwd meer kan worden (centra van grote steden bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 9 november 2011 10:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Beschikbaar per 3 december. Je had het over leegstaande woningen, maar kan blijkbaar geen voorbeeld geven. Dus als je het niet erg vind houd ik nog even vast aan de werkelijkheid dat er een chronisch tekort is aan woonruimte.
Laat ik het zo zeggen: als er daadwerkelijk sociale huurwoningen leeg zouden staan, zou er wel geadverteerd worden met foto's van de binnenkant i.p.v. alleen een foto van de buitenkant. Nu lijkt het er nog steeds heel erg op dat ze het toch wel kwijtraken, omdat mensen toch geen keus hebben.
Hoe is het dan waar je nu woont?quote:Hoe het in Delft zit zou ik niet weten, daar woon ik al heel lang niet meer. Toen ik daar nog wel woonde waren er wachtlijsten voor verhuur, ik neem aan dat dat nu niet anders is.
Ik betaalde in Delft in 1991 f480,- per maand. Ik kreeg huursubsidie en 2 uitwonende studentenbeurzen (ikzelf + vriendin). Daar kwam netto gewoon geld uit.quote:Op woensdag 9 november 2011 10:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe het in Delft zit zou ik niet weten, daar woon ik al heel lang niet meer. Toen ik daar nog wel woonde waren er wachtlijsten voor verhuur, ik neem aan dat dat nu niet anders is.
Zoals ik zei: geef hier dan eens een voorbeeld van. Gewoon een woningcorporatie die een lijst heeft van leegstaande huurwoningen waar je nu in kan, zonder wachtlijst, zonder "puntenopbouw". Voor zover ik weet bestaan die niet.quote:Op woensdag 9 november 2011 10:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vind het prima, het is alleen niet zo realistisch. Er is een imho een chronisch tekort aan woonruimte op bepaalde plekken, er is een overschot op andere plekken. En dat lost zich vanzelf op, tenzij het tekort er is op plekken waar de facto niets gebouwd meer kan worden.
Net naast die grote steden daarentegen... Zo reed ik dit weekend door Amsterdam (richting het noorden, de A7 op), en direct buiten Amsterdam waren uitgestrekte weilanden met een paar koeien te zien. Lijkt me een prima plek voor woningen, direct tegen Amsterdam aan, en die koeien zet je maar op plaatsen waar toch niemand wil wonen. Het is ook niet eens in het beruchte "groene hart" maar er gewoon buiten.quote:(centra van grote steden bijvoorbeeld).
Sociale huur is hier ook een opeenstapeling van wachtlijsten en puntenopbouw. En puntenopbouw is iets voor mensen die de tijd hebben om daarop te wachten...quote:Hoe is het dan waar je nu woont?
Dat is tegenwoordig wel anders met de studiebeurs. Inwonend is het minder dan alleen al het collegegeld, uitwonend gaat de IB-Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) uit van erg lage huren. Na jarenlang bezuinigen en "de student moet maar lenen" komen er juist steeds meer berichten dat studenten veel te veel schulden opbouwen...quote:Op woensdag 9 november 2011 10:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik betaalde in Delft in 1991 f480,- per maand. Ik kreeg huursubsidie en 2 uitwonende studentenbeurzen (ikzelf + vriendin). Daar kwam netto gewoon geld uit.
Met dat er netto geld uit kwam bedoel ik dat samenwonen in een eigen appartementje met een lekkere blonde del goedkoper was dan bij m'n ouders blijven wonen in een hok van 3x3 meter. ik heb dat altijd belachelijk gevonden, maar zo was het toen.quote:Op woensdag 9 november 2011 11:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat is tegenwoordig wel anders met de studiebeurs. Inwonend is het minder dan alleen al het collegegeld, uitwonend gaat de IB-Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) uit van erg lage huren. Na jarenlang bezuinigen en "de student moet maar lenen" komen er juist steeds meer berichten dat studenten veel te veel schulden opbouwen...
De lijst met eisen wordt wel steeds groter he:quote:Op woensdag 9 november 2011 11:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zoals ik zei: geef hier dan eens een voorbeeld van. Gewoon een woningcorporatie die een lijst heeft van leegstaande huurwoningen waar je nu in kan, zonder wachtlijst, zonder "puntenopbouw". Voor zover ik weet bestaan die niet.
Zeg maar een soort Purmerend II ;-)quote:Net naast die grote steden daarentegen... Zo reed ik dit weekend door Amsterdam (richting het noorden, de A7 op), en direct buiten Amsterdam waren uitgestrekte weilanden met een paar koeien te zien. Lijkt me een prima plek voor woningen, direct tegen Amsterdam aan, en die koeien zet je maar op plaatsen waar toch niemand wil wonen. Het is ook niet eens in het beruchte "groene hart" maar er gewoon buiten.
Nog blij dat je geen woonvergunning nodig hebt....quote:Sociale huur is hier ook een opeenstapeling van wachtlijsten en puntenopbouw. En puntenopbouw is iets voor mensen die de tijd hebben om daarop te wachten...
Maar dat laatste kan ook te maken hebben met 'geeft teveel uit', 'leeft op te grote voet' of 'wil niet erbij werken'. Dat kan zoveel oorzaken hebben....quote:Dat is tegenwoordig wel anders met de studiebeurs. Inwonend is het minder dan alleen al het collegegeld, uitwonend gaat de IB-Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) uit van erg lage huren. Na jarenlang bezuinigen en "de student moet maar lenen" komen er juist steeds meer berichten dat studenten veel te veel schulden opbouwen...
Wat een grote onzin, deze hele post. Geklets van iemand die altijd mooi mee heeft kunnen surfen op stijgende huizenprijzen en die nu aan jongeren even komt vertellen dat het allemaal een 'makkie' is en dat ze niet zo moeten zeuren.quote:Op woensdag 9 november 2011 09:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je kan makkelijk een huis huren, maar niet op elke gewenste locatie, niet elke grootte, en niet tegen elke prijs. Is dat ooit anders geweest? Is deels ook wel een keuze, he, in A'dam kom je er niet tussen, Bijlmer ws. wel. En ook daar wonen best aardige mensen, o.a. Kees de Kort woont er
Dus ik denk dat je er van moet maken: werkende jongeren die iets voor zichzelf op die locatie niet kunnen betalen. Vroeger woonden die thuis, trouwens. Even doorsparen.
En ik ben direct met je eens dat dat zuur is als een echtpaar met twee academische banen en een sloep een sociale huurwoning in A'dam bezet houden.
Ik draai het om: zorgen dat mensen zich niet torenhoog onverantwoord in de schulden steken kun je beter op andere manieren afdwingen. En als dat de prijs drukt, soi, maar je haalt hier denk ik doel en gevolg uit elkaar. Prijsdalingen zijn imho geen doel op zich. Mensen minder kwetsbaar maken wel (zowel in huur als koop trouwens)
PS: en hier (regio Eindhoven) staan iederdaad legio panden van de huurverenigingen leeg.... over 5 tot 10 jaar denk ik dat ze hier gaan slopen.... bouwen ze ws. wel weer kwalitatief hoogwaarderige en gewildere woningen terug.
Nee, die lijst is gebaseerd op jouw onderstaande bewering:quote:Op woensdag 9 november 2011 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De lijst met eisen wordt wel steeds groter he:
- woningcoorporatie
- nu beschikbaar
- geen puntenopbouw
Als jij zegt dat ze leegstaan en het uitsluitend door de locatie komt, moet je er dus zonder punten zonder wachtlijst en tegen een lage huur per direct inkunnen. Als dat niet kan, heeft de leegstand (als dat al voorkomt) een andere reden.quote:Op woensdag 9 november 2011 09:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
quote:Op woensdag 9 november 2011 08:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bouwen voor leegstand? Daar ontgaat me het nut van?
Zeg eens waar je naartoe wilt?quote:Op woensdag 9 november 2011 11:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hoe denken jullie dan dat lagere huizenprijzen tot meer beschikbare sociale huurwoningen gaan leiden? Laat staan lagere huurprijzen? Waarom zijn lagere koopprijzen dé oplossing, cq. het primaire doel?
Je moet mijn woorden niet verdraaien, ik zeg nergens 'overal'quote:Op woensdag 9 november 2011 12:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
[..]
Zeg eens waar je naartoe wilt?
Eerst beweer je dat bouwen niet helpt omdat er overal huizen leeg staan.
door ditquote:Hoe kom je bij de link dat lagere prijzen tot meer woningen zou leiden? BOUWEN leidt tot meer woningen, en uiteindelijk tot lagere prijzen.
en vervolgens je verzuchting dat er geen huurwoningen te krijg zijn.quote:[quote]Op woensdag 9 november 2011 08:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Voor die grofweg 100 miljard kan je trouwens ook zeker 500.000 luxer-dan-gemiddeld nieuwe huizen bouwen. Dat lijkt me aanzienlijk zinniger voor zowel de economie als de woningmarkt als geheel.
Ik blijf me er over verbazen dat in een "markt" die verziekt is door overheidsbemoeienis (met subsidies, heffingen en restricties) nog steeds mensen komen met "oplossingen" in de vorm van nog meer overheidsbemoeienis! Iets zegt me dat het probleem daar alleen maar erger door wordt. Er is maar 1 echte oplossing, en dat zijn waardedalingen.
Wel meer woningen gebouwd, lijkt me.quote:De afgelopen 10-20 jaar is in ieder geval wel duidelijk geworden dat hoge prijzen niet tot meer woningen leiden, integendeel zelfs.
Lage huizenprijzen betekend dat er met hetzelfde geld meer woningen beschikbaar komen.quote:Op woensdag 9 november 2011 11:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hoe denken jullie dan dat lagere huizenprijzen tot meer beschikbare sociale huurwoningen gaan leiden? Laat staan lagere huurprijzen? Waarom zijn lagere koopprijzen dé oplossing, cq. het primaire doel?
Hoge prijzen leiden inderdaad niet tot meer nieuwbouw, sterker nog het heeft een remmende werking omdat het 'tekort' de mogelijkheid geeft om nog hogere marges te creëren, een soort van meekoppeling die zichzelf versterkt.quote:Op woensdag 9 november 2011 12:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
[..]
Zeg eens waar je naartoe wilt?
Eerst beweer je dat bouwen niet helpt omdat er overal huizen leeg staan. Hoe kom je bij de link dat lagere prijzen tot meer woningen zou leiden? BOUWEN leidt tot meer woningen, en uiteindelijk tot lagere prijzen.
De afgelopen 10-20 jaar is in ieder geval wel duidelijk geworden dat hoge prijzen niet tot meer woningen leiden, integendeel zelfs.
Wil je iets engs horen? Ik ben het met je eensquote:Op woensdag 9 november 2011 12:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lage huizenprijzen betekend dat er met hetzelfde geld meer woningen beschikbaar komen.
Lage prijzen zijn goed voor de koopkracht want het geld wat je niet aan wonen hoeft uit te geven komt terecht in andere delen van de economie. Mensen hebben dan weer geld over om vaker naar de kaper te gaan, vaker uit eten te gaan, een nieuwe auto te kopen etc... lage huizenprijzen zijn goed voor de economie. Lage huizenprijzen zijn echter funest voor speculanten die makkelijk geld willen verdienen.
Ik heb regelmatig de discussie met 'een ondernemer' (type dozenschuiver) die klaagt over de lage marges op zijn producten, ik begrijp heel goed dat een te lage marge uiteindelijk resulteert in een faillissement maar een te hoge marge resulteert in een lagere welvaart. Hetzelfde zien we op de huizenmarkt, het overgrote deel van de bevolking zou echt een welvaartsgroei zien als de prijs van wonen naar beneden zou gaan, dit gaat echter ten koste van de marge voor speculanten en banken, deze moeten dan harder werken voor hun geld en daar zit volgens mij het obstakel.
Totdat de lagere prijs de kostprijs doorkruist. Waarom zou een woningbouwvereniging of particuliere investeerder huizen bouwen als hij het niet redelijk ge-exploiteerd krijgt, danwel het risico loopt op leegstand op termijn (vergrijzing), of waardeverminderingen (minder relevant bij langdurige duurzame exploitatie, dan zijn de huurpenningen relevanter).quote:Hoge prijzen leiden inderdaad niet tot meer nieuwbouw, sterker nog het heeft een remmende werking omdat het 'tekort' de mogelijkheid geeft om nog hogere marges te creëren, een soort van meekoppeling die zichzelf versterkt.
Lagere prijzen zal leiden tot meer nieuwbouw, de bouwsector zal weer floreren. Helaas kiest de politiek de kant van de banken die hun balansen overeind willen houden, dit ten koste van zo'n beetje 99% van de mensen die op zoek zijn naar betaalbare woonruimte.
Maar daar gaat dan ook iemand enorm de rekening voor betalen.quote:Voor bouwen voor de leegstand zal op de woningmarkt geen sprake zijn en mocht het toch het geval wezen dan is dat toch geen bezwaar? Op de kantoormarkt bouwt men al jaren met succes voor de leegstand en daarover hoor je echt niemand zijn beklag doen
Fijn dat je het met me eens bent dat kopen voor mij de beste optie isquote:Op woensdag 9 november 2011 09:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Linkje naar die leegstaande goedkope huurwoningen? Want als ik Google op "sociale huurwoning eindhoven" krijg ik alleen maar links voor 1500 euro, ook als ze het "sociale huurwoning" noemen in de titel om Google/mensen te misleiden.
Is het nog wel een "optie"? Volgens mij had je eigenlijk geen andere keus. Maar dat wil niet zeggen dat dat een gezonde situatie is, die tot in lengte van dagen maar moet blijven voortduren.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:41 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Fijn dat je het met me eens bent dat kopen voor mij de beste optie is
In China nemen ze tenminste geen halve maatregelen als het om de bestrijding van vastgoedfraude gaatquote:China executeert 'vastgoed-omaatje'
PEKING - Een Chinese functionaris die het vastgoed-omaatje werd genoemd is geëxecuteerd. De vrouw bleek een verbazingwekkend bedrag van omgerekend 17 miljoen euro aan steekpenningen te hebben verzameld, meldde het persbureau China News Service donderdag.
Luo Yaping (50) was hoofd van een staatsbureau voor onroerend goed in Fushun, een stad in het noordoosten van China. Ondanks haar niet bijzonder hoge positie, kon ze door corruptie een fortuin vergaren.
Bij haar arrestatie in 2008 had ze veel cash op zak, evenals bankkaarten voor ruim 10 rekeningen. Ze bezat ook 22 panden.
bron: Telegraaf
Gevalletje "ver van onze bed show". Kapitalistisch communisme zal een probleem gaan worden daar.quote:Op donderdag 10 november 2011 09:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In China nemen ze tenminste geen halve maatregelen als het om de bestrijding van vastgoedfraude gaat
Ik begreep dat ze het daar ook niet zo op het bezetten van pleinen hebben... #occupyquaresinBeijingquote:Op donderdag 10 november 2011 09:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In China nemen ze tenminste geen halve maatregelen als het om de bestrijding van vastgoedfraude gaat
Mooie gelegenheid om 'de jongens en meisjes' van de tankdivisie wat oefeningen te laten uitvoerenquote:Op donderdag 10 november 2011 10:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik begreep dat ze het daar ook niet zo op het bezetten van pleinen hebben... #occupyquaresinBeijing
In de reactie van 'quasi-bankdirecteur' heeft de reaguurder het over 'contractbreuk' indien de overheid de HRA wijzigt. Uiteraard is hier geen sprake van aangezien je geen 'zwart-op-wit' contract hebt met de overheid dat deze je een riante belastingkorting gaat geven gedurende de looptijd van je hypotheek.quote:Op donderdag 10 november 2011 10:37 schreef droom_econoom8 het volgende:
Dit is een reactie op deze oproep-tot-pappen-en-nathouden.
Nou, helemaal onterecht is die opmerking niet. Het is het tijdens het spel aanpassen van de regels. Maar aan de andere kant heeft niemand hem ooit beloofd dat er geen aanpassingen van de spelregels zouden komen. Daar komt nog bij dat ik die persoon zeer w.s. niet heb gehoord toen de overdrachtsbelasting d'r (tijdelijk) af ging.quote:Op donderdag 10 november 2011 11:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In de reactie van 'quasi-bankdirecteur' heeft de reaguurder het over 'contractbreuk' indien de overheid de HRA wijzigt. Uiteraard is hier geen sprake van aangezien je geen 'zwart-op-wit' contract hebt met de overheid dat deze je een riante belastingkorting gaat geven gedurende de looptijd van je hypotheek.
Ik vraag me af wie er nog meer zo tegenaan kijkt? M.a.w. wie ziet dit ook als 'contractbreuk' en waarom?
Liever niet, mijn maag draait nog om als ik aan die beelden terugkijk - over echte (onbekende) helden gesproken...quote:Op donderdag 10 november 2011 11:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Mooie gelegenheid om 'de jongens en meisjes' van de tankdivisie wat oefeningen te laten uitvoeren
Ik althans niet. Omstandigheden veranderen nou eenmaal, en geen enkele wet is 'set in stone' voor dertig jaar. Wel verwacht ik dat de overheid prudentie en proportionaliteit betracht als ze een wet veranderen. Ofwel: dat ze de alle belangen en gevolgen meewegen. Maar daarin is HRA imho niet anders dan enige andere wet.quote:Op donderdag 10 november 2011 11:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In de reactie van 'quasi-bankdirecteur' heeft de reaguurder het over 'contractbreuk' indien de overheid de HRA wijzigt. Uiteraard is hier geen sprake van aangezien je geen 'zwart-op-wit' contract hebt met de overheid dat deze je een riante belastingkorting gaat geven gedurende de looptijd van je hypotheek.
Ik vraag me af wie er nog meer zo tegenaan kijkt? M.a.w. wie ziet dit ook als 'contractbreuk' en waarom?
Aan de andere kant is dat juist hetgene wat tot al die compromissen, uitzonderingen op uitzonderingen en trage besluitvorming leidt. Er is altijd wel iemand voor wie iets slecht uitpakt.quote:Op donderdag 10 november 2011 11:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ofwel: dat ze de alle belangen en gevolgen meewegen.
Is dit niet alleen in Nederland zo omdat we hier een 'bestuurbare' markt hebben? (en eventueel andere heel kleine landen)quote:Op woensdag 9 november 2011 12:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hoge prijzen leiden inderdaad niet tot meer nieuwbouw, sterker nog het heeft een remmende werking omdat het 'tekort' de mogelijkheid geeft om nog hogere marges te creëren, een soort van meekoppeling die zichzelf versterkt.
vertelt 'm goed de waarheid! mooi en netjes verwoordquote:Op woensdag 9 november 2011 11:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Uiteraard heeft zeuren geen zin en moeten jongeren er zelf het beste van proberen te maken onder de huidige omstandigheden. Maar jouw post draait alles ff om en dat vind ik gewoon stuitend.
Lastig, want ik heb begrepen dat je wel recht hebt op een bepaalde mate van 'bestendigheid' waar je vanuit moet kunnen gaan. Maar ja, sinds wanneer is de belastingwetgeving bestendig?quote:Op donderdag 10 november 2011 11:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Volgens mij is de overheid nu niet bepaald een betrouwbare partner. Met grote regelmaat worden wetten gewijzigd, meestal met doel om er minder aan uit te geven. Ik zie zelf niet in waarom de HRA een aparte status zou moeten hebben.quote:Op donderdag 10 november 2011 16:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Lastig, want ik heb begrepen dat je wel recht hebt op een bepaalde mate van 'bestendigheid' waar je vanuit moet kunnen gaan. Maar ja, sinds wanneer is de belastingwetgeving bestendig?
Voor vele huizenbezitters is de HRA toch een flinke klap geld elke maand, en inleveren is niet bepaald populair, dan worden er allerlei foute en minder foute argumenten bijgehaald om toch maar niet te hoeven inleveren.quote:Op donderdag 10 november 2011 16:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kennelijk zien de meeste mensen die gebruik maken van de regeling het toch als een onaantastbaar recht. Mijn vraag is dus nog steeds wie daar net zo tegenaan kijkt en waarom? Hoe komen mensen bij het idee dat dit een onaantastbaar recht is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |