abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104128918
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 17:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ingezonden brief in Trouw van Arjen Siegmann, financieel econoom aan de VU.

[..]

Ik ga direct bezwaar aantekenen bij mijn gemeente dat de WOZ waarde veuls te laag is vastgesteld :D

Beetje weird plan. Als je je hypotheek hebt afgelost, mag je wel meedelen in de waardeverlaging, maar niet in de compensatie?
pi_104129319
quote:

[..]

Wat is dit nou weer voor bizar proefballonnetje?
Ik ben vóór afschaffen van de HRA maar op deze manier levert iedereen dus weer in ten koste van de huizenbubble door middel van hogere belastingen om de staatsschuld te financieren.
Het probleem dat mensen moeilijk kunnen terugrekenen lijkt me een drogreden, de markt zou prima in staat moeten zijn om vastgoed op waarde te schatten.

[ Bericht 7% gewijzigd door fedsingularity op 08-11-2011 18:18:05 ]
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_104129485
quote:

[..]

Wat een totaalbezopen plan. Komt eigenlijk neer op een complete bailout voor alle lieden die zo stom geweest zijn om zich over de kop te lenen.

Bovendien verschillen de prijsdalingen nogal per provincie en zelfs per gemeente. Waarom zou iemand in Amsterdam "gecompenseerd" moeten worden (lees: een cadeautje van tienduizenden euro's moeten krijgen), terwijl de huizenprijzen daar helemaal niet gedaald zijn?

Op die manier stimuleer je het alleen maar dat mensen zich nog dieper in de schulden steken, het liefst in een gebied waarin de prijzen toch niet dalen. Want dat is gratis geld verdienen. :Y)
pi_104129612
Ze zouden gewoon een fatsoenlijk vangnet moeten creëren voor lieden die door hun hypotheek in de problemen komen, waardoor mensen op korte termijn weer perspectief krijgen. Dus huisvesting in een (spot)goedkope huurwoning, kwijtschelding van een groot deel van de schuld binnen 2 jaar etc etc.

In plaats daarvan is dit neoliberale asokabinet precies het tegenovergestelde aan het doen: alle regelingen afknijpen, goedkope huurwoningen in de verkoop, alles om geld uit te sparen zodat de luchtbel in stand kan worden gehouden. :r
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:53:40 #55
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104134029
quote:
"Het is een feit dat in deze tijd van bezuinigingen de hypotheekrenteaftrek de overheidsbegroting belast met circa één procent van het bedrag dat we met elkaar verdienen. "
Voor zover ik weet is het aanzienlijk meer dan 1%.

quote:
"Kortom de huizenmarkt is het best gediend met snelle actie: schaf de hypotheekrenteaftrek nu af. Langer uitstellen en eromheen praten zal alleen maar leiden tot een langere periode van stilstand."
Ik zou bijna zeggen dat de overheid het net zo lang uitstelt tot er "vanzelf" een meerderheid van de bevolking voorstander van is!

quote:
Wie net een huis gekocht heeft onder het oude regime, krijgt 35 procent van de WOZ-waarde direct.
Wacht even, ik dacht dat het een andere "econoom" was die pas met dit idee kwam... Wil deze knakker nu ook serieus vele tientallen tot honderden miljarden overheidsgeld direct via huizenbezitters aan banken doneren?
Vanwaar toch het idee dat mensen "beloond" moeten worden voor leengedrag in het verleden?
censuur :O
pi_104142787
Een stukje over een moeilijke semi-wannebe verkoper beschreven door een makelaar :D :')

descherpepen.nl/2011/huis-verkopen-doe-je-nooit-alleen
pi_104144460
Haha 10%-15% nationale produkt aan de banken doneren.

Maaruh, die man denkt dus dat de huizenprijzen met wel 35% gaan dalen.
  dinsdag 8 november 2011 @ 23:06:54 #58
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104144983
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:55 schreef de_ier het volgende:
Haha 10%-15% nationale produkt aan de banken doneren.
Stel dat dit (onsmakelijke) idee wordt uitgevoerd: banken hebben dan opeens (zeg) 35% minder hypotheken uitstaan, en krijgen dus ook 35% minder rente binnen. Die eenmalige aflossing van schulden is geen winst, maar de rentedaling is wel een enorme winstdaling. Hoe zouden banken daarop reageren?
pi_104145002
:D Dat zou ik nou helemaal niet erg vinden :D
pi_104146185
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 23:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Stel dat dit (onsmakelijke) idee wordt uitgevoerd: banken hebben dan opeens (zeg) 35% minder hypotheken uitstaan, en krijgen dus ook 35% minder rente binnen. Die eenmalige aflossing van schulden is geen winst, maar de rentedaling is wel een enorme winstdaling. Hoe zouden banken daarop reageren?
Die gooien de rente omhoog waarschijnlijk :)

Zo'n plan zou zoveel wijzigen in de woningmarkt dat het wel een tijdje zal duren voor de situatie stabiliseert. Ik zou iig verwachten dat het dan heel lastig wordt voor mensen om een reeele ver-/aankoopwaarde in te schatten. Dat versterkt een afwachtende houding bij kopers alleen maar meer.
pi_104148172
Volgens mij is de enige werkende oplossing nog goedkoper dan die 10%-15% nationale produkt.

Tijdmachine bouwen en terug in de tijd gaan. Enige oplossing eigenlijk.
  woensdag 9 november 2011 @ 08:30:09 #62
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104151302
Voor die grofweg 100 miljard kan je trouwens ook zeker 500.000 luxer-dan-gemiddeld nieuwe huizen bouwen. Dat lijkt me aanzienlijk zinniger voor zowel de economie als de woningmarkt als geheel.

Ik blijf me er over verbazen dat in een "markt" die verziekt is door overheidsbemoeienis (met subsidies, heffingen en restricties) nog steeds mensen komen met "oplossingen" in de vorm van nog meer overheidsbemoeienis! Iets zegt me dat het probleem daar alleen maar erger door wordt. Er is maar 1 echte oplossing, en dat zijn waardedalingen. En ja, daar zullen mensen door in de problemen komen, maar dat zijn ze echt niet allemaal. En de totale kosten daarvan zijn ongetwijfeld lager dan een bail-out voor alle huizenbezitters.
pi_104151435
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 08:30 schreef RemcoDelft het volgende:
Voor die grofweg 100 miljard kan je trouwens ook zeker 500.000 luxer-dan-gemiddeld nieuwe huizen bouwen. Dat lijkt me aanzienlijk zinniger voor zowel de economie als de woningmarkt als geheel.
Bouwen voor leegstand? Daar ontgaat me het nut van?

quote:
Ik blijf me er over verbazen dat in een "markt" die verziekt is door overheidsbemoeienis (met subsidies, heffingen en restricties) nog steeds mensen komen met "oplossingen" in de vorm van nog meer overheidsbemoeienis! Iets zegt me dat het probleem daar alleen maar erger door wordt. Er is maar 1 echte oplossing, en dat zijn waardedalingen. En ja, daar zullen mensen door in de problemen komen, maar dat zijn ze echt niet allemaal. En de totale kosten daarvan zijn ongetwijfeld lager dan een bail-out voor alle huizenbezitters.
Definieer het probleem eens dan, want mij ontgaat waarom waardedalingen een doel op zich zijn?
  woensdag 9 november 2011 @ 08:46:09 #64
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104151514
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 08:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Bouwen voor leegstand? Daar ontgaat me het nut van?

[..]

Definieer het probleem eens dan, want mij ontgaat waarom waardedalingen een doel op zich zijn?
Leegstand? Heb je enig idee wat de wachtlijsten zijn voor huurwoningen? Hoeveel werkende jongeren er nu met z'n vieren in een huis/appartement wonen, omdat ze iets voor zichzelf niet kunnen betalen?
Draai het eens om: bekijk hoeveel problemen de waardestijgingen veroorzaakt hebben, incl. de torenhoge hypotheekschulden, en waardedalingen zijn de beste mogelijkheid om hier op termijn vanaf te komen.
pi_104152019
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 08:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Leegstand? Heb je enig idee wat de wachtlijsten zijn voor huurwoningen? Hoeveel werkende jongeren er nu met z'n vieren in een huis/appartement wonen, omdat ze iets voor zichzelf niet kunnen betalen?
Draai het eens om: bekijk hoeveel problemen de waardestijgingen veroorzaakt hebben, incl. de torenhoge hypotheekschulden, en waardedalingen zijn de beste mogelijkheid om hier op termijn vanaf te komen.
Je kan makkelijk een huis huren, maar niet op elke gewenste locatie, niet elke grootte, en niet tegen elke prijs. Is dat ooit anders geweest? Is deels ook wel een keuze, he, in A'dam kom je er niet tussen, Bijlmer ws. wel. En ook daar wonen best aardige mensen, o.a. Kees de Kort woont er ;)
Dus ik denk dat je er van moet maken: werkende jongeren die iets voor zichzelf op die locatie niet kunnen betalen. Vroeger woonden die thuis, trouwens. Even doorsparen.
En ik ben direct met je eens dat dat zuur is als een echtpaar met twee academische banen en een sloep een sociale huurwoning in A'dam bezet houden.

Ik draai het om: zorgen dat mensen zich niet torenhoog onverantwoord in de schulden steken kun je beter op andere manieren afdwingen. En als dat de prijs drukt, soi, maar je haalt hier denk ik doel en gevolg uit elkaar. Prijsdalingen zijn imho geen doel op zich. Mensen minder kwetsbaar maken wel (zowel in huur als koop trouwens)

PS: en hier (regio Eindhoven) staan iederdaad legio panden van de huurverenigingen leeg.... over 5 tot 10 jaar denk ik dat ze hier gaan slopen.... bouwen ze ws. wel weer kwalitatief hoogwaarderige en gewildere woningen terug.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 09-11-2011 09:22:55 ]
  woensdag 9 november 2011 @ 09:37:27 #66
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104152549
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
PS: en hier (regio Eindhoven) staan iederdaad legio panden van de huurverenigingen leeg.... over 5 tot 10 jaar denk ik dat ze hier gaan slopen.... bouwen ze ws. wel weer kwalitatief hoogwaarderige en gewildere woningen terug.
Linkje naar die leegstaande goedkope huurwoningen? Want als ik Google op "sociale huurwoning eindhoven" krijg ik alleen maar links voor 1500 euro, ook als ze het "sociale huurwoning" noemen in de titel om Google/mensen te misleiden.
pi_104153599
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:37 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Linkje naar die leegstaande goedkope huurwoningen? Want als ik Google op "sociale huurwoning eindhoven" krijg ik alleen maar links voor 1500 euro, ook als ze het "sociale huurwoning" noemen in de titel om Google/mensen te misleiden.
Ten eerste Regio eindhoven, je slaat exact de spijker op zijn kop. Je moet wel een beetje flexibel zijn :)
Zoek maar rondom Eindhoven (Best, Veldhoven, Geldrop, etc)
Maar dan kom je dit bij dit soort zaken terecht: http://www.aertswaens.nl/(...)etails?ID=-428530677

Ik moet trouwens toegeven dat ik van de panden waar ik op specifiek op doel niet zeker weet of die panden eigendom zijn van coorporaties, ze zouden ook eigendom van een commerciele verhuurder zijn.
Ik denk wel te weten wat het probleem is. Begin jaren '80 is daar een enorme woonwijk uit de grond gestampt, waar je nou echt vrolijk van wordt. Nou, de afgelopen 10 jaar is Meerhoven ook uit de grond gestampt, en als mensen kunnen kiezen tussen een fris huis in een frisse omgeving of een ouder huis in een afgetrapte omgeving, dan is dat niet zo moeilijk.

De panden waarop ik doel kan ik geen linkje naar vinden. Ze staan al geruime tijd leeg, en ze staan niet te koop.

Maar Remco, hoe zit dat dan in Delft? Is daar een wachtlijst, wat betaal je daar ongeveer voor huur. Als je je normen verruimd tot een straal rondom Delft, wordt het dan beter, slecht of gelijk? Den Haag (bepaald niet de duurste regio volgens mij) een optie?

En wat is jouw woonsituatie eigenlijk?
  woensdag 9 november 2011 @ 10:33:21 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104153786
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Maar dan kom je dit bij dit soort zaken terecht: http://www.aertswaens.nl/(...)etails?ID=-428530677
Dat is helemaal niet duur. Al heb ik natuurlijk geen idee of het niet een enorme tokkie buurt is en misschien is het wel in the middle of nowhere...

Ik betaal hier trouwens £680 (¤782) voor een 2 slaapkamer appartement. Dat is trouwens wel een mooie lokatie vind ik (centraal en toch rustig met veel groen) en wordt wel de grote gemeenschappelijke tuin netjes onderhouden en heb ik verder geen servicekosten enzo.

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 09-11-2011 10:39:52 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_104153886
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet duur. Al heb ik natuurlijk geen idee niet een enorme tokkie buurt is en misschien is het wel in the middle of nowhere...
Laat ik het zo zeggen: buurt okayish, deze blokken zijn aardig rauw, en Veldhoven is alles-behalve-een-happening place.

Dat gezegd hebbende: prijs - beschikbaarheid - populariteit hebben altijd een verband met elkaar. Het is altijd een trade off.

Ik zal trouwens eens zoeken of er ook vergelijkbare koop is. Om huur met koop te kunnen vergeijken.... /edit/ neen, geen koop kunnen vinden

[ Bericht 4% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 09-11-2011 10:45:27 ]
pi_104154092
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:33 schreef SeLang het volgende:
Ik betaal hier trouwens £680 (¤782) voor een 2 slaapkamer appartement. Dat is trouwens wel een mooie lokatie vind ik (centraal en toch rustig met veel groen) en wordt wel de grote gemeenschappelijke tuin netjes onderhouden en heb ik verder geen servicekosten enzo.
Maar ik heb dan ook geen idee hoe centraal je al dan niet woont?
  woensdag 9 november 2011 @ 10:49:24 #71
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104154179
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ten eerste Regio eindhoven, je slaat exact de spijker op zijn kop. Je moet wel een beetje flexibel zijn :)
Zoek maar rondom Eindhoven (Best, Veldhoven, Geldrop, etc)
Beschikbaar per 3 december. Je had het over leegstaande woningen, maar kan blijkbaar geen voorbeeld geven. Dus als je het niet erg vind houd ik nog even vast aan de werkelijkheid dat er een chronisch tekort is aan woonruimte.
Laat ik het zo zeggen: als er daadwerkelijk sociale huurwoningen leeg zouden staan, zou er wel geadverteerd worden met foto's van de binnenkant i.p.v. alleen een foto van de buitenkant. Nu lijkt het er nog steeds heel erg op dat ze het toch wel kwijtraken, omdat mensen toch geen keus hebben.

Hoe het in Delft zit zou ik niet weten, daar woon ik al heel lang niet meer. Toen ik daar nog wel woonde waren er wachtlijsten voor verhuur, ik neem aan dat dat nu niet anders is.
  woensdag 9 november 2011 @ 10:51:24 #72
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104154212
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar ik heb dan ook geen idee hoe centraal je al dan niet woont?
15 minuten lopen naar Highstreet van een stad met >200.000 inwoners in the South East (duurste deel van Engeland)
Mijn reisverslagen
pi_104154346
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:49 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Beschikbaar per 3 december. Je had het over leegstaande woningen, maar kan blijkbaar geen voorbeeld geven. Dus als je het niet erg vind houd ik nog even vast aan de werkelijkheid dat er een chronisch tekort is aan woonruimte.
Laat ik het zo zeggen: als er daadwerkelijk sociale huurwoningen leeg zouden staan, zou er wel geadverteerd worden met foto's van de binnenkant i.p.v. alleen een foto van de buitenkant. Nu lijkt het er nog steeds heel erg op dat ze het toch wel kwijtraken, omdat mensen toch geen keus hebben.
Ik vind het prima, het is alleen niet zo realistisch. Er is een imho een chronisch tekort aan woonruimte op bepaalde plekken, er is een overschot op andere plekken. En dat lost zich vanzelf op, tenzij het tekort er is op plekken waar de facto niets gebouwd meer kan worden (centra van grote steden bijvoorbeeld).

quote:
Hoe het in Delft zit zou ik niet weten, daar woon ik al heel lang niet meer. Toen ik daar nog wel woonde waren er wachtlijsten voor verhuur, ik neem aan dat dat nu niet anders is.
Hoe is het dan waar je nu woont?
  woensdag 9 november 2011 @ 10:56:49 #74
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104154347
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:49 schreef RemcoDelft het volgende:

Ik betaalde in Delft in 1991 f480,- per maand. Ik kreeg huursubsidie en 2 uitwonende studentenbeurzen (ikzelf + vriendin). Daar kwam netto gewoon geld uit.
Mijn reisverslagen
  woensdag 9 november 2011 @ 11:03:20 #75
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104154528
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik vind het prima, het is alleen niet zo realistisch. Er is een imho een chronisch tekort aan woonruimte op bepaalde plekken, er is een overschot op andere plekken. En dat lost zich vanzelf op, tenzij het tekort er is op plekken waar de facto niets gebouwd meer kan worden.
Zoals ik zei: geef hier dan eens een voorbeeld van. Gewoon een woningcorporatie die een lijst heeft van leegstaande huurwoningen waar je nu in kan, zonder wachtlijst, zonder "puntenopbouw". Voor zover ik weet bestaan die niet.

quote:
(centra van grote steden bijvoorbeeld).
Net naast die grote steden daarentegen... Zo reed ik dit weekend door Amsterdam (richting het noorden, de A7 op), en direct buiten Amsterdam waren uitgestrekte weilanden met een paar koeien te zien. Lijkt me een prima plek voor woningen, direct tegen Amsterdam aan, en die koeien zet je maar op plaatsen waar toch niemand wil wonen. Het is ook niet eens in het beruchte "groene hart" maar er gewoon buiten.

quote:
Hoe is het dan waar je nu woont?
Sociale huur is hier ook een opeenstapeling van wachtlijsten en puntenopbouw. En puntenopbouw is iets voor mensen die de tijd hebben om daarop te wachten...

quote:
10s.gif Op woensdag 9 november 2011 10:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik betaalde in Delft in 1991 f480,- per maand. Ik kreeg huursubsidie en 2 uitwonende studentenbeurzen (ikzelf + vriendin). Daar kwam netto gewoon geld uit.
Dat is tegenwoordig wel anders met de studiebeurs. Inwonend is het minder dan alleen al het collegegeld, uitwonend gaat de IB-Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) uit van erg lage huren. Na jarenlang bezuinigen en "de student moet maar lenen" komen er juist steeds meer berichten dat studenten veel te veel schulden opbouwen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')