Ja ze bouwen hem ook gauw om naar 6 cilinders!quote:Op vrijdag 11 november 2011 20:04 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Wat een mongolen ja. Nogal wiedes dat je die krengen amper ziet rijden!
De 5 cylinder.... Een prachtig compromis.quote:Op vrijdag 11 november 2011 21:28 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ja ze bouwen hem ook gauw om naar 6 cilinders!
quote:Op vrijdag 11 november 2011 23:24 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
De 5 cylinder.... Een prachtig compromis.
De zuinigheid van een 4 cylinder en de souplesse van die van een 6.
Beter had ik het niet kunnen uitleggen!quote:Op vrijdag 11 november 2011 23:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Of, gewoon waardeloos. Niet zo zuinig als een 3 of 4 cilinder en niet zo soepel als een 6. Een 5 in lijn kan nooit zo mooi in balans zijn als een 6 in lijn. Je hebt dan alsnog zo'n balansas nodig, waar sommige 4-cilinders zelfs 2 van hebben (daarom loopt mijn 318ci zo lekker). Eigenlijk loopt een 5 net als een 3-cilinder. Een 6 in lijn is gewoon perfect in dat opzicht (of een V12 natuurlijk).
klopt ook weer niet helemaal.quote:Op vrijdag 11 november 2011 23:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Of, gewoon waardeloos. Niet zo zuinig als een 3 of 4 cilinder en niet zo soepel als een 6. Een 5 in lijn kan nooit zo mooi in balans zijn als een 6 in lijn. Je hebt dan alsnog zo'n balansas nodig, waar sommige 4-cilinders zelfs 2 van hebben (daarom loopt mijn 318ci zo lekker). Eigenlijk loopt een 5 net als een 3-cilinder. Een 6 in lijn is gewoon perfect in dat opzicht (of een V12 natuurlijk).
meer werk om te bouwen maar je krijgt dezelfde balans als met een 6cilinderquote:Die seit langer Zeit gängige, durch bessere Fertigung günstig gewordene Kurbelwelle für Reihendreizylinder jedoch lagert die Hubzapfen auf den Kreis gleichmäßig verteilt: 120° Versatz, das ergibt beim Viertaktmotor eine Zündung regelmäßig alle 240°. Diese Konstellation erhöht den Aufwand beim Bau der Kurbelwelle etwas, sie bringt jedoch auch den perfekten Ausgleich der Massenkräfte wie beim Reihensechszylinder mit sich: Ein Triple mit 240° Zündabstand produziert keine Massenkräfte erster oder zweiter Ordnung. Der Flatplane-Vierzylinder dagegen macht sich in hohen Drehzahlen sehr störend mit Massenkräften zweiter Ordnung bemerkbar, gerade wegen ihres 180°-Versatzes.
Hmmmm ik snap het wel een beetje. 720 / 3 = 240. Dus bij elke 240 graden hoek van de krukas, gaat zo'n cilinder wat doen. Maar de 3 cilinders krijgen trillingen die niet door elkaar op te heffen zijn, want je raakt meerdere punten van het krukas dus dat hele ding trilt. Er is dus alsnog zo'n balansas nodig ja. Volgens mij staat dat ook in het artikel als ik het goed begrijp. Tuurlijk kan je dan (nagenoeg) een net zo goed draaiende motor krijgen als een i6 (en cheaper), maar nooit perfect als een i6quote:Op zaterdag 12 november 2011 12:44 schreef Matty___ het volgende:
[..]
klopt ook weer niet helemaal.
http://www.heise.de/autos(...)-einmal-1360714.html
als je beetje duits kunt is dit wel een aardig stukje waarom 3cilinders voor kleine autos juist beter zijn.
[..]
meer werk om te bouwen maar je krijgt dezelfde balans als met een 6cilinder
Bij een V8 werkt het volgens mij weer heel anders, doordat de zuigers van de eerste bank niet gelijk staan krijg je alsnog trillingen, maar dat wordt opgeheven door een contragewicht. Doordat een V8 (bijna) altijd 90 graden staat werkt dat precies goed waardoor nagenoeg alle trillingen verdwijnen en de motor dus perfect loopt. Ook niet slecht dusquote:Op zaterdag 12 november 2011 12:46 schreef Tarado het volgende:
Of het allemaal technisch verantwoord is weet ik niet maar V8 rijdt toch het prettigst
Wat je zegt klinkt logischquote:Op zaterdag 12 november 2011 14:16 schreef gebrokenglas het volgende:
Nou het zit zo: een verbrandingsslag duurt bijna een volle slag van een zuiger. Maar niet helemaal. Met een 4 cylinder motor heb je elke 180 graden een verbranding, maar de kracht (voortkomend uit het expanderen van de lucht), duurt geen 180 graden maar iets van ik meen ergens bij de 155 graden rotatie.) Je hebt dus steeds even geen aandrijvende kracht op je krukas.
Met een 5 cylinder heb je dat wel. Elke 144 graden geeft een verbranding, er is daardoor een soortement overlap tussen de verbrandingsslagen.
Daarom loopt een 5 cylinder stationair ook soepeler dan een 4 cylinder.
Ik verzin dit niet maar heb dit ook in een technisch blad gelezen.
Ik heb een poos een 5 cylinder gereden - 't is echt niet onaardig hoor. En dan het specifieke geluid.![]()
O ik had verwacht dat ik afgebrand zou worden met mijn uitleg...quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat je zegt klinkt logischmaar dan heb je dus net als een 3-cilinder een balansas nodig. Geen dubbele zoals de meeste 4-cilinders, maar in principe loopt een 5 dus het zelfde als een 3. Bestaat er eigenlijk ook een V5?
had Volkswagen er niet één, de VR5?quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:25 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
O ik had verwacht dat ik afgebrand zou worden met mijn uitleg...
V5 bestaat misschien wel, maar ben het nog niet tegengekomen.
VR5/6 en V5 zijn 2 verschillende blokken he..quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Inderdaad zo'n VR5 en VR6. Weet niet echt meer wat het verschil was tussen een normale V. Volgens mij waren ze iig compacter zodat ze in die kleine kutautootjes paste
Koppakking, wielophanging (zowel schokdempers & veren als ook de fuseekogel), of alle deuren goed openen en sluiten zonder rare kieren enzo (anders botsing gehad en is het wat ontzet)....quote:Op zondag 13 november 2011 11:40 schreef WarPuppy het volgende:
Zit er aan te denken een oude BMW 3 serie te kopen, van voor '88.
Heb al lopen googlen, maar misschien hebben jullie nog tips waar ik behalve de roest nog op moet checken?
Waarom niet van voor '87? Verder moet je bij een E30 eigenlijk naar alle punten kijkenquote:Op zondag 13 november 2011 11:40 schreef WarPuppy het volgende:
Zit er aan te denken een oude BMW 3 serie te kopen, van voor '88.
Heb al lopen googlen, maar misschien hebben jullie nog tips waar ik behalve de roest nog op moet checken?
Check je bak olie, dit doe je met draaiende motor in de D (met iemand op de rem getrapt) door de Rode pijlstok achteraan je blok er uit te halen.quote:Op zondag 13 november 2011 15:36 schreef PhatBassBoom het volgende:
Yo ik heb een E36 316 automaat. Nu heb ik 2 keer gehad dat als ik na een dagje werken mijn auto startte dat hij dan niet van zijn plek kwam als ik gas gaf. Maakte wel toeren als ik gas gaf en.. hoe zeg ik dit.. Hij draaide niet stationaire als ik van de gas ging. Dan doet ie woem woem woem woemwat de fuuuuck is dit? Doet ie ook wel eens als ik bij een stoplicht sta maar dan heel licht. Als ik hem dan van D naar N schakel houdt het op. Ik ben al een tijdje weer bezig met een voltijd opleiding dus ik heb niet echt het geld om naar een garage te gaan om het te laten checken. Laat staan fixen
Dus ik hoop dat ik er nog een tijdje mee kan rijden.. Heb ook 6000 km geleden een nieuwe riem erop laten gooien..
![]()
Ik zat ook te denken aan een rond '85. Ok, eigenlijk gewoon de standaard punten bij een wat oudere auto. Viel mij op dat er, als je zo op internet rondkijkt, weinig BMW's met echte roest zijn. Althans, het wordt niet vermeldquote:
Ik kan je een 323i aanbieden, dit is volgens mij een 82'er, de eerste jaar van de E30 (in het zelfde jaar werd de e21 nog gemaakt).quote:Op maandag 14 november 2011 09:04 schreef WarPuppy het volgende:
[..]
Ik zat ook te denken aan een rond '85. Ok, eigenlijk gewoon de standaard punten bij een wat oudere auto. Viel mij op dat er, als je zo op internet rondkijkt, weinig BMW's met echte roest zijn. Althans, het wordt niet vermeld
@Hyperdude, tnx, nuttig stukje!
Volgens mij zijn de E30's berucht om hun roest bij de voorruitstijlenquote:Op maandag 14 november 2011 09:04 schreef WarPuppy het volgende:
[..]
Ik zat ook te denken aan een rond '85. Ok, eigenlijk gewoon de standaard punten bij een wat oudere auto. Viel mij op dat er, als je zo op internet rondkijkt, weinig BMW's met echte roest zijn. Althans, het wordt niet vermeld
roest op schermen en deuren e.d. zou ik me niet druk maken. die kan je simpel vervangen.quote:Op maandag 14 november 2011 09:04 schreef WarPuppy het volgende:
[..]
Die brandt zo vaak bij mij, daar is ie voor haha. Vlak voor het minimumoliepijl gaat ie bij mij branden als je de motor uitzet. Als ie in de buurt van minimum komt dan blijft ie constant branden. Verder heb ik het niet geprobeerd natuurlijk want dat lijkt me niet al te goed voor de motor. Wel goed dat het zo precies werkt. Bij m'n oudere BMW's kwam ik er na weken pas achter dat er GEEN olie in zatquote:Op maandag 14 november 2011 18:30 schreef gebrokenglas het volgende:
[ afbeelding ]
Ik schrok flink. Maarja, verder geen rode symbolen in het display. Maar toch zo snel mogelijik gestopt (bij de supermarkt), en oliepeil gecheckt. Is inderdaad op mimimum level maar nog wel boven het streepje. Dus hij waarschuwt nogal op tijd. Maar toch morgen maar even aanvullen....
Had ik met mn vorige E39. Oliesensor was kapot dus ik hoorde dat er geen olie meer in zat aan de kleppen die begonnen te tikken. Hij klonk als een 525tds dan :'')quote:Op maandag 14 november 2011 19:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Die brandt zo vaak bij mij, daar is ie voor haha. Vlak voor het minimumoliepijl gaat ie bij mij branden als je de motor uitzet. Als ie in de buurt van minimum komt dan blijft ie constant branden. Verder heb ik het niet geprobeerd natuurlijk want dat lijkt me niet al te goed voor de motor. Wel goed dat het zo precies werkt. Bij m'n oudere BMW's kwam ik er na weken pas achter dat er GEEN olie in zat![]()
Is echt gezond voor je motor..quote:Op maandag 14 november 2011 22:04 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Had ik met mn vorige E39. Oliesensor was kapot dus ik hoorde dat er geen olie meer in zat aan de kleppen die begonnen te tikken. Hij klonk als een 525tds dan :'')
Ja van het olieverbruik van de E39 werd ik echt een beetje moe van. Wat ik er ook in gooide...om de 2 maanden 5 liter. De vorige eigenaar had die auto zo erg mishandeld(oude man) dat hij alleen de apk heeft gedaan. De oliefilter was keihard geworden en bij het vervangen van de koppakking zagen we dat er allemaal harde aangekoekte olieresten waren. De vanos lag gewoon droog doordat de olieslang(carter?) helemaal verstopt zat met verharde olie.quote:Op maandag 14 november 2011 22:59 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Is echt gezond voor je motor..Moetje vaker doen!
Jij kijkt naar een Mk2, terwijl er een fucking 4.9 V8 M5 motor in een e36 ligt..?quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:08 schreef FalleNk810i het volgende:
Jammer van die blauwe achterlichten op de mk2....
Het ergste is nog de snelheid. Ik kom van een 1,9tdi skoda octavia. dus ben nog de herrie gewend als je harder dan 150 rijdt. In de 320d merk je dus niets van dat je zo hard rijdt.quote:Op dinsdag 15 november 2011 11:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat maakt je niet direct een aso rijderals je mensen daarna rechts inhaalt omdat ze die bocht te traag nemen dan wel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |