quote:
Op woensdag 2 november 2011 15:28 schreef SeanFerdi het volgende:[..]
Wat dan sowieso gedaan kan worden: alle griekse belangen in het buitenland (geld op bankrekeningen, investeringen in bedrijven, etc) worden onteigend en gebruikt door de landen/instellingen waar het in zit om hun belangen in griekenland te vergoeden.
die dingen zijn lang niet genoeg om alle belangen uit het faillissement te vergoeden, en dan komt de belangrijkste vraag:
- val je Griekenland militair aan.
als je het land binnenvalt kan je spullen meenemen en verkopen en zodoende je verlies verzachten. Maar ik ben bang dat we in een te vredelievende wereld leven om die optie uit te voeren.
Griekenland is sinds 1952 een NAVO land, dus militair ingrijpen kan niet. Als je namelijk een lid van de NAVO aanvalt, dan val je de gehele NAVO aan. Onderling oorlog is uitgesloten, ik dacht dat het aanvallende land per direct uit de NAVO word gegooid. De NAVO bied veel hulp en bescherming, dus een land geeft dat niet zomaar op.
Indien Griekenland besluit de Euro-zone te verlaten, dan word niemand daar beter van.
De Euro-zone word er niet sterker op, en import/export evenals het vrije handelsverkeer word moeilijke al dan niet duurder.
Hoe meer deelnemende landen aan de Euro, des te beter rendeert en functioneert de Euro.
Echter het kan geen kwaad lijkt mij als Griekenland zich tijdelijk uit de Euro trekt, dan alle zaken op orde brengt om dan later weer toe te treden tot de Euro. Een soort Euro time-out.
Gevaar hierbij is dat als Griekenland minder afhankelijk is van Europa dan makkelijker met China bijvoorbeeld geld kunnen lenen.
Of een dergelijke Chinese invloed gewenst is in eer Europa land? Politiek niet verstandig lijkt mij.
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S