abonnement Unibet Coolblue
pi_104666911
Wil vanavond voor het eerst een (deels)zelfgemaakte pizza maken. Voor het deeg wil ik voor de eerste keer een pakje van koopmans gebruiken(heb ik ook nog thuis). Saus wel zelf maken volgens recept.

Op het pakje staat oven voorverwarmen, en dan de pizza 25 minuten in het midden van de oven.
In dit topic lees ik vooral dat de oven zo hoog mogelijk moet, en de pizza er zo kort mogelijk erin..

Hoe kan ik het beste doen? En op welke positie moet ik de bakplaat in de oven doen?

Ik heb een elektrische oven die tot 250 graden kan.
pi_104666929
Je kunt dat pakje van Koopmans het beste weggooien. Ja, ik heb het ook een keer geprobeerd (zat in een kerstpakket) en het was niet te kanen.
Ja doei.
pi_104667263
Ik kan pas vanavond rond 6 uur naar de supermarkt, dus deeg maken gaat sowieso vandaag niet lukken.

Maar hoe zouden jullie het doen als ik het toch met een koopmans pakje doe? Het pakje volgen? Of de oven veel heter maken?
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 10:36:09 #154
91830 MaximusTG
pi_104667283
Ja, dat is echt smerig. Tis dan ook "deeg" met bakpoeder, niet met gist.
Heb het iemand een keer zien maken;met de hoeveelheid water als op het pakje wordt het ook nog eens superplakkerig.
Voor een simpele pizza, als je dat een keer wil proberen:
500 gram bloem
300 gram water, lauw
Half zakje gist (zakje van 7 gram)
Theelepeltje zout.

Zout door bloem mengen. Gist door bloem mengen. Water erbij. Met lepel omroeren tot het gemengd is. Afdekken en 15 min. wachten. Dan kneden met de hand, handen bebloemd of met olie insmeren. Ongeveer 10-15 min. kneden. Daarna in twee bollen verdelen, in kommetjes die je met olie invetten.
Twee uur rijzen, kamertemperatuur. Oven voorverwarmen, heetst. Pak stuk bakpapier, neem een bal, bebloem een stuk aanrecht, druk de bal plat, en rek het deeg uit. Eventueel pak je een deegroller. Doe deeg op bakpapier, leg van te voren iets hards onder het papier, snijplank of zo. Smeer wat tomatensaus erop, en laat het papier met pizza en al op de ovenplaat glijden. Bak een paar minuten voor, tot de rand gerezen is maar nog niet bruin. Haal eruit, beleg verder en bak af.
Ik denk dat je dan genoeg pizza hebt voor twee/drie personen, die je goed zal smaken.
Wil je de volgende keer wat verder gaan, kijk dan eens naar het recept in mn ondertitel.
pi_104667305
Ik heb het gisteren trouwens met die gooi methode gedaan van dat filmpje ergens hier in het topic, en dat werkte eigenlijk best goed moet ik zeggen! :o
Ja doei.
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 10:38:40 #156
91830 MaximusTG
pi_104667341
Die van de San Francisco school bedoel je, of die Italiaan met de overpak methode? Ik doe altijd een combi. Werkt goed he?
pi_104667397
Die laatste, die italiaan op die cursus.

Alleen ben ik niet blij met m'n zogenaamde tipo00 deeg én was het gisteren omdat het half volkoren was wat aftasten. Het deeg was redelijk stevig, maar niet zo elastisch als ik zou willen, dus moest erg voorzichtig doen.

Was wel lekker overigens O+
Ja doei.
pi_104667411
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:36 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, dat is echt smerig. Tis dan ook "deeg" met bakpoeder, niet met gist.
Heb het iemand een keer zien maken;met de hoeveelheid water als op het pakje wordt het ook nog eens superplakkerig.
Voor een simpele pizza, als je dat een keer wil proberen:
500 gram bloem
300 gram water, lauw
Half zakje gist (zakje van 7 gram)
Theelepeltje zout.

Zout door bloem mengen. Gist door bloem mengen. Water erbij. Met lepel omroeren tot het gemengd is. Afdekken en 15 min. wachten. Dan kneden met de hand, handen bebloemd of met olie insmeren. Ongeveer 10-15 min. kneden. Daarna in twee bollen verdelen, in kommetjes die je met olie invetten.
Twee uur rijzen, kamertemperatuur. Oven voorverwarmen, heetst. Pak stuk bakpapier, neem een bal, bebloem een stuk aanrecht, druk de bal plat, en rek het deeg uit. Eventueel pak je een deegroller. Doe deeg op bakpapier, leg van te voren iets hards onder het papier, snijplank of zo. Smeer wat tomatensaus erop, en laat het papier met pizza en al op de ovenplaat glijden. Bak een paar minuten voor, tot de rand gerezen is maar nog niet bruin. Haal eruit, beleg verder en bak af.
Ik denk dat je dan genoeg pizza hebt voor twee/drie personen, die je goed zal smaken.
Wil je de volgende keer wat verder gaan, kijk dan eens naar het recept in mn ondertitel.
Ik denk dat ik dit van het weekend wel ga maken, maar heb ik voor vandaag geen tijd meer voor. Lijkt me erg leuk om pizza's te maken. Heb me vriendin belooft het vanavond voor haar te maken. Maar koopsman pakje is echt geen optie? Anders moet ik wat anders bedenken om vanavond te eten.
pi_104667428
Ik zou een lekkere lasagne maken ofzo en dan het echte werk voor in 't weekend bewaren als ik jou was :@
Ja doei.
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 10:49:44 #160
91830 MaximusTG
pi_104667611
@motorbloempje:
Volkorenmeel maakt de boel altijd lastig, maakt het deeg altijd "taaier". Een lange autolyse wil daar wel eens bij helpen!
Dat je bv het volkorenmeel deel + grootste gedeelte water al eerder mengt, verder niks erbij.

@symantec12: je kan het wel maken hoor, gewoon instructies pakje volgen, maar zorg dat je losse bloem hebt, want het is echt heel plakkerig. Je kan ook gewoon een Turks brood halen en doorsnijden, of een ciabatta. Pizzabrood van maken met eigen saus en beleg. Eventueel een salade caprese ernaast?
pi_104668774
Ik kan alleen maar bevestigen dat een pakje koopmans echt heel erg slecht is. Dan kan je nog beter zo'n kant en klare rol deeg met een potje saus kopen, maar ook die zijn niet geweldig.

Overigens, ik vind het meel van de Sligro (ben even de naam kwijt) beter dan Caputo. Heeft dat misschien te maken met het hogere percentage gluten?
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 13:06:44 #162
91830 MaximusTG
pi_104672022
Je bedoelt Soubry? Kan goed dat je dat fijner vindt, met meer gluten :).
pi_104672213
Molino Grassi bedoel ik, deze:

  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 13:21:01 #164
91830 MaximusTG
pi_104672449
Ziet er inderdaad Ideale per pizza uit.
pi_104673595
Het is naar mijn mening het beste meel dat ik tot nu toe in huis heb gehaald. Nu moet ik wel toegeven dat ik de laatste weken/maanden nogal met deeg-recepten heb gestunt, maar ik zie nu geen reden meer om voor veel geld Caputo in huis te halen. Deze zakjes kosten namelijk maar ¤1,60 inc btw en gelukkig hebben mijn ouders een pasje voor de Sligro. Ik zal donderdag eens een plaatje schieten want dan staat er weer pizza op het menu.
  † In Memoriam † dinsdag 22 november 2011 @ 14:55:36 #166
91830 MaximusTG
pi_104675964
Das niet duur nee, voor een kilo. Jammer dat je altijd een pasje voor zulke winkels nodig hebt;). Mn moeder heeft voor dr werk wel een pasje van de Hanos. Misschien ook eens gaan kijken...
pi_104676114
Ik haal mijn meel ook altijd bij de Hanos.
Kost per kilo iets van 1,50.
Deze is het:

Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_104697782
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 21:04 schreef Yvesss het volgende:
De lunch-hawaii van Zaterdag:
[ afbeelding ]
Ziet er weer goed uit. Omdat ik een beetje puristische neigingen heb (valt meestal wel mee hoor) zag ik vroeger ananas op een pizza niet erg zitten. Maar heb voor kennissen met kinderen een keer een uitzondering gemaakt en tot mijn verbazing vind ik het best lekker.

Toch houd ik het meestal maar bij mijn favoriet: champignons/ham. Soms wat kleine variaties, zoals: paprika of olijven erbij, salami ipv ham, mozarella ipv geraspte kaas.
pi_104716166
Heeft er iemand weleens een smaak-olijfolie door zijn deeg gebruikt? bijv. olijfolie met toscaanse kruiden, of olijfolie met knoflook?
Ik zag deze bij de oil en vinegar en lijkt me weleens leuk om te proberen.
  woensdag 23 november 2011 @ 13:44:53 #170
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_104716790
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:27 schreef peerte het volgende:
Heeft er iemand weleens een smaak-olijfolie door zijn deeg gebruikt? bijv. olijfolie met toscaanse kruiden, of olijfolie met knoflook?
Ik zag deze bij de oil en vinegar en lijkt me weleens leuk om te proberen.
Jups, prima maar nog lekkerder om verse kruiden erdoor te doen :9 veel meer smaak afgifte.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 23 november 2011 @ 13:46:33 #171
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_104716848
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 10:37 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb het gisteren trouwens met die gooi methode gedaan van dat filmpje ergens hier in het topic, en dat werkte eigenlijk best goed moet ik zeggen! :o
Ja! ik heb hem ook net geprobeerd :D best handig ( langzaamaan gaat het steeds beter hehe zo grappig)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_104719064
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:44 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Jups, prima maar nog lekkerder om verse kruiden erdoor te doen :9 veel meer smaak afgifte.
Verbranden die verse kruiden niet bij het bakken?
  woensdag 23 november 2011 @ 14:49:08 #173
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_104719357
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 14:42 schreef peerte het volgende:

[..]

Verbranden die verse kruiden niet bij het bakken?
Nee, geen last van, anders zou mijn hele deeg meteen verbrand zijn :D zit er goed doorheen.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_104726041
@Kuifje: Hawaii is dan ook echt een kinderpizza, maar ik had het toevallig in huis. Liefst heb ik ze ook wat pittiger. Salami doet het erg goed en anjovis&kappertjes krijg je me ook mee om. Olijven, uiringen en paprika zijn verder geliefde toevoegingen. En met kazen kun je natuurlijk naar hartelust experimenteren. Alleen maar mozzarella vind ik wat flauw. (het is dan meestal de allergoedkoopste)
@Peerte: Je doet maar een heel klein scheutje olie door je deeg, velen doen het zelfs helemaal niet.
Moet wel een zeer aromatische olie zijn wil je daar iets van terugvinden. Maar wat is er mis met het besprenkelen van je pizza na het bakken? Is volgens mij redelijk gebruikelijk. Zelf heb ik hiervoor een fles peper-olie. Maar je kunt ook basilicum- knofloof- of watvoorcombinatiedanook-olie maken. Of kopen. Zelf maken is leuker en waarschijnlijk wordt je olie wat krachtiger. Je doet behoorlijk lang met zo'n fles.
  woensdag 23 november 2011 @ 22:06:23 #175
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_104740045
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:44 schreef MissHobje het volgende:
Jups, prima maar nog lekkerder om verse kruiden erdoor te doen :9 veel meer smaak afgifte.
Ik draai door mijn deeg een handje met italiaanse kruiden .. smaakt prima

Ik heb bij de AH een flesje met verstuiver gekocht, daar ziet een knoflook-basilicum olie in,
Na het bakken 1 of 2 sprays over de pizza verstuiven als parfum.. werkt goed !

( niet VOOR het bakken doen, werkt "beter" maar geeft averechts resultaat )
pi_104744818
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Ferrari pizzaoventje. Meteen een Dr. Oetker geprobeerd en die was al veel lekkerder dan uit de gewone oven.

Vorige week dan echt zelf met deeg aan de slag. Er zat een pak bij het apparaat Farina tipo 00. Verder het basisrecept uit de openingspost gebruikt. Het deeg was perfect! Maar wel te dik gemaakt, moet nog oefenen met het heel dun maken en dan met de plankjes op de steen leggen.
Voor de tomatensaus heb ik een kant en klare topping gebruikt van Cirio. Die was niet lekker, de volgende keer ook maar zelf maken.
Daarna vier kazen er op en salami piccante. Dat was lekker. Over het geheel dus een zesje met als verbeterpunten de dikte (moet dunner) en de tomatensaus.

Gisteren ook geconstateerd dat je er wel bij moet blijven.. Had er een verse kant-en-klare pizza in gedaan en ging me in de tussentijd even omkleden. Kom ik beneden, de hele keuken en kamer onder de rook en de bodem helemaal zwart verbrand. Echt in een paar minuten tijd.... :')
  † In Memoriam † woensdag 23 november 2011 @ 23:41:47 #177
91830 MaximusTG
pi_104745436
Hmm ja, zulke oventjes lijken me ook niet echt een handige keus voor diepvries of verse kant en klaar pizza's? Daar zijn ze dan weer te heet voor..
pi_104747232
Het kan wel goed hoor, als je de temperatuur wat lager zet en er bij blijft dus... Af en toe de klep omhoog om wat warmte weg te laten. De bodem is dan veel lekkerder knapperig dan uit een gewone oven.
pi_104754039
Klinkt goed al die tips met olijfolie+kruiden ^O^

Maar er zit inderdaad niet zoveel olijfolie door het deeg, dus verse kruiden / na het bakken pas erover lijkt me een beter idee. Kga ook eens kijken voor zo'n verstuiver! , en dan anders met een kwastje alleen de rand besmeren.

Dit weekend weer pizza-try out :9~
pi_104756630
Gebruikt er iemand trouwens om de pizza nog wat gezonder te maken weleens (een deel) volkorenbloem/meel iets voor de pizzabodem? Ben benieuwd naar de ervaringen hiermee...
  † In Memoriam † donderdag 24 november 2011 @ 13:15:16 #181
91830 MaximusTG
pi_104757233
Ja, dat is hier ook wel eens gedaan, in dit topic zelfs nog ;). Het is over het algemeen wat lastiger om met volkorenmeel brood en/of pizza te bakken. Vaak moet je het meel eerst laten weken in water, of iig meer water aan je deeg toevoegen om geen droog resultaat te krijgen.
pi_104761555
ik bak altijd pizza's met 100% volkoren meel. Is geen klap aan, gewoon 10% meer water dan normaal gebruiken. Lang de tijd geven om te rijzen et voila.
pi_104789602
ik volg dit topic al een tijdje en ik heb al een paar keer het standaardrecept gebruikt om deeg te maken. Qua structuur en vorm werden de pizza's echt super! Helaas bleef de smaak wat minder... ik kreeg niet de lekkere smaak erin als bij de pizzeria. Zelfs niet nadat ik het deeg een nachtje in de koelkast had laten staan, meer of minder zout etc.

Vorige week had ik weer zin in pizza dus ik weer deeg maken. Er stond toevallig ei op het aanrecht, dus je raadt het al: ik heb ei toegevoegd. Nu weet ik dat ei door het deeg echt taboe is bij sommigen, maar wat een lekkere smaak! precies zoals bij de italiaan hier om de hoek. Deeg met ei heeft een wat meer sterkere, minder meel- achtige smaak.

Het volgende zat er in mijn deeg:

1 kg grof gemalen bloem
2 zakjes instant gist
suiker
zout
water
2 eieren

Stap 1: Gist activeren door lauw-warm water in een beker + 3 eetlepels suiker en roeren totdat je lauw-warm suikerwater hebt. Daarna gist erbij en nog een paar keer roeren. Minuutje wachten, roeren. Nog een minuutje wachten, roeren. Totdat het gist zijn werk doet en het mengsel bijna uit de beker komt

Stap 2: Bloem in een bak en een kuiltje maken in het midden

Stap 3: Gistmengsel in het kuiltje gieten, Daarna 2 losgeklopte eieren erbij, plus 0,5 eetlepel zout + lauw-warm water

Stap 4: Mengsel vermengen met het meel, daarna 5 min kneden en een uurtje laten staan. Je zult zien dat het gist zijn werk doet

Stap 5: minimaal 12 uur in de koelkast

Stap 6: minimaal 4 uur voordat je begint met bakken het deeg uit de koelkast zodat het op kan warmen

Stap 7: kleine bolletjes maken en even op het aanrecht laten staan (wel afdekken!)

Stap 8: Bolletjes uitrollen met een deegroller. I.t.t. anderen blijft bij mij de lucht er gewoon in zitten en krijg ik mooie bellen tijdens het bakken.

Stap 9: pizza beleggen, bakken en eten!

Nu nog even mijn bestron oventje modificeren. ik heb het idee dat hij niet heet genoeg wordt.
pi_104824391
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 00:32 schreef sandsucker het volgende:

Nu nog even mijn bestron oventje modificeren. ik heb het idee dat hij niet heet genoeg wordt.
Ik ben erg benieuwd naar je modificatie. Met foto's erbij zou helemaal fantastisch zijn. Je hebt vast al gelezen dat die bestrons tegenwoordig begrensd zijn?
pi_104847806
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 22:07 schreef kuifje_fok het volgende:

[..]

Ik ben erg benieuwd naar je modificatie. Met foto's erbij zou helemaal fantastisch zijn. Je hebt vast al gelezen dat die bestrons tegenwoordig begrensd zijn?
Ze zijn idd begrensd... Ik ga er binnenkort mee aan de slag:) ff op mn bestelde ventilator van ebay wachten
pi_104848394
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:42 schreef sandsucker het volgende:

[..]

Ze zijn idd begrensd... Ik ga er binnenkort mee aan de slag:) ff op mn bestelde ventilator van ebay wachten
Oh met dat ventilatortje, die had ik op die duitse site gezien. Sorry, maar dat vind ik wel een beetje pruts. Ik zat meer te denken aan een manier om de thermostaat zelf te "herijken", en ik was benieuwd hoe deze thermostaat werkt. Het kan een thermokoppel zijn, en dan is die temperatuurknop een pot.meter die de uitschakelspanning bepaalt. Maar een collega suggereerde dat het misschien nog veel simpeler is: een bimetaaltje, waarbij de temperatuurknop de afstand regelt tussen het bimetaal en een contact. Het is ook bij me opgekomen om die hele thermostaat te omzeilen en hem gewoon "altijd aan" te maken. Maar dat gaat wel een beetje ver.
pi_104912441
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 00:32 schreef sandsucker het volgende:
ik volg dit topic al een tijdje en ik heb al een paar keer het standaardrecept gebruikt om deeg te maken. Qua structuur en vorm werden de pizza's echt super! Helaas bleef de smaak wat minder... ik kreeg niet de lekkere smaak erin als bij de pizzeria. Zelfs niet nadat ik het deeg een nachtje in de koelkast had laten staan, meer of minder zout etc.
Ik herken je verhaal! Nu na 3 pogingen, zijn mijn bodems qua structuur en vorm ook super, maar blijf de smaak ook wat flauw vinden, zelf nadat ik het dit weekend bijna een dag langzaam heb laten rijzen in de koelkast en een paar uur voor het bakken daar weer uit heb gehaald...

Ben van plan om ook eens jouw ei-idee te proberen, of een keer een recept te gebruiken waarin vooral melk ipv water word gebruikt voor het deeg, die is ook al eerder op dit forum naar voren gekomen, hierbij nog een keer, misschien wil je die ook eens proberen:

500 gr bloem
250 gr melk (ongeveer 30 dl water mengen)
36 gr verse gist
2 theelepels zout
1 theelepel suiker
paar scheutjes olijfolie

Dit zijn de ingredienten, en dan net zo verwerken als in het basisrecept.
  † In Memoriam † maandag 28 november 2011 @ 10:41:29 #188
91830 MaximusTG
pi_104914233
Jongens jongens, tis leuk en aardig met al die toevoegingen, maar het gaat ondertussen meer richting brioche dan pizzabodem. Als je het zo lekker vindt smaken, prima hoor, maar de pizzeria maakt tenslotte ook zn deeg met slechts water, bloem, zout en gist.
Zou zeggen, laat je deeg nog wat langer rijpen, of probeer eens een zuurdesemdeeg te maken.
pi_104914244
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 10:41 schreef MaximusTG het volgende:
Jongens jongens, tis leuk en aardig met al die toevoegingen, maar het gaat ondertussen meer richting brioche dan pizzabodem. Als je het zo lekker vindt smaken, prima hoor, maar de pizzeria maakt tenslotte ook zn deeg met slechts water, bloem, zout en gist.
Zou zeggen, laat je deeg nog wat langer rijpen, of probeer eens een zuurdesemdeeg te maken.
Eens.
Ja doei.
pi_104914508
Jah het is stiekem wel een beetje pizzadeegschennis...... :@

misschien nog een keertje proberen met zuurdesemdeeg dan... Langer dan 24 uur rijpen heeft niet echt zin lijkt me? En het verse kruidendoorheensnijdenverhaal heb ik ook nog niet geprobeerd... :Y)
  † In Memoriam † maandag 28 november 2011 @ 10:54:57 #191
91830 MaximusTG
pi_104914557
Jawel hoor, hoe langer hoe meer smaak. Het deeg wordt dan uiteraard wel wat zuriger. En de structuur begint minder te worden, als je langer wacht. Maar ik heb al vaker deeg 1,2 of zelfs na 3 dagen verwerkt.
Verse kruiden kan ook, maar ik zou het eerst puur proberen. In mijn recept heb ik 1,5 tsp zout op 525 gram bloem. Maak daar dan eens 2 van zou ik zeggen. Of experimenteer met wat zeezout op de pizza voor ie de oven ingaat (of erna).
  maandag 28 november 2011 @ 12:36:29 #192
128000 Rob_Gordon
Sonic Death Monkey
pi_104917915
Hebben jullie allemaal een pizzaschep in gebruik? Is dit de enige manier om een pizza ongeschonden op de baksteen te krijgen?

Ik ben ook al een paar maanden bezig om te leren om goede pizza's te maken. Ging tot nog toe best redelijk -- ik legde het deeg op wat bakpapier, belegde het vervolgens met saus en ingrediënten, en tilde de pizza met bakpapier en al op de bakplaat. Maar nu heb ik een pizzasteen en het lukt me maar niet om de pizza daar op te krijgen! De eerste keer belegde ik de pizza op een met bloem bestoven glazen snijplank, maar toen ik hem op de pizzasteen wilde krijgen bleek de pizza helemaal aan de snijplank vastgekleefd te zijn. Daarna probeerde ik het op een houten snijplank, maar ook dit wilde niet echt in beweging komen. Gaat dit beter als ik de pizza meteen op een echte pizzaschep bereid? Of is mijn deeg gewoon te kleverig en moet ik er minder water in doen?
"The branches are bare, the sky tonight a milky violet."
pi_104918179
Ik leg nu de pizza op bakpapier en dat op een snijplank (als vervanging voor een pizzaschep, zal waarschijnlijk ook goed werken met een groot plat bord oid), optillen en de pizza met bakpapier en al op de pizzasteen schuiven. Na 3-4 minuutjes word de bodem al harder en trek ik het bakpapier onder het deeg vandaan met een ovenhandschoen, terwijl ik de pizza een beetje optil met een houten spatel.

Waarbij ik trouwens wel eerst alleen de bodem met tomatensaus besmeer, deze 10 minuutjes bak, de bodem weer uit de oven haal, en dan de ingredienten erop doe, en nog 5 minuten de oven in.
  † In Memoriam † maandag 28 november 2011 @ 12:53:36 #194
91830 MaximusTG
pi_104918440
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 12:36 schreef Rob_Gordon het volgende:
Hebben jullie allemaal een pizzaschep in gebruik? Is dit de enige manier om een pizza ongeschonden op de baksteen te krijgen?

Ik ben ook al een paar maanden bezig om te leren om goede pizza's te maken. Ging tot nog toe best redelijk -- ik legde het deeg op wat bakpapier, belegde het vervolgens met saus en ingrediënten, en tilde de pizza met bakpapier en al op de bakplaat. Maar nu heb ik een pizzasteen en het lukt me maar niet om de pizza daar op te krijgen! De eerste keer belegde ik de pizza op een met bloem bestoven glazen snijplank, maar toen ik hem op de pizzasteen wilde krijgen bleek de pizza helemaal aan de snijplank vastgekleefd te zijn. Daarna probeerde ik het op een houten snijplank, maar ook dit wilde niet echt in beweging komen. Gaat dit beter als ik de pizza meteen op een echte pizzaschep bereid? Of is mijn deeg gewoon te kleverig en moet ik er minder water in doen?
Jep, pizzaschep hier. Tis eigenlijk vrij makkelijk; je moet gewoon genoeg bloem gebruiken, of liever, griesmeel of maismeel. Dat is vrij korrelig en zorgt ervoor dat de pizza makkelijk glijdt.
Probeer het eens zo: leg pizzaschep of houten snijplank klaar, en doe er, vooral de eerste keren, lekker wat maismeel op. Spreid dit een beetje uit. Vorm nu je pizza. Als ie gevormd is, leg je em op de pizzaschep/snijplank. Schud nu een beetje met de plank, hierdoor komt er maismeel over de gehele onderkant, en zie je meteen of de pizza nog loszit. Doe de saus erop, schud een keertje, doe wat toppings erop, schud een keertje, kaas erop, schud een keertje. Doe je oven open, til de schep op, controleer nogmaals of ie los zit. Steek de schep de oven in, zodat de achterste rand zit waar je de achterste rand van de pizza op de steen/plaat wil hebben. Houd de schep iets schuin naar beneden, en schud een beetje tot de pizza de steen/plaat raakt. Trek nu rustig de rest van de schep eronder uit, met een schuddende beweging.
Je ziet ook wel eens dat ze de belegde pizza pas op de schep schuiven. Dat lijkt me ook wel leuk om een keer te proberen. Maar dan moet je je pizza niet teveel beleggen.
  maandag 28 november 2011 @ 14:09:45 #195
37887 Dauthi
Progressive
pi_104920949
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:59 schreef Felixa het volgende:
Ik haal mijn meel ook altijd bij de Hanos.
Kost per kilo iets van 1,50.
Deze is het:

[ afbeelding ]
Dat is meel voor cake, niet voor pizza. Het is namelijk grano tenero, zachte meel, voor pizza, brood en pasta wil je grano duro (harde tarwe) hebben.

edit: als je grano tenero gebruikt dan minstens tipo 1 of tipo 2, daar zit dan nog net genoeg proteine in, grano duro blijft echter het beste ;)

[ Bericht 13% gewijzigd door Dauthi op 28-11-2011 14:16:15 ]
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  † In Memoriam † maandag 28 november 2011 @ 14:24:41 #196
91830 MaximusTG
pi_104921497
Dat kan je niet zo zeggen hoor, de naamgeving van harde en zachte tarwe verschilt verschrikkelijk in Europa alleen al. Hier is het vooral op basis van eiwitgehalte, in Italie was het geloof ik zo, dat er maar 1 soort als harde tarwe werd aangemerkt, en de rest automatisch zachte tarwe is. De farina di grano tenero van le 5 stagioni wordt namelijk wel degelijk voor pizza gebruikt. Het eiwitgehalte kan dus nogal wisselen tussen verschillende soorten "farina di grano tenero".
http://www.le5stagioni.it/le5stagioniITA/prodotti-napoletana.html
  maandag 28 november 2011 @ 14:35:01 #197
37887 Dauthi
Progressive
pi_104921835
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 14:24 schreef MaximusTG het volgende:
Dat kan je niet zo zeggen hoor, de naamgeving van harde en zachte tarwe verschilt verschrikkelijk in Europa alleen al. Hier is het vooral op basis van eiwitgehalte, in Italie was het geloof ik zo, dat er maar 1 soort als harde tarwe werd aangemerkt, en de rest automatisch zachte tarwe is. De farina di grano tenero van le 5 stagioni wordt namelijk wel degelijk voor pizza gebruikt. Het eiwitgehalte kan dus nogal wisselen tussen verschillende soorten "farina di grano tenero".
http://www.le5stagioni.it/le5stagioniITA/prodotti-napoletana.html
Klopt dat het allemaal verschillend is (in Italië is ALLES van dorp tot dorp verschillend), maar het is wel wettelijk geregeld. En door de bank genomen geldt: 00 grano tenero heeft minstens 9,5% proteine, grano duro is altijd boven de 11,5%. tipo 1 tipo 2 grano tenero zijn beide minstens 12%.

Ligt het ook nog een beetje aan de producent dat klopt.

http://www.le5stagioni.it/le5stagioniITA/prodotti-manitoba.html nog beter ;)
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_104939860
eieren in je pizza? Als je lekker deeg wil moet je gewoon goed kneden! En goed meel gebruiken, iig geen supermarkt bloem oid..
Gisteren weer eens een pizzaatje gebakken :)
pizza di toly met salami, blauwe kaas prei en jalapenos of rode peper
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2011 @ 16:22:29 #199
91830 MaximusTG
pi_104970808
Nou, kneden doet niet echt wat voor de smaak hoor, tenzij je erg vieze handen hebt ;). Smaak ontwikkelt zich in een deeg tijdens een langzame gisting. Natuurlijke suikers in het deeg worden afgebroken tot simpele suikers, waar het gist zich weer mee kan voeden. Lactobacillen in het deeg zorgen voor complexere smaken. Goede bloem zou wel verschil kunnen maken. Misschien moeten de mensen die hun deeg niet genoeg smaak vinden hebben eens biologische bloem gebruiken. Net zoals je zuurdesem ook het beste van biologisch meel maakt (liefst rogge), omdat daar nog de meeste gewenste gisten en lactobacillen opzitten.
Vanavond hier ook weer eens pizza. Het was een last-minute beslissing, dus kan het deeg helaas niet heel veel tijd geven. Vanmiddag gemaakt, eventjes in de koelkast en nu buiten de koelkast. Wel heb ik er wat zuurdesemcultuur doorheen gemengd, om die smaakontwikkeling te kickstarten.
pi_104971963
quote:
Nou, kneden doet niet echt wat voor de smaak hoor,
yeah sure
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')