abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103704259
CDA-congres wordt beslissend voor Mauro (Volkskrant)

Het CDA-congres morgen in Utrecht krijgt een cruciale rol in het bepalen van de toekomst van de jonge Angolees Mauro Manuel. De CDA-fractie leek donderdagmiddag op een lijn te zitten, maar 's avonds kozen de fractieleden Kathleen Ferrier en Ad Koppejan toch hun eigen weg. Zij eisten dat Mauro in Nederland kan blijven, wat tot een crisisoverleg leidde. Zaterdag kunnen de leden zich uitspreken.

De afgelopen dagen werd duidelijk dat de dreigende uitzetting van Mauro gevoelig ligt bij de CDA-achterban. Het resulterende crisisoverleg binnen het CDA vond vannacht achter gesloten deuren plaats tijdens een kort reces. Vice-minsiterpresident Maxime Verhagen voegde zich na enige tijd bij het overleg.

Moties
Na het overleg werd het overleg voortgezet, maar werd alleen de CDA-motie in behandeling genomen. Tegen de verwachtingen in werd er gestemd tegen het voorstel om Mauro in Nederland te laten studeren. De oppositiepartijen die strijden voor een verblijfsvergunning voor de jongen brachten in de nacht van donderdag op vrijdag hun moties niet in stemming. Zij willen dat op een later moment doen, als ook het CDA-congres zaterdag zich over de kwestie heeft uitgesproken.

Mauro's toekomst is nu, ook na uren debat in de Tweede Kamer en crisisoverleg binnen het CDA, dus nog onduidelijk.

CDA crisis
De zaak van de Angolese jongen heeft de spanningen binnen de CDA-fractie vannacht flink doen oplopen. Het CDA sprak 's middags nog uit dat Mauro hoogstens voor studie in Nederland mag zijn, maar de dissidente CDA'ers Ad Koppejan en Kathleen Ferrier bleven er later op de dag toch bij dat de jongen het land niet uitgezet mag worden.

De twee wilden donderdagavond laat opnieuw met de rest van de fractie om de tafel om toch nog tot een eensluidend CDA-standpunt te komen. Met VVD en gedoogpartner PVV was juist afgesproken dat Mauro terug moet naar Angola.

Tijdens een reces van het Mauro-debat toont de digitale tv-zender Politiek 24 het
inmiddels bekende beeld van de dichte deur van de CDA-fractiekamer.

Weinig kans
Minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel) zei aanvankelijk dat zo'n poging weinig kans had, maar beloofde op aandrang van zijn eigen partij CDA een eventuele studieaanvraag van Mauro snel af te handelen. Voor een verblijfsvergunning ziet Leers geen ruimte. Ook is zijn geval niet schrijnend genoeg om gebruik te maken van zijn bevoegdheid een uitzondering te maken.

De oppositie bleef donderdagavond tijdens een langdurig debat proberen Leers te vermurwen, maar die hield voet bij stuk. Hij wil ook niet ingaan op een oproep nieuw beleid te maken voor asielzoekers die met Mauro te vergelijken zijn. Dat zijn kinderen die in hun eentje op jonge leeftijd naar Nederland kwamen en lange tijd in een pleeggezin hebben gezeten. Volgens bronnen hadden Ferrier en Koppejan donderdag nog geprobeerd daar afspraken over te maken met de oppositie.

Tevreden
De enige partij die ronduit tevreden is met het vertrek van Mauro is de PVV. Volgens deze partij heeft de jongen gelogen tijdens zijn asielprocedure. CDA en VVD namen het deze zomer nog voor Mauro op, maar de meerderheid binnen die partijen vindt nu dat Leers gelijk heeft in zijn oordeel geen uitzondering voor de jongen te maken.

(bron: http://www.volkskrant.nl/(...)end-voor-Mauro.dhtml)
Game on
pi_103704279
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:16 schreef Cherna het volgende:
Het CDA
_O-
pi_103704539
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat men het argument gebruikt "geen uitzondering te willen maken". Want dat heeft gevolgen..

Uitzondering waarop? Een wet die stelt dat iemand die 100% Nederlands is, hoewel zijn registratie anders beweert, uitgezet mag worden en ergens gedropt mag worden in een donker gat aan de andere kant van de wereld. Ja mensen, zo gaan wij met onze landgenoten om.

Als onze wetten ons zo behandelen, is het tijd dat die de schop op gaan.

Want hoeveel Mauro's wonen er nou in Nederland? Stiekem hoop ik op heel veel, want knapen zoals hij kan dit land zeer goed gebruiken. In tegenstelling tot heel wat andere etnische minderheden hier.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:28:39 #4
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103704609
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:26 schreef boyv het volgende:
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat men het argument gebruikt "geen uitzondering te willen maken". Want dat heeft gevolgen..

Uitzondering waarop? Een wet die stelt dat iemand die 100% Nederlands is, hoewel zijn registratie anders beweert, uitgezet mag worden en ergens gedropt mag worden in een donker gat aan de andere kant van de wereld. Ja mensen, zo gaan wij met onze landgenoten om.

Want hoeveel Mauro's wonen er nou in Nederland? Stiekem hoop ik op heel veel, want knapen zoals hij kan dit land zeer goed gebruiken. In tegenstelling tot heel wat andere etnische minderheden hier.
Toch zeker 75.
pi_103704678
Wat boeit het ook, zelfs in het congres is er uit gekomen dat hij weg moet.

Het enige wat Mauro nog rest is het Europees gerechtshof, dus het is in hogere handen dan de Nederlandse staat nu.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:34:09 #6
321876 Cherna
Fuck the System
pi_103704760
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:26 schreef boyv het volgende:

Ik geef je groot gelijk. Met de vergrijzing op komst zal er iets moeten gebeuren. Als men hier studeert en gaat werken is dat alleen maar toe te juichen.
Beter dan die ex ossies die hier als bendes opereren en de boel verzieken. De goed willende wil ik natuurlijk niet tekort doen. Maar het tuig mag wat mij betreft hun heil elders zoeken.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_103704804
70% van Nederland en 70% van het CDA wil het ook niet.

Als het CDA echte partijdemocratie pretendeert lieten ze dit niet gebeuren.
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:58:47 #8
225540 Pugg
Friends forever
pi_103705502
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:36 schreef De_Nuance het volgende:

Amen
pi_103705682
Tofik Dibi twittert dat hij dinsdag heropening van het debat over Mauro zal aanvragen naar aanleiding van de aangenomen resolutie.
pi_103705693
quote:

Als de CDA-top hier niet naar luistert, laat dit mooi zien hoe bang ze wel niet voor Wilders zijn.
pi_103705780
quote:

99% van Nederland wil ook geen belasting betalen.

POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_103705781
Om half vier pas weer live.
pi_103705807
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:05 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Als de CDA-top hier niet naar luistert, laat dit mooi zien hoe bang ze wel niet voor Wilders zijn.
Het CDA is Geerts poedel. Je gunt het Geert ook wel.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:13:11 #14
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_103705900
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:09 schreef Monidique het volgende:

Het CDA is Geerts poedel. Je gunt het Geert ook wel.
De grote gedoger van de PVV is het CDA.
pi_103705902
om half 4 pas verder... dan maar zappen. :P
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:21:45 #16
321876 Cherna
Fuck the System
pi_103706125
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:05 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Nee het laat zien dat wanneer je geen keuzes kunt maken je uiteindelijk ten onder gaat. Ze hadden op de eerste plaats nooit in zee moeten gaan met de PVV. Tenzij je het roerend eens was met de PVV natuurlijk. Maar nu zitten ze in een positie dat je altijd als verliezer uit de strijd komt. Besluit je Mauro te behouden tja dan speel je de PVV in de kaart. Zij hebben dan een stok achter de hand wanneer het beleid achteraf gefaald heeft. Zij kunnen zeggen we hebben er alles aan gedaan om het asielbeleid aan te scherpen maar het CDA heeft dit onmogelijk gemaakt voor ons. Stuur je Mauro weg dan verlies je je waardigheid als partij die centraal staat voor het gezin en eerlijke kansen voor iedereen. Tja gedoemd tot falen
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_103706136
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 13:31 schreef Voorschrift het volgende:
Wat boeit het ook, zelfs in het congres is er uit gekomen dat hij weg moet.

Het enige wat Mauro nog rest is het Europees gerechtshof, dus het is in hogere handen dan de Nederlandse staat nu.
Ben je nu blij jochie? :')
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_103706250
Zochten jullie vanochtend ook door jullie hele huis waar die irritante piep vandaan kwam? Ik dacht dat de accu van mijn telefoon leeg was of dat er wat mis was met m'n wasmachine.
pi_103706456
Zit het nu terug te kijken, ben weer een beetje trots op mijn partij. :)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:35:37 #20
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_103706517
omg wel mooi dat het CDA maar blijft aangeven dat het buiten de media om had moeten gaan, maar Knops vond het in juni nog prima en juist goed dat dit soort gevallen onder de aandacht komen _O-
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_103706576
Geert Wilders over het CDA

“Het CDA is een machtspartij, de grootste machtsmachine van Nederland. Ik zeg niet dat ze hun moeder verkopen om te gaan regeren, maar ze hebben er heel veel voor over om in een kabinet te komen. (…) Het is een club die dichter bij ons staat dan de PvdA of GroenLinks. Het is een partij die heel wendbaar is. Ze kunnen draaien omwille van de macht. Dat kan je negatief uitleggen, maar het biedt ook kansen. Ze zijn in staat te bewegen. Het CDA heeft heel veel gezichten.”
pi_103706638
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:33 schreef marcodej het volgende:
Welke partij is dat dan?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_103706704
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:33 schreef marcodej het volgende:
Niet het CDA neem ik aan.
pi_103706720
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:39 schreef Jarno het volgende:

[..]

Welke partij is dat dan?
Het CDA.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_103708158
we gaan zo weer verder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: