abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106425243
Zijn hier mensen die in Engeland of Scandinavië promoveren? Ik ben me een beetje aan het oriënteren en vroeg me af of hier mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen over promoveren in die landen. :)
  Moderator donderdag 5 januari 2012 @ 09:22:39 #155
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106428834
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 01:45 schreef Operc het volgende:
Zijn hier mensen die in Engeland of Scandinavië promoveren? Ik ben me een beetje aan het oriënteren en vroeg me af of hier mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen over promoveren in die landen. :)
Kijk even in de openingspost...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_106431855
Dank voor de felicitaties :)

Ik ben in Groot-Brittanie gepromoveerd. Voor discussies over verschillen tussen bijvoorbeeld Nederland en GB zou ik even terugzoeken, maar er zijn wel degelijk veel verschillen. De meeste PhD programma's hier zijn 3 jaar, al begint er een trend richting 4-jarige PhDs. Het is hier bijvoorbeeld ook mogelijk om meteen na je bachelor te beginnen (zelf niet gedaan). Daardoor ligt, in mijn idee, de focus veel meer op het trainings-aspect dan op de daadwerkelijke inhoud en zie ik regelmatig PhD studenten wiens hand echt nog door de promotor wordt vastgehouden. Nu hangt dat natuurlijk ook heel erg af van de plek en de promotors hoor, maar dat idee krijg ik tenminste. Veel verschil in niveau.

Waar je in Nederland werknemer bent, ben je hier nog gewoon student (maar wederom is er een trend richting een ander soort "benoeming" en eigenlijk is t best handig om de voordelen van een student te hebben), en een inkomen is niet altijd een zekerheid, en er zijn toch nog best wat 'self-funded' studenten en dat kan behoorlijk wat geld kosten. Ik zou ook alleen voor PhDs kiezen waar een beurs/studentship bij zit en daar kan je prima van rondkomen

Maar laat maar weten als je meer specifieke vragen hebt!
pi_106432049
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 18:40 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En waarom kun je jouw situatie niet gewoon vergelijken met 'gewoon' solliciteren naar een baan? Daar weet ook elke werkgever dat iemand die bij hen solliciteert ook bij andere werkgevers solliciteert. Sterker nog, een normale werkgever vindt het alleen maar verstandig als je op meerdere vacatures solliciteert. En het zegt iets over een werkgever die dat als wispelturig en besluiteloos ziet, je kunt je bij wijze van spreken afvragen of je bij zo'n bekrompen werkgever wel wilt werken.
En voor de rest lijkt het me het gewone spel tussen sollicitant en werkgever. Dit topic zit niet voor niks in WGR ;)

O ja, en xienix84 _O_ _O_
Bij mij ging het nog om de master, dus dan ben ik nog steeds gewoon student. En zoals xienix al zei: in het VK ben je ook als PhD-er nog steeds gewoon student.

Gisteren in ieder geval ook een interessant gesprek gehad over de MA met als eventueel vervolgtraject een PhD bij het instituut waaraan ik een master (en PhD indien mogelijk) overweeg. Ook wat antwoorden gekregen op meerdere aanmeldingen bij dezelfde universiteit / department, en dat moet geen probleem zijn volgens hem. Ook zou bij de master, mits bachelordiploma uiteraard, het voor mij redelijk zeker zijn dat ik word geaccepteerd aan de hand van resultaten, wat ook fijn is om te horen.

Zeer kleinschalige master, rond de 6 studenten. Lijkt mij persoonlijk heel erg fijn, mits iedereen fatsoenlijk gemotiveerd is en zulks!

En nog gefeliciteerd xienix!
Ja doei.
pi_106432831
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2012 09:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Kijk even in de openingspost...
Ik had daar wel even rondgekeken, maar qua UK waren de meesten Post Doc etc. ;)

@Xienix84, ik PM je straks even :)
pi_106434550
Waar je in Engeland student bent, kun je in Zweden van 2 walletjes eten. Ik ben werknemer met een vol salaris, maar ben ook student en woon bijvoorbeeld in een studentenwoning. Voor concrete vragen sta ik open, maar ik kan zo weinig met algemene vragen 'hoe is promoverne in zweden?'
  Moderator donderdag 5 januari 2012 @ 12:49:17 #160
45833 crew  Fogel
pi_106434718
In Noorwegen ben je werknemer met vol salaris (net onder de 50k¤ per jaar), maar zonder studentenvoordelen.
Verder, zie reactie van Jagärtrut.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_106434733
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 12:44 schreef Jagärtrut het volgende:
Waar je in Engeland student bent, kun je in Zweden van 2 walletjes eten. Ik ben werknemer met een vol salaris, maar ben ook student en woon bijvoorbeeld in een studentenwoning. Voor concrete vragen sta ik open, maar ik kan zo weinig met algemene vragen 'hoe is promoverne in zweden?'
Dat snap ik. ;)
Mijn vraag was ook meer bedoeld in de trant van: zijn er mensen die ik erover kan PMen, en niet 'vertel eens wat' want dat schiet inderdaad niet op. :)
Ik stuur ook jou vanavond even een PM (als je het niet erg vindt.)
  Moderator donderdag 5 januari 2012 @ 13:21:01 #162
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106435894
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 12:49 schreef Fogel het volgende:
In Noorwegen ben je werknemer met vol salaris (net onder de 50k¤ per jaar), maar zonder studentenvoordelen.
WTF -O-
pi_106436065
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 12:49 schreef Fogel het volgende:
Wow! Maar ook duurder leven daar of niet? ;)
Profiel opgeheven.
  Moderator donderdag 5 januari 2012 @ 13:26:27 #164
45833 crew  Fogel
pi_106436093
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2012 13:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

WTF -O-
Het is hier dan ook een tikkeltje duurder om te leven, dus op zich staat het vast wel in verhouding tot Nederland.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator donderdag 5 januari 2012 @ 13:27:32 #165
45833 crew  Fogel
pi_106436149
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 13:25 schreef Bierie het volgende:

[..]

Wow! Maar ook duurder leven daar of niet? ;)
Met een gezin kan je er niet/nauwelijks van rondkomen. Als je alleen bent en(/of) bescheiden woont is het geen probleem.
pi_106436232
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 12:49 schreef Operc het volgende:

[..]

Dat snap ik. ;)
Mijn vraag was ook meer bedoeld in de trant van: zijn er mensen die ik erover kan PMen, en niet 'vertel eens wat' want dat schiet inderdaad niet op. :)
Ik stuur ook jou vanavond even een PM (als je het niet erg vindt.)
maar natuurlijk.

Bij ons loopt het salaris elk jaar op. Ik begin met 21000 kronen, en ga omhoog naar 26500 kronen, als ik op 80% zit...
pi_106638790
In Noorwegen wonen is natuurlijk ook een optie! O+

Na een súper verhelderend en goed gesprek gisteren een paar knopen doorgehakt voor wat betreft de MA-keuze: het wordt (als eerste keus) een MA by Research aan de universiteit van Hull. De docent met wie ik het gesprek had heeft aangegeven dat, als mijn cijfers op orde zijn/blijven hij me graag tijdens die MA zou willen begeleiden omdat mijn 'wensen' qua onderwerp zeker in zijn straatje passen. Ben zelfs al in een richting gedoken voor een mogelijk proposal, want dat moet ik wel indienen tegelijk met mijn aanmelding voor de MA. Met dit onderwerp of op zijn minst deze insteek zag hij de mogelijkheden voor een PhD ook zeker in en gaan we als het meezit dus vanaf begin september beginnen, aangenomen dat ik al mijn vakken netjes haal en ook mijn Bachelor scriptie in orde komt voor september.

De MA's die ik eerder op het oog had zijn nog steeds érg interessant en zeker geschikt als mijn back-up keuzes, maar Aberystwyth gaat hem toch niet worden. Na lang wikken en wegen zijn de verhuizing, baankansen en kosten een te hoge drempel. Maar met deze 'oplossing' kan ik hopelijk veel van mezelf kwijt in het onderzoek dat ik ga doen, iets wat ik heel fijn vind.

Dus, ja. Zodoende.
Ja doei.
  Moderator dinsdag 10 januari 2012 @ 13:27:59 #168
45833 crew  Fogel
pi_106639029
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:21 schreef motorbloempje het volgende:
In Noorwegen wonen is natuurlijk ook een optie! O+

Het loon is niet alles: http://www.traveldailynew(...)in-the-world-in-2012

quote:
In the 2012, the most expensive cities (excluding rent) are:
Trondheim, Norway (188.91)
Stavanger, Norway (171.32)
Zurich, Switzerland (152.84)
Oslo, Norway (152.03)
Geneva, Switzerland (146.24)
Bern, Switzerland (142.44)
Lucerne, Switzerland (139.94)
Perth, Australia (139.63)
Bergen, Norway (138.79)
Tokyo, Japan (135.23)
Sydney, Australia (132.39)
Adelaide, Australia (129.60)
Monaco, Monaco (128.15)
Copenhagen, Denmark (123.82)
Edinburgh, United Kingdom (122.52)
Melbourne, Australia (121.53)
Dublin, Ireland (119.56)
London, United Kingdom (118.52)
Arhus, Denmark (115.96)
Canberra, Australia (115.89).
En daar zitten de universiteiten natuurlijk ;)
pi_106639061
Oh, ik denk alleen aan fjorden O+
Ja doei.
  Moderator dinsdag 10 januari 2012 @ 13:28:56 #170
45833 crew  Fogel
pi_106639071
En voor de rest van je post: well done! Eindelijk wat beslissingen :)
  Moderator dinsdag 10 januari 2012 @ 13:29:18 #171
45833 crew  Fogel
pi_106639083
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:28 schreef motorbloempje het volgende:
Oh, ik denk alleen aan fjorden O+
Daar kan je gratis naar kijken :P
pi_106639758
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 13:26 schreef Fogel het volgende:

[..]

Het is hier dan ook een tikkeltje duurder om te leven, dus op zich staat het vast wel in verhouding tot Nederland.
In Bergen en de rest van Noorwegen is het leven zo duur, dat ik mij afvraag of het niet gunstiger is om in Nederland als promenvendus te wonen en werken. Voor mijn gevoel is Bergen duurder dan Oslo, maar gezien het bovenstaande lijstje klopt dit niet. Daarnaast heb je bjina elke dag regen. :P

Voor de rest wel een hele mooie stad, Bergen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator dinsdag 10 januari 2012 @ 13:48:32 #173
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106639829
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:46 schreef Felagund het volgende:

[..]

In Bergen en de rest van Noorwegen is het leven zo duur, dat ik mij afvraag of het niet gunstiger is om in Nederland als promenvendus te wonen en werken. Voor mijn gevoel is Bergen duurder dan Oslo, maar gezien het bovenstaande lijstje klopt dit niet. Daarnaast heb je bjina elke dag regen. :P

Voor de rest wel een hele mooie stad, Bergen.
En daarbij kun je in bergen bergen bergen bergen.
pi_106640845
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:28 schreef Fogel het volgende:
En voor de rest van je post: well done! Eindelijk wat beslissingen :)
Ja, en het voelt ook echt héél goed. Het opent deuren maar ik leg me nergens direct mee vast zodat ik nog gaandeweg kan bedenken hoe het bevalt. ^O^
Ja doei.
  Moderator dinsdag 10 januari 2012 @ 14:16:30 #175
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106640984
Altijd fijn als je weer een stapje verder bent in het keuze process. Ik zit behoorlijk vast in mijn laatste... "wat wil ik nou eigenlijk"
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:54:46 #176
8369 speknek
Another day another slay
pi_106644450
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:27 schreef Fogel het volgende:

[..]

Het loon is niet alles: http://www.traveldailynew(...)in-the-world-in-2012

[..]

En daar zitten de universiteiten natuurlijk ;)
Ik denk wel dat dat lijstje een beetje vertekend is doordat de bovenste steden redelijk klein zijn en relatief weinig criminaliteit hebben. London zal voor de gemiddelde persoon waarschijnlijk duurder zijn omdat niemand tussen de criminele negers gaat wonen, welke huizenprijzen wel het gemiddelde meewegen. In Tokyo kun je ongetwijfeld betaalbare appartementen vinden, maar die stad is zo gigantisch dat je dan nog steeds ruim twee uur moet reizen voordat je er bent.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 11:49:26 #177
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106755791
hihi ik kreeg net het proefschrift van een collega in handen gedrukt, en ik sta in haar acknoledgements omschreven met zinnen als:

- a bizzare person
- I hope you start beleiving in yourself
- You have good qualities too

Vooral die laatste is toch wel erg mooi :')
pi_106755951
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 11:49 schreef Bosbeetle het volgende:
hihi ik kreeg net het proefschrift van een collega in handen gedrukt, en ik sta in haar acknoledgements omschreven met zinnen als:

- a bizzare person
- I hope you start beleiving in yourself
- You have good qualities too

Vooral die laatste is toch wel erg mooi :')
:D

Ben je eigenlijk nog steeds/alweer werkzaam in de wetenschap of heb je geen postdoc positie kunnen/willen bemachtigen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 11:58:16 #179
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_106756071
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 11:54 schreef Felagund het volgende:

[..]

:D

Ben je eigenlijk nog steeds/alweer werkzaam in de wetenschap of heb je geen postdoc positie kunnen/willen bemachtigen?
Ik doe een mini-postdoc tot 1 aug... verder moet ik eigenlijk gewoon solliciteren, maar ik ben er nog niet uit dit postdoccen bevalt me ook wel.
  Moderator vrijdag 27 januari 2012 @ 10:01:45 #180
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107286828
:) dat postdoccen bevalt me eigenlijk best goed, ik moet nog wel een beetje wennen aan de rare hierarchie verschuiving, ik voel me nog 1 van de aio's maar word 'gedwongen' om daar iets boven te gaan hangen :P
pi_107295873
Nou, na 4 maand werkeloos te zijn geweest kreeg ik gister opeens twee aio posities tegelijk aangeboden :)
Het is ook nog eens best moeilijk kiezen, beide zijn super leuk, maar de één is veel meer op de praktijk gericht en de andere veel theoretischer.
De één bij een meer gerenommeerde groep, de ander baanbrekender onderzoek.

Dat wordt een weekendje hard nadenken :P
En stiekem voelt het heel goed om 'gewild' te zijn, ik krijg opeens allemaal vleiende mailtjes :)
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_107299342
In 95% van de gevallen is de gerenommeerde groep de beste keuze. Of iets echt baanbrekend is voor jou niet goed te beoordelen (NOFI).
Jesus saves but death prevails.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 21:32:59 #183
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_107310175
Ik zou vooral kijken wat je zelf fijn vindt, maar wat hierboven staat is waar: een gerenommeerde groep gaat je verdere (onderzoeks)carriere meer boost geven dan een evt. baanbrekendheid. Baanbrekendheid is vaak een verkooptruc, het meest belangrijke onderzoek zijn vaak heel voorspelbare onderzoeken die gedegen worden uitgevoerd. Hoe meer 'baanbrekendheid' bij komt kijken, hoe meer je op je tellen moet zijn. Kijk uit dat je niet begint aan iets waarbij je aan het eind eindigt met een uitlopend project waar half-significante niets verduidelijkende getallen naar voren komen en je met moeite je 3 publicaties en 2 submissies weet binnen te slepen ;)
  vrijdag 27 januari 2012 @ 22:37:32 #184
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_107313385
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:57 schreef lemonlime het volgende:
Nou, na 4 maand werkeloos te zijn geweest kreeg ik gister opeens twee aio posities tegelijk aangeboden :)
(...)
En stiekem voelt het heel goed om 'gewild' te zijn, ik krijg opeens allemaal vleiende mailtjes :)
Enig idee waarom jij opeens gewild bent?
Tú estás dura y yo me veo cabrķn en el espejo
pi_107313898
De baanbrekendheid ligt vooral in dat er 3 departementen samen gaan werken aan één onderwerp, vanuit drie heel verschillende richtingen. Dat maakt het wel allemaal complexer omdat alles wel samen geīnterpreteerd moet kunnen worden.
Het punt over het behalen van resultaten is hier wel relevant trouwens, aangezien het nog de vraag is of het wel gaat werken. Maar ja, daar ligt dus ook de uitdaging.

Het andere onderzoek is veel 'veiliger', maar wel weer met veel keuzevrijheid.

En waarom ik gewild ben? Omdat de subsidies doorkomen volgende maand denk ik :P
Maar toeval bestaat blijkbaar ook nog. En ik ben gewoon goed in wat ik doe natuurlijk :)
  vrijdag 27 januari 2012 @ 23:02:56 #186
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_107314276
Ik zou het wel weten, een veilig onderzoek met veel keuzevrijheid bij een gerenommeerde vakgroep. Je mag me saai noemen, maar het klinkt als een wereldbaan :)
  vrijdag 27 januari 2012 @ 23:15:51 #187
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_107314725
Zonder mijn eigen visie teveel aan je op te drukken wil ik je het volgende nog wel even meegeven:
Kijk uit bij projecten waarbij je moet samenwerken met meer dan 2 afdelingen/ego's/visies/mede-aio's etc. 2 gaat nog wel, maar als het er meer worden dan zal je echt een goede portie van je tijd kwijt zijn aan politiek (dat is in ieder geval wat ik meekrijg van vele aio's die ik ken die dat meemaken). Je moet je voorstellen dat over elke uitleg/keuze/aanpak wel verschillen kunnen ontstaan op basis van een eigen visie. Hoe je het ook wendt of keert, een keus voor een aanpak zal altijd wel een keer uitgelegd worden als het afwijzen van een andere aanpak etc.
De tijd die je er aan kwijt bent is kwadratisch gerelateerd aan het aantal verschillend denkende mensen wat een directe vinger in de pap heeft in het project. Veel aio's die ik sprak vertellen me dat ze nooit voor het project hadden gekozen als ze geweten hadden hoeveel rompslomp dat met zich meebrengt.

Succes met je keuze! :)
pi_107442159
Nou, ik heb voor de 'veilige' optie gekozen :P
Klinkt saai zo, maar het is nog steeds een prachtig project en een fijne groep (met een publicatie in Science.. :Y) ), waar ik meer dan blij mee zou zijn als ik die andere aanbieding niet had gehad.

Het werd nog wel even moeilijk, gisteren had ik een gesprek met de drie initiatiefnemers van het andere project, en daar was zoveel enthousiasme en commitment.. toch lastig om daar nee tegen te zeggen. Maar ja, er waren ook nog veel onduidelijkheden, en die kan ik nu gewoon even slecht gebruiken.
Dus vanaf maart heb ik werk, jeej *O*
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:11:29 #189
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107442228
Zoals hier al eerder gezegd werd zou je in die samenwerking in drieën getrokken worden, ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt. Als het niet spannend genoeg is dan maak je het spannender er is vaak genoeg ruimte in een aioschap om her en der buiten de 'box' te kijken.
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:14:45 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107442337
Ik kreeg net een artikel terug, met 1 zinnetje van de reviewer, hij wil meer statistische onderbouwing van 2 figuren, en ik snap echt niet wat hij wil. Het is een positieve ten opzichte van een negatieve met meters verschil inclusief error bars en vermelding van wat die error bars inhouden met de hoeveelheid individuele proeven gemeld. Ik zou niet weten wat hij nog meer wil, dus ik ga vanavond maar even een student t-test erbij zetten maar dan nog is er niet iets echts toegevoegd... :?
pi_107442477
quote:
8s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik kreeg net een artikel terug, met 1 zinnetje van de reviewer, hij wil meer statistische onderbouwing van 2 figuren, en ik snap echt niet wat hij wil. Het is een positieve ten opzichte van een negatieve met meters verschil inclusief error bars en vermelding van wat die error bars inhouden met de hoeveelheid individuele proeven gemeld. Ik zou niet weten wat hij nog meer wil, dus ik ga vanavond maar even een student t-test erbij zetten maar dan nog is er niet iets echts toegevoegd... :?
Idd gewoon p-waarde en significatie niveau erbij? "Groot verschil" en "veel proeven" is niet een exacte statistiche onderbouwing :)
Klussen deel 1 en 2
pi_107442590
Errorbars zou in principe genoeg moeten zijn, als het goed is uitgevoerd. Zo'n t-test voegt vaak niet veel toe.
Album top 100 2024
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:23:03 #193
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107442593
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:18 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Idd gewoon p-waarde en significatie niveau erbij? "Groot verschil" en "veel proeven" is niet een exacte statistiche onderbouwing :)
Ja dat ga ik nu dus ook maar doen veranderd alleen niets aan de proef...
  dinsdag 31 januari 2012 @ 15:26:31 #194
8369 speknek
Another day another slay
pi_107442699
Als het een vergelijking is tussen die twee figuren heb je toch wel wat aan een variantie toets, of ben ik nou gek?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_107442783
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:22 schreef Felagund het volgende:
Errorbars zou in principe genoeg moeten zijn, als het goed is uitgevoerd. Zo'n t-test voegt vaak niet veel toe.
Ik denk dat het sterk afhankelijk is van het soort onderzoek dat je doet, wat genoeg is en wat niet. Ik ben in iedere geval gewend om altijd een t-test te doen. Commentaar "meer statistische onderbouwing" wanneer deze test afwezig is vind ik dus heel logisch, ook als de experimenten verder goed zijn uitgevoerd. Maar goed, ik weet niet wat voor paper Bosbeetle aan het schrijven is en in hoeverre het relevant is. Maar misschien heeft de reviewer een iets andere achtergrond en vindt hij of zij het ook niet meer dan logisch dat er wel een statistische test bij zit :)
Klussen deel 1 en 2
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:29:45 #196
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107442790
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:26 schreef speknek het volgende:
Als het een vergelijking is tussen die twee figuren heb je toch wel wat aan een variantie toets, of ben ik nou gek?
Nee het is binnen 1 figuur... Het is een grafiekje, 2 lijnen bestaande uit 3 punten lopen van 0 naar 15 % en een andere (controle) loopt van 0 naar 60%, en de error bars zijn maximaal 1%. m.a.w. duidelijk verschillend. En n=6 :P

De letterlijke opmerking is "a statistical analysis is still needed to show significant differences" ik ben bang dat het dan hier op afketst, wat nogal kut is omdat we goftedomme 4 hele figuren hebben toegevoegd.

Bleghh ze moeten biologen geen wiskunde laten doen. Dat kan ik niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bosbeetle op 31-01-2012 15:37:38 ]
  dinsdag 31 januari 2012 @ 15:38:24 #197
8369 speknek
Another day another slay
pi_107443069
Totaal n=6? Dus maximaal twee per conditie? Dan heeft een statistische test weinig zin inderdaad (maar error bars ook niet).

Voor de rest heeft de reviewer lijkt me gelijk, als je drie condities met elkaar vergelijkt moet je een test doen.
pi_107443094
Kijk, zo een opmerking klinkt voor mij dus heel bekend :P Maar je hoeft dan slechts 1 regel toevoegen over de uitkomst van de t-test, deze regel kan misschien zelfs in de caption van je figure.

Ik ben wel bang dat n=6 niet zo goed is voor de significatie van de uitkomst. Zijn er niet stiekem meer waardes waar je over middelt (bijvoorbeeld meerdere metingen van hetzelfde proefpersoon)?
Klussen deel 1 en 2
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:39:33 #199
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107443106
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:38 schreef speknek het volgende:
Totaal n=6? Dus maximaal twee per conditie? Dan heeft een statistische test weinig zin inderdaad (maar error bars ook niet).

Voor de rest heeft de reviewer lijkt me gelijk, als je drie condities met elkaar vergelijkt moet je een test doen.
Nee n=6 als in alle 9 punten zijn 6 keer afzonderlijk van elkaar gemeten, het experiment is 6 keer uitgevoerd.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 15:39:58 #200
8369 speknek
Another day another slay
pi_107443117
Ik zou gewoon de test doen en dan zeggen dat er niets uitkomt, zoals ook wel te verwachten is met n=6, maar dat de grafiek een duidelijke trend lijkt aan te tonen, uiteraard moet je voorzichtig zijn in de conclusies, etc. etc. Geen probleem toch?
pi_107443137
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:29 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Ik denk dat het sterk afhankelijk is van het soort onderzoek dat je doet, wat genoeg is en wat niet. Ik ben in iedere geval gewend om altijd een t-test te doen. Commentaar "meer statistische onderbouwing" wanneer deze test afwezig is vind ik dus heel logisch, ook als de experimenten verder goed zijn uitgevoerd. Maar goed, ik weet niet wat voor paper Bosbeetle aan het schrijven is en in hoeverre het relevant is. Maar misschien heeft de reviewer een iets andere achtergrond en vindt hij of zij het ook niet meer dan logisch dat er wel een statistische test bij zit :)
Het komt mij vaak als gegoochel met statistiek over. Het is vaak onduidelijk welke aannames worden gemaakt en of deze zijn te rechtvaardigen. Terwijl het principe dat als de errorbars klein zijn, dat dan de fout ook klein is, een stuk duidelijker is. Je kan ook bewijzen dat de temperatuurstijging significant afhangt van de daling van de piraten op aarde. Maar iedereen weet dat dit onzin is.
Album top 100 2024
pi_107443160
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee n=6 als in alle 9 punten zijn 6 keer afzonderlijk van elkaar gemeten, het experiment is 6 keer uitgevoerd.
Je kan eventueel een bootstrap doen, maar daarvoor is 6 verschillende experimenten eigenlijk ook te weinig.
Album top 100 2024
  Moderator dinsdag 31 januari 2012 @ 15:41:05 #203
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107443162
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:39 schreef speknek het volgende:
Ik zou gewoon de test doen en dan zeggen dat er niets uitkomt, zoals ook wel te verwachten is met n=6, maar dat de grafiek een duidelijke trend lijkt aan te tonen, uiteraard moet je voorzichtig zijn in de conclusies, etc. etc. Geen probleem toch?
:D hier praten duidelijk andere disciplines, ik heb in de biochemie zelden waardes boven de n=3 gezien :P meestal houd het daar bij op.
pi_107443245
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 15:40 schreef Felagund het volgende:

[..]

Het komt mij vaak als gegoochel met statistiek over. Het is vaak onduidelijk welke aannames worden gemaakt en of deze zijn te rechtvaardigen. Terwijl het principe dat als de errorbars klein zijn, dat dan de fout ook klein is, een stuk duidelijker is. Je kan ook bewijzen dat de temperatuurstijging significant afhangt van de daling van de piraten op aarde. Maar iedereen weet dat dit onzin is.
Wat je met een t-test bewijst is dat de temperatuurstijging significant anders is bij verschillende aantallen piraten. Je hebt daarmee nog geen "causality" bewezen.

In veel papers is het vaak idd gegoochel, maar het gaat nu gewoon om het kwantificeren van het "de verschillen zijn groot en de errorbars zijn klein", daar kan je een waarde voor uitrekenen waar sommige mensen (zoals de reviewer) waarde aan hechten.
Klussen deel 1 en 2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')