abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103662001
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:07 schreef Copycat het volgende:
Eigenlijk ben ik veel meer benieuwd naar hoe het gesprek tussen TS en zijn vriendin gisteren gegaan is ...
Als je na 6 maanden vreemd gaat moet je heel ernstig nadenken over je relatie wat mij betreft.
En als hij het op gaat biechten kan hij het beter gewoon meteen uitmaken lijkt me.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:11:33 #202
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_103662035
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:10 schreef lezzer het volgende:

Als je na 6 maanden vreemd gaat moet je heel ernstig nadenken over je relatie wat mij betreft.
En als hij het op gaat biechten kan hij het beter gewoon meteen uitmaken lijkt me.
Daarom wil ik van hem weten hoe dat gesprek gisteren gegaan is.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_103662258
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:09 schreef lezzer het volgende:
1. ik ben ooit vreemd gegaan, en met die vrouw ben ik inmiddels 12 jaar samen. Ik werd verliefd op een ander, en ik ging doen waarvan ik dacht dat ik het nooit zou doen. Iets dat ik veroordeelde. Maar ik was heel erg verliefd, en het is de beste beslissing die ik ooit genomen heb. Ik heb dat 3 maanden volgehouden en ben toen weggegaan bij mijn ex.
Vreemdgaan is niet goed te praten. Je moet er conclusies aan verbinden. En dat heb ik gedaan en ook mijn verantwoordelijkheid genomen. O-ve-rigens... ik ben met mijn hart vreemd gegaan, maar niet "all the way".
Oké, dat is iets wat in principe kan gebeuren toch? Je wordt verliefd op een ander en die paste beter bij je blijkt ook later, alleen heb je 3 maanden met beide iets gehad als ik het zo begrijp? Waarom het niet vertellen voor het vreemdgaan? Mijn punt is dan alsof het lijkt als je eerst zekerheid wilde over je nieuwe liefde voordat je er echt voor ging, dat is handelen uit angst en iets waar je denk ik dan beter eerst beter naar had kunnen kijken.
quote:
2. mijn eerste vriendinnetje maakte het uit. Ik dacht "kut, dat is niet leuk, maar ja, het ging al niet zo best". Jaren later hoorde ik dat ze vreemd was gegaan. Toen ging het pas echt zeer doen.
Dat dat gebeurd was of dat ze het achter je rug deed?
quote:
En nou jij. Want je ontwijkt mijn vraag.
Ik ontwijk de vraag niet, ik zeg dat ik niet in ga op persoonlijke ervaringen, dat is misschien niet het antwoord wat je wil maar het is wel een antwoord.
quote:
Het is allemaal wat makkelijk redeneren vanuit de theorie hè
Is vinden dat anderen het verdienen om eerlijk te tegen te zijn, ook al heb jij iets gedaan wat diegene kwetst een theorie?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_103662285
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:05 schreef picardmike het volgende:

[..]

Ik mag jou wel :7

Jij mag aan mijn ronde tafel zitten ;)
Als de uren een beetje te doen zijn en ik mijn eigen schild mag verven dan ben ik de moeilijkste niet!
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_103662373
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:18 schreef Canillas het volgende:
Ik ontwijk de vraag niet, ik zeg dat ik niet in ga op persoonlijke ervaringen, dat is misschien niet het antwoord wat je wil maar het is wel een antwoord.
Ok, maar dan ga ik er dus van uit dat je niet weet waar je het over hebt. :)
Er wordt hier nogal snel van alles geroepen op Fok over vreemd gaan, moraalridders voorop, maar als het je overkomt is het ineens helemaal anders.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:27:10 #206
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_103662496
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:23 schreef lezzer het volgende:

[..]

Er wordt hier nogal snel van alles geroepen op Fok over vreemd gaan, moraalridders voorop, maar als het je overkomt is het ineens helemaal anders.
QFT
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
pi_103662568
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 10:26 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dat hoeft voor jou niet, voor de partner in kwestie kan dat heel anders zijn, je noemt het nodeloos alsof het voor een ander zou moeten betekenen wat jij vind dat het betekent.

Vind jij echt dat jij dat voor een ander hebt te bepalen? Dat is toch eigenlijk het hele punt van het vertellen of niet? Jij wilt vreemdgaan én dat het geen consequenties heeft, is dat redelijk?
Ja, ik vind dat ik dat voor een ander kan bepalen ja. Ik bepaal overigens wel meer voor een ander, als het gaat om mijn eigen daden en meningen. Ik ben niet zo van 'alles moet gezegd', als het een ander kwetst en het is niet nodig die persoon iets te vertellen, laat ik dat liever links liggen. Zo vind ik ook wel eens iemand ontzettend irritant of heel lelijk, maar dat flap ik er ook niet gewoon uit. Ook denk ik wel eens gemene dingen, die vertel ik ook niet. Tevens flirt ik wel eens of probeert een man iets bij mij; ook dat vertel ik niet. Ik zie dat gewoon niet als relevant voor die persoon, en met vreemdgaan opbiechten maak ik een heleboel los, dat wil ik hem en mezelf niet aan doen.

Overigens heb ik het dus niet over een situatie waarin ik verliefd word op een ander, een situatie waarbij ik onveilige seks heb gehad, een situatie waarbij de kans aanwezig is dat hij er achter komt, etc. Bij die omstandigheden is het voor hem wel relevant om de waarheid te weten, natuurlijk. Ik heb dus het beste met hem voor. Maar ook wel eens met mezelf. En na een goed feestje kan het zo maar gebeuren dat ik zin kreeg. Dat is overigens maar 1 keer gebeurd, en ik ga er vanuit dat het daar ook bij blijft, maar ik sluit niets uit. Zoals niemand dat zou moeten doen, want dat is niet realistisch.
pi_103662957
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:23 schreef lezzer het volgende:
Als je daar vanuit wilt gaan moet je dat doen :)

Maar je laatste zin zegt het eigenlijk allemaal; ''als het je overkomt'', alsof de dingen om jou heen en niet jijzelf beslissen wat jij doet, alsof je een slachtoffer van omstandigheden bent/was, dat er een gevoel of iets was wat groter was dan jij aankon. Als je dat gelooft maak je jezelf kleiner dan je bent en ontkom je er niet aan angst je handelen te laten bepalen en doet het argument of je er iemand mee kwets ook niet meer zo toe, jij bent immers het slachtoffer dan, kan jij niks aan doen, toch? Logisch ook dat je dan een houding aanneemt als ''het kan je altijd overkomen'' je hebt immers eerder laten zien dat er iets was waarvan jij geloofde dat je het niet aan kon.
pi_103662998
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:28 schreef Taurus het volgende:
Overigens heb ik het dus niet over een situatie waarin ik verliefd word op een ander, een situatie waarbij ik onveilige seks heb gehad, een situatie waarbij de kans aanwezig is dat hij er achter komt, etc. Bij die omstandigheden is het voor hem wel relevant om de waarheid te weten, natuurlijk. Ik heb dus het beste met hem voor. Maar ook wel eens met mezelf. En na een goed feestje kan het zo maar gebeuren dat ik zin kreeg. Dat is overigens maar 1 keer gebeurd, en ik ga er vanuit dat het daar ook bij blijft, maar ik sluit niets uit. Zoals niemand dat zou moeten doen, want dat is niet realistisch.
Omstandigheden laten bepalen hoe jij handelt, onmogelijk om dan stabiel in het leven te staan.
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:46:57 #210
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_103663132
Ben benieuwd naar de uitslag..
:')
pi_103665369
Waarom zou je het vertellen :') _O-
And remember, respect is everything!
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:57:59 #212
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_103665854
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:43 schreef Canillas het volgende:

[..]

Omstandigheden laten bepalen hoe jij handelt, onmogelijk om dan stabiel in het leven te staan.
Nah, kom op zeg.... ik ken jou helemaal niet van de zwart-wit optiek?! Wat de meeste onderwerpen betreft, heb jij een grijswaarden-spectrum dat breder is dan de A2, wat ik een uitstekende en realistische instelling vind.

Taurus zegt min of meer: het hangt van de omstandigheden af; ik laat me leiden door de mate waarin ik het minst mijn partner kwets. Dat lijkt me een prima morele leidraad.
pi_103666391
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:57 schreef Heinlein het volgende:
Nah, kom op zeg.... ik ken jou helemaal niet van de zwart-wit optiek?! Wat de meeste onderwerpen betreft, heb jij een grijswaarden-spectrum dat breder is dan de A2, wat ik een uitstekende en realistische instelling vind.
Dat was ook meer een reactie puur op die post, ze zegt dat ze hem niet wil kwetsen en begint meteen over omstandigheden, alsof die bepalen, zou het niet zou moeten zijn dat het niet willen kwetsen van iemand hetgeen zou moeten zijn wat bepaalt? Als dat is wat je echt het liefst wil, dan is dat toch wat je doet?

Kwets je iemand (je partner of wie dan ook) niet het minst door diegene niet te kwetsen? En als je merkt dat je in het in een bepaalde situatie daar moeilijk mee heb je voor jezelf nagaat waarom dat zo en daar eventueel wat mee doet, voor je hetgeen doet wat kwetst?

Er is iets waar je goed op moet letten wanneer je het woord 'maar' gebruikt want alles wat daarna komt is hetgeen wat iemand echt bedoelt, je kan eigenlijk het woord maar en alles wat daarvoor staat weglaten ''ik wil mijn partner niet kwetsen maar het kan best voorkomen dat ik iets doe wat mijn partner wel kwetst''. Als je zo wil leven prima, ieder zijn ding, maar neem dan wel de verantwoordelijkheid voor wat je doet. ''Ik wil best eerlijk zijn maar ik wil ook geen gedoe''
pi_103666836
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:43 schreef Canillas het volgende:

[..]

Zeg, zweefteef, iedereen laat zijn of haar gedrag bepalen door omstandigheden. Ik althans wel en dat komt omdat die identiteit van jou aan verandering onderhevig is. Dat jij in de illusie leeft dat je je hele leven dezelfde 'ik' met dezelfde principes blijft moet je zelf weten, maar ik ben inmiddels wijzer.
pi_103667026
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:12 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dat was ook meer een reactie puur op die post, ze zegt dat ze hem niet wil kwetsen en begint meteen over omstandigheden, alsof die bepalen, zou het niet zou moeten zijn dat het niet willen kwetsen van iemand hetgeen zou moeten zijn wat bepaalt? Als dat is wat je echt het liefst wil, dan is dat toch wat je doet?
Het kwaad is al geschied! Dit topic gaat niet over 'moet vreemdgaan kunnen?', dit topic gaat over 'wat te doen als je bent vreemdgegaan, voor je houden of eerlijk zijn' en daar hebben mensen verschillende antwoorden op omdat er verschillende normen gelden wat betreft eerlijkheid en leugens. Dat is niet jouw standaard, die standaard verschilt p.p.
quote:
Kwets je iemand (je partner of wie dan ook) niet het minst door diegene niet te kwetsen? En als je merkt dat je in het in een bepaalde situatie daar moeilijk mee heb je voor jezelf nagaat waarom dat zo en daar eventueel wat mee doet, voor je hetgeen doet wat kwetst?
Juist, en als je het vreemdgaan voor je houdt, kwets je die persoon dus niet. Ofwel het minst. En dat riedeltje wat je daarna opschrijft impliceert weer dat jij de mens blijkbaar als een puur rationeel wezen ziet, die 'voor zichzelf nagaat waarom dat zo en daar eventueel wat mee doet' avorens die persoon seks gaat hebben buiten de relatie om, terwijl dat simpelweg niet in alle omstandigheden zo gebeurt. Los daarvan is dit dus niet de discussie; niemand zegt hier in dit topic dat vreemdgaan goed is of dat dat moet kunnen, ook ik niet. Maar het gebeurt wel en nu gaat het over de vraag; vertel je het of niet?
quote:
Er is iets waar je goed op moet letten wanneer je het woord 'maar' gebruikt want alles wat daarna komt is hetgeen wat iemand echt bedoelt, je kan eigenlijk het woord maar en alles wat daarvoor staat weglaten ''ik wil mijn partner niet kwetsen maar het kan best voorkomen dat ik iets doe wat mijn partner wel kwetst''. Als je zo wil leven prima, ieder zijn ding, maar neem dan wel de verantwoordelijkheid voor wat je doet. ''Ik wil best eerlijk zijn maar ik wil ook geen gedoe''
Onzin, wat na de 'maar' komt is een nuance die jij ook zou moeten maken. Ik geloof er geen barst van dat jij kan zeggen 'ik wil mijn partner niet kwetsen, dus ik zal dat ook nooit doen'. Dat kun je althans wel zeggen, maar dan ben ik benieuwd wie zichzelf nu daadwerkelijk voor de gek houdt.

Ik wil overigens niet eerlijk zijn, want ik wil geen gedoe. Mag de 'want' wel?
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:42:46 #216
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_103667585
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:12 schreef Canillas het volgende:

Tja, ik weet niet... je hebt gedeeltelijk wel gelijk, maar ik heb door de jaren gemerkt dat sommige mensen zich gewoon sneller door emoties dan door reden laten leiden.

Zulke mensen zullen zeggen; "ach welnee, ik zal niet vreemdgaan" en dan in een situatie komen waar ze zich zo gewaardeerd (of geil) voelen, dat ze alles vergeten. De volgende ochtend ziet alles er een stuk anders uit. Ze hebben dan geleerd, dat de emoties de overhand kunnen nemen in bepaalde omstandigheden (ja, ik gebruik het woord omstandigheden).

Dus sec ben ik het wel met je eens, maar je beschrijft een perfecte wereld. In het echt maken mensen fouten. Je moet dan van die fout leren. Als je meteen je partner verwittigd, dan kom je in een heel ander proces terecht, wat mijns inziens schadelijk is voor beiden.

Ik zal je een andere vergelijking geven. Als ik vind dat mijn relatie slecht gaat, en ik wil me meer gaan inzetten, dan moet ik actie ondernemen. Niet aankondigen aan mijn partner. De relatie is er namelijk bij gebaat, als zij NIET op de hoogte is van het proces, maar WEL van de uitkomst.

Dat is mijns inziens in dit geval ook zo. De relatie is er bij gebaat, als de vreemdganger zelf zijn lering trekt uit de fout.
pi_103667757
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:23 schreef Taurus het volgende:
Zeg, zweefteef, iedereen laat zijn of haar gedrag bepalen door omstandigheden. Ik althans wel en dat komt omdat die identiteit van jou aan verandering onderhevig is. Dat jij in de illusie leeft dat je je hele leven dezelfde 'ik' met dezelfde principes blijft moet je zelf weten, maar ik ben inmiddels wijzer.
Dat is nogal een verschil he ;)

Dus jij hebt geleerd dat er situaties zijn waarin je het geen wat je het liefst wil (je partner niet kwetsen) laat gaan om wat voor reden dan ook, en nu ben je 'wijzer'? Zou wijzer niet zeggen ''oké, dit is gebeurd, was niet mijn bedoeling dus ik ga begrijpen waarom het gebeurde, daar eerlijk over zijn en zorgen dat het niet meer gebeurd. Nu leg je je ergens bij neer, wat niet zou hoeven want je leert jezelf geloven dat je iets niet kan. Is dat ooit wijs?
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:56:05 #218
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_103668030
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:47 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dus jij hebt geleerd dat er situaties zijn waarin je het geen wat je het liefst wil (je partner niet kwetsen) laat gaan om wat voor reden dan ook, en nu ben je 'wijzer'? Zou wijzer niet zeggen ''oké, dit is gebeurd, was niet mijn bedoeling dus ik ga begrijpen waarom het gebeurde, daar eerlijk over zijn en zorgen dat het niet meer gebeurd. Nu leg je je ergens bij neer, wat niet zou hoeven want je leert jezelf geloven dat je iets niet kan. Is dat ooit wijs?
Zo lees ik het niet, hoor. Ze legt er zich niet bij neer, maar ze heeft geleerd van de situatie, heeft bijv. geleerd dat zij zich onder omstandigheden door emoties laat leiden, in plaats van consideratie voor haar partner. Ik lees ook, dat ze de volgende keer zichzelf beter kan observeren en bijsturen. Dat is wijsheid, mijns inziens.
pi_103668072
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:47 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dat is nogal een verschil he ;)

Wijzer in de zin van dat ik zie dat ik me niet altijd zo gedraag zoals ik zou willen. Ja, er zijn situaties waarin ik anderen kwets. Daar hoort vreemdgaan overigens niet bij, want dat houd ik voor me. Ik kwets pas op het moment dat ik daar eerlijk over ben. Jouw definitie van 'wijzer worden' ondersteun ik dan ook niet, 'daar eerlijk over zijn' hoort niet in jouw rijtje bedenkingen thuis, wat mij betreft.
Ik leg mezelf ergens bij neer en dat kan zeker wijs zijn, ja. Ik leg mezelf neer bij het feit dat ik iedere dag voor keuzes kom te staan, gesprekken heb of kennis vergaar waardoor ik ongeveer jaarlijks duidelijk merk dat ik meningen heb bijgesteld en nuanceer. Ik leer dus nog iedere dag. Dat vind ik zelf behoorlijk wijs.
pi_103668147
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:29 schreef Taurus het volgende:
Juist, en als je het vreemdgaan voor je houdt, kwets je die persoon dus niet. Ofwel het minst. En dat riedeltje wat je daarna opschrijft impliceert weer dat jij de mens blijkbaar als een puur rationeel wezen ziet, die 'voor zichzelf nagaat waarom dat zo en daar eventueel wat mee doet' avorens die persoon seks gaat hebben buiten de relatie om, terwijl dat simpelweg niet in alle omstandigheden zo gebeurt. Los daarvan is dit dus niet de discussie; niemand zegt hier in dit topic dat vreemdgaan goed is of dat dat moet kunnen, ook ik niet. Maar het gebeurt wel en nu gaat het over de vraag; vertel je het of niet?
Ik zie de mens absoluut niet als een puur rationeel wezen, zou een nogal saaie bedoeling zijn. Wat ik wel geloof is dat iedereen met een beetje introspectie en je afvragen waarom je doet wat je doet en wat over jezelf te leren een stuk makkelijker beslissingen kan nemen ipv meteen te reageren. Als je zo handelt heb je namelijk geen keus, zo ook jou voorbeeld; het gebeurde gewoon, het overkwam me, de omstandigheden etc, dat het nu zo gegaan is wil niet zeggen dat het weer zo hoeft te gaan, daar kan je een keus in krijgen. Dat nalaten is vind ik nog kwalijker dan dat keertje vreemdgaan want je creëert hier meer van hetzelfde ipv iets anders/beters.
pi_103668257
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:57 schreef Taurus het volgende:
Wijzer in de zin van dat ik zie dat ik me niet altijd zo gedraag zoals ik zou willen. Ja, er zijn situaties waarin ik anderen kwets. Daar hoort vreemdgaan overigens niet bij, want dat houd ik voor me. Ik kwets pas op het moment dat ik daar eerlijk over ben. Jouw definitie van 'wijzer worden' ondersteun ik dan ook niet, 'daar eerlijk over zijn' hoort niet in jouw rijtje bedenkingen thuis, wat mij betreft.
Ik leg mezelf ergens bij neer en dat kan zeker wijs zijn, ja. Ik leg mezelf neer bij het feit dat ik iedere dag voor keuzes kom te staan, gesprekken heb of kennis vergaar waardoor ik ongeveer jaarlijks duidelijk merk dat ik meningen heb bijgesteld en nuanceer. Ik leer dus nog iedere dag. Dat vind ik zelf behoorlijk wijs.
En als hij erachter komt, heb je hem dan pas gekwetst of heeft hij dan pas een gekwetst gevoel?
pi_103668552
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:59 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ik zie de mens absoluut niet als een puur rationeel wezen, zou een nogal saaie bedoeling zijn. Wat ik wel geloof is dat iedereen met een beetje introspectie en je afvragen waarom je doet wat je doet en wat over jezelf te leren een stuk makkelijker beslissingen kan nemen ipv meteen te reageren. Als je zo handelt heb je namelijk geen keus, zo ook jou voorbeeld; het gebeurde gewoon, het overkwam me, de omstandigheden etc, dat het nu zo gegaan is wil niet zeggen dat het weer zo hoeft te gaan, daar kan je een keus in krijgen. Dat nalaten is vind ik nog kwalijker dan dat keertje vreemdgaan want je creëert hier meer van hetzelfde ipv iets anders/beters.
Absoluut moet je zaken afwegen en nadenken over wat je doet, maar in het geval van vreemdgaan hebben we het over gevoelens, lust, drift, etc. Dat is echt te vergelijken met woede die je voor iemand kan voelen waarbij je bijvoorbeeld een keer een mep verkoopt. Zo kun je ook een ontzettende lust voelen en zwichten voor de verleiding, en ik wil ook zo zijn. Ik wil helemaal niet leven met beloftes en uitspraken als 'ik zal nooit slaan' en 'ik zal nooit vreemd gaan'. Ik vind eigenlijk ook dat anderen dat niet kunnen zeggen, maar goed, dat is niet aan mij natuurlijk.
Maar dit wil niet zeggen dat ik nergens over nadenk of nooit bewust keuzes maak, ik vind echter bij dit soort zaken emotie en gevoelens niet te onderschatten.
pi_103668608
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:42 schreef Heinlein het volgende:
Tja, ik weet niet... je hebt gedeeltelijk wel gelijk, maar ik heb door de jaren gemerkt dat sommige mensen zich gewoon sneller door emoties dan door reden laten leiden.
Dat is niet je laten leiden door emoties, dat is van je gevoelens/emoties af willen; ''nu voel ik me zus of zo dus doe ik dit of dat'' om het gevoel weg te krijgen ''ik voel me rot dus er moet maar iets gebeuren waardoor ik me beter voel''. Gevoel is dan niet de oorzaak, gevoel is er om gevoeld en begrepen te worden, niet om te ontkennen door het weg te stoppen of op een andere manier te dempen.
quote:
Zulke mensen zullen zeggen; "ach welnee, ik zal niet vreemdgaan" en dan in een situatie komen waar ze zich zo gewaardeerd (of geil) voelen, dat ze alles vergeten. De volgende ochtend ziet alles er een stuk anders uit. Ze hebben dan geleerd, dat de emoties de overhand kunnen nemen in bepaalde omstandigheden (ja, ik gebruik het woord omstandigheden).
Dit soort dingen, die gevoelens van ''ik voelde me zo goed bij hem/haar op dat moment'' kunnen alleen ontstaan wanneer iemand zichzelf niet voldoende waardeert en er gemis in het zijn van zichzelf is, wat ook de basis voor vreemdgaan is ''ik wil even voor iemand helemaal alles zijn, alsof ik dan betekenis heb''. Zorg je goed voor jezelf dan heb je al betekenis en heb je dit soort dingen niet nodig.
quote:
Dus sec ben ik het wel met je eens, maar je beschrijft een perfecte wereld. In het echt maken mensen fouten. Je moet dan van die fout leren. Als je meteen je partner verwittigd, dan kom je in een heel ander proces terecht, wat mijns inziens schadelijk is voor beiden.
Schadelijk in de zin van moeilijk in het begin, ongetwijfeld, maar kan je dat ook met zekerheid over de lange termijn zeggen? Het vertellen is dan ook meer een morele kwestie, wat je nu zegt klinkt nog een steeds een beetje als ''wat is het beste voor mij'' en niet ''ik heb diegene bedrogen, mijn fout, dus dat vertel ik, diegene heeft recht op de waarheid''.
quote:
Ik zal je een andere vergelijking geven. Als ik vind dat mijn relatie slecht gaat, en ik wil me meer gaan inzetten, dan moet ik actie ondernemen. Niet aankondigen aan mijn partner. De relatie is er namelijk bij gebaat, als zij NIET op de hoogte is van het proces, maar WEL van de uitkomst.
En het bespreken met je partner en er samen aan werken, beiden hetzelfde voor jullie nastreven als dat is wat jullie willen, is daar niet meer uit te halen? Lijkt me best iets om de band te versterken en goed voor de communicatie. Moet je wel eerlijk durven zijn en je kwetsbaar durven opstellen maar juist daarin zit kracht, dingen niet vertellen is meer een machtsspelletje. Dat is nooit echt gezond, al is het maar om niet te willen geloven dat macht iets is wat je nodig hebt want dan laat je je leiden door angst.
pi_103668669
Hij durfde het gewoon niet te zeggen
pi_103668708
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:10 schreef Taurus het volgende:
Absoluut moet je zaken afwegen en nadenken over wat je doet, maar in het geval van vreemdgaan hebben we het over gevoelens, lust, drift, etc. Dat is echt te vergelijken met woede die je voor iemand kan voelen waarbij je bijvoorbeeld een keer een mep verkoopt. Zo kun je ook een ontzettende lust voelen en zwichten voor de verleiding, en ik wil ook zo zijn. Ik wil helemaal niet leven met beloftes en uitspraken als 'ik zal nooit slaan' en 'ik zal nooit vreemd gaan'.
Jammer dat je niet begrijpt dat achter woede enkel verdriet en negatieve zelfoordelen zit, want wat je hier typt past precies uit tijd waar die uit stammen; je gedraagt je als een kind in een volwassen lichaam.
pi_103668720
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:02 schreef Canillas het volgende:

[..]

En als hij erachter komt, heb je hem dan pas gekwetst of heeft hij dan pas een gekwetst gevoel?
Ik heb hem dan pas gekwetst. Ik geloof niet in karma, niet in een god (niet in een god die dit afstraft, althans) en niet in een 'sfeer die in de lucht hangt' of een geweten dat je niet kunt verdringen. Het is mij in het verleden prima gelukt dit voor me te houden, júist omdat het voor mij niet zoveel voorstelt.
Ik kan mij dus voorstellen dat mensen in dit topic die vreemdgaan zo verwerpelijk vinden niet liegen en het niet voor zich kunnen houden, voor hen is het blijkbaar iets vreselijk drukkends. Voor mij niet. Ik kan mezelf gewoon vertellen dat er niets is gebeurd, en dan is er ook niets gebeurd. Je merkt het totaal niet, aan mijn overgave aan mijn partner, mijn liefde voor hem en mijn manier van omgang met hem verandert niets.
pi_103668961
Gewoon vergeten en niet vertellen. Scheelt je een hoop gezeik. Of je bent een baas en zegt het in haar gezicht en zoekt een ander mokkel. gr gr
pi_103669062
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:14 schreef Canillas het volgende:

[..]

Jammer dat je niet begrijpt dat achter woede enkel verdriet en negatieve zelfoordelen zit, want wat je hier typt past precies uit tijd waar die uit stammen; je gedraagt je als een kind in een volwassen lichaam.
'uit tijd waar die uit stammen'? :? Kun je deze zin even uitleggen, of anders opschrijven?

[ Bericht 0% gewijzigd door Taurus op 28-10-2011 14:42:47 ]
pi_103670105
vertel je ook dat je zo in het leven staat, alvorens je een relatie met iemand aangaat, taurusje?
pi_103670134
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:50 schreef dawg het volgende:
vertel je ook dat je zo in het leven staat, alvorens je een relatie met iemand aangaat, taurusje?
Jazeker Dawg.
pi_103670357
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:51 schreef Taurus het volgende:

[..]

Jazeker Dawg.
oki, vroeg ik me af. :P
dat vind ik dan wel weer netjes van je. dan weten ze tenminste waar ze aan beginnen. ;)
pi_103670392
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:57 schreef dawg het volgende:

[..]

oki, vroeg ik me af. :P
dat vind ik dan wel weer netjes van je. dan weten ze tenminste waar ze aan beginnen. ;)
Ik ben de kwaadste niet. ;)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 15:45:38 #233
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_103672268
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:11 schreef Canillas het volgende:

Dat is niet je laten leiden door emoties, dat is van je gevoelens/emoties af willen; ''nu voel ik me zus of zo dus doe ik dit of dat'' om het gevoel weg te krijgen ''ik voel me rot dus er moet maar iets gebeuren waardoor ik me beter voel''. Gevoel is dan niet de oorzaak, gevoel is er om gevoeld en begrepen te worden, niet om te ontkennen door het weg te stoppen of op een andere manier te dempen.
Met je eens, maar sommigen leren dat met vallen en opstaan.

quote:
Dit soort dingen, die gevoelens van ''ik voelde me zo goed bij hem/haar op dat moment'' kunnen alleen ontstaan wanneer iemand zichzelf niet voldoende waardeert en er gemis in het zijn van zichzelf is, wat ook de basis voor vreemdgaan is ''ik wil even voor iemand helemaal alles zijn, alsof ik dan betekenis heb''. Zorg je goed voor jezelf dan heb je al betekenis en heb je dit soort dingen niet nodig.
Eens.

quote:
''ik heb diegene bedrogen, mijn fout, dus dat vertel ik, diegene heeft recht op de waarheid''.
quote:
En het bespreken met je partner en er samen aan werken, beiden hetzelfde voor jullie nastreven als dat is wat jullie willen, is daar niet meer uit te halen? Lijkt me best iets om de band te versterken en goed voor de communicatie. Moet je wel eerlijk durven zijn en je kwetsbaar durven opstellen maar juist daarin zit kracht, dingen niet vertellen is meer een machtsspelletje.
Daar ligt een cruciaal meningsverschil. Ik kan leven met de halve waarheid. Het is voldoende voor mij om te weten dat mijn partner een mens is, en fouten kan maken. Het is teveel "lijden" voor mij, om te weten dat ze een fout heeft gemaakt en is vreemd gegaan. Zij heeft de fout gemaakt, zij zal moeten leven met de consequentie. Ik kan er geen machtsspelletje in ontdekken.

Vergelijking: ik kijk soms een week geen nieuws. De hoeveelheid misère drukt op mijn humeur. Ik leef liever in "blissful ignorance".

Uiteraard is er een balans; ik vind het onprettig om volledig uit de loop te blijven, dus ik kijk het zes-uur journaal regelmatig. Lekker kort en niet teveel zware kost. Maar lang niet altijd.

Zo heb ik ook liever, dat mijn partner mij ontziet, wanneer ze vreemd is gegaan. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, enz.
pi_103676746
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 15:45 schreef Heinlein het volgende:
Daar ligt een cruciaal meningsverschil. Ik kan leven met de halve waarheid. Het is voldoende voor mij om te weten dat mijn partner een mens is, en fouten kan maken. Het is teveel "lijden" voor mij, om te weten dat ze een fout heeft gemaakt en is vreemd gegaan. Zij heeft de fout gemaakt, zij zal
moeten leven met de consequentie. Ik kan er geen machtsspelletje in ontdekken.
Als je als partners daar van elkaar van op de hoogte bent, dat van elkaar begrijpt dan ben je daar, lijkt mij, op een duidelijke en volwassen manier mee om gegaan.

Ik doelde op een machtsspelletje wanneer iemand vreemd gaat zonder tegen de partner te hebben laten weten hoe je daar tegenover staat of als diegene weet dat de partner heel het erg zou vinden als het gebeurt en het niet ziet als een foutje en diegene er dan voor kiest om het niet te vertellen omdat het diegene beter uitkomt. Als je een relatie zit en kan zeggen ''ik doe dit want voor mij stelt het niks voor ook al weet ik dat het voor jou veel voorstelt'' dan ben je oneerlijk bezig, want dan doe je je partners mening en gevoel af als niet tellend, of niet boeiend.

Het geval van Ts is er een voorbeeld van; hij weet dat hij iets gedaan heeft wat zijn vriendin niet gaat waarderen, ze hebben geen afspraken gemaakt of uitspraken gedaan over hoe te handelen in dat soort situaties, er dan voor kiezen, uit eigen belang het maar niet te vertellen en dus voor degene die je bedrogen hebt invullen hoe die er ook mee omgaat door het te verzwijgen is oneerlijk; je hebt dat niet voor een ander te bepalen, helemaal niet wanneer jij iets uit puur eigen belang (toen wilde je dat, ondanks dat je wist dat je er iemand mee kwetst) ook nog eens beslist dat de doofpot ingaat omdat dat je beter uitkomt (ik heb iets gedaan waardoor ik mijn partner kwijtraakt dus dat vertel ik dan maar gewoon niet).
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 22:14:59 #235
188426 famousje
Nemo me impune lacessit
pi_103688753
Oke.. Ik heb het haar dus net verteld.. Ik was eerst van plan het gisteravond aan haar te vertellen. Toen ik aankwam waren echter haar broertjes bij haar op bezoek, dus stelde ik het uit tot deze avond.

Ik kwam bij haar aan, en ging maar gelijk straight to the point, en vertelde dat ik met het uitgaan iets ontzettend doms had gedaan. Ze keek vragend, en ik zei dus dat ik met een ander meisje naar bed was gegaan.
Eerst dacht ze dat het een slechte grap was ofzo, maar na een klein poosje zei ze dat ik een grote lul ben en dat ik kon vertrekken..

Daarnet whatsappte ze me dat ze me morgen niet hoeft te zien (haar familie heeft dan een familiedag).

Het is kut, redelijke kans dat dit het einde is, maar ik wacht het wel af.. Kan weinig meer doen.
pi_103688802
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 22:14 schreef famousje het volgende:
Oke.. Ik heb het haar dus net verteld.. Ik was eerst van plan het gisteravond aan haar te vertellen. Toen ik aankwam waren echter haar broertjes bij haar op bezoek, dus stelde ik het uit tot deze avond.

Ik kwam bij haar aan, en ging maar gelijk straight to the point, en vertelde dat ik met het uitgaan iets ontzettend doms had gedaan. Ze keek vragend, en ik zei dus dat ik met een ander meisje naar bed was gegaan.
Eerst dacht ze dat het een slechte grap was ofzo, maar na een klein poosje zei ze dat ik een grote lul ben en dat ik kon vertrekken..

Daarnet whatsappte ze me dat ze me morgen niet hoeft te zien (haar familie heeft dan een familiedag).

Het is kut, redelijke kans dat dit het einde is, maar ik wacht het wel af.. Kan weinig meer doen.
Tja je deed wel het beste, whatever that may be.
UITGESCHREVEN
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 23:39:52 #237
42913 ThaStinger
^^ ben gewoon al gek genoeg ^^
pi_103692450
Respect dat je het verteld hebt. Hoop dat alles goed voor je gaat
komen tussen jullie. Fouten maken is menselijk..
-=)Anime Addicted(=- More is never ENOUGH
pi_103695724
Echt heel goed dat je het verteld hebt ;)
Heel veel succes de komende tijd..zal vast een achtbaan van emoties worden.
Till Lindemann.. <3
pi_103699102
quote:

Netjes dat je het eerlijk verteld hebt.

Hoe zou je zelf willen dat het verder gaat? Zou je verder een relatie willen of heb je na het vreemdgaan zoiets van ''doe maar niet want misschien doe ik het weer''? Kijk je anders naar jezelf?
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:19:02 #240
188426 famousje
Nemo me impune lacessit
pi_103711708
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 08:12 schreef Canillas het volgende:

[..]

Netjes dat je het eerlijk verteld hebt.

Hoe zou je zelf willen dat het verder gaat? Zou je verder een relatie willen of heb je na het vreemdgaan zoiets van ''doe maar niet want misschien doe ik het weer''? Kijk je anders naar jezelf?
Ja ik baal nog steeds ontzettend dat ik het heb gedaan.
Ik wil eigenlijk niets liever dan doorgaan met deze relatie, maar weet niet echt of er basis voor is. Zelfs al zou ze me vergeven, dan nog zal ze waarsch wantrouwig blijven, en weten haar familie/vrienden "hoe ik ben".
Ik ga dit echt nooit meer doen, het is echt niet chill.
30 minuten genot is het niet waard lol.
pi_103712009
Tja, dat had je je moeten bedenken voordat je je paarsgepunte lans bij die meid naar binnen schoof.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:45:27 #242
333536 LostInSpace
Am - C - G - D
pi_103712436
@famousje: Goed dat je het haar eerlijk verteld hebt.

Uiteraard zal ze wantrouwend blijven - als ze jou ueberhaupt nog wil zien - maar het is beter dat je het nu eerlijk verteld hebt. Dan gelooft ze jou misschien ook eerder wanneer je zegt dat het nooit meer zal gebeuren. Het is iig 10x beter dan vreemdgaan en er vervolgens over liegen.. en dan betrapt worden.

Kan zijn dat je haar kwijt bent.. tijd zal het leren.

Maar het doet mij goed dat er nog mensen zijn die tenminste eerlijk willen zijn tegenover hun partner. Ook al zijn ze de fout in gegaan.

Nou ja, sterkte iig.
There is a long line down from heaven.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 23:34:04 #243
42913 ThaStinger
^^ ben gewoon al gek genoeg ^^
pi_103724620
Nee het is het echt niet waard. En de emo rollercoaster die ze nu in gaat
is echt kut, hoop dat ze je kan vergeven. Vergissen is menselijk en je hebt het
haar eerlijk verteld. Ook voordat ze er achter zou komen door iemand anders.

Eerlijkheid en vertrouwen is voor mij persoonlijk een groot deel van de basis voor
een relatie. Het vertrouwen werd totaal vernietigd, maar ik was erg blij dat ze
eerlijk geweest was.

Feit dat ze erg veel voor ons werkt, er voor gaat en we samen verder willen speelt bij mij grote rol.
Zou mooi zijn als je dat haar ook zou kunnen laten zien. Veel succes en hoop dat je
verder kan gaan met haar!
-=)Anime Addicted(=- More is never ENOUGH
pi_103734004
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 03:30 schreef tjoptjop het volgende:
lol @ reacties

Nooit vertellen natuurlijk :')
pi_103734051
Ntjes dat je het eerlijk hebt verteld.. Geef haar nu de tijd om er over na te denken.. Laat haar alleen wel blijken dat je jullie relatie belangrijk vindt en door wilt met haar.. Denk aan een brief, een kaartje of weet ik veel wat.

Zelf ben ik er ooit zelf achtergekomen dat mijn vriend vreemdging en toen kon hij echt oprotten.. Zelf had ik toen altijd het idee van als hij nou gewoon eerlijk waa geweest had ik het msschien nog een kans gegeven..

Dus wie weet Ts.
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_103735328
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 17:19 schreef famousje het volgende:

[..]

Ja ik baal nog steeds ontzettend dat ik het heb gedaan.
Ik wil eigenlijk niets liever dan doorgaan met deze relatie, maar weet niet echt of er basis voor is. Zelfs al zou ze me vergeven, dan nog zal ze waarsch wantrouwig blijven, en weten haar familie/vrienden "hoe ik ben".
Ik ga dit echt nooit meer doen, het is echt niet chill.
30 minuten genot is het niet waard lol.
30 minuten maar? :')
Beneath the gold, bitter steel
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:38:21 #247
262 Re
Kiss & Swallow
pi_103736487
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 10:57 schreef Fingon het volgende:

[..]

30 minuten maar? :')
als je dronken bent lijkt het heel wat hoor die 5 minuten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_103751751
quote:
6s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:38 schreef Re het volgende:

[..]

als je dronken bent lijkt het heel wat hoor die 5 minuten
:D
pi_103759773
quote:

Zou je je best niet doen om haar terug te krijgen?
Of niet?
pi_103761810
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 21:02 schreef Self-Catering het volgende:

[..]

Zou je je best niet doen om haar terug te krijgen?
Dat moet ie zeker doen, maar vooral niet forceren..
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')