Aha, en hoe ga exact geschreven geschiedenis koolstofdateren?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:59 schreef destrovel het volgende:
Als er zomaar een paar honderd jaar aan geschiedenis is verzonnen, denk je dan echt dat we daar niet achter zouden zijn gekomen met koolstofdateringen?
We weten wanneer bepaalde dingen zijn gebeurd volgens de geschiedenisboeken, als koolstofdatering vervolgens uitwijst dat ze 200 jaar jonger dan zien we dat wel lijkt me
Door het papier en de inkt te dateren?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 00:08 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Aha, en hoe ga exact geschreven geschiedenis koolstofdateren?
Ooow ja die twee maffe Russen!quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:57 schreef Dagoduck het volgende:
In het artikel worden ook een stel Russen genoemd die ermee bezig waren, dit was alleen nog in het Russisch dus nog niet vertaald, inmiddels zijn we 8 jaar verder, weet iemand iets over het onderzoek van Fomenko en Nosovskij?
edit: http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chronology_(Fomenko)
Iemand in het jaar 1000 kan wel zeggen dat in het jaar 800 iets heeft plaatsgevonden, maar als dat niet zo is, en iedereen neemt dat wel aan...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:59 schreef destrovel het volgende:
Als er zomaar een paar honderd jaar aan geschiedenis is verzonnen, denk je dan echt dat we daar niet achter zouden zijn gekomen met koolstofdateringen?
We weten wanneer bepaalde dingen zijn gebeurd volgens de geschiedenisboeken, als koolstofdatering vervolgens uitwijst dat ze 200 jaar jonger dan zien we dat wel lijkt me
Wie zegt dat dat pseudowetenschappelijk isquote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:27 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ooow ja die twee maffe Russen!Kom op zulke pseudowetenschap kan je toch niet serieus nemen.
Gelukkig hebben we dus ook bronnen uit 800 die vertellen wat er in 800 heeft plaatsgevonden.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:37 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Iemand in het jaar 1000 kan wel zeggen dat in het jaar 800 iets heeft plaatsgevonden, maar als dat niet zo is, en iedereen neemt dat wel aan...
Ook was het zo dat heel veel documenten die als goede bronnen worden beschouwd gewoon verzonnen zijn in die tijd..
En hoe denk je dat we achter een groot deel van de geschiedenis zijn gekomen? Juist...quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:40 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Wie zegt dat dat pseudowetenschappelijk isMisschien is de geschiedenis zoals wij die kennen dat wel, niemand zal het weten, want er klopt gewoon veel niet ...
Het enige wat er gedaan kan worden om erachter te komen hoe de geschiedenis tussen het jaar 0 en het jaar 1000 is verlopen is door opgravingen e.d. Want documenten zijn niet te vertrouwen...
Ik zeg niet dat een paar honder jaar geschiedenis extra is verzonnen, ik zeg (zie afbeelding in de OP) dat iemand ooit heeft gedacht ''hé, er is niets gebeurd tijdens eeuw 3 t/m 6, laat ik maar opschrijven dat daar hetzelfde heeft plaatsgevonden als in eeuw 7 t/m 9 alleen met andere namen..'' (of andersom)quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:41 schreef destrovel het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we dus ook bronnen uit 800 die vertellen wat er in 800 heeft plaatsgevonden.
Maar je bent aan het draaien, want eerst zeg je dat er zomaar een paar honderd jaar geschiedenis extra is verzonnen, nu zeg je dat men de geschiedenis van 200 jaar eerder heeft pogen te vervalsen.
[..]
En hoe denk je dat we achter een groot deel van de geschiedenis zijn gekomen? Juist...
Sorry, maar uit dat figuur wordt volgens mij niemand wijs.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:46 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat een paar honder jaar geschiedenis extra is verzonnen, ik zeg (zie afbeelding in de OP) dat iemand ooit heeft gedacht ''hé, er is niets gebeurd tijdens eeuw 3 t/m 6, laat ik maar opschrijven dat daar hetzelfde heeft plaatsgevonden als in eeuw 7 t/m 9 alleen met andere namen..''
Als je dat figuur bekijkt http://www.prometheus-delft.org/AF2%20-%20fig%2043.jpgquote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:48 schreef destrovel het volgende:
[..]
Sorry, maar uit dat figuur wordt volgens mij niemand wijs.
En geef eens een voorbeeld van 2 volgens jou gekopieerde geschiedkundige momenten?
Nogmaals, die figuur snap ik geen drol van. Er zijn 2 X-assen die blijkbaar 2 periodes aangeven, 1 "verzonnen" periode en 1 "echte" periode.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:55 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Als je dat figuur bekijkt http://www.prometheus-delft.org/AF2%20-%20fig%2043.jpg
Dan zie je onder de lijn Het Karolingen Dynastie en boven de lijn Het West Romeinse Rijk.
Dan zie je dat de Karolingische dynastie een reflectie is van het West Romeinse rijk..
Hoe verklaar je dat dan?
Het gaat erom dat er meerdere regeringsperiodes namelijk 10, evenlang duurde, op dezelfde volgorde. Wat is de kans daar nou op?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:17 schreef destrovel het volgende:
[..]
Nogmaals, die figuur snap ik geen drol van. Er zijn 2 X-assen die blijkbaar 2 periodes aangeven, 1 "verzonnen" periode en 1 "echte" periode.
Maar wat is de Y-as? Zoals ik dit nu lees vergelijkt dit alleen maar de regeringsperiodes.
Juliana heeft 32 jaar op de troon gezeten.
Kimmei ook. Is hij ook verzonnen om een gat in de geschiedenis op te vullen?
Hoe kom je erbij dat de periodes even lang duurden? Bekijk er maar eens een paar.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:49 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Het gaat erom dat er meerdere regeringsperiodes namelijk 10, evenlang duurde, op dezelfde volgorde. Wat is de kans daar nou op?
Die lijntjes zijn lukraak en "scheef" getrokken. Als ze even lang duurden had je allemaal perfecte rechthoeken i.p.v. parallellogrammen (die soms nog door elkaar heen lopen ook om het "kloppend" te maken.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:49 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Het gaat erom dat er meerdere regeringsperiodes namelijk 10, evenlang duurde, op dezelfde volgorde. Wat is de kans daar nou op?
Je hebt serieus onderzoek gedaan. Hulde. Waarschijnlijk zelfs meer onderzoek dan de opsteller van deze theorie.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:07 schreef DutchSL het volgende:
[..]
Die lijntjes zijn lukraak en "scheef" getrokken. Als ze even lang duurden had je allemaal perfecte rechthoeken i.p.v. parallellogrammen (die soms nog door elkaar heen lopen ook om het "kloppend" te maken.
Bovendien laten ze veel leiders "toevallig" weg en de logica waarom plots Odaecer en Theodoric plots in de lijst verschijnen, terwijl west Romeinse keizers als o.a. een Romulus Augustus is weg gelaten, ontgaat mij.. het zal wel niet gepast hebben in de theorie.
Jezus, destijds waren er op elk gegeven moment wel een 100-tal vorsten, minstens.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:49 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Nee, je geeft informatie en probeert ons te overtuigen van je bullshittheorie. Dat is iets heel anders.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:25 schreef Dagoduck het volgende:
Ik vroeg ook maar om informatie hoorZolang Karel de Grote bestaan heeft blijft hij een voorouder van mij!
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 18:50 schreef destrovel het volgende:
[..]
Nee, je geeft informatie en probeert ons te overtuigen van je bullshittheorie. Dat is iets heel anders.
K vind het ook erg zwak dat je nu probeert terug te krabbelen door te stellen dat je alleen om informatie vroeg.
De rest van je posts is helaas alleen een grote redevoering dat we de geschiedkundige documenten niet kunnen vertrouwen, en ons de retorische vraag stellen hoe het ooit zou kunnen dat opeenvolgende regeringsperiodes net zo lang duurden etc.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:17 schreef Dagoduck het volgende:
[..]Ik vroeg gewoon wat jullie ervan vinden, staat in de OP, ik wil jullie helemaal nergens van overtuigen
Ja, ik geef gewoon een beetje tegengasquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:02 schreef destrovel het volgende:
[..]
De rest van je posts is helaas alleen een grote redevoering dat we de geschiedkundige documenten niet kunnen vertrouwen, en ons de retorische vraag stellen hoe het ooit zou kunnen dat opeenvolgende regeringsperiodes net zo lang duurden etc.
Dat is een vrij bekende theorie, dat heeft zelfs een eigen Wikipagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_time_hypothesis. Het was trouwens van een Duitser, niet een Belg.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 15:19 schreef Red_85 het volgende:
'History is just a bunch of lies agreed upon'. Even een Godwinnetje (om mijn punt kracht bij te zetten, tegelijkertijd dat het onderuit wordt gehaald):als de Duitsers hadden gewonnen, hadden de Joden of nooit bestaan, of waren ze echt afgeschilderd als Untermenschen und ratten. Nu zien we ze als (en terecht) voorwaardige mensen. Ook waren de geallieerden niet afgeschilderd geweest als vriendjes denk ik. En Lothar Matheus en Rudy Voller waren volkshelden.
Zo waren er een paar Belgen bij 'de rode draad' volgens mij, die beweren dat er in de middeleeuwen een slordige 300 jaar is bijgelogen. Dit verklaren ze aan de geschreven gebeurtenissen uit die tijd in combinatie met nog bestaande gebouwen en schilderijen. Ergens tussen 800 en 1100 waren er bijzonder weinig gebouwen overgebleven, terwijl er voor 800 en na 1100 genoeg te vinden is. Ook de schilderijen uit die tijd kwamen overeen met verhalen uit de boeken, maar de voorwerpen die erop stonden waren alleen voor 800 al bekend of pas na 1100 uitgevonden.
Ik heb het 1x gezien op dumpert, die het dus gekopieerd hadden van de rode draad, maar heb het nooit meer teruggevonden.
Ow beter. Het heb zelfs een naam.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 11:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een vrij bekende theorie, dat heeft zelfs een eigen Wikipagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_time_hypothesis. Het was trouwens van een Duitser, niet een Belg.
Dat moet je zeker. Vroegah konden de meesten nog niet zo goed schrijven en we weten hoe het gaat met gesproken verhalen tussen mensen.quote:Het probleem met die figuren is dat ze hun kritiek te ver doortrekken. Het is onder historici algemeen geaccepteerd dat vrijwel alle geschiedschrijving een zekere mate van mythologisering kent. Hoe langer geleden de gebeurtenis, hoe sterker de mythologisering. Daar dien je als historicus of classicus ook rekening mee te houden. De belangrijkste taak bij het bestuderen van oude bronnen is het scheiden van feit en fictie.
De mensen die zulke theorieën naar voren brengen, gaan daar echter te ver in. Zij zien enkele kenmerken van mythologisering, en verwerpen de hele bron. Maar iedereen zal hopelijk met me eens zijn, dat dat een foute conclusie is.
Niet alleen vroeger. Denk bijvoorbeeld aan hoe (met name) de Amerikanen in hun boeken en films omspringen met de 2e Wereldoorlog. Zeker met dank aan de Red Scare en het McCarthyisme, zijn die bronnen weinig objectief. Als iemand over duizend jaar die bronnen zou gebruiken, zou die kunnen denken dat de VS eigenhandig WOII hebben gewonnen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 14:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ow beter. Het heb zelfs een naam.
[..]
Dat moet je zeker. Vroegah konden de meesten nog niet zo goed schrijven en we weten hoe het gaat met gesproken verhalen tussen mensen.
Hollywood is een krachtig medium. Al moet ik wel zeggen dat ze hun best wel hebben gedaan en zonder de hulp van de Yankees hadden we nu Duits gesproken. Een kern van waarheid zit er dus zeker wel in, al moet je wel wat van de buitenkant af krabben ja.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 14:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet alleen vroeger. Denk bijvoorbeeld aan hoe (met name) de Amerikanen in hun boeken en films omspringen met de 2e Wereldoorlog. Zeker met dank aan de Red Scare en het McCarthyisme, zijn die bronnen weinig objectief. Als iemand over duizend jaar die bronnen zou gebruiken, zou die kunnen denken dat de VS eigenhandig WOII hebben gewonnen.
Het is meestal een combinatie van dateringsmethoden. Koolstofdatering is niet de enige dateringsmogelijkheid. Je hebt b.v. ook dendrochronologie, en dateringen op basis van thermoluminescentie. Met dat laatste zou je bijvoorbeeld romeins aardewerk (of romeinse dakpannen met legioenstempels) kunnen dateren, of de ouderdom van sommige grondlagen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 00:08 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Aha, en hoe ga exact geschreven geschiedenis koolstofdateren?
Dat verteld wat hoe oud de inkt en het papier is. Niet als de inhoud van het boek juist/onjuist is/quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:50 schreef destrovel het volgende:
[..]
Door het papier en de inkt te dateren?
Bij het lezen van antieke bronnen wordt steevast gekeken door wie het is geschreven en waarom. Je kan in antieke bronnen een hele ruwe onderscheiding maken in bronnen die zijn geschreven om bewust historie te beschrijven (Zoals de antieke historici) en bronnen die niet zijn geschreven om de historie te beschrijven. (Verslagen, brieven, etc etc) Door deze bronnen onderling met elkaar te vergelijken kom je soms al een heel eind.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 17:26 schreef barthol het volgende:
[..]
Het is meestal een combinatie van dateringsmethoden. Koolstofdatering is niet de enige dateringsmogelijkheid. Je hebt b.v. ook dendrochronologie, en dateringen op basis van thermoluminescentie. Met dat laatste zou je bijvoorbeeld romeins aardewerk (of romeinse dakpannen met legioenstempels) kunnen dateren, of de ouderdom van sommige grondlagen.
Je zou (met wat budget ervoor) gemakkelijk kunnen aantonen of de ouderdom van vondsten uit de Romeinse tijd significant afwijkt van wat we weten vanuit de geschiedenis, (als dat zo zou zijn). Maar dat mag natuurlijk niet op 1 enkele datering gebaseerd zijn. Maar voorlopig bevestigen de vele dateringen alleen maar de ouderdom.
Er zijn, in de klassieke traditie tenminste, geen werken geschreven om historiek te bedrijven in de moderne zin van het woord. De hoofdmoot ontstijgt inhoudelijk het niveau van de roddelrubriek (Herodotus, Suetonius, Tacitus e.g.), de propaganda (Xenofon, Sallustius, Caesar, e.g.) of zelfs de fictie (Homerus, Vergilius e.g.) niet. Natuurlijk zijn er meer en minder betrouwbare werken, maar de klassieke historici gelijkstellen aan de moderne historici is toch een anachronisme.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 22:11 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Bij het lezen van antieke bronnen wordt steevast gekeken door wie het is geschreven en waarom. Je kan in antieke bronnen een hele ruwe onderscheiding maken in bronnen die zijn geschreven om bewust historie te beschrijven (Zoals de antieke historici) en bronnen die niet zijn geschreven om de historie te beschrijven. (Verslagen, brieven, etc etc) Door deze bronnen onderling met elkaar te vergelijken kom je soms al een heel eind.
Afhankelijk van de gebeurtenis laat het ook archeologische resten achter. Neem Pompeii, historici vermelden de verwoesting ervan, de archeologie die er wordt gevonden bevestigt die datum zonder problemen.
Het was (gelukkig voor ons) redelijk hip om dingen in de hens te steken als je het verwoest, en het mooie voor ons is dat zulke brandlagen met verkoolde resten perfect te dateren zijn. De enorme schat aan kleitabletten die uit Mesopotamië afkomstig zijn hebben wij alleen maar omdat deze tijdens brandstichtingen zijn gebakken en bewaard zijn gebleven.
Echte geschiedenis is dan ook een product van epigrafische, historische en archeologische bronnen. Hoewel het zeker wel eens voorkomt dat deze niet met elkaar overeenkomen is er met een grote zekerheid te stellen dat de geschiedenis zoals wij die kennen ook zo heeft plaats gevonden, in grote lijnen.
Ik heb ze dan ook nergens gelijk gesteld aan de moderne historici. Ik zei alleen dat ze bewust historie beschreven, wat in de praktijk uitkwam op een hoop (in hun ogen) feitjes opsommen op chronologische volgorde. Dat de geschiedschrijving door de tijd heen ook is veranderd staat als een paal boven water.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 22:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Er zijn, in de klassieke traditie tenminste, geen werken geschreven om historiek te bedrijven in de moderne zin van het woord. De hoofdmoot ontstijgt inhoudelijk het niveau van de roddelrubriek (Herodotus, Suetonius, Tacitus e.g.), de propaganda (Xenofon, Sallustius, Caesar, e.g.) of zelfs de fictie (Homerus, Vergilius e.g.) niet. Natuurlijk zijn er meer en minder betrouwbare werken, maar de klassieke historici gelijkstellen aan de moderne historici is toch een anachronisme.
Preciesquote:Op zaterdag 29 oktober 2011 22:11 schreef Timwonnacott het volgende:
......
Afhankelijk van de gebeurtenis laat het ook archeologische resten achter. Neem Pompeii, historici vermelden de verwoesting ervan, de archeologie die er wordt gevonden bevestigt die datum zonder problemen.
Het was (gelukkig voor ons) redelijk hip om dingen in de hens te steken als je het verwoest, en het mooie voor ons is dat zulke brandlagen met verkoolde resten perfect te dateren zijn. De enorme schat aan kleitabletten die uit Mesopotamië afkomstig zijn hebben wij alleen maar omdat deze tijdens brandstichtingen zijn gebakken en bewaard zijn gebleven.
.......
Hoewel het zeker wel eens voorkomt dat deze niet met elkaar overeenkomen is er met een grote zekerheid te stellen dat de geschiedenis zoals wij die kennen ook zo heeft plaats gevonden, in grote lijnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |