En leven wij in de Matrix, volgens jou?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:26 schreef R0N1N het volgende:
[..]
In het hypothetische geval dat we met z'n allen in de Matrix leven, is dus je hele leven één optische illusie en dus niet te vertrouwen ja.
... omdat ie niet gek is en ook wel doorheeft wat er achter die op het oog simpele vraag schuil gaat en waar men met de antwoorden heen wilquote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
Daniël, in de OP is een vrij simpele, maar wel persoonlijke vraag gesteld. In plaats van dat je er antwoord op geeft of in ieder geval iets in die richting, kom je met een document van 26 gortdroge, onpersoonlijke pagina's die o.a. ik geacht word dóór te spitten als zijnde jouw antwoord.
En jij bent enkel 'sceptisch' zeg je.
Er werd gevraagd of je je moeder kunt vertrouwen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daniël, in de OP is een vrij simpele, maar wel persoonlijke vraag gesteld. In plaats van dat je er antwoord op geeft of in ieder geval iets in die richting, kom je met een document van 26 gortdroge, onpersoonlijke pagina's die o.a. ik geacht word dóór te spitten als zijnde jouw antwoord.
Toch is het een vraag die veel duidelijkheid kan scheppen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:28 schreef R0N1N het volgende:
[..]
... omdat ie niet gek is en ook wel doorheeft wat er achter die op het oog simpele vraag schuil gaat en waar men met de antwoorden heen wil
Ga er niet van uit, maar feitelijk: geen idee. Valt niet uit te sluiten.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:28 schreef Boca_Raton het volgende:
En leven wij in de Matrix, volgens jou?
Gelezen. De vraagstelling is incorrect want het zou moeten zijn:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:31 schreef Boca_Raton het volgende:
@SoraAoi: lees de OP nog eens door als je wilt. Wat zou jouw antwoord zijn? En dan graag een persoonlijk antwoord, geen grafieken en tabellen en Hans Klok en boeken, documenten, en de hele mikmak.
Nee.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:33 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Gelezen. De vraagstelling is incorrect want het zou moeten zijn:
"Geloof jij bij voorbaat het waarnemingsvermogen van je ouders of je buren"
Ja.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee.
Geloof jij in dit geval, geschetst in de OP, het waarnemingsvermogen van je moeder én buren?
Het ligt er volledig aan waar het over gaat. Als jij kaas gegeten ehbt vandaag, geloof ik je.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:22 schreef Boca_Raton het volgende:
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat enkelen van jullie andermans waarnemingen per definitie niet geloven? Of zijn er uitzonderingen?
Zo nee, twijfel je dan ook niet aan je eigen waarnemingen?
TS gelooft de ooggetuigen verklaringen per direct?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:08 schreef Ocmerius het volgende:
Ik heb hier wel eens wat gelezen over iemand die een / alufolie ufo met knipperende lampjes onder een zwarte vlieger had gehangen en die 'savonds had opgelaten, en dat er de volgende dag getuigen waren die echt een vliegende schotel hadden gezien.
Wat vind TS daarvan ?
Maar dat is toch ook je waarneming?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Optische illusies? Oh die bestaan zeker. Twijfel ik zelf niet aan in ieder geval.
Dat bedoelde ik niet (Beweer ik dat echt?) in ieder geval. Ik bedoelde dat je niet zomaar moet geloven wat iemand zegt, niet dat je alles wat iemand zegt, ziet of hoort in twijfel moet trekken.quote:Waar het mij om gaat is dat je beweert dat andermans waarnemingen per definitie in twijfel getrokken moeten worden. Want het is allemaal perceptie.
Ik neem op het moment ook geen dingen waar, waar ik aan zou twijfelen. Op het moment dat ik roze olifanten zie, dan is dat een moment om te gaan twijfelen.quote:Maar dan zou dat ook voor jouw eigen waarnemingen gelden: dat is óók perceptie. Maar daarin heb je zoals je zelf zegt, vooralsnog geen reden om eraan te twijfelen.
Lekker filosofisch, maar dat beweer ik ook niet.quote:Buiten dat ik het nogal een stugge bewering vindt, vind ik ook dat je dan met twee maten meet. Alsof het hele leven één optische illusie is en dus niet te vertrouwen.
Jaaaa, maak dat de kat wijs
Precies dit. Ik geloof best dat ze niet liegen en echt denken een spook gezien te hebben maar dat wil niet zeggen dat er ook een echt spook wasquote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:21 schreef SicSicSics het volgende:
Ook het conclusies trekken is een 'gevaarlijk' iets.
Als iemand zegt:
Ik zag iets wat leek op een gezicht. In het luchtledige! Het is een spook!
Dan geloof ik best dat die persoon een gezicht (of iets wat er op leek) waarnam, maar dan geloof ik nog niet dat het een spook was.
\Daar gaat het mij om. Er wordt wel altijd gezegd: je bent kortzichtig.. je hebt angst voor het onverklaarbare... maar waar haalt iemand de arrogantie vandaan om dan te zeggen dat het een geest is, m.a.w. waarom mag jij het wel verklaren? Ben dan op zijn minst bescheiden en hou het open ofzo.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:21 schreef SicSicSics het volgende:
Ook het conclusies trekken is een 'gevaarlijk' iets.
Als iemand zegt:
Ik zag iets wat leek op een gezicht. In het luchtledige! Het is een spook!
Dan geloof ik best dat die persoon een gezicht (of iets wat er op leek) waarnam, maar dan geloof ik nog niet dat het een spook was.
Ach het is een samenvatting van een document wat bij het OM gebruikt wordt over de betrouwbaarheid van getuigenverklaringen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
TS wil toch juist dat men getuigenverklaringen direct als waarheid ziet ?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:16 schreef SoraAoi het volgende:
Het moet per situatie bekeken worden. Het is niet het een of het ander zoals de TS duidelijk wilt maken uit zijn OP.
Tsja self serving bias ofzo.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:23 schreef Michielos het volgende:
[..]
\Daar gaat het mij om. Er wordt wel altijd gezegd: je bent kortzichtig.. je hebt angst voor het onverklaarbare... maar waar haalt iemand de arrogantie vandaan om dan te zeggen dat het een geest is, m.a.w. waarom mag jij het wel verklaren? Ben dan op zijn minst bescheiden en hou het open ofzo.
Dit is wel een goed filmpje, wat hier ook op inhaakt:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:23 schreef Michielos het volgende:
[..]
\Daar gaat het mij om. Er wordt wel altijd gezegd: je bent kortzichtig.. je hebt angst voor het onverklaarbare... maar waar haalt iemand de arrogantie vandaan om dan te zeggen dat het een geest is, m.a.w. waarom mag jij het wel verklaren? Ben dan op zijn minst bescheiden en hou het open ofzo.
Even serieus:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:29 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Er werd gevraagd of je je moeder kunt vertrouwen.
Gezien de context moet dit "kun je het waarnemingsvermogen van je moeder vertrouwen?"
Dit valt heel erg makkelijk te testen:
[ afbeelding ]
Vraag aan je moeder of A en B dezelfde kleur hebben of verschillende kleuren.
Zo kun je op een gemakkelijke manier er achter komen of het waarnemingsvermogen van je moeder te vertrouwen valt. Natuurlijk zul je dit op meerdere plaatjes moeten testen om tot een goede conclusie te komen.
Veel succes
Je moeder is geen x-man die eventjes alles voor 100% zeker kan waarnemen en alles weet. Het is je moeder, een mens en mensen zijn vatbaar voor bedrog en illusies.
Wat je ziet is niet wat is.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:46 schreef H.FR het volgende:
Even serieus:
Wie zien hier 2 dezelfde kleuren, en wie 2 verschillende?
Ik zie 2 verschillende kleuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |