Fijn om te weten, ik zal het even in mijn achterhoofd houden. Heb het op dit moment te druk om een hoorcollege bij te wonen. Bevalt Tilburg je qua rechtenstudie? Wat zijn de voor-en nadelen wat jou betreft?quote:Ik ben eerstejaars rechten op de UvT Je kunt gewoon naar binnen lopen met een hoorcollege, niemand die het controleert. De link die Tchock stuurt is een beetje onoverzichtelijk mijns inziens, je kunt mij wel een DM sturen als je iets wil weten over het rooster
Kun je nagaan dat sinds vorig jaar inleiding in de rechtswetenschap (nieuwe naam van Encyclopedie) ook weer een stukje is aangescherpt. De oefententamens van de jaren daarvoor geven dan ook niet echt een heel reëel beeld van hoe lastig het nu zou moeten zijn.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:36 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
Het slagingspercentage van de herkansingen en derde kans (toen die nog bestond) waren ook niet al te best bij Encyclopedie (heet nu anders: zoals jullie het nu noemen). Ik vraag me wel af hoeveel mensen eigenlijk zijn afgehaakt vanwege hun rechtenstudie op basis van die vak alleen. Best wel een domper als je in je tweede jaar zit en Encyclopedie nog niet hebt gehaald (dat zijn er wel een flink aantal).
Dit hou ik in mijn achterhoofd; ik moet praktisch alles nog doen. Het probleem voor mij is alleen dat ik meestal al formulerend tot het goede antwoord kom en dat kan niet met meerkeuzevragenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Kun je nagaan dat sinds vorig jaar inleiding in de rechtswetenschap (nieuwe naam van Encyclopedie) ook weer een stukje is aangescherpt. De oefententamens van de jaren daarvoor geven dan ook niet echt een heel reëel beeld van hoe lastig het nu zou moeten zijn.
Maar het is eigenlijk een redelijk simpel filtervak. Mensen die rechten echt kunnen en leuk vinden halen zonder al te veel moeite een zes (of een negen). De rest beseft dat rechten toch niet zo simpel/of niet helemaal hun ding is als men in de kroeg altijd zegt en schrijft zich weer uit. Gemotiveerde eerstejaars studenten die nog niet snappen dat je een tentamen haalt door samenvattingen te lezen gaan vaak ook flink nat, maar die halen de herkansingen (als ze wel de samenvattingen hebben gekocht) wel weer makkelijk.
Maar heb je die Joho samenvattingen gekocht? Voor dit vak zijn ze vrij goed, als je ze niet hebt zou ik ze toch morgen even halen als ik jou wasquote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit hou ik in mijn achterhoofd; ik moet praktisch alles nog doen. Het probleem voor mij is alleen dat ik meestal al formulerend tot het goede antwoord kom en dat kan niet met meerkeuzevragen
Ik probeer altijd eerst het antwoord te bedenken en kies dan de optie die daar het beste mee overeen komt, ben bang alleen dat ik daar niet genoeg tijd voor hebquote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:45 schreef MAHL het volgende:
[..]
Maar heb je die Joho samenvattingen gekocht? Voor dit vak zijn ze vrij goed, als je ze niet hebt zou ik ze toch morgen even halen als ik jou wasAnyway, werkgroepdocent vertelde ook dat er vaak sprake is van meer dan één goede antwoorden (met uiteraard wel een 'beste'), simpel wegstrepen gaat dus niet lukken bij dit tentamen, al vertrouw ik op mijn redeneervermogen en eerste ingevingen die vaak toch het beste zijn
Wat hebben ze dan aangescherpt voor dit vak?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Kun je nagaan dat sinds vorig jaar inleiding in de rechtswetenschap (nieuwe naam van Encyclopedie) ook weer een stukje is aangescherpt. De oefententamens van de jaren daarvoor geven dan ook niet echt een heel reëel beeld van hoe lastig het nu zou moeten zijn.
Maar het is eigenlijk een redelijk simpel filtervak. Mensen die rechten echt kunnen en leuk vinden halen zonder al te veel moeite een zes (of een negen). De rest beseft dat rechten toch niet zo simpel/of niet helemaal hun ding is als men in de kroeg altijd zegt en schrijft zich weer uit. Gemotiveerde eerstejaars studenten die nog niet snappen dat je een tentamen haalt door samenvattingen te lezen gaan vaak ook flink nat, maar die halen de herkansingen (als ze wel de samenvattingen hebben gekocht) wel weer makkelijk.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik (persoonlijk) vond er geen bal aan. Het is gewoon teveel puur stampwerk en niet echt een toetsing van wetenschappelijk inzicht. Contractenrecht in perspectief en algemene rechtsleer is wat betreft veel beter.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Maar het is eigenlijk een redelijk simpel filtervak. Mensen die rechten echt kunnen en leuk vinden halen zonder al te veel moeite een zes (of een negen). De rest beseft dat rechten toch niet zo simpel/of niet helemaal hun ding is als men in de kroeg altijd zegt en schrijft zich weer uit.
Mwoah... ik heb nog nooit een samenvatting gekocht (tenzij je bedoelt zelfgemaakte samenvattingen) en heb nog nooit een herkansing moeten maken (zit nu inmiddels in mn masterjaar). Die samenvattingen van JoHo en die tentamencursussen zijn m.i. so overrated. Maar ze verdienen er wel flink geld mee.quote:Gemotiveerde eerstejaars studenten die nog niet snappen dat je een tentamen haalt door samenvattingen te lezen gaan vaak ook flink nat, maar die halen de herkansingen (als ze wel de samenvattingen hebben gekocht) wel weer makkelijk.
De tentamens, enige wat ze ook kunnen aanscherpen. Het is een vak in ontwikkeling en ik denk dat de UvA ook niet precies weet wat ze met die 1000 eerstejaars per jaar aanmoeten.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 00:09 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Wat hebben ze dan aangescherpt voor dit vak?
Dat is het ook! Het is puur begrippen stampen en er wordt nog nul eigen inzicht van je gevraagd. Het is echter ook heel erg droog en er zit redelijk weinig samenhang in. Je krijgt een korte en oppervlakkige inleiding tot staatsrecht, contractrecht, strafrecht, bestuursrecht etc en thats about it. Het is veel, droog en er zitten een heleboel onderwerpen in die een student waarschijnlijk minder aanspreken maar toch even gedaan moet worden wil je die 70% (oid) 'goed' halen. Als je al een beetje feeling hebt gekregen voor de studie haal je dat makkelijk, anders is het douchen. Deeltentamen was volgens mij ook iets makkelijker dan het eindtentamen, maar dat weet ik niet meer zeker.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 08:08 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar ik (persoonlijk) vond er geen bal aan. Het is gewoon teveel puur stampwerk en niet echt een toetsing van wetenschappelijk inzicht. Contractenrecht in perspectief en algemene rechtsleer is wat betreft veel beter.
Wat ik geleerd heb met Encyclopdie/Inleiding rechtswetenschap weet ik echt niet meer (ja, alleen het onderscheid tussen rechtspositivisme en natuurrecht). Maar aan eerstejaarsvak zoals Constitutioneel recht heb ik veel meer gehad en weet nog redelijk goed wat ik daaraan heb gehad.
Ik bracht het enigszins gechargeerd, natuurlijk kan je ook zonder samenvattingen mooie cijfers halen en het valt ook iedereen aan te raden om ijverig te gaan studeren. Alleen met samenvattingen is het zoveel makkelijker. Zeker als je net begint met studeren en nog aan het aanklungelen bent met allerlei andere zaken biedt het een niet te missen uitkomst.quote:Mwoah... ik heb nog nooit een samenvatting gekocht (tenzij je bedoelt zelfgemaakte samenvattingen) en heb nog nooit een herkansing moeten maken (zit nu inmiddels in mn masterjaar). Die samenvattingen van JoHo en die tentamencursussen zijn m.i. so overrated. Maar ze verdienen er wel flink geld mee.
Zou je niet eens wat beter gaan plannen?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 23:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit hou ik in mijn achterhoofd; ik moet praktisch alles nog doen. Het probleem voor mij is alleen dat ik meestal al formulerend tot het goede antwoord kom en dat kan niet met meerkeuzevragen
Toepassen kun je toch niet in het eerste jaar. Hell, toepassen kun je pas een beetje laat in het tweede jaar.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:52 schreef Patrickk het volgende:
Ik zie jullie hier nu allemaal praten over "begrippen stampen", maar is het dan in het begin van de studie op een tentamen gewoon: begrip, en jij moet de definitie geven, geen toepassing of iets dergelijks
Ik heb hier en daar wat gelezen, en alle hoorcolleges gevolgd. Vandaag stampen en vanavond naar Amsterdamquote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:47 schreef MAHL het volgende:
Maar je hebt ook niet tijdens de collegeweken af en toe een hoofdstuk doorgelezen, Tchock?
Ik plan het op zich wel goed, ik hou me er alleen niet aan. Ik heb best wel een leerprobleem -altijd al gehad- in de zin dat ik zonder druk heel slecht op leerstof kan concentreren. Voor mij werkt de avond van tevoren beginnen en dan (bijna) de hele nacht doorhalen veel beter dan van 's ochtends tot 's avonds leren. Natuurlijk is mijn manier verre van efficiënt -laat staan gezond, meestal ben ik ziek na een tentamenweek- maar tot nu toe is het wel de enige methode die voor mij werkt. Misschien heb ik gewoon een groot concentratieprobleemquote:Op donderdag 27 oktober 2011 09:25 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zou je niet eens wat beter gaan plannen?
Je hebt inmiddels een kamer daar gevonden? Nicequote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb hier en daar wat gelezen, en alle hoorcolleges gevolgd. Vandaag stampen en vanavond naar Amsterdam
Nee, slaap vanavond bij een vriend van mij. Anders moet ik morgen de trein van kwart voor 7 hebben ofzo, dat overleef ik nietquote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:39 schreef MAHL het volgende:
[..]
Je hebt inmiddels een kamer daar gevonden? Nice
Ik doe het wat rustiger aan. Tijdens collegeweken gewoon goed opletten bij colleges, af en toe wat hoofdstukken doorlezen en opdrachten maken, en dan in de tentamenweek samenvattingen doornemen en oefententamens maken. Misschien niet echt intensief ofzo, maar tijdens het leren zorgt het wel voor veel herkenning van stof die ik doorneem, en dan blijft het altijd wel hangen voor het tentamen
Moet morgenochtend de trein van 7 uur nemen... Opzich zou ook die van half 8 kunnen, maar als die vertraging heeft ben ik dus te laat voor het tentamen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, slaap vanavond bij een vriend van mij. Anders moet ik morgen de trein van kwart voor 7 hebben ofzo, dat overleef ik niet![]()
Precies, zelfde probleem hier. Daarom slaap ik vanavond bij die gozer, bij het oosterpark. Dan ben je binnen 25 minuten in de IWO zaalquote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:48 schreef MAHL het volgende:
[..]
Moet morgenochtend de trein van 7 uur nemen... Opzich zou ook die van half 8 kunnen, maar als die vertraging heeft ben ik dus te laat voor het tentamen.
Tilburg bevalt zeker! Ben de enige van mijn examenjaar die er heen is gegaan, de rest is allemaal naar Groningen of Nijmegen ofzo. Maar ik heb voor Tilburg gekozen omdat ze tijdens de open dag al serieus bezig waren (en niet zoals bij andere universiteiten 'kijk ons eens leuk zijn'). Bovendien staat de rechtenfaculteit erg hoog aangeschreven (beste van Nederland, meen ik mij te herinneren).quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:12 schreef Patrickk het volgende:
[..]
Fijn om te weten, ik zal het even in mijn achterhoofd houden. Heb het op dit moment te druk om een hoorcollege bij te wonen. Bevalt Tilburg je qua rechtenstudie? Wat zijn de voor-en nadelen wat jou betreft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |