Fiscaal recht.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:07 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Haha, iemand die rechtspsychologie doet?
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:54 schreef Space-Chinees het volgende:
Vorige topic; [SC] WO Rechten #53 waar er geen inspiratie is voor een TT
Dat hoeft niet meer in de OP omdat je ook op de TT kunt klikken.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:26 schreef Tchock het volgende:
[..]Was het vorige topic ook al fout, blijkbaar.
Dat weet ik, maar als het er fout staat moet het alsnog aangepast worden.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:30 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat hoeft niet meer in de OP omdat je ook op de TT kunt klikken.
Toch blijf ik een beetje sceptisch. Ik geloof die mooie verhalen pas als ik het daadwerkelijk op mijn bankrekening krijgquote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:57 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Er zijn daar wel wat meer kantoren die dat salaris ook ongeveer hanteren (denk een B&M, niet een Big 4 ofzo).
Het 'gemiddelde' startsalaris ligt inderdaad iets lager.
[..]
Inderdaad nooit klagen. Wij hebben een luxepositie.
Overigens haal je dat overal wel binnen 2 jaar, zelfs bij de allerkleinste kantoren.
Ik zie het om me heen bij mensen die nu ook 's aan het werk gaan.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:45 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
Toch blijf ik een beetje sceptisch. Ik geloof die mooie verhalen pas als ik het daadwerkelijk op mijn bankrekening krijg
Edit: heb trouwens wel de indruk dat de kleinere kantoren juiste hogere salarissen geven om te kunnen concurreren tegen de grotere kantoren. Nadeel bij een kleiner kantoor is vaak wel dat de opleiding gewoon minder is.
Ik doe nu de Basiscursus Recht aan de OU (boek: Van Apeldoorn) en dat valt me ook niet tegen. Waar studeer je en welk boek gebruik je?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:27 schreef Tchock het volgende:
Trouwens, ik hoor van iedereen dat het tentamen Inleiding in de Rechtswetenschap een ramp is, maar ik zie het nog niet echt zo. Ervaringen?
UvA, boek heet Inleiding in de Rechtswetenschap. Geschreven door mijn hoogleraar. Het staat alleen allemaal nogal door elkaar zonder register, dat is wel vervelend.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:01 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Ik doe nu de Basiscursus Recht aan de OU (boek: Van Apeldoorn) en dat valt me ook niet tegen. Waar studeer je en welk boek gebruik je?
PKF toevallig?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:50 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik zie het om me heen bij mensen die nu ook 's aan het werk gaan.
O, en de kleinere kantoren concurreren zeker met aardige arbeidsvoorwaarden. Ik zit voorlopig nog bij een 'mkb' kantoor, meer regionaal (~150man over 3 kantoren). Zegmaar dat de salarissen hier op ongeveer Big 4 niveau staan (starter iig).
Dat is lastig werken inderdaad. Toch denk ik dat je met je gevoel wel goed zit; omdat de inleiding zoveel verschillende onderwerpen bestrijkt gaat de stof nooit al te diep. Ik heb inmiddels een voortgangstoets en twee oude tentamens gemaakt en echt veel problemen leverde dat niet op. 17 december tentamenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
UvA, boek heet Inleiding in de Rechtswetenschap. Geschreven door mijn hoogleraar. Het staat alleen allemaal nogal door elkaar zonder register, dat is wel vervelend.
Ik heb mijn tentamen overmorgen. Ze zeggen dat het op de UvA het een na laagste slagingspercentage heeft van alle rechtenvakkenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:18 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Dat is lastig werken inderdaad. Toch denk ik dat je met je gevoel wel goed zit; omdat de inleiding zoveel verschillende onderwerpen bestrijkt gaat de stof nooit al te diep. Ik heb inmiddels een voortgangstoets en twee oude tentamens gemaakt en echt veel problemen leverde dat niet op. 17 december tentamen
Nee.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:10 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
PKF toevallig?
Goed om te horen iig. Hoog startsalaris is wel handig i.v.m. het krijgen van een goede hypotheek. Van een modaal startsalaris kan je tegenwoordig maximaal nog maar een klein krotje kopen.
Je moet die multiple choice vragen wel heel goed lezen, alleen daardoor al kan je soms al zien welke goed is.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb mijn tentamen overmorgen. Ze zeggen dat het op de UvA het een na laagste slagingspercentage heeft van alle rechtenvakken
Prettig vooruitzichtquote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb mijn tentamen overmorgen. Ze zeggen dat het op de UvA het een na laagste slagingspercentage heeft van alle rechtenvakken
Oh lekkerquote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:28 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Prettig vooruitzichtIk heb net even gekeken en ik zie dat het vak bij jullie wel flink zwaarder wordt gewaardeerd (15 ECTS tegen 8.6 ECTS)
In de oefenvragen ben ik dat nog niet tegengekomenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:26 schreef hamburgerjongen het volgende:
[..]
Je moet die multiple choice vragen wel heel goed lezen, alleen daardoor al kan je soms al zien welke goed is.
Ik bedoelde eigenlijk gemiddeld startsalaris (t.o.v. Jan met de pet en ook hbo'er en wo'ers in het algemeen). Modaal is verkeerde uitdrukking indrukking inderdaad.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:23 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En ho ho, modaal is nog steeds ~¤ 2.500 per maand he. Het startsalaris van de 'gewone' kantoren ligt daar ergens omheen (vaak iets boven), zo ook bij de Big 4.
Het slagingspercentage van de herkansingen en derde kans (toen die nog bestond) waren ook niet al te best bij Encyclopedie (heet nu anders: zoals jullie het nu noemen). Ik vraag me wel af hoeveel mensen eigenlijk zijn afgehaakt vanwege hun rechtenstudie op basis van die vak alleen. Best wel een domper als je in je tweede jaar zit en Encyclopedie nog niet hebt gehaald (dat zijn er wel een flink aantal).quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Valt tegen, redelijk pittig vak en voor veel UvA studenten een van de struikelblokken. Waaronder ik, die het vrijdag voor de 2e keer mag doenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:27 schreef MAHL het volgende:
Je moet ook bedenken dat het een laag slagingspercentage heeft omdat het één vd eerste vakken is he. Dat alle luie zuipstudenten die er niets aan gedaan hebben weggefilterd worden. Anyway, ik zit vrijdag in IWO Rood, jij?
Ik ook. Gek hé, dat onze achternamen niet veranderenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:27 schreef MAHL het volgende:
Je moet ook bedenken dat het een laag slagingspercentage heeft omdat het één vd eerste vakken is he. Dat alle luie zuipstudenten die er niets aan gedaan hebben weggefilterd worden. Anyway, ik zit vrijdag in IWO Rood, jij?
Hoeveel vragen moest je vorig jaar goed hebben voor een voldoende?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:41 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Valt tegen, redelijk pittig vak en voor veel UvA studenten een van de struikelblokken. Waaronder ik, die het vrijdag voor de 2e keer mag doen
Tussentoets telt voor 30% en eindtoets in dec/jan 70%. Tip van mij aan de eerstejaars, doe zoveel mogelijk oefententamens want de stof is niet moeilijk maar de vraagstelling word je mee genaaid en die krijg je alleen maar door door te oefenen.
De indeling was ietsjes veranderd he. En wie weet heb je van de week een mooie vrouw* ontmoet waar je inmiddels mee getrouwd ben, mét haar achternaamquote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ook. Gek hé, dat onze achternamen niet veranderen
Ik zou eerder met een vrouw trouwenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:49 schreef MAHL het volgende:
[..]
Hoeveel vragen moest je vorig jaar goed hebben voor een voldoende?
Anyway, de oefenvragen in het werkcollege gingen me wel goed af, morgen dan maar ffkes tentamens oefenen en zometeen de Joho samenvatting doornemen. Heb tijdens de collegeweken ook vaak gewoon de stof doorgelezen en vragen netjes gemaakt, dus hopelijk gaat het hem worden
[..]
De indeling was ietsjes veranderd he. En wie weet heb je van de week een mooie vrouw* ontmoet waar je inmiddels mee getrouwd ben, mét haar achternaam
*of jongen, dat kan ook natuurlijk
Voor zover ik weet wel, met hetgeen wat er op de hoorcolleges besproken is denk ik. Die bijlagen achterin het werkboek waren geloof ik geen verplichte tentamenstof, nee (en mocht het wel zo zijn, dan zullen er maar een paar vragen over gaan).quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zou eerder met een vrouw trouwenEn niet haar achternaam aannemen. Maar helaas, geen geluk deze week. Ik zit weer bij je.
De leerstof is trouwens toch gewoon hoofdstuk 1 t/m 15? en verder niets?
30/45 is een voldoende.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:49 schreef MAHL het volgende:
[..]
Hoeveel vragen moest je vorig jaar goed hebben voor een voldoende?
Anyway, de oefenvragen in het werkcollege gingen me wel goed af, morgen dan maar ffkes tentamens oefenen en zometeen de Joho samenvatting doornemen. Heb tijdens de collegeweken ook vaak gewoon de stof doorgelezen en vragen netjes gemaakt, dus hopelijk gaat het hem worden
[..]
De indeling was ietsjes veranderd he. En wie weet heb je van de week een mooie vrouw* ontmoet waar je inmiddels mee getrouwd ben, mét haar achternaam
*of jongen, dat kan ook natuurlijk
Meeloopdag doen. Verder kun je ook gewoon in een hoorcollege gaan zitten op een universiteit die je leuk lijkt. Dat vertellen ze je nooit, maar niemand houdt je tegenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:31 schreef Patrickk het volgende:
Beste Fokkers, ik zit op dit moment in Vwo6 en ben van plan volgend jaar rechten te gaan studeren. Maar voordat ik echt voor de volle 100% besluit deze studie te gaan doen wil ik eigenlijk wel weten of het me echt interesseert, ik ben namelijk bang dat de grote hoeveelheden tekst me gaan killen, omdat ik het misschien toch niet zo leuk vind als dat ik vooraf dacht. Weten jullie misschien hoe ik erachter kan komen of rechten wel écht iets voor me is?
Ik heb alleen het idee dat zo'n meeloopdag meer lijkt op propaganda, het is namelijk ook vaak vanuit de universiteit georganiseerd? Dus ik kan gewoon rustig binnenwandelen bij een college, kan ik ergens op internet een rooster daarvan vinden ofzo? (liefst UvT)quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:32 schreef Tchock het volgende:
[..]
Meeloopdag doen. Verder kun je ook gewoon in een hoorcollege gaan zitten op een universiteit die je leuk lijkt. Dat vertellen ze je nooit, maar niemand houdt je tegen
Universiteit Tilburg bedoel je? Ik ken daar zelf de procedure niet, maar de meeste universiteiten zitten de zalen niet vol en is er geen controle. Gewoon beetje zelfverzekerd doen en niemand die wat merktquote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:35 schreef Patrickk het volgende:
[..]
Ik heb alleen het idee dat zo'n meeloopdag meer lijkt op propaganda, het is namelijk ook vaak vanuit de universiteit georganiseerd? Dus ik kan gewoon rustig binnenwandelen bij een college, kan ik ergens op internet een rooster daarvan vinden ofzo? (liefst UvT)
Open dag is idd grotendeels propaganda, die zou ik alleen bezoeken voor wat algemene info en voorlichting over de studie. Meeloopdagen zijn het beste, aangezien je dan (niet onbelangrijk bij studiekeuze!) de sfeer proeft van hoe het er op de universiteit aan toegaat.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:35 schreef Patrickk het volgende:
[..]
Ik heb alleen het idee dat zo'n meeloopdag meer lijkt op propaganda, het is namelijk ook vaak vanuit de universiteit georganiseerd? Dus ik kan gewoon rustig binnenwandelen bij een college, kan ik ergens op internet een rooster daarvan vinden ofzo? (liefst UvT)
... en anders kun je het altijd aan mij vragen, je mag gerust een keer mee als je mij niet eng vindt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:00 schreef MAHL het volgende:
Mocht je interesse hebben om de UvA te bezoeken, het rooster staat op rooster.uva.nl.
Ik besliste pas heel laat, eind augustus ofzo, maar ik verwachtte dat het me zou boeien omdat ik maatschappelijk wel betrokken ben en het beeld wat ik had van rechten me wel leuk leek. Ik heb het meeste aan infodagen gemist, maar wel naar de UU, UvA en VU geweest en de UvA leek gewoon heel leuk. Ik twijfelde heel erg tussen natuurkunde, rechten of een andere bètastudie, maar uiteindelijk koos ik rechten omdat ik iets met mensen wilde doen en vooral omdat ik van die eeuwige wiskunde af wilde zijn (heb op de middelbare ieder bètavak gedaan inclusief wiskunde D). Bijkomend voordeel -maar absoluut niet beslissend- was dat je als je de studie voltooid hebt, je op allerlei gebieden aan de slag kunt. Tot nu toe (8 weken bezig) bevalt het erg goedquote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:26 schreef Patrickk het volgende:
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga inderdaad alleen naar de open dag om me een algemeen beeld te kunnen vormen van de studie, verder verwacht ik er niet zo veel van. Welke colleges/vakken zijn volgens jullie het meest representatief om eventueel te bezoeken tijdens een hoorcollege? En hoe wisten jullie eigenlijk dat een rechtenstudie iets voor je zou zijn, waren jullie al met het recht bezig op de middelbare school of begon je interesse pas vanaf het moment dat je aan de studie begon?
Wat had je hiervoor eigenlijk gedaan? Je kwam toch van HBO-P?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik besliste pas heel laat, eind augustus ofzo, maar ik verwachtte dat het me zou boeien omdat ik maatschappelijk wel betrokken ben en het beeld wat ik had van rechten me wel leuk leek. Ik heb het meeste aan infodagen gemist, maar wel naar de UU, UvA en VU geweest en de UvA leek gewoon heel leuk. Ik twijfelde heel erg tussen natuurkunde, rechten of een andere bètastudie, maar uiteindelijk koos ik rechten omdat ik iets met mensen wilde doen en vooral omdat ik van die eeuwige wiskunde af wilde zijn (heb op de middelbare ieder bètavak gedaan inclusief wiskunde D). Bijkomend voordeel -maar absoluut niet beslissend- was dat je als je de studie voltooid hebt, je op allerlei gebieden aan de slag kunt. Tot nu toe (8 weken bezig) bevalt het erg goed
Neequote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:51 schreef MAHL het volgende:
[..]
Wat had je hiervoor eigenlijk gedaan? Je kwam toch van HBO-P?
Anyway, ik doe het omdat rechten een goede mix tussen maatschappelijke/politieke elementen, praktische, 'huis, tuin en keuken'-situaties, en wetenschappelijke/filosofische elementen is. Zoiets heb je eigenlijk bij geen enkele andere studie, en tot nu toe bevalt het me prima
Ik ben eerstejaars rechten op de UvTquote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:35 schreef Patrickk het volgende:
[..]
Ik googelde ook maar watquote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:50 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Ik ben eerstejaars rechten op de UvTJe kunt gewoon naar binnen lopen met een hoorcollege, niemand die het controleert. De link die Tchock stuurt is een beetje onoverzichtelijk mijns inziens, je kunt mij wel een DM sturen als je iets wil weten over het rooster
En @Tchock: je verhaal klinkt bekend! Alleen twijfelde ik niet meer over bèta-studies... Blij dat ik van alle scheikunde en natuurkunde af ben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |