abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 oktober 2011 @ 09:54:35 #1
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_103572081
Dus om het hele zootje eens samen te vatten:
Tweetal jat benzine, tweetal gaat ervandoor. Tweetal wordt meerdere malen geprobeerd tot stoppen gemaand en gedwongen, maar de situatie escaleert langzaam maar zeker. Politie creeert filefuik. Auto knalt erbovenop. Man in auto die achterzijde file vormt overlijdt.
Of uit deel 2: Politie jaagt dieven van benzine een zelf gemaakte file in met een dode en schade als gevolg.

Verder is de discussie aardig op te splitsen tussen de benzine diefstal en het gedrag op de weg. Hier is de verdediging zelf ook erg goed in, dus denk dat het voor de discussie ook wel helpt.

Kernpunt: Was de roadblock verantwoord? Of treft de politie alle blaam.
Tegenstanders: De politie had geen burgers onnodig in gevaar mogen brengen, en deze keuze niet mogen maken.
Voorstanders: Onforuinlijke samenloop van omstandigheden, maar politie treft geen blaam. Dader wel.

Verantwoord, of zelfs maar nodig. Zoals de advocaat van de dader als politiefout probeert te insinueren. Vooralsnog wordt vooral keer op keer gedramd op het feit " er is nu een onschuldige overleden en de politie treft schuld". En nee, uiteraard praat niemand goed dat er een man is overleden. Echter is de discussie of de politie schuld treft in het geheel.
Dit schijnt zich aardig toe te spitsen op : is een filefuik een te verantwoorden methode en terechte keuze om mensen tot stoppen te dwingen, al dan niet als alle alternatieven zijn geprobeerd, of leidt het tot onacceptabele risico's voor de burgers.

Openstaande vragen:
• Zijn de dieven de file ingejaagd door de achtervolging, of haakten de politie af.
• Waren er valse kentekenplaten, aangezien dat de verdediging van de advocaat aardig om zeep helpt.
• Was het een uiterste redmiddel, en waren andere opties al geprobeerd.

Reeds genoemde alternatieven:
Spijkermatten, niet geschikt bij snelheden en andere weggebruikers
"gewoon de weg afrijden" > gevaarlijk
"banden lekschieten" > gevaarlijk
• Politie de achterkant van de file laten vormen - niet praktisch realiseerbaar helaas door gedrag van een file en de overige weggebruikers.
• Stoptekens en signalen geven teneinde de intentie tot stoppen over te brengen.
• blokkade van politievoertuigen
• Rolling roadblock - zou 1 tot 3 keer geprobeerd zijn
• helikopter voor het volgen
• laten gaan

Poll uit deel 2: Politie gebruikte file als vangnet goed of niet?
Nee
Ja
3 iets anders en wel... dat type ik hierond
Tussenstand:

Overige links:
• FOK! Forum: Automobilist dood door vluchtende benzinedief (deel 1)
• FOK! Forum: Automobilist dood door vluchtende benzinedief #2 (deel 2)
• Nieuwsuur: Videofrafment: Bijrijder fileongeluk over politieoptreden.
Duur 9:23, vanaf 4:20 interview met de advocaat in de studio. Interview met de zoon (24, student) die tankte, waarbij zijn vader de auto reed. Eerste fragment is redelijk eenzijdig, en zoonlief wordt zelfs met de vragen gestuurd. HET tweede deel zijn de hilarische uitspraken en eufemismes niet van de lucht. Verder is de verdediging redelijk transparent: er had geen filefuik (of roadblock) uitgevoerd mogen worden door de politie.

• Telegraaf: Telegraaf ingezonden brief: Politie doet het nooit goed
Ook een zeer uitgebreide commentaar tread met redelijk verdeelde mening.
• Telegraaf: 'Filefuik eerder afgeraden'
• Omroep Brabant: Zoon bestuurder Politie verantwoordelijk voor drama

[ Bericht 53% gewijzigd door HighLander op 26-10-2011 10:23:00 ]
O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
pi_103572117
Stel nou dat die file daar al had gestaan eigenlijk?
pi_103572241
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 09:56 schreef lezzer het volgende:
Dan was deze hele discussie niet aan de orde geweest :+

En dan waren Roethof en de verdachten ook niet in de media gekomen. Met een beetje pech gaan ze dit lekker uitmelken.
pi_103572301
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:00 schreef IntensiveGary het volgende:
Dan was deze hele discussie niet aan de orde geweest :+
Het effect was alleen precies hetzelfde geweest.
pi_103572334
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:03 schreef lezzer het volgende:

[..]

het gaat om de toedracht, niet enkel het incident zelf.
pi_103572395
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:03 schreef lezzer het volgende:

Nee, het resultaat zou hetzelfde zijn geweest; één dode.

Echter, dan was deze hele discussie over het al dan niet fout zijn van de Politie niet aan de orde zijn geweest en hadden vader en zoon al - terecht - aan de hoogste boom gehangen. Nu kunnen ze dit gaan uitmelken en er misschien nog profijt van hebben. En dat is jammer...

Maar het maakt niet uit, want zo is het niet gegaan...
pi_103572437
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

het gaat om de toedracht, niet enkel het incident zelf.
Dat weet ik wel hoor ;)
pi_103572461
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:06 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Nee, het resultaat zou hetzelfde zijn geweest; één dode.
Dat bedoel ik. Slechte woordkeus van mijn kant.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 10:18:06 #10
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_103572745
Overigens vind ik het heroverwegen van de methode ook niet onzinnig, maar de blaam volledig bij de poltie neerleggen vind ik redelijk kortzichtig.
En gek genoeg kan ik heel slecht tegen mensen die heel hard lalalal blijven roepen met handen over hun oren en oogkleppen op. En daar lijkt het weer heel erg op bij al die mensen die hoog en laag roepend niet verder komen dan " Politie alle schuld!!"
Ik heb minder problemen met de keuze in twijfel trekken, dan de volledige schuld en blaam bij de poltie leggen. Gezien die niet het gaspedaal ingedrukt hebben, en het stuur vastgehouden hebben.

Overigens iemand enig idee met welke snelheid je een auto moet rammen om hem zo te verkreukelen als die van het slachtoffer? Want daar is echt vrij weinig van overgebleven.

Verder vind ik de mensen die alternatieven roepen op internet ook apart...
Hoe de fuck zet je busjes aan de achterkant van een file die continue aangroeit?
Hoe blokkeer je een snelweg met 8 busjes, zonder een file te creeeren voor iedereen.
Ik mis toch een beetje de praktische invulling voor dit beste stuurlui staan aan wal-spelletje.
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
pi_103572828
quote:
Stel nou dat de politie ter eigen bescherming niet had vermeld dat zij die file hadden veroorzaakt?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_103572866
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:21 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Stel nou dat de politie ter eigen bescherming niet had vermeld dat zij die file hadden veroorzaakt?
Dat doen ze in andere landen denk ik :D
pi_103572879
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:18 schreef HighLander het volgende:
Overigens vind ik het heroverwegen van de methode ook niet onzinnig, maar de blaam volledig bij de poltie neerleggen vind ik redelijk kortzichtig.
En gek genoeg kan ik heel slecht tegen mensen die heel hard lalalal blijven roepen met handen over hun oren en oogkleppen op. En daar lijkt het weer heel erg op bij al die mensen die hoog en laag roepend niet verder komen dan " Politie alle schuld!!"
Ik heb minder problemen met de keuze in twijfel trekken, dan de volledige schuld en blaam bij de poltie leggen. Gezien die niet het gaspedaal ingedrukt hebben, en het stuur vastgehouden hebben.

Overigens iemand enig idee met welke snelheid je een auto moet rammen om hem zo te verkreukelen als die van het slachtoffer? Want daar is echt vrij weinig van overgebleven.

Verder vind ik de mensen die alternatieven roepen op internet ook apart...
Hoe de fuck zet je busjes aan de achterkant van een file die continue aangroeit?
Hoe blokkeer je een snelweg met 8 busjes, zonder een file te creeeren voor iedereen.
Ik mis toch een beetje de praktische invulling voor dit beste stuurlui staan aan wal-spelletje.
Het is heel makkelijk om "lekker tegen de politie" te zijn. Immer, altijd, wat ze ook doen.

Vraagtekens zetten bij de gekozen uitvoering (niet: het middel), prima. Maar dat doen de tegenstanders van de file niet. Die kiezen keihard tegen de politie en dus VOOR de zoon van de crimineel.

Dat stuk tuig gelijk geven, wat voor immorele dwaas moet je dan zijn? :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_103572902
quote:
De file an sich is niet het 'probleem', de vraag is of de risico's bij het toepassen van het middel opwegen tegen het doel.
pi_103572933
Higlander, als eerste: Complimenten voor de OP om dit helemaal uit te zoeken en goed te verwoorden. Klasse ^O^

Verder:
Roadblock en dergelijke is inderdaad geen optie, maakt ook weer een file.
Als we gaan kijken naar de vs:
Bij een achtervolging raakt daar meer dan eens een politievoertuig total loss. Ze hebben er ook van die grote bumpers op zitten om iemand van de weg te drukken.

Moeten we dit ook in NL gaan doen?
Ja: snel een achtervolging tot einde brengen

Nee: overige verkeer dat in gevaar komt.

Als je zwart wit gaat kijken is de enige optie een helikopter inzetten.
Op die manier breng je het verkeer niet in gevaar.

Voor alle andere opties breng je mede verkeer in gevaar. En dan is eht creeeren van een file in mijn ogen de veiligste optie vooral omdat een km van te voren al de matrix borden aanspringen. En geen enkele auto heeft een remafstand van 1 km lijkt mij ...
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_103572945
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:24 schreef vanhal het volgende:

[..]

De file an sich is niet het 'probleem', de vraag is of de risico's bij het toepassen van het middel opwegen tegen het doel.
In het geval van poging tot doodslag, en/of andere zware vergrijpen, ben ik van mening van wel ja. :Y Voor simpele brandstofdieven is het een beetje met een kanon op een mug schieten.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_103572952
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:24 schreef vanhal het volgende:

[..]

Dat weet ik ;) Zie ook mijn eerdere posts.
Ik probeer een ander punt te maken, dat IntesiveGary en Fruityloop toelichten.
pi_103572961
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:26 schreef fruityloop het volgende:

[..]

In het geval van poging tot doodslag, en/of andere zware vergrijpen, ben ik van mening van wel ja. :Y Voor simpele brandstofdieven is het een beetje met een kanon op een mug schieten.
na benzinediefstal werd het poging tot doodslag toen ze de politie autos van de weg probeerde te drukken.
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik luister NL-Talig
pi_103572977
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:26 schreef lezzer het volgende:

Dat weet ik ;) Zie ook mijn eerdere posts.
Ik probeer een ander punt te maken, dat IntesiveGary en Fruityloop toelichten.
Mwa, ik vind je vraag ietwat onzinnig omdat je niks met de uitkomst kunt.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 10:29:48 #20
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_103573037
De trend in alle media is nu wel redelijk gefocust op die werkgroep Roadblock die het gebruik ontmoedigde, en vooral dat de politie dit advies in de wind sloeg.
Echter zijn er waarschijnlijk weinig realistische alternatieven behalve " volg maar met een chopper".
pi_103573064
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:26 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

na benzinediefstal werd het poging tot doodslag toen ze de politie autos van de weg probeerde te drukken.
Dan kan je mijn mening wel afleiden, die file veroorzaken was in mijn ogen een terechte keus om deze mensen van de weg te krijgen.
pi_103573070
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:29 schreef HighLander het volgende:
De trend in alle media is nu wel redelijk gefocust op die werkgroep Roadblock die het gebruik ontmoedigde, en vooral dat de politie dit advies in de wind sloeg.
Echter zijn er waarschijnlijk weinig realistische alternatieven behalve " volg maar met een chopper".
eigenlijk een beetje wat ik net zeg
wil je overige verkeer niet in gevaar brengen is een heli het enige alternatief
Ik luister NL-Talig
pi_103573074
quote:
Ja ok, misschien zijn er weinig alternatieven, maar betekent dat feit dat je dan WEL naar een middel als filefuik moet grijpen?
pi_103573101
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:31 schreef vanhal het volgende:

[..]

Ja ok, misschien zijn er weinig alternatieven, maar betekent dat feit dat je dan WEL naar een middel als filefuik moet grijpen?
Welk alternatief je dan ook kiest, krijg je files.

Roadblock: file
Spijkermat: je moet 1 rijbaan vrijmaken, = wegversmalling = file
Ik luister NL-Talig
pi_103573113
quote:
Het onderzoekswerk van die commissie was in de jaren 90, toen er bijvoorbeeld veel minder matrixborden waren boven de wegen, dus mogelijk dat die conclusies nu iets genuanceerder zouden zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')