abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:08:49 #1
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_103557558
Mijn zoontje (6) wordt ten onrechte beschuldigd van het bekrassen van een auto. 2 weken geleden is de auto van mijn buurjongen bekrast; ik heb de schade gezien, grote doorlopende krassen op de motorkap. Hun buurvrouw had mijn zoontje die krassen zien maken!

Even met mijn vrouw overlegd; mijn zoontje is die dag niet alleen buiten geweest; hij was de hele dag onder ons toezicht. Kan hij dus niet geweest zijn. Naar de getuige geweest om te praten, nee hij was het toch. Toen ik vroeg wat voor jas hij aanhad wist ze dat niet te zeggen. Ik ben toen maar gegaan. Wel zien dat een auto bekrast wordt; dan niets doen, en geen details kunnen noemen, dat geloof ik niet.

Toen naar buurjongen gegaan en gezegd dat ik het echt shit vindt, maar dat het mijn kind niet was. En als hij het wel was geweest is het gewoon verzekeringswerk. Dag erna hele verhaal naar wijkagent gemaild.

Nu komt vandaag een brief van hun rechtsbijstand, of we even aansprakelijkheid willen erkennen. Niet dus.

Maar hoe gaat dit eindigen? Het is het woord van de getuige tegen mijn woord ...
opgezegd@fok.nl
pi_103557696
quote:
Het is het woord van de getuige tegen mijn woord ...
Dat dus

Ze hebben geen vaststaand bewijs en daar houdt het bij op, tuurlijk kunnen ze het proberen maar weinig kans
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:11:56 #3
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_103557718
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:11 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Dat dus
Hoe gaat dit eindigen dan, bij de hoge raad?
opgezegd@fok.nl
pi_103557766
Een getuige is nooit genoeg om de zaak rond te krijgen, lekker tot een rechtszaak laten komen dus.
pi_103557775
De hoge raad. :')
pi_103557811
Brief terug sturen dat je zoon de hele dag onder jullie hoede was geweest en dat je de getuige gevraagd hebt wat voor jas je zoon aan had en hij hier geen antwoord op kon geven. Derhalve het jullie zoon dus niet geweest heeft kunnen zijn.

Daarna zie je wel verder.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:14:26 #7
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_103557844
Ik denk zelf dat ze samen onder 1 hoedje spelen om de verzekering op te lichten. Ik heb de krassen gezien, kan niet door een kind gedaan zijn. De buurvrouw is beste vriendin van zijn moeder. Maar goed, dat is allemaal speculatie. Maar je rent toch naar buiten als je iemand (vooral een kind!) een auto ziet bekrassen. Zeker de auto van de zoon van je beste vriendin.

Als het tot een rechtszaak komt, hoe eindigt dit dan?
opgezegd@fok.nl
pi_103558015
Aangezien ik geen glazenbol heb kan ik je niet vertellen hoe dit eindigt. Echter gezien de informatie die jij gegeven hebt sta je sterk en win je de rechtszaak waarschijnlijk.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:20:24 #9
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_103558108
Ik neem aan dat als je iets beweert dat je dat dan moet bewijzen. Maar in hoeverre moet ik bewijzen dat hij onschuldig is en in hoeverre moet getuige bewijzen dat hij het wel was?
opgezegd@fok.nl
pi_103558778
quote:
8s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:08 schreef FoXje het volgende:
Nu komt vandaag een brief van hun rechtsbijstand, of we even aansprakelijkheid willen erkennen. Niet dus.

Maar hoe gaat dit eindigen? Het is het woord van de getuige tegen mijn woord ...
Als ze de schade verhaald willen zien, en je betaalt niet vrijwillig, zullen ze moeten dagvaarden. Dan zullen zij (artikel 150 Rv) ook de feiten moeten bewijzen op grond waarvan een rechtsgevolg zou moeten worden aangenomen, waar de wederpartij zich op beroept. Met andere woorden: bewijzen dat jullie kind de auto heeft bekrast.

In de praktijk werkt het als een weegschaal. Als aan de ene kant voldoende wordt gelegd, dan zal de wederpartij ook iets in de weegschaal moeten leggen om het te ontkrachten (heet stellen en betwisten, de ene partij stelt iets gemotiveerd, de andere partij moet dat dan ook gemotiveerd betwisten). Is er onvoldoende betwist, dan wordt een feit als bewezen aangenomen.

Afijn, nu is het verder wel zo dat aan verklaringen van *partij* getuigen minder waarde toekomt, namelijk niet ten aanzien van feiten die die partij moet bewijzen ter hunner voordeel. Alleen geldt die beperking dan weer niet voor schriftelijke bescheiden. Denkbaar is dus dat de buurvrouw (en ik begrijp trouwens dat ze ueberhaupt niet eens familie is, dus ook geen partijgetuige denk ik? Zou ik T&C erbij moeten pakken, weet ik zo niet) een verklaring opstelt en ondertekent, waarin zij aangeeft, dat zij heeft gezien dat jullie kind de auto heeft bekrast. Als je daar niets tegenover weet te stellen in een procedure, dan zal dat ook aangenomen worden. Het liefst stel je daar dan ook een schriftelijke verklaring tegenover van iemand die stelt dat dat kind de hele dag niet alleen is geweest.
Dikke kans dat er vervolgens een getuigenverhoor komt, omdat één van de partijen een bewijsopdracht krijgt (in deze situatie vermoedelijk de eisende partij, je buren dus).
En vervolgens komt er dan uitspraak. Als aan beide kanten de weegschaal in balans is, krijg je de conclusie dat de eisende partij niet is geslaagd in het bewijs van de feiten waar zij zich op heeft beroepen.

Opmerking verdient dat een kind weliswaar niet beëdigd als getuige gehoord kan worden (omdat hij de strekking van een eed of belofte niet geacht wordt te begrijpen), maar dat dit in theorie nog niet betekent dat hem geen vragen gesteld zouden kunnen worden door een rechter.

Al met al heeft deze zaak een behoorlijke potentie om tot aanzienlijk, maar dan ook aanzienlijk hogere kosten aan advocaten, proceskosten etc te leiden dan het belang van de zaak. Vooral als de auto niet meer zo nieuw is en "total loss" is door de krassen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sessy op 25-10-2011 21:39:47 ]
pi_103558853
Heb je zelf geen rechtsbijstand verzekering?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_103558882
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:12 schreef Jaeger85 het volgende:
Een getuige is nooit genoeg om de zaak rond te krijgen, lekker tot een rechtszaak laten komen dus.
Je denkt in strafrechttermen, en we hebben het hier over het civiele recht. Overigens geldt zelfs in het strafrecht "één getuige, geen getuige" lang en lang niet onverkort.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Heb je zelf geen rechtsbijstand verzekering?
Hmm vermoedelijk zal de verzekeraar, als de claim wordt ingediend, ook zelf wel op het idee komen om er een jurist op te zetten.

Maar vooral niets erkennen. Heel vaak dat zulks ook onder de verzekeringsvoorwaarden oplevert dat je vervolgens niet meer kunt claimen!
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:35:56 #13
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_103558934
Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Bedankt voor je uitleg Sessy.
opgezegd@fok.nl
pi_103558977
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:35 schreef FoXje het volgende:
Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Bedankt voor je uitleg Sessy.
Leg het dan lekker daar neer.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:39:51 #15
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_103559165
Wat vinden jullie van de argwaan die ik heb? Ik kan niet geloven dat je rustig op de bank blijft zitten als je ziet dat iemand een auto bekrast! Helemaal een kind wat je kent! Neem dat kind aan de arm mee naar de ouders en regel eea ter plekke.
opgezegd@fok.nl
pi_103559182
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:35 schreef Sessy het volgende:

Hmm vermoedelijk zal de verzekeraar, als de claim wordt ingediend, ook zelf wel op het idee komen om er een jurist op te zetten.

Waarom zou TS uberhaupt de claim doorspelen naar zijn verzekering? Als TS namelijk de claim indient bij zijn AVP betwist hij de claim niet toch?
pi_103559227
Mja op zich ook bizar dat ze niet de jas weet te noemen. Of denk aan, waarmee hij 't bekrast zou hebben.
pi_103559373
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom zou TS uberhaupt de claim doorspelen naar zijn verzekering? Als TS namelijk de claim indient bij zijn AVP betwist hij de claim niet toch?
Omdat je vaak op grond van je polisvoorwaarden aansprakelijkheidsverzekering gehouden bent, potentiele claims in een zo vroeg mogelijk stadium te melden (juist zodat de verzekeraar kan roepen: "niets erkennen!") op straffe van verval van dekking.
Dus wel ff bellen met de verzekeraar over hoe 't nu precies zit, en wat je moet doen.

Kan de rechtsbijstand vervolgens gebeld worden.
pi_103559713
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:43 schreef Sessy het volgende:

[..]

Omdat je vaak op grond van je polisvoorwaarden aansprakelijkheidsverzekering gehouden bent, potentiele claims in een zo vroeg mogelijk stadium te melden (juist zodat de verzekeraar kan roepen: "niets erkennen!") op straffe van verval van dekking.
Dus wel ff bellen met de verzekeraar over hoe 't nu precies zit, en wat je moet doen.

Kan de rechtsbijstand vervolgens gebeld worden.
Ah ok, thanks.
pi_103559798
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:41 schreef Sessy het volgende:
Mja op zich ook bizar dat ze niet de jas weet te noemen. Of denk aan, waarmee hij 't bekrast zou hebben.
Dat iemand niet weet wat voor jas het kind aan had lijkt me niet zo vreemd. Het kind kent ze gewoon, dus dat onthou je wel. Wat voor jas het kind aan had is niet echt belangrijk en dat is over het algemeen niet iets waar mensen op letten.
pi_103560108
Kan een kind van 6 wel over de hele motorkap krassen ? Geen idee wat voor auto dat het is, maar het bereik van een 6 jarige is toch tamelijk beperkt lijkt mij ?
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:55:39 #22
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_103560214
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:54 schreef Cinderella_Man het volgende:
Kan een kind van 6 wel over de hele motorkap krassen ? Geen idee wat voor auto dat het is, maar het bereik van een 6 jarige is toch tamelijk beperkt lijkt mij ?
Het waren mooie grote lange krassen. Een kind van 6 kan die krassen niet maken volgens mij. Zou daar zelf al moeite mee hebben.

Moet ik de rechtsbijstand eropzetten of mijn avp? Ze doen een beroep op mijn avp immers.
opgezegd@fok.nl
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:00:58 #23
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_103560529
doe gewoon normaal en laat jou verzekering dokken. Als je dan zelf zo iets hebt een keer kun je gewoon hun kids de schuld geven en betaalt zijn verzekering jouw schade. D

Dan hebben jullie beiden gewonnen! ^O^ ... Shift+R improves the quality of this image. Shift+A improves the quality of all images on this page.
pi_103561187
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:00 schreef borbit het volgende:
doe gewoon normaal en laat jou verzekering dokken. Als je dan zelf zo iets hebt een keer kun je gewoon hun kids de schuld geven en betaalt zijn verzekering jouw schade. D

Ja goedzo. Lekker de verzekering oplichten.
pi_103562259
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 21:35 schreef Sessy het volgende:

[..]

Je denkt in strafrechttermen, en we hebben het hier over het civiele recht. Overigens geldt zelfs in het strafrecht "één getuige, geen getuige" lang en lang niet onverkort.

[..]

Je hebt gelijk, maar denk je dat een rechter bewijs in de vorm van slechts één getuige ,die ook nog eens een goede vriendin is van de eiser, voldoende vindt als onderbouwing van de aangevoerde stelling? Ik denk dat de eiser wel meer bewijs moet leveren om de zaak in haar voordeel te beslechten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')