Dat was cherrypicking van ING: telkens de maand met de laagste verkoopprijs vergelijken met de afgelopen periode. Niet representatief dus.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 08:29 schreef NiGeLaToR het volgende:
Van de week bleken huizen in grote steden duurder te zijn geworden.
Dat zijn veilingprijzen van flatjes in vergane buurten, en soort onroerend woonwagenkamp. Let wel: dat het geveild wordt geeft aan dat de huidige bewoners het al niet meer konden betalen!quote:Net lees ik een topic dat je in Heerlen een huis koopt voor 30k euro. Ter illustratie:"
Je vergelijkt hier totaal verschillende dingen... (Hoewel het wel leuk aangeeft dat de "argumenten" dat 500 euro per vierkante meter echt nodig is om grond bouwrijp te maken onzin zijn.)quote:Amsterdam Buitenveldert, tussenwoning van 100m2, ongeveer 300k
Randje Randstad, Almere, Purmerend, etc, tussenwoning van 100m2, ongeveer 180-200k
Dan buitengebieden, zoals Heerlen, etc, tussenwoning van 100m2, ongeveer 30k
Nee, in de bijstand kan/mag je geen huis kopen. Toch zou het goed zijn om alle mensen die nu in hartje werkgelegenheid in de bijstand zitten de keus te geven: OF werken, OF verhuizen naar krimpgebieden. Dat scheelt huursubsidie en drukte in het verkeer. Verder ook nogal een vreemde vergelijking, Heerlen is verder weg van werkgelegenheid (lees: Randstad voor het gemak) dan bijvoorbeeld Kleve in Duitsland. En die Duitsers zijn nog makkelijker te verstaan dan de reserve-Belgen in Limburg...quote:En dan gezamelijk gaan zitten schreeuwen dat er huizencrisis is?
Volgens mij zijn we collectief verwend - klaarblijkelijk kun je altijd ergens een huis vinden wat je kunt betalen - zelfs in de bijstand kun je in Heerlen een huis kopen (voor diegene die beginnen over werk aanbod).
goed idee! het O.V.V.!quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:34 schreef RemcoDelft het volgende:
We subsidieren toch ook geen lege vliegtuigen die continu elk half uur heen en weer vliegen naar alle luchthavens in Europa?
Volgens mij is er momenteel ook maar iets van 6-8% van Nederland bestemd voor wonen. Verdubbel die hoeveelheid gewoon en je bent van al het gelazer af.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Zoals je ziet stikt het daar van de lege ruimte, maar dat merk je ook als je er doorheen rijdt.
Om een of andere reden heeft iemand ooit bedacht dat "het groene hart groen moet blijven", en sindsdien roept vrijwel iedereen dat na. Alsof we die paar aardappelboeren en koeien in de Randstad nodig hebben, importeer dat uit Limburg/Groningen en laat mensen wonen waar ze willen.
Wat is er verschillend aan een huis van 100m2 in een rijtje? De locatie?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Je vergelijkt hier totaal verschillende dingen... (Hoewel het wel leuk aangeeft dat de "argumenten" dat 500 euro per vierkante meter echt nodig is om grond bouwrijp te maken onzin zijn.)
Serieus - dat er mensen moeten werken op de plek waar 'iedereen' woont snap zelfs ik. Dat iedereen vervolgens per se moet wonen op de plek waar iedereen ook moest werken snap ik niet. Het is pas een 150-200 jaar zo dat we aan intensieve menshouderij doen in grote mensen stallen om het werk gedaan te krijgen. De rest van de geschiedenis werkten we al .. thuisquote:Nee, in de bijstand kan/mag je geen huis kopen. Toch zou het goed zijn om alle mensen die nu in hartje werkgelegenheid in de bijstand zitten de keus te geven: OF werken, OF verhuizen naar krimpgebieden. Dat scheelt huursubsidie en drukte in het verkeer. Verder ook nogal een vreemde vergelijking, Heerlen is verder weg van werkgelegenheid (lees: Randstad voor het gemak) dan bijvoorbeeld Kleve in Duitsland. En die Duitsers zijn nog makkelijker te verstaan dan de reserve-Belgen in Limburg...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dan ben je wel op het riool aangeslotenquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Ondertussen in Nederland: kavels van 150 vierkante meter voor 100.000 euro
3 slaapkamers is dus voor 4 mensen, vader moeder en twee kinderen die elk een eigen badkamer hebben. Plus als er eens mensen logeren heb je nog een gastbadkamer, 5 badkamers dus. Lijkt me allemaal vrij logischquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:23 schreef RemcoDelft het volgende:
En om weer op huizen terug te komen: hier bijvoorbeeld (Pennsylvania)!
Biedingen beginnen op een paar duizend dollar, i.p.v. een paar honderd duizend euro zoals in Nederland.
Dit vierkamerhuis bijvoorbeeld ziet er wat vervallen uit, maar wat wil je vanaf US$ 12.900?
Wel US$ 1000 belasting per jaar! (Buyer is purchasing property subject to all taxes due. As of 6/7/2010 delinquent taxes are in the approximate amount of $2,643.)
Als je het wat duurder zoekt zijn er ook leuke optrekjes te vinden: voor US$ 375k (265k euro). 3 slaapkamers en 5 badkamers (vraag me niet waarom)...
"Local pick-up offered"quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Bijvoorbeeld:
4000 m2 Hawaii vanaf US$ 100
Zoveel mensen willen niet per se in de grote stad wonen. (Heerlen is toch ook een behoorlijk grote stad). Maar mensen willen wel op redelijke afstand van hun werk wonen. In Heerlen is gewoon weinig werk, dat is ook de reden dat de huizenmarkt daar op z'n gat ligt. En pendelen tussen Heerlen en Amsterdam houd je geen 2 maanden vol.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 08:29 schreef NiGeLaToR het volgende:
Even wat anders - iets daadwerkelijk over huizen - wat me opvalt.
Van de week bleken huizen in grote steden duurder te zijn geworden. Net lees ik een topic dat je in Heerlen een huis koopt voor 30k euro. Ter illustratie:"
Amsterdam Buitenveldert, tussenwoning van 100m2, ongeveer 300k
Randje Randstad, Almere, Purmerend, etc, tussenwoning van 100m2, ongeveer 180-200k
Dan buitengebieden, zoals Heerlen, etc, tussenwoning van 100m2, ongeveer 30k
En dan gezamelijk gaan zitten schreeuwen dat er huizencrisis is?
Volgens mij zijn we collectief verwend - klaarblijkelijk kun je altijd ergens een huis vinden wat je kunt betalen - zelfs in de bijstand kun je in Heerlen een huis kopen (voor diegene die beginnen over werk aanbod).
Dat debiele 'ik-wil-per-se-in-de-grote-stad-wonen' gedoe kost je gewoon geld, dan dus niet zeuren dat je 10x meer betaalt dan dat je na een uur rijden moet betalen.
Zo, nog vragen?
Uitzonderingen daargelaten, ik ken iemand die al meer dan 20 jaar pendeld tussen Venlo en Rotterdam, met de NS, elke dag.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 23:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoveel mensen willen niet per se in de grote stad wonen. (Heerlen is toch ook een behoorlijk grote stad). Maar mensen willen wel op redelijke afstand van hun werk wonen. In Heerlen is gewoon weinig werk, dat is ook de reden dat de huizenmarkt daar op z'n gat ligt. En pendelen tussen Heerlen en Amsterdam houd je geen 2 maanden vol.
Dat, en in Heerlen en omstreken is best werk te vinden, op elk niveau. In heel zuid limburg is vrij veel industrie. Het is wel moeilijker dan elders, maar als je een beetje je best doet lukt dat wel. Het is wel zo dat in die wijk uit het voorbeeld erg veel mensen compleet onbemiddelbaar zijn en dan wordt het nergens wat.quote:Op zondag 30 oktober 2011 07:45 schreef sorcees het volgende:
[..]
Uitzonderingen daargelaten, ik ken iemand die al meer dan 20 jaar pendeld tussen Venlo en Rotterdam, met de NS, elke dag.
Tijd om te lezen, slapen, bloggen, etc.
Uitzonderingen natuurlijk, zelf woon ik op fietsafstand van mijn werk, 12 km, in weer en wind.
Lenen, lenen... betalen, betalen, betalen, betalen, betalen en nog eens betalenquote:Steeds meer hogere inkomens bedolven onder schuldenberg
Werkloos worden en dan diep in de schulden raken, het huis moeten verkopen, naar de schuldhulpverlening. Het is een spookbeeld dat iedereen wel eens door het hoofd schiet bij de huidige berichten over faillissementen in de bouw en over saneringen bij grote concerns.
En dat spookbeeld wordt steeds vaker werkelijkheid, ook voor modale en bovenmodale inkomens. De werkloosheid neemt al weer drie maanden op rij toe. In september 2011 zijn er in Nederland 17.000 werklozen bijgekomen, waarmee het totaal nu op 438.000 uitkomt.
‘De hoge bomen’, zo heten bij de Gemeentelijke Kredietbank in Den Haag de werkloos geraakte tweeverdieners met een tophypotheek. ‘Die groep groeit zichtbaar’, aldus een woordvoerster. ‘En de hypothecaire schuld speelt steeds duidelijker een rol. Mensen moeten hun huis gedwongen verkopen en blijven soms zelfs zitten met een restschuld van een ton.’
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Zaanstad en West-Brabant. ‘Waar het eerst ging om te hoge uitgaven, gaat het nu om complexere zaken als te hoge koopsompolissen en hypotheekschulden omdat woningen niet verkocht kunnen worden’, meldt de gemeente Zaanstad. ‘De crisis heeft het profiel van de hulpvrager veranderd’, zegt een woordvoerster van de Kredietbank West-Brabant in Breda. ‘Door de moeilijke woningmarkt levert gedwongen woningverkoop bij echtscheiding of werkloosheid vaak een restschuld van tientallen duizenden euro’s op.’
Het Haagse, het Zaanse en Brabantse beeld is het landelijke, zeggen Joke de Kock, voorzitter van de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren NVVK. Van de gemeenten is 85% lid. De Kock, hoofd schuldhulpverlening in Tilburg: ‘Ook modaal en bovenmodaal melden zich nu, dat is heel duidelijk. Ze hebben problemen met hun financiële producten, met hun hypotheek, met allerlei verplichtingen, worden werkloos. Mensen accepteren een lager betaalde baan, waarbij ze ¤ 500 per maand inleveren. De kinderopvangtoeslag valt bij werkloosheid weg, voor drie kinderen in de opvang toch zo’n ¤1000 in de maand. Creditcardproblemen komen ook veel voor. ‘Ze kopen met diverse creditcards tot hun limiet, treffen een afbetalingsregeling, komen die niet na en dan eist de creditcardmaatschappij al het geld op. Dat hebben ze dan niet', aldus De Kock.
Vaak blijkt het moeilijk snel de tering naar de nering zetten, is De Kocks ervaring. ‘Als ze daar vier maanden voor nodig hebben, zijn de gaten al gevallen. En mensen laten uitgaven nog doorlopen. Een maand hypotheek of huur van ¤ 600 niet betalen, kan na vier maanden door kosten voor incasso, vonnissen en derdebeslag leiden tot ¤ 1400.’
In 2010 waren er 711.000 huishoudens met een problematische schuld, 10% van alle huishoudens in Nederland. Recentere cijfers zijn er nog niet, maar van allerlei kanten komen signalen dat die getallen door de weer aanzwellende economische malaise hoger komen te liggen.
Zo liep van oktober 2010 tot deze maand het aantal huishoudens dat achterstallig was met hypotheekverplichtingen op van 37.000 tot 45.000, aldus het Bureau Krediet Registratie dinsdag. Het gaat om achterstanden van minimaal drie maanden. In 2005 was dat tweederde minder.
Van die hypotheken heeft een beperkt deel een Nationale Hypotheek Garantie. Ook het Waarborgfonds Eigen Woningen, dat de garantie geeft, signaleert een verdubbeling van het aantal achterstallige hypotheekbetalingen ten opzichte van 2010, tot 5000. ‘Een forse stijging’, aldus directeur Karel Schiffer. Het gaat om betalingsachterstanden van minimaal vier maanden. ‘Wel komt 60% van deze gevallen er zelf uit, zonder onze hulp.’ Het aantal gedwongen verkopen blijft nog stabiel op 2000, 40 à 45 per week.
Dirk Hanke, directeur bij incassobedrijf Vesting Finance Services, probeert in opdracht van de banken in eerste instantie het veilen van een huis nog te voorkomen. ‘Eerst proberen we onderhandse verkoop. Het huis levert dan meer op dan bij veilen. Bij onderhandse verkoop ligt de prijs zo’n 20% onder de marktwaarde, in geval van veilen gaat het om een afslag van 35% tot 40%.’
Een belangrijke instantie voor schuldhulpverlening is de gemeente. Ook het aantal huishoudens dat zich daar meldt, is toegenomen. Van 53.000 in 2009 tot bijna 80.000 vorig jaar, zegt De Kock. Over 2011 en 2012 doet zij geen uitspraak. ‘Het is nog volstrekt niet duidelijk wat de overheidsbezuinigingen voor effect gaan hebben.’
De gemeentelijke kredietbank adviseert bij het op poten zetten van een gezondere financiële huishouding en, als dat niet lukt, hulp bij het zoeken naar een minnelijke schikking met de schuldeisers. Het gemiddelde schuldbedrag ligt op ¤30.000, verdeeld over 16 schuldeisers.
Lukt die minnelijke schikking niet dan gaat de schuldenaar over van het gemeenteloket naar het bureau Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp). Ook daar is het aantal casussen toegenomen, bevestigt Han van den Hoff, manager van de afdeling Wsnp van de raad voor de rechtsbijstand. ‘In 2009 zijn er 8968 procedures gestart en in 2011 gaan we uitkomen op 14.500.’
‘De schuldproblematiek groeit’, zegt Nadja Jungmann, lector schulden en incasso aan de Hogeschool Utrecht. En soms is dat niet in de cijfers van de NVVK terug te zien. ‘Een flink aantal huishoudens wendt zich ook tot particuliere bureaus of tot een beschermingsbewindvoerder.’
De cijfers van de NVVK vormen slechts ‘het topje van de ijsberg’, meent ook Lennart de Ruig van onderzoeksinstelling Panteia en auteur van Huishoudens in rode cijfers. ‘Er is een hele grote groep die zich niet meldt. Slechts een klein deel gaat naar de gemeentelijke schuldhulpverlening.’
bron: FD
LOLquote:‘De hoge bomen’, zo heten bij de Gemeentelijke Kredietbank in Den Haag de werkloos geraakte tweeverdieners met een tophypotheek.
Hoge bomen waaien eerder om bij een forse storm, dan kun je maar beter flexibel zijnquote:Op zondag 30 oktober 2011 19:51 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
LOL
Verder diep triest natuurlijk, al die lui die diep in de shit zitten. Ook al is het soms eigen schuld dikke bult.
Waarom zou je dan niet gewoon even wachten en op de veiling kopen?quote:Bij onderhandse verkoop ligt de prijs zo’n 20% onder de marktwaarde, in geval van veilen gaat het om een afslag van 35% tot 40%.’
Als de marktwaarde 35% tot 40% onder 'de marktwaarde' ligt zit er nog een hele hoop lucht in de zeepbelquote:Op zondag 30 oktober 2011 21:55 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Waarom zou je dan niet gewoon even wachten en op de veiling kopen?
Volgens mij begrijp je niet wat er gezegd wordt. Er wordt gezegd dat een veiling 35 a 46% onder de marktwaarde opbrengt. Niet dat volgens jouw logica de marktwaarde 35 a 40% onder de marktwaarde ligt...quote:Op zondag 30 oktober 2011 21:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als de marktwaarde 35% tot 40% onder 'de marktwaarde' ligt zit er nog een hele hoop lucht in de zeepbel![]()
Yep, geduld is een schone zaak.quote:Even wachten is dus nog wel op zijn plaats
Ooh... ik begrijp heel goed wat er bedoelt wordt.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Volgens mij begrijp je niet wat er gezegd wordt.
Dat is wat er gezegd wordt.quote:Er wordt gezegd dat een veiling 35 a 46% onder de marktwaarde opbrengt.
Dus die waarde die het wel opbrengt is niet de marktwaarde? Merkwaardigquote:Niet dat volgens jouw logica de marktwaarde 35 a 40% onder de marktwaarde ligt...
Hell yeah... de wal is het schip aan het keren, best knap voor een schip dat al reeds half gezonken isquote:Yep, geduld is een schone zaak.
Bij een gedwongen verkoop die wordt gedomineerd door onderlinge prijsafspraken? Ja, dat is toch vreemd he. Als morgen jouw auto en inboedel door de belastingdienst verkocht worden, denk je dan echt dat je de marktwaarde krijgt? Neh, zelfs jij niet.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dus die waarde die het wel opbrengt is niet de marktwaarde? Merkwaardig
Als ik jou was zou ik wachten tot hij helemaal gezonken is.quote:Hell yeah... de wal is het schip aan het keren, best knap voor een schip dat al reeds half gezonken is![]()
Gedwongen verkoop? Hoe kan het gedwongen zijn als ze ruim de tijd hebben gehad om zelf hun huis te verkopen? Ooh.... iets met onderwaarde toch?quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Bij een gedwongen verkoop die wordt gedomineerd door onderlinge prijsafspraken? Ja, dat is toch vreemd he. Als morgen jouw auto en inboedel door de belastingdienst verkocht worden, denk je dan echt dat je de marktwaarde krijgt? Neh, zelfs jij niet.
Het is een 'zij'quote:Als ik jou was zou ik wachten tot hij helemaal gezonken is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |