Een protocol op papier zegt niks he.
Hadden wij, en wij waren ons er van bewust dat we het niet actief gebruikten. We zijn er nu dus vanaf gestapt, en zoekende naar iets anders.
We hebben in ieder geval 'regels' die in elke klas hangen.
Ikzelf geef sova training. Maar de meeste kinderen zijn totaal niet welwillend, en zitten daar omdat het moet van de leerkracht. Van de ouders krijg ik ook geen respons, terwijl ik ze expliciet heb gevraagd te reageren. 1 moeder heeft gereageerd.
Sova training (weerbaarheidstraining ook) werkt alleen als alle partijen meewerken en er ook achter staan.
Laatst tijdens de training ging het over dat je een Nee moet leren incasseren, maar dat je best mag vragen waarom iemand nee zegt.
Zegt een meisje, mijn moeder zegt dan 'daarom', en als ik dan vraag waarom, dan zegt ze 'omdat'.
Nou ben je dus mooi klaar mee. Hopelijk pikt dit meisje wat op van wat ik haar leer, want van thuis hoeft ze het niet te hebben.
(zelfde moeder heeft ook tegen haar kind gezegd dat ze haar vader alleen gebruikt heeft om zwanger te worden van haar. En de andere kinderen uit de sovagroep keken zo van:

)