In mijn omgeving heb ik dat ook niet. Wel hier op fok, buiten internet hoor ik de meest rechtse persoon niet eens wat negatiefs zeggen. Ik zou niet weten waaromquote:Op maandag 24 oktober 2011 11:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik weet niet in wat voor omgeving jij je bevind, maar ik hoor nauwelijks negatieve geluiden over Turken en Turkije, eerder positief.
Zozo paddy. Maandagmorgen rilletje?quote:Op maandag 24 oktober 2011 11:17 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat tuig is gewoon racistisch tuig. Mensen met een beetje verstand zien dat echt wel. Ik ga mij ook absoluut niet verantwoorden voor autochtonen die rellen uit discriminerende gevoelens tegen een andere bevolkingsgroep met een andere achtergrond. Je er persoonlijk voor schamen omdat zelfde achtergrond? Leven is daar veel te kort voor.
Regering moet dat discriminerende tuig gewoon vastzetten en geestelijke verzorging bieden, want hun brein is van lotje getikt met hun debiele haat.
Inderdaad. Hoe zou men reageren als een groep Nederlanders allemaal Turken ging bejegenen?quote:Op maandag 24 oktober 2011 11:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Dit waren geen demonstraties. Dit is haat botvieren op een andere groep met een andere achtergrond binnen deze samenleving
Als ik dat over andere Nieuwe Nederlanders zeg dan krijg ik Henk en Ingrid , Geert en Mussert's NSB als label geplakt.quote:Op maandag 24 oktober 2011 11:17 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat tuig is gewoon racistisch tuig. Mensen met een beetje verstand zien dat echt wel. Ik ga mij ook absoluut niet verantwoorden voor autochtonen die rellen uit discriminerende gevoelens tegen een andere bevolkingsgroep met een andere achtergrond. Je er persoonlijk voor schamen omdat zelfde achtergrond? Leven is daar veel te kort voor.
Regering moet dat discriminerende tuig gewoon vastzetten en geestelijke verzorging bieden, want hun brein is van lotje getikt met hun debiele haat.
Dan draait Turkije door, serieus!quote:Op maandag 24 oktober 2011 11:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Inderdaad. Hoe zou men reageren als een groep Nederlanders allemaal Turken ging bejegenen?
Ja, dat bedoel ik. Dan is elke Nederlander een racist, moet Wilders dood (want hij heeft aangezet tot de daad) en wil elke Turk wel een bom gooien op Nederland. Achterlijk kutland zeg, gat-ver-dam-me.quote:Op maandag 24 oktober 2011 15:12 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dan draait Turkije door, serieus!
Dan sturen ze een minister en komen er demonstraties in Turkije etc, zo hypocriet zijn ze.
Wellicht weet je nog het drama rondom die omgebrachte Turkse famie in Den Haag, heel Turkije draaide door, hele verhalen over Hollandse ies rassiesten!
Bleek de dader een neef van de vader te zijn, ruzie over een lening was het motief.
quote:Op de muren stond onder meer 'PKK'. Mogelijk heeft de actie te maken met de huidige onlusten tussen Koerden en Turken in Turkije.
Was te verwachten.quote:Op maandag 24 oktober 2011 16:24 schreef Eagle_99 het volgende:
Ramen van een Turks cultureel centrum in Den Haag zijn ingegooid heb ik gehoord.
Dat de Koerden even dom, zo niet dommer als de Turken zijn?quote:
Klopt, heb het gezien.quote:Op maandag 24 oktober 2011 16:24 schreef Eagle_99 het volgende:
Ramen van een Turks cultureel centrum in Den Haag zijn ingegooid heb ik gehoord.
Kom op xminator. Zowel de Koerden als de Turken (die hieraan meedoen) vertonen hetzelfde gedrag.quote:Op maandag 24 oktober 2011 16:36 schreef xminator het volgende:
[..]
De ware aard van de koerden komt naar boven
Even dom. En ja.quote:Op maandag 24 oktober 2011 16:33 schreef killfrenzy het volgende:
[..]
Dat de Koerden even dom, zo niet dommer als de Turken zijn?
Klopt, maar de mensen die het gisteren op de Turken afreageerden mogen dat zelfde ook doen jegens de koerden die hier aan deelnemen.quote:Op maandag 24 oktober 2011 16:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Kom op xminator. Zowel de Koerden als de Turken (die hieraan meedoen) vertonen hetzelfde gedrag.
Juist.quote:Op maandag 24 oktober 2011 16:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Kom op xminator. Zowel de Koerden als de Turken (die hieraan meedoen) vertonen hetzelfde gedrag.
Of je gaat tegen elkaar schaken of desnoods mekaar insmeren met olijfolie om vervolgens te worstelen, dan krijg je wellicht nog subsidie ook... Maar dit beestachtige kan echt niet hoor.quote:Op maandag 24 oktober 2011 16:38 schreef Bernays het volgende:
Denken die turken nu echt dat het zin heeft om in het buitenland ramen in te gooien? Ga vechten in Turkije dan als het je zo boeit
Sorry, maar er is een verschil? Een willekeurig doelwit van de andere etnische groep aanvallen is gewoon achterlijk, of het nou een kleuterklas, een gokhal of een moskee is. Alsof het ene beschaafder is dan het andere...quote:Op maandag 24 oktober 2011 16:42 schreef xminator het volgende:
[..]
Klopt, maar de mensen die het gisteren op de Turken afreageerden mogen dat zelfde ook doen jegens de koerden die hier aan deelnemen.
En er is een verschil tussen het belagen van een gebedsplaats en een cultureel centrum. Waarbij de koerden beiden hebben belaagd.
Dus het doel waarvoor het gebouw er staat is belangrijk bij de beoordeling of eigenrichting in dat geval toegepast mag worden? Uit je post blijkt dat je erg last hebt van tunnelvisie.quote:Op maandag 24 oktober 2011 16:42 schreef xminator het volgende:
[..]
Klopt, maar de mensen die het gisteren op de Turken afreageerden mogen dat zelfde ook doen jegens de koerden die hier aan deelnemen.
En er is een verschil tussen het belagen van een gebedsplaats en een cultureel centrum. Waarbij de koerden beiden hebben belaagd.
En andersom is dat natuurlijk ook het gevalquote:Op maandag 24 oktober 2011 18:11 schreef Capi het volgende:
[..]
Dus het doel waarvoor het gebouw er staat is belangrijk bij de beoordeling of eigenrichting in dat geval toegepast mag worden? Uit je post blijkt dat je erg last hebt van tunnelvisie.
ontopic: Sowieso nationalisten en hun trieste gedrag, die jongeren worden gegijzeld door hun eigen en opgelegde illusies over Koerden.
Bijna net zoals deze jongeren, inderdaad: http://www.depers.nl/spor(...)uel-Jong-Oranje.htmlquote:Op zondag 23 oktober 2011 20:09 schreef BansheeBoy het volgende:
Wat een stel gekken. Doen net of ze bij een voetbalwedstrijd zijn.
Mooi, mag je ook zelf al die Marokkanen heropvoeden, gaan wij met zijn allen wel skieen in Canada of zo.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:51 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Langzaam maar zeker verdrijven we de Nederlanders om onze problemen in het thuisland op te lossen
Mooi ontwikkeling. Over 25 jaar is Nederland van ons
Trolll...quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:51 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Langzaam maar zeker verdrijven we de Nederlanders om onze problemen in het thuisland op te lossen
Mooi ontwikkeling. Over 25 jaar is Nederland van ons
Succes in Irak.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:22 schreef iehlaak het volgende:
Tijd dat Israel een freedom caravan naar Koerdistan stuurt.
Hoog tijd ja, op de langere termijn is de Turkse bezetting van Koerdistan toch niet langer haalbaar.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:22 schreef iehlaak het volgende:
Tijd dat Israel een freedom caravan naar Koerdistan stuurt.
Klopt het is sowieso achterlijk. Maar een moskee, daar maken niet alleen Turken gebruik van en bovendien is het een heilige gebouw voor MOSLIMS.quote:Op maandag 24 oktober 2011 17:58 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Sorry, maar er is een verschil? Een willekeurig doelwit van de andere etnische groep aanvallen is gewoon achterlijk, of het nou een kleuterklas, een gokhal of een moskee is. Alsof het ene beschaafder is dan het andere...
quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:25 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Hoog tijd ja, op de langere termijn is de Turkse bezetting van Koerdistan toch niet langer haalbaar.
Niet als het een Turkse moskee is.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:30 schreef xminator het volgende:
[..]
Klopt het is sowieso achterlijk. Maar een moskee, daar maken niet alleen Turken gebruik van en bovendien is het een heilige gebouw voor MOSLIMS.
Het is net zo iets als dat je de mcdonalds gaat bekladden ergens in Nederland en dan als reden omdat er soms Turken daar eten.
Het is al belachelijk an sich, maar dit is dan belachelijk in het kwadraat.
quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Niet als het een Turkse moskee is.
De moskee in Tilburg is een Turkse moskee, wat lul je over paardenkleppen? En fuck it, ga nooit langs in zo'n schuur waar niemand mijn taal spreekt.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:41 schreef xminator het volgende:
[..], jij bent nog nooit in een moskee geweest blijkbaar.
Ga is een keer naar buiten en doe je paardenkleppen is af.
Je hebt vaak inloop bij moskeeen ga is een keer langs.
En dus? Is het erger als het een expliciet islamitisch gebouw is? Dat het überhaupt heilig is voor iemand? Een woord als heilig is niet meer of minder dan een woord. Een gebouw of een bijvoeglijk naamwoord dat er betrekking op zou hebben is nogal abstract bij het gegeven dat er mensen in zitten die het eigenlijke doel zijn.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:30 schreef xminator het volgende:
[..]
Klopt het is sowieso achterlijk. Maar een moskee, daar maken niet alleen Turken gebruik van en bovendien is het een heilige gebouw voor MOSLIMS.
Ik snap dus opnieuw niet waarom het erger of minder beschaafd of wat dan ook zou zijn om een gebedshuis aan te vallen. Vandalisme en bedreiging uit racistische motieven is hoe dan ook dom, de ene kant is niet ineens dommer omdat het een "erger" doelwit aanvalt.quote:Het is net zo iets als dat je de mcdonalds gaat bekladden ergens in Nederland en dan als reden omdat er soms Turken daar eten.
Het is al belachelijk an sich, maar dit is dan belachelijk in het kwadraat.
Ja maar een hoop moskeeën zijn toch gesticht voor een gemeente van een specifieke etnische achtergrond? Dat dit niet echt strookt met het islamitische principe van broederschap is een tweede, de praktijk is dat Pakistanen, Turken, Marokkanen, Berberse Marokkanen en Hindoestanen en wie ook niet allemaal naar hun eigen moskee/zuil gaan.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:41 schreef xminator het volgende:
[..], jij bent nog nooit in een moskee geweest blijkbaar.
Ga is een keer naar buiten en doe je paardenkleppen is af.
Je hebt vaak inloop bij moskeeen ga is een keer langs.
a nee niet weer zo'n turk die dit goedkeurt..!quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:18 schreef Slayage het volgende:
http://www.depers.nl/binn(...)-financiert-PKK.html
Jammer dat ze alleen maar een ruit hebben kunnen ingooien
Ze steunen de PKK (voor Nederland is dit een terroristische organisatie) en krijgen subsidie ook nog. Niemand keurt het goed, maar ik kan begrijpen waarom men ze als bedreigend zien.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:31 schreef bijdehand het volgende:
[..]
a nee niet weer zo'n turk die dit goedkeurt..!
Over het algemeen klopt dit. Maar dat komt omdat er in de meeste moskeeën de preek in het Arabisch of Turks gesproken wordt en dit verstaan veel bevolkingsgroepen niet; vandaar een eigen moskee waar in hun eigen taal gesproken wordt. Iedereen is er welkom maar het is niet handig als je het niet verstaat, nee.quote:Op maandag 24 oktober 2011 21:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja maar een hoop moskeeën zijn toch gesticht voor een gemeente van een specifieke etnische achtergrond? Dat dit niet echt strookt met het islamitische principe van broederschap is een tweede, de praktijk is dat Pakistanen, Turken, Marokkanen, Berberse Marokkanen en Hindoestanen en wie ook niet allemaal naar hun eigen moskee/zuil gaan.
quote:Op maandag 24 oktober 2011 21:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja maar een hoop moskeeën zijn toch gesticht voor een gemeente van een specifieke etnische achtergrond? Dat dit niet echt strookt met het islamitische principe van broederschap is een tweede, de praktijk is dat Pakistanen, Turken, Marokkanen, Berberse Marokkanen en Hindoestanen en wie ook niet allemaal naar hun eigen moskee/zuil gaan.
Klopt, maar meerdere mensen met verschillende achtergronden maken hier gebruik van. Omdat sommigen niet groot genoeg zijn om een eigen moskee te stichten. Dus ik zie hier geregeld Nederlandse moslims en moslims van arabische afkomst en moslims uit afrika e.d. langs komen.quote:Op maandag 24 oktober 2011 21:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
In de volgende steden zijn deze centra welke de terroristische pkk steunt dus ook aanwezig:quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:18 schreef Slayage het volgende:
Ja, en daarom krijgen ze geen subsidie meer en houdt de AIVD ze in de gaten. Dat lijkt me hoe het eraan toegaat in een rechtsstaat zoals Nederland. Om hier de territoriale Anatolische waanzin op fysieke wijze voort te zetten is dus niet nodig. Sterker nog, het is nogal raar om je bedreigd te voelen door een organisatie en hem dan desondanks op te zoeken om...een steen door de ruit te tiefen. Weg bedreiging! Oh nee, wacht...quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:33 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Ze steunen de PKK (voor Nederland is dit een terroristische organisatie) en krijgen subsidie ook nog. Niemand keurt het goed, maar ik kan begrijpen waarom men ze als bedreigend zien.
Waarom grijpt de overheid niet in?quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:18 schreef Slayage het volgende:
Nou nou als het om een Al-Qeida achtig iets ging vielen ze wel dat gebouw meteen binnen denk ik zo..quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:38 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja, en daarom krijgen ze geen subsidie meer en houdt de AIVD ze in de gaten. Dat lijkt me hoe het eraan toegaat in een rechtsstaat zoals Nederland. Om hier de territoriale Anatolische waanzin op fysieke wijze voort te zetten is dus niet nodig. Sterker nog, het is nogal raar om je bedreigd te voelen door een organisatie en hem dan desondanks op te zoeken om...een steen door de ruit te tiefen. Weg bedreiging! Oh nee, wacht...
Okay, het is een open, gezellige moskee. Opnieuw: is het erger om een open, gezellige moskee met een maatschappelijke functie aan te vallen dan een open, gezellig buurtcentrum met een maatschappelijke functie? Waarom is er volgens jou een etisch verschil wat het ene geweld minder erg maakt dan het andere? Omdat het aan de ene kant gezelliger was?quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:37 schreef xminator het volgende:
[..]
[..]
Klopt, maar meerdere mensen met verschillende achtergronden maken hier gebruik van. Omdat sommigen niet groot genoeg zijn om een eigen moskee te stichten. Dus ik zie hier geregeld Nederlandse moslims en moslims van arabische afkomst en moslims uit afrika e.d. langs komen.
Ook vinden er verschillende activiteiten plaats bij ons in de moskee(zou een titel kunnen zijn voor een foute serie) bijv.: huiswerkbegeleiding ( hier nemen Nederlandse kinderen, Turkse kinderen en kinderen van alle andere afkomsten aan mee). En geregeld zijn er feestelijke dagen voor de gehele buurt. Oftewel niet alleen de Turkse afkomst profiteert hiervan en er gaan ook gewoon koerden naar de Turkse moskeeen.
[..]
I...
Inderdaad, het gaat om mogelijke financiële banden met de PKK. Aangezien die organisatie geen directe claim heeft op ons grondgebied, staat deze iets lager op het actieshitlijstje qua acute bedreiging dan Al Qaida & Co.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:41 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Nou nou als het om een Al-Qeida achtig iets ging vielen ze wel dat gebouw meteen binnen denk ik zo..
Of leden van een bevriende natie die ruiten ingooien in panden van het land waar ze te gast zijnquote:Op maandag 24 oktober 2011 22:42 schreef De_Nuance het volgende:
Het is op zijn minst vreemd te noemen dat een bevriende natie organisaties tolereert die aanslagen pleegt in andere landen....
Oh als we zo gaan beginnen kunnen we de helft van de ambassades wel uitwijzen, alsmede een hoop bedrijven waar geld van dictators, warlords en ander tuig rondzwerft.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:42 schreef De_Nuance het volgende:
Het is op zijn minst vreemd te noemen dat een bevriende natie organisaties tolereert die aanslagen pleegt in andere landen....
In ieder geval goed dat de subsidie is stopgezet.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:43 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Inderdaad, het gaat om mogelijke financiële banden met de PKK. Aangezien die organisatie geen directe claim heeft op ons grondgebied, staat deze iets lager op het actieshitlijstje qua acute bedreiging dan Al Qaida & Co.
Leden van een natie?quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:43 schreef Bernays het volgende:
[..]
Of leden van een bevriende natie die ruiten ingooien in panden van het land waar ze te gast zijn
Ja, en zo hoort het ook. Ik keur het verder niet goed, maar vele zullen zo denken.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:38 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja, en daarom krijgen ze geen subsidie meer en houdt de AIVD ze in de gaten. Dat lijkt me hoe het eraan toegaat in een rechtsstaat zoals Nederland. Om hier de territoriale Anatolische waanzin op fysieke wijze voort te zetten is dus niet nodig. Sterker nog, het is nogal raar om je bedreigd te voelen door een organisatie en hem dan desondanks op te zoeken om...een steen door de ruit te tiefen. Weg bedreiging! Oh nee, wacht...
Jij bent een moslim? Islam is tegen racisme,quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:37 schreef xminator het volgende:
Dus ik zie hier geregeld Nederlandse moslims en moslims van arabische afkomst en moslims uit afrika e.d. langs komen.
Haha, waar haat ik de koerden? Ik haat de pkk.quote:Op maandag 24 oktober 2011 23:34 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Jij bent een moslim? Islam is tegen racisme,
Ze mogen allemaal de pot op.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 00:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Ach er ging ook zat subsidie naarMillî Görüş
de PvdA kreeg er warme ideetjes van
![]()
En die grijze wolven die je zag lopen mogen helemaal hun snuit houden, dat zijn net zo goed terroristen als de PKK maar lopen aan de lijn van de Turkse geheime dienst en knappen hun vuile klusjes op.
Totaal onvergelijkbaar sorryquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 00:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Ach er ging ook zat subsidie naarMillî Görüş
de PvdA kreeg er warme ideetjes van
![]()
En die grijze wolven die je zag lopen mogen helemaal hun snuit houden, dat zijn net zo goed terroristen als de PKK maar lopen aan de lijn van de Turkse geheime dienst en knappen hun vuile klusjes op.
Hier hebben ze het economisch goed, maar hun hart ligt daar. Niets mis mee.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 00:19 schreef SpecialK het volgende:
Kijk ze eens dat grijze wolven groetje doen met hun hand. Wat doen dit soort gelegenheidsturken hier nog eigenlijk. Als je zoveel passie hebt voor je vaderland ben je daar toch ook veel gelukkiger?
Ik word niet goed van de hypocriete Turkse schurkenstaat. Wel pro-Palestina, maar anti-Koerdistan.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 00:30 schreef Slayage het volgende:
zo moet je die mensen van het zogenaamd "koerdische culturele centrum" aanpakken
http://www.nu.nl/buitenla(...)-grens-met-irak.html
quote:1) Beide volken hebben geen eigen staat.
2) Beide zijn verspreid over meerdere landen.
3) Beide kennen gebieden die een zekere vorm van autonomie kennen.
4) Een aanzienlijk deel van beide volken zou een eigen staat willen.
5) Er bestaat grote onduidelijkheid en onenigheid over de vraag waar nu eigenlijk de grenzen liggen van die gewenste staat.
6) Over tal van andere zaken bestaat onderling ook grote onenigheid die in het verleden ook tot bloedige conflicten hebben geleid, bij de Palestijnen recenter dan bij de Koerden.
7) De meerderheid van beide volken noemt zichzelf moslim.
8) De meerderheid van alle landen waar de volken over verspreid zijn, noemt zichzelf ook moslim. Hoewel, alle landen?
Verschillen
Daarmee belanden we direct al bij een van de meest pikante verschillen: Palestijnse Arabieren leven ook in Israël en daar is er beslist geen sprake van een meerderheid onder de bevolking die zich moslim noemt.
De groep mensen die eind van deze maand een eigen staat wil oprichten (de Palestijnen) kun je, als je dat per se wilt, misschien wel als een 'volk' beschouwen dat te onderscheiden is van andere volken, maar voor de Koerden geldt dat vele, vele malen sterker.
De Koerden hebben een eigen
1) cultuur en 2) geschiedenis van duizenden jaren, de Palestijnen van enkele tientallen jaren.
3) De Koerden hebben een eigen taal, de Palestijnen niet.
4) De Koerdische Indo-Europese taal is uniek voor de Koerden: er zijn geen mensen die Koerdisch als moedertaal hebben maar geen Koerd zijn; het Arabisch van de Palestijnen wordt juist door heel veel andere mensen gesproken, ook in de landen waar de meeste van hen wonen.
5) Er zijn ongeveer zes keer zoveel Koerden als Palestijnen, de Koerden vormen in het Midden-Oosten (na de Arabieren, Turken en Perzen in grootte de vierde etnische groep).
6) Terwijl onder Palestijnen vrouwenrechten onder druk staan is onder Koerden juist al decennialang de omgekeerde ontwikkeling aan de gang. In het kleine jaar (1946) dat er rondom de stad Mahabad een onafhankelijk Koerdistan bestond, was een van de eerste prioriteiten onderwijs voor meisjes. Het PKK kent een zeer hoog percentage vrouwelijke activisten, soldaten ook. Leyla Zana, een vrouw en een soort Koerdische Nelson Mandela, steeds opnieuw in de Turkse gevangenis.
7) De ontwikkeling in de richting van secularisatie of in ieder geval een serieuze scheiding van moskee en staat wordt sterker onder Koerden. Vanuit het Iraakse deel van Koerdistan komen zelfs oproepen aan joden om terug te keren uit Israël.
8) Geen enkele organisatie van Koerden stelt het voortbestaan ter discussie van enig (toekomstig) buurland terwijl onder Palestijnen bijna alle organisaties het voortbestaan van Israël ter discussie stellen.
9) Geen enkel land en geen enkele politieke stroming in enig land ziet in een eigen staat voor de Koerden een opstapje naar de vernietiging van enig buurland. Het regime in Iran, dat nauwe banden onderhoudt met Syrië en met groepen Palestijnen, spreekt openlijk over uitschakelen van Israël. Jihadisten in andere landen doen hetzelfde.
10) De Palestijnen worden, in andere landen dan Israël, daar gediscrimineerd vanwege de vroegere woonplaats van hun ouders of grootouders. De Koerden worden gediscrimineerd op basis van hun etniciteit.
10a) In Turkije is decennialang elk gebruik van de Koerdische taal absoluut verboden geweest, pas de laatste jaren komt daarin een verandering. De mensen worden vaak -ook officieel- denigrerend aangeduid als bergturken.
10b) In Syrië kunnen Koerden geen staatsburger zijn. Ook daar is hun taal langdurig verboden geweest. Veel Koerden zijn de brandstichting in een bioscoop waarbij honderden kinderen om het leven kwamen nog niet vergeten.
11) Palestijnen werden nooit het slachtoffer van massavernietigingswapens zoals de Koerden in het Iraakse Halabja in 1988. 5000 mannen, vrouwen en kinderen werd daar op één dag vermoord met behulp van de chemische wapens van Saddam Houssein. Het was het slot van een genocidale aanval die waarschijnlijk honderdduizenden Koerden het leven kostte en die hij naar een hoofdstuk van de Koran had genoemd.
12) In Iran dat door de sjiitische stroming van de Islam beheerst wordt, is het geweld tegen de Koerden minder etnisch ingekleurd: daar is namelijk een groot deel van de Koerden sjiitisch, net als het regime. De seculiere en soennitische Koerden zijn hier vaker het slachtoffer.
13) Westerse landen hielpen mee aan het gevangennemen van Ocalan die verantwoordelijkheid droeg voor PKK-terreur maar de Palestijnse terroristenleider Arafat werd met alle egards in het Westen behandeld.
14) De Koerden hebben in geen van de landen waar ze wonen geprobeerd de macht over te nemen. De mensen die nu een Palestijnse staat dreigen te krijgen, deden dat eerst in Jordanië. Ze werden na verschillende pogingen de koning te vermoorden dat land uitgejaagd. Dit leidde tot de organisatie Zwarte September. Velen vluchten naar Libanon: dat land stortten ze vervolgens in een gruwelijke burgeroorlog. Ook in Koeweit moesten de Palestijnen vluchten na hun verraad van het koningshuis toen de Palestijnen de zijde van Saddam kozen bij de invasie van het kleine golfstaatje Koeweit.
15) Er is geen ander volk ter wereld waarvoor een aparte VN-organisatie is opgericht behalve voor de Palestijnen.
16) Er is geen volk ter wereld dat per hoofd van de bevolking zoveel financiële steun krijgt uit de rest van de wereld als de Palestijnen.
17) De grond onder (Iraaks) Koerdistan is rijk aan olie en gas.
18) Hoewel het Koerdische volk door de internationale gemeenschap, inclusief het Westen met de VS voorop, verschillende malen ernstig in de steek is gelaten (bijvoorbeeld in 1991) blijven ze hun hoop (ook) op het Westen richten.
19) En dan is er nog de OIC, de Organization of the Islamic Cooperation. In hun duizenden persberichten kun je ook zoeken. Gebruik je de zoekterm 'Palestine' dan krijg je ruim 200 persberichten te zien. 'Israel' levert meer dan 300 hits. 'Kurds' of 'Kurdistan' levert nul hits op. Dat Koerdische slachtoffers van allerlei geweld en politieke uitlatingen en activiteiten tot de moslims gerekend kunnen worden doet er niet toe wanneer er geen christenen, joden of hindoes de schuld kunnen krijgen. De aandacht van de OIC voor de Bihari's (moslim-minderheid) is inderdaad even groot als die voor de Koerden: nihil
Goede post.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 00:54 schreef Brussel het volgende:
[..]
Ik word niet goed van de hypocriete Turkse schurkenstaat. Wel pro-Palestina, maar anti-Koerdistan.
Hieronder de overeenkomsten en verschillen tussen de Koerden en Palestijnen:
1) Beide volken hebben geen eigen staat.
5) Er bestaat grote onduidelijkheid en onenigheid over de vraag waar nu eigenlijk de grenzen liggen van die gewenste staat.
6) Over tal van andere zaken bestaat onderling ook grote onenigheid die in het verleden ook tot bloedige conflicten hebben geleid, bij de Palestijnen recenter dan bij de Koerden.
8) De meerderheid van alle landen waar de volken over verspreid zijn, noemt zichzelf ook moslim. Hoewel, alle landen?
Verschillen
Daarmee belanden we direct al bij een van de meest pikante verschillen: Palestijnse Arabieren leven ook in Israël en daar is er beslist geen sprake van een meerderheid onder de bevolking die zich moslim noemt.
De groep mensen die eind van deze maand een eigen staat wil oprichten (de Palestijnen) kun je, als je dat per se wilt, misschien wel als een 'volk' beschouwen dat te onderscheiden is van andere volken, maar voor de Koerden geldt dat vele, vele malen sterker.
1) cultuur en 2) geschiedenis van duizenden jaren, de Palestijnen van enkele tientallen jaren.
4) De Koerdische Indo-Europese taal is uniek voor de Koerden: er zijn geen mensen die Koerdisch als moedertaal hebben maar geen Koerd zijn; het Arabisch van de Palestijnen wordt juist door heel veel andere mensen gesproken, ook in de landen waar de meeste van hen wonen.
5) Er zijn ongeveer zes keer zoveel Koerden als Palestijnen, de Koerden vormen in het Midden-Oosten (na de Arabieren, Turken en Perzen in grootte de vierde etnische groep).
6) Terwijl onder Palestijnen vrouwenrechten onder druk staan is onder Koerden juist al decennialang de omgekeerde ontwikkeling aan de gang. In het kleine jaar (1946) dat er rondom de stad Mahabad een onafhankelijk Koerdistan bestond, was een van de eerste prioriteiten onderwijs voor meisjes. Het PKK kent een zeer hoog percentage vrouwelijke activisten, soldaten ook. Leyla Zana, een vrouw en een soort Koerdische Nelson Mandela, steeds opnieuw in de Turkse gevangenis.
7) De ontwikkeling in de richting van secularisatie of in ieder geval een serieuze scheiding van moskee en staat wordt sterker onder Koerden. Vanuit het Iraakse deel van Koerdistan komen zelfs oproepen aan joden om terug te keren uit Israël.
8) Geen enkele organisatie van Koerden stelt het voortbestaan ter discussie van enig (toekomstig) buurland terwijl onder Palestijnen bijna alle organisaties het voortbestaan van Israël ter discussie stellen.
9) Geen enkel land en geen enkele politieke stroming in enig land ziet in een eigen staat voor de Koerden een opstapje naar de vernietiging van enig buurland. Het regime in Iran, dat nauwe banden onderhoudt met Syrië en met groepen Palestijnen, spreekt openlijk over uitschakelen van Israël. Jihadisten in andere landen doen hetzelfde.
10) De Palestijnen worden, in andere landen dan Israël, daar gediscrimineerd vanwege de vroegere woonplaats van hun ouders of grootouders. De Koerden worden gediscrimineerd op basis van hun etniciteit.
10a) In Turkije is decennialang elk gebruik van de Koerdische taal absoluut verboden geweest, pas de laatste jaren komt daarin een verandering. De mensen worden vaak -ook officieel- denigrerend aangeduid als bergturken.
10b) In Syrië kunnen Koerden geen staatsburger zijn. Ook daar is hun taal langdurig verboden geweest. Veel Koerden zijn de brandstichting in een bioscoop waarbij honderden kinderen om het leven kwamen nog niet vergeten.
11) Palestijnen werden nooit het slachtoffer van massavernietigingswapens zoals de Koerden in het Iraakse Halabja in 1988. 5000 mannen, vrouwen en kinderen werd daar op één dag vermoord met behulp van de chemische wapens van Saddam Houssein. Het was het slot van een genocidale aanval die waarschijnlijk honderdduizenden Koerden het leven kostte en die hij naar een hoofdstuk van de Koran had genoemd.
12) In Iran dat door de sjiitische stroming van de Islam beheerst wordt, is het geweld tegen de Koerden minder etnisch ingekleurd: daar is namelijk een groot deel van de Koerden sjiitisch, net als het regime. De seculiere en soennitische Koerden zijn hier vaker het slachtoffer.
13) Westerse landen hielpen mee aan het gevangennemen van Ocalan die verantwoordelijkheid droeg voor PKK-terreur maar de Palestijnse terroristenleider Arafat werd met alle egards in het Westen behandeld.
14) De Koerden hebben in geen van de landen waar ze wonen geprobeerd de macht over te nemen. De mensen die nu een Palestijnse staat dreigen te krijgen, deden dat eerst in Jordanië. Ze werden na verschillende pogingen de koning te vermoorden dat land uitgejaagd. Dit leidde tot de organisatie Zwarte September. Velen vluchten naar Libanon: dat land stortten ze vervolgens in een gruwelijke burgeroorlog. Ook in Koeweit moesten de Palestijnen vluchten na hun verraad van het koningshuis toen de Palestijnen de zijde van Saddam kozen bij de invasie van het kleine golfstaatje Koeweit.
15) Er is geen ander volk ter wereld waarvoor een aparte VN-organisatie is opgericht behalve voor de Palestijnen.
16) Er is geen volk ter wereld dat per hoofd van de bevolking zoveel financiële steun krijgt uit de rest van de wereld als de Palestijnen.
18) Hoewel het Koerdische volk door de internationale gemeenschap, inclusief het Westen met de VS voorop, verschillende malen ernstig in de steek is gelaten (bijvoorbeeld in 1991) blijven ze hun hoop (ook) op het Westen richten.
19) En dan is er nog de OIC, de Organization of the Islamic Cooperation. In hun duizenden persberichten kun je ook zoeken. Gebruik je de zoekterm 'Palestine' dan krijg je ruim 200 persberichten te zien. 'Israel' levert meer dan 300 hits. 'Kurds' of 'Kurdistan' levert nul hits op. Dat Koerdische slachtoffers van allerlei geweld en politieke uitlatingen en activiteiten tot de moslims gerekend kunnen worden doet er niet toe wanneer er geen christenen, joden of hindoes de schuld kunnen krijgen. De aandacht van de OIC voor de Bihari's (moslim-minderheid) is inderdaad even groot als die voor de Koerden: nihil.
Grijze wolven zouden ze ook wel eens mogen verbieden. Staat ook niet zo positief in mijn geheugen.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:46 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
In ieder geval goed dat de subsidie is stopgezet.
Verder te triest voor woorden dat er met NL belastinggeld aanslagen elders gefinancieerd zijn.
Overigens ben ik ook niet voor eigen rechter spelen dus keur ik ramen ingooien af, echter de overheid moet dit soort dingen beter in de gaten houden en ze al helemaal niet financiëren.
Het is ook een publiek geheim dat de PKK Koerdische ondernemers afperst. Geld of represailles. Die mensen horen rechtsbescherming van de overheid te genieten.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ot-meer-rellen.dhtmlquote:Turkse jongeren roepen elkaar op om woensdagmiddag naar het Museumplein te gaan om en daar vervolgens weer te gaan 'rellen' tegen de Koerden. De politie zegt op de hoogte te zijn en maatregelen te nemen.
Dat schrijft Sp!ts vandaag.
Afgelopen zondag liep een demonstratie van Turken uit de hand waarbij 9 gewonden vielen. Turkse jongeren vielen na de demonstratie een Koerdisch cultureel centrum aan. De politie arresteerde 5 mensen.
De demonstratie op het Museumplein was bedoeld als protest tegen een aanval vorige week woensdag van de Koerdische afscheidingsbeweging PKK op militaire posten in het zuidoosten van Turkije.
Dit dus.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 00:54 schreef Brussel het volgende:
[..]
Ik word niet goed van de hypocriete Turkse schurkenstaat. Wel pro-Palestina, maar anti-Koerdistan.
1) Beide volken hebben geen eigen staat.
Verschillen
19) En dan is er nog de OIC, de Organization of the Islamic Cooperation. In hun duizenden persberichten kun je ook zoeken. Gebruik je de zoekterm 'Palestine' dan krijg je ruim 200 persberichten te zien. 'Israel' levert meer dan 300 hits. 'Kurds' of 'Kurdistan' levert nul hits op. Dat Koerdische slachtoffers van allerlei geweld en politieke uitlatingen en activiteiten tot de moslims gerekend kunnen worden doet er niet toe wanneer er geen christenen, joden of hindoes de schuld kunnen krijgen. De aandacht van de OIC voor de Bihari's (moslim-minderheid) is inderdaad even groot als die voor de Koerden: nihil
Gaat het bericht niet over wat mij betreft.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 08:45 schreef Dwersdriever het volgende:
-edit- die maar in een ander topic?
quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 08:20 schreef Dwersdriever het volgende:
Woensdag volgt meer geweld
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ot-meer-rellen.dhtml
whaha, met wat de politie hier MAG doen? Daar lachen die haters omquote:De politie zegt op de hoogte te zijn en maatregelen te nemen.
Heey, dit staat volledig los van het bericht. Ik heb nergens erdogan s mening over deze rellen gezien. Ik weet dat het moeilijk is, maar het probleem ligt echt nu even in nederland zelf.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 00:54 schreef Brussel het volgende:
[..]
[..]
Dat mag je vinden natuurlijk. Ik heb wat feiten op een rijtje gezet als verklaring waarom problemen in het land van oorsprong meer impact hebben op Turken in Nederland dan op andere allochtone groepen. De binding is veel groter omdat de integratie achterloopt bij andere groepen. Ik vind dat een relevante bijdrage aan de discussie.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 10:22 schreef paddy het volgende:
[..]
Gaat het bericht niet over wat mij betreft.
quote:Laten we de situatie van de Koerden in Turkije en die van de Palestijnen eens vergelijken.
- Israel ontkent het bestaan van een Palestijns volk. Het zijn allemaal Arabieren en ze moeten van Israel het liefst allemaal oprotten naar Jordanie. Turkije ontkende tot de jaren 90 ook dat er een Koerdisch volk bestond. Ondertussen is dit allang niet meer het geval. De Koerdische identiteit wordt nu erkend en er mag Koerdische les gegeven worden op school, Koerdische TV worden uitgezonden, en de Koerdische identiteit uitgedragen worden zolang men maar niet de Turkse staat wil opdelen.
Turkije 1 : Israel 0
- In Israel mogen Joden niet met moslims of met christenen trouwen. Er is geen burgerlijk huwelijk mogelijk. De Rabbinistische Autoriteit bepaalt wie met wie mag trouwen. Turkije daarentegen is seculier en iedereen mag met elkaar trouwen zolang ze geen eerstegraads familie zijn, ze niet van hetzelfde geslacht zijn (dit kan beter) en ze niet reeds getrouwd zijn. Turkije 2 : Israel 0
- In Israel en de Palestijnse gebieden mogen de Palestijnen niet zomaar gaan waar ze willen en wonen waar ze willen. Bepaalde wijken zijn taboe voor Israeliers van Palestijnse afkomst. Andersom mogen Joden zich wel in Palestijnse wijken vestigen en worden desnoods door het leger bewaakt en beschermd totdat uiteindelijk de Joden de meerderheid vormen.Palestijnen buiten Israel mogen Israel helemaal niet eens meer binnen. Overal zijn checkpoints. In Turkije daarentegen wonen er nu net zoveel Koerden buiten het Koerdische gebied als daarbinnen. Er zijn totaal geen restricties waar een Koerd mag wonen. De toeristische gebieden en de grotere steden zijn de laatste jaren volgestroomd met Koerden op zoek naar werk, veiligheid en vrijheid. Ze zijn vrijer in het Turkse gebied dan in de Koerdische grensgebieden waar door de aanslagen vaak militairen patrouilleren.
Turkije 3 : Israel 0
- In Israel is er een officiele doelstelling dat men het Joodse geloof, Joodse ras, Joodse taal en cultuur dominant wil houden (net zoals Wilders dat in Nederland wil met de Joods-Christelijke cultuur). Om deze doelstelling te kunnen behalen en houden heeft Israel nooit een grondwet aangenomen. In Israel is er dus geen Artikel 1 of iets vergelijkbaars dat iedere burger gelijk stelt ongeacht afkomst, ras, religie, sekse of seksuele voorkeur. Om een Joodse meerderheid te behouden moet Israel namelijk discriminerende maatregelen nemen.
Zo geeft Israel gratis en voor niets de Israelische nationaliteit aan willekeurig welke Jood waar dan ook uit de wereld. Om het aantal Palestijnen en moslims laag te houden zijn er restricties op met wie een Israelier van Palestijnse oorsprong mag trouwen. Zij mogen niet met Palestijnen buiten Israel, Jordaniers, Egyptenaren, Libanezen, Syriers, Irakezen, Iraniers, Saudies, Emirati's enz trouwen. Zo wordt voorkomen dat door gezinshereniging het aantal Palestijnen en moslims te veel groeit.
In Turkije mogen Koerden trouwen met wie ze willen binnen en buiten Turkije en probeert de overheid het aantal Koerden niet te beperken. Turkije heeft al een Koerdische president (Ozal) gehad en ook Erdogan is met een Koerdische getrouwd. Zolang de Koerden Turkije als staat erkennen, Turkse burgerschap accepteren en Turkije niet willen opdelen is er geen probleem.
Turkije 4 : Israel 0
- In Turkije is het conflict veel minder grimmig dan in Israel. Vooral de laatste jaren is het meer een gevecht geworden tussen de PKK en Turkse soldaten/agenten. De PKK verstopt zich in de bergen in Irak, komen Turkije binnen, voeren een aanval op een leger of politiepost uit en vluchten weer de bergen in Irak binnen. De Turken erachteraan met vliegtuigen, helicopters en soldaten en voeren bombardementen uit op de schuilplaatsen in de bergen.
In tegenstelling tot de Israeli's voeren de Turken dus geen vergeldingsbombardementen uit op dichtbevolkte gebieden waar Koerden wonen en maken dus ook vrijwel geen burgerslachtoffers. Dat is heel verstandig. De huidige regering heeft de steun van het grootste deel van de Koerdische bevolking en dat willen ze zo houden. Er zijn minder koerden die de PKK steunen dan dat er Koerden zijn die Erdogan steunen. Ik zie dus vooruitgang in Turkije en denk dat net zoals de ETA zichzelf opgeheft heeft dat de PKK zich in de toekomst ook zal opheffen als Turkije doorgaat met haar hervormingen.
Ik ben honderd keer liever Koerd in Turkije als Palestijn in Gaza of Israel.
Turkse tanks steken grens met Irak over
Dat de Turkse regering goed fout moge duidelijk zijn, daar heeft bijna niemand nog enige twijfel over.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 14:55 schreef bushwackerish het volgende:
Grijze Wolven in Nederland Subsidieland:
http://afa.home.xs4all.nl/comite/artikel/artikel152.html
Uit onderzoek is gebleken dat lokale organisaties van de Turkse Federatie Nederland (TFN), ondanks ophef rond de publicatie van het boek 'Grijze Wolven, een zoektocht naar Turks extreemrechts' van de journalisten Stella Braam en Mehmet Ülger, nu alweer 10 jaar geleden, nog steeds financiële ondersteuning krijgen van gemeentes.
Worry not. Ze kan alsnog achter het aanrecht.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:02 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vrouwtje wil ook graag alle Koerden uitroeien. Jammer, want haar had ik wel graag achter het aanrecht gezien!
http://www.geenstijl.nl/m(...)il_all.html#comments
Wat een voordelen brengen de sociale media ook, idioten nagelen zichzelf aan de schandpaal.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:02 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vrouwtje wil ook graag alle Koerden uitroeien. Jammer, want haar had ik wel graag achter het aanrecht gezien!
Ja, maar als er allemaal enge gedachten in zo'n leuk koppie zitten is het toch anders.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:03 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Worry not. Ze kan alsnog achter het aanrecht.
Kan ze mooi haar kindjes haat inpeperen, multi-cultiquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:03 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Worry not. Ze kan alsnog achter het aanrecht.
Wat een debiel. Gezien haar Twitter-account schat ik in dat ze een Grijze Wolf is. De inhoud van die tweets en de rest van haar tweets zijn echt geschreven door een simpele ziel. Om te kotsen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:02 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kan het niet lezen, dus moet ik het met de foto doen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wat een debiel. Gezien haar Twitter-account schat ik in dat ze een Grijze Wolf is. De inhoud van die tweets en de rest van haar tweets zijn echt geschreven door een simpele ziel. Om te kotsen.
Dat lijkt mij ook ja.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wat een debiel. Gezien haar Twitter-account schat ik in dat ze een Grijze Wolf is. De inhoud van die tweets en de rest van haar tweets zijn echt geschreven door een simpele ziel. Om te kotsen.
Ga weg man, je zou d'r gewoon gevenquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ze haat alles en iedereen wat geen Turk is. Per definitie. Ook is ze minachtend tegen mensen die anders doen en denken dan zij (denk bijvoorbeeld aan Koerden broeders noemen). Het gaat zelfs zo ver dat ze Koerden in de getroffen gebieden dood wenst. Haar berichten zijn doorspekt met verregaand nationalisme, extreme gedachtegangen en intense aversie tegen andere bevolkingsgroepen in Turkije.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 23:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik kan het niet lezen, dus moet ik het met de foto doen.
Waarom zou zo'n meisje, dat hier de kansen van haar leven kan krijgen als ze wil, zich met zoiets schimmigs als grijze wolven inlaten? Dat vind ik dan weer raar.
Wie weet. Maar dat heeft ze dan toch van iemand gehoord en niet zelf allemaal bedacht.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:12 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ze haat alles en iedereen wat geen Turk is. Per definitie. Ook is ze minachtend tegen mensen die anders doen en denken dan zij (denk bijvoorbeeld aan Koerden broeders noemen). Het gaat zelfs zo ver dat ze Koerden in de getroffen gebieden dood wenst. Haar berichten zijn doorspekt met verregaand nationalisme, extreme gedachtegangen en intense aversie tegen andere bevolkingsgroepen in Turkije.
Ze staat achter haar woorden hoor, dat merk je aan de manier hoe ze zichzelf uit. En dit komt niet zo door alleen maar eventjes luisteren, ga er maar vanuit dat haar algehele kring bestaat uit mensen die op eenzelfde manier denken. Het is haar leven.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 00:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wie weet. Maar dat heeft ze dan toch van iemand gehoord en niet zelf allemaal bedacht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |