abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103364743
De Anne Frank Stichting heeft gisteren een nieuwe website gelanceerd: Het Amsterdam van Anne Frank.

http://www.annefrank.org/amsterdam

Rokin

Blauwburg

Waterlooplein

Daniël Willinkplein

Berlagebrug

[ Bericht 1% gewijzigd door Qunix op 22-10-2011 01:11:51 ]
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:13:49 #2
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_103364831
Tof gedaan, die foto's zo.
pi_103364845
hey grappig gedaan
pi_103364924
kijk die SS slet op de eerste foto :')
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:21:38 #5
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_103365160
cool gedaan die foto's
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_103365234
Mooi gedaan zo.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:44:38 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_103366100
Wel confronterend... brengt de gruwelijkheden waar mensen toe in staat zijn heel dichtbij
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:25:48 #8
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_103367567
Mooi gemaakt, bedankt voor het plaatsen :)
pi_103380099
Aparte foto's, eigenlijk zouden ze zo'n project met allerlei thema's moete doen.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:25:02 #10
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_103380441
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:17 schreef Clan het volgende:
Aparte foto's, eigenlijk zouden ze zo'n project met allerlei thema's moete doen.
Er bestaan wel meer van zulke fotoseries, ik geloof in ieder geval eentje van Moskou en Berlijn, ben alleen even kwijt waar ik die gezien heb. Hou je tegoed van me ;)
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 19:05:33 #11
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_103384011
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:16 schreef Trommeldaris het volgende:
Sneu wijf ja.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_103384130
Mooi gedaan. Confronterend.
pi_103405076
Wat leuk.
pi_103405140
Tof gedaan!
Zou eigenlijk wel de straatnamen erbij willen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103405351
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 01:01 schreef capricia het volgende:
Tof gedaan!
Zou eigenlijk wel de straatnamen erbij willen.
Te zien op de site in de OP.
pi_103405542
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 01:07 schreef Qunix het volgende:

[..]

Te zien op de site in de OP.
^O^
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103417000
Heel aardig gedaan zo.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_103421487
Toch niet.
Ja het schetst wel een best interessant beeld.
Haha
pi_103443515
Bedankt voor het plaatsen! Heel mooi gedaan, heel confronterend.

quote:
2s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:16 schreef Trommeldaris het volgende:
Niet alleen zij is erg... shocking om te zien hoeveleen enge, zieke. landveraders Nederland rijk was. Heel eng om te bedenken datt is "vergeten" en wellicht niet is veranderd.
pi_103641226
heel erg mooi! bijzonder om je eigen stad zo te zien!
Lesbosapiens
  donderdag 27 oktober 2011 @ 21:03:40 #21
341900 Atmosphere82
pi_103641388
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 08:19 schreef helikopter het volgende:

[..]

Niet alleen zij is erg... shocking om te zien hoeveleen enge, zieke. landveraders Nederland rijk was. Heel eng om te bedenken dat is "vergeten" en wellicht niet is veranderd.
Triest inderdaad, zeer triest! En eng, absoluut! :7
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 10:21:07 #22
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_103700072
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 08:19 schreef helikopter het volgende:

[..]

Niet alleen zij is erg... shocking om te zien hoeveleen enge, zieke. landveraders Nederland rijk was. Heel eng om te bedenken datt is "vergeten" en wellicht niet is veranderd.
ik denk dat het voor ons moeilijk is om hier over te oordelen.
Tijden waren anders en ik denk dat er toch een heel deel van de Nederlanders niet zo zeer pro Duits waren ten tijde van het begin van de bezetting maar wel hoopte dat het een verandering te weeg zou brengen o.a qua levensstandaard.

Over de vreselijke wandaden die de Nazi's zouden verrichten was toen niets bekend bij de gewone bevolking.

Verder intressant om deze foto's te zien.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:49:57 #23
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_103706945
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 10:21 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

ik denk dat het voor ons moeilijk is om hier over te oordelen.
Tijden waren anders en ik denk dat er toch een heel deel van de Nederlanders niet zo zeer pro Duits waren ten tijde van het begin van de bezetting maar wel hoopte dat het een verandering te weeg zou brengen o.a qua levensstandaard.

Over de vreselijke wandaden die de Nazi's zouden verrichten was toen niets bekend bij de gewone bevolking.

Verder intressant om deze foto's te zien.
Tot grofweg 1942 vond zo praktisch iedereen het wel best.
Verzet was echt een uitzondering. En aangezien de maatschappij door moest draaien deed iedereen ook zijn best zo goed mogelijk met de duitsers samen te werken.

Tot zo ver, dat het nooit falende trein transport naar de concentratiekampen door hollanders in elkaar is gezet. Ook is het aantal in Nederland gedeporteerde joden in verhouding tot andere landen erg hoog. Zo schoon waren we niet.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 16:02:29 #24
341900 Atmosphere82
pi_103709351
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:49 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Verzet was echt een uitzondering. En aangezien de maatschappij door moest draaien deed iedereen ook zijn best zo goed mogelijk met de duitsers samen te werken.

Tot zo ver, dat het nooit falende trein transport naar de concentratiekampen door hollanders in elkaar is gezet. Ook is het aantal in Nederland gedeporteerde joden in verhouding tot andere landen erg hoog. Zo schoon waren we niet.
Maakt niet uit, ze hadden hier niets te zoeken (net als in de rest van Europa) en
ze moesten oprotten! :( Pestnazi's! }:|
pi_103754345
quote:

[..]

Inderdaad die gelatenheid heeft een hoop levens gekost....
  zondag 30 oktober 2011 @ 22:07:35 #26
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_103764439
quote:

[..]

Dat hoge aantal komt ook door onze geweldige bevolkingsadministratie
Do androids dream of electric sheep?
  maandag 31 oktober 2011 @ 21:13:00 #27
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_103805692
quote:

[..]

We waren inderdaad erg punctueel met onze bevolkingsadministratie; de Duitsers konden de Joden er zo uitvissen. (maar ja, wisten 'wij' toen veel??)
Tweede reden waarom er in NL relatief veel Joden zijn weggevoerd is dat NL weinig echte verstopplekken heeft als in afgelegen gebieden waar bijna nooit een hond komt. In bijv. Frankrijk kwamen veel Joden na WO II uit onherbergzame berggebieden weer terug de samenleving in.

En ja; natuurlijk had men meer kunnen doen; gegarandeerd; maar het is erg makkelijk om achteraf te oordelen.
Bijv: een NL politieagent tijdens de bezetting had twee keuzes:
1. Zijn baan houden, dus samenwerken met de Duitsers; dus meewerken aan razzia's enzo.
2 Ontslag nemen; op werktransport naar Duitsland en zeker weten dat er in zijn plaats een NSB-er kwam die het er voor de Joden niet beter op zou maken.

Zoals C van der Heijden al stelde in zn bekende boek Grijs verleden: we bekijken de zaken te zwart wit; NL tijdens de bezetting is voornamelijk 'grijs'. :)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_103812533
Zo dichtbij idd, scary .. Verder was het zat de Duitsers zo Puntlich sind/war, maar wij waren dat ook, idd de bevolkingsregisters waren perfect. ze konden ons er zo uitpikken.. Maar vergeet niet de Joodse raad .. >TOEN <ze hadden niet veel keus maar die hebben een goede administratie gedaan voor ze. Ik ga hier niet mensen beledigen maar het was nu eenmaal zo. !!
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_103814435
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 19:38 schreef helikopter het volgende:

[..]

Inderdaad die gelatenheid heeft een hoop levens gekost....
Gelatenheid? Er waren genoeg Nederlanders die keihard meededen en het allemaal prachtig vonden. Ben nu toevallig boek aan het lezen getiteld 'Jodenjacht' voor een recensie. Nou echt de Nederlandse politie toentertijd had het vervolgen van Joden tot een kunst verheven van wat ik lees (zo rond 1943 zaten er bijna alleen NSB'ers en pro-duitsers bij de politie, tegenstanders waren er al langzaam uitgewerkt). Tis echt soms walgelijk om te lezen hoe ver ze gingen, gewoon omdat ze het leuk vonden (én het winstgevend was).

Vraag me echt af en toe af of het in deze tijd, met de kennis van nu zeg maar, ooit nog zo ver zou kunnen komen in Nederland (West-Europa).
  dinsdag 1 november 2011 @ 16:35:49 #30
341900 Atmosphere82
pi_103834958
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 23:31 schreef Jill-RMC het volgende:

[..]

Gelatenheid? Er waren genoeg Nederlanders die keihard meededen en het allemaal prachtig vonden. Ben nu toevallig boek aan het lezen getiteld 'Jodenjacht' voor een recensie. Nou echt de Nederlandse politie toentertijd had het vervolgen van Joden tot een kunst verheven van wat ik lees (zo rond 1943 zaten er bijna alleen NSB'ers en pro-duitsers bij de politie, tegenstanders waren er al langzaam uitgewerkt). Tis echt soms walgelijk om te lezen hoe ver ze gingen, gewoon omdat ze het leuk vonden (én het winstgevend was).

Vraag me echt af en toe af of het in deze tijd, met de kennis van nu zeg maar, ooit nog zo ver zou kunnen komen in Nederland (West-Europa).
Klopt, laatst was er in een actualiteitenrubriek (ik dacht Brandpunt) het verhaal over een zeer beperkt aantal collaborerende politieagenten in Nijmegen die de schrik van de stad/streek waren.
Een bepaalde agent ging verder dan de nazi's, die verraadde ook half-Joden en pakte ze eigenhandig of met hulp hardhandig op. Hij roofde alles bij elkaar, pakte wat hij maar pakken kon.
Echt zeer jammerlijk als je dat zo ziet en hoort! :(

Opmerking bij vet stuk: Ja, dit kan zeker, daar ben ik van overtuigd.
Als je nu bijvoorbeeld weer in de actualiteiten hoort dat leden van de PVV-fractie stroomstootwapens voor de politie willen invoeren omdat knuppels en dergelijke
niet 'effectief' genoeg zijn dan denk ik waar gaat dit weer heen? 8)7

De jaren '20, '30, '40 vrees ik echt... Altijd hetzelfde, iedereen die het wil zien ziet het aankomen
maar 90 procent staat erbij en kijkt ernaar...

[ Bericht 0% gewijzigd door Atmosphere82 op 01-11-2011 19:07:00 ]
  dinsdag 1 november 2011 @ 17:43:37 #31
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_103838119
In Amerika lopen de agenten standaard met tasers en een gun en zo Nazistisch is het daar nu ook weer niet wel?

NL politieagenten mogen best wat meer 'agressieve bevoegdheden' krijgen vind ik. Want de controle op wat een agent doet is in NL vrij groot; groter dan in de VS waar het OVER HET ALGEMEEN GEZIEN ook niet zo heul slecht gaat met de politie.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_103838733
[quote]0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 17:43 schreef Descendent het volgende:
In Amerika lopen de agenten standaard met tasers en een gun en zo Nazistisch is het daar nu ook weer niet wel?

In Amerika mogen mensen wapens dragen, dus ik kan me voorstellen dat ze daar meer bevoegdheden hebben omzich zelf te beschermen. Tasers hier. ik weet het niet als men mij kan overtuigen dat het geen dodelijk effect hebt op mensen dat waarom niet, als iemand zo is doorgedraaid dat zelfs gepast geweld niet meer werkt.
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_104643720
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:25 schreef Nibb-it het volgende:
Mooi gemaakt, bedankt voor het plaatsen :)
Dat dus. :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 17:25 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Er bestaan wel meer van zulke fotoseries, ik geloof in ieder geval eentje van Moskou en Berlijn, ben alleen even kwijt waar ik die gezien heb. Hou je tegoed van me ;)
En? Al gevonden?

[ Bericht 18% gewijzigd door Cobra4 op 21-11-2011 19:51:35 ]
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 22 november 2011 @ 01:44:34 #34
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_104663375
http://englishrussia.com/2011/05/13/back-to-1945/ Hier is er alvast eentje, op die site staan nog een heleboel andere prachtige fotosets.
  dinsdag 22 november 2011 @ 02:11:22 #35
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_104663617
Veel Nederlanders vonden het wel best met de Duitsers omdat ze oa bang waren voor 'het rode gevaar'. Er waren veel Nederlandse jongens die zich vrijwillig aanmeldden bij de SS om tegen de Bolsjewieken te strijden. Het is wel een beetje triest met de Jodenvervolging. Nederland is samen met oa Polen een van de landen waar percentueel heel veel Joden zijn gedeporteerd. Meer nog dan in Duitsland zelf!
pi_104691163
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 01:44 schreef Nibb-it het volgende:
http://englishrussia.com/2011/05/13/back-to-1945/ Hier is er alvast eentje, op die site staan nog een heleboel andere prachtige fotosets.
Dank je wel! ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_104721076
Mooie foto's.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_104758618

[ Bericht 100% gewijzigd door MBoere1989 op 24-11-2011 13:49:17 ]
pi_104758721
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 16:35 schreef Atmosphere82 het volgende:

[..]

Klopt, laatst was er in een actualiteitenrubriek (ik dacht Brandpunt) het verhaal over een zeer beperkt aantal collaborerende politieagenten in Nijmegen die de schrik van de stad/streek waren.
Een bepaalde agent ging verder dan de nazi's, die verraadde ook half-Joden en pakte ze eigenhandig of met hulp hardhandig op. Hij roofde alles bij elkaar, pakte wat hij maar pakken kon.
Echt zeer jammerlijk als je dat zo ziet en hoort! :(

Laten we niet denken dat het alleen bij gelatenheid bleef. Sommige Nederlanders werkten maar al te graag samen met de Duitsers:

http://www.isgeschiedenis(...)log_ii_extreem_wreed
Opmerking bij vet stuk: Ja, dit kan zeker, daar ben ik van overtuigd.
Als je nu bijvoorbeeld weer in de actualiteiten hoort dat leden van de PVV-fractie stroomstootwapens voor de politie willen invoeren omdat knuppels en dergelijke
niet 'effectief' genoeg zijn dan denk ik waar gaat dit weer heen? 8)7

De jaren '20, '30, '40 vrees ik echt... Altijd hetzelfde, iedereen die het wil zien ziet het aankomen
maar 90 procent staat erbij en kijkt ernaar...
Laten we inderdaad niet denken dat het alleen bij gelatenheid bleef. Sommige Nederlanders werkten maar al te graag samen met de Duitsers, echt triest..:

http://www.isgeschiedenis(...)log_ii_extreem_wreed
  zondag 27 november 2011 @ 20:51:55 #40
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_104894766
Prachtsite:
http://sergey-larenkov.livejournal.com/

Hier vind je soortgelijke sets mbt de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Ook (dacht ik) van achter het ijzeren gordijn, denk aan Hongarije 1956 en Praag 1968.

Artikel op Gizmodo:
quote:
Photoshop Opens Time Portals Into a World War II Ghost Dimension
Russian photographer Sergey Larenkov took some old photographs from World War II and combined them with new perspective-matching photos. The result are a series of time portals that help us contextualize the war into our current reality.

The technique is very simple, but clever and effective, giving eerie results like the one above. That's the legendary Marshal of the Soviet Union Georgy Zhukov. In 1945, he was commander of the Red Army's 1st Belorussian Front, which took Berlin along with the 1st Ukranian Front (the Soviet equivalents to the Western Army Groups). He is looking at the camera, all serious, standing on the stairs of the Reichstag, surrounded by some of his lieutenants and a bunch of tourists.
pi_104898045
De link 'Gizmodo' doet het helaas niet.
pi_106089823
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 02:11 schreef Elkafila het volgende:
Veel Nederlanders vonden het wel best met de Duitsers omdat ze oa bang waren voor 'het rode gevaar'. Er waren veel Nederlandse jongens die zich vrijwillig aanmeldden bij de SS om tegen de Bolsjewieken te strijden. Het is wel een beetje triest met de Jodenvervolging. Nederland is samen met oa Polen een van de landen waar percentueel heel veel Joden zijn gedeporteerd. Meer nog dan in Duitsland zelf!
Ik kom dit soort ideeën vaker tegen en meestal van mensen die zelf geen staartje van de oorlog hebben meegemaakt.
De wij zijn waardeloos generatie.
Vanuit Nederland zijn veel Joden gedeporteerd omdat er veel Joden waren en die ook nog eens op een kluitje woonden.
We een uitstekende administratie hadden.
We in ons kleine dichtbevolkte landje nauwelijks plekken hadden voor Joden om je te verstoppen.
In ons dorp hadden we 10 politieagenten.
Maar 1 van hen was fout en die is in zijn groentetuin tussen zijn snijboontjes doodgeschoten.
Ik speelde in die tijd met de buitengewoon blonde Grietje en Maria die nadien, zwartharig, als Rachel en Maria naar Amerika gingen.
Hun ouders zagen de huidige bui al hangen.
  zaterdag 29 december 2012 @ 13:35:41 #43
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
  zaterdag 29 december 2012 @ 15:50:17 #44
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_120920675
Andere tijden heeft er een mooie uitzending over on-line staan.
http://www.geschiedenis24(...)en-in-de-oorlog.html

In ‘Geweten in de Oorlog’ zijn vier Nederlanders aan het woord die worstelden met dit loodzware dilemma en de flinterdunne scheidslijn tussen toekijken en deelnemen: een politieman, een marechaussee, een spoorbeambte en een joodse jurist op de afdeling ‘arierverklaringen’ in Westerbork
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_120946484
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 19:01 schreef Buster24 het volgende:
Andere tijden heeft er een mooie uitzending over on-line staan.
http://www.geschiedenis24(...)en-in-de-oorlog.html

In ‘Geweten in de Oorlog’ zijn vier Nederlanders aan het woord die worstelden met dit loodzware dilemma en de flinterdunne scheidslijn tussen toekijken en deelnemen: een politieman, een marechaussee, een spoorbeambte en een joodse jurist op de afdeling ‘arierverklaringen’ in Westerbork
C&H / "Geweten in de oorlog"
pi_121070291
quote:
Echt indrukwekkende foto's dit. Bijna niet voor te stellen wat er op een dergelijke ''doodgewone'' weg heeft plaatsgevonden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')