Geweldig! Ik heb een passie voor dat soort propagandaposters.quote:
Helaas niets op youtube, maar deze vond ik ook erg goed:quote:Op zaterdag 26 november 2011 19:15 schreef Clan het volgende:
De films/series ( compilatie )
De stille kracht
Max Havelaar
Oeroeg
In naam der koningin
Gordel van de Smaragd kun je 'kopen' op internet, ook Oeroeg. In naam van de koningin kun je vinden op YouTube, daar staan een aantal afleveringen op.quote:Op zondag 27 november 2011 22:58 schreef Viajero het volgende:
[..]
Helaas niets op youtube, maar deze vond ik ook erg goed:
http://www.imdb.com/title/tt0126934/
Gordel van Smaragd.
(ook omdat Esmee de la Bretonniere er gewoon heerlijk uitziet in die film)
Hier staan meer propagandaposters uit die tijd;quote:Op zondag 27 november 2011 22:55 schreef Viajero het volgende:
[..]
Geweldig! Ik heb een passie voor dat soort propagandaposters.
Ik heb Gordel van Smaragd op dvd, ooit voor twee euro uit de Free Record Shop aanbiedingen bak gevistquote:Op zondag 27 november 2011 23:30 schreef Clan het volgende:
[..]
Gordel van de Smaragd kun je 'kopen' op internet, ook Oeroeg. In naam van de koningin kun je vinden op YouTube, daar staan een aantal afleveringen op.
Ik denk dat niet Nederland maar de Verenigde Naties daarvoor verantwoordelijk zijn, ook bij Nieuw Guinea heeft Indonesië zich niet aan de gemaakte afspraken gehouden.quote:Op woensdag 30 november 2011 17:36 schreef Truffelvarken het volgende:
Beste Clan.
Mooi en overzichtelijk.
Maar ik ben nu blij dat we die Eilanden kwijt zijn en er ook weinig meer mee te maken hebben.
Alleen vind ik het een buitengewone rotstreek dat Nederland de verschillende volken, zoals de Papoea's, Dajakkers, Molukkers, enz geen afzonderlijk zelfbeschikkings recht hebben gegeven, waardoor ze nu zuchten onder het Javaanse juk en over 20-30 jaar zijn verdwenen, overspoeld de door de Islamitische baarmoederzee.
Ik moest op school, naast het rijtje.
Hogezand, Sappemeer, Zuidbroek, enz.....
Ook nog leren.
Soemba, Soembawa, Flores, Timor, enz..
als je de reacties bij deze video leest, zijn er heel veel nederlanders én antillianen tegen (ik ook). Alleen al omdat deze video wéér iets negetiefs verteld over de Antillen, terwijl de bevolking daar niet op zit te wachten natuurlijk. Ik als afrikaanse (ook voormalig kolonie van europees land) zit er ook niet op te wachten van die elendige domme films, met de eeuwige aapjes, leeuwen, hongerbuikjes, vluchtelingenkampen, en springende oeroude stamleden, die je in de meeste landen daar nauwelijks meer hebt.quote:
Ik ben bezig met een YouTube docu te maken over de Carribische Nederlanden, in de trant van de YouTube docu hierboven over de onafhankelijkstrijd. Het zal nog wel even op zich laten wachtenquote:Op woensdag 30 november 2011 19:08 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
als je de reacties bij deze video leest, zijn er heel veel nederlanders én antillianen tegen (ik ook). Alleen al omdat deze video wéér iets negetiefs verteld over de Antillen, terwijl de bevolking daar niet op zit te wachten natuurlijk. Ik als afrikaanse (ook voormalig kolonie van europees land) zit er ook niet op te wachten van die elendige domme films, met de eeuwige aapjes, leeuwen, hongerbuikjes, vluchtelingenkampen, en springende oeroude stamleden, die je in de meeste landen daar nauwelijks meer hebt.
Waarom niet een positieve docu, en waarom áltijd negatief. Nutteloos en dom
Ik weet niet of je nu bevestigd of tegenspreekt.quote:Op woensdag 30 november 2011 19:11 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
zo zie je ook dat na de kolonies de meeste europese landen hard achteruit gingen. Dus vraag je maar af waarom we zo ''rijk'' zijn, rara ...
wel leuk dat je daar tijd insteekt. Maar waarom niet over de authentieke caribische cultuur/eten/dans, dan over de onafhankelijkheid? Als je em af hebt, ga ik hem zeker kijken, ik ben benieuwd!quote:Op woensdag 30 november 2011 20:46 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik ben bezig met een YouTube docu te maken over de Carribische Nederlanden, in de trant van de YouTube docu hierboven over de onafhankelijkstrijd. Het zal nog wel even op zich laten wachten
Tja, ik kan best geloven dat Nederland na de afschaffing van de slavernij en kolonien nog aardig rijk is gebleven, maar toch ...quote:Op woensdag 30 november 2011 20:58 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik weet niet of je nu bevestigd of tegenspreekt.
Financieel ging het met de Weuropese landen al slecht vanwege de crisis van de jaren 30. Groot Britannië had ook niet meer de financiële middelen om dat grote rijk te bekostigen. Nederland kreeg voor WOII alleen nog geld uit Nederlands-Indië, al was dat nog geen 10% van de Nederlandse begroting, het geld werd toen veelal in de ontwikkeling van de kolonie gestoken.
De 'West' leverde sinds eind 19e eeuw niets meer op en daar werd alleen geld op bijgelegd.
Door de afschaffing van de slavernij en de productie van suiker uit suikerbieten werden veel koloniën in één klap waardeloos. Nederland legde op het beheer van de Koloniën in de West (de Antillen en Suriname) geld toe, maar behield ze om prestigeredenen. Denemarken verkocht zijn kolonie in de Antillen liever aan Nederland.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_kolonisatie
Waarom Nederland na dekolonisatie rijk is geworden/gebleven heeft met de ligging van ons land te maken, we zijn een doorvoerland via Rotterdam haven.
Dit is wel een verhelderend stukje over de rijkdom van Nederland;
http://www.visionair.nl/p(...)s-nederland-zo-rijk/
Ik wide eigenlijk een globale geschiedenis maken vanaf de verdrijving van de Spanjaarden en de aankomst van de Nederlanders op de eilanden van de West, ik ben oude opnamen aan het verzamelen en oude prenten/kaarten etc om een chronologisch verhaal te tonen.quote:Op donderdag 1 december 2011 17:22 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
wel leuk dat je daar tijd insteekt. Maar waarom niet over de authentieke caribische cultuur/eten/dans, dan over de onafhankelijkheid? Als je em af hebt, ga ik hem zeker kijken, ik ben benieuwd!
Dat is een beetje kort door de bocht`, de slavernij werd overal toegepast, ook buiten Europa. De kolonisatie is pas echt na 1800 begonnen, daarvoor vond er gewoon keiharde handel plaats.quote:Op donderdag 1 december 2011 17:25 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Tja, ik kan best geloven dat Nederland na de afschaffing van de slavernij en kolonien nog aardig rijk is gebleven, maar toch ...
De slavernij is wel één van de reden waarom het Westen nu naam als 1e wereldlanden kregen. Zonder de slavernij en kolonisatie had je nooit de gouden eeuw, VOC en noem maar op gehad. De reden waarom het westen nu zoveel aan ontwikkelingswerk doet, is deels schuldgevoel en deels hun banden houden met oud-kolonien
Onzin verhaal, maar uitstekend passend in de tegenwoordig populaire "wij waren slecht, maar hebben onze fouten ingezien" visie.quote:Op donderdag 1 december 2011 17:25 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
Tja, ik kan best geloven dat Nederland na de afschaffing van de slavernij en kolonien nog aardig rijk is gebleven, maar toch ...
De slavernij is wel één van de reden waarom het Westen nu naam als 1e wereldlanden kregen. Zonder de slavernij en kolonisatie had je nooit de gouden eeuw, VOC en noem maar op gehad. De reden waarom het westen nu zoveel aan ontwikkelingswerk doet, is deels schuldgevoel en deels hun banden houden met oud-kolonien
1ste wereld, 2de wereld en 3de wereld zijn begrippen uit de Koude Oorlog, en heeft derhalve in beginsel niet zoveel met de slavernij te maken . De 1ste wereld was het blok van rijke kapitalistische landen. De 2de wereld was het blok communistische landen. De 3de wereld bestond uit anden die geen van beide waren en dus te winnen/verliezen waren voor beide andere werelden.quote:Op donderdag 1 december 2011 17:25 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |