abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103271729
Dit topic is ter vervanging van het gesloten topic: Jehova's getuigen zoeken het in de sport.
Dat bleek onjuist, want het lijkt niet om Jehova's getuigen te gaan. Daarom een nieuw topic over dit onderwerp, in afstemming met de NWS-mods.

quote:
Onrust in Utrecht over voetballende evangelisten
Geloofshelden vertellen kinderen over Jezus

Jonge mannen in blauwe trainingspakken spelen met kinderen uit de Utrechtse wijk Leidsche Rijn een potje voetbal. Ze ogen fris, zijn goed uitgerust met fraaie trainingspullen en komen 'spontaan' een paar uurtjes voetbaltraining geven. Tot ongenoegen van sommige ouders. Kinderen komen enthousiast thuis, ze willen de volgende dag weer: Ze wilden over Jezus vertellen.

De Geloofshelden zijn verbaasd over de onrust. 'Het is totaal vrijblijvend. Niemand is toch verplicht hier te zijn', aldus Tijmen Stuut. Onbekende mannen die kinderen aanspreken om een potje met ze te voetballen, zo zien veel ouders het.

Goedgelovig
'Mijn kind kwam ineens thuis met een verhaal dat ze hem gevraagd hadden mee te voetballen, dat hij vanmiddag wéér met ze wilde voetballen en dat ze hem over Jezus wilden vertellen', vertelt Marieke Meeuwsen, een van die verontruste moeders, vandaag in het AD.

'Hij was heel enthousiast, kinderen zijn zó goedgelovig. En daarom vind ik het erg onprettig. Als ze nou een briefje ophangen op school of zo, met een uitnodiging, dan kun je nog bepalen of je je kind erheen stuurt. Maar ze zomaar op straat of in de voetbalkooi aanspreken.'

Vrijwilligerswerk
'Het is gewoon vrijwilligerswerk', zegt Stuut. 'We doen dit al jaren, vaak georganiseerd vanuit kerken of gemeenten. Maar ook zo, gewoon de wijk in en voetballen. Vaak komt het geloof niet eens ter sprake. Maar soms vragen de kinderen wie we zijn. Of we vertellen als het over samenwerken in een team gaat, iets meer over samenwerken in het algemeen en over normen en waarden. Van daaruit kán een gesprek verder gaan.'

Onschuldig of niet, een enkele ouder overweegt zelfs naar de politie te gaan. Zoals Pia (39 jaar, moeder van drie kinderen): Deze mensen spreken veel te jonge kinderen aan zonder de ouders erbij, met een verhaal om gezamenlijk een 'spel' te doen. En dan gaat het woord van Jezus erin.

Werk van de duivel
Stuut kan zich voorstellen dat er ouders zijn die het vreemd vinden. 'Tja, ik geloof in God, maar ook de vijand van God is aan het werk hè. Het is het werk van de duivel dat er mensen zijn die ons niet vertrouwen.'
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)e-evangelisten.dhtml

Zie ook:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Geloofshelden
- http://www.geloofshelden.nl/

Is het acceptabel dat gelovigen op deze manier kinderen benaderen? Moet dit onaangekondigd kunnen, of zou het - zoals een moeder oppert - vooraf moeten worden bekendgemaakt? Is de argumentatie van de evangelisten juist? De kinderen hoeven daar per slot van rekening niet te zijn...

De NWS-moderators geven het volgende mee: geen bashtopic, maar een serieuze discussie.
quote:
Reacties als leuk, die gelovigen allemaal in elkaar slaan of het zijn allemaal pedo's is hetzelfde als; niet-gelovigen zijn allemaal moordenaars en hoeren en blanken zijn allemaal incestplegers. Oproepen tot geweld zal toch worden gemod, dus zonde van de tijd die mensen in een dergelijke post zetten.
pi_103271822
Ik zie het probleem niet echt, wees blij dat ze iets positiefs doen voor de lokale jeugd. Blijkbaar vinden de kinderen het fantastisch.

Spreekt het "vertellen over Jezus" je niet aan, regel dan zelf voetbaltraining zonder het geloofspraatje.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 11:25:25 #3
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_103271971
quote:
15s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:18 schreef Elfletterig het volgende:
Dit topic is ter vervanging van het gesloten topic: Jehova's getuigen zoeken het in de sport.
Dat bleek onjuist, want het lijkt niet om Jehova's getuigen te gaan. Daarom een nieuw topic over dit onderwerp, in afstemming met de NWS-mods.

[..]

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)e-evangelisten.dhtml

Zie ook:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Geloofshelden
- http://www.geloofshelden.nl/

Is het acceptabel dat gelovigen op deze manier kinderen benaderen? Moet dit onaangekondigd kunnen, of zou het - zoals een moeder oppert - vooraf moeten worden bekendgemaakt? Is de argumentatie van de evangelisten juist? De kinderen hoeven daar per slot van rekening niet te zijn...

De NWS-moderators geven het volgende mee: geen bashtopic, maar een serieuze discussie.

[..]

De voetbalclub waar ik in de jaren zeventig lid van werd was een 'algemene' vereniging. Daar meldden zich enkele broeders als vrijwilligers. Zeker toen leverde dat enorme discussies op, maar uiteindelijk is het goed uitgepakt. Het waren waardevolle vrijwilligers, bij wie kinderen leuk laten sporten op de eerste plaats kwam.

We hebben hier nu ook een door de gemeente gesubsidieerde vanuit de moskee georganiseerde combinatie van zaalvoetbal en huiswerkbegeleiding, waardoor kinderen (niet alleen moslims) met sprongen vooruit gaan op school en niet doelloos hoeven rond te hangen op straat. Werkt ook goed.

Ik zie het in de OP genoemde project dan ook vooral als het kweken van goodwill. Zolang er niet collectief gebeden wordt en kinderen actief naar de doopcel worden gesleept, is er weinig mis mee. Laat die kinderen lekker voetballen.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_103272036
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:21 schreef Casos het volgende:
Ik zie het probleem niet echt, wees blij dat ze iets positiefs doen voor de lokale jeugd. Blijkbaar vinden de kinderen het fantastisch.

Spreekt het "vertellen over Jezus" je niet aan, regel dan zelf voetbaltraining zonder het geloofspraatje.
Dit dus.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 11:28:42 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_103272101
quote:
Stuut kan zich voorstellen dat er ouders zijn die het vreemd vinden. 'Tja, ik geloof in God, maar ook de vijand van God is aan het werk hè. Het is het werk van de duivel dat er mensen zijn die ons niet vertrouwen.'
Dus de ouders van de kinderen zijn slecht volgens de heer Stuut. :{
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_103272272
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:28 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Er is natuurlijk een institutioneel wantrouwen naar mannen die kinderen aanspreken op straat om mee te gaan spelen. En in de achterliggende redenen (pedo's etc) zou je in mijn ogen wel de invloed de duivel kunnen zien, zeker als je zelf gelovig bent.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_103272304
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:28 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Dat staat er niet. er staat; de duivel zorgt voor het wantrouwen in hun harten. Nu kan je het natuurlijk belachelijk vinden dat ze zo denken, maar er staat dus niet dat de ouders slecht zijn. Gewoon lezen dus :)
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  † In Memoriam † woensdag 19 oktober 2011 @ 11:39:46 #8
137949 Disana
pi_103272547
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:33 schreef paddy het volgende:

[..]

Dat staat er niet. er staat; de duivel zorgt voor het wantrouwen in hun harten. Nu kan je het natuurlijk belachelijk vinden dat ze zo denken, maar er staat dus niet dat de ouders slecht zijn. Gewoon lezen dus :)
Ik vind dat het er wel staat. De ouders zijn onder invloed van de duivel als ze niet goedkeurend reageren op de actie van de evangelisten.

En verder vind ik dit absoluut niet kunnen. Je blijft met je overtuiging van andermans kinderen af en als je het dan toch over de duivel hebt, dan zou je zelfs kunnen zeggen dat deze evangelisten de verleiders zijn - van andermans kinderen.
pi_103272714
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:39 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik vind dat het er wel staat. De ouders zijn onder invloed van de duivel als ze niet goedkeurend reageren op de actie van de evangelisten.

En verder vind ik dit absoluut niet kunnen. Je blijft met je overtuiging van andermans kinderen af en als je het dan toch over de duivel hebt, dan zou je zelfs kunnen zeggen dat deze evangelisten de verleiders zijn - van andermans kinderen.
Ach, ik denk dat dat vertellen over Jezus nog best meevalt, aangezien dat ook het enige is dat je nog om kan buigen naar iets negatiefs. De hele strekking van het artikel is dan ook vooral dat "vertellen over Jezus", terwijl ik vrij zeker weet dat die enthousiaste kindertjes vooral het voetballen fantastisch hebben gevonden en tussen neus en lippen door ook verteld hebben over het "vertellen over Jezus", waar de ouders dan weer een heel groot punt van maken, ten koste van het plezier van de kinderen.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 11:45:52 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_103272802
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:33 schreef paddy het volgende:

[..]

De ouders zijn beïnvloed door de duivel. Volgens het geloof wat de heer Stuut probeert te verspreiden is de duivel slecht.

Als hij dit soort verhalen aan kinderen vertelt, dan zouden die kinderen kunnen gaan denken dat hun ouders "slecht" zijn.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  † In Memoriam † woensdag 19 oktober 2011 @ 11:46:10 #11
137949 Disana
pi_103272808
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:43 schreef Casos het volgende:

[..]

Ach, ik denk dat dat vertellen over Jezus nog best meevalt, aangezien dat ook het enige is dat je nog om kan buigen naar iets negatiefs. De hele strekking van het artikel is dan ook vooral dat "vertellen over Jezus", terwijl ik vrij zeker weet dat die enthousiaste kindertjes vooral het voetballen fantastisch hebben gevonden en tussen neus en lippen door ook verteld hebben over het "vertellen over Jezus", waar de ouders dan weer een heel groot punt van maken, ten koste van het plezier van de kinderen.
Ik zie dat andersom: de evangelisten liften mee op het plezier van de kinderen om jezuspropaganda te bedrijven.
pi_103272956
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:46 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik zie dat andersom: de evangelisten liften mee op het plezier van de kinderen om jezuspropaganda te bedrijven.
Nou en? Daar worden die kinderen echt niet slechter van en je kan als ouder vertellen dat het niet perse waar is wat er over Jezus wordt verteld.

Belangrijkste lijkt mij is dat die mensen tijd en energie in die kinderen steken en die kinderen het fantastisch vinden.

Ga mee als ouder en kijk hoe erg het is en ga het gesprek met die trainers aan, maar blijf vooral uit het belang van het kind denken.

Naar de politie gaan voor iets als dit... echt, waar ben je dan mee bezig zeg...
  † In Memoriam † woensdag 19 oktober 2011 @ 11:56:40 #13
137949 Disana
pi_103273237
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:50 schreef Casos het volgende:

[..]

Nou en? Daar worden die kinderen echt niet slechter van en je kan als ouder vertellen dat het niet perse waar is wat er over Jezus wordt verteld.

Belangrijkste lijkt mij is dat die mensen tijd en energie in die kinderen steken en die kinderen het fantastisch vinden.

Ga mee als ouder en kijk hoe erg het is en ga het gesprek met die trainers aan, maar blijf vooral uit het belang van het kind denken.

Naar de politie gaan voor iets als dit... echt, waar ben je dan mee bezig zeg...
Ik geef ze groot gelijk dat ze naar de politie gaan. Wildvreemde mannen die je kind tot het geloof verleiden zonder dat je er weet van hebt, dat kan echt niet. Daar moet je zelf voor kunnen kiezen en die mannen weten prima dat dat niet gebeurt als ze de kinderen en hun ouders fatsoenlijk uitnodigen voor een preek. Daarom is dit slinks.
pi_103273257
Zo zijn er tenminste nog mensen die wat doen voor de lokale jeugd. Het is dan toch niet erg dat ze een verhaaltje vertellen uit de Bijbel. Dan steken die kinderen ook gelijk nog wat kennis op van een voor Nederland belangrijk geloof. Dat mensen zich daar druk om maken is onbegrijpelijk. En als de kinderen het leuk vinden is het in ieder geval beter dan de hele dag gamen, met allerlei schietspellen, waar kinderen honderden doden voor hun ogen zien (niet dat ik daar zo van schrik).
pi_103273344
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:56 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik geef ze groot gelijk dat ze naar de politie gaan. Wildvreemde mannen die je kind tot het geloof verleiden zonder dat je er weet van hebt, dat kan echt niet. Daar moet je zelf voor kunnen kiezen en die mannen weten prima dat dat niet gebeurt als ze de kinderen en hun ouders fatsoenlijk uitnodigen voor een preek. Daarom is dit slinks.
Waarom is bijbelkennis slecht? Die kinderen kunnen echt wel zelf beslissen wat ze met die kennis doen. De meeste kinderen zien het waarschijnlijk als een sprookje/ verhaal dat leuk is om naar te luisteren.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 11:59:57 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_103273387
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:56 schreef sthomass het volgende:
Zo zijn er tenminste nog mensen die wat doen voor de lokale jeugd. Het is dan toch niet erg dat ze een verhaaltje vertellen uit de Bijbel. Dan steken die kinderen ook gelijk nog wat kennis op van een voor Nederland belangrijk geloof. Dat mensen zich daar druk om maken is onbegrijpelijk. En als de kinderen het leuk vinden is het in ieder geval beter dan de hele dag gamen, met allerlei schietspellen, waar kinderen honderden doden voor hun ogen zien (niet dat ik daar zo van schrik).
Ouders zijn prima in staat dat zelf te doen, en als je kinderen naar voetbal brengt wil je geen Bijbelklas.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_103273402
quote:

[..]

Hoer sta je dan tegenover ouders die hun kinderen naar een christelijke school sturen, enkel omdat die beter staat aangeschreven in de buurt, en dit dus niet vanuit een geloofsovertuiging doen? Sommige christelijke normen en waarden zijn zonder het woordje christelijk nog steeds de moeite waard van het bijbrengen aan kinderen. ;)

In mijn ogen is het een route die 2 kanten op gaat, en als het ze als ouders niet bevalt, kunnen ze om te beginnen eens een praatje maken met die mensen, en daarna een onderbouwd ja/nee geven over of hun kinderen daar aan mee mogen doen.
  † In Memoriam † woensdag 19 oktober 2011 @ 12:01:46 #18
137949 Disana
pi_103273487
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:59 schreef sthomass het volgende:

[..]

Waarom is bijbelkennis slecht? Die kinderen kunnen echt wel zelf beslissen wat ze met die kennis doen. De meeste kinderen zien het waarschijnlijk als een sprookje/ verhaal dat leuk is om naar te luisteren.
Dat kunnen die kinderen juist niet, daarom wordt er op ze ingepraat via een trainingspak en een potje sport.
pi_103273500
quote:

[..]

Waarom die oogkleppen op en je helemaal blindstaren op het stukje "vertellen over Jezus" want meer dan dat weten we niet.

Die kinderen vinden het fantastisch, ondanks dat "vertellen over Jezus". Maar nee, we vergeten of lezen dat niet eens.
  † In Memoriam † woensdag 19 oktober 2011 @ 12:03:34 #20
137949 Disana
pi_103273558
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:00 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Hoer sta je dan tegenover ouders die hun kinderen naar een christelijke school sturen, enkel omdat die beter staat aangeschreven in de buurt, en dit dus niet vanuit een geloofsovertuiging doen? Sommige christelijke normen en waarden zijn zonder het woordje christelijk nog steeds de moeite waard van het bijbrengen aan kinderen. ;)

In mijn ogen is het een route die 2 kanten op gaat, en als het ze als ouders niet bevalt, kunnen ze om te beginnen eens een praatje maken met die mensen, en daarna een onderbouwd ja/nee geven over of hun kinderen daar aan mee mogen doen.
Mijn mening over ouders die kinderen een geloof meegeven, uit overtuiging of opportunistische redenen, is niet belangrijk. Want ouders mogen dat. Vreemden echter mogen dat wat mij betreft niet, en zeker niet via verleiding.
pi_103273559
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ouders zijn prima in staat dat zelf te doen, en als je kinderen naar voetbal brengt wil je geen Bijbelklas.
Brachten die ouders hun kinderen maar naar voetbal. Enige dat ze doen is wild worden wanneer ze horen dat hun kinderen een fantastische dag hebben gehad en ook nog iets gehoord hebben over Jezus.
pi_103273665
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:03 schreef Casos het volgende:

[..]

Brachten die ouders hun kinderen maar naar voetbal. Enige dat ze doen is wild worden wanneer ze horen dat hun kinderen een fantastische dag hebben gehad en ook nog iets gehoord hebben over Jezus.
laat ouders zelf bepalen of dat ze willen dat hun kind iets hoort over jezus of niet , dat hoeft niet iemand op straat te bepalen voor de ouders...
als die mensen dat zo graag willen moeten ze zelf maar kinderen nemen.
pi_103273666
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:03 schreef Disana het volgende:

[..]

Mijn mening over ouders die kinderen een geloof meegeven, uit overtuiging of opportunistische redenen, is niet belangrijk. Want ouders mogen dat. Vreemden echter mogen dat wat mij betreft niet, en zeker niet via verleiding.
En ze zullen die kinderen waarschijnlijk alleen maar leuke bijbelverhalen vertellen. Ze zullen echt niet zoals strenge protestanten zeggen dat wanneer je ook maar een klein ding verkeerd doet, dat je dan voor eeuwig zal branden in de hel ed.
pi_103273743
quote:
2s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:05 schreef kovenant het volgende:

[..]

laat ouders zelf bepalen of dat ze willen dat hun kind iets hoort over jezus of niet , dat hoeft niet iemand op straat te bepalen voor de ouders...
Of die ouders gaan lekker zelf met die kinderen voetballen, want blijkbaar willen die kinderen dat heel graag.
pi_103273767
quote:
2s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:05 schreef kovenant het volgende:

[..]

Je kunt mensen toch wel laten horen hoe jij over het leven/ geloof en dergelijke denkt. Kinderen kunnen zelf dus ook goed bepalen wat ze willen horen en niet. Als ze het leuke verhalen vinden, dan hebben ze toch zelf al besloten of ze het willen horen of niet. Jij denkt dat ze gelijk veranderen in strenge gelovigen? Dat slaat nergens op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')