abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103262925

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Laat je niet afschrikken door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt. ;)

Anime is de Japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn, maar anime gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Shonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte

Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"

Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde thema's als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de jong volwassen vrouw (Yaoi/shounen-ai): dit genre gaat over homoseksuele relaties tussen mannelijke figuren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn "Junjou Romantica" en "Gravitation"

Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".

Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de Japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische Japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "quality-subbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken. Ook kun je via IRC rondvragen, een guide daarvoor is gemaakt door Robin007bond en kun je hier vinden.

Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Anime worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!

http://randomc.net/2011/06/25/summer-2011-preview/

2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | http://img228.imageshack.us/img228/9673/summerseasonv4m.jpg (copy/paste deze link) | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer | Fall
2010 | Winter | Spring | Summer | Fall
2011 | http://img580.imageshack.us/img580/8232/winterv3.jpg (copy/paste deze link) | Spring | Summer | Fall

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #17
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VII
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #9: Bankai. Senbonzakura Kageyoshi
[Anime&Manga] Naruto #17
[ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houd je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je oordeel over anime en manga! Er is zelfs een FOK! groep op MAL, deze vind je hier!

Sommige topicmeubels hebben hun eigen MyAnimeLists (MALs), waar je kunt zien wat zij gekeken hebben en wat ze leuk vinden! De links staan hieronder:
.Cake. 8-)
Bakakame
Qunix
Xaryna
ArcticBlizzard
SleepSub
Denninho
NeeEcht
Gaddle
Robin007bond
Sinterklaaskapoentje

Wil jij je eigen MAL er ook bij? Verander de wiki of post het even in het topic, er is vast wel iemand die het voor je kan doen :)

Voorgaande delen

Topicreeks: Het grote anime/manga topic

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopiëer deze versie in verband met incorrecte weergave!

Iedereen is welkom, behalve Naruto fanboys.
pi_103262947
FIPO! :D
pi_103263007
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 00:01 schreef Klipnap het volgende:
Ik in animestijl:
[ afbeelding ]
Ik vind je een beetje eng. :@
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_103263009
TS ik keur de TT goed.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_103263069
Dit ben ik.
pi_103263123
Ik wil ook een loli zijn.
pi_103263259
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 00:02 schreef Repelsteeltju het volgende:
TS ik keur de TT goed.
*O*
pi_103263313
dit keer dekt de TT wel de lading ja :+
pi_103263314
Ik ben alleen nog maar stomme chars of chars die niet lijken
pi_103263368
quote:
9s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 00:09 schreef Bakakame het volgende:
Ik ben alleen nog maar stomme chars of chars die niet lijken
Afgezien van de krullen:

pi_103263590
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:42 schreef NoWay. het volgende:
Maar wacht, mijn vriendin gaat boos worden! Ze zegt wel dat ze over hem heen is maar ze werd die ene keer vet boos op me omdat ik met hem in de pauze stond achter de lerarenkamer..en als we praten ofzo.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:23 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Een meisje staat achter de lerarenkamer met een jongen, mij hou je niet voor de gek, ik ken mijn animé; je hebt hem gekokuhakút!
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 22:40 schreef NoWay. het volgende:

[..]

Dat is geen afgelegen plaats ofzo, er lopen alleen veel leraren langs.. Hij wou me iets vertellen maar het sloeg nergens op want hij vroeg verkering voor een vriend van hem en toen probeerde hij me te zoenen..
pi_103263658
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 00:17 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

[..]

[..]

WTF :D

:9
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_103263704
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 00:10 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Afgezien van de krullen:

[ afbeelding ]
VASH! Die wil ik wel zijn! :D 8-) *O*
Trigun O+ Keek laatst een paar afleveringen met m'n huisgenoot mee, wat een fantastische serie is dat O+ O+
pi_103263727
En nu is het tijd om te gaan slapen, veel plezier met arme verwarde verliefde pubermeisjes pesten 8-)
pi_103263814
Het zou zo uit een animé kunnen komen.
pi_103264703

Yuuno is zo liefelijk ik snap eigenlijk helemaal niet wat ze in die hoer van een Yukiteru ziet.
pi_103264762
quote:
17s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 00:55 schreef Repelsteeltju het volgende:
[ afbeelding ]
Yuuno is zo liefelijk ik snap eigenlijk helemaal niet wat ze in die hoer van een Yukiteru ziet.
waar komt die vandaan? (google werkt niet mee)
pi_103264983
Haar naam is Yuuno Gaisai en zij is de deuteragonist van Toekomst Dagboek (Mirai Nikki in de taal der weebo's).
pi_103267533
Jullie gaan hard man.
pi_103269010
quote:
11s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 08:37 schreef Qunix het volgende:
Jullie gaan hard man.
No speed, no life!
pi_103269041
No life, sit in closet!
pi_103270150
Nobody knows!
pi_103278925
Dat einde van School Days.

SICK! :D
pi_103278962
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:17 schreef robin007bond het volgende:
Dat einde van School Days.

SICK! :D
:P
  woensdag 19 oktober 2011 @ 14:49:15 #28
290075 .Cake.
Keki-san@Ganbaranai
pi_103280351

Maar dan iets minder smal. En die neus telt niet. Telt überhaupt niet in anime.
ANIMEES.
"Because there is not a single story that cannot be improved with the addition of giant robots."
- Scamp
pi_103280494
DIE BOOT!

Maar ik vond het wel knap van Katsura dat ze in het donker kon zien dat er geen zygote van twee maanden oud in Sekai's baarmoeder zat. Vooral gezien al dat bloed dat in de rondte vloog.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 16:12:26 #30
290075 .Cake.
Keki-san@Ganbaranai
pi_103284046
haha. ik had de comments op animees aangepast zodat je ook dikke letters kan maken enzo.
blijkt de schrijver russisch te zijn. dus de mouseovers zijn in het cyrillisch.

Goed verhaal, true story.
ANIMEES.
"Because there is not a single story that cannot be improved with the addition of giant robots."
- Scamp
pi_103284498
Kotonoha Katsura O+

Ohja, niet klikken als je school days niet gezien hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 16:28:18 #32
290075 .Cake.
Keki-san@Ganbaranai
pi_103284834
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 16:21 schreef kristyle het volgende:
Kotonoha Katsura O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb m niet gezien. Maar ik wist het einde al omdat dit het internet is, en niemand kan op het internet z'n mond houden. Dus ik heb lekker wel geklikt :P

Rebel without a cause!
ANIMEES.
- Scamp
pi_103285747
geen anime maar toch

ik wil dit beeldje !!! :D
http://www.nedgame.nl/twi(...)le-statue+merch.html
Opdonderdag 17 juni 2010 17:54 schreef Morthill het volgende
mijn tenen doen altijd pijn, krijg je als je regelmatig als vrouw door het leven gaat :X
pi_103290001
Gaat aardig snel hier...

En geen flauw idee op welk character ik zou lijken :P
Iets met grijs haar, dat wel...(en ben nog niet boven de 30)
pi_103291515
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:35 schreef PAAC het volgende:
Gaat aardig snel hier...

En geen flauw idee op welk character ik zou lijken :P
Iets met grijs haar, dat wel...(en ben nog niet boven de 30)
pi_103292578
Maji de Watashi ni Koishinasai! schijnt een goede VN te zijn.

Die komt op mijn lijstje. Eerst moet ik nog Heaven's Feel van FS/N uitspelen. :)
pi_103293163
quote:
Of

Voor alsie lang haar heeft en niet gespierd is. :P

Trouwens, die serie heeft enorm veel westers uitziende karakters. Dus voor degenen die nog geen evenbeeld gevonden hebben: http://anisearch.de/?page=anime&id=407&s=seiyuu
Chocoladetaartjes.
pi_103293556
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 16:21 schreef kristyle het volgende:
Kotonoha Katsura O+

SPOILER
En dat weet ik dus helaas al. Maar misschien is het juist een reden om het te gaan kijken.
pi_103293730
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:44 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Of
[ afbeelding ]
Voor alsie lang haar heeft en niet gespierd is. :P
Die andere lijkt er meer op :P
pi_103293904
quote:
Komt die uit je animeplaatjesverzameling?
pi_103294717
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:58 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Komt die uit je animeplaatjesverzameling?
Nee hier had ik google voor nodig.
pi_103296333
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:15 schreef outcast_within het volgende:

[..]

Nee hier had ik google voor nodig.
Gelbooru bezoeker, je bent betrapt! :P

Overigens is Gelbooru wel een bazensite, dat terzijde.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2011 20:45:14 ]
pi_103296632

_O- :')
pi_103300821
Vraagje aan de rijvaardige animékijkers: hoeveel autorijlessen hebben jullie nodig gehad?
Als jullie het nog weten hoeveel betaalden jullie per les? Voor het theorie-examen? En voor het praktijk-examen?

Want:

* Repelsteeltju begluurt Groupon en klonen al een tijdje vanwege de aanbiedingen en wil weten of de kortingen eigenlijk wel zo groot zijn als ze je willen laten geloven dat ze zijn.

Shigofumi is trouwens best goed geschreven, al zijn de de hoofdpersonen niet boeiend, sowieso:
shinigami postbode mahou shoujo :')

En:

:Y) * Repelsteeltju heeft net omurice gemaakt en gegeten.

Wel zonder hartje van tomatenketchup en liefdesverklaring van het meisje dat me leuk vindt.
Dit is totaal niet zoals in mijn animé!!!!! :'(

Maar het was wel lekker. :9
pi_103300968
quote:
4s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 22:00 schreef Repelsteeltju het volgende:
Vraagje aan de rijvaardige animékijkers: hoeveel autorijlessen hebben jullie nodig gehad?
Als jullie het nog weten hoeveel betaalden jullie per les? Voor het theorie-examen? En voor het praktijk-examen?
Ik had 40 tot 50 nodig. (kwam door de switch van het ouden rijden naar het nieuwe rijden (zuinig rijden en compleet nieuwe examen enzo) :r )
Per les 60 euro betaald (1.5 uur lang).
pi_103301116
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 22:02 schreef Qunix het volgende:

[..]

Ik had 40 tot 50 nodig. (kwam door de switch van het ouden rijden naar het nieuwe rijden (zuinig rijden en compleet nieuwe examen enzo) :r )
Per les 60 euro betaald (1.5 uur lang).
Pff, dat is veel. Wat ben ik blij dat mijn ouders het gaan betalen ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2011 22:05:30 ]
  woensdag 19 oktober 2011 @ 22:08:42 #48
226780 NeeEcht
Ik ben niet gek!
pi_103301327
quote:
4s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 22:00 schreef Repelsteeltju het volgende:
Per uur: 41 euro
Uren nodig gehad: 42 = ¤1722
Theorie examen ¤33,50
Praktijkexamen ¤215,00 dacht ik
pi_103301349
quote:
whuutt.... ik moet er eens tijd voor vrij gaan maken..

ow en meegenomen vanuit de DIG slowchat..
:')

[ Bericht 16% gewijzigd door mschol op 19-10-2011 22:17:12 ]
pi_103302104
Dan is ¤300,- voor tien lessen van zestig minuten helemaal niet slecht. Ach ik heb toch nog 9 uur om te beslissen of ik 'm ga halen en kan het altijd bij die tien lessen laten als de organisatie niet bevalt. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')