http://www.courtfool.info/nl_ESM_de_nieuwe_Europese_dictator.htmquote:De nieuwe ESM heeft straks het recht de hele staatskas van Nederland/België leeg te trekken. Dit kan onbegrensd en zonder dat Nederland/België of het Nederlandse/Belgische volk er nog iets tegen kan doen.
De ESM is daarbij ‘boven de wet gesplaatst’. Deze organisatie is niet aan te klagen. Dit alles is in het verdrag zo vastgelegd. Hebben we ons daarvoor uitgesproken? Neen, dit is voor ons op 23 maart 2011 beslist. Om te voorkomen dat we neen zouden zeggen is het vervolgens niet aan de bevolking voorgelegd.
Zoals ik op Internet (courtfool) las:
Om te voorkomen dat er opnieuw referenda in Europa gehouden moeten worden, wordt gebruik gemaakt van artikel 48.6 van het Verdrag van de Europese Unie, die de Europese Raad de mogelijkheid geeft verdragsartikelen te wijzigen, zolang deze geen uitbreiding van de bevoegdheden van de EU inhouden. (Die besluiten moeten nog wel door de nationale parlementen geratificeerd worden, maar dat is normaliter slechts een formaliteit.) De wijziging bestond uit een onschuldig ogende toevoeging aan een paragraaf van artikel 136. In het kort luidt de toevoeging: “De EU landen die de euro gebruiken mogen een stabiliteits mechanisme oprichten om de stabiliteit van de euro-zone als geheel te bewaren.” Het gaat hier dus niet meer puur om financiële stabiliteit. Ook het neerslaan van betogingen, het bespieden van wakkere burgers, of het anderszins bestrijden van destabiliserende elementen in de euro-zone, kan nu via dit amendement opgedragen worden aan nieuwe organisaties onder EU-vlag.
De ESM is in feite een boven regering. In feite een godheid die onfeilbaar is. Immers, zelfs al zouden ze het fout doen, ze kunnen niet aangeklaagd worden.
Op 11 juli is het verdrag getekend. Geen krant die erover geschreven heeft. Het is volkomen doodgezwegen.
De afgelopen weken heeft ieder parlement het verdrag goedgekeurd. We zijn ‘aan de goden overgeleverd’. De goden zijn in dit geval bankiers en politici die op Europese schaal werken en op geen enkele wijze ‘grijpbaar’ zijn. Er is een Europese elite ontstaan die alle macht naar zich toegetrokken heeft. Democratie is een lege huls gebleken.
De nieuwe dictator heet ESM en we zullen gaan merken hoe dat werkt, leven in een dictatuur.
Het European Stability Mechanism, geld voor andere landen. (Griekenland bijvoorbeeld)quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 17:10 schreef -supergirl- het volgende:
ik snap er geen kut van. wat is ESM? en wat motten ze
Het is gewoon de moderne Robin Hood. Haal geld weg van relatieve rijke EU landen en sluis het door naar de landen die het niet zo goed hebben. Gewoon 1 groot rijk willen ze hebben kennelijk. U.S.E. Overname zonder oorlog.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 17:14 schreef error_404 het volgende:
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom dat überhaupt zou gebeuren. Nederland zorgt voor een deell voor de financiële stabiliteit in Europa. Als ze de kas zouden plunderen, vallen Nederland en andere EU landen natuurlijk al snel als dominostenen om.
Of zie ik dat verkeerd?
Nee, op zich zie je dat niet verkeerd. Maar ik mag toch aannemen dat je het met mee eens bent dat geen wenselijk scenario is?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 17:14 schreef error_404 het volgende:
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom dat überhaupt zou gebeuren. Nederland zorgt voor een deell voor de financiële stabiliteit in Europa. Als ze de kas zouden plunderen, vallen Nederland en andere EU landen natuurlijk al snel als dominostenen om.
Of zie ik dat verkeerd?
Dat is dus allang niet meer zo. Net zoals onze kutregering ook niet bepaalt wie hier wel of niet het land binnenkomt om een uitkering te genieten. Of hoe het beleid in onze bedrijven moet zijn.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 17:19 schreef BasEnAad het volgende:
We hebben in Nederland dan wel een kutregering, maar het is wel onze kutregering die bepaalt wat er met ons geld gebeurd. Niet één of andere Italiaan of Roemeen.
1+1=2. Inderdaad. Hoe maakt dat het een vreemde titel?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 18:52 schreef Faazz het volgende:
Maar als ze onze staatskas leegtrekken, zijn wij blut. Beetje vreemde titel.
Volgens art 50 zou het wel moeten kunnen ja. Alleen gaan wij er niet uit komen met de Europese Raad.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 18:43 schreef PalmRoyale het volgende:
Wat is de EUSSR toch geweldig! Ze stoppen pas als er een Europese superstaat is en we allemaal buigen voor onze "meesters" in Brussel. Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als een lidstaat besluit uit de EU te stappen? Het zou me niks verbazen als Brussel dan een Europees leger stuurt om dat land weer in gareel te krijgen. Deze hele teringzooi wordt steeds gevaarlijker.
Het zou me idd. niet verbazen als we straks onze vrijheid, onze munt, onze democratie en onze soevereiniteit met de wapenen moeten bevechten.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 18:43 schreef PalmRoyale het volgende:
Wat is de EUSSR toch geweldig! Ze stoppen pas als er een Europese superstaat is en we allemaal buigen voor onze "meesters" in Brussel. Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als een lidstaat besluit uit de EU te stappen? Het zou me niks verbazen als Brussel dan een Europees leger stuurt om dat land weer in gareel te krijgen. Deze hele teringzooi wordt steeds gevaarlijker.
Joh!? Je meent het. Dat je daar nu pas achter komt...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:34 schreef Boomstronk- het volgende:
De EU is/word de USSR maar dan in kapitalistische vorm.
De hele EU in zijn huidige vorm daar heeft niet één burger om gevraagt. Alles is er gewoon door geduwt. Zie de Euro, zie de europese grondwet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:10 schreef Ludd het volgende:
Niets verrassends helaas. Dit is gewoon een opmaat naar een compleet verlies van autonomie, die je al jarenlang aan ziet komen.
Niemand die zich er druk om maakt.
Zie bijvoorbeeld ook het op gigantische schaal opkopen van staatsobligaties door de ECB. Volgens het verdrag van Maastricht zijn dergelijke bail-out-achtige instrument helemaal niet toegestaan.
Zonder dat verdrag aan te passen, en zonder de de lokale parlementen ingestemd hadden (!) ging de ECB al en masse staatsobligaties opkopen.
Volkomen ondemocratisch, maar wie boeit het?
Mensen komen enkel in opstand als ze moeten in teren op hun luxe leventje.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:05 schreef LXIV het volgende:
Wat ik wel jammer vind is dat toen wij onze vrijheid in Brussel moesten inleveren niemand zich druk maakte. Nu wij ons geld daar ook moeten inleveren staat opeens iedereen op z'n achterste benen.
Dank u....it's fixed...ik vind het ook een achterlijke benaming...misschien dat er een nog een paar mensen wakker worden nou het om geld gaat...quote:
Denk je dat ESM er voor de bevolking is? Wat hier gebeurd is dat het laatste beetje macht aan de banken wordt gegeven. Door de ESM heeft straks bijna niemand meer geld voor eten. Solidariteit heb je met mensen, niet met bedrijven en al zeker niet met banken.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:27 schreef ouderejongere het volgende:
Volkomen terecht dat ESM in het leven is geroepen. Hier worden villa's gesubsidieerd, terwijl binnen onze monetaire zone mensen nauwelijks geld voor eten hebben. Dit heet nou solidariteit, als wij in de problemen zitten komen andere landen ons weer helpen.
Deze unie heeft tot nu toe niet laten zien dat het iets met burgers, democratie, eerlijkheid of waarheid heeft.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:27 schreef ouderejongere het volgende:
Volkomen terecht dat ESM in het leven is geroepen. Hier worden villa's gesubsidieerd, terwijl binnen onze monetaire zone mensen nauwelijks geld voor eten hebben. Dit heet nou solidariteit, als wij in de problemen zitten komen andere landen ons weer helpen.
Jij leeft in een andere wereld dan ik? Nederland is altijd het braafste, netste en beste jongetje van de klas (Europa), staat vooraan om geld uit te delen aan andere landen. Verder behoorlijk stabiel. Als het slecht gaat met NL, dan gaat het op dat moment met 90% van de landen in Europa nog slechter. Wie gaat ons helpen dan? Waarschijnlijk zou het voor ons alleen betekenen dat we minder teveel af zullen staan dan we nu afstaan...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:27 schreef ouderejongere het volgende:
Dit heet nou solidariteit, als wij in de problemen zitten komen andere landen ons weer helpen.
Geld is niet alles.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 00:20 schreef MouzurX het volgende:
Ach ik heb liever een federaal west-europa dan dat we over 50 jaar voorbij zijn gestreefd door allerlei landen.
Hoezo is een europa ineens een dictatuur?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 00:31 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Geld is niet alles.
Als je geld hebt, maar je leeft in een (desnoods semi-verlichte) dictatuur, wat heb je dan aan je centen als je overal gevolgd wordt door de staat (wat nu reeds het geval is) en alles verboten is?![]()
quote:Op woensdag 19 oktober 2011 00:20 schreef MouzurX het volgende:
Ach ik heb liever een federaal west-europa dan dat we over 50 jaar voorbij zijn gestreefd door allerlei landen.
Heb jij jezelf nooit afgevraagd waarom bijvoorbeeld de NOS en het RTL nieuws iedere dag vrijwel altijd exact dezelfde onderwerpen behandelen? Er is zo verschrikkelijk veel nieuws iedere dag en toch presteren ze het om altijd weer de onderwerpen aan te snijden, die de "concurrent" ook aansnijdt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 17:47 schreef Dhalsim het volgende:
[..]
Nee, op zich zie je dat niet verkeerd. Maar ik mag toch aannemen dat je het met mee eens bent dat geen wenselijk scenario is?
Maar hoe is het in godsnaam mogelijk dat dit niet in het nieuws is geweest?!
Jij bent het er ook mee eens dat dit er doorheen wordt gedrukt zonder dat de bevolking ook maar een centje zeggenschap hierover heeft?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 10:44 schreef KoosVogels het volgende:
Of we nou door de hond of de kat worden gebeten. Ik ben een idealist die gelooft in Europese eenwording. Dat gaat gepaard met horten en stoten. Dat is jammer, maar so be it. Ik heb niet per se meer of minder vertrouwen in een Europese regering dan in Rutte en consorten. Dus fuck it, ik heb hier geen problemen mee.
Overigens heeft het artikel wel een hoog alu-hoedjes gehalte.
Ons land kent een representatieve volksvertegenwoordiging. Dat houdt in dat wij politici kiezen om voor ons allen beslissingen te nemen. Het volk heeft net zo weinig te zeggen over het besluit van het kabinet om het mes te zetten in het PGB als de eurofiele neigingen van datzelfde clubje bestuurders.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 10:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Jij bent het er ook mee eens dat dit er doorheen wordt gedrukt zonder dat de bevolking ook maar een centje zeggenschap hierover heeft?
Dat klinkt eerder als een desillusie dan als een ideaal..quote:Op woensdag 19 oktober 2011 10:44 schreef KoosVogels het volgende:
Of we nou door de hond of de kat worden gebeten. Ik ben een idealist die gelooft in Europese eenwording. Dat gaat gepaard met horten en stoten. Dat is jammer, maar so be it. Ik heb niet per se meer of minder vertrouwen in een Europese regering dan in Rutte en consorten. Dus fuck it, ik heb hier geen problemen mee.
Selectieve verontwaardiging? "Ons" laatste beetje macht is gewoon stilletjes aan de bankiers overgedragen. Dit neigt meer naar landverraad dan naar representatieve volksvertegenwoordiging.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 10:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ons land kent een representatieve volksvertegenwoordiging. Dat houdt in dat wij politici kiezen om voor ons allen beslissingen te nemen. Het volk heeft net zo weinig te zeggen over het besluit van het kabinet om het mes te zetten in het PGB als de eurofiele neigingen van datzelfde clubje bestuurders.
Ik vind het dus een gevalletje selectieve verontwaardiging. Je kunt het oneens zijn met de oprichting van de ESM, maar kom niet aanschijten met gejank over dat de stem van het volk gehoord had moeten worden.
Me dunkt dat bij zeer verregaande beslissingen de bevolking geraadpleegd moet worden. Dit gaat iets verder dan inlandse zaken, waarvoor ze gekozen zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 10:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ons land kent een representatieve volksvertegenwoordiging. Dat houdt in dat wij politici kiezen om voor ons allen beslissingen te nemen. Het volk heeft net zo weinig te zeggen over het besluit van het kabinet om het mes te zetten in het PGB als de eurofiele neigingen van datzelfde clubje bestuurders.
Ik vind het dus een gevalletje selectieve verontwaardiging. Je kunt het oneens zijn met de oprichting van de ESM, maar kom niet aanschijten met gejank over dat de stem van het volk gehoord had moeten worden.
Ga met een tentje op het Beursplein zitten, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 11:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Selectieve verontwaardiging? "Ons" laatste beetje macht is gewoon stilletjes aan de bankiers overgedragen. Dit neigt meer naar landverraad dan naar representatieve volksvertegenwoordiging.
Wellicht, maar als je de politiek een beetje volgt dan weet je dondersgoed dat het gros van de partijen voorstander is van verdere Europese eenwording. Je weet dus wat je krijgt als je op een van die partijen stemt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 11:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Me dunkt dat bij zeer verregaande beslissingen de bevolking geraadpleegd moet worden. Dit gaat iets verder dan inlandse zaken, waarvoor ze gekozen zijn.
Yoghie je kleur, wat doen ze?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 17:12 schreef jogy het volgende:
Wat supergirl zegt, waar staat ESM voor?
Check!
Sterker nog: op het moment dat politici het normaal gaan vinden dat beloften gebroken worden, is er al geen sprake meer van democratie en staan ze met de rug naar het volk.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 11:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Selectieve verontwaardiging? "Ons" laatste beetje macht is gewoon stilletjes aan de bankiers overgedragen. Dit neigt meer naar landverraad dan naar representatieve volksvertegenwoordiging.
Op zich niet maar je kijkt wel volledig langs het punt heen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 17:14 schreef error_404 het volgende:
Of zie ik dat verkeerd?
Hoe verklaar je dan dat er zoveel politici zijn die voor ons allen beslissingen nemen die wij niet gekozen hebben?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 10:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ons land kent een representatieve volksvertegenwoordiging. Dat houdt in dat wij politici kiezen om voor ons allen beslissingen te nemen.
Dat lijkt mij wel. Ik ben ook tegen referenda, maar het lijkt mij dat een dergelijke soevereiniteitsoverdacht grondwettelijke implicaties heeft en dus een grondwetswijziging vereist, en daar moet het volk inderdaad mee instemmen. Dat schrijft diezelfde grondwet immers voor.quote:Het volk heeft net zo weinig te zeggen over het besluit van het kabinet om het mes te zetten in het PGB als de eurofiele neigingen van datzelfde clubje bestuurders.
Het laatste mag je niet.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:09 schreef MouzurX het volgende:
Nogmaals: wat is het verschil tussen stemmen op de vvd in nederland, of op een europese partij?
Ze kunnen dus geld trekken uit het besteedbare inkomen van de staat. Dat maakt het best eng.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:14 schreef Leipo666 het volgende:
we hebben een gigantische staatsschuld dus wat willen ze nu leegtrekken?
Omdat we nu nog in een tussensysteem zitten.quote:
Een schijndemocratie op weg naar de totale onverbloemde dictatuur?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:22 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Omdat we nu nog in een tussensysteem zitten.
Laten we het hopen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een schijndemocratie op weg naar de totale onverbloemde dictatuur?
Is de USA een dictatuur?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een schijndemocratie op weg naar de totale onverbloemde dictatuur?
Wel een schijndemocratie. Een plutocratie met dictatoriale trekjes.quote:
En hebben we in nederland veel keus dan?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wel een schijndemocratie. Een plutocratie met dictatoriale trekjes.
Ze zullen wel een schijn van fatsoen ophouden. Maar ik maak me geen illusies omtrent de EU.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:43 schreef 3-voud het volgende:
Lijkt me sterk dat die ESM een carte blanche hebben om wanneer het ze maar zint, willekeurig land compleet financieel leeg te trekken.
Ik spuug op de EU. Maar dit is naar mijn idee compleet uit verband getrokken.
Dit dus.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:48 schreef MouzurX het volgende:
[..]
En hebben we in nederland veel keus dan?
Net alsof op de vvd stemmen of op de pvda iets uitmaakt.
Best wel, zelfs nog ondanks het feit dat de EU geheel ondemocratisch het kader heeft bepaald.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:48 schreef MouzurX het volgende:
[..]
En hebben we in nederland veel keus dan?
Net alsof op de vvd stemmen of op de pvda iets uitmaakt.
Ach, kom op Weltschmerz.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Best wel, zelfs nog ondanks het feit dat de EU geheel ondemocratisch het kader heeft bepaald.
Je zou denken van wel inderdaad. Heb het zelf niet uitgezocht, maar hier is het Verdrag ter Oprichting van het Europese Stabilitieits Mechanisme:quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:43 schreef 3-voud het volgende:
Lijkt me sterk dat die ESM een carte blanche hebben om wanneer het ze maar zint, willekeurig land compleet financieel leeg te trekken.
Ik spuug op de EU. Maar dit is naar mijn idee compleet uit verband getrokken.
De mogelijkheid beinvloedt dat natuurlijk ook weer de machtsverhoudingen en het effect daarvan op het politieke spel.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:02 schreef Nemephis het volgende:
Ik kan alleen maar die PDF vinden op websites van EU - en dan ook alleen nog maar via directe link vanaf hier - maar meer ook niet. Is er geen aanvullende info?
Ik geloof niet dat men zomaar de kas van een land zou gaan leegtrekken, dat is niet subtiel genoeg. Maar dat de mogelijkheid bestaat geeft wel een onbehaaglijk gevoel.
Wat dan?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:08 schreef MouzurX het volgende:
In chapter 3 staat er volgens mij iets raars.
O nee.quote:
Stel dat er meer geld nodig is om een lidstaat een bail out te geven of om de ECB een bail out te geven dan kan het ESM per direct geld opeisen bij de lidstaten die nog een beetje 'ruimte' hebben. M.a.w. als het ESM zeg 100 miljard nodig heeft en van mening is dat Nederland dit kan missen dan moet Nederland dat betalen zonder dat hier een stokje voor kan worden gestoken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:05 schreef MouzurX het volgende:
[..]
O nee.
Ik snap het hele fonds sowieso niet.
Als iemand dat nou eens uitlegd. Hoe de ESF oid werkt.
Het document is ook terug te vinden op de site van de overheid (in het engels):quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:02 schreef Nemephis het volgende:
Ik kan alleen maar die PDF vinden op websites van EU - en dan ook alleen nog maar via directe link vanaf hier - maar meer ook niet. Is er geen aanvullende info?
Ik geloof niet dat men zomaar de kas van een land zou gaan leegtrekken, dat is niet subtiel genoeg. Maar dat de mogelijkheid bestaat geeft wel een onbehaaglijk gevoel.
Ja dat dit fout gaat kun je op de klompen aanvoelenquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 17:12 schreef The_Avatar het volgende:
[..]
Het European Stability Mechanism, geld voor andere landen. (Griekenland bijvoorbeeld)
Ik vind een van de grote problemen hier dat na de "verkiezingen" het aloude Haagse zetelkleven weer verdergaat waarbij volledig aan de stem van de burger voorbij gegaan wordt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Best wel, zelfs nog ondanks het feit dat de EU geheel ondemocratisch het kader heeft bepaald.
Welkom in Europa, alles, maar dan ook alles is openbaar, alleen vrijwel niet terug te vinden laat staan te begrijpen, ik heb tijdens het zoeken naar stukken over INDECT de meest wazige sties behorend bij Europa gevonden die je normaal nooit te zien krijgt, maar als je de links eenmaal hebt zijn er een triljoen PDF's te downloaden waar je je doorheen kan werken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:02 schreef Nemephis het volgende:
Een van de allergrootste problemen is de onbegrijpelijkheid en de uitleg, of het is echt ondoorgrondelijk moeilijk, of het word in Jip&Janneke taal uitgelegd, een tussenweg lijkt er niet te zijn, en dat is nou juist wat het zo'n ellende maakt..."stem voor of het licht gaat uit" daar moet je het mee doen en anders kan je je door 342 pagina's juridisch Engels heenwerken in de hoop een antwoord te vinden....quote:Op woensdag 19 oktober 2011 15:05 schreef MouzurX het volgende:
O nee.
Ik snap het hele fonds Europa sowieso niet.
Als iemand dat nou eens uitlegd. Hoe de ESF oid werkt.
Ik haat de Amerikaanse politieke mentaliteit. Het meeste wat ik nog hekel is het dat ze denken de wereld te leiden en het bemoeien met alles wat er gebeurd.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wel een schijndemocratieheilig. Een plutocratie met dictatoriale trekjes.
welke pagina?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:23 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ik vind een van de grote problemen hier dat na de "verkiezingen" het aloude Haagse zetelkleven weer verdergaat waarbij volledig aan de stem van de burger voorbij gegaan wordt.
Ook nu zie je het aan de huidige regering, het vorige wordt opgeblazen en met een ommezwaai zit het CDA ineens toch weer daar, dat vond ik nou een potje volksverlakkerij van de bovenste plank.
[..]
Welkom in Europa, alles, maar dan ook alles is openbaar, alleen vrijwel niet terug te vinden laat staan te begrijpen, ik heb tijdens het zoeken naar stukken over INDECT de meest wazige sties behorend bij Europa gevonden die je normaal nooit te zien krijgt, maar als je de links eenmaal hebt zijn er een triljoen PDF's te downloaden waar je je doorheen kan werken.
[..]
Een van de allergrootste problemen is de onbegrijpelijkheid en de uitleg, of het is echt ondoorgrondelijk moeilijk, of het word in Jip&Janneke taal uitgelegd, een tussenweg lijkt er niet te zijn, en dat is nou juist wat het zo'n ellende maakt..."stem voor of het licht gaat uit" daar moet je het mee doen en anders kan je je door 342 pagina's juridisch Engels heenwerken in de hoop een antwoord te vinden....
quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:43 schreef Silverdigger2 het volgende:
welke pagina?
vind het wel intressant om die ESM eens door te lezen
quote:Op woensdag 19 oktober 2011 19:17 schreef Dhalsim het volgende:
Het document is ook terug te vinden op de site van de overheid (in het engels):
http://www.rijksoverheid.(...)/30/esm-verdrag.html
Hoe vergezocht en vreemd het ook mag klinken...het is allemaal terug te lezen in de officiële documenten.
Wie is er gebaat bij financiële stabiliteit? De ESM is niet in het leven geroepen om landen in nood te helpen ofzo. Het is er om de schuldeisers (banken) tegemoet te komen. Die zelfde schuldeisers zien ons graag omvallen natuurlijk, zodat we nog dieper in de schulden raken.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 17:14 schreef error_404 het volgende:
Of zie ik dat verkeerd?
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 20:05 schreef LXIV het volgende:
Wat ik wel jammer vind is dat toen wij onze vrijheid in Brussel moesten inleveren niemand zich druk maakte. Nu wij ons geld daar ook moeten inleveren staat opeens iedereen op z'n achterste benen.
QFTquote:Op woensdag 19 oktober 2011 10:44 schreef KoosVogels het volgende:
'Je moet het tussen de regels door lezen, huhuhuhuh'quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 08:30 schreef Alicey het volgende:
In welk artikel staat precies datgene wat TS beweert?
Zelfs daar ben ik voor in, maar dan hoor ik graag wel welke regels.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 08:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'Je moet het tussen de regels door lezen, huhuhuhuh'
Artikel 9.3 De ESM leden verbinden zich hierbij om kapitaalstortingen onherroepelijk en onvoorwaardelijk te voldoen binnen 7 dagen na ontvangst van de vorderingquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 08:30 schreef Alicey het volgende:
In welk artikel staat precies datgene wat TS beweert?
En dat idealisme wordt niet door de hond en de kat tegelijk gebeten?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 10:44 schreef KoosVogels het volgende:
Of we nou door de hond of de kat worden gebeten. Ik ben een idealist die gelooft in Europese eenwording.
Stoten in je reet ja, tot bloedens toe.quote:Dat gaat gepaard met horten en stoten.
Het is gewoon een machtsgreep, op ondemocratische wijze, dat zat er meteen na de invoering van de grondwet al aan te komen. Door de recente ontwikkelingen loopt de EU alleen nog wat achter met het bespioneren, censureren en controleren van de bevolking, hoewel ze daar meteen na invoering keihard mee aan de slag zijn gegaan.quote:Dat is jammer, maar so be it.
Verschil is dat als mensen er eindelijk achter komen dat Rutte een loopjongen van de grote bedrijven is die erop uit is zoveel mogelijk geld van steeds vaster geketende loonslaven naar de zakken van de 1% te verplaatsen, we snel een fatsoenlijk alternatief krijgen. Wanneer men zich dat eindelijk van Barosso c.s. realiseert dan is er helemaal niets wat je daar aan kunt doen.quote:Ik heb niet per se meer of minder vertrouwen in een Europese regering dan in Rutte en consorten.
Een les voor de volgende poging om een totalitaire staat te stichten: zorg dat eerst het onderdrukkingsapparaat in orde is, zodat het volk monddood is voordat je hun laatste centen en verworven rechten afperst.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 17:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En dat idealisme wordt niet door de hond en de kat tegelijk gebeten?
[..]
Stoten in je reet ja, tot bloedens toe.
[..]
Het is gewoon een machtsgreep, op ondemocratische wijze, dat zat er meteen na de invoering van de grondwet al aan te komen. Door de recente ontwikkelingen loopt de EU alleen nog wat achter met het bespioneren, censureren en controleren van de bevolking, hoewel ze daar meteen na invoering keihard mee aan de slag zijn gegaan.
[..]
Verschil is dat als mensen er eindelijk achter komen dat Rutte een loopjongen van de grote bedrijven is die erop uit is zoveel mogelijk geld van steeds vaster geketende loonslaven naar de zakken van de 1% te verplaatsen, we snel een fatsoenlijk alternatief krijgen. Wanneer men zich dat eindelijk van Barosso c.s. realiseert dan is er helemaal niets wat je daar aan kunt doen.
Democratie gaat om macht, die macht is niet vrijwillig uit handen gegeven door de vorige machthebber. Vervolgens hebben we lijdzaam toe staan kijken hoe die macht weer afgepakt werd door de nieuwe machthebber. Dat heeft niks met horten en stoten te maken, die krijgen we voorlopig niet meer terug en niet zonder heel erg veel moeite.
Het gaat niet om Griekenland. Als je geld uitleent aan een zwerver om er risicoloos beter van te worden moet je dan blijven fitten op die zwerver?quote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:41 schreef Jordony het volgende:
[..]
Europa spoort niet. En maar geld blijven geven aan Griekenland terwijl de Grieken op hun krent zitten of aan het staken zijn.
Daar gaat het nu helemaal niet om. Het gaat er om dat dit soort belangrijke beslissingen die invloed hebben op iedereen niet in het nieuws komen. Het gevolg is dat de meerderheid van de bevolking geen flauw idee heeft wat die dikke nekken in den Haag, laat staan in Brussel allemaal aan het bekokstoven zijn.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 20:23 schreef Sicstus het volgende:
Waar hebben we het over? De VVD staat in de peilingen consistent bovenaan, dus dit is wat Nederland wil! Dit beleid is wat jullie willen!
Dan is die meerderheid wel erg dom en naief of niet? Dat ze nog steeds denken dat die eurofiele VVD'ers en CDA'ers het beste met ze voorhebben. Dat is hetzelfde als je kippenren openzetten voor de wolf en dan achteraf klagen: 'Goh, ik wist helemaal niet dat die wolf die kippen zou opeten!'quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 00:09 schreef Dhalsim het volgende:
[..]
Daar gaat het nu helemaal niet om. Het gaat er om dat dit soort belangrijke beslissingen die invloed hebben op iedereen niet in het nieuws komen. Het gevolg is dat de meerderheid van de bevolking geen flauw idee heeft wat die dikke nekken in den Haag, laat staan in Brussel allemaal aan het bekokstoven zijn.
Toch mooi dat het westen de hele wereld vol heeft weten te stoppen met die briefjes, en daarmee alle olie en goud en diamanten gekocht van de derde wereldquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 03:30 schreef PalmRoyale het volgende:
Uiteindelijk zal de EU instorten, net zoals het globale financiele systeem zal instorten. Dat zal niet door deze crisis komen maar het gaat gebeuren. Die stukjes papier en metalen schijfjes die wij geld noemen zijn namelijk compleet waardeloos, het bezit van zichzelf geen enkele waarde. Het hele systeem is gebaseerd op iets wat geen enkele waarde heeft. Da's natuurlijk niet zo slim en daarom houdt het een keer op. Je zou in een winkel net zo goed een baksteen bij de kassa kunnen geven want dat heeft wel echte waarde, je kan er een huis mee bouwen.
Jij wel. Ik ook. De massa is nooit geleerd om kritisch te denken. Het zogenaamd beredeneren van de mens bestaat voornamelijk uit het zoeken naar argumenten waardoor je kunt blijven geloven wat je al gelooft. Het systeem maakt daar dankbaar gebruik van.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 08:41 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Dan is die meerderheid wel erg dom en naief of niet? Dat ze nog steeds denken dat die eurofiele VVD'ers en CDA'ers het beste met ze voorhebben. Dat is hetzelfde als je kippenren openzetten voor de wolf en dan achteraf klagen: 'Goh, ik wist helemaal niet dat die wolf die kippen zou opeten!'
Zoiets kun je toch van mijlenver zien aankomen.
Da's toch raar of niet? De hele wereld draait om iets dat alleen symbolische waarde heeft. De macht van een kleine groep mensen hebben ze te danken aan iets dat geen enkele waarde heeft. Als de overige 95% op een dag eindelijk wakker wordt en dat inziet en besluit niet meer mee te doen aan het systeem dan zijn ze alles in 1 klap kwijt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 09:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Toch mooi dat het westen de hele wereld vol heeft weten te stoppen met die briefjes, en daarmee alle olie en goud en diamanten gekocht van de derde wereld
Die dictators zitten nu naar die briefjes te kijken en hebben die briefjes in een kluis in Zwitserland gelegd
Venezuela is een dictatuur. Amerika is slechts een democratie met gebreken.quote:
Als je je mening op Fox News baseert misschien. Zelfs Venezuela kent nog een hoger democratisch gehalte als de VS.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 14:03 schreef waht het volgende:
[..]
Venezuela is een dictatuur. Amerika is slechts een democratie met gebreken.
quote:Omdat er zoveel onzin de ronde doet in de verschillende media - over heel de wereld - over Venezuela en president Hugo Chavez, is het tijd om even het een en ander recht te zetten. Venezuela is geen dictatuur en president Chavez is geen dictator. Vorige week nog nam de president deel aan een bijeenkomst met een groep huisvestingactivisten, die niet alleen kritiek hadden - in een live tv-uitzending - op de regering en de passiviteit van de overheid in sommige huisvestingskwesties - maar die ook wetsvoorstellen deden, die door Chavez met open armen werden ontvangen.
Vorige week ook sprak Chavez een veto uit over de herziening van een onderwijswet - ingevoerd door zijn rechtse voorgangers omdat hij een "opener en breder" debat wilde met de tegenstanders van de herziening van de wet.
Dat is niet het gedrag van een brute dictator.
Als iemand die al 17 jaar - met tussenpozen - in Venezuela woont ben ik getuige geweest van de buitengewone verandering die het land heeft doorgemaakt sinds Chavez in 1998 voor het eerst werd verkozen. Sindsdien is hij twee keer met een enorme meerderheid verkozen.
Toen ik voor het eerst in Venezuela kwam in 1993 was het land serieus in rep en roer. De grondwet was opgeschort en er ws een nationale avondklok ingesteld. De onderdrukking was alomtegenwoordig, de economie verkeerde in een crisis, verschillende kranten, radio- en televisiestations waren gesloten en de regering had de dienstplicht weer ingevoerd om de jongeren uit de arme arbeidersklassen aan zich te binden. Er was een interim-president aan de macht omdat de gekozen president, Carlos Andres Perez - door Washington geprezen als een "voortreffelijke democraat" - zojuist was afgezet en achter de tralies gezet vanwege corruptie. Perez wist uiteindelijk te vluchten en zocht een veilig heenkomen naar Miami, waar hij verbleef tot zijn dood en leefde van de miljoenen die hij van het Venezolaanse volk had gestolen.
Hoewel er in 1994 een nieuwe president werd gekozen werd de grondwet jarenlang van tijd tot tijd opgeschort, totdat de verkiezingen van 1998 Chavez aan de macht brachten. Sindsdien heeft Chavez, ondanks een coup in 2002, vernietigende sabotage door de olie-industrie en meerdere pogingen de regering omver te werpen, nog nooit de grondwet opgeschort of een avondklok ingesteld. Hij heeft nog nooit de staat van beleg afgekondigd, een maatregel waarmee hij de vrijheid van de media ernstig zou kunnen beperken. In 2007 kondigde hij zelfs een algemene amnestie af voor degenen die betrokken waren bij de staatsgreep in 2002 - met uitzondering van hen die zich schuldig hadden gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid of moord.
Tijdens de regeerperiode van Chavez is de armoede gehalveerd, is er goede en gratis gezondheidszorg voor alle inwoners en gratis onderwijs voor alle Venezolanen. Er zijn nieuwe industrieën gecreëerd en de gewone Venezolanen - doorheen de gehele 20e eeuw volledig buitengesloten door de elite - krijgen meer en meer politieke macht middels een doorgedreven decentralisatie.
Maar waarom wordt hij door zoveel kranten en radio- en tv-stations weggezet als een dictator?
Misschien bent u het niet eens met de visie van Chavez, met de manier waarop hij spreekt of het feit dat hij van arme komaf is. Maar daarom is hij nog geen dictator.
In Venezuela, is meer dan 80% van de televisie- en radiostations en van de gedrukte media nog steeds in handen van het oude - rijke, rechtse - establishment dat uiteraard veel kritiek heeft op Chavez. Dus, in tegenstelling tot wat de internationale media maar steeds beweren, bestaat er geen censuur of inperking van de vrije meningsuiting in Venezuela. Oproepen om de regering omver te werpen of om het leger op te zetten tegen Chavez en een staatsgreep te plegen - acties die in vrijwel alle Westerse landen op juridische stappen van de overheid onthaald zouden worden - worden zonder tegenwerking op TV uitgezonden, op zenders die niet via de kabel maar in de vrije ether uitzenden.
Vorige maand nog gaf meneer Fedecamaras, hoofd van de Kamer van Koophandel in Venezuela, een persconferentie - live op TV - waarin hij het leger een "bende verraders" noemde die er "duur voor zouden betalen" als ze niet "snel zouden muiten" en de dictaten van de multinationals zouden "gehoorzamen".
Denk je eens in wat er gebeurt wanneer een man in een dergelijke positie in Nederland of België de opperbevelhebber van de NAVO en zijn manschappen een "bende verraders" noemt wanneer ze niet snel gehoorzamen aan de wensen van de CEO van Shell of Jansen Farmaceutica, en de Europese Commissie in Brussel of het kabinet van Rutte aan de kant zouden schuiven. De man zou de zelfde dag nog worden opgepakt door de binnenlandse veiligheidsdiensten en voor zeer lange tijd achter de tralies verdwijnen.
Aan de andere kant zou dat niet hier nooit kunnen gebeuren, omdat geen enkel radio- of tv-station ooit een openlijke oproep tot rebellie of ongehoorzaamheid aan het gezag zou uitzenden. Het is hier namelijk illegaal.
Niet alleen is er dus geen censuur in Venezuela, er is zelfs een overdaad aan 'vrije meningsuiting'. Een positieve kant aan de toegeeflijke houding van de regering van Hugo Chavez tegenover de media is de grote verspreiding van gemeenschappen en alternatieve media doorheen het land die he die door de gevestigde media worden genegeerd een stem en ruimte hebben gegeven. Tijdens de regering voor de tijd van Chavez waren gemeenschappen en alternatieve media verboden.
Onlangs nam het Venezolaanse parlement een wet aan die oproept tot sociale verantwoordelijkheid op radio, TV en online. De wet is niet - zoals beweerd in Europa en de VS - een wet die het internet of een andere vorm van media censureert. Wat het wel doet is oproepen tot het vermoorden van de president of ander personen verbieden evenals aanzetten tot een misdrijf, haat of geweld. Een dergelijke bestaat in alle moderne democratieën en wordt algemeen gezien als een teken van beschaving. De wet legt de media ook de verantwoordelijkheid op een bijdrage te leveren aan het onderwijzen van de bevolking. Media beschikken over veel macht in een moderne samenleving. En dus zijn ze volgens de regering van Hugo Chavez verantwoordelijk voor hun publicaties.
Een andere gebeurtenis die door de media in Europa en de VS uitgebreid is gemanipuleerd was de Machtigingswet die vorige maand werd goedgekeurd door het parlement. Deze wet geeft de president de macht om op bepaalde onderwerpen per decreet te regeren. De Machtigingswet ontneemt het parlement geen bevoegdheden en legt het ook geen beperkingen op. De wet is ook niet ongrondwettig of anti-democratisch. Het parlement kan nog steeds debatteren en wetten goed- of afkeuren zoals voorheen. De Machtigingswet, die toegestaan is onder de grondwet, werd door Chavez gewenst om snel te kunnen reageren op de nationale ramp veroorzaakt door de enorme regenval, die in heel het land steden en dorpen vernietigde en 130.000 mensen dakloos maakte. De wet raakt niet aan de grondrechten van de burger en installeert ook geen dictatuur. Het is een pragmatische wet die zorgt dat dringend noodzakelijke, humanitaire maatregelen niet nodeloos lang worden vertraagd door de ambtelijke molen van de bureaucratie.
Nu we het toch over het Venezolaanse parlement hebben: ook daarover wordt in de Westerse media een enorme hoeveelheid misleidende informatie verspreid en tot in den treure herhaald, vooral over de samenstelling van dat parlement na de laatste verkiezingen. In september 2010 vonden er parlementsverkiezingen plaats en de oppositie - anti-Chavez - haalde 40% van de stemmen. In sommige Westerse media werd dat aantal neergezet als een 'meerderheid. En dat is wel een beetje vreemd. De PSUV-partij van Chavez haalde bijna 60% van de stemmen. Dat betekende dat de partij van Chavez 97 van de in totaal 165 zetels behaalde, plus 1 zetel van de PCV-parti, die ook pro-Chavez is.
Aan de andere zijde behaalde het oppositieblok 65 zetels, verdeeld over 13 verschillende partijen, die lang geen homogeen geheel vormen en het op tal van punten heel erg oneens zijn. De twee andere zetels werden behaald door de onafhankelijke PPT. De PSUV van Chavez behaalde dus 97 zetels, terwijl de op één na grootste partij, Accion Democratica op 22 zetels uitkwam. Wie heeft er dan een meerderheid?
In 2005 boycotten de oppositiepartijen de verkiezingen en verloren ze de 50% van de zetels die sinds 2000 hadden gehad. Nu komt hun blok uit op 40% en toch beweren ze dat hun stemmenaantal gegroeid is. Die zienswijze is wat er in de media in de Europa en de VS keer op keer herhaald werd in de analyses van de verkiezingen.
De oppositie heeft al aangekondigd een buitenlandse interventie te willen om te helpen de regering omver te gooien. Toch worden deze oppositieleiders niet opgepakt en voor de rechter gebracht. Zouden de dames en heren in Den Haag of Brussel het goed vinden wanneer pakweg Emile Roemer of Filip De Winter openlijk bij Poetin om hulp gingen vragen om de regering van Rutte of Di Rupo (...) omver te werpen?
Steun krijgt de oppositie in Venezuela sowieso al. Er vloeien miljoenen naar Venezuela van National Endowment for Democracy (NED) en het US Agency for International Development (USAID), beide worden gefinancierd met belastinggeld. De officiële doelstelling van beide organisaties is het 'promoten van de democratie' in Venezuela en het versterken van de oppositie tegen Chavez.
Deze week reizen de oppositieleiders naar Washington om de tactiek en nieuwe financiering voor het omvergooien van de Chavez-regering te bespreken. r is veel steun voor de Venezolaanse oppositie in Washington. Afgevaardigde Connie Mack (Rep-FLoprida), hoofd van de Commissie voor Buitenlandse Betrekkingen, verklaarde op de eerste dag van de bijeenkomst van het nieuwe Huis dat hij zich ten doel had gesteld op Venezuela op de lijst van landen die het terrorisme ondersteunen te laten plaatsen. Afgevaardigde Ileana Ros-Lehtinen (Rep-Forida), ondersteunt het voorstel en ging zelfs zo ver te stellen dat ze "een moordaanslag op Fidel Castro of een andere repressieve leider" zou ondersteunen.
Hoe is dat mogelijk?
Hoe kan het zijn dat er in de VS - en in mindere mate ook in Europa - mensen met dergelijke verwerpelijke denkbeelden in het parlement worden gekozen? Hoe diep ben je als land gezakt wanneer je volksvertegenwoordigers openlijke en ongestraft kunnen oproepen tot het vermoorden van staatshoofden van soevereine staten? In het geval van Chavez zelfs van een legitiem en met grote meerderheid gekozen staatshoofd?
Dat is mogelijk omdat de parlementen in de VS en in Europa meer en meer worden ingenomen door lobbyisten en vertegenwoordigers van banken en multinationals. Hoe kan het dat onze radio- en tv-stations, onze kranten en weekbladen er geen schande van spreken en dergelijke volksvertegenwoordigers niet aan de schandpaal nagelen.
Dat komt omdat al onze gevestigde media in handen zijn van diezelfde banken en multinationals.
Hugo Chavez en zijn socialistische staat die streeft naar een eerlijker verdeling van de grote olierijkdommen in zijn land zijn bedreiging voor die banken en multinationals. Een grotere verspreiding van het gedachtengoed en de politiek van Hugo Chavez en zijn medestanders in Equador en Bolivia (Correa en Morales) is een bedreiging voor de schier onaantastbare positie van de Rotschilds en de Warburgs, de Schiffs en de Rockefellers van deze wereld.
Te veel mensen varen nog steeds blind op wat de Standaard, NRC, HUMO of Elsevier over Chavez en Morales te melden hebben. De Amerikaanse en Europese media liegen over Hugo Chavez, over zijn regering en over wat hij in 12 jaar in Venezuela bereikt heeft. Voor iedereen die het zien wil en zich in het land verdiept kan niet anders dan tot die conclusie komen.
Het is tijd de aanhoudende agressie tegen Venezuela een halt toe te roepen en de feiten te accepteren: Venezuela is geen dictatuur, en hoewel vele van de lezers Hugo Chavez wellicht niet mogen, doet een meerderheid van de Venezolanen dat wel. En wat zij vinden is in deze kwestie het enige wat ertoe doet.
Of niet soms?
Dat doe ik niet. Ik baseer me op talloze verschillende onafhankelijke instanties.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 16:15 schreef Dhalsim het volgende:
[..]
Als je je mening op Fox News baseert misschien. Zelfs Venezuela kent nog een hoger democratisch gehalte als de VS.
Een mooi stuk geschreven door iemand die de afgelopen 17 jaar heeft mogen meemaken hoe Venezuela verandert is:
[..]
Ok. Agreed. Ik was wat kort door de bocht.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 16:19 schreef waht het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Ik baseer me op talloze verschillende onafhankelijke instanties.
Met publiek als jij is perception management ook wel een heel erg makkelijk vak.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 14:03 schreef waht het volgende:
[..]
Venezuela is een dictatuur. Amerika is slechts een democratie met gebreken.
Insgelijks.quote:Op maandag 24 oktober 2011 09:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Met publiek als jij is perception management ook wel een heel erg makkelijk vak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |