abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103198122
Na in diverse antikraakwoningen te hebben gewoond en al het verhuizen zat was, heb ik toen ik te horen kreeg dat ik 1 november a.s. uit mijn huidige woning moet zijn de stap gewaagd en een huis gekocht. Ik had al 13 jaar een vaste baan, en de hypotheeksom valt zeer ruim binnen de marge, dus geen vuiltje aan de lucht om een hypotheek aan te vragen tegen prima voorwaarden, zo leek het.

Helaas pindakaas, terwijl de koopcontracten al getekend zijn en de hypotheekaanvraag de deur uit is, besluit mijn baas gisteren de stekker uit het bedrijf te trekken. Vandaag is het faillissement van mijn werkgever aangevraagd. Het slechtst denkbare moment voor mij, ik zit nu dus flink met de gebakken peren lijkt het. Zonder vaste baan kan ik immers geen hypotheek krijgen.

De complete aanvraag met alle benodigde bescheiden is al de deur uit echter, dus ik heb nog een piepkleine hoop dat de hypotheek rond zou kunnen komen als ik heel veel mazzel heb. Zijn er fokkers die uit ervaring inzicht hebben in de manier van verwerken van een hypotheekaanvraag door de bank? Ik wil heel graag weten hoe groot de kans is dat ik deze hypotheek alsnog krijg toegewezen van de bank. Het zou mijn redding zijn, want als deze nu niet doorgaat kan ik immers zolang ik niet weer een vaste baan heb de aankoop van een huis wel vergeten in de komende jaren.

Om een duidelijk inzicht te geven, hierbij de belangrijkste data:

3 oktober: akkoord bereikt met verkoper, aankoopbedrag circa 150.000. Ontbindende voorwaarden wb financiering lopen tot 8 november.
5 oktober: hypotheekofferte aangevraagd voor 150.000 euro. Het betreft een bankspaarhypotheek met 100% aflossing, waarin ik bij afsluiten direct bijna 10.000 euro inleg in de spaarpot, om de maandlasten te drukken. Het geheel is ruimschoots binnen mijn salaris en spaargeldmogelijkheden.
7 oktober: De hyoptheekofferte was onverwacht snel binnen, en de hypotheekaanvraag wordt vandaag getekend ingediend, voorzien van veel maar niet alle benodigde bescheiden. O.a. werkgeversverklaring ontbreekt nog.
12 oktober: de hypotheekverstrekker heeft alle benodigde bescheiden van mijn kant, waaronder o.a. loonstrookjes en rekeningoverzichten, werkgeversverklaring etc.

De verzekeringsmaatschappij van de bijbehorende verzekering heeft echter nog wat vraagjes.

15 oktober: ik stuur per mail het formulier met resterende vragen terug aan de verzekeringsmaatschappij (dit is een zaterdag, eergisteren). Alles is ingevuld en ingeleverd. Voor de hypotheekaanvraag hoef ik nu verder niets meer te doen dan afwachten.
Inmiddels heb ik van de notaris een uitnodiging voor het tekenen van de koopakte op 22 november (ik zou dat liefst veel eerder hebben, want ik moet per 1 november uit mijn huis zijn), waarbij de waarborgsom 15 november aanwezig moet zijn.

Tot hiertoe was ik in de wolken. Lag ik niet op schema voor een verhuizing per 1 november, dan toch zeker kort daarna. Huis staat al leeg en verkoper stelt zich vriendelijk op tav een eventueel eerder intrekken, als de bankgarantie/waarborgsom dan maar rond is. Ik hoop dat nog steeds de laatste week van november rond te kunnen hebben (met eigen storting van de waarborgsom, want de bankgarantie gaat vast niet zo snel lukken).

Maar dan slaat het noodlot toe!

Maandag 17 oktober (vandaag!) slaat het noodlot toe. Mijn werkgever vraagt vandaag het faillisement aan. En plots ben ik doodsbang dat ik mijn hypotheek niet meer krijg, die kans lijkt me enorm groot, en daarmee ligt echt mijn toekomst aan diggelen. Huren gaat beslist duurder uitpakken dan kopen, dus ik ben er aan alle kanten mee gebaat als ik die hypotheek toch rond krijg. Ik heb voldoende buffer om enkele jaren werkloosheid door te komen bij aankoop. Maar vertel dat de bank maar eens. De vraag is nu, gaat de bank genoegen nemen met de reeds geleverde bescheiden mbt mijn salaris en werkgever (die heb ik immers correct aangeleverd), of gaat de bank nog verder in het traject de werkgever napluizen, en ben ik het haasje als ze ontdekken dat het bedrijf failliet is? (Zoals ons verteld is, zal dat faillissement binnen een dag of 2 a 3 nu rond zijn, na de aanvraag vandaag.)

Wie oh wie heeft ervaring van binnenuit de bank met betrekking tot een hypotheekaanvraag? Maak ik een goede kans dat mijn hypotheek alsnog wordt goedgekeurd, of kan ik het echt wel schudden na de aanvraag van het fallissement vandaag?

Ongetwijfeld gaan er ook speculatieve reacties volgen, maar ik hoop dat er ook fokkers zijn die vanuit de verstrekkerskant ervaring hebben met het beoordelen van hypotheekaanvragen. Zet het alsjeblieft bij je reactie, als je vanuit de kant van de bank ervaring hebt, want zulke reacties zijn natuurlijk de best geïnformeerde.

Ik bid en duim me suf dat het alsnog rondkomt, want als dat niet zo is zit ik compleet in de problemen. Geen werk en geen woning, wat een ramp! Gisteren om deze tijd was ik nog gewoon tevreden aan het genieten van het verloop van mijn aankoop.... en nu ben ik volkomen depressief. Baan kwijt, huis kwijt, alles kwijt, zo lijkt het.:-(

Mocht er nadere info nodig zijn voor een reële voorspelling,, dan geef ik die liever per PM. Voor deze post heb ik een kloon aangemaakt, en ik vind het al knap kut dat ik zoveel details moet prijsgeven om een goed antwoord te kunnen verwachten, ik ben bij wijze van spreke nu al doodsbang dat de bank hier mee leest, ook al is dat natuurlijk nonsens welbeschouwd...
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:37:00 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_103198531
Ik ben niet deskundig, maar ik vraag me af hoe je de aflossing wilt gaan betalen als je zo ineens geen werk meer hebt?

(Wel erg klote voor je, dat het zo gaat.)
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:42:55 #3
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_103198718
Ik neem aan dat als het al doorgang vindt jij een groot probleem hebt met de bank omdat je ze niet hebt ingelicht dat je je baan kwijt bent voor het definitief maken van de koop?
pi_103198756
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:37 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben niet deskundig, maar ik vraag me af hoe je de aflossing wilt gaan betalen als je zo ineens geen werk meer hebt?

(Wel erg klote voor je, dat het zo gaat.)
Het is geen hoge hypotheek, elk huurhuis waar ik voor in aanmerking kan komen kost meer vaste lasten. Dus het is juist het alternatief dat ik als werkloze niet zou kunnen betalen. Zelfs op 70% van mijn maandlasten (die ik nog minimaal een jaar heb zonder baan te vinden) kan ik de maandelijkse lasten prima aan.

Het enige voor mij haalbare en betaalbare alternatief, is om te blijven anti-kraken. (Maar ik ben het vele verhuizen zat, en de huizen waar je niet in kunt/wilt investeren evenzeer). Kopen is de meest verstandige en betaalbare optie, zeker omdat ik ook nog spaargeldbuffer heb om lange tijd mee door te komen.
pi_103198789
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:42 schreef Yozzz het volgende:
Ik neem aan dat als het al doorgang vindt jij een groot probleem hebt met de bank omdat je ze niet hebt ingelicht dat je je baan kwijt bent voor het definitief maken van de koop?
Ik heb op geen moment een onwaarheid gesproken, en alles volledig naar waarheid ingeleverd. En de bank zal echt geen problemen meer zoeken als ik eenmaal braaf betaal.
pi_103198835
zolang het niet gepasseerd is, moet je het melden en ben je gewoon genept
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:50:13 #7
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_103198940
Volgens mij hoef je dat faillissement niet te melden, wel als je arbeidsovereenkomst (door de curator) wordt opgezegd. Daar kan nog wat tijd overheen gaan, maar ik zou wel proberen om koste wat het kost de akte eerder te passeren.
  maandag 17 oktober 2011 @ 17:58:54 #8
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_103199174
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 17:45 schreef katinhetnauw het volgende:

[..]

Ik heb op geen moment een onwaarheid gesproken, en alles volledig naar waarheid ingeleverd. En de bank zal echt geen problemen meer zoeken als ik eenmaal braaf betaal.
Als je vreemd gaat en je vertelt je vriendin niets, is het dan prima? Reken maar op ellende als ze er later achter komt! Bij de bank zal ongeveer eenzelfde situatie ontstaan, maar dan in de financiële sfeer.
pi_103199234
Je zou ook even de JuroFoon kunnen bellen.
pi_103199262
Jij moet niet eens een hypotheek meer willen man. :|W

Count your losses, lik je wonden en bel die antikraaktoko gewoon weer op. Die hebben vast nog wel wat voor je.
pi_103199394
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:02 schreef asfyxiaatje123 het volgende: bel die antikraaktoko gewoon weer op. Die hebben vast nog wel wat voor je.
Zonder (vast) inkomen..?
dag
pi_103199488
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:07 schreef Peter het volgende:

[..]

Zonder (vast) inkomen..?
Een uitkering is al genoeg voor een antikraaktoko.
pi_103199828
hoeveel buffer heb je? Als je een hypotheek neemt van 75% van de executiewaarde is de bank vaak een stuk soepeler. Ik heb geen vast contract, vriendin ook niet, maar we kunnen door geld te lenen van mijn ouders wel een hypotheek krijgen.
pi_103199906
De huizenprijzen gaan de komende jaren alleen nog maar verder zakken. Minstens 30% gaat er nog vanaf.

Tegen dergelijke verliezen valt echt niet tegenop te werken. Je kunt nog beter in een (goedkoop) hotelletje gaan zitten, dan nú een huis kopen.
pi_103202217
Als de bank alle nodige papieren binnen heeft om de hypotheek te kunnen laten passeren dan zou ik ze niet melden dat je onverwacht werkloos geworden bent.
Dus gewoon bij de notaris laten passeren en ondertussen een andere job zoeken ;)
-weg, zie banmeldtopic-
pi_103204896
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
De huizenprijzen gaan de komende jaren alleen nog maar verder zakken. Minstens 30% gaat er nog vanaf.

Tegen dergelijke verliezen valt echt niet tegenop te werken. Je kunt nog beter in een (goedkoop) hotelletje gaan zitten, dan nú een huis kopen.
Bron?
pi_103205080
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

Tja, maar mensen kopen nu eenmaal huizen omdat ze ergens moeten wonen. Je kunt niet niet een huis kopen omdat de verwachting is dat de prijzen gaan dalen. Dalende huizenprijzen zijn bovendien alleen een probleem als je (snel) wil verhuizen.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_103207283
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:17 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Tja, maar mensen kopen nu eenmaal huizen omdat ze ergens moeten wonen. Je kunt niet niet een huis kopen omdat de verwachting is dat de prijzen gaan dalen. Dalende huizenprijzen zijn bovendien alleen een probleem als je (snel) wil verhuizen.
Gewoon even doorbijten en nog eventjes afwachten. Scheelt je uiteindelijk 30k ofzo. Die je aan het einde van de rit overhoudt om heel veel leuke dingen mee te doen. :P
pi_103210862
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:53 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Gewoon even doorbijten en nog eventjes afwachten. Scheelt je uiteindelijk 30k ofzo. Die je aan het einde van de rit overhoudt om heel veel leuke dingen mee te doen. :P
Ow, krijg je straks 30k contant dan?
pi_103211486
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:44 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ow, krijg je straks 30k contant dan?
Nee, veel meer, want de inflatie een lagere rentebetaling doet ook z'n werk. Maar inderdaad, aan het eind van de rit hou je flink meer geld over. Contant. Als je je hut verkoopt bijvoorbeeld.

Je kunt zelf toch ook rekenen, mag ik aannemen?
pi_103212765
Ik mis die bron Asfyxiatie.
  maandag 17 oktober 2011 @ 22:33:05 #22
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_103214238
* aluhoedjes uitdeelt.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_103219892
Het is een risico die je neemt.

Volgens mij ben je wel verplicht de bank te vertellen dat je werkgever failliet is. De bank checkt dit ook zelf op een gegeven moment. Als alles akkoord is, kan je er vanuit gaan dat deze check al is geweest. Vanaf nu ligt het dus eraan of je werkgever groot/bekend is en of iemand die bij de bank werkt en jouw dossier behandelt toevallig de werkgever kent. Als ze erachter komen ben jij natuurlijk wel de pineut.

Maar, kort gezegd beoordeelt de bank alles alleen maar aan de hand van de overhandigde informatie en dus kan je gewoon een hypotheek krijgen. Als ze er wel achter komen krijg je meer problemen dan alleen geen hypotheek want hypotheekverstrekkende banken hebben onderling een systeem waarin ze dit soort dingen doorvertellen aan elkaar.
pi_103220559
Volgens mij is er formeel niets aan de hand zolang je niet ontslagen bent door de currator. Je kan bijvoorbeeld overgenomen worden of het bedrijf kan een doorstart maken.

Er zou misschien weleens een probleem als ze nu de werkgeversverklaring gaan checken dmv bijv KVK informatie opvragen oid.
.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:51:19 #25
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103220990
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:17 schreef pussywillow het volgende:

[..]
Dalende huizenprijzen zijn bovendien alleen een probleem als je (snel) wil verhuizen.
Gelukkig maar dat TS zo lekker dicht bij zijn werk woont en gewoon lekker met de fiets naar... oh... wacht even.... :7
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_103221304
Als ik jou was zou ik anoniem proberen te achterhalen wat de consequenties zijn mocht de bank er pas achter komen nadat je al in het huis zit.
Zij zullen in hun voorwaarden waarschijnlijk hebben vastgelegd dat ze de overeenkomst kunnen verbreken indien blijkt dat je informatie hebt achtergehouden (wat je nu dus doet eigenlijk) en verzuimd hebt deze cruciale nieuwe informatie bekend te maken.
Dat je tijdens aanvraag de juiste gegevens hebt ingevuld zal waarschijnlijk van ondergeschikt belang zijn.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_103223261
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 01:04 schreef eight het volgende:
Als ik jou was zou ik anoniem proberen te achterhalen wat de consequenties zijn mocht de bank er pas achter komen nadat je al in het huis zit.

De kans dat een verstrekker hierachter komt is zo'n beetje nihil. Afdelingen staan niet in contact met elkaar en krijgen zat aanvragen per dag.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_103224003
Zolang TS gewoon betaald, zitten er geen consequenties aan. Op moment dat de bank vroeg naar de gegevens is alles correct aangeleverd. Wat nou als de werkgever 1 dag erna failliet ging? Denken jullie dan dat alles even teruggedraaid wordt? Er zal geen haan naar kraaien, zolang netjes elke maand de hypotheeksom wordt overgemaakt.
@TS; Ik weet bijna zeker dat je hypotheek gewoon rond zal gaan, en denk niet dat je je al teveel zorgen moet maken.
pi_103227834
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:52 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Nee, veel meer, want de inflatie een lagere rentebetaling doet ook z'n werk. Maar inderdaad, aan het eind van de rit hou je flink meer geld over. Contant. Als je je hut verkoopt bijvoorbeeld.

Je kunt zelf toch ook rekenen, mag ik aannemen?
Reken jij dan ook even mijn leeftijd mee. Ik ben 42. Als ik nog een hypotheek met een looptijd van 30 jaar aan wil gaan, is dat nu of nooit. Ik kan niet tien jaar wachten in de hoop dat ik dan weer een vast contract heb, en dan genieten van een gedaalde aankoopprijs. Elk jaar dat ik wacht worden mijn potentiele hypotheeklasten alleen maar duurder, omdat de bank terecht ook naar je leeftijd kijkt. Je rekensom klopt niet op mijn situatie.
pi_103227880
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 08:30 schreef verplichtveldje het volgende:
Zolang TS gewoon betaald, zitten er geen consequenties aan. Op moment dat de bank vroeg naar de gegevens is alles correct aangeleverd. Wat nou als de werkgever 1 dag erna failliet ging? Denken jullie dan dat alles even teruggedraaid wordt? Er zal geen haan naar kraaien, zolang netjes elke maand de hypotheeksom wordt overgemaakt.
@TS; Ik weet bijna zeker dat je hypotheek gewoon rond zal gaan, en denk niet dat je je al teveel zorgen moet maken.
Ik hoop het, ik bid. Ik hoop. Ik bid.
pi_103228533
Gewoon afwachten, mogelijk krijg je vandeweek akkoord. Mits je werkgevers verklaring akkoord is. En natuurlijk de rest.. Zolang jij je maandlasten betaald is er geen vuiltje aan de lucht. Succes met verhuizen!
pi_103233822
Belangrijk:

Er wordt bij verkoop onder voorbehoud van financiering meestal een termijn gesteld. Als je te lang wacht heb je risico dat bij het niet doorgaan je een boete van 10% van de aankoopsom verschuldigd bent.
Haai
pi_103233932
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:33 schreef MadDorito het volgende:
Belangrijk:

Er wordt bij verkoop onder voorbehoud van financiering meestal een termijn gesteld. Als je te lang wacht heb je risico dat bij het niet doorgaan je een boete van 10% van de aankoopsom verschuldigd bent.
Anders lees je het topic even. Papieren zijn reeds in orde en opgestuurd.
pi_103234099
Lees jij ook het topic even;

3 oktober: akkoord bereikt met verkoper, aankoopbedrag circa 150.000. Ontbindende voorwaarden wb financiering lopen tot 8 november.

Mocht je financiering onverhoopt niet rondkomen ben je na 8 november mogelijk 15.000 kwijt als je het huis niet kunt kopen, wat waarschijnlijk het geval is als de bancaire wereld WEL een probleem maakt van dat faillissement. Ik zou de gok niet nemen.

Daarnaast, hypotheken worden niet alleen verstrekt aan vaste dienstverbanden. Vorig jaar toen ik kocht mocht mijn aanstaand werkloze partner ook meetellen voor draagkracht op basis van een flexwerkregeling binnen de NHG. Deze kijkt naar het gemiddelde over de afgelopen drie jaar oid. Je mogelijkheid om een hypotheek te krijgen vervalt daarmee volgens mij dus niet op het moment dat je dienstverband nog wel tussentijds opgezegd wordt.

Zaken om in je overweging mee te nemen. 15.000 blijft een hoop geld

[ Bericht 69% gewijzigd door MadDorito op 18-10-2011 14:47:27 (toevoeging info) ]
Haai
pi_103235172
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:39 schreef MadDorito het volgende:
Lees jij ook het topic even;

Mocht je financiering onverhoopt niet rondkomen ben je na 8 november mogelijk 15.000 kwijt als je het huis niet kunt kopen, wat waarschijnlijk het geval is als de bancaire wereld WEL een probleem maakt van dat faillissement. Ik zou de gok niet nemen.

Daarnaast, hypotheken worden niet alleen verstrekt aan vaste dienstverbanden. Vorig jaar toen ik kocht mocht mijn aanstaand werkloze partner ook meetellen voor draagkracht op basis van een flexwerkregeling binnen de NHG. Deze kijkt naar het gemiddelde over de afgelopen drie jaar oid. Je mogelijkheid om een hypotheek te krijgen vervalt daarmee volgens mij dus niet op het moment dat je dienstverband nog wel tussentijds opgezegd wordt.

Zaken om in je overweging mee te nemen. 15.000 blijft een hoop geld
Daar gaat het helemaal niet over. Alles is al geregeld, bank is aan zet.
Relevantie, 0.
pi_103237309
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 14:33 schreef MadDorito het volgende:
Belangrijk:

Ja, natuurlijk! Onder geen beding laat ik de ontbindende voorwaarden verlopen zonder dat mijn financiering 100% waterdicht rond is. Dat gedeelte is dichgetimmerd en ben ik me natuurlijk volledig van bewust (reden waarom ik die relevante datum ook genoemd heb in mijn OP).
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:10:02 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_103237605
Weet je al wat je gaat doen?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:10:52 #38
194833 Hanoying
pi_103237640
Zonder vervelend te willen zijn hoor maar moet je nu echt een huis willen kopen als je net je baan kwijt bent geraakt en voor hetzelfde geld nieuw werk vindt in een andere stad op 80 kilometer van je huidige woonplaats?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:21:08 #39
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_103238005
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:10 schreef Hanoying het volgende:
Zonder vervelend te willen zijn hoor maar moet je nu echt een huis willen kopen als je net je baan kwijt bent geraakt en voor hetzelfde geld nieuw werk vindt in een andere stad op 80 kilometer van je huidige woonplaats?
Ts heeft dit topic geopend om te horen te krijgen dat alles goedkomt. Dus je post is nogal overbodig :P
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:27:52 #40
194833 Hanoying
pi_103238295
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:21 schreef Yozzz het volgende:

[..]

Ts heeft dit topic geopend om te horen te krijgen dat alles goedkomt. Dus je post is nogal overbodig :P
Als ik TS was zou ik meteen de hypotheekverstrekker bellen om door te geven dat mijn persoonlijke situatie is gewijzigd om vervolgens kostenloos onder de koop uit te komen als zij (en twee andere banken) me afwijzen op basis van het niet hebben van vast werk.

Vervolgens zou ik drie weesgegroetjes doen als dank voor het feit dat ik toch in ieder geval niet net de koop had rondgekregen voordat ik mijn baan kwijtraakte.

Maar goed, dat ben ik dan he :P
pi_103238609
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:27 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Als ik TS was zou ik meteen de hypotheekverstrekker bellen om door te geven dat mijn persoonlijke situatie is gewijzigd om vervolgens kostenloos onder de koop uit te komen als zij (en twee andere banken) me afwijzen op basis van het niet hebben van vast werk.

Vervolgens zou ik drie weesgegroetjes doen als dank voor het feit dat ik toch in ieder geval niet net de koop had rondgekregen voordat ik mijn baan kwijtraakte.

Maar goed, dat ben ik dan he :P
Idem hier.
Haai
pi_103242778
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:21 schreef Yozzz het volgende:

[..]

Wat een gemakzuchtige opmerking. Hoe kom je daar bij? Ik stel alle reacties in dit topic erg op prijs.
Ik schat zelf de kans 90% dat ik inderdaad een beroep moet gaan doen op de ontbindende voorwaarden, en 10% kans dat ik die hypotheek nog rond kan krijgen.

Nogmaals, het voldoen van de maandlasten zal ik zelfs bij langdurige werkloosheid nog vele jaren probleemloos vol kunnen houden.

Veel mensen hier in dit topic missen wel het inzicht dat kopen in dit geval ook juist de goedkoopste optie is, qua maandlasten. Ik koop immers een spotgoedkoop huis, en de bijbehorende hypotheeklasten zijn goedkoper dan huren in deze regio (Amsterdam).

Als de koop niet doorgaat is DAT juist de financiele strop voor me, omdat ik dan een ten alle tijden duurder alternatief moet zoeken. Een studentenkamer is al minstens even duur.

Natuurlijk is in zijn algemeenheid het een slecht moment om een huis te kopen. Die reacties val ik niet aan, ik kan ze in principe alleen maar beamen.

Complete verzonnen nonsens dat ik alleen lees wat ik wil lezen. Dat is juist wat jij doet: slecht lezen en zomaar roepen dat ik de kritische/negatieve reacties niet wil lezen. Dat doe ik wel, en ik weeg ze mee.

Maar ik weet ook prima mijn eigen situatie, financieel en maatschappelijk, en ik weet dat het doorgaan van de koop voor mij de beste oplossing is. Voor MIJ, niet voor mensen in het algemeen. Daarbij heb ik overigens ook nergens gevraagd om inzicht in wat verstandig is. De vraag in de OP was simeplweg: hoeveel kans geven geïnformeerde mensen mij dat de hypotheek rondkomt.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:23:30 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_103242918
Ik snap nou nog steeds niet wat je wil gaan doen. Ga je afwachten of er een negatieve reactie van de bank komt? En wat nou als die na 8 november komt?
pi_103242974
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:10 schreef Lienekien het volgende:
Weet je al wat je gaat doen?
Ik heb me alweer ingeschreven voor antikraak, ik ben opslagruimte voor mijn inboedel aan het regelen, heb het intussen druk met de gevolgen van het faillissement en het naderende bijbehorende ontslag, bezig met informeren over UWV, WW en juridische hulp bij ontslag etc.

En intussen bid ik dat heel misschien toch die hypotheekaanvraag nog rondkomt. Maar daar kan ik weinig anders aan doen dan afwachten en hopen.

En me ergeren aan wisecracks die verzinnen dat ik alleen de reacties in mijn straatje wil horen, zonder dat daar ene donder aanleiding voor is.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:29:40 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_103243165
Ik zou toch niet alleen maar afwachten of de hypotheek rondkomt, maar daar wel actief achteraan gaan.

Zoals ik de reacties lees, heb je best kans dat de bank er niet achter komt. Alleen heb je dat risico van niet tijdig een beroep doen op het voorbehoud van financiering. Als je dat overweegt.
pi_103243182
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 18:23 schreef Lienekien het volgende:
Ik snap nou nog steeds niet wat je wil gaan doen. Ga je afwachten of er een negatieve reactie van de bank komt? En wat nou als die na 8 november komt?
Natuurlijk niet. Ik ben als de donder alternatieven aan het regelen en zoeken, ik staar me echt niet als een lammetje blind op dat koophuis. Ik heb pas eergisteravond gehoord over het faillissement lieve mensen, ik ben zowel druk met het faillissement als met het regelen van alternatieve oplossingen voor mijn woonsituatie.
pi_103243374
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 18:29 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou toch niet alleen maar afwachten of de hypotheek rondkomt, maar daar wel actief achteraan gaan.

Zoals ik de reacties lees, heb je best kans dat de bank er niet achter komt. Alleen heb je dat risico van niet tijdig een beroep doen op het voorbehoud van financiering. Als je dat overweegt.
Ik moest sowieso al op 1 november uit mijn huis zijn he, dus alle hypotheekadviseurs en makelaars liepen al op topsnelheid voor me, en alles wat ik kan doen aan de hypotheek is al ingeleverd. Achter die hypotheek kan/hoef ik dus niet meer aan, die zit in de afwachtfase, maar in het theoretische geval dat het alsnog rond komt zit ik 2 dagen later met de verkoper bij de notaris, omdat alles al op scherp stond.

En voor de blindlezers maar weer even expliciet: Maar ik ga er dus NIET vanuit dat ie rondkomt
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:39:21 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_103243510
En waarom denk je dat hij niet rondkomt?
pi_103243593
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 18:39 schreef Lienekien het volgende:
En waarom denk je dat hij niet rondkomt?
Om mezelf te beschermen tegen teleurstelling, en vooral ook om mezelf te motiveren alternatieven te regelen.
pi_103245352
Nogmaals, ben je formeel al ontslagen?
.
pi_103245876
Nahjah, niet om te demotiveren ofzo maar ehm, ik heb in februari een huis gekocht, wat in augustus gepasseerd is. In de tussenliggende periode heb ik dus de hypotheek e.d. geregeld. Dat was allemaal rond en gelukt, tot een week voor de passeerdatum, toen bleek er toch ergens ineens iets niet te kloppen. Uiteindelijk wel alles op tijd rondgekregen, maar die eindcontrole was dus echt pas op het laatste moment.. Dus als ze er dan achterkomen dat er bij jou iets niet klopt heb je misschien ook wel een probleem..
pi_103246165
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:17 schreef Fer het volgende:
Nogmaals, ben je formeel al ontslagen?
Nee, vandaag is het faillissement uitgesproken en de curator aangewezen die de zaken gaat regelen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:27 schreef silliegirl het volgende:
Nahjah, niet om te demotiveren ofzo maar ehm, ik heb in februari een huis gekocht, wat in augustus gepasseerd is. In de tussenliggende periode heb ik dus de hypotheek e.d. geregeld. Dat was allemaal rond en gelukt, tot een week voor de passeerdatum, toen bleek er toch ergens ineens iets niet te kloppen. Uiteindelijk wel alles op tijd rondgekregen, maar die eindcontrole was dus echt pas op het laatste moment.. Dus als ze er dan achterkomen dat er bij jou iets niet klopt heb je misschien ook wel een probleem..
Precies waar ik dus ook bang voor ben, vandaar het topic.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:44:30 #53
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_103254829
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:32 schreef katinhetnauw het volgende:

[..]

Nee, vandaag is het faillissement uitgesproken en de curator aangewezen die de zaken gaat regelen.

[..]

Precies waar ik dus ook bang voor ben, vandaar het topic.
Ik wil mijn vorige makkelijke opmerking graag aanvullen met mededelen dat ik de situatie echt zeer triest en vervelend voor je vind :(
pi_103256480
Ik denk dat je wel finaal akkoord krijgt.
Aangezien ze de werkgever nooit tot zelden checken...
pi_103256567
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 19:27 schreef silliegirl het volgende:
Dat is lang zo... Ik had in 6 weken alles rond...
pi_103259549
Heb je al bij 2 andere financiers een aanvraag uitstaan om met die afwijzing je te kunnen beroepen op de financieringsclausule?
dag
pi_103260199
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 22:56 schreef Peter het volgende:
Heb je al bij 2 andere financiers een aanvraag uitstaan om met die afwijzing je te kunnen beroepen op de financieringsclausule?
Die is zo te krijgen als je even langsgaat en aangeeft dat je geen werk hebt over enkele dagen/weken? :P
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_103261670
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 22:56 schreef Peter het volgende:
Voor de zekerheid: het is maar net hoe die clausule omschreven is. Dat is niet standaard omschreven met een x-aantal afwijzingen o.i.d. :)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 19 oktober 2011 @ 09:40:29 #59
194833 Hanoying
pi_103268649
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 18:19 schreef katinhetnauw het volgende:
Veel mensen hier in dit topic missen wel het inzicht dat kopen in dit geval ook juist de goedkoopste optie is, qua maandlasten. Ik koop immers een spotgoedkoop huis, en de bijbehorende hypotheeklasten zijn goedkoper dan huren in deze regio (Amsterdam).

Als de koop niet doorgaat is DAT juist de financiele strop voor me, omdat ik dan een ten alle tijden duurder alternatief moet zoeken. Een studentenkamer is al minstens even duur.
150.000 euro hypotheek is niet veel maar ik schat (bij vaststaande rente) toch nog altijd zo'n 900-950 euro bruto per maand (je lost 100 % af na 30 jaar toch?) of 600-650 netto?

Dat is inderdaad goedkoper dan huren (op de sociale sector na maar daar kom je moeilijk tussen) maar vergeet niet dat je geen werk meer hebt en dat je dus nieuw werk zal moeten zoeken.

Misschien vindt je straks wel een hele toffe baan die precies bij je past in Den Bosch. En dan? Zit je daar met je huis in Amsterdam Noord of Zaandam.. Nee sorry jongens.. Beleidsadviseur marketing en strategy klinkt leuk maar het is wat moeilijk te bereizen voor me dus ik blijf nog even werken als hamburgerflipper bij mijn lokale Mac.

Met alle respect snap ik niet waarom je nu per se een huis wilt kopen terwijl je net je baan bent kwijtgeraakt en de huizenmarkt nota bene ook al volledig op zijn gat ligt en je dus weet dat je compleet vast zit in je huis en niet zou kunnen verkopen als dat nodig is. Je had 13 jaar lang een vast contract en hebt al die tijd niets gekocht en nu wil je per se de koop er door rammen terwijl je je baan kwijt bent.

Ik zou zeggen: Haal even rustig adem, pak die telefoon op en bel met je bank om door te geven wat er veranderd is in je persoonlijke situatie en neem dan even rustig de tijd om je te oriënteren op de toekomst. Huizen kopen kan je volgend jaar ook met je nieuwe baan hoor en met een beetje mazzel nog een stuk goedkoper ook.
pi_103268920
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 09:40 schreef Hanoying het volgende:

[..]

150.000 euro hypotheek is niet veel maar ik schat (bij vaststaande rente) toch nog altijd zo'n 900-950 euro bruto per maand (je lost 100 % af na 30 jaar toch?) of 600-650 netto?

Dat is inderdaad goedkoper dan huren (op de sociale sector na maar daar kom je moeilijk tussen) maar vergeet niet dat je geen werk meer hebt en dat je dus nieuw werk zal moeten zoeken.

Misschien vindt je straks wel een hele toffe baan die precies bij je past in Den Bosch. En dan? Zit je daar met je huis in Amsterdam Noord of Zaandam.. Nee sorry jongens.. Beleidsadviseur marketing en strategy klinkt leuk maar het is wat moeilijk te bereizen voor me dus ik blijf nog even werken als hamburgerflipper bij mijn lokale Mac.

Met alle respect snap ik niet waarom je nu per se een huis wilt kopen terwijl je net je baan bent kwijtgeraakt en de huizenmarkt nota bene ook al volledig op zijn gat ligt en je dus weet dat je compleet vast zit in je huis en niet zou kunnen verkopen als dat nodig is. Je had 13 jaar lang een vast contract en hebt al die tijd niets gekocht en nu wil je per se de koop er door rammen terwijl je je baan kwijt bent.

Ik zou zeggen: Haal even rustig adem, pak die telefoon op en bel met je bank om door te geven wat er veranderd is in je persoonlijke situatie en neem dan even rustig de tijd om je te oriënteren op de toekomst. Huizen kopen kan je volgend jaar ook met je nieuwe baan hoor en met een beetje mazzel nog een stuk goedkoper ook.
Ik verwacht dat hij wel wat goedkoper uit zal zijn met maandlasten.
Ik heb een hypotheek van 255.000 genomen vorige maand. En ik ben aan hypotheek ¤1022 kwijt exclusief hypotheek rente afrtrek. En ik los hiervan 80% af.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 10:15:35 #61
194833 Hanoying
pi_103269714
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 09:49 schreef GodZZila het volgende:

[..]

Ik verwacht dat hij wel wat goedkoper uit zal zijn met maandlasten.
Ik heb een hypotheek van 255.000 genomen vorige maand. En ik ben aan hypotheek ¤1022 kwijt exclusief hypotheek rente afrtrek. En ik los hiervan 80% af.
Als ik 200 k spaar en 50 k aflossingsvrij doorreken voor iemand met een jaarsalaris van 60 k tegen 5 % rente dan kom ik op:

Opbouw maandlasten

aflossingsvrije hypotheek: 50.000 euro: bruto maandlasten 220, netto 140
spaarhypotheek 200.000: bruto maandlasten 1.150, netto 810

Totaal:
Bruto maandlasten: 1.370,-
Netto maandlasten: 950,-

Om aan bruto maandlasten van 1022,- te komen bij 200 k spaar en 50 k aflossingsvrij heb je een rente nodig van 2,9 procent of zoiets.

Ik zou in de huidige markt mijn hypotheekrente absoluut 20 jaar vastzetten en zeker niet voor een variabele rente te gaan, ik adviseer jou trouwens ook om je rente z.s.m. voor 20 jaar vast te zetten. :)
pi_103277952
quote:

[..]

...
Welnee joh, bij 15 jaar vast en 100% aflossing, met alvast een "kleine" inleg in de bankspaarrekening kom ik veeel lager uit in netto maandlasten, rocksolid. Voor die netto 600 a 650 euro heb ik de complete servicekosten er ook in meegenomen, pas dan kom ik op dat bedrag. Met geen mogelijkheid kan ik voor datzelfde bedrag én huren, en in dezelfde dertig jaar een spaarpot ter waarde van een compleet huis opbouwen.

Het hele punt is dat kopen momenteel ontzettend voordelig is. Hoeveel mijn huis waard is na die dertig jaar, doet dan helemaal niet terzake. Je weet dat je hoe-dan-ook de waarde van een huis eraan overhoud, en op mijn leeftijd is dit de beste pensioenvoorziening die ik kan kiezen. Dan kan ik altijd nog gaan huren, als de rekening courant niet toereikend is om het leven te bekostigen. Maar in dat theoretische geval heb ik dan ook een woonduur die me tenminste kans zal geven op een sociale huurwoning.

Het vervelende van antikraken is, dat je woonduur bij elke verhuizing opnieuw begint te tikken, dus je komt op geen enkele manier dichter bij een normale (sociale) huurwoning, zelfs al heb je een superlaag inkomen. Antikraken is goedkoop, maar juist bij laag inkomen is het op die manier feitelijk de strop om je eigen nek die je blijft aanhalen. En alle andere huuropties zijn duurder dan de hypotheek, zonder dat je er ook een spaarpot mee opbouwt.
pi_103278346
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 23:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Voor de zekerheid: het is maar net hoe die clausule omschreven is. Dat is niet standaard omschreven met een x-aantal afwijzingen o.i.d. :)
Nee, dat is inderdaad niet beschreven in het beding dat de verkoper heeft geformuleerd in het koopcontract. Neemt niet weg dat ik natuurlijk niet tot de allerlaatste dag afwacht om de verkoopmakelaar te verwittigen dat ik misschien een beroep moet doen op de ontbindende voorwaarden. Is het niet vanuit het oogpunt dat ik het misschien toch met afwijzingen moet aantonen, dan alleen al vanuit het idee van redelijkheid, billijkheid en doodgewoon fatsoen.
pi_103278568
quote:

[..]

... Je had 13 jaar lang een vast contract en hebt al die tijd niets gekocht en nu wil je per se de koop er door rammen terwijl je je baan kwijt bent.
...
Denk je dat ik 13 jaar antikraak heb gewoond? Ik heb het grootste deel van die 13 jaar wel degelijk een koophuis gehad. Echtscheidingsperikelen noopten mij op een dag acuut ergens anders te gaan wonen, en zo ben ik antikraak terecht gekomen.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 14:26:04 #65
194833 Hanoying
pi_103279325
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:08 schreef katinhetnauw het volgende:

[..]

Denk je dat ik 13 jaar antikraak heb gewoond? Ik heb het grootste deel van die 13 jaar wel degelijk een koophuis gehad. Echtscheidingsperikelen noopten mij op een dag acuut ergens anders te gaan wonen, en zo ben ik antikraak terecht gekomen.
ok, dat verklaart wel iets :)

Maar dan nog vind ik zelf dat je er niet slecht aan zou doen de koop af te blazen hoor. Eerst maar eens nieuw werk vinden en dan kan je vervolgens in de omgeving van je nieuwe baan een huis zoeken. Waarom zou je jezelf nu vast zetten als je nog niet weet waar je straks werkt? Het is niet alsof de huizenmarkt momenteel booming is en je volgend jaar 20 k duurder moet kopen.

Maar goed, je wilt dus schijnbaar echt erg graag dat de koop wel doorgaat. Succes ermee dan zou ik zeggen, ik hoop dat het allemaal rond komt voor je en dat je jezelf er niet mee in je vingers snijdt.
pi_103290032
Ik vind wat TS doet wel slim hoor. De criteria om een huis te kopen zijn veel strenger dan voor een sociale huurhuis of een krediet... Als je zelf echt weet dat je de lasten kan dragen en zo'n kans krijgt zou ik hem gewoon nemen. Stel zijn maandlasten zijn 700 euro netto en hij krijgt straks een uitkering... Hij zal in ieder geval genoeg geld binnenkrijgen om zijn huur te betalen. De rest... In uiterste geval van nood is er altijd wat te doen om rond te komen (vrienden, goedkoper leven, etcetera). Daarnaast heeft TS al een spaarpotje en hij zoekt straks een baan. Bij 700 euro hypotheek per maand (wat volgens mij veel te veel is, ik denk dat het een stuk lager ligt) heeft hij aan 16800 euro genoeg om twee jaar in zijn huis te wonen en tegen die tijd is heeft hij vast al lang en breed een baan, en heeft hij twee jaar lang minder betaald dan huur en heeft hij al twee jaar aan hypotheek afgelost op zijn huis en genoten van de inflatiecorrectie op zijn schuld.
pi_104022998
Om met een laatste update het topic af te ronden:

Mijn hypotheek en de overdracht zijn uiteindelijk gelukkig "gewoon" nog rondgekomen. Ik ben afgelopen week verhuisd, en verschrikkelijk blij met mijn nieuwe huisje.

Mijn hypotheeklasten bedragen trouwens slechts 530 euro per maand. Met servicekosten erbij kom ik nog net beneden de 650 euro totale netto maandlasten. En dat de komende 15 jaar zonder enige huurverhoging, veilig vast. Ik had never nooit een acceptabele huurwoning kunnen vinden voor dat geld, hier in de regio Amsterdam.. Tevens zou ik dan "gratis" het belastingtechnisch zo aantrekkelijke spaarpotje missen, dat voor mij zo belangrijk is omdat ik tegen de tijd dat de hypotheek is afgelopen met pensioen ben. Dat bouw je niet op als je hetzelfde geld aan huur uitgeeft.

Ik wil heel graag iedereen bedanken voor alle reacties, ook degenen die het ongevraagd begonnen af te raden, want alles was het waard om over na te denken. Maar voor mij, in mijn situatie, was dit het beste dat kon gebeuren, daar heb ik geen enkele twijfel over. Ik ben dus een hele blije kerserse werkloze. :)

Komende week fijn beginnen met solliciteren, met een hele hoop rust aan mijn hoofd omdat ik geen woonruimteproblemen meer heb. :-)
pi_104023026
Fijn! Succes met het vinden van een baan!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 6 november 2011 @ 11:32:46 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_104024614
Gefeliciteerd! :)
pi_104024800
Goed gedaan!

Als je NHG hebt en je komt in de financiële problemen door je werkloosheid (wat ik van ganser harte NIET hoop), heb je altijd nog het NHG-vangnet.

Kan je nog klus- of verhuishulp gebruiken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 6 november 2011 @ 16:46:10 #71
52191 DABAMaster