Het is geen hoge hypotheek, elk huurhuis waar ik voor in aanmerking kan komen kost meer vaste lasten. Dus het is juist het alternatief dat ik als werkloze niet zou kunnen betalen. Zelfs op 70% van mijn maandlasten (die ik nog minimaal een jaar heb zonder baan te vinden) kan ik de maandelijkse lasten prima aan.quote:Op maandag 17 oktober 2011 17:37 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben niet deskundig, maar ik vraag me af hoe je de aflossing wilt gaan betalen als je zo ineens geen werk meer hebt?
(Wel erg klote voor je, dat het zo gaat.)
Ik heb op geen moment een onwaarheid gesproken, en alles volledig naar waarheid ingeleverd. En de bank zal echt geen problemen meer zoeken als ik eenmaal braaf betaal.quote:Op maandag 17 oktober 2011 17:42 schreef Yozzz het volgende:
Ik neem aan dat als het al doorgang vindt jij een groot probleem hebt met de bank omdat je ze niet hebt ingelicht dat je je baan kwijt bent voor het definitief maken van de koop?
Als je vreemd gaat en je vertelt je vriendin niets, is het dan prima? Reken maar op ellende als ze er later achter komt! Bij de bank zal ongeveer eenzelfde situatie ontstaan, maar dan in de financiële sfeer.quote:Op maandag 17 oktober 2011 17:45 schreef katinhetnauw het volgende:
[..]
Ik heb op geen moment een onwaarheid gesproken, en alles volledig naar waarheid ingeleverd. En de bank zal echt geen problemen meer zoeken als ik eenmaal braaf betaal.
Zonder (vast) inkomen..?quote:Op maandag 17 oktober 2011 18:02 schreef asfyxiaatje123 het volgende: bel die antikraaktoko gewoon weer op. Die hebben vast nog wel wat voor je.
Bron?quote:Op maandag 17 oktober 2011 18:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
De huizenprijzen gaan de komende jaren alleen nog maar verder zakken. Minstens 30% gaat er nog vanaf.
Tegen dergelijke verliezen valt echt niet tegenop te werken. Je kunt nog beter in een (goedkoop) hotelletje gaan zitten, dan nú een huis kopen.
Tja, maar mensen kopen nu eenmaal huizen omdat ze ergens moeten wonen. Je kunt niet niet een huis kopen omdat de verwachting is dat de prijzen gaan dalen. Dalende huizenprijzen zijn bovendien alleen een probleem als je (snel) wil verhuizen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 18:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
De huizenprijzen gaan de komende jaren alleen nog maar verder zakken. Minstens 30% gaat er nog vanaf.
Tegen dergelijke verliezen valt echt niet tegenop te werken. Je kunt nog beter in een (goedkoop) hotelletje gaan zitten, dan nú een huis kopen.
Gewoon even doorbijten en nog eventjes afwachten. Scheelt je uiteindelijk 30k ofzo. Die je aan het einde van de rit overhoudt om heel veel leuke dingen mee te doen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 20:17 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Tja, maar mensen kopen nu eenmaal huizen omdat ze ergens moeten wonen. Je kunt niet niet een huis kopen omdat de verwachting is dat de prijzen gaan dalen. Dalende huizenprijzen zijn bovendien alleen een probleem als je (snel) wil verhuizen.
Ow, krijg je straks 30k contant dan?quote:Op maandag 17 oktober 2011 20:53 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Gewoon even doorbijten en nog eventjes afwachten. Scheelt je uiteindelijk 30k ofzo. Die je aan het einde van de rit overhoudt om heel veel leuke dingen mee te doen.
Nee, veel meer, want de inflatie een lagere rentebetaling doet ook z'n werk. Maar inderdaad, aan het eind van de rit hou je flink meer geld over. Contant. Als je je hut verkoopt bijvoorbeeld.quote:Op maandag 17 oktober 2011 21:44 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ow, krijg je straks 30k contant dan?
Gelukkig maar dat TS zo lekker dicht bij zijn werk woont en gewoon lekker met de fiets naar... oh... wacht even....quote:Op maandag 17 oktober 2011 20:17 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Dalende huizenprijzen zijn bovendien alleen een probleem als je (snel) wil verhuizen.
De kans dat een verstrekker hierachter komt is zo'n beetje nihil. Afdelingen staan niet in contact met elkaar en krijgen zat aanvragen per dag.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 01:04 schreef eight het volgende:
Als ik jou was zou ik anoniem proberen te achterhalen wat de consequenties zijn mocht de bank er pas achter komen nadat je al in het huis zit.
Reken jij dan ook even mijn leeftijd mee. Ik ben 42. Als ik nog een hypotheek met een looptijd van 30 jaar aan wil gaan, is dat nu of nooit. Ik kan niet tien jaar wachten in de hoop dat ik dan weer een vast contract heb, en dan genieten van een gedaalde aankoopprijs. Elk jaar dat ik wacht worden mijn potentiele hypotheeklasten alleen maar duurder, omdat de bank terecht ook naar je leeftijd kijkt. Je rekensom klopt niet op mijn situatie.quote:Op maandag 17 oktober 2011 21:52 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Nee, veel meer, want de inflatie een lagere rentebetaling doet ook z'n werk. Maar inderdaad, aan het eind van de rit hou je flink meer geld over. Contant. Als je je hut verkoopt bijvoorbeeld.
Je kunt zelf toch ook rekenen, mag ik aannemen?
Ik hoop het, ik bid. Ik hoop. Ik bid.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 08:30 schreef verplichtveldje het volgende:
Zolang TS gewoon betaald, zitten er geen consequenties aan. Op moment dat de bank vroeg naar de gegevens is alles correct aangeleverd. Wat nou als de werkgever 1 dag erna failliet ging? Denken jullie dan dat alles even teruggedraaid wordt? Er zal geen haan naar kraaien, zolang netjes elke maand de hypotheeksom wordt overgemaakt.
@TS; Ik weet bijna zeker dat je hypotheek gewoon rond zal gaan, en denk niet dat je je al teveel zorgen moet maken.
Anders lees je het topic even. Papieren zijn reeds in orde en opgestuurd.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:33 schreef MadDorito het volgende:
Belangrijk:
Er wordt bij verkoop onder voorbehoud van financiering meestal een termijn gesteld. Als je te lang wacht heb je risico dat bij het niet doorgaan je een boete van 10% van de aankoopsom verschuldigd bent.
Daar gaat het helemaal niet over. Alles is al geregeld, bank is aan zet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:39 schreef MadDorito het volgende:
Lees jij ook het topic even;
3 oktober: akkoord bereikt met verkoper, aankoopbedrag circa 150.000. Ontbindende voorwaarden wb financiering lopen tot 8 november.
Mocht je financiering onverhoopt niet rondkomen ben je na 8 november mogelijk 15.000 kwijt als je het huis niet kunt kopen, wat waarschijnlijk het geval is als de bancaire wereld WEL een probleem maakt van dat faillissement. Ik zou de gok niet nemen.
Daarnaast, hypotheken worden niet alleen verstrekt aan vaste dienstverbanden. Vorig jaar toen ik kocht mocht mijn aanstaand werkloze partner ook meetellen voor draagkracht op basis van een flexwerkregeling binnen de NHG. Deze kijkt naar het gemiddelde over de afgelopen drie jaar oid. Je mogelijkheid om een hypotheek te krijgen vervalt daarmee volgens mij dus niet op het moment dat je dienstverband nog wel tussentijds opgezegd wordt.
Zaken om in je overweging mee te nemen. 15.000 blijft een hoop geld
Ja, natuurlijk! Onder geen beding laat ik de ontbindende voorwaarden verlopen zonder dat mijn financiering 100% waterdicht rond is. Dat gedeelte is dichgetimmerd en ben ik me natuurlijk volledig van bewust (reden waarom ik die relevante datum ook genoemd heb in mijn OP).quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 14:33 schreef MadDorito het volgende:
Belangrijk:
Er wordt bij verkoop onder voorbehoud van financiering meestal een termijn gesteld. Als je te lang wacht heb je risico dat bij het niet doorgaan je een boete van 10% van de aankoopsom verschuldigd bent.
Ts heeft dit topic geopend om te horen te krijgen dat alles goedkomt. Dus je post is nogal overbodigquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 16:10 schreef Hanoying het volgende:
Zonder vervelend te willen zijn hoor maar moet je nu echt een huis willen kopen als je net je baan kwijt bent geraakt en voor hetzelfde geld nieuw werk vindt in een andere stad op 80 kilometer van je huidige woonplaats?
Als ik TS was zou ik meteen de hypotheekverstrekker bellen om door te geven dat mijn persoonlijke situatie is gewijzigd om vervolgens kostenloos onder de koop uit te komen als zij (en twee andere banken) me afwijzen op basis van het niet hebben van vast werk.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 16:21 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Ts heeft dit topic geopend om te horen te krijgen dat alles goedkomt. Dus je post is nogal overbodig
Idem hier.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 16:27 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als ik TS was zou ik meteen de hypotheekverstrekker bellen om door te geven dat mijn persoonlijke situatie is gewijzigd om vervolgens kostenloos onder de koop uit te komen als zij (en twee andere banken) me afwijzen op basis van het niet hebben van vast werk.
Vervolgens zou ik drie weesgegroetjes doen als dank voor het feit dat ik toch in ieder geval niet net de koop had rondgekregen voordat ik mijn baan kwijtraakte.
Maar goed, dat ben ik dan he
Wat een gemakzuchtige opmerking. Hoe kom je daar bij? Ik stel alle reacties in dit topic erg op prijs.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 16:21 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Ts heeft dit topic geopend om te horen te krijgen dat alles goedkomt. Dus je post is nogal overbodig
Ik heb me alweer ingeschreven voor antikraak, ik ben opslagruimte voor mijn inboedel aan het regelen, heb het intussen druk met de gevolgen van het faillissement en het naderende bijbehorende ontslag, bezig met informeren over UWV, WW en juridische hulp bij ontslag etc.quote:
Natuurlijk niet. Ik ben als de donder alternatieven aan het regelen en zoeken, ik staar me echt niet als een lammetje blind op dat koophuis. Ik heb pas eergisteravond gehoord over het faillissement lieve mensen, ik ben zowel druk met het faillissement als met het regelen van alternatieve oplossingen voor mijn woonsituatie.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 18:23 schreef Lienekien het volgende:
Ik snap nou nog steeds niet wat je wil gaan doen. Ga je afwachten of er een negatieve reactie van de bank komt? En wat nou als die na 8 november komt?
Ik moest sowieso al op 1 november uit mijn huis zijn he, dus alle hypotheekadviseurs en makelaars liepen al op topsnelheid voor me, en alles wat ik kan doen aan de hypotheek is al ingeleverd. Achter die hypotheek kan/hoef ik dus niet meer aan, die zit in de afwachtfase, maar in het theoretische geval dat het alsnog rond komt zit ik 2 dagen later met de verkoper bij de notaris, omdat alles al op scherp stond.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 18:29 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou toch niet alleen maar afwachten of de hypotheek rondkomt, maar daar wel actief achteraan gaan.
Zoals ik de reacties lees, heb je best kans dat de bank er niet achter komt. Alleen heb je dat risico van niet tijdig een beroep doen op het voorbehoud van financiering. Als je dat overweegt.
Om mezelf te beschermen tegen teleurstelling, en vooral ook om mezelf te motiveren alternatieven te regelen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 18:39 schreef Lienekien het volgende:
En waarom denk je dat hij niet rondkomt?
Nee, vandaag is het faillissement uitgesproken en de curator aangewezen die de zaken gaat regelen.quote:
Precies waar ik dus ook bang voor ben, vandaar het topic.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:27 schreef silliegirl het volgende:
Nahjah, niet om te demotiveren ofzo maar ehm, ik heb in februari een huis gekocht, wat in augustus gepasseerd is. In de tussenliggende periode heb ik dus de hypotheek e.d. geregeld. Dat was allemaal rond en gelukt, tot een week voor de passeerdatum, toen bleek er toch ergens ineens iets niet te kloppen. Uiteindelijk wel alles op tijd rondgekregen, maar die eindcontrole was dus echt pas op het laatste moment.. Dus als ze er dan achterkomen dat er bij jou iets niet klopt heb je misschien ook wel een probleem..
Ik wil mijn vorige makkelijke opmerking graag aanvullen met mededelen dat ik de situatie echt zeer triest en vervelend voor je vindquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:32 schreef katinhetnauw het volgende:
[..]
Nee, vandaag is het faillissement uitgesproken en de curator aangewezen die de zaken gaat regelen.
[..]
Precies waar ik dus ook bang voor ben, vandaar het topic.
Dat is lang zo... Ik had in 6 weken alles rond...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 19:27 schreef silliegirl het volgende:
Nahjah, niet om te demotiveren ofzo maar ehm, ik heb in februari een huis gekocht, wat in augustus gepasseerd is. In de tussenliggende periode heb ik dus de hypotheek e.d. geregeld. Dat was allemaal rond en gelukt, tot een week voor de passeerdatum, toen bleek er toch ergens ineens iets niet te kloppen. Uiteindelijk wel alles op tijd rondgekregen, maar die eindcontrole was dus echt pas op het laatste moment.. Dus als ze er dan achterkomen dat er bij jou iets niet klopt heb je misschien ook wel een probleem..
Die is zo te krijgen als je even langsgaat en aangeeft dat je geen werk hebt over enkele dagen/weken?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:56 schreef Peter het volgende:
Heb je al bij 2 andere financiers een aanvraag uitstaan om met die afwijzing je te kunnen beroepen op de financieringsclausule?
Voor de zekerheid: het is maar net hoe die clausule omschreven is. Dat is niet standaard omschreven met een x-aantal afwijzingen o.i.d.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:56 schreef Peter het volgende:
Heb je al bij 2 andere financiers een aanvraag uitstaan om met die afwijzing je te kunnen beroepen op de financieringsclausule?
150.000 euro hypotheek is niet veel maar ik schat (bij vaststaande rente) toch nog altijd zo'n 900-950 euro bruto per maand (je lost 100 % af na 30 jaar toch?) of 600-650 netto?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 18:19 schreef katinhetnauw het volgende:
Veel mensen hier in dit topic missen wel het inzicht dat kopen in dit geval ook juist de goedkoopste optie is, qua maandlasten. Ik koop immers een spotgoedkoop huis, en de bijbehorende hypotheeklasten zijn goedkoper dan huren in deze regio (Amsterdam).
Als de koop niet doorgaat is DAT juist de financiele strop voor me, omdat ik dan een ten alle tijden duurder alternatief moet zoeken. Een studentenkamer is al minstens even duur.
Ik verwacht dat hij wel wat goedkoper uit zal zijn met maandlasten.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 09:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
150.000 euro hypotheek is niet veel maar ik schat (bij vaststaande rente) toch nog altijd zo'n 900-950 euro bruto per maand (je lost 100 % af na 30 jaar toch?) of 600-650 netto?
Dat is inderdaad goedkoper dan huren (op de sociale sector na maar daar kom je moeilijk tussen) maar vergeet niet dat je geen werk meer hebt en dat je dus nieuw werk zal moeten zoeken.
Misschien vindt je straks wel een hele toffe baan die precies bij je past in Den Bosch. En dan? Zit je daar met je huis in Amsterdam Noord of Zaandam.. Nee sorry jongens.. Beleidsadviseur marketing en strategy klinkt leuk maar het is wat moeilijk te bereizen voor me dus ik blijf nog even werken als hamburgerflipper bij mijn lokale Mac.
Met alle respect snap ik niet waarom je nu per se een huis wilt kopen terwijl je net je baan bent kwijtgeraakt en de huizenmarkt nota bene ook al volledig op zijn gat ligt en je dus weet dat je compleet vast zit in je huis en niet zou kunnen verkopen als dat nodig is. Je had 13 jaar lang een vast contract en hebt al die tijd niets gekocht en nu wil je per se de koop er door rammen terwijl je je baan kwijt bent.
Ik zou zeggen: Haal even rustig adem, pak die telefoon op en bel met je bank om door te geven wat er veranderd is in je persoonlijke situatie en neem dan even rustig de tijd om je te oriënteren op de toekomst. Huizen kopen kan je volgend jaar ook met je nieuwe baan hoor en met een beetje mazzel nog een stuk goedkoper ook.
Als ik 200 k spaar en 50 k aflossingsvrij doorreken voor iemand met een jaarsalaris van 60 k tegen 5 % rente dan kom ik op:quote:Op woensdag 19 oktober 2011 09:49 schreef GodZZila het volgende:
[..]
Ik verwacht dat hij wel wat goedkoper uit zal zijn met maandlasten.
Ik heb een hypotheek van 255.000 genomen vorige maand. En ik ben aan hypotheek ¤1022 kwijt exclusief hypotheek rente afrtrek. En ik los hiervan 80% af.
Welnee joh, bij 15 jaar vast en 100% aflossing, met alvast een "kleine" inleg in de bankspaarrekening kom ik veeel lager uit in netto maandlasten, rocksolid. Voor die netto 600 a 650 euro heb ik de complete servicekosten er ook in meegenomen, pas dan kom ik op dat bedrag. Met geen mogelijkheid kan ik voor datzelfde bedrag én huren, en in dezelfde dertig jaar een spaarpot ter waarde van een compleet huis opbouwen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 09:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
150.000 euro hypotheek is niet veel maar ik schat (bij vaststaande rente) toch nog altijd zo'n 900-950 euro bruto per maand (je lost 100 % af na 30 jaar toch?) of 600-650 netto?
...
Nee, dat is inderdaad niet beschreven in het beding dat de verkoper heeft geformuleerd in het koopcontract. Neemt niet weg dat ik natuurlijk niet tot de allerlaatste dag afwacht om de verkoopmakelaar te verwittigen dat ik misschien een beroep moet doen op de ontbindende voorwaarden. Is het niet vanuit het oogpunt dat ik het misschien toch met afwijzingen moet aantonen, dan alleen al vanuit het idee van redelijkheid, billijkheid en doodgewoon fatsoen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 23:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Voor de zekerheid: het is maar net hoe die clausule omschreven is. Dat is niet standaard omschreven met een x-aantal afwijzingen o.i.d.
Denk je dat ik 13 jaar antikraak heb gewoond? Ik heb het grootste deel van die 13 jaar wel degelijk een koophuis gehad. Echtscheidingsperikelen noopten mij op een dag acuut ergens anders te gaan wonen, en zo ben ik antikraak terecht gekomen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 09:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
... Je had 13 jaar lang een vast contract en hebt al die tijd niets gekocht en nu wil je per se de koop er door rammen terwijl je je baan kwijt bent.
...
ok, dat verklaart wel ietsquote:Op woensdag 19 oktober 2011 14:08 schreef katinhetnauw het volgende:
[..]
Denk je dat ik 13 jaar antikraak heb gewoond? Ik heb het grootste deel van die 13 jaar wel degelijk een koophuis gehad. Echtscheidingsperikelen noopten mij op een dag acuut ergens anders te gaan wonen, en zo ben ik antikraak terecht gekomen.
Behalve dan als ze bij NHG erachter komen dat hij gelogen heeft over de eisen van dat NHG-vangnet, dan is hij het spreekwoordelijke sjaakjequote:Op zondag 6 november 2011 11:39 schreef blomke het volgende:
Goed gedaan!
Als je NHG hebt en je komt in de financiële problemen door je werkloosheid (wat ik van ganser harte NIET hoop), heb je altijd nog het NHG-vangnet.
Kan je nog klus- of verhuishulp gebruiken?
echter heeft TS niet gelogen. Tijdens dat de aanvraag werd gekeurd is TS werkloos geraakt. Dus niet dat TS foute informatie heeft gegeven.quote:Op zondag 6 november 2011 16:46 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Behalve dan als ze bij NHG erachter komen dat hij gelogen heeft over de eisen van dat NHG-vangnet, dan is hij het spreekwoordelijke sjaakje
Ik had gelukkig al wat verhuishulp van o.a. excollega's, die wat extra tijd over hadden deze dagen.quote:Op zondag 6 november 2011 11:39 schreef blomke het volgende:
Goed gedaan!
Als je NHG hebt en je komt in de financiële problemen door je werkloosheid (wat ik van ganser harte NIET hoop), heb je altijd nog het NHG-vangnet.
Opgelucht en blij, heeeel erg opgelucht! Er had zoveel spanning in mijn lijf gezeten de twee weken ervoor (die al wegebte gelukkig toen enkele dagen eerder het finale akkoord van de hypotheekaanvraag kwam). Het was heel fijn om die misselijkmakende knoop uit mijn buik te hebben en me heerlijk vrij te voelen, omdat ik niet in een afhankelijke situatie qua woonruimte terecht kom.quote:Op maandag 7 november 2011 11:38 schreef Lienekien het volgende:
Hoe voelde dat, toen je buiten stond bij de notaris, met je sleutels?
Ik wacht het vervolgtopic nog even af.quote:Op maandag 7 november 2011 11:45 schreef missyB het volgende:
Gefeliciteerd!!! fijn dat het allemaal goed gekomen is!
Het zal mij niks verbazen dat wanneer TS zijn rekeningen niet meer kan voldoen dat ze eerst uitzoeken hoe dat komt. Als blijkt dat TS voor de overdracht al geen baan had en daar geen melding van heeft gemaakt best nog wel zou kunnen hangen! Het is en blijft een soort van verzekering. Als ze niet hoeven uit te keren, zullen ze dat ook graag latenquote:Op zondag 6 november 2011 11:39 schreef blomke het volgende:
Goed gedaan!
Zou deze topic gelden als belangrijke informatie waar jij op doelt?quote:Op maandag 7 november 2011 16:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat is maar de vraag.
Inderdaad handelt de NHG op basis van de situatie ten tijde van de aanvraag, echter, als de situatie ernstig verandert voordat de hele aanvraag is afgehandeld, zou ik niet met 100% zekerheid durven stellen dat de NHG op grond daarvan nog steeds moet uitkeren.
De hypotheek is pas rond op het moment van passeren van de akte, via de notaris. Als bank/NHG kunnen aantonen dat TS belangrijke informatie had waarvan hij had kunnen vermoeden dat het de aanvraag had kunnen beinvloeden, heeft achtergehouden voor passeren van de akte, kun je wel eens een groot probleem hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |